Mohamed Omar: Game of Thrones – en vit man blev kung trots allt

Mohamed Omar

Det är många som sörjer nu. Det sista avsnittet av populäraste teveserie Game of Thrones sändes söndagen den 19 maj. Den episka fantasysagan varade i åtta år. Förutom sorg var det många fans som kände besvikelse. Den slutade med ett pip snarare än med ett skräll.

Jag blev dock inte besviken, utan lättad. Jag hade faktiskt befarat något värre. Slutet som vi fick uppfyllde visserligen inte mina förväntningar, men det visar att det politiskt-korrekta greppet om underhållningsindustrin inte är totalt. Det blev ingen härskarinna på Järntronen som skulle ”befria” världen och bygga upp en mångkulturell, jämställd utopi. Det blev en vit man – Bran den brutne. Han är visserligen krympling och oförmögen att avla barn.

I teveseriens början fick den kritik av vänsterns rättvisekrigare (social justice warriors) för att vara sexistisk och ha en unken kvinnosyn. Männen var för tuffa, tjejerna för veka. Sedan dog de tuffa killarna av en efter en och de tuffa tjejerna tog över. Huvudkaraktärerna höll på att att bli en fantasyversion av ”smartaste bästaste tjejgänget” omgivna av manliga rådgivare och lismande tjänare. Den stora girl power-ikonen Daenerys Targaryen hade två halvmän till rådgivare – en dvärg och en eunuck. Hon avrättade eunucken och kastade dvärgen i en fängelsehåla.

Vänstern var också sur för att serien led av brist på ”mångfald”, det vill säga det var för få rasifierade hjältar. Men vad kan man förvänta sig av en fantasyserie? Fantasy är en europeisk genre, skapad av européer, och som hämtar sitt stoff från europeiska sagor och från europeisk, medeltida historia. Varför kräver inte vänstern att afrikanska, indiska och kinesiska verk ska innehålla vita hjältar?

Kritikerna blev på bättre humör när Daenerys byggde upp en mångkulturell armé av befriade slavar och ett barbariskt hästfolk och erövrade ”den vita världen” Westeros. Man kan tänka sig att det är så de vita medelklassfeministerna ser sig själva – som ledare för tredje världens förtryckta massor som ska krossa den vite mannens ondskefulla och förtryckande civilisation och låta en ny värld uppstå på dess ruiner.

I alliansen mellan den vita feministen Daenerys och hennes vilda, exotiska krigare skulle man kunna se en metafor för den verkliga alliansen mellan vänstern och islam. Hon är den upplysta matriarken som tar sig an världens alla förtryckta rasifierade i sin moderliga omsorg. Hon har en batikhäxas hjärta i en bimbos kropp. Hon kommer att öppna städernas portar och förkunna med hög och bestämd röst: ”Wir schaffen das”.

Och den högresta manstanten Brienne of Tarth visar sig vara den bästa krigaren av alla och mosar varenda karl som mopsar upp sig. Serien förvandlas steg för steg till en feministfest som gottar sig i våld mot ynkliga män. Riktigt patetiskt blir det när Brienne som första kvinna någonsin i Westeros blir dubbad till riddare och allas ögon blänker.

Men sen vänder det i näst sista avsnittet. Daenerys, som alltid haft ett drag av galenskap, blir helt mordgalen och låter sin drake bränna ner huvudstaden Kings Landing och döda tusentals oskyldiga kvinnor och barn. Men är det inte så alla vänsterrevolutioner som ville befria världen från förtryck brukar sluta? Har manusförfattarna blivit kloka nu? Har de vänt sig mot vänstern? Nja, vid närmare eftertanke: hennes far var den galne kungen, nu skulle hon bli den galna drottningen. Hon brås på sin far, vilket gör att man kan skylla hennes mordiska galenskap på en vit man…

Så blir Daenerys – innan hon ens hinner sätta sig på Järntronen och njuta av sin makt – mördad av den åsidosatte mannen Jon Snow. Hennes kommunist-ish diktatur faller samman och hennes islamist-ish armé av rasifierade barbarer och före detta slavar står där ledarlös. Men innan Daenerys vidunderliga drake flyger iväg, så bränner den ner Järntronen – symbolen för den gamla feodala ordningen.

