Gästskribent Lorentz Brydolf: På studiebesök i högmässan

Eftersom min mobilladdare hade sagt upp sig gav jag mig iväg på en morgonpromenad till Fältöversten men där var dom inte så morgonpigga; man öppnade inte telebutiken förrän en timme senare varför jag gick och slog mig ned på en parkbänk vid en kyrka i närheten och slumrade till i solskenet.

Plötsligt ringde det till högmässa och jag vaknade och tänkte att här är det bäst att hörsamma pinglandet och gå in. Hade Södra Latin på sextiotalet i tankarna där man kunde bli uppskriven av Patrik Engellau och rapporterad för sen ankomst till eller skolk från morgonbönen. (Patrik var chefsordningsman i skolan).

Det var minst femtio år sedan jag bevistade en högmässa i Svenska Kyrkan. Bröllop, begravningar, konfirmationer, en och annan julotta, konserter och skolavslutningar är annars det som drar så lite nyfiken var jag ju.

Alltnog, det blev en ganska jolmig tillställning. Det började med att den ca femtiohövdade församlingen upplystes om att dagens kollekt skulle gå till behövande i Syd-Sudan. Någon upplysning om varför den inte skulle gå till behövande inom församlingen eller till att reparera kyrkans högtalarsystem som mankerade några gånger lämnades inte.

Predikan handlade om det bortsprungna fåret och lyckan när det återfanns (Matteus 18:12-14 och Lukas 15:3-7). Ett veritabelt sömnpiller som tog större delen av högmässan i anspråk. Fem psalmer avsjöngs varav endast en var en gammal bekant från småskolan, då vi som hade busat kvarhölls på eftermiddagarna och tvingades traggla psalmverser. Men nu var det bara melodin som var igenkänningsbar; texten hade som så mycket annat i kyrkans skrifter anpassats till svensk dagisfrökennivå. (Inget ont om dagisfröknar, detta är bara en sinnebild!). På min tid hette psalmen Ära ske Herran.

På vägen tillbaka till telebutiken funderade jag över mina intryck och undrade hur det kommer sig att ändå så många går i högmässa. Jag menar, det gav ju noll och ingenting. Vad människor behöver är tröst och styrka men det var det nog ingen som kände just här och idag.

Jag gick ur Svenska Statskyrkan för över femtio år sedan men gick med i Svenska kyrkan häromåret för att kunna delta i kyrkovalet. Ska jag gå ur igen?

Lorentz Brydolf är fri skribent med stort engagemang för konst, kultur, politik och Blasieholmens bevarande i befintligt skick.

58 reaktioner på ”Gästskribent Lorentz Brydolf: På studiebesök i högmässan

  1. Jan Andersson skriver:

    Kontrasten mot en katolsk mässa i till exempel Rom är slående, men avsiktlig. Den protestantiska högmässoritualen är mycket lik den katolska, men Martin Luther såg till att det inte skulle vara något nöje att gå i kyrkan; man skulle endast känna skuld för något diffust som man aldrig egentligen kunde vara skyldig till. Nysvenskan i ritualer och psalmer är fasansfullt platt och har effektivt rensat bort all poesi; det mesta idag framtonar som en information från Försäkringskassan.

    Liked by 11 people

    • S Eriksson skriver:

      Just det där med att man ska känna skuld , verkar vara något våra folkvalda har tagit fasta? på och vill att alla ska känna. Så det religiösa Lutherska sitter djupt rotat av någon anledning.

      Gilla

  2. Göran Fredriksson skriver:

    Svenska kyrkan är på väg att kapas krafter som inte är kristna. Det som drar är kyrkans rikedomar i form av stora markinnehav, finansiella tillgångar och innehav av religiösa byggnader i centrala lägen.

    Processen skulle kunna brytas om många som ogillat detta och därför lämnat kyrkan åter blir medlemmar, men en sådan aktion måste samordnas och ledas för att bli effektiv. När t.ex. psalmen ”Fädernas kyrka” ströks i den nya psalmboken trots stora protester visade kyrkans ledning att målet är att minska medlemsantalet för att underlätta ett övertagande på sikt.

