Bitte Assarmo: Smartare än Vänsterpartiets Linda Snecker

Bitte Assarmo

Bitte Assarmo

Vänsterpartiets Linda Snecker anser att det är viktigt att vi behåller straffrabatten för unga i Sverige eftersom detta är en tradition som vi iakttagit sedan 1734. Det sa hon i en debatt i SVT den 17 september, när hon debatterade mot Moderaternas Johan Forsell.

Jag vet inte hur påläst Linda Snecker är i den här frågan, och vet inte själv hur den tradition hon hänvisar till är utformad i 1734 års lag. Däremot gör det mig något fundersam att en modern, svensk politiker är så mån om att bevara en nästan 300 år gammal tradition. Det vanliga brukar ju vara det motsatta – att svenska politiker helst vill avskaffa svenska traditioner.

En tradition som Linda Snecker dock inte nämnde under debatten var ”fjärde resan”. Den innebar att man för återkommande stölder kunde dömas till döden. Hon nämnde heller inte att man, enligt 1734 års lag, kunde dömas till döden för en mängd olika brott, däribland hädelse, tidelag, incest, tvegifte, grövre våldsbrott och mord. Men det kanske kommer nästa gång, när hon läst på lite mer i den lagbok hon tydligen ser som en god riktlinje för hur brottsligheten ska bekämpas i Sverige i modern tid. Eller så gör det inte det, eftersom alla dessa straff – hur barbariska de än ter sig för den moderna människan – utgår från offrets perspektiv, inte från gärningsmännens.

Oavsett hur Snecker ser på övriga traditioner så kan man inte komma ifrån att den politiker som på allvar hänvisar till 1734 års lag idag – och samtidigt hävdar att hennes meningsmotståndare är konservativa och reaktionära – tillhör de mest ohederliga politiker man kan föreställa sig. Hur kan en sådan människa alls göra politisk karriär, och hur kan hennes parti skicka fram henne att debattera i TV?

Den frågan finns det flera tänkbara svar på. Ett kan vara att hela Vänsterpartiet är så kollektivt obildat att ingen egentligen fattar hur korkat detta uttalande, och fler av hennes yttranden, är. Ett annat att Linda Snecker är så arrogant att hon struntar fullkomligt i vilket intryck gör. Att hennes kategoriska ställningstagande för gärningsmännen, och mot deras offer, helt enkelt handlar om att hon vill visa att hon är lite förmer än vanliga dödliga. Ett slags snobberi, helt enkelt, som är så vanligt förekommande i politiken, och som syftar till att öka avståndet mellan den egna politikerklassen och den nettoskattebetalande medelklassen.

I så fall var hon ju helt rätt ute i TV-debatten. Det finns ingenting som signalerar folkförakt så mycket som att lyfta brottslingars perspektiv medan man osynliggör offrens.

Det kan ju också finnas en möjlighet att Linda Snecker faktiskt inbillar sig att denna irrelevanta hänvisning till ”traditionen” skulle gå hem hos svennebananerna. Men det gjorde den förstås inte. Folk är smartare än så. Smartare än Linda Snecker.

Följaktligen har sociala medier svämmat över av folkets egen satir sedan inslaget sändes i TV. En Facebookanvändare tycker att Snecker behöver få lite ”undervisning om att samhället har förändrats från tiden före kristus, fram till idag 2019”, en annan berättar att det skedde en avrättning i hennes hembygd 1842 och fortsätter: ”Det var svensk rättstradition. Ska vi återgå till det?”

Andra påpekar att ”Vi hade dödsstraff och prygel då också. Skulle vi behållit det med?” och att mannen år 1734 ”var förmyndare för sin fru. Ska det återinföras?”

Listan på reaktioner kan göras lång. Och det står alltmer klart att Vänsterpartiet befinner sig mycket långt från det folk de påstår sig värna. Det finns ingen förankring i samhället för gärningsmannaperspektivet och osynliggörandet av offren – ingen alls. Det finns heller ingen tänkande människa som har förtroende före en vänsterpartist som hänvisar till 1734 års lag.