Det ärftliga kungadömet gjordes om till ett valkungadöme under Bran den barnlöse. Serien slutar i en kompromiss mellan det gamla och det nya, mellan det vita, feodala patriarkatet och matriarkatets mångkulturella pk-diktatur. Det blev ingen helt ny, skön värld – och jag är ganska nöjd. En vit man blev kung trots allt. Nu hoppas jag att Amazon inte kommer att pk-förstöra Tolkiens värld i deras kommande Sagan om ringen-serie.

Klicka här för att gilla min sida på Facebook. Du kan stödja mitt arbete genom att swisha till 0760078008 (Eddie)

39 reaktioner på ”Mohamed Omar: Game of Thrones – en vit man blev kung trots allt

  1. Niklas R skriver:

    Manusförfattarna trodde nog att de var smarta när de tog en blandning av demokrati och kungadöme genom att göra om Westeros till ett valkungadöme.
    Problemet är att de som kan sin historia vet att detta är ett recept för inbördeskrig varje gång regenten dör. Så istället för stabilitet får man ett blodigt krig efter regentens död som sliter sönder riket.

    Gillad av 2 personer

    • Kronblom skriver:

      Har aldrig sett något av den då den gick samtidigt som mitt favoritprogram på tysk TV med fagra damer som säljer dyra telefonsamtal. 😀

      Gilla

  2. Magnus Rosensparr skriver:

    Om och när en eventuell fortsättning kanske dyker upp, vilket ju på sätt och vis antyddes av Tyrion Lannister i avslutningen av säsong åtta, får man hoppas att producenterna avstår från att engagera Hollywoods manusproffs och låter George R: R: Martin arbeta ensam och ostörd. Det blir bäst så.

    Gilla

  3. Rikard skriver:

    Hej.

    Tycke och smak, i sanning: försökte läsa de eländiga böcker spektaklet bygger på. Sömnpiller, minst sagt. Jag skulle likna den vid en betydligt sämre kopia av Pasternaks Dr Zjivago, med lite trolleri och monster instoppade för att modernisera det hela, lite kittlande vulgariteter och en del grafiskt hitte-på-våld.

    Men det är helt okej att gilla såväl böcker som TV-såpa; så länge jag är fri att slippa gilla eländet, och slipper betala för det.

    Tacka vet jag riktig fantasy, som novellserien om tjuvstaden Asyl, eller pulp-historierna om Solomon Kane.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Gillad av 2 personer

    • Fredrik Östman skriver:

      Men det avsevärda här var inte verkets allmänna kvalitet, utan den inverkan det kan förmodas ha på den allmänna uppfattningen. Alla yttringar har en verkan. Det är viktigt att inte överlåta kulturlivet till vänstern.

      Gilla

      • Rikard skriver:

        Hej.

        Oh, absolut. Därav mina lästips. Ingendera titeln är vidare känd bland svenska normalkonsumenter av böcker, ej heller ligger de på några bokhandlares reklamblad eller hyllor.

        Novellserien om Asyl är från sent sjuttiotal: flertalet amerikanska författare skrev korta äventyr som utspelas i och kring staden Asyl. Varje författare fick hitta på ett par egna huvudpersoner, och fick låna varandras för en sammanhängande bakgrundsbild (de fick dock inte döda eller på allvarligt vis ändra varandras karaktärer).

        Historierna blandar högt och lågt: allt från palatsintriger och gudomliga sändebud som bekämpar varandra med ljungeldar till vanligt folk som försöker skarpa ihop till brödfödan. Om man kan tala om social-realistisk fantasy så är det historierna från Asyl (på engelska är novellerna samlade under titeln ”Thieves’ World”, med Robert Lynn Asprin som redaktör och författare).

