Mohamed Omar: Herr Omar firar jul i Arabien

Mohamed Omar

Förr när jag hette Omar och presenterade mig brukade jag lägga till ”Omar, som i herr Omar, du vet, i Ture Sventon”. På det sättet kunde jag avvärja eventuella associationer till Mulla Omar i Afghanistan.

SVT:s julkalender 1989 handlade om Ture Sventon, hans sekreterare fröken Jansson, den arabiske vännen herr Omar, samt skurken Ville Vessla.

Åke Holmberg gav ut sin första bok om Sventon 1948, året därpå kom Ture Sventon i öknen. Handlingen kretsar kring semlor, hur de ska förvaras och transporteras. För Sventon vill ju ha sina semlor både året om och överallt:

Det bästa Ture Sventon visste var (fyllda) semlor, och det enda konditori i hela Stockholm, där man året om kunde köpa semlor, var konditori Rosa.

Ture Sventon kan alltså ha semlor på julbordet.

Det är ingen nyttig last, nej, men betydligt nyttigare än de substanser som missbrukas av Sventons engelske kollega Sherlock Holmes.

Sventon ska resa till Arabien. Hans största besvär är hur han ska få med sig semlor, för några sådana finns inte i Arabien. Ingenjör Hjortron förser honom med superkylskåpet Nordpolen! Sedan, efter en grammofonkurs i arabiska, bär det iväg på en flygande matta.

Den flygande mattan har Sventon köpt av sin arabiske medhjälpare herr Omar. Holmes har sin Watson och Sventon har sin Omar. Den alltid artige och lugne herr Omar som ofta inleder sina meningar med: ”Det vore för mig en oförtjänt stor ära att…”.

Visst är det väl fint att en svensk som Sventon kan komma så väl överens med en arabisk muslim som Omar? Ett exempel på ett friktionsfritt mångkulturellt möte. Påhittat, men ändå.

Saken är den att denna mångkulturella idyll inte alls är mångkulturell. Herr Omar bär ett arabiskt namn och har en fez på huvudet, men han är väldigt europeisk till sitt sätt. Han skulle lika gärna kunna vara en europeisk gentleman utklädd till arab, det vill säga han gör en ”brownface”.

Omar är ett muslimskt namn, men någon islamisk tro ser man inte skymten av. Omar har för vana att buga i tid och otid. Han bugar djupt och han bugar extra djupt ibland. Så gör Omar var han sitter och var han står. Men i islamisk lag är det förbjudet att buga för människor, särskilt extra djupt, och att buga för varandra är inte en del av arabisk, islamisk sed, även om det har förekommit och fortfarande förekommer hos vissa muslimer.

Hur många muslimer har du träffat som bugar sig? För till skillnad från när berättelserna om Sventon skrevs, så finns det idag muslimer i varenda svensk stad. De är inte längre några exotiska varelser långt, långt borta i Orienten.

Herr Omar ber inte fem gånger om dagen. Han går faktiskt aldrig till moskén. Han har ingenting emot att socialisera ledigt med det motsatta könet och föraktar inte hundar.

Arabien i Ture Sventon-berättelsen är väldigt svenskt, fast där inte finns några semlor. Där finns en tidning som heter Ökenkuriren och en fackförening som heter Tältsömmareföreningen. I radion spelar araberna svenska barnvisor, fast Olle har bytt namn till Ali:

Fars lille Ali i öknen gick
sandkorn i håret och solsken i blick.

Visserligen har Åke Holmberg även bytt ut mor mot far, vilket antyder att han var medveten om att den arabiska kulturen är mer patriarkal än den svenska…

I Arabiska öknen firar man också jul, vilket gör att det känns precis som hemma för Sventon. Herr Omar har ingenting emot denna hedniska och kristna fest, hade han haft det hade de två kanske kommit mindre bra överens.

Äventyret slutar med att Sventon, syskonen Hjotron och herr Omar ser fram emot en god jul i oasen: ”Nu skulle man i lugn och ro fira julen i den vackra oasen, man skulle ta sig en ridtur på kamelerna och dricka kaffe under palmerna.”

De som gillar mångkultur, tänker sig den ofta så här. Sventon, en svensk i plommonstop, och herr Omar, en svensk i fez. Skillnaderna är ytliga. Båda har i grunden i samma kultur och samma värderingar. För så fort man tar upp riktiga skillnader mellan kulturer så slutar de flesta svenskar att gilla mångkultur. Ska en ärbar kvinna gå beslöjad och inte tala med män? Går det an att gifta bort små flickor?

Dricka arabiskt kaffe går bra, men inte arabiska, kvinnoförtryckande seder. När man beslutade att Sverige skulle bli mångkulturellt var det nog så man tänkte. Eller så tänkte man inte så djupt. Herr Omar bugar djupare. Bugar som en gammaldags, europeisk gentleman.

Klicka här för att gilla min sida på Facebook. Om du uppskattar det jag gör kan du donera genom att swisha till 0760078008 (Eddie)

18 reaktioner på ”Mohamed Omar: Herr Omar firar jul i Arabien

  1. Kjell Rehnström skriver:

    Minns början av Ture Sventon i öknen där Sventon bland annat föreställer sig hur klockorna ringer i moskéerna! Åke Holmberg lär ha pariderat 30-talets schejkromaner och deckare. Intressant på det hela taget!

    Gilla

  2. Skarprättarn skriver:

    Mohamed Omar: ”Förr när jag hette Omar…”

    Identitetskris? Koreaner lämnade i en korg och sedermera exporterade till Sverige brukar ha ett sådant slags förhållande till den egna identiteten. På insidan vit, på utsidan gul, som en banan. Vill så gärna vara svensk, alltså även till etniciteten.

