Ordskolan för politiker och journalister del 49038726

Ulf

Ulf Larsson

Vilka ord man kan eller inte kan använda i ett offentligt samtal varierar över tid. Att någon journalist eller politiker skulle uttala till exempel n-ordet annat än i varnande och exemplifierande syfte – och knappt ens då – vore troligen lika med massmedialt frysboxsjälvmord. Inte ens självaste Astrid Lindgren har frikänts i den semantiska domstolen med påföljden att Pippis pappa i nyare upplagor av böckerna inte längre kallas ja-ni-vet.

Ett av orden som nuförtiden har en tydlig dödskallemärkning är zigenare. När jag växte upp på 60- och 70-talet användes ordet utan någon anmärkningsvärd värdeladdning för att beteckna vad man idag kallar romer; i till exempel Katarina Taikons böcker om Katitzi används det med vad man kan kalla primärt referentiell syftning, det vill säga huvudsyftet är att referera till en viss kategori och inte att förmedla en viss attityd. Men det var då det, och självklart bör man inte använda ett ord som den åsyftade kategorin själv uppfattar som nedsättande. Detsamma gäller ju för en hel massa ord som nörd, blatte och svenne.

Men åter till zigenare som man alltså inte tycks kunna använda överhuvudtaget idag. Fast uppenbarligen är det så att den stilistiskt-semantiska kompetensen kan slira till emellanåt även i de mest högvördiga åsiktsläger. Här följer några exempel på hur reaktionerna kan se ut i massmedia om någon framstående representant för det offentliga samtalet skulle råka säga fel. Först ut är statsminister Stefan Löfven som i Sveriges Radio 2014 sa att:

– Vi tycker att alla länder har ett ansvar för sina innevånare, att man kan leva drägliga liv. Det finns ju stödprogram, som EU också är med och finansierar, i det här fallet för att zigenare ska få en möjlighet – att romerna och zigenare ska få en möjlighet att integreras på ett riktigt sätt, i sitt land.

Reaktionerna lät inte vänta på sig och statsministern visade sig snart ångerfull:

– Det är ålderdomligt, förlegat och kränkande, säger han till Expressen.

Det tidigare statsrådet Åsa Romson trampade även hon snett i den semantiska sankmarken ett år senare enligt vad SVT informerar om:

Miljöpartiets språkrör Åsa Romson trampade i klaveret två gånger under kvällen. I sin ursäkt för kommentaren om Auschwitz och Medelhavet kallade hon romer för ”zigenare” – två gånger.

– Jag är den första att be om ursäkt om det är någon av de grupper….. Hitlers brott mot judarna, mot zigenarna, mot homosexuella och Hitlers brott i gaskamrarna står helt för sig själv, sa Åsa Romson när SVT Nyheter bad henne förklara varför hon i debatten sagt att Medelhavet var det nya Auschwitz.

Sedan upprepade hon uttrycket zigenare om romer även i en intervju med Expressen.

– Det är absolut inte rätt, man ska använda romer och det är oförsvarbart att använda det uttrycket, säger Åsa Romsons pressekreterare Helena Hellström Gefvert till SVT Nyheter.

Hur tänkte hon?

– Hon var trött efter debatten och tänkte inte. Hon tar klart avstånd från det uttrycket.

Ordet zigenare väcker uppenbarligen starka reaktioner. Men hur är det med den semantiska konsekvensen? Kan man så att säga smyganvända ordet i syfte att uppnå vissa effekter? Vi förflyttar oss nu raskt till ett av de starkaste svenska fästena som man ”utmanar intoleransen” på, nämligen Stiftelsen Expo. På Expos ”skola” kan man läsa att:

Romerna som en gång utvandrade från Indien började komma till Europa för 700 år sedan. Genom århundradena har de misstänkliggjorts, pekats ut som orsak till pest och annat elände, förföljts och dödats. Fördomarna och hatet mot romer kallas för antiziganism. Runtom i Europa är antiromska attityder på många håll starka och fortfarande vanliga.

Och i en debattartikel i SvD från augusti 2016, som handlar om tiggerifrågan, tycker några liberala ungdomspolitiker bland annat att:

Det som behövs är ett slut på den antiziganism som tvingat många EU-migranter på flykt till Sverige. Det behövs också en omfattande förändring av den svenska arbetsmarknaden för att motverka utanförskap för såväl EU-migranter som andra utsatta grupper. 

