Rasism, fascism och andra barnsligheter

Widar_bild_casual

Widar Andersson

På påskafton skrev jag på Folkbladets ledarsida under rubriken ”SD kommer att backa.” Samma dag som texten publicerades kom ännu en opinionsundersökning där stödet för Sverigedemokraterna minskade påtagligt samtidigt som Socialdemokraterna gjorde ett lyft.

I debattråden under artikeln åskådliggörs i en hel del inlägg den närmast apolitiskt religiösa stämning som omgett SD under de senaste åren. Som om ”sjupartietablissemanget” är de som håller på med politik medan Sverigedemokraterna håller på sanning. Typ.

I själva verket handlar förstås allt om politik. Att de stora partierna valt att bete sig som ängsliga och ideologiskt överdrivna småpartier i invandringsfrågan har varit den mest triggande faktorn för SD: s framgång. Invandringsdebatten har dödats och tystats med hjälp av invektiv om rasism, fascism, nazism och andra barnsligheter.

Nu är läget annorlunda. Socialdemokraterna och Moderaterna har åter igen plockat in den viktiga invandringsfrågan till politiken. Och då börjar det hända saker. Precis som det ska vara.

Det finns lika lite som i all annan politik några absoluta sanningar i invandringspolitiken. Politikernas uppdrag är att laga efter läge; förhålla sig till vad som händer och sker och försöka baxa igenom förhållningssätt och majoriteter som man anser gynnar Sverige bäst och som tilltalar sympatisörerna mest.

När detta inte skedde under många år så liksom avpolitiserades invandringsfrågan; lyftes över folks huvuden till något som blev som det blev.

Att SD nu får konkurrens är inte en dag för tidigt. SD har självklart poänger med sina varningar och rop om påfrestningarna på välfärdsstaten. Att ta tag i saken på ett resolut, pragmatiskt och anständigt/värdigt sätt är dock en annan femma. Det är i den grenen SD nu utmanas.

Vilket stör många av de SD-nära nätdebattörerna på ungefär samma sätt som andra partiers kärnväljare blir irriterade av konkurrens om sådant som till exempel svenska modeller, försvaret och näringslivsvänlighet.

Vad som nu sker ska bli mycket intressant att följa. Till SD vill jag säga: Välkommen till den politiska verkligheten. S och M har fått upp vittringen. Kan SD kontra med folkliga utspel i någon annan fråga? Jag tvivlar. Däremot är risken överhängande att partiet pressas att bli än mer radikala och jagar ut sig själva i de terränger där få väljare bor.

Det kan vara det vi ser nu.

72 reaktioner på ”Rasism, fascism och andra barnsligheter

  1. Lennart Bengtsson skriver:

    När en politik blir bristfällig, som den svenska migrationspolitiken under de senare två åren, blir självklart medborgarna tacksamma när politiken ändras även om det sker alldeles för sent.
    Likaså hade många medborgare förväntat sig att de två statsbärande partierna M och S redan efter valet tagit gemensamt ansvar för landet precis som man gjort i Tyskland. Det är ju faktiskt ytterst lite som numera skiljer landets två största partier. Det är ju faktiskt inte bara migrationspolitiken som är ett problem utan även energipolitiken, skolan och försvaret. Området där ett litet verklighetsfrämmande parti som MP har alldeles för stort inflytande inte minst inom energipolitiken. För att S skall få tillbaka medborgarnas förtroende får man nog visa litet tydligare vad man kan och vill och det är helt klart att om S övertar valda delar av SDs politik så kommer sannolikt stödet för SD att minska. Men det är kanske klokt att S inte ropar hej förrän man hoppat över bäcken.

    Gilla

  2. Utlandssvensk skriver:

    ”Som om ”sjupartietablissemanget” är de som håller på med politik medan Sverigedemokraterna håller på sanning. ”

    Vad gäller alla frågor relaterade till immigration och mångkultur var det utan tvekan så väldigt länge.

    ” Till SD vill jag säga: Välkommen till den politiska verkligheten. S och M har fått upp vittringen.”

    Tja, så kan man ju se saken. Men om det är några som har upprätthållit en ”religiösa stämning” så är det just sjuklövern i migrationsfrågan, Om man har haft avvikande åsikt där har man inte bemötts med debatt, utan i princip förklarats för kättare. Man var usel, vidrig, genomrutten och dessutom en lågpannad idiot fram till för ett halvår sen om man ansåg vad S och M nu förefaller anse.

    Givet detta går det inte riktigt bara att betrakta det som att dessa partierna nu har kommit in i matchen och ”fått upp vittringen”. Ungefär som att de bara skulle ha missat frågan men nu är på bollen. Så är inte fallet, utan detta har varit deras absoluta huvudfråga och det har satsat allt på den mycket länge. Nu är deras misslyckande lagt i öppen dager och det är fullkomligt monumentalt. Landet har skadats närmast ofattbart mycket och allt tyder på att detta endast är början. Den enda rimliga beskrivning av vad de har hållit på med är folkmord och om inget väldigt dramatiskt händer inom kort kommer det att vara fullbordat inom en generation.

    Självklart gäller att i varje frisk valmanskår så skulle samtliga sjuklöver partier permanent ha tappat all trovärdighet vid det här laget och tjära och fjädrar skulle ha varit ett ”best case” för de enskilda företrädarna.

    Gillad av 8 personer

    • JAN BENGTSSON skriver:

      (S)narast en omvändelse under galgen,
      mer relevant jämförelse än vittring!

      Fast man har rärr ogenerat stulit SD politik, som för ett halvår sedan var rasistisk…

      Nog (S)vårt att hänga med i (S)vängarna…

      Men väljarnöd har ingen lag, kan man säga…

      Gillad av 1 person

    • Peder Bergström skriver:

      Jag vet inte om det är rasism och fascism som triggar ditt resonemang, men det är definitivt barnsligt att framställa sina politiska motståndare som ”sjuklöverpartier”. SD är ett populistiskt parti som bygger sin politik på att skapa splittringar och framställa sina meningsmotståndare som naiva och politiskt korrekta, samtidigt som de hävdar att deras politik är den enda sanna politiken. Detta är ingenting annat än ett barnsligt sätt att bemöta andras politiska åsikter på och ger ingen tilltro till deras förmåga att reda ut stora problem som ett land kan hamna i. Vi ser hur de högerpopulistiska regeringspartierna i europeiska länder nu konfronteras med ett stort folkligt motstånd mot den högernationalistiska konservativa politik som de bedriver. Det kommer alltid att vara en sanning att högerregimer gör stora inskränkningar i demokratin och i mediernas möjligheter att rapportera om det politiska läget på ett fritt sätt, på samma sätt som kommunistregimerna i historien har begränsat människors rätt till frihet och demokrati. Genom att rösta på SD främjar vi de antidemokratiska krafterna i Sverige som vill se ett förändrat Sverige och Europa, och istället införa begränsningar för medborgarna i stil med Ungern, Serbien, Polen och andra före detta Sovjetkontrollerade nationer.

