Islamisk fundamentalism håller arabvärlden nere

Mohamed Omar

”Det är inte lätt att vara arab i dessa dagar”, suckade den libanesiske författaren Samir Kassir i boken Den arabiska olyckan, som kom ut på franska 2004 och svenska 2006. Och det har inte blivit lättare sedan dess. Kassir mördades av en bilbomb utanför sitt hem i Beirut den 2 juni 2005. Ett öde som ofta drabbar arabiska intellektuella.

Att arabvärlden befinner sig i kris är alla överens om, även arabnationalister och islamister. Man är dock inte överens om krisens orsaker och hur man ska komma ur den. Islamisterna tror att krisen beror på att muslimerna har övergett islams lagar och förnedrat sig genom att anamma västerländska seder. Krisen kan överkommas genom att upprätta en sant islamisk stat.

Det är förstås trams, och det kommer islamisterna förr eller senare att begripa. Hos Samir Kassir kan jag läsa om ”hur djupt illusoriskt det är att tro att politisk islam kan erbjuda en möjlighet att ta sig ur den arabiska olyckan, för den är just en av dess grundstenar”.

För två år sedan fick den syriske poeten Adonis ta emot Stig Dagerman-priset. Han fick det för ”ett författarskap där lidelsen för den arabiska poesin bortom religion och politiska strömningar blottlägger diktkonstens frigörande väsen”, som motiveringen lyder. Adonis är säkert en stor arabisk poet, jag vet inte eftersom jag inte läser arabiska tillräckligt bra. Det jag har läst i svensk översättning har inte tilltalat mig. Men jag beundrar Adonis som tänkare och debattör.

När arabiska våren-ruset var som värst var Adonis en av få nyktra bedömare. Han var skeptisk till den så kallade ”demokratirörelsen” i hemlandet Syrien. Han undrade vad det var för en demokratirörelse som kom tågandes från moskéerna och skanderade religiösa slagord. En sådan revolution skulle ju bara förvärra den arabiska olyckan.

Vi i väst var naiva och ville inte lyssna till skeptiska röster, vi vill se det goda folket störta den onde härskaren. Det dröjde väldigt länge innan våra västerländska medier började inse att de väpnade grupperna i Syrien i inte var sekulära och liberala demokrater. De största grupperna, som Nusra och Islamiska Staten, var till och med brutalare än regimen, och betydligt farligare, eftersom de förenade sin brutalitet med religiös fanatism och eftersom de var en del av en global, jihadistisk rörelse.

I väst ville man tro att arabvärlden reste sig för att kasta av sig förtrycket. Därför glömde man bort alla undersökningar som visade att araberna inte delar västerlänningars värderingar. En betydande andel av den arabiska befolkningen tror på och respekterar sharia, islams lagar. Själva idén med en gudomlig lag går på tvären med demokrati, som de flesta av oss förstår som ”folkstyre”, det vill säga att människor styr med sina egna lagar, som vi skapat själva, och inte sitter och uttolkar Guds lagar.

Ja, religionen har ett starkt grepp om människorna i arabvärlden och en yttrandefrihet likt den vi har i väst är därför knappast möjlig. Olyckan beror alltså inte bara på regimerna utan även på folket. Även om en regim skulle göra det lagligt att till exempel öppet kritisera islam så skulle inte folket, som det ser ut idag, acceptera det utan ta lagen i egna händer, uppviglade av karismatiska imamer. En majoritet av egyptierna anser till exempel att den som lämnar islam bör straffas med döden.

Sekulära, liberala och demokratiska araber är individer, inte rörelser. De kan inte samla tusentals människor på gatorna och inte heller bilda miliser för att utkämpa väpnade uppror. Adonis var klarsynt och sade redan på ett tidigare stadium att upproret i Syrien bärs upp av ”religiös fascism” och att Frankrike, och väst generellt, sviker den franska revolutionens ideal genom att ställa sig bakom det. ”Jag stödjer inte oppositionen”, deklarerade Adonis i februari 2012. Då menade han förstås oppositionen som den såg ut då, och fortfarande ser ut idag. Självklart skulle han välkomna en sekulär och demokratisk opposition.

Författaren och islamkännaren Sigrid Kahle gjorde en intervju med Adonis som publicerades i antologin En tid mellan askan och rosorna, utgiven på Alhambra förlag 2001.

Kahle frågade där hur Adonis ser på arabvärlden idag, och han svarade att den arabiska kulturen har lämnat ett stort bidrag till den mänskliga civilisationen men att den inte längre är skapande. ”Den befinner sig i full nedgång, den upplöser sig”, sa han.

