Hurra vad vi är bra

Patrik Engellau

Vid det här laget har jag berättat om slavhandeln i Libyen – se min berättelse här – för två personer som råkar ha varit kvinnor anställda inom vården. De har oberoende av varandra haft samma reaktioner.

Först har de blivit förfärade över ”hur onda vi människor kan vara” och ”knappt velat tänka på det”. Då har jag protesterat att det faktum att de finns hemska libyska företagare inte säger något om mänskligheten som helhet. Man ska inte dra alla över en kam och det där. I själva verket, har jag insisterat, är just vi svenskar på det hela taget väldigt snälla, hyggliga och välartade människor, kanske lite för snälla och hyggliga till och med.

Då har dessa kvinnor tittat på mig med ett snett, lite misstroget leende och börjat prata om allt ont som svenskar gör med exempelvis klimatet och ensamkommande flyktingbarn. Om det är någon som har skuld till världens elände, har jag förstått, så är det vi svenskar även om vi kanske inte deltar i den libyska slavhandeln (men vem vet, kanske är någon företagsam smålänning inblandad).

Jag tror att känslan av skuld är en del av den svenska folksjälen. Kanske kom det med lutherdomen. Vem har inte hört uttrycket ”det sitter en liten Luther på min axel”. Axelluthern tvingar oss till det ena eller andra. Vi har en skuld som måste sonas. Förr i tiden sonade vi skulden genom att piska oss till ansträngningar, till exempel i skolan, ansvar och hårt arbete.

I serien vilda spekulationer vill jag påstå fyra saker.

För det första tror jag att det var den där Luthern som gjorde att Sverige blev ett så framgångsrikt land. Men den rikedom vi fick som nation var inte resultatet av medvetna strävanden utan bara en bieffekt av att vi sonade vår skuld. För övrigt har vi alltid haft en ångestladdad relation till det här med rikedom. Rikedomen, liksom fattigdomen, har bäst kunnat fördragas när den delats av alla, det vill säga när staten tagit hand om överskottet.

För det andra tror jag att Sveriges framgångar har förändrat den medfödda, lutherska skulden. Skuld är obehagligt och när folk märker att livet artar sig hyggligt även om man inte känner skuld så slutar de känna skuld. Eller så hittar de enklare metoder att sona skulden. Det är här godheten kommer in. Tidigare sonade vi vår skuld genom det hårda och ofta obehagliga slitet, numera sonar vi vår skuld genom att betala avlat till staten så att staten kan ta hand om de svaga. På det viset har det välfärdsindustriella komplexet vuxit fram och på den psykologiska grunden har även svensk migrationspolitik formulerats. Våra skuldkänslor inför klimathotet passar också in i den tolkningen och likaså föreställningen att ”samhället”, det vill säga vi rimligt skötsamma, är orsaken till kriminaliteten. Även där har vi stora skulder att sona.

För det tredje har skuldbekämpningens förvandling från ansträngning till godhet särskilt drabbat kvinnorna. Det är ingenting jag kan bevisa, det bara känns så. Om kvinnor verkligen är godare än män vet jag inte, men som #metoo-kampanjen illustrerar så tycks de ha ett starkt behov att framhålla om inte sin egen godhet så i alla fall männens brister på den punkten.

För det fjärde så tror jag att den där Skuldluthern numera är skadlig. Så länge han bara piskade oss till ansvarstagande och hårt arbete var han nyttig. Men i sin moderna inkarnation driver han oss till självförakt och splittring samtidigt som han söndrar landet. Det hjälper varken BNP eller något annat att vi föreställer oss att vanliga, skötsamma svenskar är orsaken till brottslighet i utanförskapsområden.

Vi måste driva bort den där Luthern och hans sentida efterföljare Sahlin och Reinfeldt som försöker intala oss att vi inte är något. Vi måste sluta skämmas och i stället hylla oss själva för vår storhet och våra framgångar. Hurra vad vi är bra.

66 reaktioner på ”Hurra vad vi är bra

  1. Fredrik Östman skriver:

    Att svenska kvinnor kanske är större hycklare beror nog på att de genom feminismen fått fler färdiggräddade rationaliseringar att tillgå. Det är feminismens yttersta ondska att ställa kön mot kön och splittra samhället ner till dess innersta del, familjen.

    Liked by 3 people

  2. Lasse skriver:

    Då jag var ung så fick jag höra mina föräldrars berättelser om andra världskriget och deras umbäranden – fattigdom, dåligt med mat och rädslan av att bli invaderade av ryssar.
    ”Undrar vad jag får uppleva under mitt liv” – tänkte jag då.
    Nu sitter jag framför datorn med kaffekoppen i högsta hugg i ett land som håller på att förstöra sig själv med någonting helt osannolikt.
    Och det heter – trumvirvel – Överdriven Snällhet.
    Utan att gå in i djupet i problematiken så syftar jag förstås i det ohållbara migrationen och bidragspolitiken.
    Men tack för turen! Jag finner utvecklingen väldigt spännande och på ett finskt lite svarthumoristiskt sätt också ganska underhållande.
    ”Hurra” – säger jag också!
    Starkt jobbat!

    Liked by 2 people

  3. Bo Svensson skriver:

    Det var kanske inte Luther som höll oss igång utan strävan att vara till lags och vinna uppskattning från dem vi ville tillhöra. – Mycket av det bästa hos människan är saker som vi har gemensamt med en massa andra djurarter. – Empati, flock-solidaritet, moderskärlek.

    Vår starka benägenhet för flocksolidaritet har nu av psykopatliberalerna utmöstrats som ondska och bekämpas målmedvetet via folkblandningsagenda.

    Liked by 1 person

    • Anne-Hedvig skriver:

      Ja, splitt og hersk. Det er psykopaters spesiale å tilrane seg makt gjennom å spille på skyld. Forminsker andres selvfølelse, og gjør dem dermed lettere å manipulere.