        Solomon Kane är Robert Ervin Howards berättelser om en engelsk puritan i mörkaste Afrika, ungefär i skiftet mellan 1500 och 1600-tal.

        T o m David Eddings ”The Belgariad” och ”The Mallorean” är mer originella än GoT. Ja, till och med Dragonlance-serien eller ”Darkwalker on Moonshae” är det.

        Sedan tror jag vi kan skrocka gott och rått åt att de PK-NPC:er som kan koppla samman Pasternak med Dr Zjivago (eller ens känner igen namnen, än mindre läst Dr Zjivago eller åtminstone sett filmen) troligen ryms i Jerome K. Jeromes roddbåt, utan att man lyfter ur hunden.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Gilla

    • Linden skriver:

      Min första kontakt med fantasy var William Gibson före datorn och internets tid.
      Han skrev om Al och cyberrymd och tangentbordscowboys ,som väl idag kallas för datahackers,
      Nu vardag men då var oerhört fantasieggande, Gibsons romanern utspelas år 2020, vi har alltså facit och man måste imponeras av hur nära sanningen han kom i stora delar.
      Måste läsa om och se om de fortfarande håller måttet.

      Gilla

  4. Martin skriver:

    Herregud, att man bara orkar. Den här artikeln är ju precis lika fånig agitatorisk och självcentrerad som de ideologiska debattörer den antagligen är tänkt att raljera över, men de gör det väl i alla fall i ett gott syfte, att motverka sexism och rasism. Vad den här skribenten kämpar för är mer oklart, rätten att få vara en mansgris i fred?

    Gilla

    • Göran Holmström skriver:

      Hur kan en krönika med personliga tolkningar, ses som genus fråga?
      Sedan vår käre krönikör har jag läst massor av och mansgris är det sista man kan dra till med. Tvärtom skulle jag påstå, en som drömmer om gamla tider och seder, är för både ära och att hedra kvinnor.
      Att GOT flörtar med PK ligger ju bara i tiden, nästan varenda modern film är tråkigt förutsägbar med den starka kvinnohjälten och en fumlig vit man och till det någon kvoterad minoritetsgrupp.
      Mvh Göran

      Gillad av 4 personer

  5. li br skriver:

    hahaha

    Tack för din analys. Skrattade flera gånger.

    Varför kräver inte vänstern att afrikanska, indiska och kinesiska verk ska innehålla vita hjältar?

    Ja du…….

    Varför producerar inte Afrika, indien, kina sina egna stjärnstatus produktioner ? Måste väst göra allt åt alla och tillfredsställa alla efter allas önskan ?

    Gillad av 1 person

    • Klas Göran skriver:

      Det gör Kina och Indien. Indien har världens största filmproduktion. Kina gjorde Kalkonfilmen ”The Great Wall” med bl a Matt Damon. Dessutom finansierar Kina Hollywood och kräver en positiv bild av Kina. De behöver inte vårt medlidande.

      Gilla

      • uppstigersolen skriver:

        Indiska filmer är populära i…………………..Indien. Hur ofta ser resten av världen på indiska filmer? Kinesisk film?

        Gillad av 2 personer

      • Klas Göran skriver:

        Hur många människor bor i Indien? Hur många hundratals miljoner har råd att gå på bio? Se där några relevanta frågor. Dessutom finns det ett visst utbyte av skådisar mellan Bollywood och Hollywood.

        Gilla

      • MonaMarian skriver:

        Zhang Yimou har gjort många fantastiska filmer som fått internationella priser, men ”The Great Wall” är tyvärr inte en av dem. Hans mest kända filmer utomlands är ”The Flowers of War”, ”House of Flying Daggers”, ”Under the Hawthorne Tree” och ”Hero”, vilka alla är fantastiska.

