Lärdomar från Burundi

Patrik Engellau

För några år sedan besökte jag min vän Magnus som hade ett hus i Bujumbura, huvudstad i Burundi. Magnus höll på med en privat välgörenhet som gick ut på att ta hand om gatubarn och i bästa fall ge dem utbildning och trygghet.

Burundi liksom grannlandet Rwanda är känt för återkommande raskrig och folkmord mellan folkgrupperna tutsi och hutu. Tutsi ser ut som om de kom från Etiopien och hutu ser ut som om de kom från Tanzania. De är alltså niloter respektive bantu. Normalt kan tutsis och hutus umgås civiliserat med varandra. Det händer till och med att de gifter sig över den etniska gränsen. Men ibland bryter krigsstämning ut. Det kan vara tutsis som folkmördar hutus eller tvärtom.

Vad som får dessa raskrig att bryta ut vet jag inte. Men när de bryter ut handlar det om mark. För att överleva måste man ha en jordplätt. Om man saknar en jordplätt kan man ta någon annans mark. Den processen blir lättare om man går samman med sin egen grupp och försöker krossa den andra gruppen för att ta deras jordplättar. (Om du undrar varför de rättsvårdande myndigheterna inte griper in så vet du inget om Burundi. Det finns inget lantmäteri så man vet inte vilken mark som tillhör vem. Även om det funnits ett lantmäteri så hade det inte funnits någon rättslig instans som kunnat återställa marken till den rättmätige ägaren. Såväl polis som domstol gynnar den som mutar mest. Hela begreppet ”rättmätig ägare” saknar mening för det finns i praktiken ingen äganderätt, inget rättsväsende, inget statligt våldsmonopol. Om ett land inte har sådana institutioner blir det ibland folkmord i stället.)

En av Magnus adepter hette Dieudonné – den gudagivne – och arbetade som chaufför åt Magnus. När jag var i Burundi hade en folkmordsperiod relativt nyligen avslutats. Dieudonné berättade att hans pappa närapå dödats och blivit bortkörd från sin jordplätt men på något sätt lyckats behålla både livet och jordplätten. Dieudonnés mamma hade blivit våldtagen.

I Burundi behöver fienden inte döda kvinnor för att krossa dem. Det räcker med en våldtäkt eftersom en våldtagen kvinna blir förskjuten av sin man vilket också hade inträffat i detta fall. När man våldtar en kvinna kränker man hennes man. En övergiven kvinna har ingen chans att försörja sig utan dör normalt av svält. Dieudonné förmodade att detta blivit hans mammas öde. Kvinnor har inget värde på andrahandsmarknaden.

Av detta förstod jag något nytt om vad en våldtäkt är eller kan vara. Fram till dess hade jag trott att våldtäkt är sådant som personer som Harvey Weinstein kan ägna sig åt när de grips av oerhörd åtrå. Men av Dieudonné lärde jag mig att våldtäkt också kan vara en sorts krigshandling som inte har ett dugg med sexuell upphetsning att göra. En sådan våldtäkt handlar om hat och om att såra och förnedra sin motståndare, delvis kvinnan förstås, men framför allt hennes man eller manliga släktingar. Våldtäkten är en sorts bestraffning. Jag tror att bestraffning känns desto mer tillfredsställande för våldtäktsmännen om de genomför våldtäkten i grupp för att ytterligare vanära och kränka offren.

Det verkar ganska fastställt vid det här laget att det bland en del migranter finns avsky, kanske till och med hat, gentemot etniska svenskar. Ett tecken på det är bruket av ord som ”svennehora” som påstås vara ganska vanligt. Jag tror att gängvåldtäkter och tillmälen som ”svennehora” har samma psykologiska ursprung. En gängvåldtäkt är bara ett sätt att skrika ”svennehora” lite högre. Budskapet till de svenska männen är att deras kvinnor är fnask.

Jag vet inte om välfärdsstaten betänker detta när den lägger upp sina strategier för att begränsa våldtäkterna. Jag föreställer mig att välfärdsstaten, som inte vet av något annat än traditionella svenska förhållanden, utgår ifrån att våldtäkterna beror på att en del unga killar är jättekåta. Men tänk om det inte handlar om brunst, utan om hat och om vilja att vanhedra. Måste inte välfärdsstaten då tillämpa någon annan sorts terapi? Det går inte att argumentera om mänskliga rättigheter och respekt för kvinnan med någon som är mentalt inställd på krig för i krig finns inga mänskliga rättigheter och kvinnor är förbrukningsmaterial.

116 thoughts on “Lärdomar från Burundi

  1. Björn G skriver:

    ”Måste inte välfärdsstaten då tillämpa någon annan sorts terapi?”

    Vi behöver TERAPI på många områden inte minst mot dessa skapare av ‘Där vi är nu’.

    ”Vänsterfolket” – vår tids verkliga plåga (Sverige har haft socialistiskt styre sedan 1932).

    Vänsterfolket var de som hyllade massmördare som Josef Stalin, Mao Zedong och Ernesto ”Che” Guevara.

    Vänsterfolket var de som gick direkt från sina demonstrationståg och uppror, via universiteten, raka vägen in på inflytelserika positioner i departement och myndigheter, lärosäten och medieredaktioner.

    Vänsterfolket befolkar nu den största delen av Politikerkåren, Myndighetskåren, Universitetslärarkåren och Journalistkåren.

    Vänsterfolket har inte kommit längre i sin personliga utveckling, än till ”anställd” agitator, i en PK-organisation.

    Vänsterfolket som hade bekämpat makten blev nu själva makten.

    Vänsterfolket har på många sätt haft ett förödande inflytande över Sverige, bland annat genom deras idoga ansträngningar att utplåna kärnfamiljen samt främjandet av en storskalig invasion från jordens mest dysfunktionella länder med klankulturer.

    Vänsterfolket kallar oliktänkande för ”näthatare”, ”brunskjortor”, och ”rasister” och ser den nettoskattebetalande medelklassen som hotfulla, ondskefulla och föraktliga troll.

    Hur skall Sverige på egen hand kunna komma ur denna Socialistkoma och åter bli ett fritt land?

    Liked by 26 people

    • O.T. skriver:

      LO sålde 200 hus för 4 miljoner kronor
      LOs medlemmar verkar att bli blåsta på många sätt.
      Source: http://affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/lo-salde-200-hus-for-4-miljoner-kronor-691878

      Den fackliga centralorganisationen LO sålde 2014 en italiensk semesteranläggning intill Medelhavet med 230 lägenheter, restaurang, pooler och tennisbana för cirka 4 miljoner kronor. 
      Sedan slutet av 1960-talet äger LO, TCO och Coop gemensamt två semesteranläggningar i Italien: Riva del Sole och La Serra. Där har fackföreningarnas medlemmar kunnat semestra till mellan 20 och 25 procents rabatt. La Serra kallas lokalt ofta svenskbyn, för att antalet turister från Sverige genom åren varit så många.

      Italienarna uppskattar marknadsvärdet på fastigheten till 140 miljoner.
      Skattemyndigheterna och polisen i Italien utreder nu affären.

