Bitte Assarmo: En vädjande polis uppfattas som svag av de kriminella

Bitte Assarmo

Bitte Assarmo

Polisen i Nyköping ryter till efter återkommande stenkastning, läser jag i Aftonbladet. Jag förmodar att det ska låta som att ”nu jävlar tar vi i med hårdhandskarna”, men bara det faktum att polisen ryter till först efter återkommande stenkastning, och inte från första stund, visar med all önskvärd tydlighet att saftkalasens tid ännu inte är förbi. För polisen vädjar fortfarande till något slags godhet hos stenkastarna, hellre än att sätta ner foten. Det framgår i ett Facebookinlägg där man avslutar inlägget med följande mening:

”Vi blåljuspersonal är människor och vill precis som ni andra komma hem efter arbetspasset.”

Att detta alls ska behöva påpekas är kanske det mest uppenbara beviset för att den här lugnt resonerande tonen inte fungerar. Hade den gjort det skulle åren av godmodig dialog och varmkorv sannolikt ha gett effekt. Men det har de inte. I alla fall inte den effekt som jag förmodar att man hade tänkt sig. Snarare har väl stenkastning och annat våld och hot mot blåljuspersonalen ökat lika mycket som all annan kriminalitet. För ju mer polisen respekterar buset, desto mindre respekt får buset för polisen. En vädjande polis uppfattas som svag av de kriminella, helt enkelt.

Enligt artikeln i Aftonbladet ska människor i området Brandkärr, där stenkastningen ägt rum, ha upplevt polisen som ”provokativ”. Det säger sig polisens talesperson ha ”respekt” för. Men hon betonar ändå att stenkastning inte får förekomma. Det är en så imbecill diskussion att det inte ens borde bli en artikel av det. För det första så är det främst kriminella som upplever polisens närvaro som provokativ. Den som inte har något otalt med polisen bör snarare känna trygghet när blåljuspersonalen kommer till ett stökigt område och röjer upp.

Och varför i hela friden ska polisen nödvändigtvis uttrycka ”respekt” för att de blir hatade av allmänheten? Det finns väl ingen som helst anledning till det, för inte fasen behöver man respektera människor som avskyr en för att man gör sitt jobb. Polisen är den enda kraft som står mellan buset och vanligt hederligt folk, och där ska de stå utan att kröka rygg för de kriminella. Varenda gång de med indignation betonar att de minsann är människor, och vädjar till en inneboende godhet som långtifrån alla kriminella besitter, minskar deras trovärdighet. I allas ögon. I den hederliga allmänhetens såväl som i de kriminellas.

Den hederliga allmänheten känner sig sviken när polisen ständigt uttrycker så mycket förståelse och respekt för kriminella. Det ger ungefär samma signaler som när det står en godmodig polisrepresentant i TV och lugnt förklarar att man inte behöver oroa sig över den senaste rånvågen mot barn, våldtäktsvågen mot kvinnor, överfallsvågen mot äldre eller vad det nu kan vara – det är ju bara att inte gå ut ensam, att inte gå ut i fina kläder, att inte gå ut när det är mörkt, att inte gå ut alls…

I nästa stund kan en annan – eller för all del samma – polisrepresentant utan att blinka säga att hen respekterar och förstår att buset tycker det är provocerande med polisiär närvaro i orten där de härjar. Dessa absurda budskap kan inte tolkas på så många andra sätt än att polisen vill lägga över en stor del ansvarsbördan på de hederliga medborgarna eftersom de har problem med att upprätthålla våldsmonopolet.

Vi behöver en polismyndighet som uttalar det som en överväldigande majoritet av poliserna rimligen måste tänka, nämligen att de hyser noll respekt för kriminella som förstör livet för allmänheten och hotar den hårt arbetande blåljuspersonalen. En polismyndighet som slutar ursäkta rån och våld med att offret bar en dyr jacka eller en fin klocka. En polismyndighet som faktiskt ser till att rensa gatorna från stenkastare istället för att vädja till dem. Det kanske inte skulle minska kriminaliteten, men det skulle öka de hederliga medborgarnas trygghet. Och det är skäl nog eftersom det är just de hederliga medborgarna som i slutänden betalar.

