Hanif Bali-affären

Patrik Engellau

Den moderate riksdagsmannen och partistyrelsemedlemmen Hanif Bali har blivit petad från partistyrelsen och, verkar det, förbjuden att twittra. Det beror på att han betett som olämpligt, klandervärt och omdömeslöst. Bali själv erkänner skamset sin skuld.

Jag har försökt sätta mig in i ärendet för att förstå vari det påstådda brottet består. Det är inte det enklaste.

Det verkar uppenbart att en hel del av ståhejet i media beror på att moderaternas partiledning, som inte tycks gilla Bali i alla fall, tog vederbörandes eventuella förseelse som förevändning för att ge honom en smocka, vilket Bali undergivet accepterat, troligen för att han inte vill starta en öppen strid med partikamraterna såhär strax före ett val.

Men själva den förseelse som gav moderatpartiet en ursäkt att bestraffa Bali, vilken var den?

Bakgrunden är följande. Utrikesdepartementet har kontakt med människorättsaktivister på Krim. UD ska besökas av fyra personer från Crimean Human Rights Group. UD vill att aktivisternas budskap ska förmedlas av svenska media och kontaktar därför journalisten Patrik Oksanen på helahälsingland.se per email.

Sedan kommer en oklar punkt. Sajten nyheteridag.se kontaktar UD och ber att få departementets mailkonversationer med Oksanen. Nyheteridag.se säger att förfrågan var en tillfällighet, UD misstänker att det handlar om ryskt signalspionage, alltså att nyheteridag.se skulle ha fått tips av ryssarna (men Säpo tycks inte bry sig). Ord står mot ord. Säkert är att nyheteridag.se fått se UDs mailkonversation med Oksanen vare sig impulsen att be om den kom från Putin eller uppstod av en tillfällighet.

Nyheteridag.se skickar mailkonservationen till Hanif Bali, som twittrar ut nyheten en månad senare, när Oksanen publicerat sin artikel. ”Det finns över 500 dokumenterade fall av [ryska] brott [på Krim] mot mänskliga rättigheter, inklusive mord”, hade Oksanen rapporterat.

Var är Balis skuld? Varför blir alla så arga? Ett spår som antyds här och där i debatten är att eftersom Putin kanske spionerat och tjallat för nyheteridag.se, som i sin tur tjallat för Hanif Bali så blir Bali, genom smitta, ett slags andrahandsagent för Ryssland. Moderaterna värjer sig för Putinsmetade personer och petar därför Bali från partistyrelsen.

Det spåret är inte så övertygande om du frågar mig. Även om det är – eller vore – sant att mailkonversationen mellan UD och Oksanen slitits ur UDs och Oksanens datorer av ryska hackare så tycker inte jag att Bali därigenom har gjort något klandervärt. Det enda Bali gjort är ju att uppmärksamma omvärlden på att det var UD som tipsat Oksanen om de krimska människorättsaktivisternas besök i Sverige.

Det som förvånade mig i den här affären är att det framkommit att utrikesdepartementet så aktivt engagerar sig för att sprida antirysk information. Fyra människorättsaktivister kommer troligen inte på eget bevåg och för egna medel till Stockholm. Ej heller hade jag trott att de skulle välkomnas av den svenska staten och få hjälp med mediakontakter. För mig verkar det troligt att det har förelegat nära och kanske långvariga förbindelser mellan UD och Crimean Human Rights Group.

Jag har inget emot att det i svenska tidningar publiceras anklagelser mot Ryssland. Jag tycker tvärtom att det är bra att sådant kommer fram. Men jag vet inte om jag tycker att UD ska bli så särskilt inblandat. Crimean Human Rights Group engagerar sig exempelvis för 25 personer som de ryska myndigheter anser vara medlemmar i terroriströrelsen Hizb-ut-Tahrir.

Samröret mellan aktivistorganisationer och ett svenskt departement är kanske bra, kanske dåligt. Men nu ligger rätt tydliga fakta på bordet till allmänt beskådande. Nu får medborgarna försöka förhålla sig till vad de anser att UD ska göra.

Jag undrar om inte detta är den påstådda skandalens kärna. De som ansvarar för svensk utrikespolitik vill nog inte riktigt att den debatten ska släppas loss. De vill hellre vrida det till att ryssen snokar och spionerar, vilket han i och för sig säkert gör.

 

100 reaktioner på ”Hanif Bali-affären

  1. Björn G skriver:

    Nya moderaternas och socialdemokraternas ideologi har, i strid med befolkningsmajoritetens önskan, i praktiken inom loppet av några få decennier blivit en statsreligion, påtvingad av en liten politisk elit.

    Frågan gäller om vi i loppet av det här århundradet fortfarande kommer att ha ett land som vi kan kalla vårt eget, där vi är herrar i vårt eget hus och kan ta plats som vi vill, utan att behöva bekymra oss för om vi kränker människor som aldrig ens borde ha varit i landet, eller aktörerna som har dem som klienter.

    Den mångkulturella ideologin kommer att gå samma väg som dinosaurierna. Men de kan trampa ner och ödelägga en hel massa innan de försvinner.

    Hanif Bali blev för obekväm då han sa sanningar som var sanna och ej ett politiskt hopkok.