      Skillnaden mellan uppskattat marknadsvärde och köpeskilling är hissnande.

      Man undrar hur mycket som betalats under bordet?

      Liked by 1 person

  2. Lilla fröken PK skriver:

    Att något behöver göras förutom att dela ut ”tafsa inte”-armband är nog uppenbart.
    Kanske nolltolerans, snabb lagföring plus utvisning?

    Liked by 6 people

  3. J.G skriver:

    Jag har länge tänkt att det är en krigshandling.

    Den koloniserande gruppen våldtar ursprungsbefolkningen för att visa sin makt, och hur mycket den föraktar dem.

    Man bör även beakta att kvinnor anses vara klanens egendom i länderna som flest folk kommer ifrån.

    Liked by 12 people

    • acke5 skriver:

      Ja, och varje ”tysketös” sätter ned motståndsviljan hos den manliga befolkningen. Den dag kvinnorna övergår till att bli nysvenskarnas egendom har det svenska folket upphört att existera.

      Liked by 2 people

    • Anne-Hedvig skriver:

      ‘Seksuell jihad’.
      Det står vel også noe i Koranen om retten til å ta fiendens kvinner som sexslaver.

      Og russiske soldater bedrev massevoldtekt på tyske kvinner i Berlin og østlig sone i 1945. Der gikk ingen trygg. Bøker har vært skrevet om dette.

      Voldtekt som krigstaktikk foregikk likeledes i stor skala under krigen i det som hadde vært Jugoslavia.

      Gilla

  4. Aurora skriver:

    Lite sent uppvaknande, men ok då. Våldtäkter har genom historien varit en omfattande och mycket effektiv krigsföring. Den nya typ av våldtäkter vi på senare år ser i Sverige är inget annat än rena hatbrott. Förövare har ju flera gånger uttryckt sitt förakt för svenska kvinnor, som bara är till för att kn…as och i andra fall med hänvisning till otrogen hora. Våra domstolar fattar fortfarande inte. Har inte sett ett enda domslut där våldtäkten dömts som hatbrott. Sedan har vi ju i Sverige en kriminolog, Sarnecki, som aldrig missar ett tillfälle att ställa sig på förövarnas sida och skylla på fylla (läs svenska fyllevanor). Att killarna är spiknyktra medan tjejerna supts fulla nämns inte.

    Liked by 17 people

  5. Bo Svensson skriver:

    Den rätta påföljden för en grov kränkning är en, där den kränkta som möter gärningsmannen på gatan kan gå leende och stolt medan förövaren är gråtfärdig och intensivt önskar gärningen ogjord.

    Liked by 3 people

    • Jvk skriver:

      Jag tror du förstår mycket lite om dessa män och kriminella i allmänhet, gråtfärdiga? Önskar gärningen ogjord? Det enda de önskar är att inte åka dit. Straff för dessa är straff i ordets verkliga mening, det handlar om att skada förövaren så gravt så att personen helt enkelt är rädd för att göra dådet igen.

      Liked by 15 people

      • Richard skriver:

        Det handlar om att skada förövaren så gravt att andra personer med liknande bevekelsegrund blir rädda att göra liknande dåd. Förövaren ska inte längre vara i stånd att kunna utföra sådana handlingar; antingen för att de sitter i ett billigt arrenderat fängelse i annat land, eller för att de slängts ut ur Sverige efter avtjänat straff.

        Liked by 3 people

    • uppstigersolen skriver:

      Gärningsmannens straff bör vara att se till att han aldrig gör om det. Det betyder att man berövar honom både en viss kroppsdel samt att han lobotomeras. Då blir han lugn och hanterbar. Kan sen anställas för enkla jobb.

      Gilla

  6. Elof H skriver:

    Alla vet ju vad som krävs för att få stopp på det men få vågar uttala det och nästan ingen agera för det. Man väljer helt enkelt att offra svenska flickor och kvinnor. Så enkelt är det. Frågan är då om ett så ynkligt folk egentligen har något existensberättigande? Finns det ingen som helst självbevarelsedrift och stolthet så är frågan fullt berättigad.

    Liked by 13 people

    • Jvk skriver:

      Självbevarelsedrift är just en drift, en primitiv känsla, som vi avtalat med staten att vi stoppat i byrålådan för att staten skyddar oss. När då staten vänder sig mot sina egna medborgare i en akt av landsförräderi och media villigt hjälper till att dölja detta då hindras denna drift att vakna, alla vet bara vad som händer i närområdet så inte förrän summan av alla övergrepp är så stort i alla närområden så att de primitiva drifterna vaknar så vänder det, då kommer hatet att bli massivt. Kanske är det de som skiljer de som se vad som händer före andra, man har mera medveten kontroll över sina drifter. För många andra, de flesta, så blir det som att slå på lyset, jag tycker mig kunna skönja det hos kvinnor med barn, vakna, eller inte. De har inget mellanläge, ingen dimmer.

      Liked by 5 people

  7. Eva Danielsson skriver:

    Visst är det krigshandlingar som pågår i vårt land. Sexuella ofredanden på festivaler och våldtäkter. Filmade där gärningsmännen skrattar triumferande. Det är säkert ett mycket viktigare motiv att visa sin makt mot oss som värdland, än sexuell frustration.

    Den svenske mannen är bekymrad men inte kränkt. (Ännu) För vi tillhör inte någon klankultur, där våldtäkter begås för att kränka männen i motståndarklanen. Vi förstår inte ens att vi ses som en motståndarklan, som viker ner oss och visar svaghet genom att inte stoppa alltihop med makt, styrka och våld.
    Svaghet föraktas i klankulturer och svaga klaner förtjänar att dö. Som t ex ”dekadent” västkultur. Vi exponerar t o m våra kvinnor och flickor ute i samhället. Alltså bjuder vi på att låta oss våldtas. Vi skänker bidrag och välfärd och viker alltså ner oss vad gäller äganderätten. Inte underligt att klanföreträdare kräver mer och mer, särrättigheter och bidrag.

    Islam finns i stora delar av världen, men vi har importerat mängder av folk med både klankultur och islam i bagaget. Från Mellanöstern och Afrika. De är inte möjliga att inlemma i vårt moderna samhälle. Fast de styrande låtsas det eller rentav tror det.

    Inom islam är de egna kvinnorna skyddade, de är mannens boskap som ska skyddas och skötas om och tillhandahålla sex och mannens avkomma. Kvinnorna utanför familjen och klanen är horor som man stärker sin klan genom att våldta.

    Inse att starkast vinner är det som gäller. Låt polis och rättsväsende jaga minsta förseelse och straffa hårt. Även med kännbara påföljder för familjen/klanen. Speciellt när det gäller unga förövare.
    Klankriminalitet och kulturkrig. Det är vad det handlar om. Islam som politisk/religiös lära som tankegods och klanmentalitet som kultur.

    Återvandring och utvisningar i stor skala är enda lösningen. Men stoppa inflödet först, särskilt anhöriginvandringen. Nu.
    Människor som faktiskt behöver hjälp ska inte flytta hit för att få den. Vårt land är vårt. Det är ingen mänsklig rättighet att få bo här. Vi har ingen skuld gentemot övriga världen. Tvärtom.

