Till saken

Patrik Engellau

Det här ärendet har jag framfört tidigare, men en del budskap är som Fader Vår i kyrkan, de kan behöva uttalas hela tiden för att i bästa fall slutligen göra intryck.

För några veckor sedan sa Jimmie Åkesson i riksdagen att han kunde tänka sig att sätta in militär mot gängkriminaliteten. Sedan kommenterade statsministern, förvånansvärt nog, att det var en tänkbar åtgärd. Därefter sa Morgan Johansson att det inte behövdes militär eftersom ”vi har de polisiära resurser som vi behöver ha för att stävja det här våldet”. Se ”Morgan Johanssons dubbla budskap – efter Löfvens utspel”, Expressen 17/1 2018.

Sedermera har statsministern förklarat att hans mest prioriterade uppgift är att återställa ”lag och ordning och knäcka den organiserade brottsligheten”. Jan Björklund säger att polisen ”måste återta makten i de här utanförskapsområdena”.

Den politiska viljan att bekämpa brottsligheten finns således – om man bortser från att vice statsminister Isabella Lövin tycker något annat som jag inte brytt mig om att försöka förstå – och vi har ”polisiära resurser” så det räcker.

Det där var som sagt för några veckor sedan. Men jag har inte märkt att de hänt något. Är det inte konstigt? Alla våra ledare – utom Lövin, då – verkar överens om att staten ska återta makten över hela det svenska territoriet och ändå sker ingenting annat än prat. Vad väntar de på?

Det här är en avgörande fråga som behöver diskuteras. Det sker i någon mån. En statsvetare som intervjuats i Expressen förklarar politikernas senfärdighet så här: ”Anledningen till att det är lite rörigt i stunden, där Johansson och Löfven säger först en sak och sedan en annan, tyder på att det inte finns någon gemensam linje här. Det här är ingenting som man tänkt igenom ordentligt”.

Jag tror tvärtom. Skälet till bristen på handling är att politikerna tänkt igen saken alldeles tillräckligt för att gripas av svindel och skräck inför uppgiften. Det behövs nämligen våld för att återta förlorad svensk mark. Det blir krig. Polisen kommer att döda kriminella och poliser kommer att bli dödade.

Hur vet jag det? Jag vet ingenting säkert, men jag kan googla lite och vet därför hur det går när myndigheterna sätter hårt mot hårt mot brottsligheten. I USA dödade polisen 963 personer år 2016. Det skulle motsvara ungefär 30 personer i Sverige. I Rio de Janeiro är motsvarande siffra 700 omräknat efter svenska förhållanden. Den verkliga siffran för Sverige har i några årtionden legat på en polisdödad person per år.

I USA dödades år 2016 143 poliser, vilket skulle motsvara ungefär fem i Sverige. Den verkliga svenska siffran är nästan en död polis om året.

Hur ska Sverige klara det där? Går det överhuvudtaget att få ut poliserna på ett sådant uppdrag, med eller utan militär förstärkning, med eller utan höjd månadslön? Vad händer när landets samlade aktivister reser sig som en rasande drake vid första tecken på polisvåld? Skulle inte miljöpartiet lämna regeringen vid krigets första stupade gängkriminelle fjortonåring? Vad händer om återvända IS-terrorister griper in?

Och hur ska politikerna kunna kalla nationen en humanitär stormakt när det pågår strider i förorterna?

Jag tror att vi bör se risken i vitögat. Jag tror inte att mina farhågor bara är en paranoid och överhettad hjärnas ogrundade fantasier. Jag tror att detta är här och nu. Och om det inte är här och nu, när är det då? Om politikerna inte redan nu startar det upprensningsprojekt de föresatt sig så kommer problemen bara gradvis att förvärras.
Förklara gärna om jag tänker fel.

91 reaktioner på ”Till saken

  1. Agneta Berglöw skriver:

    Håller fullständigt med om att all skräck kriminella gäng sprider i vårt samhälle gör att vi anlitar all världens låssmeder o barrikaderar oss i våra hem. Efter en dag på jobbet(så dags på morgonen sover ju de små liven med skjutvapnet under kudden) där diskussionsvågorna går höga i kafferummet kring Sveriges förfall tassar vi hem o ser oss om hela tiden.
    Knäpper på SVT o får ”lugnande” besked från PK-journalister att nya fritidsgårdar o skottsäkrade bibliotek är i kommande.
    Vapenamnesti pågår där älgstudsare hamnar på polisstationen.Alla vidriga vapen från förorterna lyser med sin frånvaro.Sverige är världens mest naiva land med världens mest naiva regering.

    Liked by 10 people

    • Björn G skriver:

      En omgjord polisverksamhet är lösningen.
      Med ny Polischef i Sverige, kan organisationen lockas att agera likt polisen i New York.

      Den teoretiska polisutbildningens längd i New York, är ett halvår (i Sverige är det en flerårig högskoleutbildning).
      Den nyutexaminerade polisen får sedan gå med kollegor och få praktisk kunskap och erfarenhet på fältet.

      Lokalt förankrade poliser är kanske den viktigaste åtgärden – och ligger långt från utvecklingen inom den allt mer centraliserade svenska polisen.
      Poliserna ska vara många år i det område de är ansvariga för och området ska vara litet. På det sättet kan de bli igenkända och själva lära känna befolkningen.
      Att man dessutom haft en etnisk rekrytering – 47 procent av alla poliser tillhör minoritetsgrupper – har bidragit till identifikation och också till viktiga karriärvägar.

      Poliser sätts dessutom av för direkta kontakter. Två poliser i varje polisdistrikt är ”Neighborhood coordination officers”. De har inga andra uppgifter än att hålla kontakt med allmänheten, ta emot klagomål, vara ute i skolor. De kallar till offentliga möten dit alla medborgare är välkomna.
      Och på marknader finns det ofta ett stånd där poliser står och är tillgängliga.

      Varje polis i New York måste – helt oavsett arbetsuppgift och tjänsteställning – ha sin uniform hemma och kan beordras att ta på sig uniformen och gå ut.
      New York hade ett totalt strömavbrott 2003. Inom någon timme var närmare 35 000 poliser ute på gatorna. Bara två butiksinbrott skedde.

      Liked by 2 people

      • Fredrik Östman skriver:

        Etniskt rekryterade polismän kommer att följa det tyska, inte det usoniska exemplet. De kommer att vända sig mot oss och skydda ghettot mot oss och inte vice versa. Kasten icke pärlor åt svinen, på det att de må vända sig om och sarga eder.

