Ett svar från ärkebiskopen

Patrik Engellau

Med anledning av min artikel om ärkebiskopens valspråk fick jag nedanstående brev från henne som här återges med hennes tillstånd.

Bäste Patrik,

Jag har uppmärksammats på att du har publicerat något om mitt valspråk som reser frågetecken kring dess betydelse i den kristna traditionen. Här får du lite svar som jag hoppas du ska uppskatta. Först en länk till Svenska kyrkans webbplats.

Sedan får du här på förhand läsa ett stycke ur förordet till den andra, bearbetade upplagan av min bok Gud är större som kommer ut inom kort. Rekommenderas varmt!

”Gud är fortfarande större!

Valspråket ”Gud är större”, hämtat från Första Johannesbrevet 3:18–20, antog jag inför min vigning till biskop för Lunds stift våren 2007. De första sex åren var det enbart till glädje. Många goda samtal tog sin utgångspunkt i att Gud är större. Tanken att valspråket innebär både glad förtröstan och en pockande utmaning har uppenbarligen rimmat väl med mångas erfarenhet. Insikten att denna kristna bekännelse även överlappar med muslimernas Allahu akbar har gett upphov till intressanta resonemang om religioners relation till varandra. Judar, kristna och muslimer förenas i tron på Gud som Skaparen av universum. Även när vi talar om den Heliga Anden som Guds skaparkraft kan vi hitta mycket gemensamt med människor av annan tro. Det är när det kommer till Jesus Kristus som vi skiljer oss åt. En jude kan med glädje och stolthet se att juden Jesus är centrum i kyrkan. En muslim har stor respekt för Jesus som en av de viktigaste profeterna – en respekt som också kommer till uttryck i Koranen. Men att Jesus är Guds Son och världens frälsare, det är det bara vi kristna som tror. Tron på Jesus Kristus kan jag vara tydlig med och samtidigt respektera andras tro.

I samband med ärkebiskopsvalet 2013 hände något. Plötsligt förändrades samtalet om Gud är större. Det förflyttades ur sin bibliska och kristna kontext in i en polemisk kontext där udden riktas mot islam i allmänhet och missbruket av den muslimska bekännelsen i samband med vålds- och terrordåd i synnerhet. I sociala medier och på tidningars ledarplats diskuterades mitt valspråk kritiskt och ofta med förbryllande okunskap. Många visste inte att de bibliska texterna är minst sexhundra år äldre än Koranens.

Missbruk av ord och symboler har även drabbat kristendomen. Brott i Guds namn är ett mörkt stråk i världsreligionernas historia. Men om missbruk tillåts förstöra bruket av goda ord, symboler och riter, då har det onda vunnit.

Valspråket Gud är större är djupt förankrat både i Bibeln och i den kristna traditionen. Uttrycket finns i sin latinska översättning Deus (semper) maior till exempel hos Augustinus (354–430), Anselm av Canterbury (1033–1109) och Ignatius av Loyola (1491–1556). ”Fadern är större än jag”, säger Jesus själv i Johannes 14:28. I Jobs bok läser vi att Gud är större än människor (33:12) och att Gud är större än vi kan förstå: Guds år kan ingen räkna (36:26).

Med om möjligt ännu starkare övertygelse rekommenderar jag nya upptäckter i livet med tanken att Gud är större som sällskap. Å ena sidan skapar vetskapen om att Gud är större än våra bästa prestationer och våra värsta misslyckanden utrymme för avspänning och humor. Å andra sidan skyddar samma vetskap mot tvärsäkerhet och skapar en hälsosam ödmjukhet: Gud är större än alla föreställningar om Gud och dagens svar kommer att prövas av morgondagens frågor.”