    Liked by 26 people

      • Jvk skriver:

        Jag ser det bara som reciprokt, därför efterlyser jag någon med insikt i hur det fungerade i Sydafrika. Det finns redan många och växande områden i Sverige som svenskar håller sig ifrån, men inga områden som inte invandrarna kan röra sig i, denna asymmetri kan ju inte bestå, varför skall de kunna utöva ett våldsmonopol i sina områden vilket är faktum idag och vi inte ha samma möjlighet att vara fredade? Att folk inte är mer upprörda över denna asymmetri fram tills nu, är för att det mest gällt de sämsta områdena i Sverige som svenskar ändå inte rört sig in i, och invandrarna har inte funnits överallt där svenskar finns, men detta ändrar sig nu snabbt och det skall inte så mycket till för att etablera dominans, 4-5 män i 20-års åldern är nog på ett torg, ett köpcenter eller en strand eller badvik.

        Så visst repatriering först och främst men det, om det ens sker, kommer att ta tid.

        Gilla

      • Richard skriver:

        Fredrik har rätt; apartheid är för riskabelt vi måste repatriera, repatriera, repatriera… Så snabbt, billigt och effektivt som möjligt.

        Liked by 3 people

      • Jvk skriver:

        För de med pk-glasögon så bifogar jag följande, Thomas Sowell erkänner den mänskliga naturen och vet att när någon annan försöker lyfta dig i håret så tenderar det att producera motsatt effekt, i själva verket så är i stort sett alla världens problem socialdemokrater, liberaler och andra inom etablissemanget, de ORSAKAR olösliga problem genom att applicera ogenomtänkt social ingenjörskonst på problem orsakade och den mänskliga naturen och kulturen. Lyssna och lär, han slaktar den ena myten efter den andra med en imponerande baryton:

        Låt folk lyfta sig själva i håret, se bara vilket resultat det gett för Sowell själv.

        Liked by 1 person

      • richardlindlind5 skriver:

        Separat utveckling och att vara goda grannar -men man måste erkänna varandras olikheter , brukade premiärminister Hendrik Verwoerd säga. Verwoerd mördades av en grekisk invandrad vänsteraktivist.

        Misstaget nationalisterna gjorde var att avsätta endast ca 14 % av landet till svarta hemländer( bantustans ) och resten till sig själva. Dessutom var man beroende av svartas arbetskraft .

        Hade man istället avsatt t.e.x Kapprovinsen som ett ”vitt hemland ” hade det kanske lyckats.

        Gilla

    • Johan skriver:

      En bra analys. Men problemet har fler huvuden där det som beskrivs i tråden är ett symptom, eller verktyg om man så vill. För att de åtgärder som efterfrågas ska kunna genomföras krävs ett styre som inte är infiltrerat och förmår ta besluten för landets och invånarnas bästa.

      Gilla

    • acke5 skriver:

      ”Återvandring och utvisningar i stor skala är enda lösningen. Men stoppa inflödet först, särskilt anhöriginvandringen. Nu.”

      Och i går röstade en majoritet av folkföreträdarna för … 😦

      Jag förbannar dessa människor från djupet av mitt hjärta!

      Liked by 8 people

  8. Jari Norvanto skriver:

    ”Det går inte att argumentera om mänskliga rättigheter och respekt för kvinnan med någon som är mentalt inställd på krig för i krig finns inga mänskliga rättigheter och kvinnor är förbrukningsmaterial.”

    Nog finns krigets lagar, nödvärnsrätten och nödrätten. Men givetvis finns även krasshetens ”den starkes rätt”. Vad som pågår är invasion, ockupation och ”de folkvaldas” arbete för att eliminera nödvärnet och folkrätten.

    Liked by 6 people

  9. Jvk skriver:

    Men det är ju bara en försvinnande liten del av invadrarna som tycker så. Eller? När jag betraktar de vi fått hit, i synnerhet de ensamkommande som alltid rör sig grupp så är det lätt att tro att det som beskrivs ovan gäller alla, eller nära nog. Om det till äventyrs skulle finnas en och annan som inte är funtad på detta vis så tas det nog snabbt ut denne av grupptrycket. Jag tror Sverigr betraktas som en ekonomisk och sexuell godislåda som ger dessa män raka motsatsen som det Jordan Peterson ger självkänsla. Deras enda chans till självkänsla är inom sin egen grupp, där de hör hemma, här ses de som förlorare, offer, värda endast en kindklapp av en Schyman med urringning upp i huvudet. Det är en häxbrygd som har som rot i tradition och religion där kvinnan är underställd mannen, ekonomisk oduglighet så att man inte kan skapa någon självkänsla på detta vis och som alla förlorare så väljer de då att göra mer av det som omgivningen inte gillar, och bevisar sin makt, se vad vi kan göra, ni kan inte stoppa oss. Därför så är detta ett spel med tal, varje skolklass, varje grannskap, varje uteställe, varje konsert, varje park, varje strand och varje torg tas över så snart invandrarna når över en viss mängd, för ingen sätter stopp. Det måste också sägas att detta så klart inte bara rör män, hatet mot svenskar bland muslimska kvinnor är också utbrett, i synnerhet de som etablerat sig och förstått att använda offerrollen, skriker man riktigt högt så blir man skribent på SvD eller DN och kan få betalt för att hata svenskar (och i förlängningen generera fler röster till SD).

    Genom massinvandringen av muslimer så har 7-klövern säkrat sin undergång, inte minst genom beslutet om de ensamkommande, för varje övergrepp som sker, före valet, men så klart också efter, så kommer att ge fler väljare till SD och i valet 2022 så är AFS självklart i riksdagen för så många områden är på vippen att förlora kontrollen, jag gissar att valet 2022 så kommer medborgargarden att vara den största frågan, för eller emot? Kampen om marken som Patrik skriver om sker också i Sverige, och vilken lag förbjuder ensamkommande gäng att sätta sig på bänkarna där flickor brukar bada? När lagen inte räcker till så kommer folk att vilja ta tillbaka terroriet själva, de skall bara vakna först. När man fått en situation som den i Sverige är på mot om vi inte kan få igenom massiva repatrieringar så finns bara två vägar staten kan gå, båda har prövats i Sydafrika, den ena är apartheid, den andra är att den en delarna befolkningen blir utrotad av den andra mera okontrollerat våldsamma. De som är flest och mest våldsamma vinner då.

    Liked by 15 people

    • Johan skriver:

      Dessa ”ensamkommande” kommer för alltid vara föraktade i Sveriges framtid. Alla vet att de har ljugit om sin ålder och identitet.
      Vilken kvinna vill gifta sig med en av dom?
      De ”ensamkommande” har ingen framtid i Sverige. Få kommer att lita på en lögnare.

