Hur man kan tåga på första maj nästa år

Patrik Engellau

Första maj är vårglädje. Majsolen som ler. Vintern som rasat. Första dagen på sommarhalvåret. Men det är också de allt glesare, röda demonstrationstågen. I boken Våra högtider av Helge Ljungberg får jag reda på att traditionen att tåga på första maj går tillbaka mer än tusen år i tiden.

Ljungberg berättar att traditionen ursprungligen uppstått i frankerriket på 700-talet:

I det merovingiska riket hade man för sed att 1 mars, före sommarens fälttåg, hålla en generalmönstring i samband med vårtinget. Möjligen är seden ännu äldre, fastän man inte känner till den förrän under merovingernas tid. I Gregorius av Tours krönika berättas att konung Klodvig befallde hela hären att infinna sig i full beväpning för att uppvisa sina vapens glans in campo Martio.

De merovingiska konungarnas makt var starkt beskuren. Den låg hos rikshovmästaren, major domus. Mönstringen på marslägret omgavs av vissa riter. Kungen skulle föras dit på en vagn dragen av oxar. Han hade sin plats på en kulle, och där mottog han gåvor av folket. Men bredvid honom stod hans major domus, och det var han som utdelade befallningarna till folket.

Den siste av de frankiska rikshovmästarna vid konungens sida var Karl Martells son Pippin den lille. Sedan han antagit konungatiteln flyttade han vårmönstringen till första maj. Den kallades sedan för campus Madius eller campus Maiius, majlägret. Detta skedde år 755.”

Sista april kallas ofta slarvigt Valborg. Men den riktiga Valborgsdagen infaller första maj. Det är första maj som är den heliga Valborgs dag, medan sista april är valborgsmässoafton.

Valborg (ursprungligen Walpurgis), född 710 och död 779, var en engelsk prinsessa som blev nunna och sedan kallades till Tyskland av Bonifatius, ärkebiskopen av Mainz, för att arbeta för tyskarnas kristnande. Hon kanoniserades den första maj år 870.

Här är alltså två aspekter av första majfirandet som brukar få föga uppmärksamhet: den militära och den kristet katolska. Hur många firar den heliga Valborg på första maj?

Så jag har ett förslag till ett förstamajtåg den första maj 2018. Det kommer att få betydligt mer uppmärksamhet än de röda tågen. Och mer uppskattning också.

Allra främst tågar munkar och präster bärandes på en stor staty av den heliga Valborg. Statyn bör vara klädd i blommor. Ett standar med hennes bild är inte heller fel. Korgossar svingar rökelsekar som sprider väldoft omkring sig. De sjunger hymner på latin.

Efter de fromma tågar en grupp studenter i vit mössa och frack som sjunger Vintern rasat och O, hur härligt majsol ler. Men kanske även Kungssången. Den passar alla högtidliga tillfällen. Bäst vore om kungen kunde vara närvarande, sitta på någon plattform och ta emot hyllningar.

För sist i tåget paraderar de svenska soldaterna i vackra uniformer. Med klang och spel! För att göra den militära delen ännu pampigare kan man en grupp till häst klädda som frankiska riddare. Det ska påminna om campus Maiius år 755.

Men verkar ju tolerera alla sorters tåg på första maj numera. I år gick en grupp muslimska kvinnor och skanderade slagord till förmån för hijab, den islamiska sjalen. ”Rör inte min hijab!” Kvinnor som inte täcker sitt hår kommer att brinna i helvetet, varnade profeten Muhammed. Till skillnad från detta kommer vårt tag att vara lustigt.

34 thoughts on “Hur man kan tåga på första maj nästa år

  1. Anne-Hedvig skriver:

    En fin idé – skjønt jeg vet ikke om jeg ville hatt med militæret i vårfeiringen?
    Jeg kan anbefale Oslo katedralskoles vårsang ‘In vernalis temporis’ av Morten Børup, fra ‘Piae Cantiones’ (senmiddelalder, utgitt i Åbo 1585). Den ble tatt i bruk hos oss til skolens 800-års jubileum i 1953, og har vært skolekorets ‘signal’sang siden da. Selvsagt høytidelig prosesjon i sorte kapper med middelaldersk strut.