80 reaktioner på ”Bitte Assarmo: En vädjande polis uppfattas som svag av de kriminella

    • Margareta Lycken skriver:

      För att kunna möta/påverka en människa i en viss riktning, behöver man möta honom på hans sätt. Endast då når man respekt. Mot våldsverkare behöver man visa styrka och auktoritet. Det går emot den officiella värdegrunden. Med rätta möter poliserna förakt.

      Gillad av 8 personer

    • Tomas skriver:

      Under Morgans och Palmefanclubens paraply blir det så här. Presstalespersonerna inom polisen är snart fler än bylingen på gatan. Allt för att vilseleda oss betalare. Under Löfvens ledning har betydelsen av ”göra en pudel” blivit konkret, han menar att antingen tillsätter eller omdanar han en beslutsfattare till knähund.

      Gillad av 4 personer

    • miketheviking skriver:

      Fast å andra sidan så begår Morgan Johansson HMF-brott idag när han kallar det mångkriminella elementet i Malmö för ”avskyvärt odjur”.
      Kanske peppar polisen till att peppra lite?

      Gillad av 4 personer

    • Liam skriver:

      Om det kan vara till någon tröst så är vi inte ensamma om att ha sinnessvaga politiker.
      Efter att ett 60-tal IS-medlemmar med tyskt medborgarskap nu riskerar dödsstraff i Irak är Angela Merkels regering beredd att villkora ett ekonomiskt stöd på 20 miljarder euro för att skona dem.

      Den tyska förbundskanslern Angela Merkel och hennes regering har nu erbjudit Irak en finansiering om 20 miljarder euro, motsvarande cirka 215 miljarder svenska kronor i ekonomiskt stöd. Som en motpresentation ska Irak avstå från att verkställa dödsstraffet mot 60 IS-medlemmar med tyskt medborgarskap, enligt RT Deutchland.

      Gillad av 4 personer

    • Jan Andersson skriver:

      Bunta ihop alla som hindrar polisens eller blåljuspersonalens jobb. Lås in dem i en häktescell eller liknande ett dygn utan mat med bara en träbänk att ligga på. Skolläraren måste förklara i klassen nästa morgon varför X inte finns på plats och hur han har det just nu. Låt sedan föräldrarna hämta sina rötägg till barn med en mycket tydlig beskrivning av vad de har gjort på lämpligt språk och förklara att nästa gång blir det obligatoriskt en vecka i häktet på vatten och bröd. Tredje gången åker hela familjen utan diskussion ut ur landet utan möjlighet att fördröja eller överklaga.

      Vanligt sunt bondförnuft och god pedagogik för de som sköter sig.

      Gillad av 14 personer

  1. pllay skriver:

    Polis och övrig PK har redan spelat ut sina kort, handen är sedan länge känd.
    Att ändra sin image från liten gullig sällskapshund till schäfer är inte trovärdigt.
    Vad som möjligen skulle kunna respekteras vore om militär sattes in, den är ännu inte synad av buset.
    Men dit är det långt. Har vi för övrigt en militär stark nog att möta buset?

    Gillad av 10 personer

  2. miketheviking skriver:

    Tack Bitte, bra skrivet!

    Barn som daltas med och som aldrig upplever gränser blir odrägliga mot sina föräldrar, Förr sa man att skilsmässobarn blev kriminella för farsan (gränssättaren) stack. Det låg mycket i det.
    I dagens Sverige är det morsorna som styr i stat, kommun o landsting. Om inte i ledningen så mentalt och attitydmässigt.
    Farsorna är snöpta och tvingas i feminismens och genuscertifieringens tecken lägga band på sitt intuitiva gränssättande.
    Därav ett samhälle med alla dessa odrägliga barn.

    Komplikationen av att dessa gäng och enskilda brottslingar har MENA-ursprung eller kommer från Afrikas horn fördubblar det svenska problemet eftersom en Feminiserad polis över huvud taget inte ingjuter någon respekt hos dessa element.
    De är tvärtom marinerade i att kvinnan tiger still, servar männen med mat o sex och har plats nr 3 i familjen. Far, son, mor, dotter. Systrarna hålls i hård regim, sönerna uppmuntras att ”ta för sig i livet”.

