Gästskribent Lennart Bengtsson: Hotet mot dagens kristna

logo­DGSHäromveckan mördades Jacques Hamel i Saint-Etienne-du Rouvray i sin egen kyrka an en islamsk jihadist. Jacques Hamel var 85 år och kyrkans präst. Gärningsmännen lyckade dock inte skära av halsen på honom framför altaret som de planerat utan en bit därifrån. Man kan knappast föreställa sig ett värre mått av en bottenlös ondska i en fridfull liten stad i Normandie.

Illdåden mot de kristna är lika vidriga i andra delar av världen såsom Mellanöstern. Många kristna frågar sig där om avsikten är att de alla skall utrotas. Många frågar sig också varför västvärlden har glömt dem.

I Times den 28 juli skriver Tim Montgomerie om den omfattande förföljelse som idag drabbar världens kristna. Enligt Montgomerie har organisationen Open Doors USA (opendoorsusa) meddelat att mer är 300 kristna mördas varje månad och mer är 200 kyrkor rannsakas, bränns ned eller förstörs på annat sätt.

Många fler kristna plågas, våldtas, arresteras eller drabbas av tvångsgifte. För 100 år sedan fanns det 14 procent kristna i Mellanöstern, i dag är det fyra procent.

Enligt Montgomerie är förföljelsen av kristna inte begränsad till Mellanöstern. Han hänvisar där till Paul Marshall vid Hudson Institute’s Center for Religious Freedom i Washington, som säger att Nigeria är det land där flest kristna mördas, Nordkorea leder förtrycket och Kina har det största antalet förtryckta kristna. Det skall tilläggas att även muslimer förtrycks i dagens Kina.

Sverige är i dag ett sekulärt land men med nästan tusenåriga kristna rötter. Kristna värden och traditioner har format det svenska samhället liksom den svenska och europeiska kulturen och dess värden.

Under de senaste åren har den svenska statskyrkan intagit en alltmer öppen och inbjudande attityd till islam och ledande svenska kristna har framhävt gemenskapen mellan de tre abrahamitiska religionerna, kristendom, islam och judendom. Inställning till islam bland landets kristna är inte entydig men intrycket är att högsta ledningen inom Svenska kyrkan ställer sig positiv till islam och poängterar att islam och kristendomen har samma gud. Svenska kyrkan öppnar ibland för bedjande muslimer som saknar tillgång till lämplig moské. Man har till och med gått så långt att biskop Brunne föreslagit att med en pil visa riktningen till Mecka samt att hänga för korset i svenska sjömanskyrkan för att inte muslimerna skall finna detta stötande (Se DGS 8/3 2016).

Att man i moskeér i Saudiarabien skulle bereda plats för de kristna är emellertid knappast troligt. I stället som vi ser går det åt motsatt håll med mord på de kristna inte bara i Mellanöstern utan även i Västeuropa  genom en islamtrogen som skar halsen av fader Jacques Hamel i  Saint-Etienne-du Rouvray. I stället för att göra allt för islam inom svenska kyrkan kanske man i dag kunde begära att svenska kyrkans ledning och dess ärkebiskop också kunde skänka några tankar åt de kristna som i dag mördas, plågas och förföljs och om så är fallet göra det mera känt. Även om det kanske inte är politiskt korrekt så borde ju i ett sådant fall kyrkan kunna stå över politiken. Att inte så sker är ingen annat än en ”offense”, inte bara till landets kristna utan också till landets övriga medborgare.

Det känns faktiskt fullständigt fel att även kristenhetens plågoandar skall omfattas av samma mått av kärlek och omtanke som de kristna. Man såg ju inte precis någon anledning vid andra världskrigets slut att tycka lika synd om de nazistiska mördarna som judarna i dödslägren. Även alla de av oss som är befriade från religiös tro borde skänka en tanke åt alla de stackars människor som idag utrotas bara för sin religiösa tros skull och inget annat.

Lennart Bengtsson är meteorolog och klimatforskare med lång internationell tjänstgöring, främst i Storbritannien och Tyskland. Vid sidan av ett aktivt vetenskapligt arbete har han ett allmänt och engagerat intresse i centrala samhällsfrågor.

44 thoughts on “Gästskribent Lennart Bengtsson: Hotet mot dagens kristna

  1. thomasek2014 skriver:

    Många svenskar kände inte till vad som i själva verket ägde rum under Hitlers judeutrotning. Ännu fler svenskar ville helt enkelt inte veta vad som pågick, – vi var ju neutrala, för sjutton gubbar. Och nu upprepas historien; Det pågår sedan många år tillbaka, just nu, ett folkmord på kristna. Med vanliga brödknivar skär IS av huvudena på levande kristna människor. IS eldar upp levande människor som låsts in i burar. IS dränker levande människor i burar. Barn våldtas på löpande band och korsfästs levande. Allt det här sker på ett systematiskt och målinriktat sätt.

