Vi längtar efter en orädd och frimodig kyrka

Vem vill inte ha en tydlig kyrka? Skillnaden mellan olika grupperingar i kyrkomötet handlar knappast om att några vill ha en tydlig kyrka och andra en otydlig. Utan den handlar om vad kyrkan ska vara tydlig om.

Så frågan är om …

– vi vill ha en kyrka som främst är tydlig om politiska frågor, där de olika politiska partierna lyfter fram sitt partis ideologi mer än kyrkans tro? Som tenderar att tänka utifrån tidens tidstypiska och korrekta agenda och så tonar ned Jesus Kristus som Herre.

Eller om …

– vi vill ha en kyrka som är tydlig om Jesus Kristus som kyrkans Herre, som vår frälsare och försonare, som Guds Son? Som hävdar att kyrkan ska vara trogen Skriftens ord och stå i samklang med kyrkans stora och djupa trostradition, som vill främja ett levande gudstjänst- och församlingsliv? För detta är vad Frimodig kyrka vill.

Det får förstås konsekvenser för Frimodig kyrkas ambitioner i kyrkomötet. Vi kommer att arbeta för att Svenska kyrkan ska befrias ur de politiska partiernas dominans så att den kristna tron och inga andra ideologier präglar de beslut som fattas.

Vi strävar efter att de lokala församlingarna ska ha stor självständighet till skillnad från de enorma pastorat som finns i dag – kyrkan måste bokstavligen vara mitt i byn. Vi stöder en förnyad evangelisation som ivrigt och utan att skämmas för evangelium vill göra Jesus Kristus känd. Vi önskar en kyrka som inte längre är på reträtt utan betonar korsets avgörande betydelse och den kristna trons innehåll. Vi vill se en kyrka som stöder våra förföljda kristna trossyskon i världen likaväl som att hon tar ett diakonalt ansvar för de mest utsatta i vårt eget land.

Vi längtar helt enkelt efter en orädd och frimodig kyrka. Svenska Kyrkan kan inte längre leva som om Sverige är ett kristet land, hur okristet det än är. Då fortsätter kyrkan att ängsligt anpassa sig till det sekulära och korrekta, då förlorar hon till sist sin själ.

Den genuina folkkyrkotanken tänkte annorlunda – att församlingen ska förkunna evangelium för – och bära Kristi nåd till – folket.

Berth Löndahl

Berth är präst inom Svenska kyrkan och pensionerad kyrkoherde för Bunkeflo församling utanför Malmö. Han är en flitig skribent och debattör, författare till ett antal böcker och sitter idag i kyrkomötet som representant för nomineringsgruppen Frimodig kyrka.

14 thoughts on “Vi längtar efter en orädd och frimodig kyrka

  1. Petrus skriver:

    Hoppas vi slipper Frimodig Kyrka också.

    Deras företrädares recept för att komma till himlen är ungefär samma som de Ecce Homo-kristnas, Trosrörelsen (Livets Ord), pingströrelsen o s v. Nämligen att släppa in så många invandrare som möjligt. Det viktigaste kriteriet för att få komma till himlen är att säga ja till att släppa in en massa invandrare. Det är väl den ungefärliga kontentan av budskapet. Därför kan även Frimodig Kyrka dra åt fanders. Speciellt då tydligen Israel skall slippa släppa in en massa afrikaner och araber. De sistnämnda har man t o m haft rätt att sparka ut ur Israel, halleluja! Även de som är ättlingar till de judar som för drygt 1900 år sedan beslutade sig för bli kristna. Kristna palestinier är generellt av judisk börd. Även en hel del muslimer. Ben Gurion skall ha nämnt några byar med muslimer där invånarna till härstamningen var av judisk börd. Precis som de Ecce Homo-kristna tycker man också att icke-vita som t ex japaner skall slippa ta emot araber och afrikaner. I alla fall har man inte börjat jama på om detta ännu. Fattiga östeuropéer skall däremot prackas på invandrare från Afrika och Mellanöstern.

