Från Greven av Monte Cristo till jihadister som skriker Allahu akbar

Mohamed Omar

I inledningen till Alexandre Dumas roman Greven av Monte Cristo seglar ett skepp in i Marseilles hamn:

”Den 24 februari 1815 signalerade utkiken på Notre-Dame-de-la-Garde tremastaren Pharaon som kom från Smyrna, Triest och Neapel.”

Ombord på skeppet finns den unge Edmond Dantès, han som senare ska förvandlas till hämnaren Greven av Monte Cristo. Edmonds fästmö heter Mercédès och bor i byn Les Catalans. Byn beskrivs så här i romanen:

”En gång för länge sedan avreste av någon hemlighetsfull anledning en skara kolonisatörer från Spanien och slog sig ned på den landtunga där deras bebyggelse ännu i dag finns kvar.”

”Denna by som uppbyggdes i en bisarr och effektfull, till hälften morisk, till hälften spansk stil är ännu i dag bebodd av invandrarnas avkomlingar som fortfarande talar sina fäders språk.”

Då var denna ”moriska stil” det enda islamiska man kunde hitta i Marseille. Och jag är tveksam till om stilen överhuvudtaget var ”morisk” eller om det bara var Dumas sätt att försöka göra Les Catalans mer exotiskt.

Idag pågår dock islamiseringen av Marseille för fullt. Där finns ”moriska tempel”, det vill säga moskéer. Där finns även många ”morer”, det vill säga muslimer från Nordafrika. Ungefär en tredjedel av invånarna är muslimer. Andelen är ännu högre bland de unga. År 2015 skrev den brittiska tidningen The Guardian att de bodde 250 000 tusen muslimer i Marseille.

För inte så länge sedan, den 17 juni, drabbades den sydfranska staden La Seyne-sur-Mer, mellan Marseilles och Nice, av en islamistisk terrorattack. En svartklädd kvinna hugg två personer med en kniv samtidigt som hon skrek Allahu Akbar.

Jag har inte besökt Marseille, men jag har hört från muslimer som varit där att det är en väldigt islamiserad stad. Jag minns en imam i Stockholm som hoppades att Marseille skulle bli den första islamiska staden i Västeuropa efter reconquistan.

I en scen i Dumas roman förknippas Muhammed med fanatism. Det är rojalisten de Villefort, som ju bekämpar bonapartisterna, som jämför Napoleon med Muhammed. För att svartmåla Napoleon alltså.

– Jo, jag sade, Villefort, att bonapartisterna inte hade vår övertygelse, vår entusiasm, vår hängivenhet…

– Men fru markissina, de har åtminstone något som ersätter allt detta, nämligen fanatismen. Napoleon är västerlandets Muhammed. Han är för alla dessa simpla människor med en oerhörd ärelystnad inte bara en lagstiftare och en härskare utan också en symbol, en symbol för jämlikheten.

– Jämlikheten! utropade markissinan. Napoleon en symbol för jämlikheten! Vad är då Robespierre? Vill ni ta ifrån honom hans värdighet för att ge den åt korsikanen? Räcker det inte med en usurpation.

Villefort förklarar sedan för markissinan att han menar att Napoleon blev en symbol för jämlikheten (egalité) genom att upphöja de ringa medan Robespierres blev det genom att sänka de höga: han släpade en kung till schavotten.

När Dumas skrev sin roman var islam inget hot. Det fanns på andra sidan Medelhavet. Men Europa var på väg uppåt, islam på väg neråt. Napoleon hade invaderade Egypten 1792. Där mötte han slavmarknader, vidskepelse, förtryck och okunnighet. Det var som om tiden stått stilla.

Men det hade inte alltid varit så. Det fanns en tid då islam var starkare än Europa. Profeten Muhammeds arméer hade erövrat alla kristna länder i Nordafrika och Levanten och gjorde räder mot Medelhavets norra kuster för att plundra och ta slavar. Även Marseille råkade ut för attacker.

Och nu är vi i ett nytt skede där Frankrike håller på att islamiseras. Jag har inte varit i Marseille, men jag har varit i Saint Denis en knapp mil utanför centrala Paris. Där ligger kyrkan där Frankrikes kungar är begravda. Det som en gång var ”kungarnas stad” har dock blivit ”Frankrikes Mecka”. För miljön runt den medeltida kyrkan påminner om Rinkeby och Rosengård.

En gravvård i kyrkan föreställer Karl Martell, han som slog tillbaka den islamiska armén vid Poitiers år 732. Han var inte kung, men är avbildad med krona och spira.

Om Karl Martell hade förlorat hade den islamiska armén kunnat fortsätta sin framryckning. Och efter den hade andra kommit. Om Frankrike hade blivit islamiskt hade den franska filosofin, den franska litteraturen, den franska vetenskapen, aldrig uppstått. Vi hade inte haft Greven av Monte Cristo.