    Till skillnad mot Obama, den amerikanska kongressen, Europaparlamentet, de irländska och de litauiska parlamenten har Sveriges regering och riksdag aktivt röstat emot att benämna förföljelsen av kristna som folkmord. Någon legitim förklaring härom har våra regeringsföreträdare inte lämnat. Svensk Public Service har i all väsentlighet undanhållit medborgarna all kunskap ovan. Antagligen för att det fäller skuggor över Obamaadministrationen och presidentkandidaten Hillary Clinton, jag ser ingen annan förklaring,

    De jihadistiska vansinnesdåden som här i Väst utförs av så kallade ensamvargar (som alltså inte antas vara i aktiv maskopi med IS) är som regel så till den grad barbariska och spektakulära vilket bör tala för att vi har att göra med arga, misslyckade muslimska invandrare som helt enkelt ger upp och får tok-spel. Du kanske inte håller med om den analysen, men saken är den att Europa och USA har misslyckats med att konfrontera den ondska som massinvandringen givit till följd.

    Liked by 4 people

  2. JAN BENGTSSON skriver:

    Amen vi predikar ju Allahs Lika Värde)

    En ogentänkt innehållslös FLOSKEL.

    Ännu en katastrofal felöversättning, denna gång från välkänd Engelska.

    Behandla med värdighet, innebär något helt annat, visa respekt kan man också säga!

    Dags att ändra lydelsen o helt skrota Multi Kulti.

    Allah kulturer ÄR EJ LIKA MYCKET VÄRDA, eller lika fredliga…
    Det borde vi inse snarast möjligt!

    Då kanske Sverige överlever som land!

    Liked by 1 person

  3. Dogen skriver:

    Jag tror att liknelsen med att koka grodor är välfunnen, kokar man långsamt så hoppar de inte ur. Världen är ur led, folk kan ondgöra sig över Donald Trump i all oändlighet, men att tala i upprörda ordalag om att kvinnor och flickor inte längre är trygga i Sverige (vem låter sin dotter röra sig ensam i ett område där det finns muslimer?) eller att hela Europa är under attack från den muslimska världen (det tog mig 10 minuter att komma igenom desinformationen om attacken i London idag, norsk medborgare, somaliskt ursprung), det ser man aldrig.

    Det är så uppenbart, det är en berömda elefanten i rummet. Muslimer hotar hela vårt sätt att leva, deras sätt är motsatsen till vårt, och islam är deras bränsle. Att inte inse detta är verkligen att prisge sina barnbarns framtid. Det är ett uppträdande så extremt att ingen annan organism än människan jag känner till skulle göra det, vem offrar sin avkomma? Det är en patologi, en kollektiv sinnessjukdom.

    En hel del vanligt folk känner detta instinktivt, att det är sin avkomma som står på spel, de röstar LePen eller Donald Trump. De andra har förälskat sig i de för dagen rådande teorierna som bevisas fel nu nästan dagligen, de mest basala värdena i vår civilisation är under attack och de mest hjälplösa, våra ungdomar och i synnerhet flickor är offerlamm men ingen går säker.

    Ingen, ingen på denna blogg eller någon annan vanlig medborgare har information om muslimers överrepresentation inom olika brott, våldsbrott, våldtäkter eller terror, och det ser likadant ut i hela Europa för att etablissemanget har följt en teori om hur världen var beskaffad som var helt fel, alla var inte som Européer, och vill inte heller bli det. De har sålt ut vår framtid, både den ekonomiska och tryggheten, och kan inte förstå att fler och fler inser det, och om det fortsätter blir tvungna att rösta på något mycket mera extremt än Donald Trump och LePen eller Åkesson.

    Det är nog nu och dialog verkar inte hjälpa. Det verkar tyvärr att de enda som effektivt gör något som får folk att byta åsikt är de muslimer som våldtar eller begår terrorbrott, men eftersom hela Europas etablissemang gör allt för att dölja omfattningen och den muslimska orsaken så går uppvaknandet långsamt.

    Liked by 6 people

    • Cassandra skriver:

      Dogen:

      Håller helt med om din kommentars andemening, men det finns faktiskt siffror på muslimers överrepresentation inom grova våldsbrott i Sverige.

      Brottsförebyggande rådet tog 2005 fram siffror på att om index för födda svenskars grova våldsbrott var 1, hade invandrade kineser, thailändare och andra från Östasien siffran 0,9 — medan invandrade från MENA, dvs Mellanöstern och Nordafrika, hade 4 och, för specifikt våldtäkt, 5.

      I en annan studie inriktad på gängrelaterad kriminalitet kom man till slutsatsen att 76 procent av medlemmarna hade invandrarbakgrund (”An Exploratory Analysis of Swedish Street Gangs”,
      sidan 9). Siffran är alltså 76% ur en befolkning där invandrarna ännu är i klar minoritet.

      (Exemplen är hämtade från Jan Tullbergs bok ”Låsningen”, obligatorisk läsning för alla som vill veta mer om massinvandringen.)

      Med andra ord, invandrare från MENA-länder, vilket kan antas till 99% vara muslimer, är 4 gånger mer benägna till grova våldsbrott, och 5 gånger mer benägna vad gäller våldtäkter.

      Siffrorna lär knappast inte förändrats sedan 2005 i någon positivare riktning.

      I Oslo gick man för några år sedan ut offentligt med att samtliga våldtäkter i staden var gjorda av MENA-män/muslimer.