    Liked by 17 people

    • De sjungande dinosaurierna skriver:

      Var snäll mot dinosaurierna. Du har dem vid ditt eget fågelbord. De sjunger in våren i glädjesång. Fåglarna är direkta ättlingar till rovdinosaurier. Har ett ytterst effektivt andningssystem som gör att de kan flyga flera tusen meter över Mount Everest. Dessutom förde däggdjuren länge en tynande tillvaro som lilleputtar under ”dinosaurtiden”. Det var först när en större asteroid slog ned på Yucatánhalvön som de utplånades, möjligen även med viss hjälp av vulkanism. Först efter det kunde våra egna förfäder, små som möss, lämna nattens mörker och se ljusare tider an. Utan ett asteroidnedslag för 65 miljoner år sedan hade nog inte människan, som den varelse hon är i dag, existerat.
      Dags att byta metafor för klumpighet och brist på anpassning. Baktala inte de små trevligt sjungande fåglarna. Fördomar kan tydligen drabba både dinosaurier och kraxande kråkor. Och inte bara människor.

      Gilla

    • Johan skriver:

      ”Elit”…Om vi ändå hade haft en sådan. Nämn en enda intelligent riksdagsman (en tidsfråga innan ordet riksdagsman tas av daga av feminister som vet att prioritera). Jag kan inte.
      Nämn en enda journalist som konsekvent försöker bryta barriären – ”untold news”. Jag kan inte.
      Sverige har stora likheter med Nordkorea. Ingen i maktställning kan bryta mönstret. Då tas du av daga.
      För Hanif Bali har det bara varit en tidsfråga. Kent Ekeroth är ett annat exempel (här är han brilliant vass i en riksdagsdebatt med Margot ”Valium” Wallström, https://youtu.be/JSmAkMsQtOk.

      Liked by 5 people

      • Jan Bengtsson skriver:

        Men Hanif kan byta parti utan (M)insta problem!
        Svårare för Kent att hitta ett Alternativ?

        Gilla

    • Jan Bengtsson skriver:

      Kalifatet SWERABIA lär sannolikt uppstå långt innan detta århundrades slut!?

      Där kvinnorna får klä sig i svart, året om…

      Möjligen kan ”utvecklingen” stoppas,
      om tillräckligt många inser GRÖNA FARAN,
      och lägger sin röst på SD i höst???

      Liked by 1 person

  2. Hans Högqvist skriver:

    1783 blev Krim Ryskt i samband med kriget mellan Ryssland och Turkiet.
    I en enkät 2014 uppgav 84% av innevånarna på Krim att ryska var deras modersmål.

    Svenska UD´s kontakter med ”Crimean human rights group” har som enda mål att misstänkliggöra Ryssland agerande i Ukraina för att dölja EU´s falskspel med fascister i Ukraina för att störta den demokratiskt valda regimen där, detta skulle ge EU och USA större marknad och inflytande på Rysslands bekostnad.
    Resultatet blev diktatur och kaos i Ukraina och ett folk som lider ekonomiskt.

    Liked by 9 people

    • Fredrik Östman skriver:

      Är Krim då inte lika turkiskt som ryskt? Eller skall vi hålla på den världsordnings regler, som bygger på att man respekterar andra staters territoriella integritet? En princip som sedan Westfaliska freden gjort Europa starkt och framgångsrikt?

      Liked by 1 person

      • Hans Högqvist skriver:

        Erdogan skulle med säkerhet vilja återupprätta det Osmanska rikets gränser från tiden för den Westfaliska freden. Krim, delar av Ukraina ( resten till Ryssland ), Israel, Irak Grekland, Serbien för att nämna några.
        Skåne/ Blekinge till Danmark.
        Min grundsyn är att folket i varje region ska ha bestämmanderätt över sitt territorium, något som inte har varit fallet sedan familjen Hedenhös.
        Om det fins någon Turkisk folkspillra på Krim vet jag inte, det är enbart av litet akademiskt intresse eftersom den ryska befolkningen sedan ett par århundraden dominerar Krim.
        MVH

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Om det är så fantastiskt självklart borde man ju kunna förhandla om saken!? Det som ifrågasätts är ju metoden att invadera, till råga på allt med omärkt trupp.

        Gilla

    • Marta skriver:

      Ryssland har ockuperat ett annat lands territorium! Detta är fakta. Det är lagbrott mot internationell rätt och säkerhetsordningen i Europa. Så klart att man möter motstånd från invånare och människorättsgrupper. I det här fallet är det bara bra att Sverige stödjer ett ockuperat land. Nästa gång kan det vara Sveriges eller annan grannlands tur. Kaliningrad har redan raketer som är riktade mot oss. Och ryska krigsplan har kränkt vår territorium.

      Liked by 2 people

      • Stig Rydmark skriver:

        Att skänka bort Ukraina var ett lagbrott enl. sovjetisk lag. Det finns folkrättsexperter, som naturligtvis inte får komma till tals, som hävdar Rysslands rätt.
        Sedan Sverige gick in i värdlandsavtalet med NATO har Sverige markerat att Ryssland är en fiende. Undra på att man riktar raketer mot en klart presumtiv fiende, naturliga försvarsinstinkter.

        Gilla

      • Olle Reimers skriver:

        Ryssland svarade på att Ukraina övertogs av främmande makt genom en staskupp. skulle Ryssland ha tillåtit att Nato fick kontroll över flottbasen i Sevastopol?

        Liked by 2 people

  3. Fredrik Östman skriver:

    Det kom ju knappast som en överraskning att Lilluffe eller de som håller i hans trådar skulle bita på vilket bete som helst som luktade anti-Bali. Vad har Hanif Bali någonsin haft gemensamt med Moderaterna? En svensk med hans åsikter och personlighet skulle aldrig ha fått ta ett steg inom Moderaterna utöver att betala medlemsavgift.