      Liked by 1 person

      • Anne-Hedvig skriver:

        I ‘Aftenposten’ (Schibsted, svært PK) hadde de en korrespondent som beskrev at 90 % av afghanske kvinner ble mishandlet. Korrespondenten, en ung kvinne, arbeidet i Midt-Østen i flere år for dem.
        Det er ellers kjent at Afghanistan er et av de land på kloden det er verst å være kvinne i.
        Og slik behandler afghanere sine egne kvinner, dette er ikke ‘fiendens’!

        Gilla

    • Anders skriver:

      Tror du verkligen att det blir något val, i ordets rätta bemärkelse, 2022? Jag befarar att om vi inte lyckas kasta av oss den nuvarande överheten i höstens val, kommer repressionen att bli så omfattande att valet 2022 blir likt val i forna öststaterna.

      Liked by 1 person

  10. Anders skriver:

    Här har PE helt rätt. Invandringen hotar våra efterkommandes existens. Det enda som kan rädda oss är omfattande repatriering. Minst 1 miljon ska ut, till att börja med. Kommer därför att lägga min röst på AfS i höst. Litar inte på SD i den frågan.

    Liked by 6 people

      • Linden skriver:

        Jag börjar också vackla, här fordras tuffa tag.
        Fjollorna i riksdagen stod och applåderade sin lag om amnestin.
        Aktuellt nämnde inte saken med ett ord.
        ÖB fantiserar om ryska hotet.
        Polisen bjuder på fika.
        Sverige är helruttet.
        Förakt.

        Liked by 2 people

      • Anders skriver:

        Har samma effekt på SD som V har på S. Dvs AfS kommer att hindra att SD rör sig för mycket mot mitten. Man ser ju redan nu att AfS:s inträde på scenen har fått SD:s företrädare att tuffa till sig något, åtminstone i retoriken, i återvandringsfrågan.

        Gilla

    • uppstigersolen skriver:

      Ett stort SD får makt att agera. Ett litet AfS är en gläfsande mops. Kanske AfS kommer in 2022 om de finns kvar. Så för mig blir det SD.

      Liked by 3 people

  11. Insikter och utsikter skriver:

    Fienden. Gruppbildning. Resurser. Handlingar. Försvar. Det är det raster jag ser i dagens krönika. Långt från kärleksbombningar via post-it-lappar – med texter skrivna i tusch – för att nu börja i den mer mjuka änden. Ty den mänskliga spännvidden är stor.

    Gruppbildning genomsyrar hela samhället. Mer snäll och tyglad fiendskap återfinns inom all öppen konkurrens. Den lever parallellt med den sämre.
    Det visar inte minst all huliganism upp runt fotbollsarenor. Med manlig primitivitet kopplat till ett utåtagerande beteende och med stor hängivenheten för det egna fotbollslaget. Men ännu inga skjutningar. Så mer primitiv kraft finns där – under ytan.

    Vid den sovjetiska slutoffensiven mot Tyskland 1945 blev gruppvåldtäkt till ett medvetet insatt vapen. Sanktionerat från högsta ort. Delvis som en hämnd för tidigare tysk brutalitet. Men även för att motivera och hetsa egna fotsoldater, från de ryska stäpperna och skogarna. En hämnd direkt riktad mot en tysk civilbefolkning. Våldtäkt och mord på en och samma gång. Även som ett medvetet led i psykologisk krigföring gentemot tyska trupper. Våldtäkt som hämnades vapen – en bit bortom Östersjön.

    Vi kan alltid gå till historien, men egentligen hamnar vi ständigt i vem människan är, och är kapabel till. Historia är med det synsättet enbart en utlösande faktorer. Bara olika omständigheter.

    Nu fingras det väl lättvindigt på hanen i nya Sverige. Den aningslösheten kan bero på brister i historiska kunskaper. Eller i en grund människosyn. Troligen både ock. En brist på insikter i historia, och vem människan är – och är kapabel till i trängt läge.

    PK-troende tror att Sverige fortsatt kan leva vid sidan om all mer våldsam historia. Att Sverige kan fortleva i ett slags undantagens värld. De inser inte att i mänsklig likhet döljer sig även bråddjup. Inte bara kramar och ytliga manifestationer. Mänskliga bråddjup kan blottas när vi minst av allt anar det.
    De kan triggas och utlösas av olika yttre omständigheter.

    Ansvaret politiker måste ta är att inte leda oss mot kanten. Riskerna är idag i ökande. Politikerna måste omedelbart trycka på bromsen. Vi övriga kan bara bromsa i valet 2018.

    Liked by 4 people

    • Benny skriver:

      Det var inte bara ryssarna som gjorde sig skyldiga till massvåldtäkter under andra världskriget! Tidigare hemlighållna rapporter visar att det var lika vanligt på västfronten där hundratusentals våldtäkter begicks medan överordnade tittade åt ett annat håll. Hyckleriet i propagandan efter kriget visar inga gränser. Eller som när de västallierade lät hundratusentals tyska krigsfångar svälta ihjäl på ett öppet fält utan mat och skydd medan man beklagade att Sovjet skickade krigsfångar till Sibirien där de ju i alla fall hade chansen att överleva. Skamligt men inte så ovanligt när det gäller GB och USA hyckleriets anförare på jorden.

      Liked by 3 people

  12. Nina Blom skriver:

    Hmmm, kanske har vi lite att av miljörörelsen…
    De var väldigt tidiga med att tala om vikten av mångfald och hur oumbärlig den var för vår överlevnad. Men nu har ett annat uttryck börjat så sina frön – INVASIVA ARTER. Nu uppmanas vi slå till hårt mot dessa arter. Ryck upp dem med rötter och allt (ja, även om de de alltså rotat sig…!). De tillhör inte den naturliga delen av det nutida svenska grundläggande biotopen.
    De invasiva arterna bokstavligt talar dödar det mesta som kommer i deras väg, på sikt. Tar över områden så de arter som inte har denna glupska, slukande, kvävande genetiska betingelse till slut omintetgörs.
    Så följ rörelsen uppmaning, ryck upp de invasiva arterna och transportera dem till deras ursprungliga biotop! Där finns det nämligen arter som kan hålla dessa i schack!

    Liked by 7 people

  13. Richard skriver:

    ”Jag vet inte om välfärdsstaten betänker detta”

    Det är inte lätt att veta vad makthavarna tänker och vet. De ljuger kontinuerligt instrumentellt, liksom msm som skulle kunna ha lite större tillgång till information än vad vi har. De kan mycket väl veta vad som sker och sedan låtsas ha varit ”naiva”.

    Liked by 2 people

  14. Stig Fölhammar skriver:

    Det här har Helena Edlund till viss del varit inne på i ett tidigare DGS-inlägg som en av hennes erfarenheter från Afghanistan. Fast hon beskrev det som våldtäkt av pojker och män mot andra pojkar och män, alltså homosexuell ”hämnd” eller förnedring. Och visst, önskar man kränka en människas integritet, är sexualiteten helt klart ett säkert kort att satsa på.

    Liked by 1 person

  15. MartinA skriver:

    Det verkar som artikeln vare sig förstår sex eller våldtäkt. Båda syftar till fortplantning. Båda syftar till att uppfylla livets mening, att kopiera just de gener som har konstruerat oss.

