Mallorca-syndromet

8-26-13_11971

Patrik Engellau

Enligt ett gammalt talesätt som jag hörde första gången för åtskilliga årtionden sedan gäller följande om svensken: tvingas han välja mellan utbyggd långvård och en mallorcaresa så väljer han båda. Det kallas Mallorca-syndromet.

Detta kunde man länge igenkännande skratta åt. Men vad händer ett samhälle som decennium efter decennium följer denna levnadsregel? Det tål att tänkas på för jag tror det är där vi befinner oss. Vi är ett folk som aldrig lärt sig att prioritera – ”sätta grupp mot grupp” – och vi har en politisk överhet som inte törs konfrontera medborgarna med den alltmer påträngande nödvändigheten att faktiskt göra en del svåra val.

Problemen centreras kring de offentliga finanserna. Staten vill göra mer än den har råd med och kan inte välja. Sverige måste bygga upp försvaret. Det kostare väl några BNP-procent om året. Vi behöver ytterligare 20 000 poliser för att komma upp i europeisk standard. Där ryker ytterligare nästan en BNP-procent. 80 000 illegala migranter skulle enligt minister Ygeman ha utvisats förra året. Om dessa gör motstånd kan utvisningarna kosta nästan hur mycket som helst. För övrigt har bara någon procent av detta antal faktiskt deporterats. Att omhänderta och försörja ett oklart antal migranter med uppehållstillstånd till oklara kostnader per migrant kostar ännu ett antal BNP-procent. Så har vi skolan, sjukvården och allt annat offentligfinansierat som går på knäna.

Jag tror att vår politiska överhet är desperat. Den törs inte göra någonting. Den vet att dess förtroendekapital hos medborgarna är näst intill utraderat och vågar därför inte göra någonting som någon medborgare ogillar. Därför ägnar den sig åt tomma utspel och meningslösa gester.

I mitten av december förra året förklarade minister Ygeman kavat på teve att polisen hade problem och att lösningar måste fram före årsskiftet, för annars… Inte hände det något. Inte har minister Ygeman blivit tillfrågad i ärendet. Det var troligen i alla fall ingen som räknade med att han menade något med vad han sade.

Den politiska överheten sitter i ett skruvstäd som hela tiden dras åt. I stället för åtgärder som kan kännas jobbiga kommer den med löften som inte infrias. Därmed urgröper den sitt återstående förtroendekapital vilket gör det ytterligare omöjligt för den att utöva det ledarskap som nationen skulle behöva. För var dag som detta pågår desto svårare blir det att lösa de problem som tornar upp sig.

Har jag rätt? I så fall går det inte att göra halt och beordra reträtt i ordnade former. Då får Sverige i stället hantera sina problem genom ett antal kriser och sammanbrott.

När jag på 1970-talet studerade latinamerikansk politik vid ett amerikanskt universitet hade jag en chilensk professor som förklarade att politik på hans kontinent var konsten att administrera ett antal samtidigt pågående kriser. Man ”löste” inte problem, man lät dem förintas genom kriser. Om kommunen inte hade råd med alla skolor stängde man de skolor man inte hade råd med. Men då var det väl många barn som inte fick gå i skola? Javisst. Och?

Det är först på senare år jag vågat tänka tanken att latinamerikansk politik kanske även kan behöva prövas i Sverige.

55 thoughts on “Mallorca-syndromet

  1. JK skriver:

    Grundläggande är lag och ordning och en centralmakt som kontrollerar sitt territorium och förmår utvisa dem som inte har skäl att vistas där.
    Samt övriga myndigheter har en räckvidd i samhället så att de kan fullgöra sitt uppdrag efter tilldelade medel. Myndigheter såväl som medborgare måste läras att rätta mun efter matsäck samt att ansvat utkrävs och konsekvenser utdelas på ett kännbart sätt för såväl medborgare samt det offentliga. För det offentliga är en konsekvens kravet att ”budgeten ska hållas”

    Annars måste problem bli till kriser som får lösa sig själv utan samhälleligt engagemang.

    En oförmögen och impotent stat kan inte göra något effektivt och ingripande. Den kan i så fall bara vilja.

    Politik är inte att vilja – Politik är att göra

    Vår asylkris är mångfalt större än 90talskrisen. Detta då det inte sätts in effektiva kostnadsreducerande åtgärder + att vi ännu inte nått kostmadstoppen + att den kommer att ha ett mycket långdraget förlopp med vissa verkningar som kommer att vara 1-3 generationer.

    Mun måste rättas efter matsäcken. I synnerhet när det rör sig om en strukturell kris. En kris som beror på grundläggande ändringar i samhällets grundstruktur. Annars eskalerar det till ett sammanbrott.