    Å andra sidan, om herr Omar kan gå från extremistisk salafist till kristen missionär som fyller spalterna med högtider, så kan väl varje muslim göra den resan?

    Gillad av 1 person

  3. jolly roger skriver:

    Tydligen går det bra att peka på ovanstående, det går numera också tydligen bra att beskriva hur ”integration” eller ”assimiliation” har utfallit på andra ställen av olika folk där man haft längre erfarenhet. Det går också att skriva att detta beror på etniska och kulturella drag hos olika grupper, det gjordes senast igår. Det som inte går lika lätt det är att skriva är att dessa betraktelser är självklarheter som alla vet, men att alla deltar i en kollektiv lögn där vi skall fås att tro att folk från kultur x etc är som Indiana Jones vän Sallah, som är precis som Sventons Omar, men inte nog med det, vi skall tro att de som styr oss har haft en verklighetsbild helt byggd på Ture Sventons Omar och Indys Sallah, och att den svarta svärdsmannen var en ond karikatyr som de inte kände till:

    men igår delades ett häpnadsväckande klipp från 1995 där kända nu aktiva journalister helt öppet sitter och erkänner att Sverige inte är en demokrati, de säger det inte med de orden, men de säger rakt ut att de döljer sanningen, Gür och Popova är nästan värst för de säger att de inte ville mörka invandrares brottslighet men GÖR DET SEN ÄNDÅ! Journalism i Sverige är således en helt explicit makttrogen konsensus, dvs medborgarna får inte informationen de behöver för att kunna göra val om sin egen framtid.

    Vi skall på DGS fås att tro att de som styr oss baserat sin världsbild på barnböcker.

    Gillad av 5 personer

  4. Anna Lindén skriver:

    Det fanns arabiska matthandlare i Stockholm när böckerna om Ture Sventon skrevs. Artiga affärsmän som sålde exklusiva mattor till välbärgade stockholmare. Förebilden till herr Omar finns nog här, kanske med släktnamnet Nessim. Nessims matthus har funnits i Sverige i över hundra år.

    Gillad av 2 personer

    • Anna Lindén skriver:

      Möjligen var dessa matthandlare perser snarare än araber, även om de uppfattades som det sistnämnda av sin samtids svenskar.

      Gilla

  5. Göran Holmström skriver:

    Lysande text.
    Att mångkultur funkade för Ture Sventon,
    Där har vi beslutsunderlaget för det vi alla upplever idag.
    När får vi den flygande mattan?
    Kylskåpet har ju redan en svensk uppfunnit.
    Kanske blir det en afghansk pensionräddare
    Som uppfinner mattan?
    Förmodligen i oasen Malmö, drickandes sötsliskigt arabisk Chai.
    Jomen bara asso bara för att, invandringen kostar ju bara som netflix o pizza.

    Gillad av 1 person

  6. Maria C skriver:

    Max Lundgrens ”Omin Hambbe i Slättköping” är en annan barn/ungdomsbok där kulturer möts.
    Boken kom ut i slutet av 60-talet. Jag har på senare tid läst om den och tyckte nu bättre om den, än när den gick som följetong i Kamratposten. Då, på 60-talet, hade jag ingen annan erfarenhet av ”goda människor”, än frikyrkotanten som cyklade omkring och delade ut små kort med Jesus på.
    Herr Omar upplevde jag, som ung läsare, mer mystisk än arabisk.

    Gillad av 1 person

  7. olle reimers skriver:

    Underbart, Eddie!

    På den tiden jag slukade Ture Sventonböckerna var jag 13-15 sådär. Min uppfattning om araber var oerhört vag och bilden av en fezförsedd herre var nog den dominerande. Härtill kom följetongsschejken och Rudolfo Valentino som konkretiseringar.

    Dagens naiva globalistförespråkare ser ingen ondska, inget hot från vare sig islam eller kommunism. De ser bara individer som de träffat på resor och som tänker som de själva. De kan inte ens föreställa sig att det finns personer och kulturer som kräver underkastelse. De är övertygade om att de med goda argument och förebilder kan övertyga de andra om deras livsstils fördelar. Det räcker mao att man är god själv.

    Gillad av 1 person

  8. Bono skriver:

    Det ar ju precis tvartom i verkligheten. Inte alls att folk ser sa harligt olika och exotiska ut men under ytan helt samma i den vida globala humanitara varlden!
    Nej, nej…
    Invandrarna kommer till Sverige i USA jeans och navica sport klader och ser precis ut svenska far, men det ar fraga om riktiga ulvar. De tycker saker som gor det helt omojligt att integrera utom de fa individer som har en hjarna med over 130-IQ. Bara detta lilla pytte fatal har den ”brain pover” som kravs for att byta kultur karnan!
    Men t.ex. medel IQ for Somalier ligger pa ~ 70-80 IQ som max med en smalare Bell-curve.!
    Kika pa t.ex. Koreaner med ~110 IQ och en vid bas pa Bell kurvan!!

    Gilla

  9. Gunnar Karlén skriver:

    Första gången jag fick syn på namnet Mohamed Omar, var just Herr Omar hos Ture Sventon min första association. En sympatisk riktig gentleman! Förutom när det gällde att ta hand om brottslingar, även om dessa också hanterades med elegans. Frågan är om vi vet att Herr Omar är muslim, trots att han har en annan framtoning.

    För den som vill bevaka islam bör Mohamed Omar vara ett utmärkt val av namn, nästan som ett slags ”artistnamn”.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.