Om man nu inte under några omständigheter får använda ordet zigenare – vilket jag personligen inte har några som helst problem med att låta bli att använda – hur kommer det sig då att det går bra att använda antiziganism? Ordet är ju uppenbarligen morfologiskt besläktat med zigenare, så i konsekvensens namn borde man ju istället säga antiromism, vilket till och med en så enkel källa som Wikipedia informerar om alldeles bortsett från att man blandar ihop ord och begrepp. Man kan ju spekulera över hur reaktionerna skulle bli om Löfven eller Fridolin pratade om anti-n-bollism apropå någon ny satsning på yrkesutbildningar inom konditorbranschen.

Bruket av ordet antiziganism kan ju emellanåt tänkas bero på språkligt oengagemang och ett schablonartat förhållande till språket, alltså att ordet lever kvar på gamla meriter och ingen funderar så värst mycket över det uppenbara släktskapet med zigenare. Eller så – vilket inte förefaller helt otänkbart – ingår ordet i den arsenal av nyspråk som används flitigt inom det offentliga samtalet. Att som SvD-debattörerna säga att ”det som behövs är ett slut på den antiziganism som tvingat många EU-migranter på flykt till Sverige” låter ju definitivt mer skräckinjagande och hotfullt än att prata om ”antiromism”. Om företeelsen kläs i en dramatisk och värdeladdad språkdräkt framstår den ju som just dramatisk och värdeladdad på ett för den aktuella argumentationen fördelaktigt vis; ordet blir en del av den negativa verklighet man vill måla upp. Men i den semantiska konsekvensens namn borde både Stiftelsen Expo och andra deltagare i det offentliga samtalet ta avstånd från ordet antiziganism. För man får ju inte använda zigenare längre – eller hur var det nu igen?

47 thoughts on “Ordskolan för politiker och journalister del 49038726

  1. Åsa Zigenarson skriver:

    ”Zigenar-Jacko bodde i ett par svarta stövlar”, så sjunger han!

    Att den här fruktansvärda, antizigenistiska sången ännu inte blivit censurerad och bannlyst finner jag fruktansvärt kränkande!

    Liked by 2 people

  2. Magnus Eriksson skriver:

    Problemet är att romer INTE är detsamma som zigenare. Romer är en grupp inom den större gruppen zigenare. Zigenare av andra grupper vill inte kallas romer. En del som tillhör andra grupper kallar sig själva och vill bli kallade zigenare. Saa använder man ordet romer saa maaste man räkna upp de andra grupperna ocksaa om man menar ALLA zigenare. Exempel paa andra zigenargrupper är sinti men det finns fler.

    Liked by 1 person

    • Fredrik Östman skriver:

      Samma problem uppstod när korkskallarna hittade på att man skulle säga inuti eller utanpå eller något liknande i stället för eskimå.

      Saken är emellertid den, att det är på svenska vi betecknar dessa grupper som eskimåer eller zigenare. Vi behöver inte be någon om lov för att tala svenska.

      Liked by 4 people

      • pettersonaxeagentlemansgentleman skriver:

        Inuit/eskimå kan förmodligen med tiden komma att få samma tabustatus som många övriga rent referentiella benämningar erhållit. I dessa politiskt korrekta tidevarv kan vi förvänta oss vilka ekvilibristiska cirkuskonster som helst. Vad skall då dessa politiserade lingvister komma att konstruera härnäst i sina tankesmedjor, i den hysteriska kampen för att eliminera den vilt galopperande ”rasismen”? Enligt den inkonsekventa vänsterflygeln existerar ju vare sig nationella gränser eller folkslag, varför det i framtiden blir hart när omöjligt att göra någon åtskillnad mellan en etniskt svensk Avestabo och en äventyrslysten individ från MENA-regionen. Det existerar emellertid en sällan nämnd men ofta förnekad omvänd rasism, vilket tar sig uttryck via de postponerande skymford som utslungas mot svenskar. Detta faktum tycks icke de rödimpregnerade feminazisterna ägna något som helst intresse. Vi har ett mycket fult exempel i uttrycket ”svennehora”, oaktat nämnda kjolregemente föredrar att förtränga förekomsten av slika tillmälen.
        Andreas 🙂

        Gilla

      • Ivar L skriver:

        Eskimå kommer från ett indianspråk talat av en stam i norra Canada, det är inte svenskt.