    Vi står vid ett vägskäl. Låt samhället brytas sönder
    – Eller håll budgeten, reducera bidrag och sätt in verksamma hårda åtgärder av typen massutvisningar och kraftigt expanderad polis. Återkalla put.mm

    Liked by 5 people

    • ericr45 skriver:

      Hm, jag har hört det under namnet ”Julaftonsteoremet” och då i samband med Parkinsson lag och Peters princip.. (den ev okunnige må Googla..)
      i min värld alla lika otrevliga eftersom de håller på att realiseras nu

      Det som mest händer inom politiken idag är att man använder sig av besvärjelser, ”vi måste..(valfritt ämne)..”
      Men som du skriver, inget händer.
      Att envisas med fakta och frågor om boende? jobb? vård? försörjning? etc är helt meningslöst..
      Faktaresistensen är total!.
      Alla är i sin rätt att ”tycka”, men vissa saker är oomkullrunkeliga fakta, typ boende.
      Ska man flytta en jordhög kan man ha en miljon åsikter om ”hur” – men det är inte förrän man GÖR något som det blir resultat.
      Det enda som idag hör från våra styrande är ”vi måste..” och det hjälper inte ett sk-t!
      Exempel i närtid, polis Peter Springare som ur sin verklighet beskriver fakta.
      Enda som händer är att man angriper HONOM – inte problemen!
      Nog nu blodtrycket stiger..:D.

      Liked by 4 people

  2. Fredrik Östman skriver:

    Vi är ju redan där, men enligt osthyvelprincipen. Allt fungerar lite sämre hela tiden. Svenskarna tror att de har bra sjukvård men måste sitta i timmar på akuten efter att ha felbehandlats av sjuksystrar i dagar och efter att ha åkt runt till fyra sjukhus innan de hittat ett tillåtet. Sedan måste de ljuga om sina symtom för att lura läkaren att alls behandla dem. O.s.v. Polisen, skolan, rättsväsendet, pressen, demokratin, rättvisan, gränsen, språket, kulturen, pensionen, identiteten, den internationella respekten — de är inte längre där. Failed state.

    Liked by 9 people

  3. Fredrik Östman skriver:

    På ett teoretiskt plan kan man passa in Mallorca-principen under rubriken millenniarism. Eftersom paradiset på jorden, det tusenåriga riket, inte känner några prioriteter, inga konflikter, så måste man låtsas som om inga funnes i det egna fuskbygget. Annars har man erkänt att man har misslyckas. Särskilt starka blir sådana konflikter (!) i politikens egna lilla värld av babblande och belönande och bestraffande strebrar.

    Liked by 1 person

    • Svarta baskern skriver:

      Håller med om detta, på många vis så är vänsterliberalernas samhällsbygge likt Hitlers tusenåriga rike, man tror att man kan skriva ner på en bit papper vad som är gott och rätt och tvingar sen alla att följa med. Därav det numera allt mera öppna föraktet för demokrati och dess nära släkting populism.

      Liked by 1 person

  4. Bamse skriver:

    ”…tomma utspel och meningslösa gester”. Eller mycket skrik och lite ull, d.v.s. ”Det är inte okey”, som vår statsminister brukar säga om olika ”utmaningar”.

    Liked by 1 person

  5. Erik skriver:

    Stäng gränsen och avslå varenda ansökan om anhöriginvandring. Nu.

    Saken har gått så långt att så drastiska åtgärder måste övervägas. Sverige har en tradition av att skapa bestämmelser som sedan förses med undantag, typiska exempel är barnfamiljer och ”fullfölja gymnasiet”.

    Inge inga som helst förhoppningar till människor MENA eller Afrika. Stopp. Helt stopp. Bosätt dem i läger och ingen skall kunna texta hem till MENA att ”de är jättesnälla och jag fick en ny iPhone. Kom hit”

    Med varje undantag i våra ‘hårda’ bestämmelser så tänds förhoppningar någonstans. Medge inga undantag. Stopp är stopp.

    Annars så kommer det här att gå åt pipsvängen så det visslar om det. Och det ganska snart. När deltidsbrandkåren dras in samtidigt som byn börjar befolkas av slöjklädda kvinnor som drar nya barnvagnar så kommer insikten smygande, detta är på väg åt h-e.

    Och jag betalar.

    Liked by 10 people

  6. Kim skriver:

    De senaste åren har vi fått se hur politiker i allt större utsträckning ägnar sig åt pseudofrågor för att dölja sin oförmåga att hantera de verkliga problemen. I längden leder det förstås till att samhällsfunktionerna kollapsar. Hultsfreds kommun har redan tillämpat latinamerikansk problemlösning genom att neka nyanlända bidrag. De kommande åren kan vi förvänta oss att allt fler av samhällets ansvarsområden raseras på samma sätt.

    Liked by 2 people

  7. Anders E skriver:

    Nysvenskan är ett sätt att kollra bort fakta – varför vill Patrik bidra till villervallan genom att döpa om en företeelse som är känd som ”Julafton-syndromet” sedan länge.

    Gilla

  8. Jaxel skriver:

    Hade inte hört talas om Mallorcasyndromet, visserligen tillspetsat men en del ligger det nog i det.

    Jag kommer att tänka på vår statsminister som verkar tycka att det han bör göra är att fara Europa runt och uttala sig om vad övriga medlemsländer bör göra för att lösa våra högst svenska problem. Denna lösning kommer aldrig att infinna sig, men han slipper att ens försöka hitta en svensk lösning – att välja väg.