Däremot är det ganska många som tycker att vi kanske borde damma av lagen om kvinnofrid, som infördes på 1200-talet. I den ingår dock ett offerperspektiv, vilket ju går helt emot Vänsterpartiets värdegrund. Därför lär vi aldrig få se Linda Snecker hänvisa till den traditionen i public service på bästa sändningstid.

37 reaktioner på ”Bitte Assarmo: Smartare än Vänsterpartiets Linda Snecker

      • Tomas skriver:

        Kommunisterna i vänsterpartiet röstar på snabbtåg i hopp om att en dag Snecker och Dimarca likt Lenin skall fara i Partiets tåg genom landet och döma oss svenska kulaker.

        Gilla

  1. miketheviking skriver:

    Något jag missat men låter hejdlöst roligt!
    Jag tycker unga ska få en straffrabatt. De kan t o m få två.

    Men då ska också straff utdömas – det görs ju inte idag av flummarna i tingsrätten eller kommer inte ens till domstol p g a sneckerska åklagare.

    Snatteri vid 12 års ålder. Straff + rabatt. Misshandel vid 15 års ålder. Straff + rabatt.
    Tredje gången gillt. Straff med på påslag för alla tidigare rabatter.

    Gillad av 4 personer

      • sva990 skriver:

        App,app, app förflytta nu inte fokus igen från dem som faktiskt begår brotten. Föräldrarna skall helt klart ta sitt ansvar men även om de inte gör det så skall detta inte tillgodoräknas förövarna som en förmildrande omständighet. Sluta att vara så förbannat politiskt korrekt! Det är inte den första gången heller som jag konstaterar detta om dina inlägg.

        Gilla

  2. ulsansblogg skriver:

    Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:
    Linda Snecker borde läsa böckerna 1793 och 1794 an Nicklas Natt och Dag.
    De beskriver hur godtycklig rättskipningen var vid den tiden och det vekar som vi snart är tillbaka på samma nivå.
    Recension :
    Gustav III är död. Mer än ett år har gått sedan skotten föll på maskeradbalen. Kronprinsen är omyndig och krigsåren har tömt statskassan. Riket styrs av egenintressen medan folket far illa. Ingen litar på någon. Överallt frodas missnöje och paranoia.
    Hösten 1793 hittas ett lik i Fatburen på Södermalm, den igenslammade sjö där allt kåkstadens avskräde hamnar. Den döde saknar armar och ben, men skadorna är inte nya.
    Cecil Winge har varit Stockholms poliskammare behjälplig med sitt skarpsinne förr. Nu vacklar hans hälsa, men han krävs på en gentjänst han inte kan neka. Tiden är knapp, och den vinter som ska bli den svåraste Stockholm skådat på ett decennium är i antågande.”
    http://boklysten.blogspot.com/2017/09/recension-1793-av-niklas-natt-och-dag.html

    Gillad av 2 personer

      • sva990 skriver:

        Hur svårt kan det vara: ”Natt och Dag är en månghövdad svensk uradlig ätt från Östergötland, varav den adliga ätten nummer 13, känd från 1280 enligt Riksarkivet, utgör den äldsta nu levande svenska, adliga ätten.” Wikipedia

        Gilla

      • ERROL skriver:

        Det finns som för flertalet adelssläkter olika grenar av samma släkt. Det är inte ovanligt att huvudgrenen dött ut medan släktnamnet inom ramen för heraldisk akrobatik lever kvar på mer eller mindre egentliga och rimliga grunder.

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Risken finns att jag fick informationen från medlemmar i en annan uradelsfamilj som inte exmerade akrobatiken… Men jag var ett barn och Sverige och dess riddarhus begravs snart i djupa lager avskräde på historiens kökkenmödding. Dag blir natt.

        Gilla

  3. Jonas Bohman skriver:

    Tack för bra text. Som du skriver, vänstermänniskor är så fulla av förakt mot vanligt folk, fast dom inser inte det själva. Har själv råkat ut för det flera gånger. Ja, vanliga människor är smartare än exv. nämnda person. Fortsätt att håll pennan glödande. Vi andra är tacksamma för detta vattenhål/lägereld att samlas runt.