    Liked by 18 people

  3. Aurora skriver:

    Naturligtvis ska du gå ur igen. Svenska kyrkan är så totalt utan all själ och ande så den kan inte ens kallas kyrka längre. Den är idag kidnappat av vänster och HBTQ-rörelsen som där finner sin utkomst och motsägrlsefulla toll. Vänster tror överhivid taget inte på gud eller Jesus och hbtq får hämnd på en bok som endast erkänner heterosexualitet. Att så många ändå går till kyrkan kan moh förklaras med samma fråga varför så många fortfarande röstar på sossepartiet. De är vanemänniskor (’vår familj har alltid röstat så’) som inte förmår se att verkligheten förändras och nödvändigheten att bryta sina mönster. Samma som när man ser en del personer från glesbygden på tv i inslag om att bruket lagts ner eller likanande som vägrar omskola sig eller flytta fär att ’pappa och farfar jobbade här så då ska jag det också’.

    Liked by 2 people

  4. Samuel af Ugglas skriver:

    Det är ju kulturmarxister som tagit över ”Svenska Kyrkan”.
    Nyligen drämde ”kyrkomötet” en uppdaterad ”kyrkohandbok” i huvudet på församlingsmedborgarna. Undrar någon vad som står i den? Socialisteliten vet men knappast de arma församlingsmedlemmarna.
    Ryktena säger att ”Tio Guds Bud” skall fasas ut helt och hållet.
    Arma land, koranen är ju klar och tydlig finns ju dessutom på svenska, översatt av en ”svensk”.

    Liked by 1 person

  5. olle holmqvist skriver:

    ”Svenska Kyrkan är Sveriges åttonde största skogsägare. Kyrkan äger ca 390000 hektar produktiv skogsmark, dvs ca 1,7% i Sverige. En skogsfastighet uppfattas inom Kyrkan som en tillgång i stället för en näring.”
    https://www.skogssverige.se/skog/skogshistoria/kyrkan-och-skogen/kyrkans-skog

    Kyrkans förfall är patetiskt, möjligen patologiskt. När kyrkobyggnaden förfallit tillräckligt, blir den åter vacker, som kyrkoruinerna i Sigtuna. Men bara som ögonfröjd.

    Hemskast är söndagens radio gudstjänst med dålig imitation av amerikansk gospel ackompanjerat av byns lokalförmågor…som morotsbitar i räksoppan.Utdrygningsmedel för oss som jobbat med livsmedel. Utdrygning av innovationslåga verba.

    Lyxmätressen horade bland höjdarna. Byhoran bland vanlige, Far i huset och hans söner. En gång i veckan biktade hon sig, fick förlåtelse, köpte ett avlatsbrev och delfinansierade nya kyrkobyggen. Och Luther spikade.
    Svenska Kyrkan kramar muslimer som vore de träd, där ska 30 miljoner människor kunna bo
    säger f d Bondeförbundet

    Liked by 2 people

    • pettersonaxeagentlemansgentleman skriver:

      Vid alla blankpolerade epåletter och kraschaner, överstelöjtnant Holmqvist!
      Hans sublima pennföring med känsla för rå men rättvis sarkasm och förödande elegans i äktenskaplig förening, har förgyllt undertecknads aningen trista eftermiddag.

      En hugsvalelse att stöta på en sådan sällspord text, vars innehåll endast en kulturmarxistiskt kloroformerad och värdegrundslobotomerad papegoja förmår förakta.
      Stå stolt, Du ädle krigare, sans peur et sans reproche!
      Mina vördnadsbetygelser,
      Andreas 🙂

      Liked by 2 people

      • olle holmqvist skriver:

        Merci bien, Ame fraternelle !
        En av mina husgudar, Lichtenberg sa t ex året 1795 :
        ”Med hjälp av det nya instrumentet som kallas mikroskop,
        kunna vi alla vara ständigt sjuka”. Det läste sedan Lundstrumpskan upp i sin bokradio.