Med önskan om en välsignad dag och vänliga hälsningar

+Antje Jackelén


54 thoughts on “Ett svar från ärkebiskopen

    • pettersonaxeagentlemansgentleman skriver:

      En mycket didaktisk essä, författad av vår oförfärade ärkebiskop. Därmed torde det vara föga förvånande att det oangenäma uttrycket ”Allahu akbar” och den pseudopsykologiska ordkonstruktionen ”överlappande konsensus” ingår i hennes vederhäftiga apologi. Kontentan av uppsatsen står uppenbar för den klartänkte, och av det fagra samarbetet med fienden, opåverkade medlemmen i Svenska Kyrkan. Det båtar nämligen föga att bedriva förhandlingar med antikrist, oavsett om denne i strategiskt syfte kan välja att ge sken av en ärligt sinnad ”religionsdialog”. Resultaten från dessa samtal har med all önskvärd tydlighet visat att den svenska kristenhetens portalgestalt tagit ännu ett ödmjukt steg bakåt till fromma för pedofilprofetens avgrundsdyrkare. Jackelén är icke ovetande om islamismens människofientliga agenda, och det är enbart ovärdigt att svänga sin biskopskräkla till förmån för de mörka krafter som satts i omlopp.
      ”Gud är större”, tja, det är i sanning tragiskt att man inte kan säga detsamma om ärkebiskopens omdöme…

      Liked by 2 people

  1. Torbjorn Persson skriver:

    Ett välformulerat svar från Ärkebiskopen, tycker jag, om ett uttryck, så som nämnts, som har en lång historia inom den kristna tron. Att uttrycket kan sammanfalla med språkbruk inom islam är inte märkligt. Det finns, som också påpekas, visst släktskap mellan de tre stora världsreligionerna.

    Gilla

    • MartinA skriver:

      Det verkar otroligt att ärkebiskopen inte skulle ha varit medveten om Alah Akbars popularitet inom islam och att det skulle vara någon sorts slump att hennes valspråk är en svensk översättning. Att hon sen kan rota fram Allah Akbar i kristna texter, är inte det ointressant vetande? Vi kritiserar henne ju inte för att hon skulle vara dåligt påläst i kristna texter, utan därför att hon väljer att fjäska för islam.

      Gilla

  2. Hortensia skriver:

    ”… om missbruk tillåts förstöra bruket av goda ord, symboler och riter, då har det onda vunnit.”

    Mmmm… antingen ”det onda” eller det politiskt korrekta, skulle jag i så fall vilja tillägga, men menar Jackelén att vi bör framhärda i bruket av tidigare helt neutrala eller ”goda ord, symboler och riter” för att beröva ”det onda” någon typ av seger? Är det plötsligt en tävling eller rentav ett krig om språkbruket?

    Själv känner jag mig faktiskt varken bekväm med ord som ”Gud är större/Allahu akbar”, eller ”neger”, eller med en symbol som svastikan. Inbillar jag mig bara den negativa värdeladdningen, månntro?

    ”Allahu akbar (arabiska, الله أكبر), eller takbir (تَكْبِير) (lingvistiskt takbīr), ”Gud är större”, är en vanlig fras som används av muslimer. Uttrycket används dagligen som inledning till böneutropet som genomförs från moskén vid de fem tidebönerna och i en mängd andra olika sammanhang: vid bön, som en informell trosbekännelse, för att understryka rädsla eller oro, för att uttrycka glädje eller framgång, och för att uttrycka fast beslutsamhet eller motstånd (speciellt i politiska sammanhang).”

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Takb%C4%ABr

    ”Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och det kommer från det spanska ordet ”negro” som betyder svart och som i sin tur kan härledas till det latinska ordet för svart, ”niger”.”

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Neger

    ”Svastika (sanskrit, lyckobringare) eller hakkors är en symbol i form av ett höger- (卐) eller vänstervänt (卍) likarmat kors. Den är en urgammal symbol som förekommit i kulturer i flera världsdelar, och bland mycket annat symboliserat solen eller lycka.”

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Svastika

    Ursäkta alla inklistrade citattecken, men hur tänker ni andra om Jackeléns ovilja att acceptera den negativa värdeladdningen i uttrycket ”Gud är större” – och tror ni att hon är beredd att försöka rentvå såväl det tidigare neutrala ordet ”neger” som den tidigare positiva svastika-symbolen framöver?