    Om vi kan göra det och låta genallianser som tävlar om resurser med oss så är det ett logiskt beteende. Så här fungerar alla hälsosamma människogrupper. Det är västvärlden som är sjuk och våra nya landsmän beteenden som är friska.

    Gilla

    • Stig Fölhammar skriver:

      Ren galimatias Martina!
      Första meningen i andra stycket är obegriplig rent språkligt sett, och hela inlägget verkar vara en test av om redaktören fullgör sina uppgifter eller har tagit semester.
      Hur skall annars påståendet att syftet med en våldtäkt är fortplantning förstås?
      Och hur skulle livets mening att kopiera de just gener som har konstruerat oss kunna vara förenligt med ingåendet av ”genallianser”?

      Liked by 2 people

      • Stig Fölhammar skriver:

        Ren galimatias Martina!
        Första meningen i andra stycket är obegriplig rent språkligt sett, och hela inlägget verkar vara en test av om redaktören fullgör sina uppgifter eller redan har tagit semester.
        Hur skall påståendet att syftet med en våldtäkt är fortplantning förstås?
        Och hur skulle livets mening kunna vara att kopiera de gener som har konstruerat just oss, och samtidig vara hälsosamt förenligt med ingåendet av ”genallianser” med asylsökarna?

        Gilla

      • MartinA skriver:

        Ett ord föll bort från första meningen, se sista stycket i det här förtydligandet.

        Genallianser:
        Därför att gener är kopior av varandra. När en ung man offrar sitt liv i krig eller en självmordsborgare offrar sitt liv för sin religion så är instinkten som får honom att göra det skapad av att gener är kopior. De kopior som skapat den unge mannen ”bedömer” att det är värt att just de kopiorna som existerade i den unge mannnen förlorar förmågan att kopiera sig. Eftersom beteendet är effektivt för att skydda de resurser som krävs för att upprätthålla framtida kopiering, till exempel fält, betesmarker eller jaktmarker. Att alla individer/genskyddsskal i en grupp inte är identiska är oviktigt, under hela vår evolution har vi grupperat oss politiskt med närbesläktade individer. Visst strävar vi att främja just vår egen kombination av genkopior i statuskamp inom vår egen grupp. Men vi strävar minst lika hårt mot granngruppen. Och allierar oss ibland med granngruppen i större konstellationer mot ”supergranngrupper”.

        Våldtäkt av utgruppare är ett beteende som kan medföra att vi kopierar våra gener i granngruppen, som alltså innehåller färre instanser av genkopiorna som skapade oss sjävla och vår grupp. Och dessutom får granngruppen att spendera sina resurser för att göra ”individen” som skapades från våldtäkten till en vuxen konkurrenskraftig ”individ”.

        Gilla

      • MartinA skriver:

        Genallians kan för övrigt ses som en enskild individ, det krävs ju att mängder med gener samarbetar för att bygga en individ. Men individer är inte verkliga, endast gener är verkliga. Våra intellekt ser visserligen världen genom egots filter. Men det är bara en evolutionär anpassning, ett perspektiv som visat effektivitet i genkopiering. Som flockdjur existerar vi i grupp.

        Det finns visserligen gener som existerar i en stor mängd arter, gener, enligt dawkins funktionella definition, är nästintill eviga. Så ur ett autistiskt perspektiv så skulle ”jag” föredra att femton trillioners trilioners trillioners bananflugor spred sig över universum än att ”nordeuropeer” mådde bra och förökade sig på jorden. Eftersom de (jag gissar) innehåller en handfull gener som även ”jag” innehåller. Men min instinkt är inte att heja på bananflugor, under något scenario alls. Vilket skulle kunna vara en brist i mina instinkter, men man är som man är.

        Gilla

      • Jaxel skriver:

        @Stig Fölhammar m fl
        MartinA har en poäng som dock kunde ha formulerats enklare (tror jag).

        Människans biologi (som syftar till fortplantning) ger henne en stark sexualdrift. I normala tider finns spärrar mot att denna tar sig uttryck i form av våldtäkt. Dessa spärrar utgörs bl a av medkänsla och medvetenhet om risk för bestraffning. I krigstid med förakt för fienden och upphävda rättsregler kan bägge dessa spärrar vara satta ur spel. Då kan (den biologiskt kodade) sexualdriften få ohämmat utlopp.

        Detta är en väl så trolig förklaring som att förloppet ingår i någon sorts plan, att förloppet skulle vara en funktion av en uttänkt strategi.

        Gilla

      • MartinA skriver:

        Tvärtom. Noggrann.
        Lyssna, det beteende du ser i till exempel Burundi har tydliga evolutionära förklaringar. Just beteenden runt fortplantning är så att säga direktevolutionära eftersom evolutionen kretsar runt fortplantning. Det hela är mycket enkelt att förstå.

        Gilla

      • MartinA skriver:

        Naturligtvis har abort och dagenefterpiller förändrat själva resultatet av många av de här betendena. Men både förövare och offer kommer ha respons inbyggda som svar på våldtäkter. De kommer båda reagera som om en potentiell befruktning skett.
        Vi vet inte hur mänskligt beteende kommer förändras av abort och dagenefterpiller . Men om de fortsätter att vara tillgängliga i hundratals år kommer de få evolutionärt genomslag.

        Gilla

      • A skriver:

        Det var lite snålt med gilla MartinA. Men hur man än vrider och vänder på det, kan man nog inte förneka att evolutionen sätter sin prägel på en hel del.. Även om man inte råkar tycka om det.

        Mvh A

        Liked by 1 person

    • Jvk skriver:

      Jag har inte tänkt nog över detta men det saknas något hos Darwin, för komplexiteten hos det levande verkar alltid öka, man kan säga att det mer komplexa överlever men det är också det vackra och det är kanske också en överlevnadsstrategi för det komplexa, att dras till det vackra, men jag undrar om sista ordet är sagt. Kanske vi utvecklas mot godhet och det religiösa var rätt hela tiden?

      Liked by 1 person

      • MartinA skriver:

        Att uppleva något som vackert gör vi därför att det är evolutionärt fördelaktigt.
        Till exempel har vi män en uppfattning om kvinnlig skönhet, vilka kvinnor vi vill konkurrera hårdast om. Men vilka chimpanshonor som chimpanser bör konkurrera hårdast om är inte lika självklart för oss.

        Oftast är evolutionära förklaringar till mänskligt beteende spekulation. Som du säger, komplexiteten är stor. Men det går att sätta ramar. Vad som är möjligt och omöjligt. Till exempel är det omöjligt att könen skulle ha samma normalfördelningskurvor för mer än en handfull attribut, fysiska eller psykiska. Samma sak för regionala skillnader mellan populationer som saknat genflöde under viss tid.

        Men när det gäller fortplantningsbeteende. Såsom utgruppsvåldtäkt. Är de evolutionära förklaringarna överväldigande.

        Gilla

  16. oppti skriver:

    Kanske kan vi göra de som begår dessa våldtäkter besvikna.
    Ge kvinnorna som utsatts för dessa hemska män en hjältestatus.
    Hylla dem och gör dem till hjältinnor.
    Kanske en grupp som samlas och bjuds på fest av samhällets toppar.