      Gilla

      • Gösta Johnsson skriver:

        Vilket insnöat naivt svammel du torgför. SD vill värna om Sverige som nation och oss medborgare fattiga som rika unga som gamla. Att försvara vår nation, dess traditioner, språk och seder är väl en hedervärd uppgift! Ut med alla invälkande våldsverkare, våldtäktsmän och övriga kriminella som ger sig på våra flickor och kvinnor och bränner bilar, saboterar för blåljuspersonal i arbete mm mm. Alla dessa kan vi med fördel vara förutan. De bara förstör våra samhällens sammanhållning och är synnerligen negativa för våra barn och barnbrns framtid ..

        Gillad av 1 person

  3. Tommy skriver:

    Jimmie Åkesson skulle kunna dyka upp full, heilande, iklädd naziuniform, släpande en nylynchad neger i en snara – och folk skulle ändå rösta SD. Så kört i botten är förtroendet för de andra partierna.

    Det må så vara att opinionsmätningarna varierar lite i dagsläget, men vi har ännu inte sett den fulla, katastrofala effekten av inflödet under 2014 och 2015. (250,000 asylsökande… helt sjukt).

    2018 kommer alla partier gå back jämfört med valet 2014, förutom SD, som MINST dubblar sina röster.

    Gillad av 1 person

  4. gmiksche skriver:

    Att SD haft ”poänger” med sina varningar är en underdrift. SD har haft rätt med sina varningar, fullt ut. Dessa varningar har inte hörsammats av en tondöv politikerkår. Nu befinner sig sjuklövern i stadiet ”eftertankens kranka blekhet”. Att underförstått beskylla SD för att inte ha tagit tag i saken är ett grepp vi fått höra från olika håll sedan en tid tillbaka. Vilken möjlighet har SD haft att ta tag i saken när inget parti velat samarbeta med SD alternativt tagit tag i saken själv. SD behöver inga råd av partier och deras politiker som kapitalt misslyckats och som dragit ner Sverige i dyn. Och som försöker sudda ut spåren av sitt agerande eller, i många sammanhang, brist på agerande.

    Gillad av 7 personer

    • JAN BENGTSSON skriver:

      ETT parti har i princip ensamt haft rätt i varenda förutsägelse,
      övriga har käbblat emot, som trotsiga små barn…

      Hur gick det, en högst relevant fråga…

      Gillad av 1 person

  5. Ådärkomdenja skriver:

    Citat WA: ”När detta – #Det finns lika lite som i all annan politik några absoluta sanningar i invandringspolitiken. Politikernas uppdrag är att laga efter läge; förhålla sig till vad som händer och sker och försöka baxa igenom förhållningssätt och majoriteter som man anser gynnar Sverige bäst och som tilltalar sympatisörerna mest#” – inte skedde under många år så liksom avpolitiserades invandringsfrågan; lyftes över folks huvuden till något som blev som det blev.”

    —————————–

    – Makalöst fräck och osann verklighetsbeskrivning av historiken bakom invällarkatastrofen. 7Paritiet SKAPADE denna katastrof. Psykopaten Reinfeldt var master mind, och narcissistens hämnd på det svenska folket, för att insikten om katastrofen började skjuta fart bland delar av folket. Därefter har 7Partiet, via Löfven och (mp) fortsatt och utökat katastrofen, tills den växte till en gigantisk varböld, när kött-tsunamin som mest attraherade 10 000 falsk-asylanter i veckan (!), och dränkte landet på senhösten 2015.

    Vad ”förhöll sig” dessa politiker sig till? Jo, sin egen NAIVITET! Godhetskramanadet hade antagit snudd på religiösa former, INGEN kritik accepterades, sådan var ”rasistisk, nazistisk och fascistisk”, vilket Löfven också tyckte, via sin historie-expert Arnstad, bluff-akademikern. ”Vi har läget under kontroll, i MITT Sverige bygger vi inga murar! Halleluja!” Domderade statsministerkatastrofen (”din chef”, Widar Andersson) Löfven, bara veckor innan verkligheten sparkade bakut.

    Det fanns ingen ”avpolitisering” av katastrofen, tvärtom, det var en 7Partistisk JÄTTE-politisering, okontrollerad invandring, med jönsargument som ”landet har obegränsad plats, vi behöver dom för vår framtida välfärd”, plus fler pajasbaserade ‘argument’ i debatten. Detta kallar Widar Andersson… att ”förhålla sig till vad som händer och sker”. Inget på nivån mass-invandring är något ”som händer och sker”, som om politiken var att sitta på åskådarplats, och rätta in sig i efterhand. Vore det så illa, så tycker jag att Widar Andersson borde sluta att ens kommentera politik, med drönarinställning som denna.

    Varför har nu 7Paritets ”stora”, (s) och (m) ändrat ”förhållningssätt”? Jo, enbart för att det gick upp för denna sorgliga parti-duo, att VERKLIGHETEN till slut kom ikapp. Att dom nu bytt fot är bra, med alldeles åt h-e för sent. Och sannolikt enbart av kortsiktigt taktiska skäl, man har anledning frukta att invällningen kommer att skjuta fart igen, båda partierna värnar om det röstboskapstillskott denna utgör, särskilt Widar(s) eget parti. Det tidigare agerandet skall dom inte ha något beröm för öht, dom är lika fastnaglade vid den svenska nationens riks-skampåle som vilka andra landsförrädare landet nånsin tidigare haft. Möjligt att dessa torftiga typer, Löven och Batra, nu tycks dra till sig ett antal flyktande SD:are (vi vet inte om det är fallet, opinionsundersökningar är så vingliga, att de inte går att lita på, (sd) kan pendla mellan 14% upp till 28%, vilket visar otillförlitligheten bland instituten).

    Att stora delar av svenska folket är en ”sovande” hoper människor, i politiskt hänseende, är uppenbart. I den Absurdistanska demokraturens halvkommunistiska konstruktion döljer sig uppenbart drönare, i klass med 7Partiets ledare. Plus Widar Andersson, som gör ett billigt försök att legitimera bakgrunden och ansvaret för katastrofen. Det försöket går vi inte på, bäste Folkbladet-redaktör.

    Gillad av 4 personer

  6. Gunilla skriver:

    Vilken smörja. ‘Nu är det som det ska vara’. Vilket understatement. Inte ett ord om att anledningen till att 7-klövern förnekat invandringsfrågan har varot enkom för att vägra befatta sig med SD och naiva försök att tysta bort dem. Så sent som på senaste S-kongressrn bestämde partistyrelsen att inga motioner om invandringsfrågan fick finnas på dagordningen. En icke-fråga alltså. Alliansen med Reinfelt predikade enbart invandringen lov och medicinen för Sveriges framtid. Ett antal förlorade år och skada för samhället. Nu lägger både regering och s.k oppositionen förslag som är kopior av samma SD förslag som de enhälligt och blint röstat emot tidigare. Nu går det an. Därför att nu kommer förslagen från de Goda. Det är skillnad på folk och fä. Även på Sveriges styrelsenivå. Vad är det nu Regeringsformen börjar med? All makt utgår från folket.

    Gillad av 4 personer

    • cmmk10 skriver:

      Och låt oss aldrig glömma propagandaminister Ullenhag och hans myter. Myter som visat sig vara sanningar!

      Som en serb sa till mig på tidigt 90-tal. ”Era politiker måste hata sitt eget folk!”