        Gilla

  2. JL skriver:

    Som Patrik har jag varit en del i Brasilien och pratar även språket. Har även bott i ett antal andra polariserade länder med livsfarliga områden och allvarlig gängbrottslighet. Just dessa erfarenheter gör att jag ser med skräck på utvecklingen av våra egna svenska slumområden.

    Nedan mycket välproducerade och verklighetsnära produktioner som rekommenderas varmt till den som vill bli känslomässigt påverkad utan att behöva uppleva skiten i person. Vi är absolut inte där ännu i Sverige men riktningen är tveklöst åt detta håll:

    The wire, USA
    http://www.imdb.com/title/tt0306414/

    Guds stad, Brasilien
    http://www.imdb.com/title/tt0317248/

    Liked by 2 people

    • Moab skriver:

      Tack för tipsen. Vi är inte där än men i både USA och Brasilien så försvarar polisen de laglydiga med våld och åtminstone i USA så kan man ha vapen och dessutom få lov att försvara sig vid intrång. Vi är helt utlämnade, det gäller att skaffa vapenlicens innan det är för sent och förbjudet.

      Liked by 2 people

      • LJ skriver:

        Instämmer, jag skaffade licenserna för 2 år sen. Ger i alla fall en känsla av viss trygghet att ha både jakt- och hagelbössa hemma. Speciellt mycket jakt har det dock inte blivit.

        Gilla

  3. Björn G skriver:

    Som vanligt handlar det om makt, den starkes makt.
    7-klöverns maktplattform heter ”allas lika värde”. Med den plattformen kan makt bara utövas över bleksvenskar.
    Den plattform som behövs idag och i synnerhet imorgon ser mer ut som USAs (som ju är ett multikulti land).
    Även detta faktum måste beaktas:
    Läget i Sverige 2016 8.1 procent islamister
    Läget i Sverige 2050 11.1 procent (ingen ny immigration)
    Läget i Sverige 2050 20.5 procent (medium ny immigration)
    Läget i Sverige 2050 30.6 procent av befolkningen (hög ny immigration)
    Se källa:
    http://www.pewforum.org/2017/11/29/europes-growing-muslim-population/

    Vi väntar på att den Nya Plattformen börjar byggas efter årets val!

    Liked by 2 people

  4. Aha skriver:

    Jag tror att det som bekymrar etablissemanget mest med en konfrontation av förorterna är inte att människoliv skulle gå till spillo, utan det är att det skulle krackelera bilden av den humanitära stormakten och då i första hand bilden av Sverige utomlands.
    Etablissemanget skulle bli utsatt för spott och spe. Detta vill man i första hand undvika.

    För övrigt tycker jag att man stegvis ska dränera förorternas 5 000 kriminella genom att inkapacitera dem för upprepade förseelser. Utvisning bör också ske när så är möjligt (liksom indragna bidrag och vräkningar). Det är verkligen dags att prova nytt. I decennier har man om igen provat samma saker. Mer fritidsgårdar har kommit till vägs ände.

    Tyvärr är väl prognosen att förortsproblemen kommer att bestå närmaste decenniet. Kraft för att råda bot problemen kommer m.a.o. inte att uppbådas.
    Förorterna och utanförskapet kommer fortsatt sätta välfärdssystemet under hård press.

    Liked by 2 people

    • Moab skriver:

      Jo så är det förstås, man skall inte inbilla sig att någon inom 7-klövern bryr som om någon annan än sig själv, och självklart bryr de sig inte om muslimerna och andra migranter egentligen. De enda som gillar migranterna personligen är batikhäxor, annars bara de som har ett ekonomiskt eller politiskt intresse i massinvandringen. Jag tycker det bästa exemplet är när man såg Reinfeldt göra något sällsynt nedslag bland invandrarungdomar, jag tycker att han hade väldigt svårt att dölja sitt förakt och nästan vämjelse,

      Liked by 7 people

  5. boerje2 skriver:

    Ett “krig” i Orten skulle ur de politiskt korrekta politikernas perspektiv riskera att blottlägga det mångkulturella samhällets inneboende motsättningar – olika värdegrunder och medelintelligenser.
    Många av ungdomarna ifråga redan har en kraftigt fientlig inställning till samhället som orsakas av det egna misslyckandet i skolan, i många fall p.g.a. otillräcklig kognitiv förmåga. Till det kommer att det politiskt korrekta samhället legitimerar vänsterns ständiga mantra om att alla problem i Orten har yttre orsaker som främlingsfientlighet, diskriminering, rasism, dåliga skolor och brist på fritidsgårdar.

    Det är ett budskap som passar ungdomarna som hand i handske. Vilket betyder att ungdomarna alldeles på egen hand utan hade sett sig själva som offer utan vänsterns hjälp. Människan är också en mästare på rationalisering och projektion. Så att den som begår brott seriellt utvecklar ett polishat som denne projicerar på polisen: Polisen och samhället hatar oss blattar i Orten och vi säljer bara för att klara oss!

    Till detta kommer att många muslimska barn uppfostras med och internaliserar påbudet om att ta avstånd ifrån de otrognas samhälle och att inte umgås med och förakta de otrogna. Vilket är en starkt bidragande faktor till att muslimska ungdomar har en mycket högre kriminalitet än övriga med invandrarbakgrund.

    Om eller när polisen kommer att slå till hårt och förpassa många av dessa ungdomar till fängelse eller motsvarande så kommer BEVISET på att samhället hatar dem! Och den effekten – vi mot dem – sprider sig lätt bland de ungdomar som ännu inte är djupt indragna i kriminell verksamhet. En ond spiral som ur de politiskt korrekta globalisternas synpunkt riskerar att få djupgående politiska konsekvenser om/när svenska folket på allvar reagerar mot importen av olösbara problem!

    Börje Fors

    Liked by 9 people

  6. malmobon skriver:

    Brukar bli som SD föreslår men tar några år för Morgan Johansson utredda. Sist skrev Morgan han hade 63 utredningar på gång.

    I Malmö vaktas polishusen av poliser. Borde varit militär som avlastat polisen.
    Även borde militär kunna användas till kontroller på Öresundstågen från Köpenhamn och vid Öresundsbron.

    Malmö är mycket lätt bevaka. Med kameror på 8 platser, hade polisen klarat upp fler mord.