    Gilla

  17. Jaxel skriver:

    Personligen har jag lite svårt att förställa mig våldtäkten som motiverad som en krigshandling. Fast det kanske beror på min bristande fantasi.

    Likväl är föraktet för kvinnan en oerhört viktig faktor för brottet. Även om en man är ”jättekåt” så begår han i normalfallet ändå inte våldtäkt. Det finns två skäl till detta. Dels att de flesta män förstår att han skulle åsamka kvinnan en oerhörd och faktiskt inte vill göra det. Och dels, förstås, att han skulle kunna åka fast och bli bestraffad.

    Den första avhållande faktorn, medkänslan, kan kraftigt reduceras om den presumtive gärningsmannen har fått lära sig att det möjliga offret är värt förakt, t ex om offret inte betraktas som fullt ut människovärdigt. Offret kan ju ur den presumtive gärningsmannens perspektiv vara något så föraktligt som en hora, närmare bestämt en svennehora.

    Jag vill mena att ”svennehora” och andra likartad uttryck för förakt för svenska kvinnor är mycket allvarlig. Detta är dock inget som PK eller kriminologer vill diskutera. Snarare vill man bannlysa en sådan diskussion. Däremot om någon offentlig person skulle låta tungan slinta och exempelvis använda ordet ”negerboll” så riskerar vederbörande att uteslutas från offentligheten.

    Gilla

    • Jaxel skriver:

      Ordet ”oerhörd” i andra stycket ovan skulle ha följts av ordet skada, d vs det skulle ha stått ”oerhörd skada”.

      För övrigt kan man notera att när jag gick i skolan på 1960- och -70-talet så användes aldrig ordet hora om en ung kvinna/flicka. (Om det inte sakligt sett var korrekt förstås.) Jag kan inte belägga det, men för mig framstår det som tämligen uppenbart att detta dagens oskick har samma upphov som begreppet svennehora, det är bara en variant av samma sak. I vissa grupper är kvinnor som visar sin sexualitet helt enkelt värda förakt.

      De feminister som upprörs över detta språkbruk gör som vanligt sitt bästa för förhindra en vettig diskussion om hur det har uppstått och därmed medverkar de mer eller mindre direkt till att eventuella ansträngningar att bli av med det förhindras.

      Liked by 1 person

  18. Hovs_hällar skriver:

    Patrik, bra att du har insett detta!

    Då har du fattat mera än många andra, framförallt mera än PK-sektens fotsoldater tycks fatta.

    Det som pågår i Sverige är ett lågintensivt krig, som förs av ”kulturberikare” i synnerhet mot etniska svenska kvinnor. Makthavarna har i praktiken inga verksamma medel mot detta.

    De förövare som faktiskt döms verkar vanligen få närmast symboliska straff.

    Makthavarna vill helst inte att det ska komma ut vad som pågår, då det ställer deras vanvettiga politik i en pinsam dager. På sin sida har de ett koppel femi-nazis som gör allt för att förklara bort och relativisera det etniska kriget genom att bland annat sätta igång drev av typen ”metoo”.

    Liked by 9 people

  19. Lennart Bengtsson skriver:

    Så länge det bara pratas och inget görs så får svenska folket skylla sig själva. Den enda orsaken att inget händer måste bero på att många innerst inne vill ha det så här. Sverige har enligt uppgift en feministisk regering , det finns ett rent feministiskt parti och därtill ett antal andra kvasi-feministiska partier som V, MP, L och C vilka utan att blinka låter landets kvinnor gruppvåldtas och förnedras. Till och med kvinnornas närstående män låter detta ske utan att reagera. Ett land som förhåller sig så har tyvärr framtiden bakom sig.

    Liked by 12 people

    • educaremm skriver:

      Att alla krig som förts genom historiens gång, har handlat om att nå det högsta befälet, alltså kungamakten osv., i en fiendenation eller fiendegruppering, och kunna utplåna denne kungamakt, helst inför hela resterande befolkningen?….

      Det är som i spelet schack?…
      Det är först när kungen är schack matt, eller utslagen, som spelet anses vara vunnet.
      Bönder är många och kan offras en masse. Vidare upp i hierarkin finns starkare spelare som torn, springare och löpare. Damen kan vandra fritt över hela spelbrädet, och kan också slås ut, utan att spelet för den sakens skull anses vara förlorat. Det är först när kungen, den högste potentaten och makthavaren, är utslagen, som spelet anses vara över.

      Detta är intressant….

      (Läs mer….)

      Gilla

  20. Hans Jensevik skriver:

    Diagnosen är klockren. Efter diagnos gäller åtgärder. Åtgärderna i detta fall kräver ”satan perkele” och det finns inte längre hos dagens till feminiserade mähän svenska män. Jag är fyrtitalist och uppfostrad till samhällsbyggare, krigare och gentleman. Det fattas i Sverige manlig princip idag. Jag kan inte förstå vad dagens kvinnor ser hos sina män?

    Liked by 12 people

  21. plq017 skriver:

    I islamisternas erövring av den Iberiska halvön var våldtäkter en viktig del av krigshandlingarna. I militära drabbningar män emellan gällde det att vara grymmast (mest avskräckning), och med kvinnorna så kidnappades de, eller togs som pant för att undvika att andra slaktades, och våldtogs. De som kvinnor som högst i kurs var endera mäktiga mäns hustrur, eller mycket vackra.
    Strategin har inte förändrats, utan en 1400 år gammal skrift duger fortfarande som strategidokument för hur fienden skall erövras.

    Liked by 1 person

    • Jvk skriver:

      Denna bok tog jag till mig, men Guns Germs and Steel läste jag med positiv blick men hans förklaringar blev allt mer krystade och tillgjorda. Kort så kommer han fram till att Europas framgångar beror av att vi hade hästar alltmedan det i Afrika fanns zebror, och zebror bits.

      Gilla

      • brrr skriver:

        Oj, jag läste den svenska översättningen Vete, Vapen och Virus.
        Den tyx handla om något helt annat, ty jag förstod det så att det var européernas överlägsenhet i vapenmakt och att skaffa fram mycket mat samt de virus de tog med sig till folk som inte hade resistens, som gjorde att européerna kunde erövra Amerika och andra områden.

        Gilla

  22. plq017 skriver:

    Delar av PK-eliten anser inte att våldtäkterna är ett problem, utan en väsentlig del i anpassningen av det det svenska samhället till den importerade kulturen.
    Vi måste förstå att det finns så mycket frustration som måste få sitt utlopp.
    För att citera en rektor: Umgänge på alla plan är en väsentlig del i anpassningen av de nyanlända.
    Gärningsmännen gick kvar i skolan, flickans föräldrar bötfälldes för att de inte såg till att flickan kom till skolan.