      Gillad av 2 personer

  7. arne f jaderfa skriver:

    Widars artikel illustrerar väl problemet, till och med nu är han fixerad vid SDs uppgåmg och nedgång. Artikeln bevisar med all tydlighet att våra politiker bryr sig mest om sig själva, sin åsiktsgemenskap och sina karriärer, inte medborgarna som valt dem och betalar deras lön.

    Jag tror dessutom att Widar har fel, när man stod inför en direkt kollaps som kunde mätas i utbetalningar, antalet poliser och boenden, först då gjorde man något. Värdigt och anständigt, vilket skämt, vuxna muslimska män sätts inskolan med barn över hela Sverige nu, man talar om att skicka ut 80,000 som aldrig kommit om man lyssnat på SD, otaliga har drunknat i medelhavet, otaliga lever i misär i lägren för att vi lägger miljarder på lyx i Sverige till ekonomiska migranter. Värdigt och anständigt, jag kan bara känna förakt för den självbeskrivningen.

    Sen tror jag att Widar har fel om SDs framtid, de stora problemen vi har framför oss är kulturella, när vi skall försöka inlemma muslimsk och klankultur i ett land där,kvinnorna är fria och mera allmänt vi lever med västliga värderingar. Vi har bara sett början i Bryssel och Paris, Madrid, London, Köln, Kalmar, Östersund. Inget parti utom SD är redo att säga att integration av dessa människor är omöjligt. SD kan skörda länge än.

    Gillad av 9 personer

  8. Lars Lind skriver:

    Skolan är ett försummat område . Hur återgår man till gamla tiders ordning & reda ??
    Jag gick i skolan när Olof Palme fick ansvaret…..allt ändrades… att ämnet kristendom blev ett allmänt hållet ”religion” var kanske ett första tecken på vad som komma skulle…
    Ingen har lyckats bryta barnens makt över lärarna , nu är ju barnen dessutom ”kunder”..
    ja HerreGud !

    Gillad av 2 personer

  9. Sten Lindgren skriver:

    Med all respekt Vidar Andersson, det är nog mera önsketänkande än realitet i Ditt budskap. Vanligt folk är luttrade vid det här laget och vill nog först se resultat innan de vågar återfå förtroendet för den politiska klassen. Det finns hur många exempel som helst på att det finns ett stort glapp mellan etablissemanget och befolkningen i olika invandringsrelaterade frågor., t ex:
    • Vad opinionen tycker respektive vad remissinstanser och de olika tyckare som släpps fram i media anser om nya förslag till asylregler
    • Om och hur de som vistas illegalt ska hanteras
    • Hur konflikten mellan invandring och välfärd ska lösas, sossarna tror att det bara är att höja skatterna
    • Vanligt folks bild av den växande kriminaliteten, respektive den retuscherade bild som framträder i media. Jämför Godner från Södertälje i Aktuellt igår som inte vågar prata ur skägget om situationen i Södertälje, vilket däremot faktiskt SVT Stockholm gjorde senare

    Så kan man hålla på ett bra tag.

    Vanligt folk har lärt sig att det är bara verkstad som gäller, inte snack. Och där är vi ännu inte

    Gillad av 5 personer

  10. JAN BENGTSSON skriver:

    SD är satt i reell mediaskugga.

    Bojkott från Bonniersfärens alla publikationer o Public Service,
    knappast en konspiration när vi minns det synkade agerandet i Alan Kurdi-fallet.

    Andra tidningar vägrar ens att ta in annonser, typ Kalmar/Östra Småland
    gör det i princip omöjligt att lägga några förslag/utspel utanför Riksdagen.

    Är det en Demokrati vi har, ens till namnet?

    Gillad av 10 personer

  11. Boris skriver:

    Lite vingligt idag Widar. Att SD på kort/medellång sikt skulle tappa 2-3% enheter det förutspådde ju Jomshof redan i november så det får du inget Nobelpris för att konstatera.

    Det viktiga för mig är att varken S eller M ändrat sin grundläggande inställning till invandringen. De vill båda ha massinvandring om än av olika skäl och så fort en möjlighet
    ges kommer de att öppna kranen igen.
    Jag kommer aldrig att förlåta varken S eller M för det som de ställt till med för Sverige. Aldrig någonsin. Och det största sveket av dem alla är att de förstört skolan. Från att ha haft en av världens bästa skolor har vi nu den näst sämsta i Europa efter Grekland. Det är ett gigantiskt svek mot mina och alla andras barn.

    Så du tycker att -: ”Politikernas uppdrag är att laga efter läge” ? Det låter som om du förespråkar ett reaktivt förhållningssätt till allting. Byt inte takpannorna förrän det regnar in, byt inte till vinterdäck förrän du kört av vägen första gången på hösten, köp inga nya byxor förrän ditt sista par spruckit och hela rumpan syns, bygg inte ut försvaret förrän vi är ockuperade. Politikens uppgift enligt mig är allt annat än det. Politikerna skall förutse var, när och hur problemen kan tänkas uppstå och vidta åtgärder innan de faktiskt uppstår. Där har man fallerat å det grövsta och det har förorsakat Svenska folket enorma kostnader och kommer att förorsaka Sverige enorma problem framöver. Så stora kostnader och problem att jag skulle ha lämnat landet om jag bara hade fått min fru med på tåget.

    För övrigt är det fortfarande inte tillåtet att debattera invandringen och dess konsekvenser. Vi såg ju för ett par veckor sedan vad som hände paret Adelsson när de fick löpa gatlopp i media för att Lena A i bland läste Avpixlat och var bekymrad över konsekvenserna av invandringen och dessutom sade att hon hade SD-are i bekantskapskretsen. Tillfrågad om vad hon tyckte om Lena A så utfärdade Anna K B genast yrkesförbud för densamma. Så att påstå att det finns en debatt om invandringen nu är ren och skär lögn Widar. Du kan bättre än så(hoppas jag)

    För övrigt anser jag att du ibland är väldigt klok men (alltför) ofta förvandlas du till politiker och vägrar se sanningen såsom den ser ut.

    Gillad av 13 personer

    • Winette Söderkvist skriver:

      BORIS: jag håller med dej i allt du skriver! Har för övrigt läst många bra kommentarer innan jag kom till din.
      Och inte heller jag kommer NÅGONSIN glömma hur våra politiker genom otrolig naivitet- och inte minst – senfärdighet att agera har försatt vårt land i det minst sagt katastrofala läge som råder och kommer att råda under årtionden framöver. Kan samtidigt konstatera att de som ställt till det har sitt ”på det torra” – och detta med god marginal….
      Kan inte låta bli att kommentera en av de omständigheter som framkommit under senare tid – detta att ensamkommande asylsökande ungdomar kan kvittera ut tiotusentals kronor bara genom att med sin signatur ”på heder och samvete” intyga att de är helt eller delvis föräldralösa (ena föräldern död). Jag undrar nu – hur deras hedersbegrepp ser ut – många tycks ju bl. a. ha ljugit om sin ålder…, och de har väl många gånger också behövt använda sig av ”ohederliga metoder” för att ta sig ända till vårt land???
      Jag undrar därför nu om en infödd svensk hädanefter kan gå till Socialen och be om ekonomiskt bistånd – och det bara genom att på heder och samvete intyga att hen behöver ekonomiskt bistånd???
      WinSo

      Gillad av 1 person

  12. Stig Yngve skriver:

    Delar WA:s skrivning om SD:s inflytande på dagens politik. Kärnfrågan för SD är invandringen, och där har framför allt S och M ”stulit” SD:s politik. Att SD kommer att tappa sympatisörer i opionsmätningar fortsättningsvis är uppenbart. Hur mycket är svårt att säga eftersom SD för närvarande är förhållandevis tysta eftersom de vill framstå som ett mera seriöst borgligt parti. Men att driva en politik à la M/KD är föga framgångsrik därför tror jag att SD kommer vid nästa val 2018 hamna på 8-10%. Att SD skulle ändra sin politik mot en mer radikalisering tror jag inte då samarbetet med Expo och IRM fortgår. Jag tror att SD med nuvarande partiledning jobbar stenhårt för att ”komma in i värmen”, vilket dom inte kommer att lyckas med, eftersom det inte finns plats för fler borgerliga partier. Därför tror jag att SD nu har börjat, eller fortsätter sin ökenvandring.