    Liked by 5 people

  3. Aha skriver:

    Hon skriver själv att valspråket missbrukas i texten ”missbruket av den muslimska bekännelsen(valspråket) i samband med vålds- och terrordåd i synnerhet”.

    Det räcker. Ett valspråk taget år 2007 kan uppenbarligen inte användas år 2016, då valspråket i en medial kontext helt förknippas med Jihadister som skriker Gud är större samtidigt som de skär huvudet av sina offer eller låter sina automatvapen spela över icke troende.

    Ärkebiskopen måste helt enkelt byta valspråk, eftersom valspråket kidnappats av onda krafter. Att inte göra det är en underlåtenhets synd.

    Liked by 4 people

    • Eddy Karlsson skriver:

      Antje A är en utlänning som blivit ärkebiskop i Sverige. Hon intar en klart islambejakande hållning. I sitt ”valspråk” eller vad det nu är, och eller i sitt agerande. Hon är politiskt tillsatt. Det är skandalöst och t.o.m. jag som varit medlem i sjuttio år har nu gått ut ur Svenska Kyrkan.

      Liked by 2 people

    • pettersonaxeagentlemansgentleman skriver:

      Det kan med sorg i det kristna hjärtat blott konstateras att det är en till synes outsinlig ström av underlåtenhetssynder som nu satts i omlopp. Det tillkommer oss alla att iakttaga största vaksamhet för att inte låta denna ström slå undan benen och dränka oss. De skeenden vi nu erfar är ingressen till den finala striden mellan gott och ont.
      Ärkebiskopens befrämjande och avdramatiserande av antikrist är rent otillständigt.
      Andreas.

      Liked by 1 person

      • MartinA skriver:

        Kan omöjligt ha varit omedveten om det, skulle det stått. Lyckas man bli ärkebiskop är man både intelligent, om sig och kring sig och bra påläst, särskilt om religiösa ting. ”visste inte” är ingen ursäkt för en ärkebiskop i en sån här fråga.

        Gilla

    • MartinA skriver:

      De använde samma slagord 2007. Ärkebiskopen kan omöjligt ha varit medveten om det. Elfte september 2001? Bosnienkriget? Afgahnistan? 2007 hade ett otal islamiska terrordåd utförts akompanjerade till just Ärkebiskopens valspråk.

      Gilla

  4. Jonas Nilsson skriver:

    Gratulerar till svaret, i mail eller riktigt brevpapper?!
    Vad som hände i hearingen var väl att valspråket sattes i en kontext där Antje inte var tydlig vad hon bekände (vad hon tror är hennes ensak). Hade hon valt Joh 14:28 som valspråk hade hon antagligen inte blivit vald, som bekant nämns varken Fadern eller Jesus i valspråket. Kontexten till Joh 14:28 är solklar.
    Intressant att försöka få klart vilka icke bibliska texter hon syftar på. Det förefaller viktigare med vilka det var som det återkopplas till och när de levde.
    Det olidligt påträngande anspråket talar om att denne oändlige Gud har kommit och kommer till oss som Frälsaren idag och för evigt i sin kyrka. Ja, Gud är större än människor men Han är också så liten att han måste bäras fram för att märkas. Kyrie eleison. Gloria in exelcis.

    Liked by 2 people

  5. katarinanadi skriver:

    Jag tvivlar inte på att ärkebiskopen tror på det som hon skriver om sitt valspråk o att den tolkning och förklaring hon ger av orden i en judisk-kristen kontext är djupt andlig. Men hennes aningslöshet om vad dessa ord betyder i en muslimsk kontext är skrämmande o anmärkningsvärd o politisk ihålig o omdömeslös. ”Allahu akbar” har i århundraden använts som ett slagord när muslimska krigshärar i religionens namn erövrat o tvångskomverterat stora befolkningsgrupper. Hur hon kan bortse från att orden i samtiden å det grymmaste används av ISIS soldater när de mördat kristna o yazidier, är bortom allt förnuft. Vad kan man jämföra det med? Som om vår statsminister skulle börja använda hälsningsfrasen Sieg heil med motiverigen att det också kan ha en helt annan kontext än den Hitler o nazismen gav orden. Nej, det här resonemanget håller inte. Kring ärkebiskopen blir det bara pinsammare o pinsammare.