      Gilla

  4. svenne skriver:

    ”För det första tror jag att det var den där Luthern som gjorde att Sverige blev ett så framgångsrikt land. Men den rikedom vi fick som nation var inte resultatet av medvetna strävanden utan bara en bieffekt av att vi sonade vår skuld”.

    År 2009 presenterade den då 26-årige Gustav Fridolin, i Arbetarbladet, resultatet av en ”analys” som han hade genomfört och som påstås klarställa förutsättningarna för ”den rikedom vi fick som nation”.

    Ur arbetarbladet 2 november år 2009:

    ”Fridolins analys är att om rasismen bara var skinheads och Jimmie Åkessons virrigheter, skulle den kunna raderas med en snabb och brutal avlusning, men problemet är att rasismen likt en parasit i symbios finns djupt i landets kropp, att den är en förutsättning för vår moderna rikedom och en del av den svenska politiken”.

    Det är för mig obegripligt att den här lillgamle figuren har haft så stort inflytande på svensk politik under den tid som han har varit aktiv inom detta område.

    Liked by 4 people

    • Bo Svensson skriver:

      Finns där en klar tanke bakom detta yttrande, handlade det väl om svenskars traditionella och välgrundade motvilja mot parasiter och misstänksamhet mot främlingar som kan misstänkas fungera mera som en belastning än en tillgång. – Annars har väl misstänksamheten mot utlänningar snarare varit för låg än för hög.

      Gilla

    • cmmk10 skriver:

      ”… problemet är att rasismen likt en parasit i symbios finns djupt i landets kropp, att den är en förutsättning för vår moderna rikedom och en del av den svenska politiken”.

      Om det är vad som krävs för ”vår moderna rikedom” så förstår jag inte varför man skall ändra på ett vinnande koncept? Tråkigt för Fridolin som ser det som en ”parasit” men han föredrar bevisligen fattigdom.

      Liked by 1 person

    • MartinA skriver:

      Det är västoligarkerna som driver utvecklingen, i mycket genom deras totala mediedominans. Fridolin är ett symptom eller en opportunist i sammanhanget, ej en orsak. Hans inflytande är noll.

      Liked by 1 person

      • Anne-Hedvig skriver:

        Du er inne på noe der.
        Men hvorfor har det blitt så ekstra ekstremt i Sverige?? Vi har galskaper i Norge også – Aftenposten (Schibsted) og andre aviser mørklegger og lyver som pokker – men likevel fins det motkrefter som slippes fram (i hvert fall mer enn i Sverige, såvidt jeg kan bedømme).

        Gilla

      • MartinA skriver:

        Anne-Hedvig
        Det hela handlar om att manipulera statsmakter för att förändra världen på ett sätt som är mot befolkningarnas intressen. Men som gör det lättare för eliter att fortsätta vara eliter. Att flytta makt. Att utöka inflytande. Att göra hotfulla grupper maktlösa. Den sortens saker.

        Folks förmåga att stå emot sådant varierar. Sverige var ett extremt land redan innan de här globalist tendenserna började bli synliga på sextiotalet. Sverige var på många sätt världsberömt för att det fått sådana ”bra” värden på ett antal variabler, brottslighet, fattigdom och sånt. De här ”bra” värdena kan ha varit symptom på någonting underliggande som också orsakar att sverige ligger före i dagens vansinne. Tendenserna är ju identiska i alla europeiskättade länder. Och möjligen även i många andra länder, min blick kan ju omöjligen penetrera sådana kulturgränser. Det är annars lätt att tro att det är någon makt som vill oss europeer illa specifikt, men det behöver inte alls vara så.

        Gilla

      • MartinA skriver:

        @Anne-Hedvig
        Sverige är EXTREMT centralstyrt. När man sätter sig in i förvaltningen blir man mörkrädd. Det kommunala självstyret har helt avvecklats. Och kommunerna i sig var ju centraliseringar, i olika stadier av kommunsammanslagningar.

        Han norrmannen som skrällde i Norge genom att stödja Trump och genom att starta en ny sorts parti sa något mycket tänkvärt. Han sa att norrmännens kultur fortfarande i stort är de självägande böndernas kultur. Medan sverige är en militärstat. Jag tror att det ligger något i det.

        Medeltiden var en historia där sverige pendlade mellan självständighet och att vara en provins i Danmark. Men så råkade en dansk kung döda överhuvudena för stora delar av adelsätterna i sverige. Och gjorde därmed att Gustav Vasa kunde göra sig till allsmäktig kung och att de kontaktnät som normalt hade kunnat stå emot hans hårdhänta centralisering var allvarligt skadade. Behovet att hitta på något sätt för det här nya maktcentret att stå emot Danmark kanske skapade den här centralism-ideologin.

        Gilla

      • MartinA skriver:

        @Anne-Hedvig
        Jag såg andra avsnittet av SvTs utmärkta dokumentärserie om Vikingatiden. Och det fanns något betongsossigt över anläggningen av Birka som jag kände igen från vår tid.

        Jag har även läst hur det första manuskriptet för Herevora saga hamnade i sverige. Det var en ung islänning som skulle åka och studera i Köpenhamn. Och som många islänningar på sextonhundratalet så packade han med några avskrifter av Sagorna eftersom de värderades så högt i Danmark. Men hans skepp kapades av svenskarna och han hamnade i sverige. Och manuskripten hamnade hos De La Gardie och blev mycket uppskattade och omskrivna. 50 år senare hade man tappat bort manuskripten och ingen avskrift fanns kvar. Vi svenskar verkar vara otroligt dåliga på att bevara saker. Jämför Norges stavkyrkor? Och betänkt, en gång i tiden fanns det oändligt många fler sagor i sverige än på island. Det finns inte ens ekon kvar av dem.
        Det kanske finns någonting i den svenska nationalkaraktären som hastar vidare till nya saker, som utplånar det gamla?