    På en fråga i riksdagen (någon la upp en länk till videoklipp här om dagen) om hur han tänker hantera den tilltagande antisemitismen, i speciellt Malmö, svarar statsministern först med allmänt innehållslösa klyschor. Det speciella med statsministern är att han ger intryck av att faktiskt tro på alla klyschor han vräker ur sig. (Frågan är om det inte är värre än att han bara slingrar sig.) Sedan avslutar han med att angripa SD. Den tilltagande antisemitismen tycks alltså på något sätt vara deras fel.

    Han verkar ha noll vilja att ens försöka förstå problemet. Bättre att låtsas att det inte finns någon målkonflikt – att invandringspolitiken inte kommer i konflikt med andra viktiga värden som han ser det.

    Det går givetvis att fortsätta räkna upp fler exempel på ”Mallorcasyndromet”.

    Liked by 6 people

    • Svarta baskern skriver:

      Jag tror faktiskt att Löfvens fattningsförmåga och utbildningsnivå är så låg så att han om någon är fången i det informationsfilter hans rådgivare placerat honom i. Tror ni Löfven sent på kvällen surfar in på avpixlat? Jag tror inte det, han är fast i en sluten informationsbubbla.

      Liked by 2 people

    • JAN BENGTSSON skriver:

      Läs dagens blogginlägg av Johan W på ledarsidorna.se.
      En svidande vidräkning med sitt parti o Statsminister!

      Antisemitismen lever o frodas i partiet,
      i röst(S)ymbios med Islamismen!

      Ett relevant uttryck är,
      den som nämner den, klämmer den!

      Så det luktar unket brunt i vissa, många, hörn av partiet…

      Fullständigt förödande för Sverige,
      att ha denne outbildade dilletant till Statsminister!

      Gilla

  9. Svarta baskern skriver:

    Förintas genom kriser, det är det jag har landat i är den mest sannolika vägen fram, jag kan inte se hur man snabbt nog kan få den stora massan att vakna inför det faktum att man på löpande band byter ut kompetenta svenskar med inkompetenta och i värsta fall religiöst motiverade aggressiva kriminella invandrare.

    Den moderna varianten av Mallorca-syndromet är väl att vara mot flygutsläpp men ändå åka till Indien på norm-kritiskt seminarium, eller vara mot utsläpp i havet OCH måla båten med giftfärg.

    För migration så är exemplen legio, man är för nya iPhones till ensamkommande män OCH skolböcker och sanitet för männens systrar som är kvar i Afghanistan.

    Inom kriminalitet så är man för korta straff, ingen utvisning och många muslimer överallt OCH mot sexuella övergrepp på kvinnor och våld.

    Man är för ett sekulärt samhälle utan skolavslutning i kyrkan OCH att muslimers högtider skall bli helgdagar, flickorna skall ha slöja i skolan och simma separat.

    Inom sjukvården som idag på radio så är man för extraåtgärder för alla de havande mödrar som kommer till Sverige OCH extra åtgärder för att hjälpa äldre.

    Vi har ett Mallorca-syndrom på vartenda politikområde, felet ligger delvis i den stora skattebasen, och så klart, svenskarnas allmänna dumhet.

    När media slutade granska och politikerna slutade se verkligheten så är det ENDAST kriser som kommer att ändra på något.

    Förintas genom kriser, det blir profetiskt. Tack Patrik, berätta gärna mer hur man navigerar detta i Sydamerika.

    Liked by 2 people

  10. oppti skriver:

    Polisen har kris. Tydligen har de svårt på fältet och en chef som inte vill se dessa svårigheter.
    Han tom spyr på dem som påpekar problemen. Nu är det vissa som revolterar och skickar ut sprängande nyheter vilket ger till följd att polisen får mer att göra-eftersom nyheterna inte gillas och anmäls som hets.
    Ett problem som inte får synas finns inte tycks vara mantrat, parat med avsky mot dem som ser!

    Liked by 1 person

  11. Sten Lindgren den äldre skriver:

    Jag tror inte alls att vår politiska överhet är desperat, det är fortfarande långt till nästa val. Kamaraderiet rullar vidare, ingen hårdare granskning är att vänta, ”journalistiken” lär inte ändra skepnad så snabbt. Bildt och Lööf och andra hjälper till att hålla igång känslan av gemenskap mellan politikerna. Ingen verklig opposition ligger i luften.
    På nationalekonomisk nivå är det lugnt, mycket av eländet kan skjutas över på kommunerna och staten kan låna mycket innan det blir kris.
    Så före nästa val händer inget dramatiskt med någonting men kanske därefter

    Liked by 3 people

    • Sten Lindgren den äldre skriver:

      Ett annat bra exempel på kamaraderiet och för all del även på Mallorca-syndromet är den utsparkade moderaten och numera generaldirektören Odenbergs inlägg i DN och DI som stöttas av alla MSM. AKB har gjort något förfärligt och lösningen på landets problem är att s och m går ihop eftersom det brådskar med strukturella reformer.
      Man undrar vilka drivkrafter som ligger bakom detta inhopp, är det en mot regeringen lojal tjänsteman som yttrar sig, någon som vill hämnas, någon som tror sig kunna återta en ledande roll i politiken? Inte vet jag men inte är det några ädlare motiv bakom. Det som fått Odenberg att reagera är inte den plötsliga insikten om behovet av reformer utan att man ändrar attityd till SD.
      Odenbergs recept ger jag inte mycket för. Varför skulle s helt plötsligt gå med på arbetsmarknadsreformer som hotar LO? Varför skulle alliansen kunna bedriva opposition ”Inte genom att krångla med budgetramarna eller ställa till med regeringskris tio månader före nästa val, utan genom att aktivt söka påverka statens medelsanvändning efter det att ramarna fastställts”? Odenberg hävdar således att alliansen ska in och rota i beslutade budgets. Odenberg anklagar gärna andra för trams men detta är trams om något, hur ska detta gå till i praktiken?. Dessutom borde Odenberg begripa att även ett sådant försök som han förordar förutsätter det förhatliga SD:s stöd.
      Odenberg undviker dessutom helt och har inga förslag på den frågeställning som bekymrar många och som ligger bakom SD:s uppgång.

      Liked by 1 person

  12. Lisa C skriver:

    Kommunerna prioriterar redan ned äldreomsorg, barnomsorg, socialpsykiatri…. och annan basverksamhet för att ha råd att prioritera utredningar och måsten som hänger ihop med:

    Barnkonsekvensanalyser i alla beslut som fattas liksom jämställdhetsanalyser, genusanalyser, diskrimineringsanalyser, miljökonsekvensanalyser, hindra-bilismen-analyser, stoppa-bygg-analyser, fan-och-hansmosteranalyser
    Allt detta ska sedan skickas till centrala myndigheter som i sin tur ska analysera – därefter ska informationen, väl knådad, tolkad och anpassad, skickas till alla samordnare, som sedan ska samordna och presentera för samordnaren i regeringen……
    … många konsulter blir det som ska samordnas och betalas. Inte konstigt att fokus hamnar bortanför barn, äldre och andra som kunde behöva lite omtanke, och att denna omtanke blir en fråga för civilsamhället. Skrapa lite på ytan och ni blir förvånade!

    Liked by 4 people

  13. SD skriver:

    Varför vågar inte journalisterna på Sveriges Radio, Utbildningsradion och Sveriges Television tala öppet om bevakningen av flyktingfrågan, företagens identitetspolitik och omorganisationer?

    Har de börjat bli ängsliga för att ”järnrörsskandalen” har blivit totalt urvattnad? Känns det förvirrande att de själva inte längre vågar sig ut och göra multikulti-repotage i förorterna längre? Har flyktingförläggningarna krupit närmare deras egna hem? Är de oroliga när deras egna barn inte har kommit hem en fredagkväll efter kl 22.00? Är de rädda när de efter ett sent skift går genom T-centralen för att kunna ta sig hem till Söder. Börjar de själva känna hur munkaveln skaver, den som de i decennier tvingat på andra? Börjar det bli jobbigt att SD hela tiden är steget före? Har de fattat vad Hans Rosling (rip) egentligen sa i Globen på ”hela Sverige skramlar”-galan? Börjar självförtroendet sjunka när allt fler säger upp tv-licensen? Börjar de misstro Sifo? Har ångesten smugit sig på inför valvakan nästa år? Är det inte gott med pizza längre? Har Zlatan varit spydig mot en SVT-journalist en gång för mycket? Har det kommit tiggare till tv-husets entré? Har det varit en chock att öppna det oranga kuvertet från pensionsmyndigheten det senaste? Får de inte komma till specialistläkare trots remiss? Kommer deras senila föräldrar inte in på ålderdomshemmet? Är det för stojigt på barnens skola? Har de slut på argument? Börjar de förstå, men mår dåligt över att de inte törs berätta? Börjar det bli jobbigt att se sig i spegeln?

    Modiga journalister, som ändå vågat göra inslag om migranter som kanske inte passade in i den överslätande välvilliga mall Public Service ofta vill upprätthålla, fann att kollegor slutade hälsa, pinsamma tystnader uppstod vid kaffemaskinen och de kunde till och med känna sig “utfrysta” av de mer politiskt korrekta kollegorna
    http://avpixlat.info/2017/02/07/public-service-identitetskris-stort-reportage-i-journalisten/#more-196825

    Gilla

  14. Christer Carlstedt skriver:

    Låt mig med en gång konstatera att jag inte gillar den latinamerikanska lösningen på uppkomna problem. För övrigt har jag inte hört våra politiker ens antyda att vi har problem. Vi har bara utmaningar!
    Och med utmaningar är det så fiffigt att man kan välja om man vill anta dem eller ej. Personligen tycks det mig att vårt politiska etablissemang är en ”aning” långsamma i sin beslutsprocess beträffande antagandet eller ej.