    Liked by 7 people

    • Hosianna skriver:

      Instämmer, Fredrik, och tillägger att svensk riksdagspolitik borde bedrivas enbart av behärskade och rakryggat icke-kappvändande, infödda eller fullt assimilerade, svenskar utan iögonenfallande islamistskägg och/eller dubbla medborgarskap med aktivistiska utomvästliga familjeintressen, som inbjuder till tvivel på djup förståelse för – och blind lojalitet mot – Sverige och det hårt beskattade gammelsvenska folket.

      Liked by 2 people

    • Jan Bengtsson skriver:

      Verkar som det finns många rasister kvar i Partiet,
      som inte släpper fram en kapacitet som Hanif!

      Med honom som partiledare hade man kunnat få ett lyft!

      Gilla

  4. Fredrik Östman skriver:

    På vilket sätt ligger det i eller befordrar det Sveriges eller svenskarnas intressen att underblåsa politiska motsättningar i främmande land och provocera det lokala stormakt som utgör vårt största geopolitiska hot? Borde det inte vara Utrikesdepartementets kris och skandal? I vems intresse har Utrikesdepartementet agerat? Detta måste rimligtvis utredas i riksrätt.

    Liked by 12 people

  5. Lilla fröken PK skriver:

    Jag är också förvånad över allt ståhej. Varför skulle ryssar som spionerar på UD läcka till Nyheteridag att UD vill förmedla kontakter mellan en människorättsorganisation på Krim och en svensk journalist, Oksanen? Och vari består Hanif Balis etikettsbrott? Att han förmedlat denna sensation, eller att han fått uppgifterna från Nyheteridag? Mystiken tätnar. Hoppas att Hanif Bali gör come back asap. Han är bra.

    Liked by 14 people

  6. I can jive skriver:

    Off-topic men det är tur att alternativmedia finns så man får reda på att ännu en sak, likt vem som ligger bakom ökningen av alla våldsbrott och våldtäkter, en ren självklarhet men som döljs, denna gång så är det OECD som bekräftar en självklarhet om skolan:

    https://ledarsidorna.se/2018/03/pisarapporten-stora-skillnader-pa-inrikes-och-utrikes-fodda-trots-dukat-bord/

    Endast i alternativmedia, de andra sitter och konfererar om de skall skriva om det, eller frågar regeringen.

    Liked by 6 people

  7. Eva Danielsson skriver:

    Som vanlig medborgare vid köksbordet undrar man om UD bör vara så insyltat i andra länders inre problem. Mer än att känna till läget och tillsammans inom EU göra markeringar och uttalanden, för att stödja andra länders suveränitet och fördöma krigsbrott och brott mot mänskliga rättigheter osv.

    Socialdemokratin har under decennier haft vänskapsavtal med Muslimska brödraskapsföreningar och med palestiniernas illegitima ledare. Det imponerar inte på mig. Tvärtom undrar man vad motivet egentligen är för att lyfta fram Crimean Human Right Group? Varför inte ta frågan till EU i stället?
    Är UDs agerande ett led i socialdemokratins vanliga pro-islamistiska propaganda? Om det faktiskt handlar om det som ryska myndigheter påstår.

    Att moderatledningen passade på att göra sig av med Hanif Bali var väl inte så konstigt. M är ju ett toppstyrt parti som inte vill ha några självständiga frispråkiga populära företrädare som syns och hörs i media. Det har nog länge funnits en irritation mot honom inom partiledningen.
    Hanif Bali har gjort sig känd som Putinkritiker, Natoförespråkare och förespråkare av en striktare invandringspolitik. Det sistnämnda passar nog inte Ulf Kristersson, som företräder öppna hjärtanpolitiken och att svenska medborgare bör räkna med att jobba tio år extra fram till pension för att bekosta invandringen. Även Elisabeth Svantesson har blivit tillrättavisad i frågan.

    Skandalen har klart visat Ms inre partikultur.
    Den bekräftar också bilden av att UD lever ett eget liv vid sidan om övriga regeringen. Margot Wallström har t ex med Omar Mustafa från Islamic Relief som officiell svensk representant på utländskt statsbesök.
    Det är en smula konstigt för mig. När bestämdes det att Sverige är delvis islamskt? Jag minns ingen sådan formulering i någon valkampanj? Har vi alla konverterat utan att veta om det? Är det så man ska tolka ärkebiskopens motto? Och flatheten inför krav på böneutrop?

    Liked by 14 people

    • erik2 skriver:

      Imorse var den religiösa tiden i P1 vikt åt Islam. Det gjorde mig mycket illa berörd. Det här är inte mitt land längre. Jag är ledsen att säga det, men så är det. Jag känner noll och ingen samhörighet med det som sker. Vart ska jag ta vägen? Vad vill man med mig? Allt liknar tyskt 20 och 30 tal, men infödda manliga svenskar är den jagade gruppen. Jag är livrädd för det som sker.

      Liked by 9 people

      • Anna Lindén skriver:

        Jag skulle nog säga att kvinnor, homosexuella och judar lever betydligt farligare än heterosexuella ickejudiska män om den nämnda religionen tillåts påverka samhällslivet.