        Gilla

      • MartinA skriver:

        @Anne-Hedvig
        Men sen finns ju så klart den ekonomiska migrationen inom sverige som ryckte upp två generationer från deras bygd. Det finns det extrema överflödet 1950-1990 som korrumperade. Det finns att den generella välfärdsstaten och korporativismen utrotade det civila samhället och flyttade allas vår lojalitet från varandra till staten. Men de har jag tagit upp så många gånger tidigare.

        Liked by 1 person

  5. Moab skriver:

    Jo vi är verkligen bra:

    https://ledarsidorna.se/2018/01/religios-fundamentalism-etablerad-i-staten-trots-pastaenden-om-motsatsen/

    Mer bevis för att de vill ha det så här behövs väl inte. När man är klar med judarna så är det vi gammelsvenskars tur. Hur gör ni andra för att hålla humöret uppe? Jag tycker inte det är lätt när ens fäderneland som man ändå trodde skulle ge en framtid åt ens barn skänks bort, och inte till vem som helst, utan till de från de mest mordiska och kvinnofientliga platser på jorden som står att uppbringa. Ingen hade varit värre, varför inte ge Sverige till Kineser eller Japaner eller Brasilianer eller Indier eller Nya Guineaner? Med sistnämnda så hade vi åtminstone fått lite roligt mode, penisfordral istället för burkas,

    Har någon läst någon bok om hur folk som levt i en sådan period av svek tagit sig igenom vardagen?

    Liked by 3 people

    • martinsvenberg skriver:

      Jag brukar tänka på att detta faktiskt kan föra något gott med sig. Det fanns en apati i Sverige innan den här flyktingkrisen. Alla segrar var vunna, det var länge sen arbetarrörelsen talade om att förbättra villkoren för arbetarna. Det skulle vara att slå in öppna dörrar, en snickare tjänar fyrtio tusen i månaden och har också råd att åka till Thailand varje år. Så var det på område efter område. Men vi blev ett av jordens ensammaste folk, utan någon egentlig riktning. Jag tror att det var det vakuumet som gjorde att Sverige inte stod emot dessa vågor av migranter. Det fanns liksom ingenting värt att skydda. Det här kommer föra människor närmare varandra, vi har redan börjat se det hända. Hos mig väcker det här en kämpaglöd som jag inte har upplevt förut. Som troende hoppas jag också att svenskarna börjar söka Gud igen. Det händer liksom inte när allt går som tåget.

      Gilla

  6. Moab skriver:

    Jag tror kvinnor och män är mer olika än vi tror. Jag känner väl igen reaktionen att ”det vill man helst inte tänka på” från de få gånger jag tagit upp frågor som här diskuteras med kvinnor. Jag tror inte det är så att kvinnor är oförmögna att förhålla sig till problemet, trots allt så är våra logiska fakulteter i medel ganska lika och mer än tillräckliga för att förstå att om vi tar emot unga män från kvinnofientliga och improduktiva kulturer så är det bästa vi kan hoppas på att vi får väldigt många taxi och lastbilschaufförer (med ett stort antal nya Anders Hedlund på köpet). Men jag har intrycket att många kvinnor har en lucka som stängs till när det blir för obehagligt och det är just här där män traditionellt träder in. Jordan Peterson säger ofta att kvinnor typiskt är mera ”agreeable” än män, mera angenäma säger Google (Min erfarenhet i arbetslivet är dock inte alls denna men det beror kanske på just den miljö jag valt). Om detta stämmer så är det kanske mera detta än det lutherska som förklarar att svenskar är som får. Jag tror att det Lutherska arvet är begravt med socialdemokratin, jag tror istället att en kombination av socialdemokrati och jämställdhet har gjort att vara ”angenäm”, medgörlig skulle jag hellre vilja säga, är det högsta goda. Jag skyller istället den försåtliga marxismen genom socialdemokratin och jämställdhet.

    Det verkar som IS och gängvåldtäkter är det logiska slutmålet för socialdemokrati och jämställdhet mellan könen. Vi har kommit fram, det är nog så deprimerande att eftersom media döljer verkligheten så kommer inte kursen att ändras förrän alla kvinnor stiftat personlig bekantskap med den nya verkligheten. Jag tror inte vi skall skylla på Luther.

    Liked by 4 people

    • Fredrik Östman skriver:

      Stefan Molyneux menar att de där undersökningarna som kvinnors och mäns personlighetsdrag har genomförts i situationer där de testade har varit underordnade. I underordnad ställning är kvinnor inställsamma (det är väl den rimliga översättningen av ”agreeable”). Men i överordnad ställning blir de mycket obehagliga och visar upp översittarfasoner. Det är åtminstone, tills vidare, det anekdotiskt begrundade kunskapsläget. Kvinnor är dåliga chefer. Betänk att nästa alla kvinnliga politiska ledare har mördats eller avpolletterats under förnedrande former: Indira Ghandi, Margaret Thatcher, Golda Meir, Benazir Bhutto.

      Gilla

      • Å skriver:

        Min observation från det privata näringslivet är att om t. ex. en manlig mellanchef intervjuas om något, som ligger under hans domvärjo (avdelning), så pratar han vanligtvis om ”vi”. Kvinnliga chefspersoner pratar i samma situation om sig och ”sin personal”.

        Liked by 1 person

    • Peter skriver:

      Jag tror inte det räcker med att alla Sveriges kvinnor blir utsatta för främmande kulturyttringar.
      Det ligger i kvinnors natur, Jordan Peterson, att vara medgörliga, de kommer lägga skulden på sig själva, de är överlevare.
      Det är vi män som reagerar starkast på att svenska kvinnor utsätts.
      Det är VÅRA kvinnor som förnedras! Primitivt? Patriarkalt? Javisst, men sant.
      Kvinnor från MENA är de som mest kompromisslöst håller fast vid den kvinnoförtryckande kultur de lever i.
      Någon skrev att kultur är något vi lär oss i späd ålder, den ålder då kvinnor utövar mest inflytande på barnens sociala utveckling, kvinnorna är kulturbärarna.
      Så länge den mansförtryckande feministrörelsen har makten kommer samhället också att medgörligt vika ner sig för de importerade heders och klankulturerna, dessa kulturer har ett argument kvinnor inte kan försvara sig mot, fysiskt våld.
      Vi svenska män uppfostras av våra mödrar att bli pacifister och empatiska icke-män.
      Vi blir redan i barnaåren präglade att till vilket pris som helst undvika konflikter.
      Vi är i mer mansdominerade kulturers ögon ett tragiskt skämt, föraktade och hånade.