    Vi som kanske är litet mer känsliga och inte har begåvats med politisk elefanthud, ser nog ett antal problem trots allt.

    Åtminstone jag skulle uppleva det som förfärande problematiskt om mina utgifter konstant vore större än mina inkomster. OK att det kan gå minus någon månad. Fast det förutsätter förstås att jag har ett sparkapital att fylla upp det där tillfälliga minuset med.
    Sitter jag riktigt på pottkanten så får bilen stå en månad eftersom jag behöver bensinpengarna till mer angelägna utgifter.
    Det är måhända som jag är korkad, men jag har fått för mig att det där med plus och minus fungerar på samma sätt på både min mikro- och landets makronivå.

    Nå, om jag nu anar mig till att den där inkomstförstärkningen som jag har pratat så mycket om inte ser ut att bli av, så får jag nog se till att rätta munnen efter matsäcken.
    Det blir att ropa in ungarna och klargöra att den där språkresan till Brighton i sommar är inställd.
    Jäklar vilket liv det blir!
    Nu råkar det vara så att min tidigare erfarenhet säger att alla ungarna behöver nya vinterkläder från topp till tå i vinter.
    Glöm Canada Goose!
    Glöm jeans för 1500:-!
    Och hör ni! De gamla skidorna är kanske litet korta, men några nya blir det inte.

    Jag skulle vilja föreslå att våra politiker börjar litet försiktigt, men raskt, i samma anda.
    Börja med att stryka bort flerbarnstillägget i barnbidraget och ta bort barnbidraget helt från och med barn nummer fem. Skaffar man så många så gör man det rimligen inte om man inte har råd. Jag har heller aldrig trott på att man sitter vid köksbordet på kvällen och räknar på barnbidrag innan man kör igång i sänghalmen.

    Eftersom den stora elefanten i rummet heter migration så är det där som insatserna skall göras.
    Jag är medveten om att de lagar som finns ger vissa förmåner som kostar skjortan och att förändringar härvid lag kräver lagändringar. Kanske rentav ganska omfattande sådana.
    Nu är det så att vi har en lagstiftande församling här i landet som kallas Riksdagen.
    Det finns starka skäl för dem att se över hela komplexet med bidrag till nykommande. Flera miljarder skäl årligen faktiskt.

    Liked by 3 people

    • tipp skriver:

      Och i tillägg till det finns det starka skäl att se över den politiska maktapparaten. Bort med alla statliga och kommunala bidrag till politiska och religiösa ungdomsförbund och -föreningar. Dessa tuktar bara till att följa den store ledaren. Om ett ungdomsförbund inte kan leva på medlemsavgifter så lägg ner det. Minska antalet riksdagsmän och antalet anställda i regeringskansliet. Ingen ska kunna bli riksdagsman innan de haft ett ”civilt” arbete i fem år. Det gäller även regeringsledamöter.

      Liked by 1 person

  15. Jasa skriver:

    Mallorca-syndromet heter nu Portugal-syndromet då rika pensionärer flytter dit under 5-10 år för att ta ut hela sin tjänstepension skattefritt för att sedan komma tillbaka till den trygga (lång-) vården i Sverige när gammeldomen analkas. Att sedan många säger att de varken gillar det politiska heller det vädermässiga klimatet i Sverige, är tydligen helt accepterade bortförklaringar. Det Svenska folket tål minst är sina skatter och sin vinter, allt annat är ok.

    Gilla

    • Svarta baskern skriver:

      Det svenska folket, invandrarna inte inräknade, är väl de som i modern tid per capita betalat mest i skatt i hela världen, så nog tål de det alltid. Jag tror din kommentar kommer sig av att man burit oket så lång tid att det blivit som en kroppsdel.

      Jag ser det som en god gärning att undanhålla skatt, den går ändå bara till invandrare och normkritik och ett avskaffande av demokratin. Vägen framåt är genom kollaps och att inte betala skatt är ett sätt att medverka till detta. Varför betala en enda krona mer till sitt eget och sina barns avskaffande?

      Liked by 4 people

    • askenyggdrasil skriver:

      Ursäkta, har det inte betalats tillräckligt med skatt redan? Många pensionärer har arbetat, sparat och betalat dryga skatter i hela sitt liv, så nog har de gjort rätt för sig. Men det är väl den svenska avundsjukan som spökar i vanlig ordning. Missunnsamhet är inte klädsamt.

      Gilla

  16. Björn skriver:

    På Värmlandsradion idag, ondgjorde sig ett antal ”rättrogna” journalister över alla alternativa mediers ”hatare”! ALLA vi som påpekar att Sverige håller på att ödeläggas av den rådande politiken är alltså ”hatare”! Men vart ska vi vända oss, vi som inte bara stillatigande orkar se på när eländet hela tiden eskalerar till nya, helt bisarra nivåer, och när den ”välfärdskaka” vi skattebetalande svenskar har sparat inför sämre tider, käkas upp redan nu av invandrade MENA-muslimer? Insändare i MSM refuseras, de ”rättrogna” har ockuperat SR och SVT och de flesta andra kanaler, och tillåter ingen annan än sina egna PK-sektmedlemmar komma till tals! Gapiga byfånar, som Schyffert t.ex, får obegränsat utrymme att spy ut sin galla på bästa sändningstid! Vi andra får försöka så gott det går, att nå ut till de hjärntvättade 87 procenten via såna här sajter!