        Anledningen till fel-stämpeln på”zigenare” har nog mer med de problem som omgärdar folkgruppen och dess relation med omgivningen snarare än ordet i sig. Jag tror ordet ”rom” kommer att få negativ ladding och bli politiskt inkorrekt det med allteftersom och då börjar karusellen om igen. Liknande fenomen kan observeras kring det som för närvarande heter psyksik sjukdom samt utvecklingsstörning. Ord som har med dessa sjukdomar att göra byts ut allteftersom det föregående får för negativ klang.

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Ordet Rom kommer enligt säker källa från ett latinskt språk med många fall och deklinationer. Romare som beteckning på zigenare har förstås redan samma klang och konnotation som beteckningen zigenare någonsin har haft.

        Gilla

  3. Samuel af Ugglas skriver:

    Bra Ulf, tack för att Du avslöjar lögnare och hycklande socialister!
    Undrar hur länge vi får använda ordet socialist som skräckexempel på svenskt PK?

    Gilla

    • Lennart Göranson skriver:

      Det är inte samma sak, det finns också helsvenska familjer som fått tattarstämpel exempelvis på grund av att de har varit verksamma i föraktade yrken som hästkastrerare. En känd tattarfamilj bär namnet Lindberg. Ett annat namn på tattare är resandefolket.

      Gilla

  4. Höga kusten skriver:

    Tills helt nyligen hade jag ingen aning om att Sverige var så osynligt impregnerad av fördomar, som det numera sägs vara. Tydligen har min syn på livet präglats av en stor aningslöshet. Det som för mig helt saknat fördomarnas stigma, definieras nu som något som helt måste undvikas.

    Jag har flera gånger vandrat genom Lapporten vid Abisko. Lärt mig älska Lappland. Och även en gång i tiden älskat min egen Lapphund. Jag har även många gånger följt Lappugglans tysta flykt. Och även ett antal gånger tjuvfiskat i olika Lappvatten. Som barn gjorde vi ofta Lappkast när vi var ute och åkte skidor. Jag har också åtskilliga gånger sovit i olika Lappkåtor. Och besökt många Lappkapell. Och lärt mig uppskatta Lappslöjd. Jag älskar min väl använda kåsa. Jag har helt enkelt lärt mig älska Norrland och Lappland. Och förstår mer än väl att UNESCO, FN-organet, 1996 utsåg delar av området till världsarv, och döpte det till Laponia.

    Men nu har det bestämts att ordet Lapp bär på fördomar. Det visste jag inte tidigare, även om jag hört ordet Lapp användas i negativ bemärkelse. Men skitsnack om grannar tillhör väl vanligheterna och går väl knappast att förbjuda. Jag har den största respekt för att Sveriges urbefolkning själva vill använda ordet Same, om sig själva.

    Deras rättigheter till det egna livet och sin historia borde för övrigt gälla oss alla. Identitet är alltid viktiga, oavsett vilka vi är. Själv känner jag mig som en stolt Svensk när Sverige vinner olika medaljer i OS- och VM-sammanhang.

    Hur ordet Lapp fick negativ innebörd, har jag själv mycket svårt att förstå. Hur det gick till har helt gått under min egen radar. Kanske för att eventuella fördomar utgör ett särskilt Stockholmsfenomen – se där dök plötsligt en fördom upp hos mig själv. Intoleransens ansikte kan tydligen poppa upp i de mest oväntade sammanhang.

    En stilla undran dock – Hur skall alla ort- och sjönamn hanteras om de i folkmun har ordet Lapp i sig? För utrensningarnas tid har ju kommit. Och nu nått ända in i museivärlden.
    I senaste numret av Populär Arkeologi kan man läsa en artikel om genusarkeologi. Kön bygger numera upp det mesta av världen börjar jag förstå. Det gäller att hitta gränser, stå på var sin sida, även om vi delar säng med varandra. Skillnader är viktiga när vi söker det gemensamma, och konfronterar varandra, tycks undertexten vara.

    Ibland undrar jag vad sedan länge begravda människor skulle säga om vår egen tid, om de kunde väckas till liv. Jakten på våra fördomar drivs nu på av ett ungt kaxigt garde, som vet allt om världen, innan de ens fått erfarenhet av den. Att modernitetens korrekthet kräver sina offer, ingår då i ekvationen.