      Liked by 1 person

      • MartinA skriver:

        Medgörlig och följsam är väldigt snarlika. Så bra är jag inte på engelska så jag kan avgöra nyansen. Båda är ord med positiv värdeladdning på svenska, men med en svag doft av feghet.

        Gilla

    • Täbybo skriver:

      ”Vi har kommit fram, det är nog så deprimerande att eftersom media döljer verkligheten så kommer inte kursen att ändras förrän alla kvinnor stiftat personlig bekantskap med den nya verkligheten.”

      Det är att hoppas på för mycket att kursen ska läggas om när tillräckligt stort antal kvinnor tagit del av mångkulturens avigsidor. Berättelsen om grodan och skorpionen är en variant på temat om att vår natur kan vara obeveklig. Det är bara att glömma att kvinnor kommer att ta sitt förnuft tillfånga om de via massmedia för tillgång till fakta. De har svårt att ta till sig obehagliga fakta inom vissa områden, ännu svårare att formulera en ståndpunkt, och är helt oförmögna att tänka ut en handlingsplan som skulle kunna motverka en samhällsutveckling som trots allt kan ha en positiv effekt för enskilda kvinnor ur evolutionär synpunkt. Den mest sannolika utvecklingen om vi låter kvinnlig logik styra är att vi kommer att fortsätta välkomna män tills det inte finns något fredligt samhälle kvar att bevara.

      Gilla

      • Hosianna skriver:

        Om vi ”tillåter” det massimporterade, hypermaskulint oberäkneliga och hänsynslöst aggressiva våldet att infektera vårt svenska samhället till den grad, att vanliga, hederliga, skötsamma, svenskt väluppfostrade, hyperciviliserat behärskade och genomgoda män…

        … börjar bete sig lika barbariskt som västfientligt danade immigranter, ”finns [det definitivt inte] något fredligt samhälle kvar att bevara”, Täbybo. Hoppas tillräckligt många svenskar – kvinnor och män – röstar för SVERIGE och mot den vettlösa samhällsavvecklingen i höst.

        Gilla

  7. Gunnar skriver:

    Vi vill gärna se utveckling som en ständigt pågående process mot någonting bättre och mänskligt högre.
    I det ligger att det som föregått dagens samhälle varit något sämre. Att det i det moderna återfinns mer mänskligt gott än vad vi varit mäktiga till i äldre tider.

    Men i historien ser vi mänsklighetens misstag ständigt upprepa sig. Samma misstag återkommer, om än klädd i den egna tidens annorlunda klädedräkt. Fel i en riktning får oss gärna att vända om och gå i den andra riktningen. Och vi får då en pendelrörelse som slår mellan ytterligheter generationer emellan.

    Ett exempel på en sådan pendelrörelse kan vi se i reaktionen på 1900-talets fascism. Fascismen bar på ett förakt för svaghet. Hos de självutnämnt starka ansågs även rätten ligga. En misstolkning av Darwins evolutionslära togs delvis som intäkt för det berättigade i ett sådant synsätt. Vi fick ett blindskott i form av socialdarwinismen, som helt och hållet stavas ideologi.

    Vi vet hur det sedan gick. Både nazismen och fascismen drog ned världen i en blodig och destruktiv uppgörelse – och ut kom efterkrigstiden.

    Där förut fascismen ville krossa svaghet försökte man nu istället lyfta svaghet och aktivt försvara den. Där förut makt satt sig på svaghet vill man återupprätta humanistiska principer och kupa sina händer runt den svage.

    Pendeln slog ut åt andra hållet i en slags försoningsreaktion. Man började aktivt söka svaghet för att kunna försvara den. Och numera letar man svaghet nästan överallt. Vi har gått från fascismens förakt för svaghet till dess raka motsatts.

    Och mest uttalat ser vi detta i fenomen som PK-ismen, Det Välfärdsindustriella komplexet och i vurmen för en ytterst generös migrationspolitik.

    Samhället har velat gå så långt från fascismen som det bara varit möjligt – för att markera sitt avståndstagande till den. Pendeln slog ut åt andra hållet. Och i båda ändarna återfinns ideologier i någon mening.

    Det mer pragmatiskt och modest förnuftiga svischar vi lätt förbi i vår iver att sona tidigare generationers skuld. Vi lever i dag i en värld präglad av en reaktion mot fascismen – i en postfascistisk värld. Och låter oss i hög utsträckning styras av fascismens raka motsatts. I så motto har vi inte lämnat den ideologin bakom oss. Utan lever mitt uppe i fascismens antites.

    Liked by 3 people

    • Bo Svensson skriver:

      1900-talet präglades ju främst av de förtrycktas hämnd på eliten för verkliga och inbillade oförrätter. – Var det 250 miljoner under bolsjevismen och runt var tionde kines som strök med?

      Då borde ju rekylen bestått i elitens hämnd på de relativt misslyckade.

      Liked by 1 person

      • Peter skriver:

        Det är den vi befinner oss i nu, de totalitära krafterna stärks både till höger och vänster.
        Demokratins makt undergrävs till gagn för de så kallade eliterna, eliter som inte ser oss och vår kultur värda att försvara.