    Liked by 2 people

  17. Lasse Forss skriver:

    Stefan Fölster har förklarat att det inte finns någon kris. Vi har det bättre nu än för 20 år sedan. För att inte säga 100 år sedan.
    Jag har uppfattat Fölster som en duktig ekonom. Men hur han missat de problem som nu tornar upp sig förstår jag inte.
    Patrik, kan inte du bjuda in Stefan och fråga ut honom i DGS-TV?

    Gilla

    • Björn skriver:

      Det här påminner mig om han som kastade sig ut för ett stup, och halvvägs ner tänkte; ”det här var ju inte så farligt ändå”!

      Gilla

    • tipp skriver:

      Den övre, rikare, delen av befolkningen vet ännu inte att det blivit sämre för den nedre, därför att de ha så mycket pengar att röra sig med. Dit räknas journalister i storstäderna, politiker och många statliga och kommunala tjänstemän, för att inte tala om alla f d politiker och journalister som jobbar på s k informationsbyråer, lobbybyråer.

      Gilla

  18. Hedvig skriver:

    Ja, Patrik Engellau, din beskrivning av våra styrande politiker är en fullträff:

    ”vi har en politisk överhet som inte törs konfrontera medborgarna med den alltmer påträngande nödvändigheten att faktiskt göra en del svåra val.”

    MEN, till det måste läggas ännu mer skrämmande företeelser, som ännu inte lyfts upp i det massmediala strålkastarljuset och därmed utsatts för offentlig kritisk närgranskning.
    Jag tänker på S-bloggaren Johan Westerholms initierade beskrivningar av det socialdemokratiska maktetablissemangets inre liv.

    Hur många svenska väljare känner t ex till att statsminister Stefan Löfven håller det auktoritära Muslimska Brödraskapet om ryggen? – Gissar att det är en minoritet.

    https://ledarsidorna.se/2017/02/statsministern-och-det-muslimska-brodraskapet/

    Hur många svenska journalister vågar granska de allt allvarligare hoten mot vår demokrati från det Muslimska Brödraskapet? – Ett fåtal.

    https://ledarsidorna.se/2017/02/svenska-publicister-och-muslimska-brodraskapet/

    Liked by 2 people

  19. Rolf Holmén skriver:

    Tack Lisa C.
    Du satte fingret på ”den” (det finns fler) ömma punkten i dagens Sverige. Våra myndigheter och institutioner tvingas idag syssla med en mängd ovidkommande saker. Att hålla på med värdegrund, genusgalenskap(?) och andra, för yrkesutövningen helt meningslösa saker, gör att man inte kan ägna sig fullt ut åt det man blivit anställd för. Hur mycket tid stjäls från lärare, sjuksköterskor, annan vårdpersonal, brandmän, poliser, soldater mfl. för att studera floskler och trams? Om den tiden kunde anslås till att människor fick ägna sig åt sina jobb så kanske några av de BNP-% som Patrik nämner kunna sparas in direkt.
    Om sedan anslagen till diverse konsulter och coacher som lever på att utnyttja situationen drogs in, så kanske det dessutom skulle finnas utrymme för att betala anständiga löner till eftersatta grupper.
    Vänligen,
    Rolf

    Liked by 2 people

    • Fredrik Östman skriver:

      Det kallas Gleichschaltung. För nazistetna var det judarna, för dagens makthavare vita heterosexuella män, som hela tiden bara ser till ekonomi och sanning och vetenskap, som inte förstår sig på det spirituella i staten.

      Liked by 1 person

  20. Lars skriver:

    ”Vi är ett folk som aldrig lärt sig att prioritera”.Nu blir det väl tämligen snurrigt.Carl Jonas Love Almqvist:Vad är det mest typiskt svenska?Svar:Fattigdomen.Ej rikedomen.Ett folk som är bekant med fattigdomen sedan urminnes tider kan verkligen prioritera.Optik igen.Centraleuropéen Engellau har nog ej riktigt kläm på den verkliga svenska historien.Engellau tillhör själv-faktiskt-ett relativt nytt skikt-det ”centraleuropeiska” i den svenska överheten.Nu spelar Engellau teater igen.Är det roligt?Kanske skulle Patrik överväga en kompletterande utbildning på Dramatiska Institutet?

    Liked by 1 person

    • uppstigersolen skriver:

      Vi som är pensionärer har sett våra föräldrar och deras föräldrar och hur dessa sparade, lappade och lagade och tog tillvara allt som gick att använda. Våra barn och deras barn däremot har växt upp i ett annat Sverige. Det är de som inte prioriterar rätt. Kanske lärde vi aldrig våra barn detta. Även om jag till min hustrus protester ibland satte stopp för vissa utgifter.

