När ärkebiskopen blev muslim

Mohamed Omar

I ett nytt avsnitt av podden ”Tankar från framtiden” (inspelat 15 maj 2018) pratar jag med Jan-Olof Sandgren som är skribent här på Det Goda Samhället.

Jan-Olof Sandgren är yogalärare, boende i Angered utanför Göteborg. Från början utbildad biolog, med en brokig yrkeskarriär som vaktmästare, biståndsarbetare, illustratör, barnboksförfattare mm. Har legat i politisk träda sedan 80-talet, men har nyligen kastat sig in i debatten om det sekulära samhället och försvar av västerländsk kultur.

Svenska kyrkans ärkebiskopen Antje Jackelén har, fast hon inte låtsas om det, blivit muslim. Hon fick en gång frågan om Muhammed var en falsk profet. Det självklara svaret för en kristen hade varit ja, men det hade kunnat uppfattas som ”islamofobiskt”, eller åtminstone oartigt. Så hon gav ett politikersvar, som trots att det var inlindat, ändå måste tolkas som att Muhammed att var en äkta profet, vilket ju innebär att ärkebiskopen gått över till islam. För tror man att Muhammed var en äkta profet så är man muslim.

Och så kommer vi fram till att jihadisten Akilov visserligen var ett monster, men ändå en människa, och att den vise Platon hade fel.

20 thoughts on “När ärkebiskopen blev muslim

    • Staffan skriver:

      Församlingarna och kyrkans ledning är inte samma sak. Tyvärr gör den senare det svårt för de förra. Det är församlingarna som betalar.

      Liked by 1 person

  1. acciaiosite skriver:

    Denna ärkebiskop, plus förre rikspolischefen, ledningen i Tro och solidaritet samt en lång lista på politiker, byråkrater, bigotta journalister och fuskakademiker borde behandlas med utgångspunkt i Brottsbalkens 19:e kapitel, Om brott mot Sveriges säkerhet

    1 § Den som, med uppsåt att riket eller del därav ska, med våldsamma eller annars lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket på så sätt ska lösryckas, företar en handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, döms för högförräderi till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid eller, om faran var ringa, till fängelse i lägst fyra och högst tio år.
    Om någon, med uppsåt att åtgärd eller beslut av statschefen, regeringen, riksdagen eller högsta domarmakten ska med utländskt bistånd framtvingas eller hindras, företar en handling som innebär fara för detta, döms också för högförräderi. Lag (2009:396).

    Nog finns rekvisiten på plats.

    Liked by 8 people

  2. Jan Molin skriver:

    Detta har jag länge ansett och skrivit om! Redan beslutet från 1975, 1975:26 att utlänningar som kommer hit och bosätter sig i Sverige får samma tillgänglighet till den välfärd vi bekostar med våra skattemedel utan att bidra, borde bedömas som landsförräderi eller åtminstone att svika sitt land.
    I inget land i världen, vad jag känner till, kan man åka och bosätta sig utan egen inkomst och leva på det landets invånares pengar.

    Liked by 10 people

  3. Hamza Yusef skriver:

    Om det högsta väsendet i svenska kyrkan erkänner Profet Muhammed (SAW) då kanske ni borde tänka ett steg längre än att förkasta henne. Kan det kanske vara så att hon har rätt ?.
    Judarna förkastade Jesus, ni gör samma sak, tyder på att ni är lika okloka som judarna. Det är Gud som gett mohammed (SAW) profetskap, på samma sätt som han gjorde med Jesus.
    Om skribenten mohammed Omar är så klok som han vill göra sig i sin okunskap till de texten har för på denna site, Värför byter han då inte namn ???. Ex. Om jag hatade Jesus som han hatar Islam, och mitt namn var Jesus, då torte väl jag byta mitt namn av ren princip ?.

    Gilla

    • Hosianna skriver:

      Förvirrat som vanligt, Flamza, ”det högsta väsendet i svenska kyrkan” torde fortfarande vara Gud Fader själv… alltså Fader vår, som är i himmelen, för alla oss kulturellt kristna svenskar.

      Troende kristna svenskar lär hävda, att Jesus Kristus är Guds enfödde son, vår herre, men ingen klok svensk lär förkasta Jesus, som är en historisk person, eller anse ”judarna” okloka.

      Som kristen ateist vill jag påstå, att namnbyten är oviktigare än religionsbyten från islam, men Mohamed Omar heter nu Eddie Råbock och är klok som en bok – en mycket läsvärd sådan! 😉

      Liked by 1 person

      • Hamza Yusef skriver:

        uppenbarligen kan du inte kristendomen. Det var nämligen Judarna som emot sade sig Jesus. så om kristna enligt dig inte tycker Judarnas var okloka, då måste jag starkt ifrågasätta din tro och kunskap på den.