        Liked by 1 person

      • pettersonaxeagentlemansgentleman skriver:

        Plötsligt blev Det Goda Samhället på
        något sätt än mer intressant!
        Tack för den oväntade underhållningen.
        Andreas 😃👍🏻

        Gilla

  6. Östrahult skriver:

    Tyvärr är nog detta en trovärdig beskrivning av tillståndet i kyrkan. Detta leder till följande tankar hos mig:

    • Den enda vettiga reaktionen är att gå ur kyrkan, konstigt att inte fler gjort det
    • Samtidigt har jag svårt att tro att alla som är engagerade i kyrkan är lika ”smittade”, det måste finnas de som är besjälade och är antingen oerhört naiva eller medvetna om eländet och plågade
    • Kyrkan är inte den enda samhällsbärande funktionen som spårat ur, samma gäller försvar, utbildning mm

    Hur kan det ha blivit så och hur kunde processen pågå även under år med en borgerlig regering? Jag tror att en förklaring kan vara att de grupper som tidigare stått för samhällsbärande synsätt och engagemang på den borgerliga kanten är decimerade. Tidigare ingick högre tjänstemän i offentlig sektor och ledande personer i näringslivet i dessa grupper. Högre tjänstemän i offentlig sektor är numera oftast på vänsterkanten och näringslivseliten har helt frikopplat sig, de ordnar sin tillvaro utan medverkan från ”samhället”.

    Gilla

  7. Hosianna skriver:

    Tack, Lorenz, jag tycker verkligen att du ska gå ur igen. Finns ingen rim och reson i att frivilligt stödja den svårt aktivistiska och superrika ”Svenska kyrkan” ekonomiskt.

    Svält ut dem och gå med igen när personalen vill ägna sig mer åt att vårda församlingens själar än åt att stjäla deras kulturella arv och tro medan hopp och kärlek förbehålls utsocknes med ringa intresse av oss vanliga, dödliga svenskar och vår långa kristna historia.

    http://www.friatider.se/centerpartiet-st-rsta-parti-om-kyrkan-fick-best-mma

    Liked by 1 person

  8. LORENTZ BRYDOLF skriver:

    Hrm, host… Nu var det faktiskt undertecknad som skrev inlägget och inte Lorentz Lyttkens. Så det kan bli!

    Gilla

  9. Magnus Rosensparr skriver:

    Nej, nej och åter nej! Svenska Kyrkan sysslar idag enbart med materiella verksamheter som penninginsamling för olika u-landsprojekt, soppkök, HBTQ-frågor, feminism, humanitetsaktioner (förklädd politik), kampanjer, utställningar, kyrkopolitik (styrs fortfarande av politiker även efter skilsmässan från staten) och repetitiv (närmast museal) och torftig liturgi utan känsla och immateriellt engagemang.

    Bara under 2016 och 2017 har drygt 182 000 medlemmar lämnat kyrkan. Det är svårt att tro att detta bara beror på hastigt uppkommen ateism eller ekonomiska skäl. Kanske beror det på att man tycker att kyrkan bär hän åt fel håll.

    Själv känner jag ingen gemenskap med Svenska Kyrkans organisatoriska, administrativa eller personella överbyggnad av idag. Absolut inte med det högsta beslutande organet, det partipolitiska Kyrkomötet eller med den politiska aktivisten ärkebiskopen. Inte heller med biskopskollektivet – och särskilt inte med min egen i Västerås – och detsamma gäller också för ett stort antal lägre ämbetsinnehavare. Kyrkan är på grund av sin slapphet och sin rikedom ett näste av subversiva element och ett eldorado för karriärister, aktivister, radikal-feminister, 68-vänstervurmare och rena parasiter. Min misstanke, att en stor del av de som flytt Svenska Kyrkan har gjort det för att man gett upp hoppet att kunna vända den negativa trenden, är nog ganska välgrundad om än nedslående.

    Liked by 1 person

  10. Magnus Rosensparr skriver:

    Forts.

    Att ge upp och överge Svenska Kyrkan genom utträde, är att skänka fienden – PK-etablissemanget och dess svans av olika sorters skrupelfria lycksökare – en oförtjänt enkel seger. Bättre är då att ta upp kampen mot de kätterska horderna och dess korrupta ledning inifrån. Så länge det finns en politisk styrning (kyrkoval), bör vi använda oss av den kanalen för att styra bort den svenska kyrkans skepp från de förrädiska grunden som bär namnen Postmodernistisk värderelativism, Politisk korrekthet, Socialism och Islam.