Det är en mörk bild han målar upp av en arabisk kultur som inte skapar något, ja, som är helt beroende av väst men som är för stolt för att medge det. ”Det finns inga arabiska filosofer som skriver på arabiska”, fortsätter Adonis. ”Inget radikalt nytänkande existerar. Ingen ställer de förutsättningslösa frågorna om religion, politik och sexualitet, om förhållandet mellan människa och Gud. Filosofin tvingas överensstämma med religionen.”

I sin intervju med Adonis frågar Sigrid Kahle vad som kan rädda arabvärlden från förfall. ”Demokrati och kreativitet”, svarar Adonis. Och detta kan inte påtvingas utifrån utan måste växa fram inifrån. ”Men det är araberna själva som har ansvaret för att skapa demokrati, inte USA”, konstaterar han.

Som jag ser det finns det bara en väg framåt, och det är en orädd och grundlig religionskritik som så småningom kan leda fram till ett öppet debattklimat. Utan ett sådant debattklimat, i en arabvärld fortsatt präglad av religiösa tabun, har jag svårt att se att demokratin kan slå rot. Det största hindret för en demokratisk utveckling är religiös fundamentalism. Al-Qaida, Islamiska staten (IS) och andra mindre terrorgruppen är bara de mest akuta symptomen på en mycket större sjuka. Det kommer att krävas offer, blod kommer att flyta, men väst kan inte göra det här åt araberna.

Det är när arabiska intellektuella, inte en utan många, och inte i exil i väst utan i Damaskus, Kairo och Tripoli, gör som Strindberg och tar kål på myterna om ”den ärofulla historien” som sprickorna kan börja uppstå i muren. När man börjar ta ner profeterna, kaliferna och de skriftlärde på jorden i dramer, filmer, romaner och dikter. Varför? För att den samtida religiösa makten stödjer sig på det förflutnas auktoriteter. När man avslöjar dessa auktoriteter, när man förlöjligar dem, försvinner vördnaden och man kan göra deras tillkortakommanden och förtjänster till föremål för en öppen diskussion.

Den arabiska våren vände sig mot presidenterna i sina palats, men inte imamerna i sina moskéer. Att störta en president samtidigt som man lämnar den religiösa makten intakt kommer bara att leda till ett nytt förtryck i religiös dräkt, som när Muslimska Brödraskapet vann valet i Egypten. Det var många på Tahrir-torget i Kairo som häcklade Mubarak och hans regim, men ingen som vågade klä av religionen dess helighet och göra den till föremål för kritik och debatt.

Adonis brukar påpeka, och jag är benägen att instämma, att den religiösa diktaturen är den värsta sortens diktatur, eftersom den är total och vilar på en auktoritet som påstås stå över människan.

56 reaktioner på ”Islamisk fundamentalism håller arabvärlden nere

  1. Bo Svensson skriver:

    Kravet utifrån på Sydafrika, Rwanda, Algeriet, Libyen på demokratiska reformer var fel. – Kraven och brösttonerna skall reserveras för rättsordning, – inte folkmakt.

    Rösterna skall inte räknas utan vägas, hette det och det är ju rätt. – Majoriteten har alltid fel och i en ideal demokrati beror vikten av ens röst på hur klok man är.

    Gilla

    • Moa skriver:

      Om invandringen fortsätter kan det år 2050 finnas 4,5 miljoner muslimer i Sverige. Detta enligt forskningsinstitutet PEW, skriver Dagen.se på fredagen. Nu varnar forskare för ökade spänningar mellan muslimer och icke-muslimer.

      Liked by 1 person

  2. Jan Andersson skriver:

    Byt ut ordet islam mot socialism så beskriver din text även Sveriges dilemma, fast problemen här inte är så stora än, men våra makthavare och media jobbar på det.

    Gilla

  3. Aurora skriver:

    Ja, det du skriver som kommer att krävas för att sätta stopp för den arabiska olyckan kommer ju inte att hända. Vi ser ju istället den arabiska olyckan sprida sig som en löpeld och utvecklas till den globala olyckan. Och de svarta gråterskorna får fullt upp att göra..

    Liked by 5 people

  4. erik2 skriver:

    Mitt i all bedrövelse som jag dagligen känner över den onämnbara religionen och den mjuka och långsamma kommunistiska statskuppen vi just nu genomlider; En konstruktiv och hoppfull text. Det kanske kan komma en riktig frihetstid även efter detta.

    Liked by 1 person

  5. Jan Bengtsson skriver:

    Dags att tilldela Adonis Nobelpriset i litteratur,
    kan Bob Dylan få det så…

    Fast nu är förhoppningsvis Danius borta för gott?
    En (Söder)törn, in the ass…

    Det skulle ta uppmärksamheten från andra bitar i Akademiens verksamhet)

    Gilla

    • Lev Barkland skriver:

      Well, Adonis var sannerligen en lågodsare för nobelpriset fram till för något år sedan. Då han började bli uppmärksammad som islamkritiker. Sedan dess är han ute ur bilden, det kan vi nog utgå ifrån. Om vi känner våra Svenska institutioner rätt.