    Liked by 9 people

    • Fredrik Östman skriver:

      Brevet gör Jihad Antjes situation bara ännu värre. Som Patrik påpekat saknas i fragmentet ”gud är större” en jämförelse. När muslimen utropar ”Allahu akbar” är jämförelsen genom kontexten likväl uppenbar: Allah är större än den kristna guden, eller avguden, eller gudlösheten, eller vad nu den mördade eller lemlästade tänks ha satt sin lit till. Jihad Antjes kära muslismska vänner återbördar på inget sätt hennes likhetssättande mellan Allah och Jahve, mellan A och J. Allah är större.

      Den riktiga översättningen är alltså snarare, på Jihad Antjes modersmål, ”Gott mit uns”. Hur väl skulle inte det passa som valspråk?

      Liked by 1 person

    • JAN BENGTSSON skriver:

      Aningslös kan hen rimligen ej vara,
      efter fyra års Koranstudier på plats i Kairo…

      Då borde hen vara ytterst medveten om,
      vilka ‘minfält’ hen trampar på!

      Självklart är det dubbeltydigt)

      Problemet är att Svenska Kyrkan trampar på en farlig väg,
      Muslimer lär aldrig bli kyrkobesökare,
      även om enstaka kan konvertera,
      med risk för livet…

      Liked by 3 people

  6. Apg17 skriver:

    Ännu ett bevis att Antje missionerar för en allmänreligiös gudstro. Hennes ständigt återkommande relativisering skapar hopplöshet.

    Gud är större än alla föreställningar om Gud och dagens svar kommer att prövas av morgondagens frågor.</i

    Bakom denna intetsägande och förvirrande mening döljer hon sanningen. Leder människor bort från evangeliets goda nyheter. Stöter bort de förlorade fåren. Decimerar Jesus Kristus till blott en föreställning. Helt enligt islam. Jesus var inte Gud. Han dog inte på korset. Det var bara en föreställning. En lögn.

    Nä du Antje. Mig lurar du inte.

    Liked by 4 people

    • Matsini skriver:

      Gott. När skall vi enade ställa oss framför ”porten” till SvK, ‘Domkyrkan’ och spika upp våra ”tes” – SvK är MER (och Gud är större, förvisso. Men vad hade människan varit utan jord?)!

      Gilla

  7. Tritonen skriver:

    Viljan till dialog och samförstånd, tolerans och kompromiss tycka bara finnas hos den ena parten i relationen mellan kristna och muslimer. ”It takes two to tango”.

    Liked by 1 person

    • pettersonaxeagentlemansgentleman skriver:

      It most certainly does, sir!
      Med facit i hand och ett nyktert studium av islamismens misantropiska och samhällsfientliga agenda, kan blott konstateras att dessa av ärkebiskopen initierade religionsdialoger och djärva ambition att etablera något slags ”överlappande konsensus”, huvudsakligen gagnar kristenhetens främsta fiende. Antikrist har genom den europeiska acceptansen och en subventionerade uppmuntran av dess närvaro, vunnit stora segrar i sitt härnadståg. Vi skall inte för ett ögonblick hemfalla åt villfarelsen att någon imam i grund och botten låter sig påverkas av dessa samtal, vilka blott bär en sorlig vittnesbörd om vår fördärvligt diplomatiska undfallenhet och oförmåga att försvara vår tro.
      Andreas.