    Alltså, låt oss inte ge upp och utträda utan ta upp kampen för att återerövra vår tusenåriga kyrka. En stor förändring i årets riksdagsval kan ge en stor förändring i 2021 års kyrkoval. Det finns hopp.

    Liked by 6 people

  11. Min Strand skriver:

    Jag har varit med av lathet, och för att man naivt hoppades på förbättring, men sedan man valt en invandrad landsförrädare ( en oxymoron men Sverige är fullt av dem) till chef så finns det ingen ursäkt att inte lämna. Det krävs politisk ändring och att slänga ut hela ledargarnityret och de flesta präster med.

    Chefsordningsman, marxist, funktionär för VIK, hm .

    Liked by 2 people

  12. Werner von Winkelbaum skriver:

    Horde att det med den nya lagstiftning som snart trader i kraft inte langre ar tillatet att spela ”Fädernas kyrka” pa Youtube. Ar detta sant?

    Werner

    Liked by 1 person

  13. MartinA skriver:

    Man går till kyrkan för kyrkbackens skull, inte för predikan. Ett hett tips är att ta med sig diskreta hörlurar och en bra podcast.

    Gilla

  14. Elisabeth skriver:

    Jag har också slutat gå i kyrkan utom vid vissa högtider då det är på plats med en fin ritual i en underbar byggnad då man förhoppningsvis sjunger välkända psalmer. Jag instämmer fullt ut med det som andra skriver här om den katastrofala ledningen, om det torftiga språket, om att illasinnade krafter håller på att kapa svenska kyrkan som bara låter det ske.
    Dock hör jag stundtals på radions högmässor ( tills jag fått nog och stänger av ) och jag upplever verkligen innehållet som torftigt. Dessutom är musiken eländigt skral och sekulär , man kan ibland tro att det är ett slags uttagning till ”idol”. Det är också omöjligt att få någon respekt för dagens präster som helst verkar ägna sig åt PK-projekt av allehanda slag. Och du har helt rätt, Lorenz Lyttkens, det är svensk dagisfröken-nivå på det som sker i kyrkan. Men de underbara kyrkorna inger fortfarande en känsla av andakt, speciellt de gamla f d katolska skånska medeltidskyrkorna från den danska tiden.Det är ändå platser där människor i sekler samlats i lycka och olycka, sorg och glädje, i hopp om att det finns något upphöjt som bryr sig.

    Gilla

    • Jan Andersson skriver:

      Förr vad det främst sockenprästen som brydde sig om församlingsborna. Han hade insyn och ansvar även inom fattigvården, lagstiftning och straff, och kulturen. Om inte församlingsborna gillade sin kyrkoherde kunde de klaga hos stiftets biskop. Och ibland kom prästen i konflikt med storbönderna som ville bestämma allt själva. Prästen hade både ansvar och befogenheter i socknen. Idag vet nog väldigt få vem kyrkoherden i församlingen är. Inte heller vårdar Svenska Kyrkan sin historia, det är svårt eller omöjligt för intresserade att få info från det enda ställe som borde ha allting glasklart dokumenterat.

      Liked by 1 person

      • Anna Lindén skriver:

        De flesta svenska församlingar är belägna på landsbygden. Självfallet vet församlingsborna där vem som är deras kyrkoherde, även om så inte alltid är fallet i städerna.

        Gilla

  15. Jeff skriver:

    En regering som står under inflytande av Sverigedemokraterna kommer sannolikt inte nöja sig med att minska statsbidragen till delar av civilsamhället. Det är ett rimligt antagande att Expo är en av de organisationer som helt enkelt kommer dö svältdöden. Att nästa mandatperiod kommer innebära att en regering finner mekanismer som innebär att Poohl och hans kollegor helt stängs ute från skattemedel är inte ett orimligt scenario”, konstaterar Westerholm på ledarsidorn.se

    Ljuva tongångar.

    Liked by 4 people

  16. Jag bara undrar skriver:

    Löjligt! Man kan inte gå någonstans där man inte varit på decennier, varifrån man tydligt och medvetet har tagit avstånd (utträtt ur svenska kyrkan) och sedan gå och klaga på att det har förändrats och att man inte tyckte om det.