    Själv drömmer jag ofta om att få göra ett Lappkast tillbaka till min bardoms Jämtland, som jag lärt mig älska. Knaprigt tunnbröd och saltat smör får mig att minnas. Lapp väcker för mig själv enbart goda minnen. Och dom kommer, tack och lov, inga stränga ordpoliser åt.

    Liked by 4 people

    • cmmk10 skriver:

      Varför tala om lapparna som Sveriges urbefolkning!

      Låg de som någon slags svampar under inlandsisen och väntade på att isen skulle smälta?

      Nu har jag givits intrycket att isen smälte från söder mot norr och med den följde folkvandringen. Om samerna senare har vandrat in österifrån, till i stort sett obebodda ödemarker, gör dem inte till Sveriges urbefolkning!

      Gilla

      • Höga kusten skriver:

        Precis som på Grönland idag innebär inte inlandsis ett hinder för kolonisation längs med kusterna. Motsvarande gällde troligen i ett senare skede på Norges västkust vid istidens slutskede – innan isen på skandinaviska fastlandet smält i någon väsentlig grad. Det skedde för runt 14 000 år sedan, eller strax efter. Betänk också att världshavet var runt 130 meter lägre då, när massor av vatten var bundet i stora ismassor.

        Den första korridoren upp mot norr kan därför mycket väl ha öppnat sig i väster, ända upp mot Varangerhalvön. Vattnen var för övrigt rika på säl, sjöfågel och fisk. En förflyttning upp till Nordnorge kan därför ha skett mycket tidigt, sjövägen – och en kolonisation från norr sedan skett in över Sverige – ännu medan landvägen norrut spärrades av gigantiska dödisar.

        Nunatakker, berg som sticker upp genom isen, fanns även vid Norska västkusten under hela den senaste istiden. Man tror till och med att viss flora och fauna överlevde där, på topparna.

        Att läsa om Komsakulturen kan också vara intressant i sammanhanget, även om omvärderingar av den kulturen görs.

        Arkeologiska rester efter samisk kultur går också mycket längre söderut än vad man vanligen tänker sig. Man tolkar vissa hittade rester som samiska, inte speciellt många mil norr om Stockholm, upp mot Gävletrakten.

        Genetiken visar för övrigt att samer på den manliga sidan kommer långt öster ifrån. Den manliga Y-kromosomen visar på just detta. På kvinnosidan pekar genetiken mot Spanien, det visar mitokondrie-DNA, som följer mödernets linje. Ursprunget kan sägas gå i spagat.

        Naturligtvis finns det ursprungsbefolkningar. Med med ett erkännande följer också vissa rättigheter. Där särskiljer sig Sverige från Norge och Finland. Kampen om resurser är ofta rätt krass. Därför har inte Sverige ratificerat ILO-konventionen om ursprungsfolk, vilket Norge och Finland gjort.

        För den intresserade kommer några länkar.

        Om ursprungsfolk;
        https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ursprungsfolk

        Om Komsakulturen;
        https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Komsakulturen

        Om nunatakker;
        https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nunatak

        Isens utbredning i bilder under senaste istiden;
        http://www.kvarken.fi/assets/Svenska—pdf/Utbildningsmaterial/Tema-2-Istid/Is-faktablad-2.pdf

        Gilla

      • Ivar L skriver:

        Ingen folkgrupp som lever i Sverige nu tillhör de som kom hit med inlandsisens bortsmältande. Sveriges första befolkning har i omgångar bytts ut mot ett flertal olika stammar och de sista som kom är samerna och nordgermanerna, från var sitt håll. Båda är urbefolkningar i sin landsända men ingen är ursprungsbefolkning.

        Vad gäller ordet ”lapp” så bör svenskarna ha samma rätt att ha ett svenskt ord på sitt grannfolk som detta folk har rätt att ha ett eget ord på svenskarna. T.ex: ”daaroe, daara, daaroeladtje”

        Liked by 1 person

  5. Rune Nilsson skriver:

    En annan lustighet är också att alla zigenare är ju inte Romer. Romer är ju bara en gren av zigenarfolket. Det finns flera andra grenar som jag just nu inte kommer ihåg namnet på utan att slå upp det. Men t.ex. de finska zigenarna tillhör en annan gren än romerna.