    Polisen Malmö är historiskt dålig på klara upp mord. Varför vet jag inte. Enligt S-Rubin så sitter kriminaliteten historiskt i husväggarna.
    Inte konstigt med 80 år av S-styre. Slut nu efter sept. Ut åker sossarna. SD, Malmö

    Liked by 8 people

  7. A skriver:

    Nja tror du att de sätter igång nåt sådant ett valår PE. Några varv till måste det väl gå att snacka. Det viktiga är väl vad väljarna upplever. Se på de ”stängda” gränserna.. De är i princip stängda i mångas värld.

    Mvh A

    Liked by 3 people

  8. Ulf skriver:

    Visst är det så! Återstår för politikerna att visa muntlig handlingskraft, så det räcker över valet. Därefter tar återigen senfärdigheten över.

    Under förbudstiden i USA tillämpande man skattelagarna för att komma åt det kriminella toppskiktet. I södra Italien kommer man svårligen åt den sedan århundraden organiserade kriminaliteten.

    Sätter man fler yngre i fängelse bildar man effektiva kläckningskammare för än mer kriminalitet. Så även skärpta straff slår tillbaka.

    Och gör man straffen i sig inom fängelsesystemet mer avskräckande blir bara brottslingarna än mer brutala och förhärdade. Människor utan alternativ blir lätt farliga.

    Det är bara att inse att mer mjuka samhällen saknar effektiva medel att skydda sig med.

    Återstår i förlängningen att medborgarna på olika sätt börjar skydda sig själva. Och detta kommer nog att ske på de mest oväntade sätt. Som samarbete och blidkande av kriminellt mer organiserade.

    Även ifrån myndighetshåll eftersom även myndigheter uppbärs och besätts av individer som har familjer de vill skydda.

    Vissa av medborgarna flyttar in i olika typer av grindsamhällen, för att undvika småkriminalitet. De mer rika skaffar livvakter. Företag och mer förmögna flyr landet Sverige. Ekonomin punkteras.

    I mycket kommer klaner och etnicitet att bilda ogenomträngliga enheter. Rättssamhället tvingas alltmer backa. Till slut kommer människor att ropa på det hårda samhället. Demokratin överges. Troligen har vissa former av Ulstermodellen då redan börjat tillämpas.

    Läs gärna vad historikern Torben S. Hansen skriver redan 2001 om utvecklingen, redovisat på Ledarsidorna punkt se. Hur vi via skattemedel idag håller på att bygga in en tidsinställd bomb i våra egna samhälle.

    https://ledarsidorna.se/2017/12/efter-samhallskontraktet-ulstermodellen/

    Liked by 5 people

  9. Pelle skriver:

    Visst har du rätt Patrik. Dessvärre tror jag dock också att Lövinskans inställning i praktiken är den som är mest utbredd bland politikerna: Problemen finns bara när man talar om dem. Alltså ska man aldrig tala om dem. Gängvåldet fanns bara när riksdagsdebatten skedde. När alla gick ut ur kammaren försvann det, ansåg debattörerna. Att prata om handling blir för dem lika med handling. Sådan är pk-sektens postmoderna gegga. De bortser helt från den fysisk existerande verkligheten som faller sönder eftersom inget reellt sker. Det är faktiskt mycket likt stagnationsperioden under Brezjnev i Sovjetunionen. Där tog plakaten och slagorden över alltmedan verklighetens förfall tilltog. Slutresultat för det projektet känner vi alla till. Den humanitära stormakten kommer att hamna på samma soptipp.

    Liked by 9 people

  10. ulsansblogg skriver:

    Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:
    Det är hög tid att se det som ett PROBLEM och inte enligt politiskt vokabulär som en utmaning.
    Att vissa politiker i beslutande ställning saknar handlingskraft när situationen kräver det år mycket oroande.

    Liked by 4 people

  11. BjörnS skriver:

    En sak hänt: Regeringen byter ut Eliasson. Om det har att göra med en plötslig vilja att förändra situationen eller om det ar valtaktik vet vi inte. Att Eliasson placeras som GD på MSB passar inte in i någon av förklaringsmodellerna. Den förstnämnda förutsätter att man tror att Eliasson plötsligt ska börja leverera på MSB – varför och varför i såfall inte behålla honom inom polisen? Den sistnämnda förutsätter att Eliasson inte kommer höras eller synas på MSB – något som han dock gjort i negativ bemärkelse som GD på tre tidigare myndigheter.

    Så, hur ska chefsbytet tolkas i kontexten att återta nogo-zonerna?

    Liked by 3 people

    • Bo Adolfsson skriver:

      Dan Eliasson placeras på MSB för att omvandla det till Sveriges Stasi.Regeringen förbereder redan grundlagsändringen som skall röstas igenom i år. Sedan är det slut på det tankeutbyte, som vi ägnar oss på bloggar som den här.

      Liked by 4 people

    • Hovs_hällar skriver:

      Björns: — Att Eliasson gjort sitt som rikspolischef, men ännu har mycket att uträtta som chef för MSB, där han kan förstöra även den myndigheten.

      Passar exakt in i tesen att PK-sekten vill MEDVETET förstöra vårt land, litet i taget. Bland annat med strategiskt tillsatta myndighetschefer som verktyg.

      Annat exempel: På riksantikvarieämbetet sitter en chef utan några kunskaper om sitt område
      ”…Sveriges kulturarvschef Qaisar Mahmood: ”Jag har inte läst något om kulturarv”

      Han är född i Lahore i Pakistan, är fyrbarnspappa, 44 år gammal, engagerad i identitetsfrågor och är avdelningschef på Riksantikvarieämbetet. Samhällsnytt har pratat med Qaisar Mahmood som berättar att han inte läst ett enda högskolepoäng inom arkeologi eller kulturarv. – Jag har en socionomexamen, säger han…”

      — OBS: ”identitetsfrågor”! Han fick jobbet för att han hade PK-sektens åsikter, helt enkelt. Dessutom muslim. Så ser det ut i Sverige numera.

      Liked by 3 people

      • Hosianna skriver:

        Bekvämt för islamisterna, H-H, att det redan finns inkvoterade trosfränder, som beredvilligt har getts obehindrad tillgång till vårt, av dem oändligt föraktade kulturarv, om/när de tycker att det är dags att – bokstavligen – ta till storsläggan och förstöra de sista resterna av vår unika, svenska historia.

        Gilla

  12. Lars skriver:

    Visst krävs det att statens använder tillräckligt med våld för återtaga makten från kriminella element. Det kommer sinom tid och för så när den starke mannen tillträtt.
    Intressanta internationella paralleller du har gjort på bloggen. Om bl.a. metodiken i Brasilien.