    Gilla

    • Hovs_hällar skriver:

      Jag bara… — Jodu det kan man visst det. Men du tycker kanske förändringarna är bra?

      Eftersom jag egentligen aldrig varit troende (utom en period i småskolan, så orkar jag inte engagera mig i kyrkans angelägenheter. Men jag ser med fasa och förfäran på kyrkans lednings vanvettiga politik, där de utplånar sig själva för att öppna vägen för en främmande och direkt fientlig lära — islam.

      Kyrkan har därmed börjat bli en femtekolonn för en invasion av vårt land.

      Liked by 5 people

    • Larsson, renegat skriver:

      Bra sagt. Tror man inte på Gud finns det inte någon anledning att vara med i Svenska kyrkan eller i någon annan kyrka heller för den delen.
      Lyttkens frågar om han ska gå ur igen. Varför gick han in igen efter 50 år som icke-medlem? För att delta i kyrkovalet. Hållningslöst! För egen del gick jag ur för 30 år sedan och låter de religiösa få ha och sköta sin kyrka bäst de vill. Inte min business. Vi har såväl förenings- som religionsfrihet här i landet.

      Liked by 2 people

    • Jaxel skriver:

      I vilken utsträckning det finns anledning för en utomstående att kritisera en sammanslutning beror väl lite på.

      Om sammanslutningen i fråga nöjer sig med att sköta sina egna inre angelägenheter är det väl en god princip att den får göra så i fred, även om det finns gränser också för denna princip.

      Om sammanslutningen däremot börjar ha en massa synpunkter på omgivningens angelägenheter så är det rimligt att omgivningen också anser sig ha rätt att ha synpunkter på sammanslutningens inre angelägenheter.

      Gilla

  17. Björn skriver:

    ”På vägen tillbaka till telebutiken funderade jag över mina intryck och undrade hur det kommer sig att ändå så många går i högmässa”! Då är vi minst två som har samma undran….

    Gilla

  18. Kjell Rehnström skriver:

    Känner många katoliker som finner samma tomhet i den katolska mässan där vi också påminns om våra synder, har jag hört. Eftersom jag inte tror på existensen av vare sig spöken eller Gud ser jag inget behov av att vara med i Svenska kyrkan, som jag gick ur 1967, eftersom jag tyckte att det var ohederligt att vara med i något som jag inte trodde på och fortfarande inte tror på.

    Gilla

    • Claes H skriver:

      Einstein trodde på en intelligens bakom universum: ”En djupt emotionell övertygelse om att det finns en högre, intelligent makt, som visar sig i det för oss ofattbara universum — detta är min Gudsbild. (1930)
      – Och detta: ”Alla som på allvar sysslar med naturvetenskap blir övertygade om att en ande framträder i naturlagarna — en ande som står långt högre än människan, och inför vilken vi med våra begränsade krafter måste känna oss ödmjuka. På så sätt leder det naturvetenskapliga arbetet fram till en religiös känsla av särskilt slag.” (1936)
      – Detta ur boken ”Einstein, his life and universe” av Walter Isaacson (2007) (s 388). [svenska: ”Einstein: hans liv och universum”, Bonnier 2009]
      – Men sån’t här vet ju inga svennar något om…

      Liked by 1 person

      • H.G skriver:

        Gud finns, Himmelen och Evigheten likaså. Med Svenska Kyrkan är det svårare. Centralt och på vissa håll är det bitvis urspårat medan det i vissa församlingar fortfarande är ganska bra, man får pröva sig fram. Vissa går ur för att de inte tror, vilket är helt logiskt. Andra går ur därför ATT de tror men inte tycker att Kyrkan gör det i tillräcklig grad. Så ser det ut.

        Gilla

      • Jan Andersson skriver:

        Vår förmåga att förstå kanske är begränsad, även för Einstein? För många känns det besvärande att det finns så mycket kvar som vi inte begriper, men då finns en utväg: GUD. Med gudsbegreppet förklaras allt som står utanför vår fattningsförmåga, GUD vet! Och då är ordningen återställd, chefen bestämmer, vi behöver inte grubbla mer på detta själva, inte bekymra oss, inte lägga oss i. Den himmelska friden inställer sig redan på jorden, nirvana, löftet om ett evigt liv, ta en kaka till.