      Liked by 4 people

      • Jan Bengtsson skriver:

        Som Du förstår var jag en aning ironisk…
        (S)jälvklart skulle Svetsarens PARTI inte acceptera det!

        Gilla

  6. Fredrik Östman skriver:

    ”Den arabiska våren vände sig mot presidenterna i sina palats, men inte imamerna i sina moskéer.” — Nej, men den arabiska våren vände sig mot presidenterna i deras palats, men inte imamerna i deras moskéer. Tro inte på Svenska Ankedammiens försök att förstöra ärans och hjältarnas språk.

    Liked by 1 person

  7. Underdog skriver:

    Lysande Eddie. Vill bara tillägga att det borde vara obligatoriskt att läsa Adonis lilla dialogbok ”Våld och Islam” innan man tillåts yttra sig om Islam och dess betydelse i arabvärlden. Det är helt rätt att förändringen måste komma inifrån och den måste komma med satir och parodisering av dem som sitter på piedestaler. Därför är det dubbelt olyckligt att vi i väst, i stället för att stödja de kritiker som finns i arabvärlden, ställer oss in i ledet och avstår från att satirisera över de religiösa dumheter som innefattas i sagorna om Muhammed. Ecrasez l’infame!!

    Liked by 1 person

    • Lev Barkland skriver:

      Ja, det är olyckligt. Richard Haas ord ”Mellanöstern inte så mycket ett problem att lösa, som ett tillstånd att hantera” är applicerbara på religionen Islam också. Eller skulle ha kunnat vara det.

      En stor tragedi med vår förda migrationspolitik är att vi gjort det till vårt problem. Våra folkvalda har med berått mod importerat vår tids största politiska och kuturella problem. Ett problem som nu kommer att plåga även vårt folk i generationer. Det rätta hade varit ‘containment’, att isolera problemet, att undvika det. Det var aldrig vårt ansvar att ta fram en lösning på islams dilemma. Nu kommer vi (våra barn) inte undan. En hybris som är oförlåtlig.

      De muslimska ledarna tackar och tar emot. De spelar på vår vita skuld. Det finns ett samspel mellan den muslimska världens mindrevärdeskomplex och den västerländska världens hybris. Kanske är det detta som är ‘integration’ på riktigt. Muslimska världens ledare kan framhärda i att deras problem inte är deras att lösa, utan västerlandets. Vi är integrerade.

      Liked by 7 people

  8. Elof H skriver:

    Min analys har alltid varit att araberna känner ett enormt mindervärdeskomplex gentemot väst och därför beter sig som de gör. Ser man krasst på det så klarar araberna idag inte av något alls av allt det som krävs för att skapa ett modernt samhälle. All deras rikedom bygger på oljan men alla former av modernitet kommer utifrån. Klart att detta tär på självkänslan. Islam erbjuder för många den enda utvägen att få känna någon slags stolthet.

    Liked by 1 person

  9. Can you dig it skriver:

    Jo, men frågan är varför detta skall röra mig mer än penisfordralens uppgång och fall på Nya Guinea? Det är globalisterna och etablissemangets fel att jag måste bry mig om just islam. Jag behöver inte bekymra mig om hinduismens modernisering på samma sätt, ingen pressar heller kvinnor i Sverige att ha kastmärke,vi ser inga sikhiska turban eller skägguppror, jag behöver heller inte bekymra mig om konflikten mellan Rinzai och Soto-zen, utan det är endast islam vi pratar om, hela tiden. Under hela mitt liv så har arabvärlden, och i synnerhet dess kärna, Saudiarabien, varit motsatsen till allt väst är byggt på, varje steg vi tog mot exempelvis jämställdhet var ett steg längre bort från islam och den delen av världen, varje steg vi tog under upplysningen mot rationellt vetenskapligt tänkande var steg bort från den dogmatism som rådde i muslimska länder.

    Det är därför viktigt att man sätter sannolikheter och rimliga bedömningar på att lyckas i närtid med reformationen av islam, för detta problem kan genom att muslimer nu befinner sig här uppenbarligen inte lösas utan blod. Ännu så länge så är det endast oskyldiga västerlänningar och judars blod som spills när de fegt blir mördade av muslimer men hur länge kan en sådan asymmetri bestå? Till sist så smäller folk myggan som sticker dem. Så varje artikel som talar om reformation av islam borde först börja med hur vi kan minimera islams inflytande i Europa, vi kan inte reformerna islam härifrån, utan det måste muslimerna göra själva i sina hemländer som Adonis skriver, eller inte, efter deras egen devis, och alla tecken visar på att muslimerna här nu är så många att de blir MER fundamentalistiska när de befinner sig här, bland trons fiender. Vi uppnår motsatsen till Omars önskan genom att muslimerna befinner sig här.