      Liked by 3 people

    • Svarte brunten skriver:

      Du måste vara 100 år gammal, jeg tror inte det finns någon annan nu öevande svensk som minns fattigdom, vi minns knappt 50-talet. Kan du konkret visa var våra politiker öppet erkänner att de prioriterar en grupp över en annan?

      Det är tråkigt hur ofta folk som inte håller med teserna här hänfaller till personangrepp. Jag tycker du skall titta lite på Jonathan Haidt.

      Gilla

      • Eva skriver:

        Svarte Brunten …

        Jag kanske skall börja med att påpeka att jag inte vet vem du angriper, men bortsett från det anser jag att ditt inlägg andas aningslöshet där du raljerar om att den som skriver inlägget måste vara minst 100 år eftersom ingen nu levande svensk kan komma ihåg fattigdom.

        Jag har ännu inte fyllt 60 år, med yngste sonen 23 år gammal, och jag kommer väl ihåg fattigdom. Min farmor, död sedan många år nu, sydde kläder till mig och min äldsta syster av sin och farfars slitna kappa/överrock eftersom mina föräldrar inte hade råd att köpa oss vinterkläder. Vi överlevde p.g.a . att min mor kunde koka soppa av en spik när det var som värst. Jag föddes i Hagalunds slum, i lägenheten där det sägs att den som skrev ”Lyckliga gatan” bodde. Det fanns varken kall- eller varmvatten. Min far byggde så småningom upp en förmögenhet och själv har jag levt ett liv i kontinentala Europas jet-set osv. utan att tappa min bakgrund och historia.

        Du själv måste vara en person under 35 år som tror att ämnet historia är påhittad. En som lever i nuet och skrattar åt tidigare generationer. Stureplans-syndromet? Jag levde i dåtidens Stureplans nattliv, nämligen Caféet (Café Opera) under 80-talet och jag gick förbi alla köer. Jag undvek onsdag och lördag när lantisarna var där, men jag glömde aldrig kontakten med mitt ursprung.

        Jag levde i Bryssel, Paris, Como, Milano, St Trop, Florida, you name it. Jag satt av de stora modehusens uppvisningar i Bryssel – Louis Vuitton, Dior, Chanel, Max Mara etc. MEN jag glömde aldrig var jag kom ifrån. Hårt arbetande föräldrar och far- och morföräldrar som slet för sina sjubarnskullar (normalt på 1930-talet). Jag tackar flera generationers arbetande förfäder som alla vi svenskar har glömt och är stort tack skyldiga för Sveriges framgångar och som vi har fått njuta frukterna av, vi som är födda på 50- och 60talen.

        Skrattar bäst som skrattar sist. Den som inte lär av sin tids historia är dömd att dö en för tidig död eftersom det endast är erfarenhet och insamlad kunskap som skapar överlevare. En bok om nyttans växter och hur man klyver och torkar ved, insaltning av kött osv. är bättre födelsedagspresenter och julklappar än digitala ljudböcker och laptop.

        Ett skafferi fullt med förnödenheter för att barn och barnbarn skall kunna överleva i minst tio dagar, (när och om de kommer) bensin/diesel, vattenrening osv. helt enkelt ett helt överlevnadskit parat med kakelugnar, bergslagskaminer, vedugnar, staplad ved, uthus fullt utrustade för att ställa in djur vilken dag som helst samt jaktgevär och fiskegrejor

        Du och Jonathan Haidth har inte en chans den dagen.

        Liked by 1 person

    • Hedvig skriver:

      @ Lars 8 februari, 2017 kl 12:57

      Du glömmer bort att invånarna i den nyss blomstrande humanitära stormakten Sverige totalt glömt bort, att deras land för bara hundra år sedan, var ett av de fattigaste länderna i världen. Och t.o.m. tog emot ekonomiskt bistånd från Uruguay.

      Läs gärna den tidigare riksdagsledamoten Johan Westerholms (S) blogg, Ledarsidorna.se och du kommer i bästa fall att slänga bort dina ideologiska skygglappar. 🙂

      Liked by 1 person

  21. Ulf45 skriver:

    ”Vi är ett folk som aldrig lärt sig att prioritera – ”sätta grupp mot grupp” – och vi har en politisk överhet som inte törs konfrontera medborgarna med den alltmer påträngande nödvändigheten att faktiskt göra en del svåra val”.

    Detta citat kommer särskilt väl till pass för svenska folket när beslutshaveristen Gösta Ekman, inför Tage Danielsson, våndas i valet av aftontidning: Aftonbladet eller Expressen?

    Gilla

  22. Janne skriver:

    Stäng gränsen och börja repatriera.

    Sverige är fullt av migranter som inte kan försörja sig och bostadsbristen är akut.

    Det går inte att vara snäll mot alla som vill flytta till Sverige och där flertalet blir hänvisade till att leva på bidrag.

    Satsa på flyktinglägren istället och låt det svenska samhället återhämta sig efter år av oansvarig invandringspolitik.