    Den som via predikstolen vill pracka på mig läror som lanserats på bred front först på 1900-talet genom Scofield/Untermeyer-bibeln får vända sig till någon annan än mig.

    Teologiskt framstår dispensationalismen, som lanserades på bredare från med Scofield-bibeln som ett teologiskt skämt precis som Ecce Homo-kristendomen. Paulus är glasklar med att vissa grenar fallit av trädet. Han är också glasklar med att homosexuella inte får ha sex med varandra. Det krävs en hel del krumbukter och saltomortaler för att komma runt detta. Hittills har inget jag hört från Livets Ordare, pingstvänner, POSK:are eller Frimodig Kyrka-anhängare kunnat övertyga mig om att den gamla tolkningen av kristendomen – ersättningsteologi – var fel. Speciellt inte då man okejar att de som Paulus betecknar som kärnan – stammen – i kristendomen, alltså kristna av judisk börd drygt 1900 år tillbaka i tiden, sparkats ut ur Israel.

    För mig framstår det som om det i princip inte finns något alternativ för den som efterfrågar traditionell, gammaldags ersättningsteologi och en kyrka som ligger lågt i politiska frågor, ungefär som när Jesus sade ”giv åt kejsaren vad som kejsaren tillhör”. Sverigedemokraterna låter visserligen ungefär Livets Ordarna och pingstvännerna i Israel-frågor. Israel skall ha rätt att sparka ut araber. Det var rätt och riktigt att göra så eller så var alltsammans arabernas eget fel på något sätt och dessutom har palestinierna 50 andra muslimska länder att bo i (dock inte de kristna palestinierna) bla bla bla. Men Sverige skall i alla fall slippa ta emot en massa araber och afrikaner precis som Israel. Och det är ju en fördel.

    Gilla

  2. Bengt skriver:

    Sannolikt finns det enskilda kandidater i alla nomineringsgrupper som vill ha en sådan kyrka som Berth Löndahl förespråkar. Lika sannolikt som att det inte i någon grupp finns kandidat som jag kan hålla med till hundra procent i olika ställningstaganden. Detta konstaterat efter att (flyktigt) ha studerat de olika listorna jag har att välja mellan.
    Frimodig kyrka framstår tveklöst som den mest kyrkliga gruppen sett till programförklaring och kandidater.

    En jämförelse: som medlem i MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) röstar man väl inte in en rattfyllerist i styrelsen! (Eller en homofob i RFSL om man är HBTQ)

    Liked by 1 person

  3. Lennart Bengtsson skriver:

    Tyvärr är min inställning till religion av samma slag som Richard Dawkins. Föreställningen att tro på något som är vetenskapligt omöjligt eller irrelevant är mig fullständigt främmande. Redan som 11-åring blev detta en självklarhet eftersom Jesu under stred mot naturlagarna och jag har därför levt ett långt liv som en övertygad ateist utan att varken ta skada eller fara illa.
    Emellertid har många religioner en viktig social dimension men så har även sportföreningar, frimärksklubbar eller olika former av ideell verksamhet som att ta sig an gamla eller utsatta.

    Många kanske hävdar att etik och moral måste ha ett religiöst fundament. Som barn fick jag ständigt höra från föräldrar och släktingar att om jag gjorde något dumt så såg Gud detta och en vacker dag skulle jag få stå till svars om jag snattat, använt svordomar eller gjort något ännu värre. För mig, som ett i grunden rationellt barn, var det tillräckligt att avhålla mig från det som Gud och mina närmaste inte gillade så jag fann att det bästa var att avstå. Jag uppleva inte detta som något större nackdel. Enda problemet var tillsammans med vissa kamrater som var mer tilltagsna vilket innebar viss ångest och obehag. Dessutom insåg jag tidigt att människor borde behandlas hyggligt eftersom jag själv gillande när man var snäll mot mig.