      Studera islamisk kultur och hur man där betraktar kvinnor, särskilt de otrogna, så är detta inte det minsta förvånande.

      Deras profet och högsta föredöme, omnämnd 91 gånger i Koranen som det exempel varje rättrogen muslim ska följa i allt, betraktade otrogna kvinnor som lovligt plundringsgods att ta som sexslavar — något som också bland andra IS följer till punkt och pricka.

      Tänk om Jesus hade framfört liknande tankar i Nya Testamentet och att det fått forma kristendomen och Västerlandets kultur under gott och väl tusen år. Det är det motsvarande vi ser inom islam.

      Gilla

      • dogen skriver:

        Ja men snälla nån, för det första, hur kan man lita på statistik från statsmakten, i synnerhet Sveriges? När hela etablissemanget är engagerat i att dölja omfattningen av invandrares, och i synnerhet muslimers, överrepresentation, varför skulle BRå vara opåverkat, jag gissar att de är kärnan i mörkläggningen. Men även om vi tar dessa siffror från 2005 för riktiga, det är en 11 år gammal undersökning!!! Med den mest omfattande och kulturellt avvikande invandringen i historien…

        Jag gissar att de verkliga siffrorna om man rensar för att alla, från polisen till rättsväsen till BRå och media döljer att det nu är invandrare bakom 99% av alla brott. När såg man senast bilder inifrån ett fängelse i Sverige?

        Men tack för den lilla statistik som finns…, men jag tar den med en skopa salt.

        Gilla

    • tirutaa skriver:

      @ DOGEN

      ”Ingen, ingen på denna blogg eller någon annan vanlig medborgare har information om muslimers överrepresentation inom olika brott, våldsbrott, våldtäkter eller terror …”

      För några dagar sedan gav jag informationen nedan om hur detaljerat polisen i Finland redovisar brottsstatistik. På medias uppmaning lämnar den finska polisen ut etnicitet över misstänkta våldtäktsmän. Av alla våldtäktsmän är irakierna den i särklass mest belastade gruppen, följda av iranier. Män från Mellanöstern och Afrika står för 17 gånger fler våldtäkter än de inhemska männen. Gruppvåldtäkter har inte förekommit i Finland innan invandringen.

      Här den färskaste statistiken som gäller Uleåborgs län från 2015 och sista juni 2016.

      2015 – ökade sextrakasserierna med 72%, de flesta utförda av utlänningar
      2014 – blev sextrakasserier straffbara
      2016 – 30 våldtäkter, av vilka 53% stod utlänningarna för, året innan var andelen 23,5% (missminner jag mig inte så är andelen utlänningar i Finland inte fler än 4%)
      Generellt: antalet brott har minskat i länet med 13%, samma tendens märks i hela landet, medan andel sexbrott och misshandel utförda av utlänningar har ökat
      2016 – våldtäkter: utlänningarnas andel 45%
      2016 – misshandel: utlänningarnas andel ökat med 140%

      Jag rekommenderar Merit Wagers blogg där hon, utöver om Sverige, brukar informera också om vad som sker i Finland på migrationsfronten. Utlänningslagarna i dessa länder är nämligen rätt så lika, men praktiken skiljer sig åt storligen.

      https://meritwager.se

      Liked by 1 person

  4. Erling skriver:

    Vår tid är märklig. ”Huvud upp och fötterna ner” gäller inte längre. Däremot dess motsats.

    Att kristna är utsatta för förföljelse tycks vara odiskutabelt. Den franske prästens skändliga avrättning inne i en kyrka är bara ett makabert exempel.
    Tre svenska präster reagerar och initierar en stillsam protest genom att uppmana kristna att bära kors.
    En fridsam markering med den kristna trons mest centrala symbol. Men det var inte bra!

    Svenska kyrkans kommunikationschef reagerar och proklamerar:

    ”Uppmaningen känns uppviglande och okristligt i de motsättningar som redan råder”, skriver Sjöberg och fruktar att kristna kors skulle kunna provocera muslimer till fler våldsdåd. ”Vill vi dra saken till religionskrig”, undrar han retoriskt.
    I detta får han medhåll av förre ärkebiskopens syster!!!

    I artikeln såg jag inget fördömande av de muslimska bödlarna. Men att hänga ett kors om halsen – aja baja!
    Undrar vad Strindberg skulle sagt. På hans gravsten lär finnas texten: Var hälsad kors,
    du mitt enda hopp.

    Vad säger man? En god vän tycker att högsta möjliga position inom Svenska kyrkan är att vara lesbisk muslim. Svårt att säga emot. Vore det inte mer ärligt att konvertera? Vidkun Quisling var i alla fall ärlig!

    Liked by 4 people

  5. Gunilla skriver:

    Brunne och Jackelen är vargar i fårakläder. De står på den sidan som de som bedriver utrotning av kristna.. Det senaste dådet, då bl.a en västerländsk kvinna mördades, i London är också jihadistisk terrorism, fastän det nu ska förnekas unisont, utfört av en somalier med norskt medborgarskap islamistiska jihadist-sajter uppmanar alla muslimer var de än befinner sig att mörda de otrogna med vadhelat medel eller vapen de kan finna. Det började med att palestinier knivhögg oprovocerat israeler; nu har vi det här också..