        Gilla

      • erik2 skriver:

        Det är en oerhört farlig utveckling som landet är inne i. Att relativisera det som sker banar bara väg för det som pågår. Jag förstår att det är en öm punkt för många men infödda vita hetero män är extremt ansatta idag. Det pågår en mycket försåtlig avhumanisering av den gruppen. Vi har historiens facit på vad som brukar följa på sådant. Det kanske ger en kick i början att kunna mentalt sätta sig över en grupp som tidigare varit mycket etablerad. Men skrattet borde för länge sedan ha fastnat i halsen på alla som har ögonen kvar. Vad som sedan händer när teokratin har fått fäste som allenarådande är förstås en annan sak. Jag tycker dock inte det är självklart vad som kommer att hända ens då.

        Liked by 2 people

  8. Pelle skriver:

    Jag har aldrig förstått folks vurmande för Margot W. Hon är en av de mest destruktiva ministrar Sverige någonsin har haft. Få personer har orsakat landet så mycket skada som hon. Att moderaterna i denna affär så glatt spelar med i hennes sjuka spel genom att dessvouera Bali är för mig en gåta – men så är ju hela det partiet sedan några år tillbaka snarast att likna vid en oformlig amöba, en organism både utan ryggrad och kärna.

    Liked by 9 people

  9. Christer Carlstedt skriver:

    Jag försöker se vad Herr Bali har gjort för fel, som gör att han bör portas från partistyrelsen.
    Jag hittar inget. Snarare motsatsen

    Att ryssen snokar begriper jag. Ur deras synvinkel är det faktiskt deras jobb och om de samtidigt kan köra en käpp i hjulet för någon så är det bonuspoäng.
    Så långt inga konstigheter.

    Det är sedan som lustifikationerna visar sig.
    Vad Bali visat på, även om ingen sagt det rätt ut, är att en svensk myndighet, i detta fall UD, åter igen har klantat sig. Information som inte anses böra spridas, har eventuellt kommit under näsan på Ivan. Nu har den det definitivt.

    Det här borde få nackhåren att resa sig på utrikesministern. Hennes fögderi klarar inte av att hålla tätt om egen information.
    Vad mer har Ivan eventuellt luskat ut?

    Framför allt – i andra länders ögon – är svenska UD en acceptabel samarbetspartner, som man kan delge klassificerad information?

    Moderata partiledningen tar i vanlig ordning den lätta utvägen. Skjut budbäraren! Men gör inget åt det uppdagade problemet!

    Liked by 11 people

    • Anna Lindén skriver:

      Fast det där om Ivan är ju rent påhitt, det finns inget som helst belägg för att Nyheter Idag har något med ryssen att göra. Det är en ren svartmålningskampanj mot en fristående medieaktör, som upplevs som hotfull därför att den inte går att kontrollera. Symbiosen mellan traditionell media och de politiska makthavarna är ett demokratiproblem. Utan en fristående press fungerar inte demokratin.

      Liked by 3 people

      • Christer Carlstedt skriver:

        Visst har Du rätt i att biten om ryssen är helt obekräftad.
        Faktum kvarstår dock att UD-information läcker. Var läckan är fysiskt lokaliserad är i sammanhanget mindre intressant. Men vad som är intressant är ATT det läcker. Dessutom framkommer ingen stans att man tänker spåra läckans orsak och se till att få den tilltäppt.

        Gilla

      • Anna Lindén skriver:

        Hur vet man att det läcker från UD? Mejlkonversationen var ju offentlig handling, som vem som helst hade kunnat begära ut med hänvisning till offentlighetsprincipen.

        Gilla

    • Magnus åtråvärd skriver:

      kan du inte läsa, eller? INFORMATIONEN VAR INTE HEMLIGSTÄMPLAD! Därför kunde vem som helst begärt ut den från UD!

      Gilla

  10. Jan Bengtsson skriver:

    Sverigebilden tål inga mer (S)kavanker?

    Dags för Bali att välja ett parti där han vore välkommen, med öppna armar?
    Rasisterna finns helt glasklart i det egna partiet)
    Halva partiet följde nog med)))

    Liked by 2 people

  11. svenne skriver:

    ”De som ansvarar för svensk utrikespolitik vill nog inte riktigt att den debatten ska släppas loss. De vill hellre vrida det till att ryssen snokar och spionerar, vilket han i och för sig säkert gör”.

    Jag måste erkänna att jag tycker att hela Ukrainakonflikten är svårbegriplig och att det är besvärligt att peka ut vem som är ”ond” och vem som är ”god”. De olika rapporterna i media i samband med inledningen av konflikten och även fortsättningen var så förvirrande att jag har svårt att veta hur ett ”rättrådigt” ställningstagande skall formuleras.

    Utan att vara Putinsympatisör så har jag viss förståelse för hans agerande då det gäller Ukraina. Att ett intimt samarbete mellan Ukraina och NATO skulle oroa Putin är förståeligt. NATO-baser i närområdet – eventuellt med kärnvapen missiler i vapenförrådet – är givetvis något som han uppfattar som ett orosmoment. Här kan man dra paralleller till USA:s agerande i samband med Kubakrisen år 1962 och Tysklands innan WW1. Tyskland uppfattade sig som inringat av en allians av potentiella fiender (Frankrike, England och Ryssland), vilket resulterade i Schlieffenplanen för att kunna hantera ett tvåfrontskrig. Ingen nation vill ju känna sig inträngd i ett hörn utan försöker då att vidta åtgärder för att begränsa hotet. Det är väl naturligt att samtliga länder, av självbevarelsedrift, ”snokar och spionerar” så som både USA och Ryssland gör för att informera sig om det finns en hotbild av något slag.

    ”. UD vill att aktivisternas budskap ska förmedlas av svenska media och kontaktar därför journalisten Patrik Oksanen på helahälsingland.se per email”.