    Om du ikke finner melodien på nettet men ønsker å vurdere sangen, har Patrik mitt mobilnummer – jeg kunne da sørge for å sende deg notene med gammeldags post.

    (Gir ham herved tillatelse til å videresende nummeret om ønskes! Jeg kan pt dessverre ikke nås på epost.)

    Se dansk Wikipedia for tekst (latin og dansk). Vi bruker en norsk versjon, selvsagt 🙂
    https://da.m.wikipedia.org/wiki/in_vernalis_temporis

    Liked by 1 person

  2. Mats R skriver:

    De senaste dagarna har jag hört olika uppgifter om hijab: Enligt vissa är den påbjuden i Koranen och av profeten Muhammed, enligt andra är det inte så. Vad är det som gäller, egentligen? Frågan är intressant, för om den kan anses som en religiös symbol. så måste det ju även anses vara OK för en arbetsgivare att, av hänsyn till arbetskamrater och kunder, förbjuda användningen av hijab och andra religiösa (och politiska) symboler på en arbetsplats. Om den inte är religiöst påbjuden, så finns det ju ingen försvarbar anledning till att insistera på att få bära den.

    Liked by 3 people

    • Bulten skriver:

      Koranen säger att kvinnan ska täcka sig. Nu har jag inte det exakta citatet i huvudet. Eddie kan det säkert som rinnande vatten.

      Gilla

      • Anne-Hedvig skriver:

        Vår statsstipendiat Walid al-Kubaisi skriver at det fins flere lokale, tradisjonelle måter å dekke håret på i muslimske land, men at den typiske hijab vi ser overalt nå, er en POLITISK-islamistisk uniform designet av Det muslimske Brorskap.

        Brorskapet er forbudt i Egypt, såvidt jeg vet, og opphavsmannen ble jo henrettet.

        Gilla

    • JAN BENGTSSON skriver:

      Ett synnerligen användbart moment 22,
      för att kunna få slippa få dennes tro nerkörd i halsen på oss Allah andra)

      Gilla

    • Fredrik Östman skriver:

      Fel frågeställning. Hucklet är till för att hålla muslimska män i maktställning över alla, men framför allt över kvinnorna och deras förmåga till reproduktion. Inget annat.

      Vill vi lyda under muslimska män? Annars måste hucklet bort.

      Gilla

      • moab skriver:

        Hm, jag säger så, men har inte vårdat mitt språk, många år utomlands i stort sett utan svensk kontakt, jag har faktiskt aldrig jobbat i Sverige. Jag tänkte faktiskt på det häromdagen, jag läste fysik på universitetet och det slog mig att vi inte fick någon språklig träning. Att läsa här är bra eftersom så många har bättre språk än vad jag har.

        Gilla

    • moab skriver:

      Det finns det ändå inte, varför skall religionen ha en särställning, det förutsätter perfekt segregation eller att inga sekulära lagar står i konflikt med de religiös vilket inte är fallet, annars tänk dig att en grön utomjording kom hit:

      -Vilka regler följer ni säger utomjordingen?
      -Jo förklarar man, vi har något som kallas lagar som alla skall följa som att inte slå sin fru eller att tvingas skyla sig.
      -Jaha, det verkar ju bra, men hon där har ju något för ansiktet och håret?
      -Ah jo det är för att hon följer några andra lagar som kallas religion.
      -Jaha hur blir man religiös då, är inte alla det?
      -Nej, det kan man födas till eller konvertera till.
      -Och konvertera från, säger den gröne.
      -Nej, då blir man dödad.
      -Ahh jag förstår, så endast genom döden så lämnar man denna religion?
      -Njaa, de tror att man kommer till himlen, där man fortfarande är religiös.
      -Men varför har inte alla något på huvudet, det finns ju bara en väg detta kan gå, till slut måste alla vara religiösa, hur länge har denna religion funnits
      -Denna religion har inte funnits så länge bara i lite mer än 1000 år.
      -Ahh nu förstår jag, vi hade samma på vår planet, vi var gula, röda, rosa och gröna, men den enda färg man kunde bli om man ville byta var grön, försökte man något annat så exploderade man. Så i många tusen år så fanns det olika sorter men till sist efter ett otal explosioner så fanns bara gröna kvar.
      -Ahh då förstår jag sa mannen, det är kanske därför vi tror att ni är gröna, då hade vi rätt!
      -Så kul sa den gröna besökaren.