    Gillad av 8 personer

  4. FreDrik ÖSTMAN skriver:

    Det är då själva f-n! Knappt hinner man ens börja läsa, så betecknas den hederliga, traditionella ståndpunkten som barbarisk!

    Hur skall vi kunna vinna om vi ger upp innan kampen har börjat? Är du verkligen smartare än fr Snecker, Bitte — är du kanske smartare än vi och önskar att tillsammans med fr Snecker släpa oss i fördärvet?

    Gilla

  5. FreDrik ÖSTMAN skriver:

    Är fr Snecker obildad, ohederlig eller korkad? Har det kanske inte fallit dig in, Bitte, att hon är socialist!?

    Å ena sidan är det ju bra att du inte känner igen, eller åtminstone inte instämmer i, socialistiska uttalanden när de ser dem. Å andra sidan är det svårt att bekämpa en fiende man inte känner igen.

    Din kritik av fr Sneckers uttalande på grund av hyckleri är alldeles utmärkt, korrekt och lätt för var och en att förstå. Men du måste själv förstå att valet av en enda bekräftande faktoid ur ett hav av motsägande eller rent av falsifierande fakta är socialismens själva metodiska kärna! Socialismen har ingen annan metod än just denna! Med denna metod har den dominerat världspolitiken sedan Andra världskriget. Den skall inte underskattas. Vi måste inte ställa oss frågande inför den. Det är inte obildning, inte dumhet, inte slarv, inte arrogans. Det är en etablerad och högst funktionsduglig metod!

    Vi är alla i varierande grad behäftade med bekräftelsetendens. Det är en stark metod för att samla och bekräfta en in-grupp. Känn din fiende!

    Gillad av 3 personer

    • olle reimers skriver:

      Socialist betyder enligt definition att vara indoktrinerad vilket i sin tur är synonymt med nyttig idiot.

      Att vara indoktrinerad är att veta att man HAR rätt; också detta per defintion.

      Det som är intressant är att försöka att ta reda på varifrån indoktrineringen härstammar och vad den går ut på. De som redan är indoktrinerade går inte att reformera utan oproportionerligt stor ansträngning.

      Vi har alltför länge antagit att Linda Snecker och hennes kamrater är de som står för ondskan. Så är inte fallet. Hon står bara för en väldrillad häst i cirkusmanegen gör.

      Gilla

  6. FreDrik ÖSTMAN skriver:

    De reaktioner du refererar och själv uttrycker må vara taktiskt verkningsfulla, men de är strategiskt livsfarliga. Det går inte an att uppamma och förstärka den allmänna fördomen att allt som är gammalt är dåligt. Vi måste alltid betrakta historien med ”å ena sidan, å andra sidan” och alltid helt utan fördömanden!

    Vi är en del av den levande historien. Vi intresserar oss inte för eschaton, för slutmål och slutlösningar och tusenåriga lyckoriken och utopier där det onda har skilts från det goda. Vi reformerar lokalt och i den takt vi förmår allteftersom erfarenhet och kunskap vinnes. På senare tid har vår politik varit huvudsakligen skadlig. Vi har inget att yvas över. Vi måste taga många steg tillbaka för att kunna komma framåt. Vi skall betrakta historien som en lärobok och vägvisare.

    Gillad av 4 personer

  7. elfyma+ skriver:

    Utställningen ”Fångar och korrektionshjon” på Nyköpingshus ger en god uppfattning om hur det var förr i tiden.
    Även ”opassande beteende” och ”lösdriveri” bestraffades då.
    https://www.sormlandsmuseum.se/utstallningar/fangar-och-arbetshjon/
    Min ”favorit” är trähästen, som kunde avskräcka den mest förhärdade från brott.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4st_(tortyrredskap)

    Och det bästa av allt för en kommunist.
    Gratis inträde (=någon annan får betala notan).

    Gillad av 2 personer

  8. Aha skriver:

    Vänstern är vänstern och det är liktydigt att man är edsvuren till ett godhetsrace, ja inte till den vite mannen förstås. Han, herren på täppan, ska man vara elak mot. (Män som röstar på V har inte förstått att de inte är önskvärda.)