        Gilla

  8. ulsansblogg skriver:

    Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:
    Något är mycket fel när vissa personer eller grupper i samhället inte har förmågan att inse arr betydande personer som till stora delar skapat det svenska välståndet med sina innovationer och fantasi förnedras.

    ”Fantasi är viktigare än kunskap. För kunskap är begränsad till allt vi vet och kan förstå, medan fantasi omger hela världen, och allt som någonsin kommer att vetas eller förstås.”
    Albert Einstein

    Liked by 2 people

  9. Aha skriver:

    Visst är vi bra. Sedan -68 pågår dock en demontering av världens mest jämlika och en av de mest framgångsrika länderna. Om det beror på att Luther har kommit att användas fel låter jag trots allt vara osagt. Jag håller mer på -68 rörelsen och den av Palme startade rollen som världssamvete. Den rollen har sedan transformerats till den humanitära stormakten. I detta ligger att man når framgång och uppskattning om man uttrycker omtanke om utsatta som är flyktingar och då speciellt ensamkommande. Av någon märklig anledning gäller detta inte för svältande och döende småbarn i u-länder.

    Det är således det fysiska i Sverige omhändertagna hjälpbehovet som räknas. Om det var en Luthersk skuld låg bakom detta, borde vi rimligen ha satsat på lokal hjälp till de små barnen då vi till samma peng kan hjälpa så många fler på plats.
    En sak som dock talar för inflytande av Lutherska (missriktad) skuld och som får Sverige att vilja hjälpa genom att låta folk komma till oss för att få hjälp, är att katolska och ortodoxa kristna länder är betydligt njuggare i sitt hjälpande.

    Det är knepigt det här med orsaken till att ett land marineras av en viss typ godhetstänkande, att det blir mode att vara god, att narcissism lönar sig. Vi är inte heller som land ensamma. Värst eller bäst i klassen är vi dock.

    Liked by 3 people

  10. Moab skriver:

    Nu har jag fått ordning på mina tankar runt detta, det är inte Luther. Det är kvinnligt tänkande. Vi män hade som huvuduppgift i hundratusentals år att försvara stammen och kvinnornas var att ta hand om det redan försvarade. Männen slog ihjäl och kvinnorna tog hand om de skadade. Detta tror jag har satt djupa spår i våra hjärnor, jag tror att när män betraktar skalan av alla mänskliga handlingar så ser de det aggressiva och våldet tydligast, och kvinnorna ser det mera vårdande och omhändertagande, men i ett stabilt samhälle så balanseras dessa synsätt men man var alltid medveten om att försvaret kommer först, utan det så finns ingenting. Därför har män i alla tider styrt, inte i allt men över våldet. Det är endast nu, under en mycket mycket kort period som kvinnor mera brett fått inflytande över alla områden och allt ändrar sig mycket fort pga invandringen. Män ser lättare de nyanländas ondska och aggressivitet alltmedan kvinnor i högre grad förnekar detta och söker de goda delarna som står att finna. Resultatet är pga det negativa urvalet att vi nettoimporterar våld och ondska.

    Man kan kanske säga att socialdemokratin också är en kvinnlig konstruktion, hela grundtanken är att ta om hand, inte att erövra och försvara och vi anländer nu till slutdestinationen. Jag tror vi ser resultatet av kvinnligt styre där en manlig riskanalys ignoreras, tills byn är utplånad. Det är än värre eftersom det inte verkar vara en tillfällighet att många manliga ledare också är barnlösa, det är i att få barn som män mognar från erövrare till försvarare, så en manlig ledare utan barn är en perversion, en mamma är mycket bättre. Så är det så att kvinnlig jämställdhet i allt är ett instabilt tillstånd, en gammal kunskap som glömts, som vi nu med massinvandring tvingas lära på nytt?

    Liked by 7 people

    • Bo Svensson skriver:

      Självklart är det så. – Det är mannen som måste fylla rollen som revirhävdare och kvinnor som vill para sig med män från en annan flock, får flytta till deras revir.

      Rätten att dra hem en fattig flicka från ett annat land måste också villkoras med att vara högpresterande och kunma försörja sin familj.

      Liked by 1 person

  11. Sten Lindgren den äldre skriver:

    Nja jag tror helt enkelt att skuldbeläggning har visat sig vara ett oerhört effektivt sätt att manipulera medel- och underklass i Sverige. Detta används regelbundet av media och politiker. Ta exempelvis Kamprads död, där statstelevisionen bagatelliserar denna död eftersom Kamprad var skattesmitare och nazist enligt deras syn. På det sättet distanserar man sig från händelsen och visar att man står över denna och bibehåller sitt övertag.

    Liked by 3 people

  12. Sven skriver:

    Att kvinnor bekämpar sin skuld med godhet är en helt riktig observation. Särskilt tydligt är detta bland överklass kvinnor som helt har förvisat Luther ur sina liv. Hos dessa kvinnor vet godheten, gulligheten och omtanken inga gränser och det är tydligt att det är för deras egen skull snarare än de förment behövande. Nu beter sig hela befolkningen på liknande sätt när det har blivit politik att leta upp ”behövande”.

    Liked by 1 person

  13. worlpresscomsite skriver:

    Visst finns det ängsliga ”kärringar” som känner skuld för att de har det så bra ( men känner man skuld så har man det förmodligen inte så bra! ).
    Jag bodde i Östafrika några år som ingift i en familj och större stam med inflytande på regeringsnivå. Efter några år fick de högre potentaterna hyfsat förtroende för mig eftersom jag trotts breda kunskaper inte såg mig som bättre än de fattigaste av de fattiga som var våra grannar i detta ett av de fattigaste områdena i världen.
    Ett par år efter millennieskiftet fick jag frågan av en minister ( som var med redan vid frihetstimmen med Nyerere och även besökt Sverige vid ett par tillfällen på 60 talet ) hur jag tyckte om Kina kontra västvärlden som partners i utvecklingen av landet.
    Mitt korta inledande svar var att som det ser ut så är Kina valet eftersom de ser en vinst i framtiden i form av ökad handel med Afrika medans västvärlden fortfarande ser ett utnyttjande av naturresurser i landet som sin vinst.
    Vi svenskar tror fortfarande att vi är så djävla bra trotts att vi håller på att förlora grunden för vårt välstånd – innovationsförmåga och en tung industri i framkant. Det välfärdsindustriella vänsterstyrda komplexet, indoktrinerat av DDR skolan, har fått folket att tro att rikedom är något evigt oförstörbart som kan användas att skriva andra ”outvecklade” folk på näsan hur duktiga och kloka vi är, när vi i själva verket är lallande dårar som behöver förmyndare – gärna en pragmatisk sådan från Afrika.