    Liked by 1 person

  13. svenne skriver:

    ”…Isabella Lövin tycker något annat som jag inte brytt mig om att försöka förstå…”

    Patrik bryr sig inte om att ”försöka förstå” vad Isabella Lövin anser om brottsbekämpning. Detsamma gäller även mig, men med det tillägget att jag mer eller mindre har slutat att försöka förstå vad de flesta goda politiker menar med sina olika utspel och motiveringar eller bakgrunder till en del åtgärder som vidtas i ”godhetsskapande” syfte.

    I Patriks inlägg finns ett par meningar som illustrerar varför jag ”har försökt sluta att förstå”:

    ”Sedermera har statsministern förklarat att hans mest prioriterade uppgift är att återställa ”lag och ordning och knäcka den organiserade brottsligheten”. Jan Björklund säger att polisen ”måste återta makten i de här utanförskapsområdena”

    Det är lätt att haspla ur sig de båda ovanstående harangerna, men är man det minsta påläst om politikernas räddhågsenhet att sätta kraft bakom orden så blir dessa löften helt obegripliga. Givetvis så kommer det att ges långsökta förklaringar till de uteblivna krafttagen och det kommer i stället att presenteras alternativ med en mjukare linje. Den logik som kommer att motivera uteblivna krafttag blir nog så verklighetsfrämmande att man inte ens skall försöka att förstå denna om man vill bibehålla sin själsliga balans.

    Liked by 4 people

  14. Moab skriver:

    Nej du tänker helt rätt, och beviset ligger i att ingen i systemmedia diskuterar detta, visst är vi smartare än medel här men så svårt är det inte att se detta som högst reell möjlighet, den enda vad jag kan se. Det är att tvingas döda folk eller fortsätta som nu som är möjligheten. Tove Lifvendahl skriver idag om något närliggande, tror jag, jag förstår faktiskt inte alls vad hon menar, det är som en parallell värld jag endast dyker ner i av experimentell nyfikenhet, men Tove skriver nu så jag inte ens kan föreställa mig vad hon menar. Det är något om Dan Eliasson men alla de brott, mord och våldtäkter och assistansstöld och människohandel som han inte löst för att han vill ha det så här hjälpte ju moderaterna och Tove Lifvendahl till med att skapa, de gjorde allt för öka antalet brottslingar under sin tid vid makten och utarma polisen och de har fortsatt att stödja regeringen i samma politik i opposition.

    Sverige diskuteras nu i en helt egen pk-begreppsvärld inom 7-klövern och media på ett sätt som är helt oförståeligt om man tar med verkligheten och den mänskliga naturen i ekvationen. De har byggt upp ett pk-universum med konstruerade problemformuleringar och lösningar som inget har med verkligheten att göra, och har under lång tid indoktrinerat befolkningen att tänka på samma vis. Verkligheten kan de dock inte ändra på så snart blir så många våldtagna så att det kommer att drabba även politikerbarn.

    Jag tror vi måste förenkla argumenten så att vi kan jobba på deras planhalva och ett argument som kommer att bita mer och mer det är att våldtäkter och andra brott alltid ökar under 7-klövern, varje dag. Varje 7-klöverpolitiker är personligen nu administratör för ett antal våldtäkter. 7200 anmälda våldtäkter 2017 ger på 249 riksdagsledamöter ca 30 våldtäkter per person och år. Så om vi fördelar jämnt så är varje 7-klöver politiker ansvarig för cirka 30 våldtäkter om året, ge och ta.

    Liked by 11 people

    • Sixten Johansson skriver:

      Tack, MOAB, det är ett nöje att få ta del av dina träffsäkra iakttagelser och ditt målinriktade tänkande! Ju bättre analyser, ju bättre strategier. Problemet är att det inte finns någon trovärdig och kraftfull aktör i sikte, eftersom allt verkligt ledarskap har underminerats (och ledande poster därför mest verkar besättas av psykopater, mobbledare och korrupta).

      Sverige skulle behöva en samling dugliga personer, som vill och kan bilda en krisministär med tillräckligt mandat, utlysa undantagstillstånd och ta itu med ett obehagligt jobb, som majoriteten aldrig kommer att tacka dem för. Men hur ska de komma fram, hur ska de få makt och befogenheter och vad är tidsskalan?

      Jag tror att vi i sommar tydligt kan se hur labil situationen är. Om eventuella våldsdåd och kravaller inte eskalerar till irreversibel anarki kan möjligen en allmän tillnyktring ske. Men utvecklingen påverkas då av vilka som pådyvlas skulden. Vi i alternativmedia behöver därför brännmärka hela det styrande skiktet och trumma in dess onda vilja, onda gärningar, skuld och medskuld.

      Vår argumentationskedja kan alltså vara: ”Ni ville det här. Ni gjorde det här. Därför är ni skyldiga till utvecklingen. Och därför är ni personligen medskyldiga till allt våld och all skada som både svenskar och invandrare har drabbats av och kommer att drabbas av (oavsett gärningsmännens och offrens egen skuld eller oskuld)!”

      Liked by 4 people

    • Hosianna skriver:

      Bra sagt, MOAB, men skönt att åtminstone 45 av de 349 riksdagsledamöterna inte alls kan anklagas för att ha massimporterat genomvidrig, vaneaggressiv kvinnoförnedring till Sverige.

      Tack, alla kloka väljare, som (till skillnad från skamsna mig) hade tillräcklig kunskap att rösta in Sverigedemokraterna i riksdagen. Måtte mångas ögon nu ha öppnats av 7-klöverkaoset.

      Gilla

  15. Göran Fredriksson skriver:

    Inget kommer att hända innan den nye rikspolischefen har tillträtt, lyssnat på polisorganisationen och fattat beslut. Sedan tar det någon tid för att komma igång. Anders Thornberg har högst ett par månader på sig innan det finns anledning att kritisera honom.

    Liked by 1 person

      • Johan skriver:

        Exakt. De skruvade ideerna kommer högre uppifrån. Det faktum att man så pricksäkert gör tvärtemot vad som förefaller logiskt tyder på att man ändå vet vad som är rätt och fel.

        Liked by 3 people

    • Moab skriver:

      Problemen är olösliga innan det finns politiskt stöd för att utöva nödvändigt våld, en ny polischef kan inget göra, även om han inte har Sveriges undergång som mål likt Eliasson.