    När en del kriminella med invandrarbakgrund jiddrar om ”respekt” är det inte den innebörd svenskar lägger på begreppet.
    Respekt för dessa individer betyder att motparten ska underkasta sig deras vilja.
    När de jiddrar om att polisen uppträtt provokativt (tänk Janne Josefssons UG) så består provokationen att polisen kommer dit och stör deras brottsliga aktiviteter.

    Att då skicka fram en taleskvinna som vädjar till deras ”mänskliga” sida bevisar bara för dem att de vunnit mot Polisen. Nästa gång gör det något grövre.

    Jag är heller inte säker på att mer våld från Polisens sida i det här läget skulle vända utvecklingen. Att de finns uppdämda aggressioner hos Polisen visar ju bara fallet med den förståndshandikappade svenska killen de skjöt i ryggen med 20 skott.

    Om man bara avvisat kriminella, utvisat dömda kriminella och tagit ifrån PUT/Medbrogarskap på dömda så hade vi inte haft denna mängd av problem. Om folk börjar kalla ghettona för vad det är istället för det feminiserade; ”Särskilt utsatta områden” så kanske politiker tar tag i ghettona någon gång. Det finns ju inget som heter Utsatta områden – så vad är då särskilt utsatt???. Dessa människor har kommit till ett av världens mest demokratiska, jämställda och välnärda länder, de får tak överhuvudet (inga tält), bidrag och språkundervisning. Så på vilket sätt är de utsatta?
    Jo, förresten…
    De är ju utsatta för en feminiserad godhetspsykos som hela tiden frågar ”hur mår du-har du det bra?” Så tacka f-n för att de blir institutionaliserade, börja tycka synd om sig själv och anklaga andra för sin belögenhet istället för att ta eget ansvar.
    De håller sakta men säkert bli hybridsvenskar som snart frågar sig: Varför tar inte kommunen hand om mitt barn?

    Gillad av 16 personer

  3. Fredrik Östman skriver:

    ”Vi blåljuspersonal är människor och vill precis som ni andra komma hem efter arbetspasset.” — eller, med andra ord:

    ”Åh frånvarande Gud! Varför infinner sig inte Himmelriket på jorden! Vi har gjort allt vi har hittat på för att frambesvärja Himmelriket! Det är ju logiskt omöjligt att det blir något elände kvar om bara alla solidariskt låter bli att tillskapa något elände! Ju! Gud, som vi har övergivit! Varför har du övergivit oss? Öh! Du! För f-n! Kom igen nu då! Vi har gjort vår del! Vi har faktiskt RÄTT till ett Himmelrike på jorden! Vi kan tycka att du är strulig nu, Gud. Himla jobbigt, faktiskt. Nej, nu har jag inte tid att stå här och jämra mig. Jag måste gå ut i världen och inte skapa elände. Så att det blir rätt. Hej då.”

    Gillad av 7 personer

  4. Mitt vykort skriver:

    När någon kastar sten, skall polisen skjut skarpt med risk att skjuta ihjäl stenkastaren? Ja eller nej. Bitte är för allt bra och mot allt dåligt. (Censur)

    Gillad av 7 personer

    • uppstigersolen skriver:

      När det blir skarpt läge kan det vara bra att ta med sig de poliser som gjort bäst ifrån sig på skjutproven. Då kan de skjuta mot ställen på buset så att de oskadliggörs men de dör inte. Döda bus blir rubriker. Skadat bus blir notiser. Sen blir det utvisning av buset. Lättare att hantera på planet om de är skadade.

      Gillad av 4 personer

      • uppstigersolen skriver:

        Till MV Visst får polisen skjuta ihjäl buset. Om polisen blir tillräckligt trängd. Men om buset blir ihjälskjutet idag så ska det malas i det oändliga. Om buset bara skadas så blir det lättare för polisen. Men, givetvis, blir läget mer akut på fler ställen i Sverige så kanske reglerna ändras.