      Gilla

  8. katarinanadi skriver:

    Jag tolkar det som att ärkebiskopen medvetet vill försöka ”reclaima” uttrycket Allahu akbar o visa på att i en kristen kontext kan det betyda något helt annat än ett stridsrop. Är detta möjligt? Man kan kanske jämföra det med om Fru Merkel skulle vilja ”reclaima” uttrycket Sieg Heil och använda det som en helt vanlig hälsningsfras, för rent språkvetenskapligt är det ju en korrekt fras. Skulle det gå?

    Liked by 4 people

    • I reject skriver:

      Bra. Precis så.

      Många här verkar förvirrade, det relevanta är att ÄB självklart känner till att detta ”ordspråk” är det mest frekvent använda av terrorister då de mördar oss och är en islamistisk provokation. I tider där massinvandringen av muslimer ovedersägligt är det största samhällsproblemet vare sig man är för eller mot etablissemanget så är det ju en så uppenbar bugning till islam vad det än står i bibeln. Man lägger sitt huvud under scimitaren, och som högste chef för svenska kyrkan så lägger man dämed hela kyrkan under svärdet. Om ÄB är DDR-spion, muslim, eller har andra mellankyrkliga ambitioner blir sekundärt. Jag är säker på att många islamister observerar och finner det gott.

      Liked by 1 person

  9. lensof skriver:

    Läser detta svar som jag inte vet om det är ett svar. Åtminstone inte till mig. Jag en troende kristen dock inte tillhörande den svenska kyrkan längre.
    Jag läser och blir djupt bedrövad. Mer i hjärtat berörd än av något annat. För jag förstår och jag förstår inte.
    Jag kan inte förstå hur en ledare för en religiös kärleksfull organisation kan vara så fixerad vid ord. Så fixerad vid det ytliga, det formulerade och ändå inte nå fram till något av värde.
    Jag förstår när jag läser mer än någon gång tidigare att det hon vill förmedla är inte den sanning jag fått till mig. Och min kristna tro liksom min förankring där är stark.
    Hon ska var ledare för den svenska kyrkan, den svenska kristligheten, hon har många fina ord och ändå säger hennes ord mig ingenting. Ingenting om den tro som är min.
    Det gör mig bedrövad och jag känner mig hemlös. I djupet av mitt hjärta hemlös.

    Liked by 1 person

  10. Madelaine Fusfield skriver:

    Problemet är att vi måste lösa jordiska problem själva. Gud kan bara hjälpa dom som hjälper sig själva. Jackelen envisas med svävande svar som inte hjälper någon. Hon borde förstå vad separation kyrka-stat innebär samtidigt som hon naturligtvis har ansvar som ärkebiskop att beskydda kristna var de nu finns utan att vara rädd stöta sig med muslimer, vilket är det intryck man får. Kanske jag har fel? Framför allt borde hon inte lägga sig i politiska frågor som Israel-Palestina konflikten om det inte gäller försvara de kristna i det området. Hon borde då tänka på att kristna är inte förföljda i Israel men väl i omliggande muslimska länder.

    Liked by 1 person

  11. Christer Carlstedt skriver:

    Jag noterar att denna blogg har en tämligen stor läsekrets. Så stor att dagens inlägg t.o.m. läses av berörd person samma dag och dessutom bedöms vara så viktig att ett omedelbart ”klarläggande” bedöms vara på sin plats.

    Jag konstaterar vidare att inga, vad jag observerat, inlägg angriper det grundläggande kristna budskapet.
    Det handlar om ifrågasättande av ärkebiskopens val av ordspråk och därmed hennes omdöme. Huruvida ägget kom före hönan är egentligen ointressant, d.v.s. att uttrycket ”Gud är större”, förekom i kristna texter innan Islam ens var påtänkt. Faktum kvarstår att uttrycket, redan då valspråket valdes, med förtjusning användes av muslimer vid avrättning av sådana personer som inte ansågs rättrogna. Det är så det också blivit allmänt känt.