        Liked by 1 person

  19. Lennart Göranson skriver:

    Själv lämnade jag statskyrkan för drygt 40 år sedan, av flera anledningar, men en var att att jag tyckte att man var lite väl taskig mot homosexuella. Nu har pendeln slagit åt den motsatta extremen. So it goes…

    Annars menar jag att Svenska kyrkan bör skiljas från staten, så att vi inför ett konsekvent sekulärt samhälle, så som exempelvis Frankrike. De steg som återstår efter halvmesyren år 2000 gäller bland annat statschefens religiösa tillhörighet, statens medverkan i upptagandet av kyrkoskatten, de politiska partiernas roll i kyrkans styrning, diverse statsbidrag och ett upprätthållande av statens strikta neutralitet i förhållande till alla religioner. Det senare skulle som en bieffekt ha det goda med sig att staten slutar att stödja andra religioner än den kristna.

    Om Svenska kyrkan på det sättet blir en ideell förening som alla andra så blir valet mellan medlemskap eller ej så mycket lättare. Som alla föreningar får kyrkan själv bestämma vad man vill ha för ideologi. Gillar man den är man med, ogillar man den går man ur, och går kanske i stället in i en annan förening (eller startar en, om det inte finns någon lämplig).

    Gilla

    • Jaxel skriver:

      @Lennart Göransson
      Det du skriver om Svenska Kyrkans hållning till homosexualitet kan lätt tolkas som ett tecken på en hållningslös organisation. Det kan tyckas som att man intar den hållning som vid tillfället är politiskt korrekt. (För det är väl inte möjligt att Gud ändrat inställning!?)

      Liked by 1 person

    • Anna Lindén skriver:

      Svenska kyrkan är inte någon ideell förening och kan inte heller bli det. Det är en evangelisk-luthersk folkkyrka med specifika bekännelseskrifter, som inte kan ändras av någon politruk till kyrkopolitiker eller biskop.

      Gilla

  20. Hyllan skriver:

    Det är värre i Sv. kyrkan än de flesta ens anar. Eftersom (S) och (C), som har majoritet i kyrkomötet, gillar islam, asylinvandring, normkritik och feministisk mångkultur kombinerat med israelhat så blir det den sortens präster och diakoner som får jobb i dagens kyrka. Diakoner som överklagar socialnämndernas beslut när dessa är ”ogina mot bidragstagare” och som dessutom är lotsar för asylsökande. Präster som i sina predikningar öppet kritiserar Trump,Putin, SD och rasist-nazist-islamofoberna. Det finns därför heller iingen debatt i kyrkan om islam, dess skadeverkningar eller dess kristofobi. Postmodernismen har trängt långt in i den kyrka som borde vara ett bålverk mot islam förutom att vara en samhällets stöttepelare och ge mod och kraft till människor samt skänka tröst till oss när sorgerna kommer. Kyrkan är nog det ”bästa” exemplet på vår tids degeneration ungefär som kyrkan en gång var alldeles före reformationen. En ny Luther behövs och kommer säkert också!

    Liked by 3 people

    • Anna Lindén skriver:

      Det finns definitivt en hel del personer inom Svenska kyrkan som är kritiska till islam, även om inte den högsta ledningen är det. Den bild man får av Svenska kyrkan utifrån som icke kyrkligt engagerad stämmer inte alltid med verkligheten ute i församlingarna.

      Gilla

  21. Henric Ankarcrona skriver:

    En sådan kakafoni av elände och negativa omdömen var det länge sedan jag tagit del av.
    Jag går i kyrkan för att ibland få ta del av en predikan som väcker känslor och tankar, för att erinra mig livets korthet och få en stund av stillhet och sinnesfrid.
    Jag tror inte att det finns något exempel på en framgångsrik kultur som saknat en transcendental anknytning.