    I den här affären tar alltså Sverige ställning mot Ryssland, och Margot Wallström har ju öppet visat sina antipatier mot Israel i konflikten Israel-Palestina. Samtidigt oroar sig vissa politiker och media för att det svenska valet kommer att påverkas av krafter utifrån. I samband med det amerikanska valet var ju samtliga ”rumsrena” svenska tyckare eniga om att Trump var självaste hin håle och detta resulterade i spaltkilometer i tidningar och en ohöljd hatstämning i etermedia. Dessa mediala insatser måste ju ha muntrat upp de grupper i Ukraina, Palestina och USA, som i och med detta får en officiell hyllning för sitt agerande, och sådant har ju påverkan på väljarna i respektive länder. Så tacka tusan för att ”de som ansvarar för svensk utrikespolitik inte riktigt vill att den debatten ska släppas loss”.

    Liked by 3 people

  12. I see you rolled your way into the semis. Dios mio, man skriver:

    Ja för fan, vi betalar skatt för att en massa utopister skall använda vårt land för sina egna våta tonårsdrömmar, när jag växte upp var det Palestina och Sydafrika, som nu lett till att vita farmare hackas ihjäl och gissar jag ett Zimbabwe-scenario för Sydafrika. Det verkar uppenbart att våra politiker, trots Sveriges litenhet, nästan sedan demokratins födelse, har ansett sig ha rätten att ha en hel massa dolda agendor som de inte berättar för medborgarna, om det så är anti-Putin, massinvandring, Palestina och judehat, eller Sydafrika. Att vara svensk partiledare verkar också vara en biljett till att dra igång den dyraste (för svenskarna) anställningsprocedur överhuvudtaget. Reinfeldt betalade för sin plats runt köttgrytorna med massinvandring och våldtäkter, ökade de från 3000 till 6000 anmälda under honom, och nu vill Annie använda samma valuta för att betala för sin plats bland oligarkerna. Hur mycket mat och skolböcker och tvålar och vatten kan man köpa för de iPhones som 9500 ensamkommande får? Att vara centerpartist idag måste ju vara det mest idiotiska man kan vara, varför vara en del i att bygga en globalist-karriär för Lööf? Wallströms vurmande för små önationer kostade väl peanuts i jämförelse, hennes jobb kostade väl bara 100 miljoner eller så. Jobbar

    Tack för analysen förresten, jag har inte orkat sätta mig in i det, när man ändå inte litar på någon av avsändarna så verkade det inte mödan värt. Jag tror moderaterna gör ett taktiskt misstag, Hanif Bali verkar ge lite street-cred åt att moderaterna är lite emot islam, invandring och faktiskt talat ur skägget då och då (men allt är falskt). Utan Bali så kan ju moderaterna lika gärna slå sig ihop med S med en gång.

    Liked by 12 people

  13. sefasttronde skriver:

    Nej det är inte lätt att förstå vari Hanif Balis brott skulle bestå. Tänker man till ett varv till så kommer man osökt att tänka på den beröringsskräck som Reinfeldt med alla medel sökte etablera gentemot SD, som tidningen Nyheter Idag associerats med. Hanif Balis kontakter med journalisten Chang Frick blir därmed tämligen bestickande.

    Så märkligt kan det vara i detta land som alltmer tycks förvandlats till en DDR-kopia… där vissa saker inte längre får sägas (trots förment yttrandefrihet) och allt fler stämplas medelst ”guilt by association” om de inte följer PK-kodexen.

    Liked by 9 people

  14. Hosianna skriver:

    Tack, Patrik, för att du uppmärksammar denna underliga röra. UD+DN+PK+M=kaos, men ingen skribent tycks riktigt ha fått kläm på varför reaktionerna blev så kraftiga i #baligate… än:

    ”Chang Frick, Nyheter Idag, gick under gårdagskvällen med i moderaterna genom att betala in medlemsavgiften till partiet. Frick erhöll i retur ett välkomstmeddelande och väntar nu på att bli kontaktad av moderaternas lokalorganisation. Nu väntar sannolikt ett visst huvudbry för moderaternas partiledning.

    Genom medlemskapet i moderaterna förändrar nu Frick inte bara det politiska landskapet i moderaterna utan även politikens relation till Dagens Nyheter.

    Skulle moderaterna neka Frick medlemskap i efterhand är det en nyhet i sig. Om moderaterna beviljar Frick medlemskap kan de få svårt att förbjuda andra partimedlemmar och riksdagsledamöter ha kontakt med Chang Frick och Nyheter Idag.

    Den så kallade ‘Bajsmackan’ vandrar vidare runt bordet och ligger nu och mognar i moderaternas partisekreterares knä.”

    https://ledarsidorna.se/2018/03/chang-frick-erlagt-medlemsavgift-i-moderaterna/

    https://www.fokus.se/2018/03/vem-bryr-sig-om-balis-ursakt/

    Fortsättning följer.

    Liked by 4 people

  15. oppti skriver:

    Varför skulle det inte finnas motståndare till Ryssland i Krim-de finns ju överallt.
    Ryssland har fått mycket skäll för att de beter sig som Facebook eller Cambridge alltid gjort-påverkar val i utlandet.
    USA har haft CIA som påverkat 80 val under åren.
    SVT har väl försök göra samma sak?