    Gilla

    • gmiksche skriver:

      Läs SDs partiprogram innan du uttalar dig svepande. SD kommer inte att börja en ökenvandring. Det sörjer den dystra framtid för som Sverige går till mötes.

      Gillad av 1 person

    • Boris skriver:

      Ja att driva politik á la KD ä ju föga framgångsrikt 🙂 Det är nog inget man skall kopiera. Inte ens sympatiröster från M kommer att rädda dem i nästa val

      Gilla

      • JAN BENGTSSON skriver:

        Både KD och L är i farozonen nästa gång!

        Det ser flumliberalerna till. Birgitta O är ett sänke!

        2 x Cecilia likaså! Metso i samma klass,

        Gilla

    • JAN BENGTSSON skriver:

      Bäste Stig Yngve!

      Det är INTE invandring i sig SD är emot.

      Snarare har man synpunkter på vilken sorts…

      ARBETSkraftsinvandring är väl ingen emot,
      speciellt om önskar att leva efter våra värderingar!

      Bidragsinvandring från dysfunktionella patriarkala klankulturer något helt annat,
      som innebär en grundläggande kulturkrock, som hotar kvinnans lika ställning!

      Vi vet hur det ser ut i våra utanförskapsområden,
      eller börjar få veta sanningen!

      Gangsterväldet breder ut sig, polisen är maktlös!

      Vill vi ha/FÅ detta samhälle här,
      dags för Sveriges Makthavare att besvara den frågan, utan floskler!

      Skall Agenda 2030 implementeras, TILL VARJE PRIS?

      Skall vi hoppas på en Brexit,
      så politrukerna vaknar upp ur Törnrosasömnen???

      Gilla

  13. malmobon skriver:

    Är säkert många skadeglada som gillar att SD ”minskar” enligt olika mätningar, och går tillbaka till sina gamla bås.
    Vad jag vet så fick SD 13% vid valet. Har ännu inte sett någon mätning under denna siffra.
    I Skåne vet jag SD ligger över 25%. Stabilt.
    Hur Alliansen skall kunna samarbeta är för mig obegripligt. Annie Lööf-Centerpartiet vill ha en generös invandring.
    Notan för migrationen skall nu börja betalas, och detta innebär skattehöjningar som drabbar svenskars egna plånböcker. Sossarna kommer sjunka som en sten, och mitt tips är under 20% inom en ganska snar framtid.
    SD måste dock börja diskutera islam på allvar. Vet att kunskapen finns i ledningen och information om denna ideologi görs ner i leden.
    Hade det varit lite stake i AKB, skulle hon utlyst nyval (extraval) när innan midsommar.
    Nu bryr sig inte Moderaterna mycket om hur det går för landet, så Sverige kommer fortsätta sin nergång.
    Enligt syrier jag pratat med i Malmö, så kommer 90% av dessa återvända när det blir lite lugnare i Syrier, vilket det finns hopp för just nu.
    Kvar blir bidragstagarna med livsförsörjning genom staten.
    I moskéerna i Malmö och på andra håll i Sverige diskuteras om hur muslimer skall ta över Sverige. Dyster framtid väntar.

    Gillad av 5 personer

    • Winette Söderkvist skriver:

      MALMOBON: Jag misstänker att de unga och initiativkraftiga asylsökande och invandrare med uppehållstillstånd – de kommer förmodligen att återvända till Syrien om och när kriget tar slut. Övriga, svårintegrerade, inte minst lågutbildade (måste även nämna somalier och eritreaner) kommer vi att få försörja med vårt arbete och världens högsta skatter.
      WinSo

      Gillad av 1 person

  14. BjörnS skriver:

    Widar, låt oss hoppas du har rätt men det förutsätter att S och M faktiskt lärt sig något. Jag tvivlar, tyvärr.
    Det är ändå gott att det är färre invektiv i invandringsfrågan. Det har varit mycket frustrerande att se hur personer som är oroliga och ställer berättigade frågor kring resurser, boende, arbete med mera har demoniserats. Ett demokratins lågvattenmärke.

    Gillad av 1 person

  15. Aha skriver:

    Widar skriver att det är precis som det ska vara att det börjar röra på sig (i röstsympatier) för socialdemokraterna och moderaterna när de börjat plockat in den viktiga invandringsfrågan till politiken.

    Så tycker inte jag. Den skada och omåttliga resursslöseri (hjälp skulle ha getts lokalt) som sjuklöverns invandringspolitik åsamkat, är oförlåtlig och medför att inget parti bland sjuklövern kommer att få min röst så länge nuvarande persongalleri består.
    Jag hoppas många delar min inställning så att det cementeras en röststyrka tillgänglig för partier utanför sjuklövern.

    Om något år har vi lagt ned ca 50 miljarder på ensamkommande barn, en fullkomligt absurd företeelse där familjer och klaner skickar utvalda ungdomar för att just dessa, förebärande asylskäl, ska få västerländsk standard med ambitionen att ta hit föräldrar/anhöriga eller skicka hem pengar. För dessa pengar hade förmodligen 50 000 barnhem lokalt kunna ha drivits.

    Ett politiksystem och dess företrädare som förlorar sig en sådan absurd händelse är inte värd ett nytt förtroende.

    Gillad av 6 personer

    • Beppe852 skriver:

      Inte bara barnhem, utan skolor för bla flickor i Afghanistan. Tänk vilket lyft det blivit för 1000-tals flickor! Dessutom hörde jag igår att dessa grabbar som kommit hit är berättigade till pension tills de fyller 20 år. Många av dem ska dessutom ha detta retroaktivt då de ”enbart” fått betalt uppehälle under den tid de vistats här. Jag fattar inte att det fortfarande finns folk som tycker att det är en politik som gynnar Sverige?

      Gillad av 1 person

  16. jaxel skriver:

    Jag är förvånad över SDs tillbakagång då jag har svårt att se att exempelvis Socialdemokraterna visar några tydliga tecken på att på allvar vilja ta itu med grundproblemet. Detta är ju att ett obegränsat antal människor, om de bara lyckas ta sig innanför landets gränser och säga asyl, har rätt att stanna här och få sin ansökan individuellt prövad. Som konsekvens av detta pratar inrikesminstern om deportation av 80 000 människor. Dagens system är helt ohållbart. Har inte hört någon ”etablerad” politiker ifrågasätta systemet.