    Liked by 8 people

    • Can you dig it skriver:

      Som vanligt så är Sverige värst, Sverige med sina bidrag är det perfekta landet för muslimsk fundamentalism, man är segregerad, staten livrädd för muslimerna, man får pengar så kvinnorna kan gå hemma hela tiden, man kan ohindrat sprida de mest hatiska budskapen i moskeérna som byggs med både svenska skattebetalares pengar och salafistiska. Dessutom så har islams företrädare perfekta exempel på västerlandets dekadens, vi får inte i kyrkan, kvinnorna är lösaktiga och när någon förgriper sig på dem så försvarar vi dem inte ens, vilket bättre bevis för en depreverad kultur kan man finna, inte ens de egna kvinnorna och barnen skyddas och hämnas.

      Liked by 6 people

    • Lev Barkland skriver:

      Exakt min mening, @Can You Dig It. Hade inte scrollat ned och läst din kommentar när jag svarade @Underdog ovan, men det är ungefär detta jag ville säga också. En av de vidrigaste konsekvenserna av vår förda migrationspolitik är att våra folkvalda gett oss detta ok, denna förbannelse, från och med nu och för framtida generationer att hantera. Man skulle sett på arabvärlden och dragit lärdom i stället.

      Liked by 2 people

      • Underdog skriver:

        Håller med. Men orkar/hinner inte skriva så långt. När frågan om islam kommer upp säger jag oftast: ”Varför skall jag behöva bry mig om det?” Problemet är dock att vi har dem här runt oss hela tiden, på grund av idiotbesluten med början när Luciabeslutet upphävdes.

        Liked by 1 person

    • olle reimers skriver:

      Man kan inte diskutera islams inverkan på västerlandet utan att nämna att Arab Spring till stora delar iscensatts av globalisterna med Hillary Clinton, Barack Obama och John McCain som instrumentella i sammanhanget. Målet har varit att medelst omfattande flyktingströmmar försvaga Europa för att på så sätt kunna genomföra målen i Agenda 2030.

      Utan denna uppmuntran hade imamerna kunnat fortsätta att ropa ut sina budskap i öknen; där de hör hemma.

      Gilla

  10. Erik Björn-Rasmussen skriver:

    Muhammed!
    Jag har ännu inte träffat dig men hoppas kunna möta dig snart. Jag instämmer med LJ och Jan Andersson. Men från LJ:s kommentar vill jag stryka ordet ”kanske”. Jag har läst många av dina inlägg. Detta är det bästa. Klockren beskrivning av islams makropolitiska dilemma.

    Jag kommer snart ut med en bok om svensk sjukvård. I den spelar jag samma roll som Samir Kassir. Eftersom vi befinner oss i Sverige är jag hyfsat säker på att överleva. 🙂 Min kritik riktar sig mot det maktetablissemang som skyddar och kommer att skydda sina positioner mot den onådiga kritik jag riktar mot det system de ledere och profiterar på.

    Bokens huvudtema är: Det är politikerstyrningen som sådan som är grundorsaken till sjukvårdens accelererande kris. Här nedan har jag travesterat ett citat jag hämtat från ditt inlägg:

    Först själva inlägget:
    Det är förstås trams, och det kommer islamisterna förr eller senare att begripa. Hos Samir Kassir kan jag läsa om ”hur djupt illusoriskt det är att tro att politisk islam kan erbjuda en möjlighet att ta sig ur den arabiska olyckan, för den är just en av dess grundstenar”.

    Sedan min travesti:
    Det är förstås trams och det kommer det landstingspolitiska etablissemanget förr eller senare att begripa. Hos EBR kan alla läsa om hur djupt illusoriskt det är att tro att mer politik kan erbjuda en möjlighet att ta sig ur sjukvårdens accelererande kris. Det är ju den politiska styrningen i sig som utgör dess primära grundsten.

    Liked by 2 people

  11. MartinA skriver:

    Nu var varken den islamiska rörelsen i Libyen, Irak eller Syrien tillräckligt stark för att störta den sekulära ordningen. För det behövde de massivt stöd från USA, världens ena supermakt. Och att så många syrier slagits så hårt och dödsföraktande mot jihadisterna i ISIS och Al Qaeda trots allt stöd de fått tyder på att det finns ett starkt motstånd mot islamiskt styre i arabvärlden.

    Dessutom har Iran visat att det går att kombinera åtminstone shiitisk islam med ett konstitutionellt styre och ett fungerande universitetsväsende.

    Sen, ”vi i väst” betyder vi som är lydstater till Washington, ”västerländska medier” inser ingenting, de skriver bara vad oligarkerna säger till dem att skriva. Även om de kan använda litet lokal expertis i vilka av oligarkernas påbjudna berättelser som de kan komma undan med.