    Liked by 3 people

  22. martinsvenberg skriver:

    Jag föreslår en annan förklaring. ”Law of Projection” – du upplevde den mässa som du deltog i som en projicering av din hjärnas förutfattade meningar. Om du istället hade kommit med öppnade andliga ögon hade dina upplevelse säkert varit annorlunda. Jag kan skriva ”öppet sinne” istället, då är det inte lika stötande. Du kanske då hade haft överseende med bristerna och istället njutit av stillheten, funnit Gud i bönen, fyllts av tacksamhet av att Guds Ord faktiskt predikas varje vecka överallt i vårt land.

    Liked by 1 person

  23. olle holmqvist skriver:

    Den goda sammankomsten, tillsammans med andra utan onda eller självhävdande avsikter, gemensamhet i lugn, lyssna till gott framförande…
    det är antagligen ett djupt känt mänskligt behov. Stillhet, sinnesfrid.

    Kakafonin gäller inte det. Kakafonin betingas av missnöje med det som levereras.

    Gilla

  24. Gilbert Andersson skriver:

    Läs Helena Edlunds bok ”Konsten att överleva den Svenska Kyrkan.
    En skrämmande skildring av förhållanden inom denna arma sossestyrda kyrka. Vänsterpolitik i stället för teologi. Mobbning , brott mot lagen om anställningsskydd. Oklarheter om vem ärkebiskopen Jackelén egentligen är?

    Gilla

  25. wildwest63 skriver:

    Sv Kyrkan generellt sett kan man inte understödja längre. Det är indirekt ett stöd för islamisering. Tänk om de bedjande tanterna för 50-60 år sedan i Växjö stifts församlingar anade att deras surt ihopsparade kollektslantar skulle gå till att avlöna en biskop som klappar i händerna när kristendomens störste fiende etablerar sig i stan! Det är absurt!

    Det finns ett fåtal svenskkyrkliga församlingar som fortfarande kan sägas predika Guds rena klara evangelium. Man kan gå dit och besöka högmässan men man behöver verkligen inte gå in i kyrkan. För övrigt helt obegripligt hur en av Sveriges största medlemsorganisationer inte ett dugg bryr sig om detta våldsamma medlemstapp. Man frågar inte ens varför. Då har man varken förtjänat mitt medlemskap, mina kollektpengar eller min respekt.

    Gilla

  26. Glen Lester skriver:

    Jackelen är en islamistisk mullvad i kristna kläder. Hon mommer att förskingra svenska kyrkans rikedomar till muslimska brödraskapet. Ingen i kyrkan har ju varit med att anförskaffa rikedomarna, det har våra förfäder gjort. Det är såattsäga Gratis Pengar, och i sådana mängder att det ger mycket makt. De har tagit det våra förfäder gav till kyrkan som gisslan för att kunna föra den vänstarradikala islamofila rörelsens talan med rikedomen som maktmedel. Det borde helt enkelt konfiskeras, återbördas till hela folket, eftersom våra förfäder tvingades till tiondet så är det vårt arv.

    Gilla

  27. Lasse Forss skriver:

    Jag sjunger i kör och vi har en kyrka som övningslokal. ”Hyran” består i att vi vid några tillfällen per år sjunger till högmässan. Vid ett tillfälle gick kollekten till Svenska Naturskyddsföreningen. Jag frågade prästen hur det kunde komma sig. Han såg minst sagt bister ut och sade att det var order uppifrån, men knappast från någon gud.

    Gilla

  28. Gunilla Edelstam skriver:

    Jag blev invald i kommunfullmäktige för den församling där Lorentz Brydolf besökte gudstjänsten, Oscars församling i Stockholm. Jag var på mitt första kyrkofullmäktigsammanträde nyligen. Det var en märklig upplevelse. Man skulle inte få ta upp några ”övriga frågor” enligt representanter från kyrkorådet. Det var beklämmande att se hur maktfullkomlighet utvecklats av personer som lyckats bli satta i det förvaltande kyrkorådet liksom det också är beklämmande att se hur det inom kyrkan utvecklats politisk aktivism. Bör man gå ur svenska kyrkan?
    Kyrkans främsta mål bör vara att försöka förmedla tröst och styrka, stillhet och sinnesfrid i svåra stunder liksom i vardagen för dem som söker sig till kyrkan. Detta måste vara viktigt mål för prästerna att verka för. De politiker som sitter i kyrkofullmäktige bör i sin verksamhet försöka hjälpa till att skapa förutsättningar för detta.
    Kyrkan har också en kulturbärande roll. Vi som har vår bakgrund här bär de kristna värderingarna oavsett om vi tänker på detta eller ej och oavsett om vi är medlemmar i svenska kyrkan eller ej.
    Församlingarna är de minsta territoriella kyrkliga enheterna med tusenåriga anor. Det är den territoriella enhet som finns närmast oss medborgare sedan kommunerna blev stora och decimerades från drygt 2500 till endast 290 under 1900-talet. Politikerna kom långt ifrån sina kommunmedlemmar vilket knappast gagnat sammanhållningen. De kyrkliga församlingarna finns där församlingens medlemmar bor.
    Om många går ur kyrkan, förstärks förutsättningarna för dem med egna agendor och den svenska kyrkan fortsätter att erodera. Det är tunga värden som försvinner.