        Gillad av 2 personer

      • Grobian Guilanpour skriver:

        Bästa Bitte,
        Jag gillar dina inlägg i DGS. Du skriver rappt o klart utan onödigt ordbajseri. Den polis som tydligen har ”respekt” för stenkastande busar tillhör nog ändå undantagen inom poliskåren. De flesta poliser jag hört eller läst, har ingen respekt för dessa individer. Tvärtom vill dom gripa buset och gör också så i ökande takt nu, men man skulle önska att det gick snabbare. I SVT:s Agenda nyligen från Uppsala, där många unga tjejer känner sig otrygga och därför bildat en egen grupp med nattvandring, mm, fanns en talesman för polisen med. Han uttryckte klart sin avsky för våldtäktsmän, bilbrännare o andra kriminella. Snarare är det politikerna som daltar med buset, men även där märker jag en viss skärpning på senare tid. Dock har andra med Sverige jämförbara länder för länge sen ändrat lagar, anställt fler poliser och bättre förebyggande arbete. Tex vårt broderland Danmark. Men jag håller med dig, Bitte. Ingen svensk polis ska offentligt uttrycka respekt eller förståelse för våldsbeteende.
        Hoppas buset inte läser Aftonbladet eller andra snedvridna media. Kram till dig som ex-sosse!😁. Jag är likadan, så kram till mig med, haha

        Gilla

    • Mv skriver:

      Det som nu står alltmer klart det är att DGS skribenter samfällt inte kan skriva följande mening om det rör sig om invandrare och kultur x och dess verkningar i Sverige:

      Jag anser att A skall göra B med C även om konsekvensen blir D

      Ofarligaämnen som skolan avhandlas och Patrik har med sina senaste alster kommit närmst. Däremot så fyller DGS andra skribenter sida och och sida ner med kritik mot hur det styrande skiktet (som de röstade på tills i förrgår) löser problemen. Ser man inte asymmetrin, det är precis som systemmedia gör, man är i varje ögonblick och i varje fråga för allt bra och mot allt dåligt. Jag förstår inte längre vad de skriver i systemmedia, jag måste knipa mig, och det börjar bli samma sak här. Jag menar, hur länga utläggningar skall det behövas för att analysera en flygande sten eller brinnande bil eller våldtagen tjej? Vänligen fyll i:

      Jag anser att ________ skall göra ______ med _____ även om konsekvensen blir _____

      Gillad av 5 personer

      • brrr skriver:

        Som du säkert vet, är redaktörn juridiskt ansvarig för allt som skrivs, inklusive kommentarsfältet. Varken Engellau eller någon annan vill skaka galler eller tvingas betala höga bötesbelopp.

        Gilla

      • Mv skriver:

        Brrr, jag tror inte detta håller, som flera påpekat så finns lagar och förordningar som gäller verkanseld och polisens våldsanvändning. Dessa måste väl gå att prata om och även ändra i en framtid? Vi riskerar som alltid att de ändras men tvärtom, mot oss, precis som lagen om HMF och gjort. Jag tycker inte denna ursäkt fungerar. Samma med läger och fängelser utomlands och så vidare, kvinnliga poliser, invandrade poliser osv osv.

        Gilla

  5. Jari Norvanto skriver:

    De är inga kriminella, de är utsatta, ‘impacted by the legal system’ och ‘justice involved individuals’… Tucker Carlson om språkakrobatiken politikerna i San Francisco genomför, i syfte att tona ner brottsutvecklingen i den förr så vackra staden:

    Gillad av 7 personer

  6. Lennart Bengtsson skriver:

    Hur orkar myndigheter och andra hålla på med detta meningslösa tramsande.Varför kan inte Sverige åter bli ett förnuftigt land där klokhet och gott omdöme får råda. Myndigheter och politiker är tillsatta för att tjäna det folk som finansierar deras tillvaro och inte allsköns odygdsmakare och andra underliga figurer. Inser de inte att vi alla har fått nog. Sköt det jobb som Ni finns till för och inget annat!

    Gillad av 10 personer

    • Jan Andersson skriver:

      Det beror nog till största delen på att klokhet kräver erfarenhet och människokännedom. Kvinnor som blir allt vanligare i ansvariga befattningar saknar ofta tillräcklig erfarenhet eftersom de kvoterats in och ser en annan människa framför sig än en man ser. Lätt för dem då att fatta andra beslut än en man skulle ha gjort, medan männen tar sig för pannan. Men det förstärker bara kvinnornas beslutsprocess eftersom män alltid har haft fel och har det naturligtvis nu också (och det är så klart därför de byts ut, helst helt och hållet).