    Liked by 1 person

  12. Jan Ivarson skriver:

    Klart att ett land inte kan producera välstånd när kvinnor stängs inne och män främst studerar religion, i den mån de studerar alls.
    Då blir det att lita till det välstånd guden erbjuder. Allah är inte så dum. Han har lyckats väl med att förmå västländer försörja de trogna.

    Liked by 2 people

    • Anders Svensson skriver:

      Under ett år översätts det flera böcker till spanska i Spanien än det har översatts böcker till arabiska under hela dess existens.

      Gilla

      • Lars-Olof Svensson skriver:

        Just det. Fler borde läsa Bernhard Lewis The Crisis of Islam och What went wrong, och givetvis, FNs rapporter The Arab Human Development Report. Så får vi en uppfattning om vad som väntar.

        Gilla

  13. Christer Hanefalk skriver:

    Hej Eddie!

    Håller helt med LJ – det bästa du har skrivit (…och du har skrivit mycket som är väldigt bra…). Jag har faktiskt väntat på din artikel eftersom den beskriver verkligheten så som jag förstått den.

    Det jag personligen har väldigt svårt för är människor som vägrar att tänka själva, som aldrig ifrågasätter, som inte vågar ställa vetenskapliga fakta mot religiös ”fiction”. Så länge människor i muslimska länder inte använder sin hjärna till att tänka självständigt med, kommer det inte heller att ske någon förändring till det bättre. Din egen beskrivning av hur du lämnade islam är en beskrivning av vad som måste ske på ett individuellt plan – för miljontals människor.

    Jag delar helt din syn (läs ”insikt”) att förändringen inte kan påtvingas utifrån. Förändringen måste komma inifrån.

    Liked by 3 people

  14. olle reimers skriver:

    Du glömde att påpeka att den islamisistiska fundamentalismen utnyttjats till fullo av globalisterna. Dessa personer är fullblodscyniker som förstår att spelandet på fanatismen främjar deras syften att erövra den globala makten. När väl så skett kommer redskapen; d.v.s. dessa fanatiker att slängas på sophögen som de nyttiga idioter de har varit.

    Liked by 1 person

  15. phnordin skriver:

    Eddie , din krönika är en utmärkt beskrivning på arabvärldens dilemma. Din beskrivning nyligen av dina upplevelser i Mombasa var alldeles fängslande. Tack för att du heller oss informerade på ett sätt som inget annat medium har förmåga att göra.

    Gilla

  16. Hans Jensevik skriver:

    Äntligen kom makten av GUDS NÅDE in i diskussionen i ett land (Sverige) där styret bygger på folksuveränitet. I USA kopplades GUD bort när konstitutionen upprättade 1787 och i Europa vid franska revolutionen 1789. Upplysningen från 1600-talet var drivkraften. Nu har vi gängen här som ”har rätt” enligt guds nåde. Som i sin barbari inte ens kommit fram till sin egen upplysningstid. De ligger mer än 400 år efter Västvärlden. Och nu kommer de hit och upprättar klanområden i våra förorter och styr där enligt GUDS NÅDE. En mycket invasiv kultur strömmar in i detta land och det kommer att gå för oss som det gick för Kartago då Vandalerna strömmade in. De tog över. Där kulturer konkurrerar vinner den som är mest duglig mestadels råast och det är inte den svenska om det inte händer något dramatiskt, som att några mer tongivande skribenter av samma format som Mohamed Omar börjar berätta om läget. Det finns en Medborgarrättsrörelse i Sverige MRRS som jobbar med dessa frågor som för en tynande tillvaro och som har årsmöte den 26 april. Ointresset för de frågor som Omar berör är stor. Farligt stor. Sverige har en författning med starka marxistiska inslag, ingen författningsdomstol, maktdelning, check and balances etc. Men värst är att folket hålls i marxistisk okunnighet genom att författningen beslutas i riksdagen och inte genom folkomröstningar. Folket hålls medvetet i okunnighet om mycket i detta land. Demokratin är i fara men inte från ytterligheterna vänster och höger och invandrarkulturer utan ignoransen från de sju partierna i dessa frågor och de traditionella gammelmedia. Läser man i skolan historia om demokratins genombrott i Västvärlden? Inte i Sverige.

    Liked by 6 people

    • Underdog skriver:

      När USA antog sin konstitution föreslogs att detta att staten skulle vara neutral till religion innebar att staten skulle stödja alla religioner. Tack vare Thomas Jefferson (och säkert andra) blev det i stället att staten inte skulle stödja någon religion. Det borde vi lära oss av och därmed befria Ulf Bjereld från ett av hans många extraknäck. Fat chance, I know!