    Liked by 3 people

    • cmmk10 skriver:

      En del tycks tro, att den kommunala musikskolan skall skapa det välstånd som traditionellt vilat på KTH och Chalmers.

      ”Norge har sin olja, men vi har jämställdheten!” som Mona Sahlin sa en gång.

      Gilla

  14. Elisabeth skriver:

    Mycket bra, Patrik Engellau, du är inne på mina tankegångar. Vi ska känna stolthet över vår historia och över vad våra förfäder/mödrar uppnått här uppe i den kalla Nord. Jag är mycket bekymrad över historielösheten och attityderna hos många idag, kommer arvet att slarvas bort? Givetvis har skolan stor skuld där.
    Det enda jag känner skuld och maktlöshet inför är att den gigantiska köttindustrin pågår varje dag, att djur behandlas så fruktansvärt illa och att detta anses normalt. Och att jag själv är uppgiven där. I framtiden kommer man att döma oss för detta, det är jag säker på.

    Gilla

  15. Emil skriver:

    Känslan av skuld tror jag härstammar till stor del ifrån indoktrineringen i skolan. Där har vi alla fått lära oss (och det är ännu värre idag tror jag) att vi vita har en kollektiv skuld till det mesta eländet i världen. Nazismens brott-vita människor låg bakom. De hemska nynazisterna- vita elaka människor. Urbefolkningars undanträngande- vita människor. Kolonialmaktstidens grymmheter- vita, de brutala, ”onda” korsriddarnas härjningar i de ”fredliga” muslimernas länder….o.s.v Detta präntas in också med hjälp av Hollywood produktioner…Vi ”vita” har enligt dessa ”kulturmarxister” ( i brist på bättre ord) en slags medfödd arvsskuld, en blodsskuld till alla andra folk i hela världen. Detta tror jag till stor del ligger bakom den politik som förts och förs i större delen av västvärlden. En undfallande politik, en vekhet, en skuldkänsla. Det är fördärvligt för oss. Är denna påsmetade skuldkänsla är vår största fiende?

    Liked by 6 people

  16. uppstigersolen skriver:

    Och inte bara vi är bra. Kom ihåg att du är bra och jag är bra. Inte bara ett luddigt vi. Man måste vara specifik. Stefan Löfven är inte bra, han ingår inte i vi.

    Liked by 2 people

  17. BjörnS skriver:

    Detta har nog ganska lite med Luther att göra. Vänd istället dina blickar mot VIK, precis som du brukar. Skuldmentaliteten har VIK, inklusive dess kumpan media, hjärntvättat befolkningen med under lång tid. Speciellt kvinnor tycks vara mottagliga. Känner du skuld betyder det att (i) ett fel måste rättas till och (ii) att du är mer villig att betala för detta än annars. VIKs daily bread and butter. Denna hjärntvätt har pågått så länge jag kan minnas (barnprogram på tidigt 70-tal) och jag misstänker att ursprunget är 68-mentaliteten då skurkar blev offer och ingen tycktes ha ett eget ansvar.

    Gilla

  18. Per-Anders skriver:

    Vad ska vi förvänta oss när först barnen går i en statlig skola som indoktrinerar barnen. En del av dessa barn går vidare till att bli lärare och får itutade ännu mer indoktrinering. De i sin tur indoktrinera nästa generation. En del av nästa generation blir lärare som indoktrinerar ytterligare en generation osv.

    Denna indoktrinering fungerar så bra att det inte går att föreslå ett brytande av den. De flesta blir förfärade om det föreslås. En del kan inte ens förstå vad som föreslås.

    Liked by 3 people

  19. M Boberg skriver:

    Så är det. Därför vi har skuld och måste betala? För även om du skattas, sliter dig till döds så ska andra fridlysta som haft det historiskt värre ha förtur för det är inte mer än rätt för du är privilegierad. Och skyddsnätet är till för den som bidragit mest till det? Eller den som bidragit mest har väl nuförtiden privata alternativ i åtminstone större städer där köerna, servicen är något mindre smidig än tidigare.

    Gilla

  20. Jaxel skriver:

    Ur krönikan: ”numera sonar vi vår skuld genom att betala avlat till staten så att staten kan ta hand om de svaga. På det viset har det välfärdsindustriella komplexet vuxit fram och på den psykologiska grunden har även svensk migrationspolitik formulerats.”

    Jag tror detta är en mer fruktbar förklaring till VIK:s framväxt än förklaringen att VIK vuxit fram som ett resultat av den materiella egennyttan hos komplexets aktörer. Jag skulle kanske formulera förklaringsmodellen lite annorlunda, men håller ändå med i huvudsak.

    Den ena förklaringsmodellen utesluter självfallet inte den andra. Hos vissa individer kan det vara det första som gäller, medan det hos andra är det andra som gäller. Dessutom är ju människor så pass komplicerade att bägge förklaringsmodellerna kan vara tillämpliga inom samma individ.

    Icke desto mindre menar jag att förklaringsmodellen som ges i citatet ovan är den viktigaste i den mening att den förmodligen är den vanligast förekommande bland komplexets förespråkare och försvarare. Jag tror till exempel inte att det är fruktbart att se det stora stödet som Sveriges invandringspolitik har i befolkningen som en följd av VIK-aktörernas materiella egennytta. Skuld eller behov av att känna sig god framstår som en avsevärt viktigare förklaringsmodell.