      Liked by 2 people

  16. Palle skriver:

    Patrik: jag tror att du är inne på helt rätt spår. Ju längre utvecklingen tillåts fortskrida, desto värre blir konsekvenserna. Vi ser reaktionerna när polisen i Malmö tillämpar den danska modellen att sätta åt de gängkriminella med ett batteri av metoder: sprängningar och angrepp mot polisbyggnader. Förmodligen har polisen/samhället fortfarande ett utrymme att återta förlorad terräng utan att rent inbördeskrigsliknande konsekvenser inträder, men det gäller att agera skyndsamt.
    Mer problematiskt är att åtgärda det samhälle, som kännetecknas av utanförskap, svartarbete osv., som utgör en del av grogrunden för kriminaliteten. En del slutsatser borde kunna dras av fallet Akilov: det som möjliggjorde det snabba gripandet berodde på att ett ordentligt signalement inkl. övervakningsbilder publicerades – annars brukar ju signalement göras så intetsägande som möjligt för att undvika ”främlingsfientlighet”. Akilov var ju även ett typexempel på hur människor, som fått utvisningsbeslut kan vistas i landet och försörja sig med svartarbete, bl.a. hade ju familjen Nujen bidragit med 85 000:-. Så en dränering av svartarbetsträsket bör vara en angelägen uppgift för att angripa problemet även från detta håll. Att vår statsminister så ofta talar om att det måste skapas ordning och reda avslöjar obarmhärtigt att tillståndet i landet kännetecknas av raka motsatsen till detta.
    Med Fredrik Reinfeldt utnämnd till ordf i Trygghetskommissionen borde vi kunna förvänta oss resultat ungefär av det slag, som kan förväntas när räven utses till att vakta hönsgården …

      • Palle skriver:

        MOAB: Anledningen till att jag tror att det rör sig om svartarbete är att det är så det rapporterats i media. Utbetalningarna åtföljdes mestadels av kommentaren ”jobb Gotland”, och någon öppen redovisning av dessa hade inte skett till skattemyndigheten. Men naturligtvis är någonting skumt med hela historien, och om det rörde sig om betalning för annat än okvalificerat byggarbete borde verkligen utredas, beloppets storlek rimmar dåligt med den nuvarande förklaringen. Min poäng är att när vi har ett fall som Akilovs där enorma resurser lagts ner på att utreda denne mans förehavanden under perioden från avslaget på asylansökan fram till dådet på Drottninggatan, borde man, förutom frågor relaterade till själva dådet, kunna dra en hel del värdefulla slutsatser även om hur sådana personer livnär sig ”under radarn” och vilka personer/organisationer, som möjliggör detta parallellsamhälle att växa. Men en enkel slutsats borde kunna dras: personer, som får avvisningsbeslut måste på något sätt begränsas i sin rörelsefrihet till dess avvisningen genomförts, och denna måste ske betydligt snabbare än gängse praxis. Varför inte ta fasta på följande danska förslag?
        http://www.friatider.se/danska-s-vill-skicka-tillbaka-alla-asyls-kare-till-tredje-v-rlden
        Någon granskning utförd av pk-media är dock knappast att förvänta – i senaste programmet av SvT:s Veckans brott drev programledaren Camilla Kvartoft underförstått tesen att Akilov utförde dådet enbart pga avslaget på asylansökan och att den medförda bomben var avsedd för hans eget självmord – någon tanke på andra tilltänkta offer (”otrogna”) fanns det inte skymten av …

        Gilla

      • olle reimers skriver:

        Jag vet att konspirationsteorier inte är särskilt populära. Man vll inte gärna tro att ens egna livvakter ska slå ihjäl en men det visar sig mer ofta än vad som känns bekvämt att hoten kommer inifrån.

        De ”lastbilsdåd” som utfördes på olika håll i Europa från juli 2016 till juli 2017 har många gemensamma nämnare. En sådan är till exempel att alla övervakningskameror plötsligt slutade att fungera. Det finns åtskilliga fler.

        Många tecken tyder på att dådet på Drottninggatan var iscensatt för att skrämma svenska folket till lydnad och underkastelse. Tänker man i dessa konspiratoriska banor får man också förklaringen till det totala ointresset att utreda den eventuella inblandningen av medbrottslingar.

        I de flesta fallen låter man gärningsmännen dö under flykt men så blev ju inte fallet med Akilov. Vi får väl se hur välmatad han är.

        Gilla

    • Bo Adolfsson skriver:

      Vad skall de som har gått under jorden efter utvisningsbeslut leva på? De finner det tydligen bättre att stanna kvar i Sverige än att återvända till sina hemländer. Det handlar snart om 100 000 personer. Ygeman lovade att 80 000 skulle återsändas. En sådan figur nämns i resonemanget som SÄPO-chef eller nästa sosseledare! Tyvärr sådan är nivån på de ”ledare”, som vi har tillgängliga.
      I MENA-länderna tror miljoner unga att det är bättre att åka till Europa än att stanna. Hur löser Europa detta? Politikerna har ju inte ens kommit så långt att de vill uttala sig om stängda gränser. Om de sedan verkliigen skulle vilja stänga gränserna hur skall de då kunna ha förmågan att göra detta? Jämför med förmågan hos de svenska politikerna att bekämpa kriminaliteten!

      Liked by 1 person

    • worlpresscomsite skriver:

      Hans Högqvist
      Palle: ”Utanförskap” är inte hur de du syftar på ser sin situation. De är helt bekväma med att tillhöra sin klan som de är fullkomligt lojala till.
      Samhället i sin helhet, vilket givetvis inte ”mår bra” av svartarbete och kriminalitet, ses endast som en enkel möjlighet till ekonomiska förmåner. De invandrare som försöker assimilera sig ses av klanerna som svikare, i värsta fall som förrädare.

      Gilla

    • Johan skriver:

      Med Fredrik Reinfeldt utnämnd till ordf i Trygghetskommissionen borde vi kunna förvänta oss resultat ungefär av det slag, som kan förväntas när räven utses till att vakta hönsgården
      Det vet man säkerligen. Så då blir följdfrågan: varför utser man då Fredrik Reinfeldt? För att säkra önskvärt resultat?

      Gilla

  17. Björn G skriver:

    Även om den politiska viljan att bekämpa brottsligheten finns, så kvarstår de stora hatsiterna.

    http://sverigesradio.se/
    https://www.svt.se/
    https://www.expressen.se/
    https://www.aftonbladet.se/
    https://www.dn.se/
    https://www.svd.se/

    Dessa siters samlade förmåga att bekämpa Trygghet/Rättvisa/Ordning/Rimlighet är ju vida känd.
    Polisen måste därför även ges resurser att bekämpa hatsiternas uppvigling och trakasseri!