      Liked by 2 people

      • Jan Bengtsson skriver:

        Varenda ett (S)narare!
        Den mannen är ett hot mot Sverige!

        Sätt honom på ett skapp till Gaza,
        enkel resa givetvis!

        Gilla

  17. Glen Lester skriver:

    Att det måste vara muslimerna (alla är inte araber, men lika extrema för det), som gör det själva är självklart. Lika självklart är det att det inte kommer att komma från de muslimska immigranterna här i väst, utan från dem som stannat i sina länder och arbetar för förändring där.

    Jag tar ett exempel från vår svenska verklighet under 60-70-talet. Då kom det en stor flyktingvåg från Grekland. De flesta var vänsterarbetarklass, och absorberades snabbt av den svenska arbetsmarknaden eftersom de var trimmade till industriarbete redan.

    Med tiden blev ju de flesta grekerna kvar i Sverige och bildade egna föreningar och klubbar. De gifte sig också sinsemellan, i alla fall flickorna gifte sig med greker och sällan med svenskar. De flickorna var rätt så hårt hållna och det var sällsynt att de var ute och sprang med svensk ungdom i tonåren. Läs gärna Pascalidou om hur det var för henne långt efter att hon var myndig.

    Grekerna här stod still mentalt i den värld de lämnat, fast de var såkallad progressiv vänster och umgicks politiskt med svensk vänster. Att de stod still mentalt märkte jag under några resor i Grekland. I Grekland utvecklades den sexuella friheten på ett liknande sätt som i resten av västeuropa. Ungdomar knullade runt, både i Saloniki och Athen precis som andra västeuropeiska ungdomar.

    Liked by 1 person

    • Lev Barkland skriver:

      Intressant observation. Bekräftar mina erfarenheter, bodde ett halvår i grekland i början av 90-talet. Och denna observation, att i utlandsdiasporan konserveras och förstärks klan- och bymentalitet. Det är något som vänstern och globalisterna aldrig fattat och aldrig kommer erkänna. En blind fläck som de vårdar ömt.
      Besläktad med ett annat av deras felaktiga antaganden. Att det bästa sättet att motverka rasism, shauvinism och etniska motsättningar är massmigration (till väst då företrädesvis).
      Empiri är inte deras starka sida.

      Liked by 1 person

  18. Glen Lester skriver:

    forts…..

    Men bland grekerna här i Sverige stod tiden stilla. En del flickor blev bortgifta här av sina föräldrar långt efter att sånt fösvunnit hos brfolkningen som inte flytt. Så det är knappast troligt att förnyelsen kommer från våra muslimska invandrare Det är de som haft modet att stanna i sina länder som förändringen måste komma kommer att. De som är här, som flyktingar, kommer inte att se förändringen i sina hemländer, och kommer sannolikt att vara mer konservativa än de som stannat.

    Att en del greker åkte tillbaka och blev korrumperade politiker ändrade inte något av hur folk i allmänhet utvecklades, eftersom dessa kom från redan etablerade politikerklaner.

    Det kommer alltså knappast någon förändring från de araber som emigrerat hit. De kommer nog snarare att vara en bromskloss på utvecklingen om de reser tillbaka och utnyttjar den förändring som de som stannat har åstadkommeit.

    Liked by 3 people

  19. Anonym skriver:

    Till Mohamed Omar: Har du läst artikeln ”Är islamiseringen ett hot mot Sverige?” av Jonatan Sverker i dagens nummer (20/4-18) av den kristna tidningen Dagen? I artikeln intervjuas diverse experter – och det svar som de ger är att det är inte islam utan rädslan för muslimer som är den stora faran. Känner du till något om dessa experter? Det skulle vara intressant att höra din åsikt om artikeln.

    Liked by 1 person

    • Jan Bengtsson skriver:

      Islamofobiköret i ny tappning!

      Framfört av ”nyttiga naiva idioter”…

      Antje ”Allahu Akbar” Jackelén sympatisörer!
      Denna FEMTEKOLONNARE…

      Liked by 1 person

  20. Rolf Wasén skriver:

    Mycket väl skrivet av Omar. Har noterat att arabiska vänsterintellektuella (och feminister ) yttrar sig i liknande termer. Och att de är besvikna på den europeiska vänstern som de finner kall. Efter ett tag återfinner man dessa intellektuella i USA!

    Iran har jag sett inifrån och det gav mig inte direkt några bra vibrationer.

    Verkligheten är naturligtvis mer komplex. I Dubai och Qatar har jag gjort den observationen att ytligt fungerar mycket bra, som man märker som passagerare på deras välskötta flygbolag och flygplatser. Ute i samhället anar man problem, men också försök att omsätta oljepengarna till något mera hållbart. Konferenser om hur man får ut kvinnorna i arbetslivet!? Till och med i Saudiarabien en viss normalisering. Som i relationerna med Israel till exempel.