    Liked by 3 people

    • cmmk10 skriver:

      MSM hävdar att ”norrmannens” offer var slumpmässigt utvalda – fan trot?

      Jag skulle inte bli förvånad om alla offren var ”vita” eller möjligtvis någon ”gul”.

      Gilla

      • Ivar L skriver:

        Vad än motivet är så är det ett mord vi kanske kunde varit utan med mer restriktiv invandringspolitik i Europa, vilket även gäller oerhört många brott som inte råkar vara just jihadistiska. Ikea-morden t.ex. Eller hon som misshandlades på Gärdets tunnelbanestation igår e.t.c.

        Gilla

  6. B skriver:

    Jag håller med om det du skriver. Jag är själv djupt oroad över att gruppen muslimer i Sverige blir allt större. Mig veterligen finns inget land i världen där en stor andel av befolkningen är muslimer och där också andra grupper, exempelvis kristna, har det bra. Visst finns det förstås individer som är muslimer och som inte har något ont i sig, men det ändrar inte detta faktum. Jag vill att Sverige ska få fortsätta vara ett land som bygger på kristna och västerländska värderingar. Det har varit ett gott land att växa upp i och jag önskar mina barn och barnbarn detsamma. Jag förstår att man i en del kristna länder inte vill ta emot muslimska asylsökande utan istället fokusera på kristna sökande. Varför skulle man vilja skydda den grupp som förföljer ens trosfränder och kanske riskera att man som värd på sikt drabbas av samma förföljelse?

    Detta inlägg kanske tas bort eftersom det anses hetsa mot muslimer och jag vill återigen förtydliga att jag inte har något emot individer som är muslimer, bara att jag inte vill leva i ett land med en stor muslimsk befolkning utan att jag vill att Sverige i grunden ska få fortsätta vara ett land som bygger på kristna, västerländska värderingar. Nu kan det väl inte missförstås?

    Jag oroas över att etablissemanget i Sverige (politiker, biskopar, journalister) inte är mer rädda om det vi har. Har svenska folket egentligen bett om att Sverige ska bli ett muslimskt land? Nej. På pappret heter det att vi har religionsfrihet, och det har vi än så länge, men det finns bara en religion som av etablissemanget skyddas, kärleksbombas och som man inte får göra narr av. Det är ganska skrämmande. Nu senast var det väl till och med så att kampanjen om att bära kors för att stödja förföljda kristna kritiserades från kyrkligt (!) håll för att kunna stöta muslimer.

    Liked by 4 people

    • Gunilla skriver:

      Vi ska bara sträcka fram halsen och säga ‘bääh’ när slakt-kniven kommer. Det är ju egentligen vårt eget fel; vi är ju lammen/fåren; det står ju i vår bibel.

      Liked by 1 person

  7. Sten Lindgren skriver:

    Svenska kyrkan verkar ha trasslat in sig ordentligt på ett sätt som är typiskt bland avskärmade och introverta maktstrukturer. Några aktuella exempel:
    Stödet för HBTQ är starkt men man ser tydligen ingen motsättning i att samtidigt okritiskt förhålla sig till islam.
    Ärkebiskopen gjorde ett uttalande efter dåden i Orlando: ”Ett terrordåd riktat mot HBTQ-personer”.
    Ärkebiskopen såg dock ingen anledning att uttala sig beträffande halshuggningen av en fransk präst nyligen
    Tvärtom har kommunikationschefen för svenska kyrkan angripit en nybildad Facebook-grupp kopplad till händelsen i Frankrike. Syftet är att visa stöd för kristna som förföljs världen över genom att bära kors synligt runt halsen och lägga upp bilder på detta i gruppen.
    Svenska kyrkan säger om detta: ”… uppviglande och okristligt i de motsättningar som redan råder…”
    Var det någon mer som överväger att lämna svenska kyrkan?

    Liked by 4 people

  8. Ulrika skriver:

    Ironiskt nog så var de kristna skyddade i Irak och Syrien. Enda landet i Mellanöstern idag där de kristna känner sig i säkerhet är Israel. Många trots trakasserier från muslimer har dock valt deras sida.

    Liked by 1 person

    • MartinA skriver:

      Israel och Israellobbyn i USA gav sitt stöd till störtandet av Saddamn och förstörelsen av Syrien. Det är ingenting jag egentligen klagar på, utrikespolitik är som den är och var och en måste se om sitt eget hus efter bästa förmåga. En bieffekt av den politiken har dock varit att kristendomen har utrotats från stora delar av mellanöstern. Så kom inte här och besjung hur bra Israel är för kristna i mellanöstern, hycklare!