    Liked by 1 person

  23. Anders L. skriver:

    Patrik har rätt, våldtäkterna beror på hat och vilja att vanhedra svenskarna. Det är en sannare bild än den uppmärksammade artikeln av Kyeyune i Kvartal där han menar att det beror på förbittring och mindervärdeskänsla mot oss starkare och mer framgångsrika.
    https://kvartal.se/essaer/aawylu27vwxxh1zn7mxqgthl832x7z
    Däremot lägger inte ”välfärdsstaten … upp strategier för att begränsa våldtäkterna.” Tvärtom, det är avsiktligt. Ett stort steg i den riktningen tog riksdagen igår.

    Liked by 4 people

  24. Jvk skriver:

    Det hade varit av stort värde om någon med insikt i Sydafrika, hur det var i verkligheten med apartheid och hur det är nu, och hur Sverige agerade, kunde skriva ett inlägg. Det finns nog inte många områden där indoktrineringen är så massiv. Mottager tacksam tips om pk-befriade bra beskrivningar. Jag tror att Sydafrika kan lära oss mycket, vi är i samma situation, med den skillnaden att i vårt fall så är det ursprungsbefolkningen själv som har tagit hit de andra folkgrupperna, men det är samma tänk som drev socialdemokraternas engagemang mot apartheid som driver massinvandringen, kanske med samma konsekvenser.

    Liked by 1 person

    • Falsk_Flagg_ skriver:

      @ JVK,

      Jag var ansvarig för en ganska stor verksamhet i Sydafrika ett tag och hade mycket att göra med det landet. Till och från har jag skrivit om detta, även om det inte har blivit så mycket de senaste åren. Oftast ledde det bara till rent hysteriska reaktioner, men det är väl andra tider nu. Så kanske jag skriver några längre inlägg framöver.

      Men inte på DGS, för här lär det bara klippas bort…..

      Utlandssvensk

      Liked by 1 person

      • Jvk skriver:

        Skriv för attan, vi är i en skyttegrav, stoltheten får sättas till sidan, jag håller med om att det är störigt men Patrik bor på Östermalm och skriver i eget namn, alla krafter behövs.

        Liked by 1 person

      • Jvk skriver:

        Tack, jag tänkte mer en samlad överblick, från tiden före apartheid fram tills nu. Hur hänger det ihop?

        Gilla

    • historiker skriver:

      Var I Sydafrika en kort tid 1971 och kunde konstatera att städerna hade en rätt europeisk stadsbild, särskilt Kapstaden, J´burg och Pretoria. Infrastrukturen var av högre klass än i övriga Afrika och ex.vis tågen (som jag reste med) likvärdiga med dem i Europa och höll tidtabellen snarast bättre än svenska SJ. Man gick lika säker på gatorna där som i Sthlm och Gbg trots att man sällan såg några poliser.
      Apartheid fanns givetvis men dominerade inte varje ögonblick av det dagliga livet samt märktes mest i samband med besök på t.ex. postanstalter, där det fanns uppdelning av lokalerna för vita resp. icke-vita. Slående var dominansen av icke-vita i serviceyrken. Man kunde ana spänningar mellan boer (alltså holländare) och engelskättlingar samt även konstatera rätt stort inflytande från den kalvinistiska (protestantiska) kyrkan – vid ett tillfälle frågade några boer om jag var katolik och när jag svarade nekande blev stämningen gladare.
      Öht blev jag som svensk mycket väl behandlad i Sydafrika även om man där, även bland folk i allmänhet, kände till svenska politikers kritik mot apartheidpolitiken.
      En märklig sak var, att det (trots redan på 1970-talet) inte fanns någon television i landet – den kom flera år senare. Däremot radio förstås, och ett stort utbud av dagstidningar ¨både på engelska och boerspråket afrikaans (där ganska lätt att förstå en del ord, då de liknade de i svenska språket).

      Liked by 1 person

  25. Christer Hanefalk skriver:

    Tack Patrik!
    En otäckt tydlig artikel. Om ett problem som saknar lösning! Åtminstone i vårt land. En demokrati kan inte hantera situationen och särskilt inte vår. Det är svårt att hävda att staten ska ha ‘våldsmonopol’ när (förre) polischefen är inne på ‘korvgrillning-med-våldsverkarna’-lösningen. Vi saknar idag i princip allt som krävs för att stoppa det som sker. Vi har importerat MENA och delar av länder i mer södra delar av Afrika. Och vi har fått MENA och södra delar av Afrika. Är någon – utöver politiska företrädare på högre nivå – förvånad? Man behöver bara titta på ‘kultur’-kartan så förstår man hur det kommer att gå.
    Men, det är klart att det är svårt att tala om en ‘kultur-karta’ när det finns politiska ledare på hög nivå som berättar för oss att vi själv inte har någon kultur att vara stolta över …
    Samtidigt hävdar jag – för fjärde eller femte gången nu – att våra politiker inte har en dold agenda. Våra politiker gör så gott de kan! Det är det som är vårt allra största problem!!

    Liked by 1 person

    • pllay skriver:

      Våra politiker åker på Bilderbergmöte och kommer tillbaka helt förändrade.
      Från i princip vilka politiska ideologier som helst till helhjärtade globalister.
      Det är som Steppford wifes, från människor till robotar.
      Vi röstar på olika partier och får globalism.
      Att byta uppdragsgivare från landets folk till globalistiska främlingar är näst intill själva definitionen på landsförräderi och bör bestraffas som sådant.

      Liked by 1 person

    • olle reimers skriver:

      Det är klart att de har en dold agenda (som förresten numera är ganska illa dold)!

      Det du missar är den påstådda svårigheten att hålla en konspiration dold om den handlar om många människor. Grejen är att det bara är ett fåtal individer som är inblandade på riktigt medan resten hänger med av olika skäl.

      I Sverige är det alltså ett litet men effektivt maktetablissemang som bit för bit flyttar fram sina positioner och effektivt håller alla protesterande nere. Gör att få vara med däruppe är det bara att lyda eller förpassas till utmarkerna. Se bara vad som hände med Tobias Billström.

      Jag håller med om att inkompetens är ett stort problem. Men orsaken till detta är att rekryteringen inte sker bland de mest kompetenta utan bland dem som är villiga att underkasta sg.

      Gilla

  26. 8 juni 2018 skriver:

    Det här är en mycket bra text. Ger läsaren kunskap, insikt.

    Denna text borde ingå i bok med 20-25 övriga läsvärda texter av Patrik Engellau.

    Om DN exempelvis vill göra sig intressantare – borde tidningen ge utrymme åt Patrik E.

    Istället fortsätter tidningen publicera de vanliga artiklarna.

    Gilla

  27. Fredrik Östman skriver:

    Det är ju just för att det vanärar svenskarna som den styrande pedofilringen vill ha det så här. Det är ju just på denna punkt som de är helt ense med de nya ockupanterna som de har importerat hit. De vill ha det så här, och med ”så här” avses framför allt de pedofila våldtäkterna, men även mord, stympning och misshandel. De vill ha det så här.

    Liked by 3 people

  28. Karl Oskar skriver:

    Mycket bra Patrik!
    En blodisande insikt.
    Som alltmer börjar nafsa de PK-lärda i bakhasorna.
    Kommer leda till ”Westerberg-effekt” 9/9.
    För SD. För AFS.
    Är helt säker.