    Och man måste väl ändå fråga sig hur trovärdig dagens omvändelse under galgen är.

    Gillad av 4 personer

    • Gert B. skriver:

      Det är knepigt med opinionsundersökningar numera. Det finns en väldans massa institut och i både Yougovs och Sentios undersökningar är SD största parti. Spannet mellan bästa och sämsta resultat för SD , i de olika undersökningarna, är betydande.

      Gillad av 1 person

  17. Göran Fredriksson skriver:

    Uppfattningen att ”Politikernas uppdrag är att laga efter läge” beskriver bra demokratiernas stora problem som är kortsiktigheten. I totalitära system som kommunism, nazism och islam kan man ha mångsekellånga perspektiv på utvecklingen eftersom ledningen inte kan avsättas av folket. Så är det just nu för t.ex. Nordkorea, Kina, IS och Iran.

    Den risk som de totalitära systemen tar är att de istället för att successivt förändras plötsligt brakar samman eller att samhällordningen eroderar som en följd av revolution, stagnation eller krig. Så var det för sovjetkommunismen, den tyska ”tusenåriga” nationalsocialismen, för det osmanska riket, för Japan under WW2 och det kejserliga Kina.

    Risken som demokratier tar är att de totalitära tar över som en följd av att demokratierna saknar bra institutioner för att bedöma vad dagens beslut får för konsekvenser på lång sikt. Att tänka längre än näsan räcker är demokratiernas sämsta gren.

    Gillad av 3 personer

  18. Aha skriver:

    Widar frågar sig om SD kan kontra med folkliga utspel i någon annan fråga.
    Förmodligen har de möjlighet till detta, problemet blir att komma ut, att få synas. Sannolikt kommer media att medvetet negligera SDs utspel tillsammans med public service som därmed (ogenerat) fortsätter att bryta sitt uppdrag att vara opartisk.

    När media engagerar sig för SD kommer det mer att handla om att hugga dom i ryggen.

    Gillad av 3 personer

  19. Gösta Johnsson skriver:

    Varför talar du om konkurrens Vidar? Det skall väl inte politik handla om..politik skall väl behandla viktiga , inte ytliga, frågor som berör och påverkar människor i deras olika livssituationer. Sd har ju varit , och fortfarande är, den enda politiska rörelse som påtalat den ansvarslösa invandringen av människor till vårt land utan vettig koll av vilka de är och varför de söker sig till vårt land. Att M och delar av alliansen nu pudlar bör man nog ta med en nypa salt och se vad resultatet blir i deras manifest inför valet 2018. C håller ju fortfarande fast vid öppna gränser och fritt tillträde till våra välfärdssystem. L vinglar ju som vanligt hit och dit. KD och kanske även C riskerar att hamna under 4 %. Där kan även M p hamna ….med sin tillväxthämmande politik och sin flyktingpolitik.
    Sverige förmår ju snart inte klara fundamentala viktiga uppgifter inom sjukvården, skolan, omsorgen om våra äldre som med blod och svett byggt upp vårt samhälle under 30-40-50-60-talen och några årtionden till. SD verkar ju som en blåslampa på dessa tillkortakommanden hos övriga politiska partiers ledande företrädare. Blås på annars händer tyvärr inget som gagnar vår nation och våra medborgare.

    Gillad av 5 personer

  20. B skriver:

    Skönt att det finns vettiga människor som förstår att det inte är rasism att vilja ha reglerad invandring. Jag tycker att du, Widar Andersson, har mycket stor integritet. Jag har alltid röstat borgerligt (men i nästa val kommer jag nog att bli soffliggare, jag glömmer inte Kinberg Batras uttalande om att IS-krigare är offer) men dig skulle jag kunna stödja med min röstsedel.

    Gilla

    • gmiksche skriver:

      Jag tar mig för pannan. Integritet hos någon som öppnar munnen i efterhand? Som inte gjorde ett skvatt för att förebygga det som hänt. Ska bocken även fortsättningsvis vara trädgårdsmästare?

      Gilla

      • B skriver:

        Jag tycker inte att han pinade munnen i efterhand, utan han var en av de första som gjorde det när det fortfarande var lika med socialt självmord att uttala att det måhända inte var realistiskt att Sveriges gränser stod vidöppna för alla och envar. Däremot finns det många andra som har varit ute alldeles för sent och yttrat sig först när det inte längre ansågs som värsta sortens ondska.

        Gilla

      • JAN BENGTSSON skriver:

        Trots allt var Widar öppet kritisk till Regeringens HANDLINGSFÖRLAMNING,
        långt innan våra stora partiers omvändelse under galgen!

        Han och Johan Westerholm har stenats o hånats av sina partiföreträdare,
        fått smärtsamt löpa gatlopp under hugg o slag,
        lindrigare beskrivning finns knappast
        närmast betraktade som partiförrädare o krypto Sverigedemokrater…

        Enligt min mening, inte så avlägset från sanningen)))

        Gilla

  21. elfyma+ skriver:

    Till S och M vill jag säga, välkomna till verkligheten.
    En verklighet som ni bakom skygglapparna har bespottat och avfärdat som ”rasistisk”, ”främlingsfientlig”, ”neofascistisk”, ”högerpopulistisk”, ja t o m ”nazistisk”.

    Omvändelsen har skett under galgen med krodiltårarna rinnande nerför de naiva kinderna.
    Ni har båda gjort överenskommelser med Miljöpartiet som går ut på att åstramningen av invandringspolitiken bara är tillfällig för att ni ska hinna bygga upp mottagningskapaciteten så att vi kan ta emot ännu fler. Det handlar bara om att skapa ”andrum”.

    Så vad är det SD behöver oroa sig för egentligen ?

    För när valet 2018 närmar sig kommer den verkliga innebörden av invandringsöverenskommelsen att avslöjas.
    Om inte annat så kommer MP att inför sina kärnväljare trumpeta ut att det bara handlar om en tillfällig åtstramning.

    Och inom alliansen vill Centern elda på invandringen ännu mer än MP.

    S och M kan förstås välja att bilda en ohelig allians med varandra för att slippa vara beroende MP, C och SD. Men vågar de tala om sina planer före valet för sina väljare ?

    De riskerar att förlora många av sina väljare och ändå inte få egen majoritet.
    Om de inte samarbetar med SD.

    SD tyvärr det enda alternativet idag om man vill ha en långsiktig åtstramning av invandringspolitiken. Vi kan inte ha regeringar som inte tänker längre än näsan räcker och som låter sig styras av mediala professionella gråterskor.

    Gillad av 6 personer

  22. Hovs--hallar skriver:

    Bäste Widar,
    Det mesta är redan sagt, bara några funderingar. Jag har respekt för att du är mer anständig än de flesta av dina djupt obehagliga partikamrater, men din ovanstående drapa förtjänar att totalsågas.

    Visst, 7-klövern har i många år försökt göra massinvandringen till en sorts Helig Ko, som står över all diskussion och inte får ifrågasättas, och vi börjar nu sent omsider se en början till omorientering — under galgen!

    Men denna vanvettspolitik har redan obotligt skadat vårt land.

    Politikernas uppgift är INTE att ”laga efter läge” som du enfaldigt påstår, utan att försvara SVERIGES intresssen både på kort och lång sikt!
    Vad ska vi annars ha politiker till??