      Liked by 1 person

  9. BjörnS skriver:

    1. Det gladde mig när lokala muslimska ledare fördömde mordet på prästen, vägrade begrava mördaren och bad sina troende att besöka kyrkor i solidaritet. Det var det enda rimliga och anständiga och får en att tro att det kanske finns en strimma hopp för Islam.
    2. Att säga att den kristna och islamska guden är en och densamme är skrattretande. Det är ett extremt teoretiskt resonemang som direkt motsägs av att kristna är otrogna i Koranens ögon. Varför annars kriga mot dem osv? Skulle det mot förmodan vara sant kan vi konstatera att Gud är ordentligt schizofren.
    3. Att öppna kyrkan för bedjande muslimer är inte självklart men kan diskuteras. Att däremot börja hänga för kristna symboler är ren idioti och självförnekelse. Om muslimerna vill bedja i kyrkan så ska naturligtvis kyrkan vara precis som den annars är. Passar inte det så får de väl bedja någon annanstans.
    4. Kyrkans passiva hållning i förföljandet av kristna i Mellanöstern är förkastlig och helt obegriplig. Jag börjar misstänka att det är för att de inte kan analysera frågan ur ett strukturellt genus- och HBTQ-perspektiv.

    Liked by 4 people

  10. tirutaa skriver:

    Med sitt förslag att täcka över korset i de kristnas egen heliga plats, har Eva Brunne helt klart kränkt de kristna. Eva Brunnes handling – ett förslag är också en slags handling – visar en märklig undfallenhet och servilitet som gränsar till likgiltighet gentemot dem som kyrkan är till för. Hon klarar inte av att dra en gräns mellan att vara välkomnande – varsågoda, kom in ni också – och respekten för dem som ”äger” den heliga byggnaden.

    Därtill verkar Brunne inte fatta det ologiska i att skilja dessa båda abrahamitiska grupperna åt genom att avlägsna/dölja den viktigaste kristna symbolen i kyrkorummet. Då är det ju inte längre tillsammans, utan ”gästen” ges överhöghet, medan värden verkar skämmas för sitt eget heligaste.

    Denna allerstädes grasserande PATRONISERING – hur har ett helt samhälle blivit så besmittat av denna ovanifrån attityd mot dem som inte är svenskar. I slutändan leder ju denna hållning till det paradoxala, sin egen motsats – servilitet. Hur värdigt är det? Och framför allt – Hur jämställt är det?

    Jag hade glömt – förklaringen finns ju i detta ständiga behov av ”de svaga”!

    Att det ska vara så svårt att greppa två saker samtidigt. Stå upp för sin egen tro, det som är heligt för en, och därför kraftfullt visa sin solidaritet, sin avsky, sitt fördömande – ja, fördömande – av allt förtryck som de kristna systrarna och bröderna över världen idag utsätts för. SAMTIDIGT som man försöker bygga broar till de muslimer som ändå finns i detta land. Det kallas att ha ryggrad.

    Nota Bene – så länge som muslimerna också menar allvar med detta brobyggande mellan två religioner och inte använder sig av det för att en dag bara ta över våra egna heliga byggnader. Det har hänt förr i historien.

    Liked by 2 people

  11. Claes H skriver:

    Men ni vet ju – ni som följer SVT och läser DN – att ”religion” är något helt föråldrat!
    Om vi bara får tag i de muslimska barnen tidigt, och lär upp dem, så kommer det här problemet vara borta inom några år! De kommer att vara som folk allihop. Rösta rätt, o.s.v.
    Eller hur? Det här inser väl alla riktiga svennar? Ni som följer media, alltså.

    Gilla

  12. Ipse Cogita! skriver:

    Ringaren — som talar om pastor Jansson i Hasses monolog kan med fördel ses och avlyssnas. Jag tog mig en lyssning idag på morgonkvisten. Det var andra tider men med dagens läge i bakhuvudet, lite utbyte av ord och händelser så ger Hasse en bra beskrivning av körkan. Kul är det också.

    Tänk vad Hasse % Tage skulle kunna gjort med pilar i golvet mot Mekka i kyrkan, att det är uppviglande att att ha kors runt halsen och allt annat okristligt som som kyrkan idag sysslar med.

    Själv är jag inte alls religiös och till min mycket gode vän kyrkoherden säger jag — förlåt mig men jag vet vad jag gör.

    Hon är för övrigt också djupt oroad över dagens kyrka och dess ledning. De verkar inte få kraften uppifrån. Det är som en påse, tomt och innehållslöst. Inte ens fyllda med karameller.

    Gilla

  13. Hovs--hallar skriver:

    Mycket tänkvärt. Flera ovan har redan kommenterat Svenska kyrkans helt bisarra tystnad kring detta, samtidigt som man från det hållet ständigt kryper i stoftet för ISLAM!

    Detta är så vidrigt att jag saknar ord att beskriva vad jag känner för det.

    Bara en randanmärkning: i Kina förföljdes förstås kristendomen under Mao-eran, men vad jag sett så tillåts den numera, är mycket populär, och kineserna trycker Biblar i miljonupplagor.

    Att muslimer i Kina ”förföljs” ser jag som helt rimligt, då vi själva i Sverige kan se vad eftergivenhet mot islam leder till. Överallt där islam tillåts få inflytande i samhället leder det till motsättningar och våld!
    Islam borde helt enkelt förbjudas i Sverige.

    Liked by 1 person

  14. John Nilsson skriver:
  15. John Nilsson skriver:

    Svenska kyrkan förklarar, under rubriken ”Förföljda kristna och utsatta troende”:

    https://m.svenskakyrkan.se/?di=1107333

    Svenska kyrkan värnar alltså främst om religionsfriheten. ”Huvudproblemet är intolerans mot troende människor”, säger man.