      Gilla

    • Göran skriver:

      Om jag inte minns helt fel är hijab nämnt i koranen sju gånger. Ingen av dessa sju säger att kvinnor ska täcka sig. Med hijab menas inte ett klädesplagg.

      Gilla

  3. uppstigersolen skriver:

    I Italien (och troligen även andra katolska länder) har många städer olika former av processioner och tävlingar mellan stadsdelar eller andra grupperingar. De är ofta påkostade aktiviteter men är fantastiskt intressant att titta på för en nordbo. Vi har inget motsvarande. Antagligen för att vi historiskt varit rätt fattiga och att vädret hindrat i många fall.
    Vi har dock andra traditioner som vi ska vara stolta över, vi är ärliga, hyggliga och trevliga. Vi slår inte ihjäl grannen för att han tycker annorlunda. Vänsterns pack är dock inte en svensk tradition utan importerad utifrån. Bara barbari.

    Liked by 1 person

  4. Fredrik Östman skriver:

    Det är en skam att vi ännu snart tre årtionden efter den globala kontrarevolutionen ännu har en helgdag som har kidnappats av den internationella organiserade ondskan, även bekant som socialismen.

    Låt oss göra första maj till en helgdag till socialismens alla offers ära: Kulakerna som slogs och svältes ihjäl, judarna som sköts och gasades ihjäl, kineserna och kambodjanerna som torterades ihjäl av sina egna barn, vänner och grannar, hinduerna, de kristna och alla andra folk som slaktades av jihadister, strejkbrytarna som mördades eller skulle mördas i t.ex. Ådalen av svenska socialister, alla som dödats av socialistisk sjukvård o.s.v. Även det allmänna lidande som socialismen har orsakar måste uppmärksammas: fattigdom, elände, frustration, irrationalitet, godtycke, slaveri.

    Vi måste ta till vår heliga uppgift att formulera en konstitution för vårt samhälle som hjälper oss att slutgiltigt besegra och utrota socialismen.

    Gilla

    • Det röda pillret skriver:

      Ja, låt oss helga 1 maj till minne av socialismens alla offer. Lysande idé!

      Rent praktiskt skulle man ju då även kunna slå ihop Kristallnattstågen 7 november och 27 januari som minnesdag för Förintelsens offer till en gemensam minnesdag 1 maj, så slår man ett antal flugor i samma smäll.

      Allt för att förtydliga för alla vilka SOCIALISTISKA grundtankar dessa olika varianter på samma totalitära ideologi delar med varandra och avslöja hur vänstern med olika manifestationer genom åren medvetet skjutit fokus bort från sina egna tillkortakommanden.

      Deras socialistiska ideologis illdåd, även om man bortser från den ena grenen nationalSOCIALISMENS, är ju enligt democide-forskningen mångfalt mycket större än någon annan ideologi (med undantag för den ej inräknade islamismens på ca 250 miljoner), https://sv.wikipedia.org/wiki/Democide

      Cirka en tredjedel av jordens befolkning var under en period på 1900-talet efter Andra världskriget slavar under det socialistiska oket (Västeuropa och Sverige inte inräknat), varav ca 110 miljoner av dessa mördades av kommunistiska landsmän — den framtvingade svälten i Ukraina och i Kina under Det stora språnget borträknade (vilka motsvarar ca 50 miljoner ännu fler mördade).

      Detta jämfört med nazismen som mördade ca 21 miljoner.

      Nazismen föraktas med rätta i Sverige. Om det fanns logisk konsekvens i den allmänna debatten skulle ALL socialism föraktas lika mycket.