    Min upplevelse av den svenska kyrkan är därför en känsla av pietet över alla vackra kyrkor och kyrkogårdarnas lugn och stillhet och den trygghet man känner över något som funnits väldigt länge. Bibelns ord har en kraft och skönhet som saknas i det moderna språket inte minst de gamla bibelversionerna som den av domprosten Melin. Samma känsla har jag också när jag vandrar längs med högarna i Gamla Uppsala.
    Så vad är då verkligen religion? De flesta tänker inte ens och känner inget behov att reda ut begreppen utan föredrar att föras vidare av sina känslor. Varför, säger de, måste man förstå allting?

    Liked by 1 person

    • Östanskog skriver:

      Tack Lennart Bengtsson för detta sällsynt balanserat inlägg. – Min uppfattning som 100- procentigt troende är egentligen samma som Din uppfattning som 100-procentig ateist. Detta är en grundläggande paradox: Vi båda VET, vetenskapligt, att Jesus inte kunde ta en promenad på vattnet. Samtidigt TROR jag (jag upprepar: _tror_), att detta hände. Du tror inte på det, men vem bryr sig. Ursäkta mig, men jag förstår inte, var problemet ligger.

      Gilla

      • Flarran skriver:

        När Jesus går på vattnet och uppväcker döda är det en bild som ska visa trons kraft och möjligheter. Inget som ska tolkas bokstavligt. Men gamla lutheraner har svårt att tänka i de banorna.

        Gilla

  4. JAN BENGTSSON skriver:

    Hur ser man på de inter-religiösa relationerna visavi Islam?
    En tro huggen i sten, som i princip är oföränderlig…
    Som har en helt annan syn på kvinnans ställning…

    Tror man på samma Gud som Islam???

    ”BARA” två kusiner?

    En vänder passivt o naivt andra kinden till,
    den andre ser en dödsfiende som helst skall utrotas!

    Kan något gott komma ut av detta???

    DETTA BORDE VARA KYRKANS FRÄMSTA INTRESSE!

    Att belysa FUNDAMENTALA skillnader!

    Oops!
    Blev visst en ”aning” dubbelbottnat!

    Gilla

  5. NETTANN skriver:

    Nja, det här var inte så tydligt.

    ”Svenska Kyrkan kan inte längre leva som om Sverige är ett kristet land, hur okristet det än är.”

    Jag uppfattar läget som att det är precis vad ledningen för svenska kyrkan skulle säga och förmodligen har sagt, flera gånger. Med inte så kul följder.

    Som icke troende men förankrad i svenska traditioner så är det lätt att bli smått förfärad över hur ledningsfolket för kyrkan agerar och uttrycker sig. De fjärmar sig från tanken att Sverige skall vara inlemmat i kristna (gammelsvenska) värderingar och i stället anamma diverse andra influenser, allt för att vara föregångare och centrum i den ack så geniala globalismen.

    Frimodig Kyrka har alltså samma inställning, eller har jag missat något?

    (Texten i övrigt om t.ex. reträtt kan innebära nästan vad som helst.)

    Liked by 1 person

  6. pettersonaxeagentlemansgentleman skriver:

    Kyrkoherde emeritus Löndahls anförande skänker nytt hopp till den modstulne församlingsmedlem som ej längre förmår känna någon verklig samhörighet med den nya tidens starkt politiserade kyrka.
    Den kulturrelativistiskt och marxistiskt profilerade kyrkliga sfären med sitt sekulariserade synsätt, där allt annat än frimodig förkunnelse av kristendomens glada frälsningsbudskap inskärps bland den påtagligt fåtaliga skara som sökt sig till gudstjänsten, har under ledning av den strategiskt tillsatta ärkebiskop Jackelén genererat ett historiskt medlemsbortfall.

    De traditionella nomineringsgrupperna i kyrkovalet erbjuder ingen radikal förbättring av nuvarande förhållanden, vilka fokuserar på den gamla devisen ”En kyrka för alla” och där kapitulationen inför kristenhetens primära fiende, islam, där man inte generas inför den propalestinska hållning som blivit alltmer distinkt, framstår som ett ovedersägligt bevis för korruption och allmän urartning.
    Summa summarum – dags för en kyrka för den kristna människan!