    Som kontrast kan ställas formuleringarna i Lausanne-deklarationen (som har sitt ursprung i mera frikyrkliga/evangelikala kretsar). Här ber man inte om ursäkt för sin kristna tro, eller dess anspråk:

    3. Kristi unika ställning och universalitet

    Vi hävdar att det finns endast en Frälsare och endast ett evangelium, fastän det finns en stor variation av evangelisatoriska uttryckssätt. Vi är medvetna om att alla människor har någon kunskap om Gud genom hans allmänna uppenbarelse i naturen. Men vi förnekar att detta kan frälsa, ty människor undertrycker sanningen genom sin orättfärdighet. Vi förkastar också, som en skymf mot Kristus och evangeliet, varje form av synkretism och dialog, som skulle innebära att Kristus talar på ett likvärdigt sätt genom alla religioner och ideologier. Jesus Kristus, som är den enda gudsmänniskan och som gav sig själv som den enda lösen för syndare, är den ende medlaren mellan Gud och människan. Det finns inget annat namn genom vilket vi kan bli frälsta.”

    http://www.lausanne.org/sv/lausannedeklarationen/lausannedeklarationen

    ***

    Aktuellt i ämnet:

    http://www.expressen.se/nyheter/storbrak-inom-kyrkan–om-kors-runt-halsen/

    http://blogg.svenskakyrkan.se/akebonnier/2016/08/05/det-utmanande-korset/

    http://www.uvell.se/2016/08/04/sj%C3%A4lvhatarna-i-kyrkan-32873863

    Liked by 1 person

  16. tirutaa skriver:

    ”Islamism är oförenligt med demokrati”, menar professor emeritus i statskunskap Bassam Tibi. ”Euro-Islam har inte en chans”, är rubriken på hans artikel nyligen publicerad i Die Welt.

    Anledningen är den misogyna kulturen de unga arabiska och afrikanska männen har med sig till Europa. I Orienten betraktas inte kvinnan som en egen ”helhet”, med egen integritet, utan som ett objekt för mannens heder. Våldet mot kvinnorna handlar inte bara om sex, utan kan främst betraktas som en förnedring av mannen som kvinnan tillhör.

    Dessa invandrade män känner sig förnedrade nu, särskilt som många av dem tillhör medelklassen, pga de falska föreställningar som smugglarna föregivit dem. Av att inte ha samma flotta lägenheter, fina bilar och blonda kvinnor såsom de europeiska männen har, utan får bo i trånga gymnastiksalar och idrottsanläggningar. Så därför hämnas de väst genom att våldföra sig på dess kvinnor.

    Tibi menar att dessa patriarkala män från misogyna kulturer inte kan bli integrerade i Europa. Han kritiserar den falska tolerans man visar dessa våldförande män. Likaså är han mycket kritisk till ignoransen och okunskapen om andra kulturer som han menar att politikerna förevisar, de förstår inte dimensionen av problemen. Islamisterna skrattar föraktfullt åt diskussionerna i väst – ”dialogerna” – och kallar dem för Bysantiskt Pladder.

    En översättning till engelska av Bassam Tibis artikel ”Euro-Islam Doesn’t have a Chance” i Die Welt från 13 maj går att hitta i Gates of Vienna.

    Liked by 1 person

    • John Nilsson skriver:

      Så kränkningarna av svenska tjejer är därmed i första hand ett sätt att kränka svenska män (vars högsta polisiära chef svarar med ”sluta tafsa”-armband? Man kan tänka sig att de nytillkomna män som ”tafsar” inte blir imponerade…

      En annan sak: Sverige är ju uttalat feministiskt och de facto gynocentriskt. Kvinnors värderingar och intressen styr. I vilken mån finns det inslag av hybristofili i kvinnligt dominerade strukturer, som väl också Svenska kyrkan börjar bli? En kvinnlig attraktion till våldsamma män, kan ha evolutionär bakgrund och vara ”rationell” för kvinnor, men vill vi att detta skall slå igenom (antagligen på ett omedvetet plan), till exempel i migrationspolitik och terrorismbekämpning?

      http://sheddingoftheego.com/2015/08/23/hybristophilia-the-female-attraction-to-violence/

      Gilla

  17. MartinA skriver:

    Om man har en pacifistisk ideologi får man faktiskt skylla sig själv om man blir utrotad. Kristendomen har parasiterat på Europas kultur i mer än tusen år. Hela tiden baktalat det våld och den manlighet som har låtit kristendomen finnas till. Men guess what? Ni har vunnit. Ni och den kristna sekten socialismen har äntligen segrat och förstört vår försvarsvilja. Väl bekomme! Mitt enda klagomål är att den förstörelse ni har åstadkommit drabbar ANDRA än kristna. Men kristna själva har ju tiggt om det här under hela sin existens. Varför gnälla nu? När ni fått er vilja fram?