    Jag tror också att det är viktigt att härvidlag gör en korrekt analys. Om man nu anser politiken som problematisk måste det ändå vara lättare att åstadkomma en förändring om man startar med en någorlunda korrekt analys av dess orsaker.

    Gilla

    • Peter skriver:

      En tanke, då socialisterna mer eller mindre förbjöd allmosor och charity work, de rikas skärv till de nödlidande, försvann en möjlighet att betala sin avlat.
      Samhället tog på sig ansvaret för detta, men den emotionella tillfredsställelsen i att ha skänkt av sitt överflöd försvann därmed.
      Genom denna massiva godhet vi nu, med andras (skattebetalarnas) pengar, betalar vår avlat med och köper oss världens förlåtelse, kompenserar vi med volym det vi saknar i kvalitet.
      En tanke.

      Liked by 1 person

  21. Thomas Gunnarson skriver:

    Vi hade det för bra under efterkrigstiden…
    Och för att inte inse det som Reinfeldt insåg, att det var på grund av att vi var den sista sovjetrepubliken (inte Norge) så måste han göra en ”glasnost” – öppna era hjärtan – för att svenskarna skulle inse att de inte behövde frälsa hela världen och känns skuld för att man inte klarade det. Att vi nu har en ”jeltsin” som styr är klart… Vem som blir vår ”putin” blir spännande att se. Men den dagen då ändras vår attityd…

    Gilla

  22. Crister L skriver:

    Skuld är ingen rationell företeelse, även om juridiken använder ordet. Skuld är ett arketypiskt sätt att känna en komplicerad bild av balanser och obalanser. Man resonerar inte, man känner. Att religioner har allt detta om synd är betecknande. Kvinnor och män går åt olika håll vad gäller skuld. Trots sekulariseringen behåller kvinnor oftast det omedvetet arketypiska känslostyrda hanterandet av skuld (som Patrik den här gången mötte), medan män söker sig bort från skuld via rationaliseringar. Män som däremot reagerar på skuld på arketypisk nivå tenderar att tala i termer av hämnd, medan en del moderna kvinnor som försöker bli rationella om skuld blir intrikata skvallerkärringar. Allt det här kan kännas igen i svensk politisk debatt.

    Gilla

  23. Hosianna skriver:

    Tack, Patrik. Huruvida vi vanliga dödliga, skötsamma, nutida svenskar verkligen är bra, eller inget att hurra för, väljer jag att lämna därhän, men du är sannerligen i en klass för dig 🙂 och du känner ju även kloka kvinnor, exempelvis Annika Borg, som jag gärna skulle vilja höra berätta om sin syn på Luther, Kristdemokraternas överlevnadschanser och…

    … ”den ekonomiska politik som utvecklades i Västtyskland under efterkrigstiden och vars arkitekt var den katolske statsmannen Konrad Adenauer, mannen som styrde den stympade tyska nationen genom det som brukar kallas ‘das Wirtschaftswunder’, under 50- och 60-talen”, som Erik van der Heeg berör på Ledarsidornas ”Slow Culture”-tema.

    https://ledarsidorna.se/2018/01/slow-culture-leo-xiii-och-en-kristen-ekonomisk-politik/

    ”Den 22 januari bevistade jag ett samtal som hölls på restaurang Högkvarteret i Stockholm anordnad av Margit Sahlin-akademin. Denna kristna diskussionsklubb grundades 2015 av två kvinnopräster i Svenska kyrkan – Madeleine Åhlstedt och Annika Borg – och har sedan dess anordnat återkommande diskussionsaftnar angående forskning, samhälle, kultur och kyrka i vad man betecknar som Margit Sahlins anda.”

    ”Diskussionen gick under temat ‘Vad f-n får jag för skatten’ och var tänkt att kretsa kring frågor om etik och moral i såväl privata, som offentliga sammanhang. Inbjudna var en panel bestående av Ann Heberlein, teol. dr. i etik, Åke Bonniér, biskop i Skara, samt den tidigare socialdemokratiske näringsministern och ordföranden i svensk-norska handelskammaren Björn Rosengren.”

    Gilla

  24. Sixten Johansson skriver:

    De 38 kommentarerna som jag kan läsa utgör ett fint exempel på kollektiv intelligens och klokhet (the wisdom of crowds). Just en sådan resurs och metod kan vi vidareutveckla! Om det finns tydliga mål och en handlingskraftig aktör kan vi klokhetskollektivt stödja den. I brist på aktör blir ändå var och en lite mer kunnig, omdömesgill och mogen, ur vilket det långsiktigt växer fram något bra, både privat och socialt.

    I all sin skrämmande realitet är det svenska tänkandet och handlandet perfekt att studera och dra lärdom av. Det är ett flätverk av ideologi, psykologi, religion, historia, nutid, girighet, generositet, allt!

    Skuld- och godhetstänkandet utnyttjas för ett genialiskt mjölkningssystem, som korna fromt accepterar. I helhetsbilden ingår allt som Patrik och vi andra beskriver. Motstridigheter och kluvenhet ingår också naturligt i människans psyke, kollektiva medvetande och praktik.

    De största ekonomiska och psykologiska vinsterna ur skuldindrivningssystemet drar det översta, aktivaste skiktet av politiker, journalister, advokater, akademiker osv. De erkänner sig medskyldiga för att de också är lyckligt lottade. De sonar sin skuld genom att anklaga och utpressa utpekade Skyldiga, identifiera och upphöja utvalda Offer och skilja ut och döma de Onda. Observera att vi Onda är utstötta, men ändå också tvingas betala! Alla pengarna leds in i ett Ymnighetshorn kontrollerat av det medierande aktiva skiktet, som efter avtappning för egen del riktar strilar ner mot utvalda Offer.