    Personligen kan jag fundera litet på hur en kristen företrädare kan ”respektera” andra religioner. Konstatera att de finns – javisst. Men – var kommer då missionsbefallningen in? Om de andra religionerna är värda respekt, så uppstår ju frågan varför kristna då skall göra dem till lärjungar?

    Liked by 1 person

  12. JL skriver:

    Vänligt och tydligt svar, MEN samtidigt så skrämmande extremt verklighetsfrånvänt.

    Har det undgått henne vad orden ”Gud är större” ger för associationer NU, 2016?
    Kombinera sen detta med att underteckna en debattartikel tillsammans med en islamist.

    Tror ändå hennes avsikter är ”goda” på något sätt (ungefär som Dan Eliasson, och valfri idealistisk miljöpartist), men HUR kan hon inte förstå vilket budskap hon förmedlar till den stora massan?.

    Gilla

  13. Kristen på mitt eget lilla vis. skriver:

    Kunde hon inte lyssna och ta till sig vad folket tycker,ändra och ta något annat,eller skulle det vara skämmigt för henne.

    Gilla

  14. Sixten Johansson skriver:

    Att det i Bibeln och i teologers skrifter står att Gud är större än dittan och dattan är så fullkomligt självklart att Jackeléns påpekande om det är absurt. Vad skulle han/hon/den/det-guden annars vara? Mindre? Lika stor? Hela religionen bygger ju på själva föreställningen om något som är och alltid kommer att vara större än människan och det mänskliga.

    ”Judar, kristna och muslimer förenas i tron på Gud som Skaparen av universum.” Ja, det finns tusentals skapelseberättelser, den abrahamitiska är bara en i mängden och inte särskilt märkvärdig. Men Jackelén påstår att dessa tre grupper ”förenas i tron på Gud”. Förenas? i tron? på Gud? Vilken Gud, vilken gudsföreställning, vilken tro förenar dem? Att låtsas som om ordet ”Gud” skulle skapa något gemensamt och förenande är bara bluff och falskspel.

    De tre religionerna har samma abrahamitiska stam, men de två senaste är grenar som ympats på stammen och sedan växt ut åt helt olika håll. Jesus gjorde ett storslaget försök att reformera judendomen, men misslyckades. Med den abrahamitiska stammen och Jesu förkunnelse och reformationsmisslyckande som grund skapades Kristusmyten, de två senaste årtusendenas största och värdefullaste andliga uppfinning. Jesu förkunnelse och Kristusmyten förändrade därmed också gudsbilden i grunden. Islam har ingenting gemensamt med Kristusmyten och med den förändrade gudsbilden.

    Antje Jackelén skriver om missbruk av ord, men hon missbrukar ju själv sitt ämbetes viktigaste ord: ”Gud”. Det gör hon inte bara genom den omdömeslösa Allah-kopplingen, utan gång på gång genom medvetna undanglidningar och ordtrick. Många har de senaste åren på olika grunder och vid olika tidpunkter fått intrycket att hon inte talar sanning och inte ens försöker göra det. Den store sanningssökaren och sanningssägaren skulle genomskåda Svenska kyrkans ärkebiskop och säga att sanningens Ande inte bor i henne. I mina ögon är Antje Jackelén inte värdig sitt ämbete.

    Liked by 4 people

  15. Carsten skriver:

    I österlandet säger man:
    ”Bara osannigar behöver ord, sanningen förklarar sig själv”
    Kraftig och ofta stukat av livet som jag är, tilltar misstänksamheten ju längre en utläggning blir. Framförallt när den kommer ur en säljares, en politikers eller en religionsföreträdares mun.
    Diskrpansen mellan hennes ord/handlingar tyder på en dold agenda som jag skarpt ogillar.

    Liked by 3 people

  16. Gul skriver:

    ”Insikten att denna kristna bekännelse även överlappar med muslimernas Allahu akbar har gett upphov till intressanta resonemang om religioners relation till varandra.”