    Liked by 1 person

  16. Sven Wiberg skriver:

    Vad är det stora problemet med att UD tipsar en ansedd journalist om möjligheten att intervjua företrädare för en människorättsorganisation från Krim? Sverige och EU fördömer med rätta det ryska övertagandet av Krim. Det är klart på vilken sida vi står i Rysslands lågintensiva krig mot Ukraina. Men det verkar klantigt av UD att förmedla journalistkontakten så att den blir öppet tillgänglig för ev rysk signalspaning och underrättelseverksamhet. Att Bali därefter blir ett instrument i förmodad rysk desinformation och spridning av osäkerhet är knappast till Balis fördel och förmodligen ett resultat av känslostyrt twitteragerande. Nu byter Bali kanal till Facebook och kanske byter han till ett lugnare och mer analyserande tonläge. Vadan denna upprördhet?

    Liked by 2 people

    • Underdog skriver:

      1. Det är inget problem alls att UD gör det om det sker öppet. Om det sker dolt för mig som medborgare har i alla fall jag problem med det.
      2. Vad Bali gjort är att offentliggöra offentliga uppgifter. Hur det kan bli ett fel eller något som utsätter Sverige för risker är synnerligen oklart, men tydligt är att UD inte ville att det skulle finns allmän kunskap om deras agerande (se 1.).
      3 UD har under MWs ledarskap utvecklat en faiblesse för sekretess som står i strid med svensk grundlag och förvaltningstradition. Jag undrar varför.
      4. Det finns ingen anledning till upprördhet över att moderaterna hanterar sina egna organ som de vill. Man kan dock som väljare fundera över motiven.
      5. Jag är inte alls klar över vilken sida ”vi” står på i Ukrainakonflikten. Jag trodde inte Sverige var på någon sida av den soppan som sannolikt är kokad inte bara av FSB utan även av CIA

      Liked by 4 people

    • tips skriver:

      Kan vi inte göra så här, du betalar för dina politiska subversiva projekt så betalar jag för mina. Ok? Kan du inte skicka mig ett par hundra tusen som gått till projekt som du gillar men jag avskyr så kan vi säga att det är jämnt.

      Liked by 1 person

    • Anna Lindén skriver:

      Problemet är att makthavare och traditionell media lever i symbios med varandra. För att demokratin skall fungera krävs oberoende journalistik som granskar makthavarna, inte hovreportrar som levererar beställningsjournalistik. Ytterligare ett problem är att svenska myndigheter ägnar sig åt politisk aktivism. Det är inte deras uppgift.

      Liked by 5 people

  17. Elisabeth skriver:

    Moderaterna vill ju ha in Sverige i NATO och har därför beröringsskräck med allt som smetats ner med rysk-kopplingar, verkliga eller inte. Det är väl därför Bali fick lämna in. Jag bryr mig inte, jag litar ändå inte på ett sådant parti som M blivit.
    Jag för min del vill nämligen inte att Sverige ska ingå i NATO,absolut inte. Det vore heller inte bra för balansen i Östersjöregionen.Jag har ingen ryss-skräck, jag förstår fullt ut varför Krim annekterades. Jag tycker snarare att vi i Europa ska sträva efter goda relationer med vår väldiga granne i öster, vi har allt att vinna på detta. Jag begriper inte varför så många vill hänga på den ryss-hets som neocons i Washington ligger bakom för sina egna syften. Jag säger neocons, som återfinns i s k Deep State. Inte Trump. Det framgick klart under dennes kampanj att han sökte samarbete med Ryssland. Han ville också reformera, alternativt skrota hela NATO. Trumps politik hade gynnat oss alla. Tyvärr har han många interna fiender.
    Jag noterade en annan liten detalj i den väldiga, besinningslösa hatkampanj som May/Johnson drog igång i samband med den påstådda exil-spionförgiftningen. Man började t o m mullra om bojkott av fotbolls-VM vilket jag tror var ett av deras syften från början. Allt för att förstöra för Putin. Men, hörde jag, Tyskland säger tvärt nej. Och kampanjen verkar självdö.

    Liked by 7 people

    • Bo Adolfsson skriver:

      Jag undrar om May är så intresserad av fotboll. Det är ju ingen överklassport. Det var väl i alla fall någon rådgivare, som hade kontakt med proletariet som talade om att en bojkott av fotbolls-VM nog inte var någon bra idé.
      Det hela är igångdraget för att dölja röran med Brexit.

      Liked by 1 person

      • Elisabeth skriver:

        Helt enig, Bo Adolfsson, både det du skriver här och det du skriver nedan. Det hela är en bullrande distraktion med förhoppningen att sätta käppar i hjulet för ryska valet och fotbollsfesten. May/Johnson har nu tappat ansiktet och fotfolket inser vem som har den största makten i Europa, fortfarande fru Merkel. Hon spelar ett dubbelspel, hon sjunger stundtals med i antiryska kören ( eftersom Washington kräver det ) men importerar samtidigt energi från Ryssland.

        Liked by 1 person

  18. Sixten Johansson skriver:

    Jag rekommenderar verkligen två kritiska bloggare, som nagelfar den här affären. De ger även länkar till andra bloggar och källor:

    fnordspotting.blogspot.com – särskilt gårdagens artikel behandlar det som Patrik tar upp: ”Den journalistiska metoden som alla glömde att problematisera”, men även de fyra föregående beskriver hela drevet.

    toklandet.wordpress.com – rulla ner till: ”Seså moderaterna, ställ er på alla fyra igen!” (+ 129 kommentarer) och: ”Det mest troliga: Avancerad signalspaning eftersom läckor säger att det inte finns några läckor…” (+ 163 läsvärda kommentarer!).