        Gilla

    • MonaMarian skriver:

      Kina gör det redan, och i stor skala. Finns inga som slår Kina i underhållningsbranschen i dag, och speciellt inte i fantasygenren sk wuxia o xianxia, plus historiska dramer och filmer, sk tianxias. Kina har i tillägg världens både vackraste och mest talangfulla skådespelare och artister. Den politiska korrektheten är också relativt sällsynt, men även kvinnor är fantastiska på Martial Art och svärdshantering. Kan verkligen rekommendera Kinas produktioner. ”Game of Thrones” finns i massor i Kina men de flesta är betydligt bättre.

      Indien har väl sitt Bollywood som är enormt, medan Afrika och Arabvärlden nog ligger en bit bakom. Sedan får man inte glömma ”The Korean Wave”, sk Hallyu som snart har erövrat hela världen, speciellt med sin musik men även med TV-serier.

      Gillad av 1 person

  6. li br skriver:

    undra hur man kommer göra med the handmaids tale…….en totalitär ideologi som styr både kvinnor och män med en järnhand……

    Gilla

    • Niklas R skriver:

      Jag såg en tredjedel av första avsnittet på The Handmaids Tale och stängde därefter av skiten.
      Det var en förolämpning att se den löjliga serien när de kunde tagit samma manus med vissa fundamentala förändringar, förlagt hela handlingen till Islamiska Staten och gjort det hela till en dramadokumentär om islams kvinnoförtryck i världen. De hade inte ens behövt hitta på speciellt mycket, det är bara att ta de verkliga historierna och det som står i koranen och haditherna.
      Den serien hade skakat USA och Europa i sina grundvalar.

      Gillad av 1 person

      • Fredrik Östman skriver:

        Här skall det vara ”deras”! Hos Eddie, däremot, ”sin” (och versaler i ”PK”): ”Nu hoppas jag att Amazon inte kommer att pk-förstöra Tolkiens värld i deras kommande Sagan om ringen-serie.” Skall det vara så svårt? (Google translate gör alltid fel på denna punkt.)

        Gilla

  7. Klas Göran skriver:

    Semiotik, diskurteori och dekonstruktion i all ära. Men man måste kunna säga som Freud också: Ibland är en cigarr bara en cigarr.

    Gillad av 1 person

  8. Göran Holmström skriver:

    jag förstår inte det stora med Games Of Thrones, visst lite skruvad medeltid blandat med vikingatid och till det lite mytologisk krydda.
    Men finner den rätt seg, och ganska så bitvis långdragen, visst den cyniska dvärgen är helt underbar, han är en frisk fläkt i serien. Nej jag fattar inte vad andra ser i den som så stort?
    Tuttarna, är det dom som drar, eller att alla ligger med alla?
    Robin Hobbs böcker eller Gene wolfe Torterarens lärling är mycket bra fantasy, Robert Jordan håller mycket hög klass med.

    Gilla

  9. Motiollah dehdar skriver:

    E du helt jävla dum i huvet vem fan är chef för den här hemsidan att ens publicera den här artikeln. Det är böcker game of thrones och i dem böckerna ska bran bli kung till slut George RR Martin säger också att både serien och böckerna strävar efter samma slut fast inte på samma sätt varan har det med kvinnor att göra när skaparen av böckerna hade redan bestämt sig för 8 år sen att Bran skulle bli kung till slut. 8 år jag tror att du vill bara väcka reaktioner och få mer reaktioner än ert värdelösa hemsida så ni får fler besökare. Patetiskt försök och om chefen ser det här snälla avskeda mohamed Omar snabbt som möjligt. Troligen pga du gillar ta på dig offer kappan så är jag själv en blatte också innan du börjar kalla mig för racist.

    Gilla

    • olle reimers skriver:

      Trevlig röst där käre blattekompis!

      Tyvärr lyckades du inte förställa dig helt. De arga reaktionerna uteblev till din stora besvikelse. Men ublicera gäran detta på Facebook. De gillar finstämdhet.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.