    Men man har också varit bra på att hålla problem borta från sitt eget territorium och till och med ”exportera” dem till Europa.

    Kontrasten med Sverige och Europa är stor, men inte alltid till Sveriges och Europas fördel.

    Detta ger naturligtvis en del självförtroende, men kanske också en viss känsla av att man klarar en hel del bättre än vad vi gör.

    Gilla

  21. Hawwa skriver:

    Tack för detta insiktsfulla och klarsynta och inlägg.
    Utsikterna verkar rätt dystra, men man får nära ett hopp om att något gott kan spira ut detta rådande kaos.

    Gilla

  22. boerje2 skriver:

    Det som gör politisk förändring så svår är tydlig i fallet islam då de officiella religiösa trossatserna i islams Belief System om muslimernas överlägsenhet över de otrogna, kvinnans underordning och förbud att ta de otrogna till vänner, förbud att lämna islam etc. är DJUPT förankrade i individerna genom tidig internalisering och helt oförenliga med ett jämställt demokratiskt samhälle.

    “Internalisation
    …is the deepest level of conformity were the beliefs of the group become part of the individual’s own belief system. This means the change in behavior is permanent.”
    https://www.simplypsychology.org/conformity.html

    Islams trossatser går på tvärs med gällande trossatser för västerlänningar (Alla människors lika värde) i vårt Politically Correct Belief System (PCBS). I mångkulturen får muslimer inte bara ha kvar sitt belief system i vilket de ser sin ingroup som Guds utvalda och oss andra som värdelösa otrogna, vi är dessutom strängeligen förbjudna att påtala och kritisera den orättfärdiga användningen av dubbla måttstockar.

    Detta då det är tabubelagt att kritisera den andres gärningar, kultur och religion.

    Det som gör att så många olika belief systems både sekulära, religiösa och totalitära religioner är möjliga beror på att människan är ämnad för primitivt religiöst tänkande innerst inne. Vi kan uppfostras/programmeras som små till att djupt i psyket internalisera trossatser, påbud och tabun som styr reglerna för vårt intuitiva tänkande vilket i sin tur är boss över vårt rationella tänkande.

    Svenska folket skulle aldrig acceptera att välkomna de som ser ned på det om det inte vore alienerat från vit västlig ingroup och mentalt kastrerat redan i unga år genom djup internalisering av tabut som förbjuder oss att kritisera den andres gärningar, kultur och religion. Muslimerna sitter fast i ett belief system som förhindrar demokratisering och vi sitter fast i PCBS som förhindrar oss att försvara västvärlden mot islamisering.

    Gilla

  23. Lena M skriver:

    I inledningsfasen av upproret och kravet på demokrati fanns en Syrier boende i en Stockholmsförort som påstods styra hela upproret i Syrien. Var demokratikravet en bluff och ett slugt sätt att avsätta en ledare för att ge makt åt en annan? Nu är det tyst kring denna person som man först trodde var en hjälte men som nu blivit en upprorsmakare som förstört hela landet till ingen nytta.

    Gilla

  24. Ulf Bergström skriver:

    En av de bästa analyser jag läst på länge av en insiktsfull skribent. Vi borde ha lärt av Iran, att störta en upplyst despot för att ersätta honom med outbildade fanatiska mullor är att ta flera steg tillbaka.i tiden. Revolutionen I Iran 1979 innebar den största kapitalförstöring I modern historia och backade utvecklingen åtsklilliga decennier.

    Gilla

    • Rolf Wasén skriver:

      Vet inte om det räcker med decennier. Såg lite av vad du skriver om inifrån så att säga. Det du skriver stämmer bra med mina observationer, vad iranska bekanta har berättat och vad jag läst om i efterhand. Bland annat av VS. Naipaul.

      Gilla

  25. M Boberg skriver:

    ”Obs Debatt” på svenska Yle där en tolk vid namn Beri Jamal säger rakt av det funkar inte. Hon själv muslim se programmet yle.fi 29 min. Framför allt slutklämmen när den västerländska kvinnan säger det funkar i Europa. Skulle ett sådant program visas på SVT?

    Gilla

  26. Glen Lester skriver:

    Lev, det förefaller mig som om vi har sagt precis samma sak på nåt forum för, typ, 20 år sen.
    Vi har nog undergått förändringar bägge två sen dess. jag är ungefär här just nu:

    Kanske för att jag är medeleklass och frivillig lumpen (mindre ekologiskt avtryck än dem som skryter om det) . Men om du är samma Lev, eller om du är polis, eller militär, eller jägarbaronerner (Mörners gäng). så är det detsamma. Vi är bara inkognito för dem som tror att ryssarna är farligare än islamisterna. Islamisterna hotar ännu inte rikets säkerhet. För en gammal krigarnation är islamisterna ett minimalt problem,Vi har haft värre, väck oss inte. Men våra poliktiker har drunknat i ett Europa som lade sig under den romerska hegemoniidéen.