    Om detta är ett av motiven bakom valspråket – hur det skapar beröring med Islam – så måste jag säga att det är ett mindre bra valspråk. Det är inte där fokuset borde ligga för ärkebiskopen och Svenska kyrkan.

    Liked by 2 people

  17. 77711n skriver:

    Påståendet ”Gud är större” hör inte hemma i den svenska religionen och det svenska språkbruket. Det om något är att missbruka religiösa texter och användning, något som ärkebiskopen påstår att hon vill motverka

    Liked by 1 person

  18. elfyma+ skriver:

    Ärkebiskopens förklaringar är lika fantasifulla som den ertappade rattfylleristens.
    Osynlige Mollgan kan tillskrivas vilka egenskaper och handlingar som helst.
    För ingen har ju sett honom (eller henne enl feministerna).
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11641151.ab

    Vad skulle Jesus säga -om han fanns på riktigt ?
    Hur skulle Jackelén reagera om hon mötte Jesus utanför ICA ?

    Det är på tiden att även ärkebiskopen blir vuxen och slutar leka med låtsaskompisar.

    Liked by 2 people

  19. Helena skriver:

    Brevsvaret från ÄB skickar mig ett steg närmare att lämna svenska kyrkan.
    Min djupt troende mor skulle vända sig i graven, men varför betala till en organisation som inte verkar tro på sitt eget budskap. Vad ansåg ÄB om festandet inom kyrkan?

    Liked by 1 person

  20. Staffan Wennberg skriver:

    Intressant att vår ÄB tar sig tid att svara och förklara. Dock hamnar hon lite i det allmänna New Age resonemangen och någon sorts allmän religiositet, som känns rätt långt från en kämpande kyrka och Kristendom. Om man yttrar vår trosbekännelse i ett Islamskt land riskerar man både jobb och kanske livet. En av de största hädelserna enligt Islam är att anse Jesus vara Guds son och inte bara en profet bland många andra.

    Staffan

    Liked by 1 person

  21. Hedvig skriver:

    ”Allt handlar inte om dig Antje Jackelén” är rubriken på en artikel i Expressen den 5 september av Sofia Lilly Jönsson, kulturskribent och chefredaktör för tidskriften Evangelium.

    Jönsson anser att ärkebiskopens stingsliga och felriktade kritik av en manlig präst och bloggare i en helsides debattartikel i SvD den 4 september främst rör sig om att utöva sedvanliga härskartekniker.

    I stället borde ärkebiskopen ha använt sitt debattutrymme i SvD till att diskutera ”angelägna frågor (kyrkohandboken, reformationsåret, någon av kyrkostyrelsens förslag till kyrkomötet om en månad etc). Svenska kyrkan har inte råd med fler pseudodebatter.
    ”Ta ditt pastorala ansvar, Antje Jackelén, och inse att det inte handlar om dig.”

    http://www.expressen.se/kultur/allt-handlar-inte-om-dig-antje-jackelen/

    http://www.svd.se/arkebiskopen-twitter-gav-mersmak-nu-mest-avsmak

    Liked by 1 person

  22. Onsdag 7 september skriver:

    Varför lämna Svenska kyrkan ?

    I denna kyrka finns många olika präster med olika uppfattningar – så har det alltid varit.

    Gilla

  23. MartinA skriver:

    Jaja, artikeln är fiffig och lärd. Men den är varken ärlig eller rättfram. Självklart visste du att Alahakbar är muslimernas främsta slagord. Och självklart valde du ditt valspråk för att ställa dig in hos muslimerna.

    Alltså, ni präster, moralen är ju ert främsta arbetsredskap. Är det konstigt att kyrkorna står tomma när inte ens kyrkans överhuvud klarar av moralens första bud, rättframhet och ärlighet? Söker vilseleda istället för upplysa? Det är ju sånt som politiker och journalister sysslar med. Och de får sin makt på helt andra sätt än kyrkan. Säg vad du menar och vad du vill istället så kanske folk börjar lyssna på er igen?

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s