    Liked by 8 people

      • Moab skriver:

        En reflektion på systemmedia, deras teknik är fantastisk, jag står inte ut med svensk TV men min familj gillar Melodifestivalen så igår såg jag en del av den. Det är mycket försåtligt, representanter för det gamla Sverige som Edvard Bloom och Kikki framställs som komiska missfoster , Ove T samma sak och Ranelid, dessa missfoster ställs mot en kavalkad av unga och rasifierade och blir så klart nästan alltid bortröstade med en gång. Det är en mycket utstuderad dramarturgi.

        Liked by 3 people

  18. Lennart Bengtsson skriver:

    Jag tror det finns sedan länge en tradition i Sverige att inte ta itu med problem och missförhållanden utan stoiskt vänta att de skall gå över så att säga av sig självt. ”Ju mer en rotar i dynga, desto värre luktar ho” säger Albert Engströms bonde förnumstigt. Problem i äktenskap och på arbetsplatser löstes med en sammanbiten min och hade man krämpor av något slag så talade man inte om det. Reaktionen mot de oroliga förorterna är man flyttar därifrån om man råkar bo där eller för övrigt låtsas man att de inte finns. Har man i århundraden levt under en förtryckande överhet så har man sedan generationer lärt sig att det inte lönar sig att protestera. Om man gör det så blir det sannolikt ännu värre än det är. Förr i världen utvandrade man till Amerika när man inte stod ut längre, idag släpper man ut ilskan och frustrationen på nätet men helst då anonymt.
    Till slut blir kanske landet en öppen demokrati och först då får överheten ( politiker och dess följeslagare) börja inse att de är medborgarnas tjänare och inte dess herrar.

    Liked by 4 people

  19. Bromma1214 skriver:

    Ja nu står vi där.! I en situation som bara för 10-15 år sedan bara hörde hemma i en
    Dålig skräckfilm. Polisen vet, sociala myndigheter vet om situationen. Rädslan för att
    Säga ifrån är total. Varför? Orsakerna är många. Eftersom som många , inte alla,
    Har en ekonomisk situation ”där en utebliven månadslön är lika med katastrof”
    Gör att många kniper käft och är tysta. Att vända på det här med dagens inställning
    Ter sig svårt ,mycket svårt. Vi kan inte förvänta oss någon hjälp från våra politiker,
    De är helt inne på att köra landet i botten. De ser ut att lyckas. Arma land.

    Liked by 5 people

    • Moab skriver:

      I nästan alla skräckfilmer jag sett så får monstret vad det förtjänar till sist, en påle i hjärtat. Eller, kanske inte, jag kommer nu ihåg Fredagen den 13e, Jason kom tillbaka igen och igen.

      Gilla

  20. Petter skriver:

    Texter som ovanstående lär snart bli förbjudna, när det gäller ett sådan lagförslag är inte regering och riksdag saktfärdiga.

    Den planerade grundlagsändring som informellt kallas ”censurlagen” ska stoppas. Det vill åtminstone debattören och opinionsbildaren Johan Westerholm.

    Det man gör med de här bestämmelserna är att man öppnar ett gigantiskt svart hål i grundlagsskyddet.
    Så uttalade sig hovrättsrådet Katarina Rikte i en intervju med Nyheter Idag som publicerades i juli förra året. Det hon pratade om var planerade förändringar av de svenska tryck- och yttrandefrihets­grundlagarna.

    Sista november ifjol togs ytterligare ett steg mot att genomföra förändringarna som Rikte menar möjliggör censur i Sverige. Då lämnade regeringen in en proposition till riksdagen om ”Ändrade mediegrundlagar”.en planerade grundlagsändring som informellt kallas ”censurlagen” ska stoppas.

    Det vill åtminstone debattören och opinionsbildaren Johan Westerholm.
    – Han vill att riksdagen lägger ned det här.
    https://samnytt.se/han-vill-stoppa-lofvens-planerade-censurlag-jag-vill-att-riksdagen-lagger-ned-det-har/

    Liked by 3 people

  21. Alfredo Caragoli skriver:

    Jag tycker att ditt resonemang är helt korrekt. Ju längre etablissemanget väntar med att ta itu med allvarliga samhällsproblem desto radikalare metoder måste tillgripas när man till sist inte längre kan förneka problemets existens och dess katastrofala följder för medborgare och samhälle.

    Liked by 3 people

  22. Jim Engellau skriver:

    Jag tror tråkigt nog att politikerna inte vill ha dessa förhöjda vålds nivåer som uppstår så kort inpå ett val. Snarare är det en program förklaring inför valet där man även fortsättningsvis hoppas på något mirakel som gör att frågan löser sig själv . Johanssons redogörelse att vi har tillräckliga polisresurser klingar illa med den polisbrist man så länge pratat om . Södertälje maffian lyckades man för några år sedan i alla fall till stor del få inspärrad. Efter mycket spaningsarbete . Det här kommer nog trots allt bli en långsam process där ökade straffsatser borttagande av straffrabatten och spaningsarbete är grunden . Om det nu räcker till framgång inom rimlig tid .

    Liked by 1 person

  23. Christer L skriver:

    En del såg redan 2015 den smygande invasionen av unga muslimska män, såg den strategiska viljan bakom. Andra förhånade misstanken, och fortfarande vägrar många att alls se i den riktning där maktens högsta toppar ibland skymtar fram bland molnen. Det hade redan 2015 gått så långt att svenska polisen inte vågade provocera.

    Migrantvågen. En intensiv verksamhet kulminerade 2015, där människosmugglingen lierade sig med välgörenheten, där instruktioner utarbetats av sakkunniga, gällande hela rutten från arabländerna till länder som Tyskland och Sverige, samt hur spelet skulle spelas i förhållande till byråkrati, lagar, kontakter osv. Människor i tiotusental kunde försörjas i läger medan de avvaktade vidare transport. Tält, mat, latriner, läkare, bussar, båtar, guider, allt gick som smort. Media och myndigheter följde sina instruktioner. Alltihop drevs av den mycket vackra och lovvärda idealismen hos ”vita medelålders män” och deras feministiska kvinns här i det demokratiska norra Europa: den demografi som skulle bytas ut.

    En iscensatt folkvandring, enligt en strategi för folkutbyte (folkrättsbrott enl. FN). Man dolde inte den sidan av saken, utan utmanade till opposition, och de som opponerade sig fick allt detta med anklagelser för rasism, islamofobi, populism osv. över sig. Allt på internationell bredd. Inget är nytt, och som MOAB tjatar: de ville ha det här.