    Eller för att tala som Löfvén:

    Det är inte okej att leva på andras arbete.

    Liked by 2 people

  23. alexwestin skriver:

    Jag minns det som ”Julklappsteoremet” – om en politiker skall välja mellan en reform och sänkt skatt, väljer han båda. Men sedan ställdes krav på finansiering av reformer, budget och sådant och då kunde man inte välja båda. Då uppfann man ”rättigheter”. Att lagstifta om olika rättigheter – vårdgarantier, extra lärare till elever med olika problem, minimibemanning i barnomsorg och äldrevård osv. Det behövde inte budgeteras eftersom det var för svårt, och visst var dessa rättigheter egentligen det minsta de olika grupperna kunde begära?!
    Om förslaget om rätten till personliga assistenter hade åtföljts av en prognos att brukarna skulle kosta ca 2 millioner kronor per person och totalkostnaden bli 30 milliarder per år – hade det blivit godkänt då?
    Jag återkommer till Dr Hazeltines Crisis Law: Sociala system kan bara förändras inkrementellt fram tills att det uppstår en kris. Först då finns de politiska förutsättningarna för genomgripande strukturella förändringar.
    Den latinamerikanska politiken du beskriver har tagit konsekvenserna av denna ”lag”. Den kommer inte att prövas i Sverige. Den kommer att tillämpas oberoende av om politikern vill eller inte.

    Gilla

  24. Björn skriver:

    Man baxnar när man läser att ledande journalister och politiker oroar sig MER för att SD SKA ”normaliseras”, än att massinvandringens baksidor, med dagliga mord genom skjutningar, misshandel, rån, våldtäkter, bidragskostnader som skenar iväg , bostadsbrist, mm i all oändlighet, REDAN HAR ”normaliserats”! Iallafall anser MSM, allt oftare, att det inte ”ligger nåt värde i” att rapportera om sådant!

    Liked by 1 person

  25. Lars skriver:

    Saxat ur kommentarsfloden:”(…) svenskarnas allmänna dumhet(…)”.Svenskarna är inte alls dumma- i alla fall inte om man vid bedömningen utgår från dess IQ-nivå och det faktum att de som folk betraktat faktiskt räknat i antal nobelpris per capita ligger över även de sk ”israelerna”.Den svnska dumheten är en slarvig massmediakonstruktion som lätt kan användas i kinkiga situationer av den självförhärligande sk överheten.Svenskarna är inte alls dumma.Det är den svenska överheten som är fräckt förrädisk,manipulativ och påfallande anti-demokratisk.Vilken demokrati hyllar egentligen denna fräckt förrädiska,manipulativa och ständigt ljugande överhet?Sin egen ”folkdemokrati” såklart-men inte den svenska demokratin-den som utgår från svenskarna.Och som sätter svenskarnas legitima intressen före allt annat.Vår demokrati innebär deras slaveri.Så tänker dom kanske-överheten.

    Liked by 3 people

  26. Svarte brunten skriver:

    Off-topic men någon föreslog att bjuda in Peter Springare till DGS-TV, det finnsett antal andra också, tycker mig minnas en artikel i GP. Varför inte bjuda in en panel av äkta poliser och så kan GW få kommentera och kanske Jerzy Sarnecki…? Det sista var lite ett skämt för jag kan inte helt förstå vad som driver en som Sarnecki när han hela tiden, iallafall de sista 20 åren medverkar till att mörka sanningen. Har någon kollat hans bankkonto? Några överföringar från MB kanske?

    Mycket bra idé!

    Liked by 1 person

  27. Hanna skriver:

    Som Marteus skriver i Expressen idag: vår högste ledare statsminister Löfven rabblar upp massa fraser som ”vi ska inte ha mord i Sverige” , ” vi har mycket kvar att göra men riktningen är rätt”.
    http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/statsministern-later-som-farfar-simpson/

    Inget som förpliktigar och påminner om lappen i lyckokakorna, det kan bli precis vad som helst. Vem tror att nån alls kommer att ta ansvar för någonting i landet?? Rekommenderar alla att tänka på det när det är dags att rösta 2018!

    Liked by 1 person

  28. rudmark skriver:

    Nä jag tror jag blir politiker själv, med mottot :All måste bli bättre. Kostar det? Ja då får vi höja inkomsterna till staten. Då blir allt bättre. Ställa grupper mot varann ska man inte göra (vilket är politikers uppgift) utan alla ska få det bättre! Detta ger nog 99% i röster. De 1 % som troligen fattar hur det fungerar förbjuder vi att rösta. Klart.

    Gilla

  29. Allan Forsling skriver:

    Vi har väl ingen Riksrevision längre, som kollar hur effektiv vår offentliga sektor är? Den har ju heller aldrig kollat kommunerna, de kan slösa med pengar utan att bli upptäckta. De flesta kommuner har ett rikt chefsgarnityr, med många fina titlar och skaplig lön. Vad kan vi spara in på och omprioritera till golvet istället för att bygga administration? Sedan har vi de kommunala bolagen…

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s