    Liked by 1 person

    • BjörnS skriver:

      Nja, pacifistiska sidan av kristendomen är väl något yngre än 1000 år. Då menar jag hur den praktiserats. Vi har korstågen, 30-åriga kriget osv. Det finns naturligtvis en sammanblandning mellan realpolitik och religion eftersom kristendomen (oavsett skepnad) ofta varit statsreligion. Kristendomen är lite lurig eftersom budskapet är väldigt pacifistiskt medan realiteten ofta varit annorlunda. Islam förefaller mer konstisent i det avseendet. Jag håller med dig om att ju mer i närtid vi kommer, desto mer pacifistisk har kyrkan blivit. Idag är den ett skämt som inte ens vill stå upp för kristna som förfäöljs och mördas i MENA.

      Liked by 2 people

      • MartinA skriver:

        Jag menar att kristendomen alltid verkat för att göra dess utövare försvarslösa. Men att den kunnat parasitera på den naturliga försvarsviljan hos de kulturer den angriper.

        Däremot har kristendomen haft en centraliserande effekt. Så den försvarsvilja som funnits kvar har kunnat riktas åt samma håll istället för att ta ut varandra. Exempelvis ”Sverige” istället för Värend, Möre, Västergötland, Nerrike etcetera. Den sammanlagda försvarsviljan hos sveriges olika delar var mycket större innan kristendomen men den riktades inåt mot varandra. Kristendomen kunde kuva och förminska människor, med sitt krav att människor skall leva för livet efter döden istället för att leva sitt verkliga liv, tillräckligt mycket för att det skulle gå att styra alla ihop och rikta vad försvarsvilja som fanns kvar åt samma håll. Kristendomen är ungefär som kulsprutan eller geväret, den gjorde världen otäckare och fulare och mindre men om grannen har den så måste du skaffa sig den själv också.

        Jag vet inte, jag tycker inte om kristendomen så jag är naturligtvis jävig. Jag måste ju erkänna att kristna svenskar idag oftast lever bättre och hälsosammare liv än övriga. Och att de har ett sätt att hantera sin egen dödlighet så deras tanke kanske är litet friare. Men den här artikeln handlade om att kristna råkar väldigt illa ut, framförallt från aggressivare religioner. Mitt påpekande är då att deras ideologi säger vänd andra kinden till, så, tja? Vad kan man vänta sig? Trots att större delen av vår historia är sammanflätad med kristendomen så kan jag omöjligt se hur en universiell pacifistisk ideologi kan vara oss till nytta idag.

        Liked by 1 person

      • MartinA skriver:

        Sen finns det något osunt med en religion som berättar ett annat folks historia snarare än det egna? Det här blev särskilt uppenbart när Östrom skaffade sig kristendomen som statsreligion och började kidnappa judarnas heliga platser från dem eftersom de hade kontroll över Palestina. Och fortsatte med det i hundratals år. Det är något som är väldigt fel med det. Särskilt med tanke på tidigare ”mellanhavanden” mellan Rom och judarna.
        Anledningen till att vi är kristna idag är ju att Rom gjorde kristendomen till statsreligion. Jag tycker inte om att moralisera men det finns något djupt frånstötande här, på alla plan.

        Gilla

  18. Tahmas skriver:

    Svenska Kyrkan är antikristlig och dess företrädare är politiskt tillsatta för att underminera de judeo-kristna värderingarna tillförmån för islam.

    Läs gärna Uvell.se lysande krönika om Svenska Kyrkan och islamiseringen.

    Liked by 1 person

  19. Bengt skriver:

    Rubriken ”Hotet mot dagens kristna” är väl uteslutet att finna i en svensk dagstidning eller i ett nyhetsprogram i Sv. radio/tv.
    Sekulariseringen har drivits långt i Sverige och det tror jag är en starkt bidragande orsak till att islamisterna ser vårt folk som presumtiva muslimer. En befolkning som ”inte tror på någonting” är lättare att göra till muslimer än att omvända kristna. Dessutom har det nog betydelse att vänsterpopulisterna under lång tid propagerat för att vi närmast ska skämmas för vår kristna historia och inte minst för missionsarbetet i Afrika och Asien. Man undanhåller de humanitära insatserna och vad de har betytt i form av minskat mänskligt lidande. Sorgligt att vänstern infekterat ledningen för Svenska Kyrkan. Det får vi som är medlemmar försöka ändra på nästa gång det är kyrkoval!

    Gilla

  20. Ulrika skriver:

    Martina

    Antalet kristna ökar i Israel och allt fler befinner sig frivilligt i den israeliska armén. Att du har ett horn emot USA och Israel har du visat upprepade gånger. Tjänar ingenting till att bli otrevlig. Och jag ”besjunger” Israel och USA när det faller mig in:-)

    Gilla

  21. Janne skriver:

    En del svenska präster vill inte bära korset eftersom

    ”Jesu kors riskerar att användas som ett tecken MOT en annan grupp bekännare. Inte bara som ett tecken FÖR utsatta kristna”

    Gilla

  22. Ami skriver:

    Martina
    Jag håller med Ulrika, jag besjunger också Israel den enda demokratin i Mellanöstern och en av de bästa demokratierna i världen. IDF, Israel Defence Forces har både kristna, araber, muslimer samt bögar och flator.
    Att kristna skulle parasitera på Europas kultur är bullshit, kristna är Europas kultur tillsammans med judarna. Hela Europa är uppbyggt på kristendom och judendom.