    Men det blev inte riktigt som man tänkt, och nu inträder det kritiska läget här i landet: valåret 2018.

    Liked by 6 people

      • Moab skriver:

        Ja du, som sagt så var det riktigt illa och tydligt redan för 30 år sedan, invandrare stod för våldet redan då, det fega våldet, i grupp, alltid i grupp. Då var det invandrare från Jugoslavien som sparkade liggande svenskar i huvudet, jag såg det själv. De agerade alltid i grupp, fegisar. Samma sak kan observeras i varenda konflikt i arabvärlden, man är våldsam i överläge och springer och gnäller i underläge. För de med öppna ögon så var det åt skogen redan då, redan för 30 år sedan så skulle man gått in med vattenkanoner och gummikulor i Rosengård och massutvisat barnen och deras föräldrar.

        Liked by 4 people

  24. Borjön skriver:

    ”Går det överhuvudtaget att få ut poliserna på ett sådant uppdrag?” är en fråga som borde belysas mer. Tänk på Leif Östlings ”vad fan får jag för pengarna?”. Allt fler människor börjar fråga sig vad samhällskontraktet består av.

    Den enskilde polismannen kan mycket väl fråga sig varför han ska utsätta sig – och indirekt sin familj – för detta. Han befinner sig mitt emellan två antagonistiska grupperingar. På ena sidan finns de kriminella och på den andra media som skoningslöst kommer att attackera om polisen förutsättningslöst gör det som de egentligen är avsedda för – att upprätthålla lag och ordning. Varje seriöst försök att göra något åt problemen kommer att punkteras. Se bara vad som hände med REVA-projektet.

    Sannolikheten är stor att det kommer att bli svårt att få ut poliser på dessa uppdrag. Lägg därtill att allt färre poliser verkar stå till förfogande. Jag tror inte att pengarna spelar en avgörande roll så länge otack är den lön man får.

    Det svenska samhället vilar på en bräcklig grund. Den feminisering som pågått i decennier visar sig nu ha skapat individer som inte klarar att hantera dagens verklighet. Skulle det komma till massuppsägningar inom polisen så kan det bli spiken i kistan för Sverige.

    Liked by 8 people

  25. Björn söderstedt skriver:

    Den svenska självbilden av att Sverige är världens mest välfungerande land skulle totalt falla samman. Situationen skulle bli ett krigstillstånd

    Liked by 1 person

  26. Mikael Steinwall skriver:

    Enligt en utrikeskorrespondent i P1 väljer knappt 40% av alla migranter i Europa att återvända vid avslag på sin asylansökan. Det finns med andra ord några stycken som smyger omkring i buskarna….
    Frågan är vilken sida de skulle ställa sig på om det hettar till.

    Liked by 3 people

    • Elof H skriver:

      Folk förstår inte hur absurt detta är. Normalt så blir ungefär lika många bostäder lediga som det tillkommer ungdomar som söker lägenhet. Numera plockar man undan typ 50% av tillgängliga bostäder varje år och låter ungdomar och deras föräldrar slåss om återstoden. Enda sättet för många är att ta på sig finansieringen av en nybyggd bostad. Staten tvingar våra ungdomar att skuldsätta sig för att ge bostäderna till utlänningar. Sverige har något som måste liknas vid en krigsekonomi där nästan hela den offentliga ekonomin är inriktad på att serva migranter och Sveriges befolkning tvingas skuldsätta sig för att hålla igång verksamheten. Dessutom våldtas, mördas och lemlästas Sveriges befolkning dagligen av ockupanterna. Det är så absurt att de flesta svenskar vägrar att se detta trots att det är helt uppenbart.

      Liked by 4 people

      • Palle skriver:

        Elof H: Mycket väl beskrivet! En skrämmande bild, som tonar fram. Jag erinrar mig en riksdagsdebatt mellan Jimmie Åkesson och Fredrik Reinfeldt där den sistnämnde uppbragt hävdade att SD pekade ut den stora invandringen som roten till ett antal samhällsproblem och hur detta skulle illustrera hur rasistiskt SD skulle vara (till stort bifall från kammaren). Själv tog jag mig för pannan och undrade hur en statsminister kunde undgå att se dessa enkla samband. Gängbrottslighet, skolans disciplinproblem med åtföljande försämrade resultat, bidragsfusk, överfallsvåldtäkter etc etc. Någonstans där insåg jag att internerna tycktes ha tagit över kommandot i dårhuset.

        Gilla

  27. Moab skriver:

    Har precis upptäckt James Delingpoles podcast, alla avsnitt bra, vi saknar denna slags humor blandat med allvar i Sverige. Allt vi här diskuterar tas upp där från en brittisk synvinkel.

    Liked by 1 person

  28. Bo Svensson skriver:

    Att mina gulliga inlägg raderas avsiktligt kan jag inte tro. – De slarvas väl bort på något sätt av misstag. – Så jag försöker igen:

    Det finns ju mycket oprövat i redskapslådan innan man griper till vapen: Dra ner på all ekonomisk hjälp till invandrade utöver vad som tillfaller infödda som inte har lust att jobba. – Med tillräckligt eftertryck informera om att Sverige inte välkomnar invandrare med mindre än att de kan övertyga som tillgång istället för belastning för dem som hör hemma här. – Klargöra att asyl normalt innebär att man återvänder rill sitt hemland, när risker och hot inte längre är för handen. – Barackläger i obygden som villkor för fortsatt försörjning för långvarigt overksamma, så att bostäder frigörs för de verksamma runt ekonomiskt livaktiga centra. – Generellt dna-register för riskklientelet för att underlätta brottsutredning. – Och billig utvisning i form av förpassning till bevakad enklav intill flygplats, varifrån man är fri att ta sig vidare till hemkontinenten.

    Liked by 4 people

  29. Elof H skriver:

    För att inte vika ner sig vid minsta motgång eller protest så måste det fastställas klara mål med operationen. Vad är det som skall uppnås? Sedan måste det införas hårda straff för minsta lilla motstånd. 5 års fängelse för en kastad sten. 3 års fängelse för att befinna sig i en grupp där någon kastar sten. 3 års fängelse för minsta lilla polismotsånd eller förolämpning mot polis eller räddningspersonal. Ovillkorligt. Vapeninnehav 10 år, osv. Utvisning för alla brott med mer än en månads fängelse i straffskalan. Förlust av medborgarskap för de som varit medborgare i annat land vid brott som har mer än 6 månader i straffskalan och sedan utvisning. Avtal med tredje land för att ta emot de som inte kan utvisas till sitt ursprungsland. Dvs. ingen som helst möjlighet att stanna i Sverige efter utvisningsbeslut. Minimera rättigheter som t.ex. överklagande och rättshjälp. Allt skall syfta till att minimera Sveriges kostnader och minimera problemen i Sverige. Försörjningsstöd (inkl. andra bidrag)) maximeras till en tredjedel av vad de pensionärer som får minst har. Ja, ni märker, helt omöjligt att införa trots att det krävs. Med andra ord måste Sverige haverera totalt innan det kan vända.