    Gilla

  29. Lars skriver:

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Tutsier

    Varför? Troligen för att Tutiserna utgjorde en styrande aristokrati fram till 1961.

    Jag läste en skildring av ondska av två svenska psykoanalytiker som försökte förstå folkmorden i Rwanda. Inte en rad om de ekonomiska konflikterna. Det var som att läsa Ludvig Igra ”den tunna hinnan” där man inte heller får svar på frågan om hur folkgrupper kan utmåla och föfölja en annan. Miljoner dör, men psykoanalytiker tror det handlar om vår förmåga till grymhet och att spärrarna släpper.

    Svaret ligger nog snarare i gruppdynamik och propaganda från ledande makthavare och rädsla för att tillhöra ut gruppen.

    Ofattbart är det ändå, att slå ihjäl miljoner människor som i Rwanda.

    Det visar hur stark propaganda är. I Sverige har vi borgerlig media och nyliberaler med devisen ”slopa bidragssamhället”, ”privatisera”, ”åt var och en efter förmåga”.

    Gilla

    • Jvk skriver:

      Ser du då inte sambandet mellan bidragen och att bidragen måste ha en mottagare, nämligen invandrarna och därmed hjälpa BIK att växa? Kundimport som endast är möjlig för att skatten är så hög

      Liked by 2 people

      • Lars skriver:

        Jomenvisst, men jag undrar om du kan dela upp tankegången? Inget rikt land kan ha öppna gränser utan att dra till sig människor från fattigare länder och inget välfärdsland kan inkludera hela världen och icke medborgare. Det är ena sidan. Den andra sidan är vad jag gissar Rheinfeldt och Kristoffersson i sin ungdom i MUF avsåg när de ville krossa välfärdsstaten med invandring, att påfrestningarna blir för stora och att betalningsviljan för solidaritet med de egna olycksbarnen blir mindre. Det är synd att Rheinfeldts bok ”Det sovande folket” inte är tillgängligt i bokhandeln.

        Vad jag uppfattar Patrik tar upp är de etniska konflikterna i mindre utvecklade länder och vi har ju ett stort antal immigranter från sådana och dessa är även här oftast marginaliserade. Resultatet blir ökade konflikter och potential för konflikt baserat både på ekonomiska skillnader och på etniska och religiösa. Ytterligare ökade klyftor kommer då att spä på de konflikterna vad jag förstår. Jag gissar att hela den stora grupp som nu inte klarar gymnasieskolan och har etniska kännetecken som avviker från de svenska rymmer en tickande bomb (självklart inte alla draget över en kam).

        Ovanpå detta har vi den politiska nyliberala retoriken om att minska skatterna, som drivs av hela borgerligheten, och vi såg ju under Alliansen att det var transfereringar man angrep (inte offentlig sektors effektivitet och inte heller vad man kan kalla det bidragsindustriella komplexet med NGO’s, Sida, föreningsstöd, idrottsstöd etc) dvs välfärdssystemen och vi har som bekant för låga pensioner (vilket var medvetet borgerligt paket under Bildt).

        Det heterogena samhället ger upphov till mindre solidaritet och så är det. Det blir muntert framöver och absolut nödvändigt är totalstopp för inflödet, men det räcker inte, det många här redan och det finns problem som jag vill föra till politik och media och som har med retorik och bristande förmåga att göra och blockerar alla lösningar och som sprids som en alltmer sjukt offentligt och privat samtal om världen i Sverige!

        Gilla

      • olle reimers skriver:

        Läste just PDF:en som innehåller Reinfeldts bok.

        Där uttrycks det mesta av sådant som lommer fram på DGS. Knappast särskilt kontroversiellt för de flesta av oss.

        Därefter kom Fredrik Reinfeldt uppenbarligen fram till att han fått makten att rycka vingarna av flugan; vilket han alltså uppenbarligen gjorde med lustfylld sadism. Ett Alexanderhugg i form av ohämmad invandring så att svenska folket skulle vakna upp.

        Han gick ett steg för långt. Det var inte den makten han hade blivit anförtrodd.

        Gilla

      • Lars skriver:

        Tack. Vilken kalkon! Om det nu inte varit för att herrar Borg, Schlingman och Rheinfeldt kom till makten…

        Gilla

  30. villervalle03 skriver:

    Jag tycker att Clintans utsago om yngre generationer, även passar svenska män. Han tyckte den lättkränkta och lättsårade generationen var en samling pu….s, det svenska ordet blir i mina öron lite väl grovt. Men träffande, mesar kan man säga om man vill vara diplomatisk. Svenska befolkningen och i synnerhet männen är en samling mesar, därav aldrig nån svar, på krigsförklaringen av ett gäng till mesta delen underutvecklade män från tredje världen. Våra barn, flickor och kvinnor drabbas, utan att vi gör nånting annat är beklagar oss. Vi är sannerligen ett gäng pussys, eller mesar om man vill. Clint Eastwood mannen hela dan.

    Liked by 1 person

  31. lookslikeanangel skriver:

    GROTESK

    En vän till mig har ett konstgalleri. Hen är är väldigt bra på att hänga tavlor enligt det
    Gyllene Snittet.

    Kanske är det lite en bild av Sverige tidigare. Går man på konstutställningar nu
    kan det vara utflutna former och aparta installationer – inte ens spännande!
    Hemska tanke om det speglar vår tid!

    Det finns ingen “formel” eller algoritmer eller lagar som gäller.
    Hur håller man ihop ett sånt samhälle?

    Svar: Inte alls!

    Gilla

  32. O.T. skriver:

    Reinfeldt än större belastning för Kristersson
    Fredrik Reinfeldt gått ut med budskap som är häpnadsväckande och skadar helt uppenbart nuvarande M-ledaren Ulf Kristersson mitt i valrörelsen.

    Avgångna partiledare bör hålla tyst. Det är en klok gammal praxis, eftersom föredettingen lätt kan ställa till det för efterträdaren. Dagens exempel illustrerar det på ett dramatiskt tydligt sätt.

    Reinfeldt hävdar att det inte behövs fler poliser, istället borde mammor patrullera offentliga platser.

    http://erixon.com/blogg/2018/06/reinfeldt-an-storre-belastning-for-kristersson/
    Kristersson och Reinfeldt samma andas barn.

    Gilla

  33. Hed skriver:

    1994 röstade EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) själv ja 
till att gå med i den dåvarande europeiska unionen som han menar skiljer
sig kraftigt åt från vad det idag förvandlats till. Det är också skälet
till varför Sverigedemokraterna vill både omförhandla Sveriges avtal 
och låta folket säga sitt i en folkomröstning.”
    Vad glad jag blir åt denne klartänkte SD-EU-parlamentariker! Även jag röstade ja till det EU, som det tedde sig år 1994. Jag har alltid varit Europavän och hade rest mycket i framför allt Västeuropa.

    Men någonting för Sverige mycket ofördelaktigt hände efter att landet skrivit under Lissabonfördraget. Det gick heller inte att fullt ut få reda på vad det här fördraget gick ut på. Jag letade på alla upptänkliga ställen.

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.