    Politiker som mot allt sunt förnuft mass-importerar framtida bidragstagare från främmande kulturer med för oss främmande och motbjudande värderingar — hur går det ihop med att försvara SVERIGES intressen??

    Det fanns en gång en man som hette Tage Erlander, det antar jag att du vet. Erlander var helt emot invandring från främmande kulturer, då han genom rasmotsättningarna i USA tydligt såg vad etnisk diversitet (”mångkultur”) kunde leda till.

    Erlander var en förnuftig man, men sådant förnuft som han visade tycks numera helt ha försvunnit ur inte bara Sossepartiet utan från ALLA 7-klöverpartierna!

    Erlanders roll har numera tagits över av en viss Jimmie Åkesson. Hans parti är numera det ENDA parti som visar att de faktiskt sätter VÄLJARNAS intressen i främsta rummet!

    Övriga partier har länge i praktisk handling demonstrerat att de GER FADERULINGEN I sitt land och sina väljare!
    Däremot är de oerhört måna om att importera folk från länder långt borta, och ge särskilda privilegier till dessa främlingar, trots att främlingarna totalt sett utgör en gigantisk belastning för vårt land — både ekonomiskt och kulturellt.

    Endast genom massiv hjärntvätt i massmedia, samt hot och trakasserier mot oliktänkande, har makthavarna hittills lyckats komma undan med detta vanvett.

    Gillad av 3 personer

  23. Beppe852 skriver:

    Jag har svårt att se att sjupartietablissemanget ägnar sig åt politik. Om de gjort det, hade de studerat siffror från tidigare invandring, lyssnat på svenska medborgare och då sett den negativa spiral som många av de vi tidigare ”hjälpt” hamnat i, utanförskap och kriminalitet. Våra politiker har sedan minst 30 år tillbaka inte sett till vad som är bäst för deras, och mitt land Sverige, utan mer till egna maktpositioner, gärna en framtid i EU parlamentet! Det är ett synnerligt svårt läge våra politiker satt oss i, det måste vi alla förstå. Så även om SD är utslaget, vilket jag till skillnad från dig inte tror, svenska medborgare vill ha tillbaka demokratin, yttrandefriheten och välfärden. Vi vill inte läsa om ständiga mord, våldtäkter och missnöjda invandrare som kommit hit. Vi vill läsa om invandrare som ser Sverige som det land som hjälpt dem till ett bättre liv, som bland annat innefattar egen försörjning och goda kunskaper i svenska språket. Jag tror och hoppas att SD kommer att behålla sin ställning som en motpol till det som nu pågår och förhoppningsvis medverka till ytterligare nödvändiga inskränkningar.

    Fotnot: Med demokratin menar jag att SD måste ingå i regeringsalternativen som övriga partier, vad man än tycker om dess bakgrund. För som jag ser det, om man nu går på bakgrund borde inget av nuvarande partier inneha sitt mandat, alla har de ett, inte alltför fläckfritt förflutet. Vad gäller yttrandefriheten så anses endast PK åsikter vara ok i dagens samhälle, andra yttringar är rasistiska eller islamofobiska. Till sist välfärden, inte ok att en människa som arbetat i hela sitt liv inte får sin pension att räcka till nödvändiga mediciner eller tandvård. Inte heller ok att svenska ungdomar inte kan få en bostad mm. Man får inte åsidosätta egna folket för att satsa hela kapitalet på asylsökande. Särskilt som det är det egna folket som är finansiärerna!

    Gillad av 2 personer

  24. Agneta Berglöw skriver:

    Ibland undrar man om politiker utser sig själva till att styra landet.Dom kanske skulle vara så originella att de tog sig för att fråga svenska folket.Genom förslagsvis ett nyval.Det jäser mycket ute i stugorna.
    Makt korrumperar o förblindar.Socialdemokrater är enna riktiga pösmunkar.

    Gillad av 1 person

  25. Tahmas Nuri skriver:

    SD har blivit odemokratiskt bojkottade av politiker och medier. Deras tillfälliga nedgång beror på just det. När ett demokratiskt parti i en ”demokrati” blir kvästa så är det väldigt svårt att nå ut med sitt övriga partiprogram.
    Sveriges regering och den samlade sju klövern har försatt Sverige i en väldigt prekär situation. Undersökningen som Arne Weinz skrev om i sin artikel är väl svaret på den katastrofala politiken som har förts.
    Till Widar vill jag höja ett varningens finger på två punkter.
    Samhället vi lever i står faktiskt inför en monetär, kulturell och demokratisk kollaps. Moskéer radikaliseras mer och mer. Alla som inte är är med på åsiktståget riskerar att bli uthängda som rasister. Yttrandefriheten för oss andra dödliga håller på att tyna bort pga lagen om hets mot folkgrupp. Den lagen är konstruerad som en amöba och kan förändras på en eftermiddag och det gör att vi kommer in på nästa punkt.
    Om Sverige inte gör en 360 så kommer det att resultera i att vi får ett nytt parti som kommer in i riksdagen. Troligen inte 2018 men 2022. Det här hypotetiska partiet är troligen inte ett parti vi vill ha in i riksdagen. Det hypotetiska partiet får stöd av 6-8 procent och det är ett resultat av den förödande politiken som bedrivs idag och det partiet kommer att få SD att likna en velourvänster sammankomst på 70-talet.
    Så Widar, i egenskap av din ställning så fundera på det här. Vi lever i landet lagom, vi är sällan eller aldrig direkt revolutionära men risken är stor att dagen kommer då vi önskade att SD var det enda socialkonservativa partiet i riksdagen och som inte heilade talmannen när det skall göra sitt anförande.

    Gillad av 2 personer

      • JAN BENGTSSON skriver:

        2022 möjligen, 2026 absolut!

        Med ett VÄXANDE VÄLJARUNDERLAG som grund…

        Då är många röstberättigade!

        Kanske det bästa som kunde hända,
        för då kan uppvaknandet ändå komma i tid…

        Gilla

      • gmiksche skriver:

        Visst går det att få reda på vad som finns innanför. Det finns gott om rapporter om vilket budskap som sprids i moskeerna Annars är analogin med den trojanska hästen väl vald. Även trojanerna var informerade om att hästen var farlig. Men lyssnade inte på Kassandras och Laookons varningar.

        Gilla

  26. Gunhild skriver:

    Ibland upplever jag att politik i media mest handlar om ett taktiskt resonerande. Om vilken partistrategi som kan bli mest framgångsrik. Hur man skall fånga och utnyttja olika opinionsvindar till sin egen fördel, gärna genom klatschiga formuleringarna eller utspel. Man vill gå igenom rutan, ta sig förbi mediabruset och nå fram till olika väljargrupper. Man lånar marknadsföringens alla attribut och trixande. Samarbetar med spinndoktorer. Politiken uppvisar, delvis därigenom, en ryckighet och brist på djup, och även framförhållning. Det är som om partierna själva, var mer viktiga än den faktiska verkligheten. Partiernas relevans kan då gärna försvagas. Förtroendet skadas också av att man satt en fjärdedel av svenska folket i skamvrån. Förtalat dem å de grövsta. Inte tillåtit människor att känna berättigad oro. Utan istället valt att klistra hemska epitet i deras panna. Och mer än så … För att sedan plötsligt, nästan över en natt, förklara att man kan tycka exakt som SD, men då utifrån helt andra historiska förutsättningar. Och plötsligt är väljarna, som nyss var stigmatiserande, välkomna med sin oro. Stigmats ok lyfts av dem. Nu är de välkomna att tycka som de hela tiden gjort, men enbart om de byter till rätt parti. Kan det vara helt OK att vara fascist, nazist eller kommunist, om man bara är det från rätt utgångspunkter? Är det enbart det liturgiska historiska skalet det är fel på, och inte det faktiska innehållet? Hur som helst, den politiska trovärdigheten tar stryk. Politisk trovärdighet är inget som kan pratas och marknadsföras fram, det måste förtjänas genom en seriös hållning till verkligheten, och respekt för de enskilda samhällsmedborgarens livssituation.