    Liked by 1 person

  25. Lassekniven skriver:

    Tankens klarhet
    Ingen högre eller ädlare förmåga är människan given än tanken, tanken som inom sig rymmer och äger en värld, större och märkligare än universums alla solsystem, tanken som mäter det omätbara och som väger det ovägbara, tanken, den evige Andens utflöde och kraft, som gör den svaga människovarelsen till skapelsens herre.
    Nathan Söderblom
    Skrivet den 28:e januari 1926

    Gilla

  26. MartinA skriver:

    För att förstå manligt och kvinligt måste vi ha medvetenhet om evolutionen och besöka historien.
    I historien har kvinnor befunnit sig nästan uteslutande i den privata sfären, på bynivå, där man träffar varandra ofta. Och i släkten. Medan män har varit de som utgjort den publika sfären, mellan släkter, motståndare, andra grupper. Kvinnor har inte utrustningen för att agera publikt. De kommer agera publikt som om det publika vore privat.

    Och även där det förment finns likheter är ingången helt annorlunda. Båda grupperna har jobbat lika mycket, kvinnorna nära hemmet medan männen ofta långt borta på jaktresa, handelsresa, krigståg eller åtminstone på fältet längre bort från hemmet än grönsaksträdgården.
    Båda grupper har faktiskt mött andra släkter. Kvinnan har generellt flyttat till en annan släkt än hennes egen, som är ett mycket vemodigt ämne, lyssna gärna på den intressanta nyproduktionen av den karelska folkvisan Bruden gråter, MeNaiset – Morsiamen Itketys:
    youtube.com/watch?v=5RspZPXEVhA

    Knut Carlqvist funderade i sin bok, Kung Erik av folket på vad detta innebar för politiken. Han tänkte sig att kvinnorna med sina två familjetillhörigheter var centrala för att sändas ut och bygga allianser mellan klaner, fast då på en privat scen, inte en publik. Men faktum kvarstår, ingången i relationer är helt olika för könen. Även om ytan ibland kan framstå som snarlik.

    Liked by 3 people

  27. Bengt Yourstone skriver:

    Heja det civila samhället och heja Ann Heberlein som nu har fått in 700 000 kr från en del av oss privatpersoner. Kickstarter kan gå och dra en gammal möglig filt över sig som förgäves försökte stoppa hennes projekt pga anonyma anmälningar. Kickstarter vill inte ens ange skälen till sin suspension.

    Gilla

  28. Lars skriver:

    Först måste vi fråga oss vad skuld är! Med stor sannolikhet ett derivat av den grundläggande affekten (av sju) ska,. Vad får oss att känna skam? När vi inte kan ta en plats i sociala system/grupper, när vi inte får hävda oss och vara med, då känner vi skam. Orsaken kan vara att vi gjort något gruppen inte accepterar eller har åsikter som inte accepteras och naturligtvis att konsekvenserna av vad vi gjort inte är bra och skulle medföra uteslutning om det blev känt.
    Skam är en naturlig affekt som finns i alla samhällen, hos alla människor. Frågan handlar inte om skam och skuld i sig utan om vad som utlöser skam.

    Därmed kan vi gå över till att studera hur svenska sociala system utformats genom tiderna och särskilt det senaste århundradet och särskilt hur de ideologi producerande systemen fungerat. I dagens Sverige lär universitet och högskolor och media ut att vi ska känna skam för att vara rika, men hyckleriet är uppenbart för samtidigt lär man ut att man ska spela på lotto, köpa BMW och hus och inte är skyldig någon någonting.

    Det är alltid fel när man söker en förklaring på komplexa skeenden, en förklaring typ moral, fira marknader, kapitalism, socialism

    Gilla

  29. Anna Lindén skriver:

    Den där märkliga skuldkänslan som många svenskar besitter har ingenting med Luther eller kristen tradition att göra. Det handlar nog snarare om att svenskarna har blivit marinerade i vänsterideologi.

    Liked by 2 people

  30. Åse skriver:

    Såg ni Annica Strandhäll med benäget bistånd från programledare pälsa på Jimmie Åkesson n i debatten om sjukvårdskrisen i SVT agenda.

    Märkligt att SD alltid ska stå med dumstruten. Och när det började hetta till på allvar bröt programledaren debatten.Hur många gånger har vi sett det?

    Här lite kött på benen vad bataljen handlade om

    Vårdgarantin säger: 90 dagar för första besöket till en specialist, och därefter 90 dagar för åtgärd/operation.

    2014 misslyckades det i ca 13% av fallen eller för 49 500 patienter.
    2017 misslyckades det i ca 23% av fallen eller för 89 500 patienter.

    Värst är det när det gäller operation/åtgärd.
    2014 kunde inte vårdgarantin uppfyllas för 15 500 patienter. (14%)
    Nu 2017 är den siffran uppe i 33 400 patienter. (26%)

    Källa: http://www.vantetider.se/Ko
    Som Åkesson sa folk hinner dö i vårdkön.

    Gilla

  31. Ola Byfält skriver:

    Idéhistoriskt är det väl kanske inte Luther som är ”piskan på axeln och moroten framför näsan” utan Jean Calvin med sin predestinationslära (”framgångsteologi”) och Immanuel Kant med sin pliktetik.

    Gilla

  32. Henrik Ekstam skriver:

    Min tro är att det välfärdsindustriella komplexet tagit över skambeläggandet från kyrkan för att göra folket medgörligt. Dvs det är deras Modus Operandi och ju starkare de blir desto sämre kommer vi må.

    Gilla

  33. Grus-Olle skriver:

    Känslan av skuld är helt enkelt att vi inte varit i krig på över 200 år. Då är det inte så konstigt om Reinfeldt vill ha lite spänning i tillvaron genom att importera folk från andra kulturer där våld är en betydligt större del av vardagen. Ursvenskt är ju rena barbariet. 😝
    När ska förresten han ställas till rätta?

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.