    Gilla

  29. Gunilla Edelstam skriver:

    Jag blev invald kyrkofullmäktige för den församling där Lorentz Brydolf besökte gudstjänsten, Oscars församling i Stockholm. Jag var på mitt första kyrkofullmäktigsammanträde nyligen. Det var en märklig upplevelse. Man skulle inte få ta upp några ”övriga frågor” enligt representanter från kyrkorådet. Det var beklämmande att se hur maktfullkomlighet utvecklats av personer som lyckats bli satta i det förvaltande kyrkorådet liksom det också är beklämmande att se hur det inom kyrkan utvecklats politisk aktivism. Bör man gå ur svenska kyrkan?
    Kyrkans främsta mål bör vara att försöka förmedla tröst och styrka, stillhet och sinnesfrid i svåra stunder liksom i vardagen för dem som söker sig till kyrkan. Detta måste vara viktigt mål för prästerna att verka för. De politiker som sitter i kyrkofullmäktige bör i sin verksamhet försöka hjälpa till att skapa förutsättningar för detta.
    Kyrkan har också en kulturbärande roll. Vi som har vår bakgrund här bär de kristna värderingarna oavsett om vi tänker på detta eller ej och oavsett om vi är medlemmar i svenska kyrkan eller ej.
    Församlingarna är de minsta territoriella kyrkliga enheterna med tusenåriga anor. Det är den territoriella enhet som finns närmast oss medborgare sedan kommunerna blev stora och decimerades från drygt 2500 till endast 290 under 1900-talet. Politikerna kom långt ifrån sina kommunmedlemmar vilket knappast gagnat sammanhållningen. De kyrkliga församlingarna finns där församlingens medlemmar bor.
    Om många går ur kyrkan, förstärks förutsättningarna för dem med egna agendor och den svenska kyrkan fortsätter att erodera. Det är tunga värden som försvinner.

    Liked by 1 person

  30. Gunilla Edelstam skriver:

    Till Granskaren: Det är den senaste texten som gäller för det skall förstås stå kyrkofullmäktige på första raden……….

    Gilla

  31. Präst i Småland skriver:

    Visst har Svenska kyrkan problem. Kulturen ”offentlig sektor” lever kvar sedan före stat-kyrka-förändringen. På många håll lokalt och överallt på högre nivåer ger det politisk styrning. Och inte bara bland de politiska partiernas representanter finns tron på stordrift och administrativa reformer.
    Kombinera detta med att okunnigheten är stor om både organisation och innehåll. Ljudanläggningar och biskopslöner finansieras inte via kollekten, för att ta näraliggande exempel. Och frågan om Gud har ändrat sig är inte aktuell om man (reellt snarare än faktiskt) betraktar och behandlar Svenska kyrkan som en påse, som jag kan fylla med mitt eget favoritgodis.
    Många går ur för att de inte tror. Ekonomiskt ger det förstås problem, men vill man att Svenska kyrkan skall vara Kyrka är det större problem både med dem som är med fast de inte tror (särskilt de som hävdar sina intressen och sin rätt i sammanhanget) och de som går ur för att de tror.
    Och ändå ser jag för egen del inget alternativ till att finnas där i skärningspunkten mellan denna vår värld och den värld som i alla avseenden är större. Att en del varken ser eller inser att den finns kan ju inte få hindra mig.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.