    Godhet till utsatta ger cred och medial acceptans och därmed ett livsrum i politiken.

    Gillad av 2 personer

  9. uppstigersolen skriver:

    Linda Snecker, hon som när hon fött barn tog barnledigt från riksdagen. Men när riksdagen gjorde sommaruppehåll så ”inträdde hon i tjänst” igen. För att sedan när riksdagen öppnade på hösten åter ta barnledigt. Ni ser hor hon lever. Som en brottsling. Så självklart försvarar hon sina likar.

    Gillad av 7 personer

  10. Underdog skriver:

    Det är många som borde lära sig lite rätts-(och annan) historia innan de uttalar sig. Att påstå att straffrättskipningen på 1700-talet utgick från offrets perspektiv är lika fel som Sneckers idiotiska referens. Perspektivet var statens dvs på den tiden kungamaktens. Staten skulle kontrollera invånarna genom sitt våldsmonopol. Detta för att rättsskipningen inte skulle urarta (återgå) till mansbot, envig och blodshämnd, som före kungamaktens tid.

    Det vi ser i samhället nu är just en återgång till (för)medeltiden. När staten inte upprätthåller våldsmonopolet är undersåtarnas svar att lösa sina konflikter själva. Med våld, skadestånd och genom medling mellan hövdingar. Orsaken till att det blir så är sannolikt allmänmänsklig,men mer konkret att vi fått in stora mängder människor som inte är vana vid att det finns ett fungerande statligt våldsmonopol samtidigt som staten, van vid att alla respekterar dess monopol, varit ovillig att demonstrera sin makt. Ansvaret ligger på såna som Sneckar, dvs på sjuklöverns politiker som inte agerat. Och nu agerar med alldeles för lite kraft och med brist på förståelse för sambanden.

    Gillad av 4 personer

    • Göran Nilgard skriver:

      @UNDERDOG
      ”återgång till förmedeltiden”
      Det är bara början vi upplever nu. Det finns, eller finns inom en snar framtid, 4 000 000 000 människor i Afrika. Med minimala undantag lever man i förmedeltida samhällen. Klansamhällen som efter hand kommer att få rapporter från de utflyttade migranterna (eller med vårt perspektiv inflyttade). Vem vill då stanna på ställen med så svåra omständigheter som de i Afrika? Det är ju bara rationellt att söka sig till något bättre, dvs bege sig norrut.
      Vi pratar om flera hundra miljoner migranter!!!!

      Gillad av 1 person

    • Fredrik Östman skriver:

      Det där tänkandet infördes i slutet av sjuttonhundratalet, visst. Men det var nytt. Tidigare hade vi dels kristendomens bud och lagar, dels landskapslagar och domarregler. Och de såg alla med självklarhet till offret för brottet såväl som till brottslingen, men inte till någon allmän ordning eller något totalitärt anspråk.

      Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Det är det totalitära anspråket som leder till det anarkotyranni som ni oegentligt betecknar som förmedeltida.

        Vi måste sluta upp med att använda den bakvända tidsskalan (eschaton) som sinnebild för hur dåligt något är! Vi måste leva i historien, deltaga, leva, hylla livet och hur det levdes under hela jistoriens gång. Skurkar och helgon har det funnits i alla tider. Vi kan inte ställa oss utanför och titta på. Vi måste städa vårt eget rum först.

        Gillad av 2 personer

    • Sixten Johansson skriver:

      Särskilt under de senaste decennierna har det väl skett en klar uppspjälkning, så att man nu har två eller många rättssystem, ett strängt och universellt för svenskarna och ett överseende och valhänt för ”nyanlända” i flera generationer. De sistnämnda har därtill egna etniska, religiösa eller gängkulturbaserade rättssystem, på samma vis som t ex zigenare, kristna sekter och mc-gäng marginellt alltid har skött interna förbrytelser parallellt med det juridiska systemet.