    Liked by 1 person

    • Elof H skriver:

      ”Seså moderaterna, ställ er på alla fyra igen!”

      Klockrent! Precis så är det gång på gång! Otroligt att de inte fattar att det inte är lag på att göra som DN/AB/SvT säger. Redan när de lät ministrar gå för att de inte betalt TV-licens så skakade jag på huvudet åt deras dumhet. Att de inte fattar att det är bara att säga ”Nej, någon avgång blir det inte tal om” och sen är det glömt på max en vecka. Varje gång media får som de vill blir de starkare, varje gång de inte får det blir de svagare. Regel nr ett är att aldrig, aldrig, aldrig dansa efter medias pipa. Men som det är nu så ställer sig M som en SAAB så fort MSM visslar …

      Liked by 5 people

  19. Apg17 skriver:

    Hanif ansågs kritisera det rådande narrativet. Nämligen den att Ryssland via s.k påverkan ämnar skapa s.k splittring i Europa och USA.

    Att ifrågasätta en narrativtrogen ledarskribent och sprida offentliga handlingar kan nligt den nya grundlagen räknas som utlandsspioneri. Om jag förstått saken rätt.

    Hanif-gate har således två huvudspår.

    1. Bli av med Hanif inflr valrörelsen.
    2. Lobbying för gryndlagsändringen.

    Gilla

  20. plq017 skriver:

    Konspirationer är ofta ganska enkla. Signalspaning är komplicerat och jobbigt, och det blir hemskt trist när man blir upptäkt.
    Vem tror att UD är homogent? Att alla går i trance efter Margots panflöjt?
    Någon reagerade på egen hand och tipsade Nya Tider, och hoppades det skulle bli en massa ståhej.
    Eller Margots panflöjtsgäng ville blåsa upp sina insatser på Krim så att UD syns mer. Därför ringde en ur hennes gäng Nya Tider.
    Varsågod och välj.
    Hanifs skuld?
    Om det ovan var raljant, så är det som nu följer blodigt allvar. Journalisten begärde material från UD, och fick ut det. Så skall det fungera.
    Det är denna typ av tillgång till myndigheters information som Sju-klövern tillsammans med DN, SvD, SVT/SR nu avser att stoppa med hjälp av grundlagsändringar.
    Givet att grundlagsändringen röstas igenom en andra gång i den nya riksdagen, troligen i oktober 2018, så blir gången följande när Margot vill ha ut sina nyheter:
    Hon ringer Sanningsministeriet, Vinnova, och berättar vad hon vill ha placerat. Vinnova sätter sina skribenter på att utforma materialet. Det godkänns som Sant.
    De media som nämnts ovan kan publicera nyheten. Alla andra media får citera dessa.
    När Nya tider skriver för att få ut information så kommer det ett svar från UD. Svaret är en liten hånskrattande smiley som ligger på marken och vrider sig av skratt.
    Sedan gör polisen husrannsakan hos Nya Tiders journalist, och installerar dolda kameror hos honom, samt programvara i hans elektroniska apparater så att man kan följa vad han arbetar med, och vilka han har kontakt med, allt under rubriken särskilda utredningsmetoder.
    Orwell had litet fel. 1984 kom inte 1984. Men väl i oktober 2018.
    Gratulerar Sverige.

    Liked by 5 people

    • Christer L skriver:

      Ord kan vara vapen. Men det händer då lätt att det blir tramsigt hot och hat på nätet, samma evinnerliga tjafs som på Kvitter och Bokansiktet. Där de stora skenande hjordarna av publicismens pöbel nu är högsta instans. Det som borde ta hus i helvete bara passerar.

      Ändringen av grundlagar som är på gång borde var och en av alla som skrivit en krönika på DGS skriva sitt om. Eller en lista med deras namn publiceras under en artikel som alla ställer sig bakom. En anklagelse för grundlagsbrott. Allt på sin spets.

      Gilla

    • Jan Bengtsson skriver:

      Det är väl inte otroligt att någon på UD läckte?

      Behöver inte ha det minsta med Ryssarna att göra!

      DNC hackades INTE av Ryssarna!

      Det handlade om en visselblåsare, Seth Rich, Bernie supporter,
      som fick plikta med sitt liv,
      när ”the Clinton Machine” på sedvanligt maner röjde undan!

      Den mängd information som kom fram,
      kunde enbart komma från INSIDAN…

      Liked by 1 person

  21. Lassekniven skriver:

    Kappvändning och sedvanlig toppstyrning från Moderaterna. Vad tjänade de på detta stolleprov? Ingenting, de förlorade röster till SD vilket är bra. Hanif är tillbaka på twitter, bra gjort.
    En liten personlig sak. Kan inte Hanif Bali trimma sitt jätteskägg för att något skilja sig muslimerna? Men det är hans business och det talesätt som gäller är leva och låta leva. Skägget som sådant är i och för sig vackert till skilnad från många andra hipsterskägg.
    En som borde kamma sig är Boris Johnson.

    Liked by 1 person

    • Bo Adolfsson skriver:

      Sd kommer nu att utsättas för en otrolig kampanj att de är ryss- och Putinvänliga likt den Trump är utsatt för i USA.
      Hur skall de mjäkiga Karlsson och Åkesson bemöta detta? Har de stake nog att stå upp för att Sverige skall vara neutralt och alliansfritt?
      Kan de få ut budskapet om det verkliga hotet Sverige är satt under?
      Det är inte Ryssland och Putin. Det är invasionen av de mer än 100 000 muslimska män i vapenför ålder som Sverige är utsatt för. En invasion som vi betalar för!