      Socialismen, kommunismen och nationalsocialismen är bara olika grenar av samma träd.

      Liked by 2 people

    • moab skriver:

      Håller med till fullo, jag inder att jag varit djupt indoktrinerad eftersom jag trott att de varit normalt att ha ett kommunistparti som är accepterat i de fina salongerna. Det är morden vi skall fokusera på de följer alltid med.

      Liked by 1 person

      • Fredrik Östman skriver:

        Igor Sjafarevitj beskriver i sin bok Det socialistiska fenomenet mycket övertygande att det avsedda målet och det faktiska resultatet av socialismen är mänsklighetens totala utrotning, såväl själsligen som kroppsligen. ”Vi skall inte dölja vår terrorism,” sade Karl Marx. Ju mer socialism, desto mer bråd och ond död.

        Gilla

    • moab skriver:

      Det fokus som med rätta riktas mot nazismen fråntar kommunismen dess skuld. Hur många som är vänster har läst Gulag arkipelagon? Jag har just kommit förbi avsnittet där de staplade döda stående i vapenrummet i kyrkan för att de så klart var stelfrusna. När de skulle flyttas så rullades liken nerför backen som stockar.

      Gilla

  5. Lars Åhlin skriver:

    Första maj-tåg redan på 700-talet? Då förstår jag bättre texten till Internationalen, ”Upp trälar uti alla stater, som hungern bojor lagt uppå…”.

    Gilla

  6. Jan Ahlström skriver:

    Härligt Mohamed, du behövs verkligen med dina mkt bra å tänkvärda inlägg.
    Trevlig helg till Dig!!

    Gilla

  7. Janne skriver:

    För min del minns jag helgen kring Valborg som en riktig festkväll,dvs. supa till och gå till olika nöjesfält.

    En förfest till midsommarafton.

    Sossarnas !:a majtåg har mist sitt existensberättigande.

    Det är mest ombudsmän, lokala fackpampar och betongsossar,som i takt med den inhyrda orkestern sjunger upp till kamp mot de orättvisor de själva skapar.

    Gilla

  8. Werner Von Winkelbaum skriver:

    Tack for annu en kulturhistoriskt intressant kronika. En kommentator paminner mig om en semestervecka soder om Gardasjon for manga ar sedan. Ryktet gar bland oss turister att en procession med alla regalia skall utga fran ortens kyrka. Alla vi svenska hedningar med kameran I hogsta hugg rusar for att se skadespelet. Paminns ocksa om processionen med utstyrda biskopar I samband med ”Prast-VM” i Uppsala pa 60-talet. Hela staden var ute for att se Skadespelet.

    Sens morale: vi svenska ar val forsedda med brod. Vad vi saknar ar skadespel.

    Werner

    Gilla

    • cmmk10 skriver:

      Nja, vi har ju t ex Hammarkulle-karnevalen. Sedan återkommande galor, typ Hela Sverige Skramlar (eller Tomma Tunnor … )

      Även nationaldagen där vi får möjlighet att bekanta oss med främmande kulturyttringar, som folkdanser från Kirgizien o d.

      Gilla

    • Anne-Hedvig skriver:

      Den gamle primstaven hadde 25. april som ‘Store gangdag’. I før-reformatorisk tid gikk man da i prosesjon rundt åker og eng for å velsigne og fremme grøden. Dette holdt seg videre flere steder også etter 1536. Ved stavkirken i Eidsborg, Øvre Telemark, gikk man rundt med helgenfiguren St. Nicholas til langt inn på 1800-tallet. Den utskårne Nicholas fins i kirken fortsatt! Øvre Telemark er litt som Dalarne i Sverige – kunst og kultur sto sterkt og var godt bevart.
      En nydelig liten stavkirke som anbefales for turister :-). Fin natur også.

      Enig med deg, flott med opptog, og liv og røre! Vår protestantisme kan nok tidvis bli for cerebral.

      Gilla

  9. Ulf45 skriver:

    En alldeles briljant idé.