      Men om man ser till de stora utvecklingslinjerna, så kan man väl säga att det svenska rättssystemet långt tillbaka i tiden har varit starkt inriktat just på målsägarbrott, på att stödja brottsoffrets eller släktens rätt till kompensation, alltså enligt liknande principer som zigenarnas och klankulturernas system. De öppna tingsförhandlingarna och böterna skulle förhindra fejder och blodshämnd och kunde få en medlande funktion.

      Senare blev statsmakten allt starkare och över seklerna har det väl skett en glidning så att brottsoffren hamnat mer i bakgrunden och allt fler handlingar indirekt kommit att behandlas som brott mot staten (fast de inte betecknats som sådana). Vår egen tid är extrem i så måtto att nästan allt (symboliskt) kan betraktas som brott mot staten eller det statslojala tänkandet, fast de fysiska straffen nu är milda. Därför blir regelverken allt mer detaljerade och sätter sig både vid köksbordet och vid sängen. Men i praktiken vakar denna allseende, stränga statsgud och domare bara över svenskarna.

      Gillad av 4 personer

  11. Elisabeth G skriver:

    Jag föreslår att vi återgår till ståndsriksdagen och plockar bort den allmänna rösträtten. Män från adel, präster, borgare och bönder får styra. De kan omöjligen vara mindre smarta än en vänsterpartist. Antagligen skulle Sverige vinna på en sådan reform.

    Gilla

  12. Igor skriver:

    ”och att mannen år 1734 ”var förmyndare för sin fru. Ska det återinföras?””
    ???
    Har det inte redan ”återinförts”?
    Över en miljon ”svenskar” anser att det är rätt sätt att behandla sina hustrur.

    Gillad av 1 person

  13. Bo Svensson skriver:

    Rättsordning-marknadsekonomi är bara logik och konsekvens tillämpat på ekonomi och samvaro.

    Alla kostnader skall täckas av dem som orsakar dem och problemet med svag betalningsförmåga löses via krav på försäkring. – Det har man ju redan insett när det handlar om trafikskador och missöden på arbetsplatser.

    Vill man vara gullig och rar mot folk, får man göra det med egna resurser och är det förbrytare man ömmar för, får man väl hjälpa dem med deras brottsförsäkringskostnader.

    Istället för att förpassa miljoner till fängsligt förvar som i USA, kan ju de oförsäkringsbara få vistas i egna kvarter, där de är hänvisade till att vara otrevliga mot varandra och det som säkrar fred och trygghet utanför, blir då nivån på konsekvenserna för problemklientelet av att påträffas där man inte får vara.

    Krav på försäkring alltså som villkor för full rörelsefrihet men gärna rätt för skattebetalarna att kanalisera hjälp med brottsförsäkringskostnaderna åt dem man känner samhörighet med.

    Gilla

  14. Bo Svensson skriver:

    Kriminalvård är ju inte det, – man blir inte vårdad utan straffad och blir inte en bättre människa utan en sämre. – Fängelserna fungerar som skolor i brott.

    Straffens resterande funktion är prevention: Som pris på oacceptabelt beteende som gör att man väljer ett annat och inlåsning: Så att man inte skall kunna göra mer skada under tiden man sitter inne.

    Att medvetet överge vårdtänkandet öppnar för enorma besparingar. – Då man inser, att hela preventionseffekten beror på straffets obehag, kan ju detta åstadkommas till en bråkdel av dagens vårdkostnader. – Man kan erbjuda förbrytarna valet mellan ett kortare straff ”på vatten och bröd” a femtio kronor dygnet och avstämma skillnaden i strafftid, så att flertalet väljer det för skattebetalarna billigare alternativet.

    Gillad av 1 person

  15. olle holmqvist skriver:

    ”flera tänkbara svar” ett svar till:
    Vi har genom några generationer prövat och värderat – . det som befunnits ha bestående värde
    – det har vi behållit.

    Gilla

  16. Qvintus skriver:

    Beklämmande vilken inställning vänster(aktivister) har. Detta är ren och skär vänsterfascism. Tyvärr har vi Hilda- och Rubenjurister som följer grundbudskapet som Anne Ramberg inplanterade bland en stor grupp jurister. Bra att ”klä av” typer som Snecker!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.