        Kristen ”ateist” ??? ok ja det säger ju allt. Man kan nämligen inte vara kristen OCH ateist. antingen är man kristen eller så är man ateist..

        Eddie Råbock ? ok, från Muslim till råbock hhhh.

        Visste inte att gud fader var en person. (högsta väsendet i svenska kyrkan)
        Jesus själv sade att man inte skulle prisa honom, ute n att man skulle prisa Gud. Så hur kan han vara ”Vår herre” La illaha ill Allah. detta (det finns bara en gud) tror även kristna på ! så hur kan det finnas 2 herrar. Jesus sade ”min herre” om Gud. så inte kan Jesuas vara sin egen herre. eller hur..

        Gilla

      • Hosianna skriver:

        Jösses, Hamza, vilken urusel förståelse du har – för svenska språket, kristendomen och svenskarna.

        Bevare oss väl för dina bedrövliga tirader… och för dig och dina lika eländigt utrustade trosbröder.

        Gilla

    • Pelle skriver:

      Hamza, det är väldigt enkelt: Anser ärkebiskopsinnan att Muhammed var en profet är hon inte kristen längre, endast en fd östtysk spion som springer runt i Sverige och kacklar, iförd underliga kläder. Som du eventuellt har hört tycker inte kristna att Muhammed och islam är skapelsens krona, snarare exempel på en krigsherre och ett synnerligen dysfunktionellt samhällssystem.

      Liked by 2 people

  4. pettersonaxeagentlemansgentleman skriver:

    God eftermiddag, mina herrar!
    Mig synes att den konspiratoriska konvertiten och kulturmarxistiska koranpromotorn blivit demaskerad – tragikomiska försök att gömma de fula bockfötterna under den fotsida förklädnaden och tafatta ansatser att dölja pannhornen under den ärkebiskopliga mitran till trots.

    Gott så, ty att denna pseudoprelats irrationella och av provokativa litoteser impregnerade passivitetspredikningar och svammel om ”överlappande konsensus” kommit att stå den svenska kristenheten upp i halsen, är ett lika ovedersägligt som sensationellt nederlagsfaktum i den svenska kyrkopolitikens historia, där den massiva medlemsflykten utgör en den gigantiska skammens och det totala svekets förnedrande verifikation som nu går till hävderna.
    Andreas – alltjämt medlem, ty det skall fan stryka på foten för den lede fi 😉

    Gilla

  5. Ulrika skriver:

    Men visst är Muhammed en ”äkta profet”. För muselmanerna. Men det glömde hon väl att tillägga?
    Mormonerna leds också av en profet, äkta för dem.

    Gilla

    • Hosianna skriver:

      Hmmm… Ulrika, var och en blir salig på sin tro, men de hitresta muhammedanerna förefaller ledas allra mest av sina otyglat skenande hormoner – till avsevärt förfång för den fullt normalt svenskt behärskade inhemska, eller civiliserat assimilerade befolkningen här i vårt arma land.

      Gilla

  6. Jaxel skriver:

    Hon säger väl inte att Muhammed är en profet. Fast det är en mycket halvkväden utsaga.

    Enligt vad jag förstått sade hon följande :

    ””Nej, jag anser inte att Muhammed är en falsk profet. Eftersom han inte ingår i Bibelns profettradition kan man heller inte utan vidare kalla honom profet enligt kristen tro……… ”

    Liked by 1 person

  7. Glen Lester skriver:

    Att överhuvutaget antyda att Mohammed bara är en usutrpator och därigenom en helt falsk profet, som i sutra efter sutra förordar våld mot dem med en annan tro, är ett svek mot den medmänsklighet som nya testamentet förordar.

    Steget därifrån, till att förneka treenigheten och de kristna sakramenten är väldigt litet. Tänker hon överaskningskonvetera för att försöka få med sig så många lutheraner som möjligt när hon konverterar kyrkorna till moskéer?

    Gilla

  8. Hamza Yusef skriver:

    I Bibeln, Jesus själv talar om att Mohammed kommer !!!.

    ”Och kom ihåg Jesus, Maria, sonen, sade:” O Israels barn! Jag är Guds apostel skickad till dig som bekräftar Torah, som kom före mig, och gav en Apostel att komma efter mig, vars namn ska vara Ahmad. Men när han kom till dem med tydliga tecken, sa de: Det här är uppenbart trolldom. ”(61: 6)
    Namnet Ahmad och Mohammed kommer från samma arabiska rot och är i huvudsak samma namn.

    Precis som Judarna gjorde då Jesus visade sin profetskap gör ni nu mot Jesus egna ord…

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.