    Varför inte initiera ett 1:a majtåg som det MO föreslår!?

    Jag tror många med mig skulle ställa upp för att vörda detta kristna helgon Valborg, i synnerhet i en tid då alla kristna i Sverige behöver allt det stöd den kan få.

    Gilla

  10. Realism skriver:

    Tack Omar för att du vill lyfta fram och värna om vår kultur och våra traditioner, och för dina berikande och kreativa idéer kring detta, jag uppskattar det verkligen jättemycket!
    En annan (mig veterligt?) svensk tradition vid valborg som jag verkligen tycker mycket om, är då våren sjungs in av manliga studentkörer, och framför allt då Lunds studentkör, som brukar sändas på SVT.
    Det är för mig en ren njutning att få höra de fina svenska vårsångerna, det är också ett av de numera få tillfällen då jag känner att jag fortfarande befinner mig i mitt fosterland Sverige. Inte en niqab eller hijab och allt vad det heter i sikte bland åhörarna, för det här är inte något som dom uppskattar… Så befriande skönt! I år satte jag dock njutningen i halsen, då personen som skulle hälsa våren välkommen höll sitt vårtal. Denna äldre kvinna kunde absolut inte låta bli att ta chansen att blanda in snyfthistorier om båtflyktingar, migranter, rädsla för främlingar etc. i sitt vårtal, och då landande man brutalt i den påtvingat mångkulturella verkligheten igen…. SUCK. Kan inte ens en så gammal, fin svensk tradition få vara bara svensk? Det är så påfrestande…..

    Gilla

    • gmiksche skriver:

      Jag tror att SVT och medaktörer nog helst skulle vilja eliminera studentsångarna vid valborg. För att de kan anses som en aspekt av manlig dominans och svensk nationalism. De tillkom ju på en tid där det inte fanns kvinnliga studenter vid universiteten. Det som gör att de inte vågar ge sig på sångarna är sångarnas stora skönhetsvärden. Och att de rör något som sitter i ryggmärgen.

      Gilla

      • Anne-Hedvig skriver:

        Da gjelds det å ta vare på og fremme alt av svensk kultur som gir folk ‘frysninger på ryggen’ og gode følelser av tilhørighet. Ikke minst sang og musikk!

        Liked by 1 person

      • gmiksche skriver:

        Precis innan jag läste ditt inlägg råkade jag titta på en konsert från Waldbühne i Berlin med Berliiner Philharmoniker, fast i populär riktning. Fullsatt. Berlin är som vi alla vet, numera en kosmopoitisk stad med bl a många invandrare från Mellanöstern. Det fanns gott om bilder från publiken när det applåderades. Det som slog mig var att huvuddelen av publiken kunde identifieras som européer i bred bemärkelse. Förmodligen var de flesta tyskar. Men det fanns en hel del ansikten med östasiatiska drag, gissningsvis kineser, japaner och koreaner. Det som slog mig var att det saknades ansikten som vi möter dagligdags i vår omgivning – ansikten av folk från Mellanöstern. Det finns knappast något tydligare kännetecken för den klyfta som skiljer deras kultur från vår.

        Gilla

      • Realism skriver:

        Ja, alla sådana nationella och traditionella yttringar av det som är genuint svenskt motverkar ju definitivt agendan. Vi måste stärka och hålla fast vid just det som sitter i den svenska ryggmärgen, våra fina traditioner, det är otroligt viktigt.
        Undrar vad man har att vänta sig på nationaldagen 6/6, den som ska vara den svenskaste av alla svenska dagar…

        Liked by 1 person

  11. Realism skriver:

    Nej, precis, GMIKSCHE, det är ett övertydligt exempel på hur vitt skilda våra kulturer är, och hur vansinningt det är att tro att de ska kunna förenas på något sätt alls… Dödsdömt från början till slut. Jag har inget emot olika kulturer, men var sak på sin plats, där de hör hemma!
    Och den arabiska och afrikanska kulturen hör DEFINITIVT inte hemma här, lika lite som vår västerländska kultur i deras….

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s