    En förnyad och orädd evangelisation med Jesus Kristus som centralgestalt och där korsets betydelse konkret betonas, kommer att bli en odisputabel nödvändighet, såframt man önskar återupprätta Svenska Kyrkans nu skamfilade rykte som ett slags kulturinstitution utan utpräglat kristet budskap, samt värna om de kristna församlingarnas fortlevnad.
    De internt framavlade socialakrobatiska prelaternas och värdegrundspredikanternas tidsepok går mot sitt slut och kommer att efterföljas av en för vårt avkristnade och depraverade samhälle mycket välbehövlig nyandlighet, där valet nu främst står mellan Sverigedemokraternas ståndaktiga hållning och Frimodig Kyrkas mig till synes hedervärda strävanden.

    Undertecknad ber att få tillönska Kyrkomötets representant, den dådkraftige Löndahl, god krigslycka inför kommande bataljer, ty att gå i härnad mot den försåtlige fiende som nästlat sig in i detta konspiratoriska konsistorium kräver sin frejdade fältherre!
    Tack för ordet!
    Andreas, troende kristen.

    Gilla

  7. Strix skriver:

    Det finns många församlingar runt omkring i Sverige som gör ett fantastiskt arbete genom att hålla socialisterna på behörigt avstånd. Dom, socialisterna har inget i svenska kyrkan att göra, dom ägnar sig åt att plundra kyrkan på den lilla ideella Good-Will som finns kvar.
    Socialisterna tillskansar sig makten för att bryta ner kristna värderingar, deras enda mål!

    Gilla

  8. Jonas M skriver:

    Det är inte kyrkan som bestämmer om invandringspolitiken. Är man kristen och håller fast vid den kristna tron finns endast ett alternativ och det är Frimodig kyrka. Är man inte det och har andra bevekelsegrunder förstår jag om man väljer annat.

    Gilla

  9. MartinA skriver:

    Sandahl bör tänka igenom vad en religion är till för. Vad är dess syfte. Och hur förhåller den sig till livets syfte? När de två är i konflikt med varandra kommer Sandahls religion att förlora. Antingen gör sig Sandahls religion nyttig för oss. Eller så kommer den att försvinna.

    Gilla

    • MartinA skriver:

      För övrigt en fråga till Sandahl. Om du älskar din nästa lika mycket som dig själv. Vad ska du då med evigt liv till? Du fortsätter ju finnas till i din nästa. Kristendomens centrala tes löser dödlighetens problem på egen hand, utan behov av magi. Dag Sandahl bör se till att kristendomen börjar respektera livet. Istället för att fortsätta vara en ytlig dödskult.

      Gilla

  10. Bengt Olof Dike skriver:

    Bäste FK-ledamot Berth Löndahl!

    En stillsam fråga – bland flera – förefaller viktigast efter Dina rader:
    -Vilka KM-beslut har präglats mer av andra ideologier än av den kristna tron? Såvitt jag i alla fall vet är svaret – inga!

    Du skriver vidare att kyrkan måste befrias från de politiska partiernas ”dominans”, som vore kyrkan instängd efter att ha tillfångatagits av partierna. Men partilistornas resultat i KM-valet är ju väljarnas. Som Du vet är ju resultat i fria demokratiska val utan appell och måste därför oinskränkta respekteras.

    Jag håller dock helt med Dig om att kyrkan skall vara klar, tydlig och orätt, dvs våga stå upp för Herren i alla väder och vindriktningar. Där måste förbättringar komma till stånd, vilket inte är så svårt, tror jag, att få gehör för i KM och KS.

    Men att krafter i dessa båda beslutsinstanser medvetet skulle ha motarbetat eller tonat ned den kristna tron lär nog vara svårt att bevisa; är det inte innerst inne Din känsla, grundad i sin tur på Dina och FK:s åsikter, som satt avtryck i datortangenterna?

    BENGT OLOF DIKE

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s