    Det jag jag kan hålla med dig om är att vi är för mesiga, vi behöver ta till hårdhandskarna mot hotet som översvämmar Europa och här har vi mycket att lära av Israel ett land som inte tar skit från någon utan skyddar sina medborgare, även de som vill utrota landet.

    Gilla

    • Madelaine Fusfield skriver:

      Håller med Ulrika och Ami. Ytterligare en poäng: Israel har legat mycket lågt i de allmänna konflikterna i Mellaöstern och hade inget göra med USAs invasion av Iraq, Syrias inbördeskrig, eller Kurdernas frihetskamp i Turkiet och Syria. Israel har tillräckligt bekymmer med att förhindra terrorist attacker från Hamas eller Lebanon baserade Hezbollah och har inget intresse av att engagera sig i dessa konflikter. Hamas och Iran har som politiskt program, ofta deklarerat offentligt, att utplåna Israel. Har någon lyssnat? Alla Palestina vänner som svalt Hamas propaganda medarbetar i detta mål. Hur många vet att den ”humanitära” hjälp Västvärlden sänder till Palestina går till Hamas som använder medlen inte till att hjälpa de stackars Palestinerna utan till att bygga tunnlar till Israel för ytterligare attacker. Wake up!

      Ang någon sorts konspiration mellan USAs Israel lobby och Israel är det en annan favoritlögn bland antisemiter. USA har ingått ett avtal med Iran att inte utveckla kärnvapen vilket gör Israel oroligt. Ingen litar på Irans Ayatollahs som stöder terrorist organisationer och är allt annat än välvilliga gentemot Västvärlden och dess demokratiska idéer. Okunnigheten om förhållanden i MÖ är mer än beklagansvärd särskilt gällande Svenska Kyrkan vars ledare visat enorm naivitet och bristande förståelse för Islam och its inflytande på terrorister. Alla muslimer är inte terrorister, men alla terrorister är faktiskt muslimer. Förresten, varför i hela fridens namn blandar sig kyrkan i politik och tar ställning i utrikespolitiska frågor dom inte har en anng om? Varför har Sveriges regering inflytande över kyrkan om Sverige nu har separerat stat och kyrka???

      Gilla

  23. ruben skriver:

    Israel är nog enda rättsstaten i mellanöstern som är en fungerande demokrati. Där finns inte rasistiska angrepp eller förföljelse mot civila palestinier eller muslimer utan anledning. Detta trots att Israeler dagligen måste skydda sig själva eller sin befolkning mot rasistiska våldsangrepp från palestinier eller Islamister. Rasism är väl när man angriper någon för dess etniska eller religiösa tillhörighet? Att angripa Judar verbalt eller med våld för att de är Judar är rasism. I Malmö har rasismen fått pågå länge utan att någon myndighet brytt sig. Men det är möjligt att rasist-definitionen också förstörts och flyter omkring?

    Gilla

    • Madelaine Fusfield skriver:

      Den stigande antisemitismen i Europa inkl. Sverige är inte bara tragisk, utan skamlös. Att SvK bidrar till denna diskriminering är oerhörd. Nog är det bra med ekumeniska dialoger med imamer, men de bör inte frånse realiteten att Islam förespråkar att alla andra religioner bör avskaffas, inte bara den kristna men framför allt judendomen. Om ärkebiskopen verkligen önskar en dialog med Islam bör hon framför allt vara lojal mot den gemensamma judeo-kristna traditionen. Eller är det så att SvK understöder antisemitism?? Har man glömt att Jesus var jude och ingalunda hade tanken på att skapa en ny religion? Den nya religionen utvecklades långt efter korsfästningen. Man kan spekulera huruvida Jesus själv skulle ha uppfattat den vändning kyrkan tog när den började svartmåla judar. Under romartiden florerade alla möjliga inspirationer inte bara från Rom utan också från den Grekiska kulturen där ideen of en faderlig gud med ättlingar inte var ovanlig. Men det är en lång historia ni kan själva upplysa er om. Okunnnigheten om kristendomens ursprung är beklaglig minst sagt.

      Israels ambassadör till Sverige, Isaac Bachman, har skrivit upprepade brev till inte bara ärkebiskopen utan också andra högt uppsatta i SvK och beklagat sig över kyrkans ensidiga ställningstagande i MÖ konflikten. Han bemöttes med undvikande svar som inte addresserade de problem han belyste. Detta ska utges för att vara objektivitet???

      Gilla

  24. ruben skriver:

    Jag insisterar att om man har något emot Israel som nation, så måste man nog gå via FN med klagomål. Enskilda rasistiska utspel godkänns inte av en enig mänsklighet.

    Gilla

  25. Ivar L skriver:

    Symboliken i det franska prästmordet är chockerande.

    Här i Sverige har vi en ärkebiskop med valspråket ”Allahu akbar” och som knappt gav ett pip från sig efter detta fruktansvärda dåd. Tanken på att kyrkor kan komma att omvandlas till moskéer är existentiellt deprimerande. Kanske är det böneutrop på fredagar istället för kyrkklockor på söndagar som jag hör utanför mitt fönster.

    Vi kommer att ångra oss, oj oj oj vad vi kommer att ångra oss.

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s