    Liked by 2 people

  6. cmmk10 skriver:

    I tonårsgänget, på 70-talet, var det ett par grabbar och tjejer som var zigenare; klassiska zigenarsläkter vars namn börjar på M och T. Om ordet zigenare nämndes så var det i allmänhet de själva som använde det. Ordet var helt neutralt, vi kunde prata om zigenare som om vi pratade om vädret.

    Romer var det ingen som ens hade hört talas om, den enda alternativa benämningen de hade på sig själva var resande.

    Liked by 3 people

  7. Peter M skriver:

    George Orwell kallade fenomenet nyspråk i romanen 1984. Sanningsministeriet arbetade oförtrutet med att omarbeta språket för att omöjliggöra feltänk.

    Ett praktiskt problem är att människan inte har svårt att lära sig nya ord. Det svåra är att lära om, vilket väl både vår stadsminister och förre vice stadsminister illustrerar. Det skapar blockeringar i sinnet och kommunikationen när man måste tänka sig för varje gång en mening ska bildas.

    När jag arbetade inom kriminalvården under 1980/90 talet så hade jag mycket kontakt med romer. De hade då själva inga problem med termen zigenare. Det var den term som de själva använde om sig själva och sitt folk. Tror aldrig jag hörde orden rom eller romer.

    Liked by 2 people

  8. Gunilla skriver:

    Man får kryssa mellan minorna nu för tiden. Det handlar inte bara om vilket/vilka ord man inte får använda. Det handlar lika mycket om vem som säger dem. Identitetspolitiken. Ta n-ordet t.ex. Ordet neger är förbjudet; det är fördomsfullt och rasisitiskt. Ordet betyder svart. Negro på spanska. På engelska går det bra att säga black; det betyder också svart. Men inte neger. Alltså ‘svart’ går att säga på ett språk men inte på ett annat. Sedan går man runt gröten och säger ‘färgad’. En färgad person blev kränkt av det också och undrade vilken färg. Ja, det kan man ju fråga sig. Röda och gula eller bruna får man heller inte säga. F.ö anser jag att ordet ‘nigger’ verkligen är det rasistiska ordet. Det är från slavtiden. Men nu är det så att n-ordet (inkl nigger) ändå används. Av de svarta själva. Ofta förekommande i rap-texter. Alltså; en. vIt (godkänd färg) får inte använda n-ordet. Men ordet är inget problem för en svart. Hur är det omvända då? Jodå, svennehora och svennefitta ör helt ok och utgör ingen som helst kränkning i lagens mening. Har läst att det senaste är att svennar nu kallas albinos i de mångkulturella idyllerna. Och f.ö är vi gadjis (fördomsfullt uttryck) för Romerna.

    Liked by 2 people

  9. Trodé skriver:

    Kan det vara så att ord med tiden inte anses rumsrent beror det på att den grupp som ordet är förknippat med, uppfört sig på ett sätt som många ogillar?

    Liked by 3 people

  10. Stig Palm skriver:

    Eftersom Neger betyder Svart, kan jag då i fortsättningen skriva det senare utan att bli kallad rasist? Kanske Mörkhyad är ett mer heltäckande ord då massvis av folkslag är just detta.
    Vitingar kallar just de svarta oss har jag läst. Är det diskriminerande?

    Gilla

  11. Lennart Bengtsson skriver:

    Kanske en lämplig PhD uppsats på Socialhögskolan som:

    ” Kan verkligen antiziganism inordnas i den svenska värdegrunden?”
    En analys hur en unken människosyn har invaderat det svenska språket och hur mycket som återstår att rensa ut!

    Gilla

  12. Yvonne Rosenthal skriver:

    Hösten 2014, en man som är guide och kallar sig för zigenare och ska visa turister hur zigenare bodde och levde i en stadsdel Wien .
    ” Vi, jag kallar oss zigenare. EU kallar oss romer men romer är något helt annat, ett annat folkslag. Då stadsrundturen är slut frågar jag guiden om han vill förklara skillnaden mellan romer och zigenare. Det vill han inte , han skrattar och säger:” I Sverige tigger romer, inte här”.
    Zigeunerkapelle, Zigeunerschnitzel, á la Zigeuner ( med bl.a.paprika, lök och tomat). Franska cigaretterna Gitane . Zigenare är ett vackert ord , väcker vackra associationer .

    Liked by 2 people

  13. Hortensia skriver:

    Hmm… Ulf, jag tror det blir oerhört svårt, att finna någon egentlig logik i det förvirrade, nyspråkliga ordmissbruket.