10 thoughts on “Från Greven av Monte Cristo till jihadister som skriker Allahu akbar

  1. Navigatör skriver:

    Pytheas skrev en bok:Om Havet(grek.Peri tou Okeanou). Pytheas var en briljant matematiker, och den förste att bevisa att tidvatten var kopplat till månfaser och utvecklade en noggrann metod för att bestämma latitud. Statyen av Pytheas finns utanför Palais de la Bourse i Marseilles.
    Några meter från Vieux Port de Marseille, (på svenska Gamla hamnen) finns en bronsplakett som beskriver att grekiska sjömän grundade Marseille.
    La Canebière, gatan går från Quai des Belges vid Marseilles gamla hamn i väster till Boulevard de la Libération i öster.
    Gatan har sitt namn efter hampa-plantan (provensalska: canebe, från latinets cannabis).

    Liked by 1 person

  2. Gösta Johnsson skriver:

    Tack Omar för en intressant och lärorik historielektion! Måtte Frankrike av idag stå emot islams framryckningar och förpassa den muslimska diasporan i landet tillbaka där de hör hemma och har kommit ifrån…nog med muslimsk inblandning i Europas nationer!

    Liked by 5 people

  3. Glen Lester skriver:

    Vi hade inte heller haft demokrati om inte Karl Martell hade lyckats stoppa muslimerna (som väl redan var islamister då). Det enkla beviset för att islam och demokrati är att inget muslimskt land har lyckats producera något som ens liknar folkstyre. I Sverige är det ju partierna som har samma roll som mullorna i Iram när det gäller att besluta vemsom ska få presentera sig i valen. Men det finns ju andra, mer demokratiska system som är mera värda att bevara. Schweiz exempelvis.

    Rent organisationsmässigt är ju det svenska systemet väldigt svagt, med ytterst otydliga regelverk som tjänstemännen får tolka sjäva. Till och med domstolarna dömer ju olika för samma brott.

    Sverige tillhör en av de svagare länkarna i det demokratiska korthuset. Islamisterna har naturligtvis läst Maos skrift om länder som representerar de svaga länkarna som revolutionärar bör koncentrera sig på att överta.

    När demokratierna på vår gamla kontinent börjar falla så falleralla. Avskaffar en eller några demokratin så kommer de andra också att vara tvungna att förändra sina beslutssystem. I vissa länder, som Sverige, kommer Sharia successivt att införas i kommun efter kommun allteftersom islasterna flyttar runt och ställer krav. I andra så kommer mer eller mindre fascistioda regeringar att behövas för att stå emot den islamistiska invasionen.

    I de svagare systemen (de kostitutionella monarkierna) så kommer under fortast då demokratin där mestadels är sämre utvecklad än i demokratiska republiker.

    Gilla

  4. Hosianna skriver:

    Tack, Eddie. Är Marseille Frankrikes motsvarighet till Malmö, tro? Hursomhelst får vi innerligt hoppas, att Frankrike och fransmännen – och resten av ureuropéerna – en gång för alla kan undvika islamismens plågsamma bojor.

    Kanske får vi se några morska, franska patrioter tåga från det moriskt överberikade Marseille till Paris sjungandes Marseljäsen? La Marseillaise sägs ha komponerats efter att Österrike förklarats krig 1792, men passar utmärkt…

    … nu när våldsbenägna muhammedaner från Mellanöstern, Afrika och Asien under åtskilliga decennier framgångsrikt har invaderat, infiltrerat och delvis islamiserat ett förfärande stort antal kristet civiliserade länder i Västeuropa.

    Liked by 1 person

  5. Glen Lester skriver:

    I Malmö, med sin moriska paviljong i Folkparken mitt i stan, så har många besökare förskräckt trott att det var en moské. Det har sannolikt gjort att Malmö, som ju ytligt sett är en charmerande stad med sina parker, har skrämt bort penningstark turism i flera decennier genom att inte klargöra att det inte är en moské.

    Förövrigt så tror jag inte Moriskan, some den kallas, kommer att bestå som sekulärt danspalts särskilt länge till. Islamisterna kommer snart att kräva att den omvandlas till vad den ser ut att vara, en moské. De kan ju åberopa kulturstld som argument. Då kommer säkert förrädarna i stadens sossestyrelse att överlåta byggnaden utan kostnad till islamistiska brödraskapet.

    Jo, framtiden är viss om man inte förmår att bryta islamiseringen av Sverige och Europa: vi kommer att bli trvångbsmuslimer allihop. Utom möjligen anhängarna i sjuklövern som sannolikt kommer att konvertera frivilligt, för ateister eller homosexuella kommer de ju inte att kunna forstätta vara. I islam är alla ateister och homosexuella helt fredlösa, så sådant kommer naturligtvis att försvinna helt.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.