      Liked by 3 people

  22. Elof H skriver:

    För min del kan jag säga att allt eventuellt återstående förtroende för M försvunnit för gott. Partiet är förlorat bortom all räddning. Bara hoppas att de kollapsar och ersätts med något nytt. Finns säkert vettiga människor i partiet men det gör ingen skillnad eftersom de är infekterade av PK-människor som kommer att se till att allt de gör ändå förvandlas till sk*t.

    Liked by 5 people

  23. Jeff skriver:

    Nya Tider har tittat på anmälningar och åtal kopplade till nätverkets anmälningar. Den gemensamma nämnaren för de som sluppit åtal är att de inte samarbetat i processen eller medgivit någon omständighet. Den misstänka har nämligen inga skyldigheter att hjälpa åklagaren i dennes arbete.

    Delgivning och preskription.
    Ett sätt att slippa åtal är att helt enkelt inte svara på delgivningen tills det påstådda brottet blivit preskriberat.

    Hets mot folkgrupp som publicerats i grundlagsskyddade medier (medier med utgivningsbevis) har en väldigt kort preskriptionsfrist, bara sex månader. Det betyder att efter sex månader kan inte åtal väckas för en publicering. Enigt Justitiekanslern börjar fristen räknas från att uttalandet först publicerades.

    (Nya Tider som ökar mest i svensk press! Vårt husorgan.)

    Liked by 1 person

    • Elisabeth skriver:

      Stämmer, Jeff. Invänta preskriptionen. Men om saken ändå går till åtal borde det inte vara så svårt att argumentera sig till en friande dom genom att hänvisa till vad som redan publicerats om ex muslimer. Churchill var t ex mycket kritisk.
      Helt sanslöst att ”fattigpensionären Peter” blir dömd för hets mot folkgrupp när han påpekar att det inte är svenskar som begår gruppvåldtäkter utan andra angivna folkgrupper . Kort efter presenterar Expressen på förstasidan en undersökning som visar att det är precis så. Det känns som att hela Sverige ramlat ner i kaninhålet i Alice i Underlandet. Landet Absurdistan.

      Liked by 2 people

    • richardlindlind5 skriver:

      Bra tips för alla att tänka på !! Vägra svara på några frågor alls. Och om man tvingas inställa sig alltid ha advokat eller åtminstone en god vän som förhörsvittne -och själv spela in. Givetvis fortsätter man besvara allt med ;Inga Kommentarer .

      Gilla

      • Per-Anders skriver:

        Att argumentera med vad andra har sagt är inget försvar som går hem. I polisförhör kan man välja att inte säga ett enda ord. Vill man reta upp polisen, ska man prata så mycket som möjligt. I timmar. Det finns inget som retar upp dem så mycket. Man kan alltid säga: ”Jag förstår att du ställer en fråga, men jag förstår inte frågan.”

        Gilla

  24. Marta skriver:

    Det är bra att svensk UD tipsar och stödjer ockuperade länder i Europa. Det kan vara Baltikum, Finland, Sverige som nästa gång behöver andra EU länders hjälp att försvara sin oberoende. Efter Andra Världskriget brydde sig inte Sverige alls om sina granländer och lämnade de i Rysslands kommunistiska våld.

    Gilla

  25. Verdandi skriver:

    Jag är mest upprörd över att Bali inte lämnar M. Det är ett falskt parti, vars företrädare ställer sig på islamisternas sida i praktiken (oavsett vad M säger).
    Hanif Bali vet vad som händer när islam tar över. Det är liksom därför han är här.

    Kristersson är Reinfeldt 2.0.

    Liked by 4 people

  26. Petrus skriver:

    Det som kanske är mest anmärkningsvärt i det här sammanhanget är hur tydligt en svensk myndighet har en politisk agenda av Deep State-karaktär och i detta syfte interagerar med systemmedia.

    Frågan är också i vilken grad denna interaktion pågår andra vägen. Och vilken grad andra aktörer också ”interagerar” med Sveriges ”Deep State”.

    Anmärkningsvärt är också hur moderaterna tar en egen riksdagsledamot i örat när han ger läsarna en liten glimt av denna verklighet bakom kulisserna. Det finns vissa saker som skall döljas för den breda allmänheten. Man kan väl också anta att ”olyckor” av den här typen är rätt sällsynta. En starkt bidragande orsak till att den här grejen kunde avslöjas var antagligen att man här kunde belysa det hela genom att få ut dokument som var offentlig handling.

    Liked by 6 people

    • Heads up skriver:

      Jag misstänker något än värre om flera kultur och ledarskribenter som jag inte vågar nämna vid namn. Jag har anledning att misstänka att de har samröre med den … svenska regeringen.

      Gilla

  27. Magnus Rosensparr skriver:

    ”Crimean Human Rights Group engagerar sig exempelvis för 25 personer som de ryska myndigheterna anser vara medlemmar i terroriströrelsen Hizb-ut-Tahrir.”

    Kanske just därför som Margot Wallström vill stödja Crimean Human Rights Group.

    Liked by 2 people

  28. Olle Reimers skriver:

    Påminner saken inte lite om jakten (sic) på en viss Jan Guillo och hans kompis Peter Bratt för att de avslöjade förekomsten av InformationsByrån?

    De som avslöjar hemliga oegentligheter på hemmaplan är de värsta förrädarna som ska rullas i tjära och fjäder!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.