    Vissa ”goda” – de rasifierade – tycks dessutom undantagna från allmänna språkkrav och kan även offentligt använda stigmatiserade ord utan repressalier, ja de kan till och med ”hyllas” när de uttrycker sig uppseendeväckande vulgärt och provocerande…

    … men jag höjde på ögonbrynen, när kritvite Täppas Fogelberg i gårdagens ”Ring P1” uttalade ordet ”nigger” – flera gånger!

    https://sverigesradio.se/sida/tabla.aspx?programid=132&date=2016-11-07

    Gilla

  14. sten lindgren dy skriver:

    Precis, det är rent vansinne och man undrar vilka personer som tar initiativ till att korrigera Löfven och vad som får honom att lyda. För mig personligen så visar detta på en brist på pondus och självförtroende som diskvalificerar honom direkt som statsminister. Vilka är språkpoliserna, är det twitter flöden? Denna ängslighet skall ställas i kontrast till den muslimska kulturens självförtroende, den har nog inga problem med sin terminologi. Vi vet vem de tycker är hundar och grisar, skattefinansierat.

    Den logiska inkonsekvensen är slående och visar vilka lerfötter hela den svenska tankebygget står på, det skrämmande är att denna koloss har styrt Sverige länge nu, när tar vansinnet slut. Jag säger zigenare, punkt, och har även återupplivat n-ordet i ren protest, nät jag slutade säga det insåg jag inte vart vi var på väg. Jag har även alla Tintinalbum och Jack London böcker till mina barns förmån.

    Liked by 1 person

    • Hovs-Hallar skriver:

      Bra invändning:

      —VILKA är dessa språkpoliser, som de flesta verkar underordna sig likt strykrädda hundar…???

      Fundera på detta.

      Gilla

  15. DanTor skriver:

    DanTor

    Ulf!
    Dina reflektioner angående relativiserande och om ord, ordlekar, är det enda vilket driver etablissemanget och dessa har varit mycket framgångsrika. Lite synd faktiskt kan många med historik mena emellertid vi måste förstå ordlekar-karaktärerna och -nänä rak i ryggen eehmm knakar det?, att vattnet med barnet i är sedan x-antalet decennier tillbax, utkastat och vi är icke helt oskyldiga, – eller hur!
    Nej GottFolk det barnet går aldrig att återvinna och vad vi missat i Godheten, att driva territoriet Sverige med semantik blir besvärligt och etablissemanget satsar numera fullt ut, i skuggan av semantiken, på galärer och givet naturligtvis kommer detta att räcka för att försörja semantiken och all som tror sig tillhöra dessa, räcker upp en hand.
    – Pådetviset, inte det dåså ehmm varsågod erbjudande du icke kan säga nej till, välkommen att ro.

    Gilla

  16. Gösta Svensson skriver:

    I gårdagens Ring P1 tror jag att självaste Täppas råkade citera Lennon och sade ”Woman is the nigger pr the world”. Reaktionen kom direkt. En rättrådig lyssnare ringde in och ”kände” att det var fel att säga så. Hon verkade inte köpa Täppas förklaring om att ordets använts i en särskild kontext osv.

    Gilla

    • Tobbe skriver:

      Stackars John Lennon. Han var nog den siste man trodde skulle kunna förknippas med fördomar. Det är världen som är illa ute, inte Lennon.

      Gilla

  17. Fredrik Östman skriver:

    Kan du förklara närmare hur en kategori kan uppfatta något?

    Här har du bestämt gått i abstraktionsfällan: en abstraktion har slutat att beteckna en helhet och har i stället fått ett eget liv som föregivet konkret företeelse. Kollektivismens livsnerv.

    Gilla

  18. Ipse Cogita! skriver:

    Sen är det väl också så att zigenare består av olika grupperingar som roma, sinti, rudari med flera. En sinti är således inte en rom men blir det i vårt land. Och jag har för mig att till och med språket skiljer sig. Dessutom så är sämjan mellan olika grupperingar inom det vi förr kallade zigenare inte är så god, vilket förklarar vissa våldsyttringar dem emellan.

    Så frågan är varför vi bytte ordet zigenare till romer. Många sinte är säkert inte nöjda med det. Nästa fråga blir då för vem ordbytet skedde, vem framtvingade det. Jag har svårt att tänka mig att det var zigenarna själva som drev frågan, de är oftast stolta att var Tsigan.