    Svenskar var kristna långt innan det som sägs (1100-talet), då var bara hälften, statistiskt, katoliker. Egentligen så finns det ingen konflikt mellan ett engugatroende, och Assatron (ett uttryck som jag personligen tycker är en förolämning mot våra förfäder, liksom hetsen mot vandaler)

    De ska imta komma och tro nåt, islamisterna. Vi är ett gammalt krigarfolk, och vi har kunnat värna oss mot en numerärt övermäktiga motstpåndare, som krigarfolk under mer än tusen år, trots motgångar..

    lTror nån, hitintilsls, att de kan ta det ifrån oss. De har fått komme hit för att vi är hyggliga. Utnyttjar de det för mycket så kommer vi att vara som finnarna mot ryssen.

    Det känns änddock ganska lungt.1473

    Gilla

  27. Glen Lester skriver:

    Utan att ha väntat på om mitt lumpenproletariat-inlägg har blivit granskat så blir jag glad, ja, tårögd om det fungerar. Sån frihet finns inte mer. Kanske bar här (ja, jaghar blivit blockad på BackFlash (because Flashback is just a BackFlash).

    Gilla

  28. Glen Lester skriver:

    Fan, vad det är jobbigt att ha bra 1500 tecken. Faktiskt, när jag tänker själv, och sen skriver ned det, bara för en enda tanke, så får jag sällan till det med mindre är 4-5000. Det blir naturligtvis fullständigt oätligt för menigheten.Riktiga tankar kan inte komprimeras till bara 1500 tecken, det blir bara lättkonsumerade meningslösheter. Babianerna fattar inget ändå.

    Men kom ihåg det: Sverige är värt det, det finns mycket mer som är viktigt i Sverige än det som inte är det.

    Tyskarna klarade nazismen, fast med lite hjälp utifrån, så vi klarar islamismen.

    Gilla

  29. Glen Lester skriver:

    För dem som vill läsa något om statskuskap så behöver vi inga utlänningar;

    LÄS OLAUS PETRI.

    Och sen kanske lite ”Oscar I” (han är myckate större än far sin, men på ett mera frättsfilosofiskt plan). Far hans var bara den stere härföraren Sverige behövde då. Han kunde ha blivit president, skit samma, 200 år utan krig på svensk mark.

    OK, hans ätt har sin ätts ekonomiska farmtid är säkrad. Jag tror att han var tillräckligt meritokrat för att inse att hans nuvarande avkomma inte längre är någon garant för svenska nationalstatens fortbestånd. Däremot så kvarstår det politika avtalet, tillochmed Putin är medveten om det avtalet. Där är finnarna räddare än oss. Jägarbaronerna vet. Per-albin lydde. Men som republikan tycker jag attFinska Republiken borde vara vårt dåliga samvete. Vi har haf alldeles för mycket fred här för att inse att någongon form av repoblik, på sikt, är oundviklig.

    Nån känd svensk historiker siade om att Sverige är republk 2040. Kommer den repubiken att vara en islamistisk shsriastat- Nä, men färlåt, det beror på oss, inte på politiklerna, det är det multikultimediamaffian inte har fattat.

    De däruppe tror att man alltid lyssnar på dem, och det kanske man gör ända tills de säger att man inte ska lyssna på någon eller något specifikt, men de fattar inte att om de säger att man inte ska lyssna på nån, så lyssnar man på dem de säger att man inte ska lyssna på, bara för att kunna bedöma själv.

    fots…..

    Gilla

  30. Glen Lester skriver:

    Något som skulle kunna likna islamistisk sharia har man nog inte kunnat tvinga på svenskarna sedan bronsåldern, och vi hade så svårt att tåla katolikerna så de inte fick rösträtt förrän 1950, typ.

    Vi har aldrig förr haft problem med muslimer. Judarna fick rösträtt 1893 till första kammaren, katolikerna 1896. Vid allman rösträtt så fick ändå inte katolikerna rösta i den lagstiftande andra kammaren förrän, som jag sa 1950, typ. För muslimer och judar fanns inga hinder.

    Rent existentiellt så är det svenska hatet mot katoliker fullt rimligt. Och vi var ju inte inblandade i deras korståg annat än så straff för någon påhittad katolsk olaglighe (haha Arn, falskt). Det var ju centralstyrningen från Rom som var irriterande, och det har ju bevisat sig historiskt att det var fullt rimlig irritation.

    Alltså, jag vet hur jag känner själv, bara som svensk bonnjävel

    Om nån säger åt mig att jag ska tycka nåt som jag inte tjänar nåt på, och ännu värre, som jag förlorar på, då tycker jag inte så.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.