    Gillad av 1 person

  27. Boris skriver:

    Widar, ledsen att behöva konstatera att detta var ett absolut bottenapp från din sida. Du gläds åt att SD minskar i de senaste opinionsundersökningarna och min fråga till dig blir. Exakt vilket eller vilka av Sveriges problem har då lösts? Har skolan blivit bättre eller är den fortfarande näst sämst i Europa, har antalet pensionärer som lever under EUs fattigdomsgräns minskat drastiskt eller uppgår de fortfarande till 225 000, har färre polismän utsatts för stenkastning och färre polisbilar eldats upp, har färre ambulanspersonal misshandlats, har antalet våldtäkter minskat eller står vi fortfarande i särklass i Europa etc etc. Vilket problem är löst Widar???

    Du som suttit i Riksdagen är för övrigt en av de medskyldiga till den soppa som S och M försatt oss i. Du har medverkat till det. Inte ens du kan förneka att om SDs migrationsplitik fått råda för 20 år sedan så hade Sveriges läge idag varit väsentligt mycket bättre.

    Varför har du Widar medverkat till att förstöra mina barns skola och gett dem sämre förutsättningar inför framtiden?

    Ditt fokus verkar vara att räkna % hit och dit. Mitt fokus är mina barns framtid och att min mamma fattigpensionären skall få ett drägligt liv. Trots att hon betalat skatt och skött sig hela sitt liv så är det idag jag som får se till att hon har mat på bordet.

    Vad som händer i valet 2018 har jag inte en aning om och det har inte du heller Widar.

    Gillad av 4 personer

  28. Samuel af Ugglas skriver:

    Verkligen fantastiskt resonemang Widar. Den dagen socialister eller andra politiker för den delen inte kan manipulera värdet på det vi andra kallar pengar försvinner socialismen socialisterna från jordens yta. Varför tillåter Widar t.ex. Gudrun Schyman bränna svenska sedlar med statschefens bild på? Därför dom håller inte måttet på något utav värde.
    Det vet Widar mycket väl men han vågar inte blåsa på korthuset, det kommer muslimerna att göra var så säker. Det är enbart tack vare inflation och utplundring av skatter som socialister existerar. SD har nog dessa begrepp klart för sig och det är bara att hoppas att dom inte hamnar i samma träsk.

    Gillad av 2 personer

    • Fredrik Östman skriver:

      SD kommer ur samma träsk och har inte visat någon vilja att lämna det. Det enda som hänt i svensk politik är att Moderaterna kastat sig huvudstupa ner i träskets djupaste del efter att tidigare ha varit det enda partiet med torra skor.

      Den som inte vill ha utsugning skattevägen har inget parti att rösta på i Sverige. Ge oss Bo Lundgren tillbaka!

      Gilla

      • JAN BENGTSSON skriver:

        Varför inte byta partiledare,
        till en med ryggrad…

        Hanif Bali kan möjligen rädda oss?
        Han vågar kalla en spade för en spade!
        Det gör inte AKB!

        Gilla

  29. Rikard skriver:

    Hej.

    Även om man leder ett får ut ur ladugården, går det tillbaka in när det regnar och kyler på. Det måste vänjas vid utelivet. Ungefär så kan man förklara strömmen av socialdemokrater och moderater som utgör större delen av SD:s opinionsstöd.

    Det är en sak Widar inte berör, och jag tror inte att han törs tänka tanken:
    Hur stor del av Sveriges befolkning är svenskar enligt den egentliga definitionen: barn till två svenska föräldrar, vilka själva är barn till människor födda i Sverige?

    Folkutbytespolitiken, Widar Andersson. ‘Kris i befolkningsfrågan’ skulle man verkligen kunna säga. Eller tror du att socialdemokrater och moderater sitter med hemliga planer som rättar till inflöde, deportering, bidragsbrotten, och allt annat som kan hänföras till sju av riksdagens partiers politik? Tror du på allvar att socialdemokraterna har någon som helst susning om hur sysselsättnings- och självförsörjningen för hundratusentals i princip oanställningsbara påstådda flyktingar skall kunna ordnas, annat än som ännu ett exempel på kreativ bokföring?

    Kom ut ur garderoben, Widar. Är det politik som skall ha någon som helst chans att rädda landet är socialmoderaterna med sina stödhjul det sämsta alternativet.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Gillad av 2 personer

  30. Mikael Steinwall skriver:

    ”S och M har fått upp vittringen”. Ja, Widar, på vadå? Har de vädrat folkets missnöje med den påtvingade massinvandringen under flera decennier? Moderaternas tvära gir i invandringsfrågan sammanföll med knivskarp precision den kraftiga uppgång som SD visade i flera opinionsmätningar. En ”tillfällig flykting paus”, som Batra pratar om, låter som allt annat än permanent. Då finns det anledning att tro att Moderaternas helomvändning bara är läpparnas bekännelse.
    I ett läge där SD ökade för varje mätning och undersökningar visade att befolkningen anser att invandring och migration är en av de viktigaste politiska frågorna, valde M i sann populistisk anda att fukta fingret och känna av vindarnas riktning.
    Socialdemokraterna har också gått framåt i takt med åtstramningar i invandringspolitiken. Men det finns många skäl att misstro ett parti som konsekvent har vägrat att diskutera baksidorna med den förda invandringspolitiken de senaste 35 åren.
    Politik i Sverige handlar numera mest om att korrigera förslagen utifrån opinionsmätningar.
    Ideologi och visioner är bortraderat.

    Gilla

  31. Fredrik Östman skriver:

    Jag noterar att en socialdemokrat, om än en mycket marginell, hänger upp SAP:s framtid på kamratskap med Moderata samlingspartiet. För den som ännu minns sjuttio- och åttiotalets retoriska klimat är detta inte bara surrealism av allra bästa märke, som får huvudet att snurra intill illamående, utan också ett otvetydigt bevis för SAP:s fundamentala existensiella kris.

    Innan blåslampan riktades mot invandringsrealister, så brände den med samma styrka på ”moderater”, ”höginkomsttagare” och ”företagare”. Nu menar Widar Andersson att det bara var på skämt alltihop. Blåslampan är släckt! Ni tål väl lite skoj! Men i själva verket har ju bara SAP tappat greppet om blåslampan. Det är nu vänsterextremister till vänster om C-H Hermanssons avgrund som bränner på mot ”vita” protestantiska heterosexuella medelålders familjefäder utan varje hämning. SAP:s och M:s kärnväljare. Dagspressen, statsteve, statskyrkan, myndigheterna, skolorna och universitetens efterträdare är deras tribuner. Ingenting, ingenting alls, tyder på att någon, vare sig S och M tillsammans eller någon annan s.k. konstellation, har makten att ta ifrån dessa nidingar blåslampan. Blåslampan som SAP tände.