    Missriktad välvilja?

    Gilla

  19. Tyrgils Saxlund skriver:

    1929 gav Ivar Lo-Johansson ut en bok med titeln Zigenare, med undertiteln En sommar på det hemlösa folkets vandringsstigar.
    En bok jag läste med intresse för många år sedan och som kom ut i flera upplagor.
    Vad gör dagens PK-vänster med sådant? Och jag har en känsla av att de har svårt med de gamla arbetarförfattarna. De var ju vänster, men excentriska och mindre vänster med åren (ex Eyvind Johnson). Skall de också censureras i framtiden? Klarar inte dagens PK-iter att hålla ett historiskt perspektiv? Men det leder till en annan diskussion än denna.
    Får man förresten spela musik ur ”Zigenarbaronen”?

    Gilla

    • oerdoeg skriver:

      Ja, arbetarförfattarna är onekligen ett delikat kapitel. Hur ska man göra Artur Lundkvists saltdoftande reseskildring ”Negerkust” presentabel för läsare i det nya spännande mångfalds-Svärjet? Hur borde Harry Martinsons blodfyllda dikter om banjolaspelande niggerboys och stretande gumminegrer redigeras i antologier för litteraturstuderande? (Att publicera sådant i vanliga gymnasieböcker är givetvis uteslutet).

      http://harrymartinsonitiden.blogspot.fi/2015/03/ing-marie-och-bengt-bejmar.html

      Liked by 1 person

      • Stig Palm skriver:

        Finns bara ett sätt att på bästa Adolf Hitler-vis anordna PK bokbål utanför alla bibliotek att bränna denna typ av litteratur. PK-folket är våra nya Herrar (benämningen detta gillas inte av genusmaffian).

        Gilla

    • Gösta Svensson skriver:

      Släpp loss kamrat Behrang Miri med en eldkastare så skall ni nog se att problemet med Ivar Lo-Johanssons rasistiska litteratur löser sig lika snabbt som man säger poff.

      Liked by 1 person

  20. NETTANN skriver:

    2013 var det 50-årsjubileum för Martin Luther Kings ”I have a dream”-tal.

    I samband med det så läste jag någonstans en recension av talet där det angavs att han hade använt de tre beteckningarna ”black”, ”afro american” och ”negro” i talet. Han gjorde ingen värderande skillnad på dem utan de var tydligen synonyma, konfliktfria och odramatiska för honom.

    Han hade enligt uppgift använt ”negro” 17 gånger.

    Värderingarna ändras – av någon.

    Liked by 1 person

  21. Ulrika skriver:

    Tillbaka till Sverige efter en del år upptäckte jag bl a ordet ”muslim”. Vad blev felet med muselman som det hette på min tid? I Frankrike säger man fortfarande Musulman(e). Svengelskan som härskar eller någon slags snobbism?

    Gilla

  22. Tor skriver:

    Önskar försynt påpeka att alla zigenska grupper inte betraktar sig som romer. Lika lite som en svensk skulle tycka det ör ok att bli identifierad som en schweizare

    Gilla

  23. En spännande framtid skriver:

    Sverige blir mer och mer fascistiskt fast inte på det viset som pk-maffian skriker om. Barnböcker som säljs över hela världen makuleras eller måste värdegrundsrevideras. Och ingen lagstiftning behövs, skräcken för att bli kallad rasist/nazist osv gör folket lydigt. Att läsa Tintin är snart lika stigmatiserande som att prenumerera på Nya Tider och läsa Avpixlat.

    Gilla

  24. Anders F skriver:

    Zigenare från grekiskans xenos = främling (jfr xenobiotika m m). Detta upprörde en romsk (?) debattör häromåret så till den milda grad att han ville anmäla en korvmoj som sålde zigenarkorv. Vänta nu… främling… Ja, det är ca 7 miljarder mänskor för mig. Dvs alla jag inte känner (jag känner omkring 150 pers).

    Gilla

  25. Lizette skriver:

    Först ut är Södertälje kommun: – Södertälje kommun föreslår begreppet antiromism, som ett mer lämpligt uttryck. Det finns annars en risk för att uttrycket zigenare lever kvar som ett uttryck som används från majoriteten i samhället, skriver kommunstyrelsen.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s