    Liked by 2 people

  30. Tanum skriver:

    Människan som kollektiv har lätt för att glömma.
    Om man med ärliga ögon vill betrakta historien så ser man att de flesta samhällen som föregått vårt präglats av repression, om än i olika grad. Både från makten sida, men även inifrån människorna själva. I äldre tider i form av en socialt betingad klanstruktur, med det vida släktskapet som kitt

    Historien är inte lätt att få syn på. Riktigt gamla gravar och skelett är relativt fattiga på information. Även om man med modern teknik kan krama ut mycket.

    Men där finns faktiskt mer exklusiva titthål. Där vårt eget klansamhälle finns inhugget i klippor. Åk till Tanum i Bohuslän. På överdådigt många släta berghällar finns det inristningar och inhuggningar. Där håller män i långa spjut, har svärd hängande i bälten och kraftiga yxor i händerna. Bilderna är översållade med vapen.

    Vi har lätt för att betrakta de mer mjuka och demokratiska samhällena som naturliga. Där vi avsagt oss egen våldsutövningen, och istället lämnat över den till olika samhällsinstitutioner. I bronsålderssamhällens inhuggningar kan vi få syn på vårt egna, nu försvunna klansamhälle.

    Nu återuppväcks klanstrukturer mitt i moderniteten, via migrationen. De som vi bildmässigt kan beskåda hos oss själva bland Bohusläns släta klippor.

    Om våra samhällsinstitutioner ger vika brakar vi antagligen tillbaka till en tid när makt och brukande av våld åter sitter i vapnen.

    Jag tvivlar på att en av humanism präglad filterbubbla, i en svensk kontext, klarar av att ens inse farorna i tid. Och än mindre leda oss i försvar.

    Våld är alltid svartvitt. WW1 och WW2 visar inte minst detta. Där finns ingen plats för nyanser när krig väl brutit ut. Inga mellanlägen förblir neutrala. Dessa insikter kanske finns hos vissa äldre. Läs gärna Anders Leions betraktelse idag, här på DGS. Hos många svenskar, och särskilt bland yngre, levs livet i närsynthet. Med naivitetens mer grumliga synfält.

    Liked by 1 person

  31. Armageddon skriver:

    Inte endast trollfabrikör Löfven, utan V, Mp,C och M också, står nu med brallorna nere. Handlingsförlamningen är legio. De behövliga åtgärderna ligger långt utanför de ideologiska ramarna. De förtjänstfullt beskrivna åtgärderna av Bo Svensson och ELOF H, kommer inte kunna verkställas förrän läget i Sverige blivit mycket värre. Fast, egentligen är läget redan så uppenbart oacceptabelt, eftersom delar av territoriet inte längre kontrolleras av den svenska staten, att legalt militärinsats tillsammans med polisiär sådan är motiverad, omedelbart. ”Vi står inte ut-längre”, skulle nog rätt många medborgare skriva under på. Tills ändring sker är nog de personliga åtgärderna, att skaffa sig egna vapen för skydd mot kriminella, våldtäktsmän och hemfridsstörande ligister, inte långt borta. Pratkvarnarnas tid är utmätt. Inga av de ledande politikerna i 7-gänget kan bli aktuella för att råda bot på nuvarande situation. De kan ju inte med trovärdigheten i behåll göra tvärtom mot vad de under många år ivrigt förespråkat.

    Liked by 3 people

  32. Samuel af Ugglas skriver:

    Varför föraktar och kränker våra politiker nästan undantagslöst det ”SVENSKA FOLKET”?
    I Trump´s Amerika är det tänkt att ”konstitutionen” skall skydda befolkningen mot övergrepp från myndigheterna. Livet, egendom och lyckan är näst ordets frihet heligt även om socialisterna gör vad dom kan för att sabotera livet i Amerika.

    Gilla

  33. Lars* skriver:

    Jag får en känsla av att politikerna inte vågar agera. Sverige är numer explosivt t o m i små samhällen. De huvudsakligen afghanska yngre männen kunde utföra terror och mer rån m m om ingen gymnasieamnesti blev av. Nu finns åtminstone ett andrum för dem att stanna kvar (genom andras pengar) och förhoppnjngsvis är det lugnt tills valet tänker sossarna kanske. Mp verkar inte tänka alls men mer känna känslor. Våldtäkterna ökar men gör ingen kartläggning över vilka eller vad som kan tänkas stå bakom allt. Igen, skjut upp. Det folkliga missnöjet växer så vi bl a sossepolitiker tillsätter en fääjk-newskommission o ser över lagarna vad gäller yttrandefriheten..om vi kan nagga lite i kanten. Förorten vad gör vi politiker med den..ja nu är det t o m inte bara i förorterna..huga..korv med bröd o fler fritisdpedagoger..Jag hoppas eg inte Sd får en större position förräns efter 2022. Vill att s och mp och nya moderaterna ska få ta den stora smällen..o deras svansar. Om det finns en fobi i Sverige så är det en ogrundad Sd-fobi. Vi borde alla känna fobi (skräck) för förhärdade Löfven med anhang. Jag är ingen Sdkramare men vad är s rädda för? Jo makten förståss! o att nu kommer svenskarna få se vad och deras svansar ej att förglömma ställt till med.

    Gilla

  34. Fredrik Siarsson skriver:

    Du har en poäng. Polisen vet (till skillnad från den absoluta majoriteten av de folkvalda) hur verkligheten ser ut. Jag känner flera äldre poliser som skaffat hus i svenskspråkiga delar av Finland inför pensionen. De hyser lågt eller inget hopp att utvecklingen kommer vända. Jag känner minst fem personer inom brottsbekämpande mynigheter som skaffat jaktlicens för att kunna ha vapen i hemmet.

    Gilla

  35. Ulf Johansson skriver:

    En bra idé, men var skall du få militären ifrån. Vi har ingen., ”nerlagd och avskaffad”.
    Försöka bygga upp en ny, är omöjligt.
    Skulle infiltreras av förrädare.
    TOB

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.