    Det finns människor som beter sig som pajasar och skämtar hej vilt när de hamnar i otrevliga situationer och förlorar kontrollen: i en båt som håller på att sjunka, i ett störtande flygplan, i ett parti statt i upplösning och på väg mot sin undergång. Det är lugnt! Vi har slutat barnsla oss! Pråmmis!

    Gillad av 1 person

  32. Fredrik Östman skriver:

    Med anledning av gottandet åt att SD minskar i någon opinionsmätning vill jag påminna om att alla opinionsmätningar — i princip alla sådana under de senaste tio åren — där SD ökade samfällt avfärdades som mätfel och liknande. Varför ifrågasätts just denna förändring inte alls på samma sätt?

    Gilla

  33. Rolf Holmén skriver:

    Bäste Widar,
    Tyvärr måste också jag hålla med alla andra som kommenterar din erbarmliga krönika. ”laga efter läge”? – Ja du har en poäng där. Tex om det sker en tsunami, som i Indiska oceanen eller i Japan. Då måste makthavarna laga efter läge. Men en vid en långsam katastrof som den som eskalerat på senare tid vad gäller folkvandringen till Europa gäller helt andra spelregler.
    Våra riksdagspartier har gått till val på att ett antal personer ansett sig skickade att leda landet. Vi väljare har röstat fram dem som vi trodde var mest framsynta och hade en vision om framtiden. Så fick vi en regering, med vidhängande opposition, som blev totalt tagna på sängen i november/december 2015. Trots alla tecken i form av människosmugglare på Medelhavet(Sveriges insatts var att hjälpa smugglarna genom att skicka kustbevakningsfartyg som plockade upp människor och hjälpte till med transporten till EU), sammanbrottet för EU´s yttre gräns, första asyl-landskämtet mm.
    Nu tycks regeringen hoppas och tro att vi har köpt oss fria genom att Turkiet skall lösa problemet.
    Folkvandringen minskade under vintermånaderna. Det har av en del tagits som intäkt för att regeringens åtgärder har haft effekt. Jag tror snarare att kung Bore hade ett finger med i spelet. Det lär visa sig i vår och sommar.
    Apropå våren och människor från Afrika som söker sig till Europa via Egypten och ffa Libyen. Vad tror du om Italiens möjligheter att upprätthålla EU´s yttre gräns de närmaste 6-8 månaderna? Skall vi skicka ytterligare kustbevakningsfartyg för att hjälpa till?

    Ett tips. – Slå upp orden integration resp assimilering i SAOB. Fundera sedan kring vad vi har rätt att förvänta oss av vårt generösa mottagande av människor från andra kulturer. Kan du sedan förklara innebörden av begreppet ”mångkultur” vore jag ytterst tacksam.

    Vänligen,
    Rolf Holmén

    Gillad av 2 personer

  34. Apg17 skriver:

    Mycket snick-snack från Widar i denna krönika. Önsketänkanden, projiceringar och desperation resulterar sällan i rimliga analyser. Därför blir det avslutande påståendet så uppenbart falskt.

    Det kan vara det vi ser nu.

    Nej. Vi ser något helt annat. Nämligen ett helt nytt politiskt landskap i Sverige. Där SD f.o.m 2018 kommer vara största parti. Både S, M och Alliansen kommer implodera av interna falangstrider. S kommer bli ett islamiskt parti med fokus på sharia, Jihad och Palestina.

    M förvandlas sannolikt till en en humorshow på Berns salonger eller kanske en musikal. Då får vi åtminstone skratta åt galenskaperna. Kanske sjunga med i refrängen: Open your hearts…

    Gillad av 1 person

  35. Skeptisk skriver:

    Frågan är om vi kommer få ett islamistiskt parti eller om det kommer smyga sig på inifrån 7-klöver partierna och hur långt det kommit idag.
    När det gäller rasism/fascism/nazism är det slagord som vänsterrörelsen använt sig av sedan 70-talet mot meningsmotståndare och etablissemang och jag är osäker på hur mycket vikt man ska lägga på dessa epitet egentligen. Är anti-rasistiska rörelsen antirasistisk? Är den selektivt antirasistisk? Eller är den anti-lite-av-varje och använder rasism som slagord?

    Gilla

    • JAN BENGTSSON skriver:

      S är svårt Islaminfiltrerat,
      då man gjorde en pakt med de onda,
      för att in ny röstboskap…

      Ge frikostiga bidrag, sätta Islamister på valbar plats, osv.

      Tro o Solidaritet kan med visst fog numera kallas för Brödraskapsrörelsen…
      En gångbar parafras, på det tidigare namnet Broderskapsrörelsen…
      Några systrar ser man nog inte röken av…

      Gilla

  36. Folke Lidén skriver:

    Tänk att det finns så många som bortser från vart gränslös solidaritet, feminism, identitetspolitik och kravlöshet fört oss. Tydligen känns det, hos många, som om en förbättring av läget i Sverige ägt rum när SD sjunker i opinionen. Detta är ju helt och hållet betydelselöst för det kaos och för den förvirrade samhällsdebatt vi befinner oss i. Hur skulle något politiskt parti kunna förändra människornas tänkande och beteende? Tillståndet i landet kan inte längre beskrivas som fredstid. Utvecklingen låter sig inte längre kontrolleras i någon större omfattning. Allt vi kan hoppas på är att svenska folket nyktrar till. Om så sker kan vi åtminstone begränsa de skador vi, alla, bidragit till.
    Ett ljus i mörkret är bloggar som denna. Etablissemanget försöker tysta oss, men det går inte!

    Gillad av 1 person

  37. Christer Kevick skriver:

    SD är inte ett regeringsdugligt parti. Det värsta är att inget annat parti är det heller. De svenska politikerna är obildade jämfört med Europa i övrigt. Dessutom är de totalt oförmögna att ta tag i de oöverstigliga problem som vårt land står inför.

    Visserligen ger flyktinginvandringen upphov till många jobb – i socialtjänsten, arbetsförmedlingen, personal till alla boenden, tolkar, bostadsbolag och så all byråkrati. Men alla jobb skapas i skattesektorn, den s k välfärden.

    Beviset på den allmänna inkompetensen och fegheten är att man har låtit ett litet skitparti; miljöpartiet, diktera flyktingpolitiken

    Gilla

  38. Steven Jörsäter skriver:

    Sent omsider kan jag inte låta bli att kommentera detta. För det är en märklig logik du beskriver. Tyvärr är den nog sann. När de andra partierna ändrade sig borde det förstås ha gått tvärtom. Det visade ju att SD hade rätt från början och därmed de enda att satsa på. Kommunisternas sak stärktes ju inte när Berlinmuren föll. Varför vill väljarna hela tiden försöka komma tillbaka till partier som hela tiden visar sin inkompetens? Vem vill egentligen rösta på ryggradslösa kappvändare?

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.