      Den värld männen i väst har byggt upp är orättvis mot tredje världens människor, och därför feltänkt. Så det är lika bra att dessa nu får låna territoriet Sverige i några hundra år för att de också skall få njuta välfärdens välsignelser, utportionerade lika för alla av totalitärvänsterns skarpaste hjärnor.

      Siste svensken tar med sig flaggan.

      Gillad av 3 personer

  7. elfyma+ skriver:

    Lägg därtill att om vi själva försöker försvarar oss mot de kriminellas angrepp så kommer samma polis att spärra in oss utan hänsyn till om vi har en familj att komma hem till.
    När polisen inte vågar ge sig på de kriminella så ger de sig på oss som inte slår tillbaka.
    Det är så de upprätthåller skenet av att göra nytta.

    Och inte nog med det. I Nyköping får skytteintresserade invandrarungdomar gratis prickskytteutbildning och ammunition av skytteklubben. Gissar att det är kommunen som betalar. Andra måste betala vad det kostar.
    Varför är det så viktigt att lära invandrarungdomar, i bl.a närbelägna Brandkärr, att hantera pistoler ? Blir de snällare av det ? Jag tror inte det.

    Gillad av 19 personer

    • Palle9 skriver:

      @ELFYMA+: Instämmer. Nyköping ja, då går tankarna till Nyköpings gästabud – där bestod ju hanteringen av de som betraktades som fiender i att låsa in dem och bokstavligen kasta bort nyckeln. Från den tidens hantering har vi alltså hamnat i den av dig beskrivna – varför kan vi inte ge tydliga signaler till buset utan att för den skull hamna på samma låga nivå som de gängkriminella? Fängelse kopplat till utvisning/förverkat medborgarskap för grövre brott vore nog en lagom åtgärd.

      Gillad av 4 personer

  8. Kulturisten skriver:

    Polisens vädjan fick allt mitt framtidshopp att gå upp i rök. I jämförelse med den finländska polisen, som i helgen tillfångatog två ”svenska” skjutare med sedvanlig kraft, är den svenska snarare en social instans. Den närmaste motsvarigheten till finländsk polis i Sverige är Försvarsmakten. Om den finns.

    Gillad av 5 personer

  9. Rutger skriver:

    Undfallenhet som konfliktlösning beror antingen på egen svaghet och/eller på att man hoppas det leder till motpartens välvilja och omtanke om dig. Oberoende av orsak leder det i normalfallet till att konflikten förvärras för dess uppkomst beror just på att motpartens saknar omtanken.

    Gällande just polisens agerande så tror jag hela kåren brutits ner av PK under många decennier. För länge sedan rekryterades polisen huvudsakligen från samhällets lägsta skick. Enkelt uttryckt valde man mellan att bli tjuv, eller polis. Kraftig fysik och karaktär av flåbuse som inte tvekade klippa till var meriterande. Sedan blev poliser ståtliga herrar med skärmmössa, vita handskar och sabel. Nu har de fått en militär utrustningslook men yrket synes ha förvandlats till att bli ett akademiskt medelklassyrke där både personer och utbildning saknar uppgiftens nödvändiga intresse för våld och därmed utövande av detsamma.. Därtill mindre kapabla till våld för att det synes finnas många spensliga herrar och nätta chicka damer i kåren.

    Kontrasten mellan denna till ett yttre paramilitära yrkesgrupp och deras impotenta agerande är inte bara beklämmande, utan också totalt oacceptabelt. ( men fullt logiskt i ett land vars ÖB fjantar runt i en dans med en transvestit på Pride ) Trots militärkängor, pistoler och batonger så kan de ju inte ens värja sig själva mot buset. Hur f-n ska de då kunna skydda folket ?

    Problemet beror på att politikerna är fega och inte prioriterar vår säkerhet, utan har andra mål som anses viktigare. ( ytterligare ett bevis på att de härskarna politikerna inte är våra allierade ) Rent konkret tror jag en stor av PKcheferna inom poltiken och polisen borde sparkas och kåren bli redigt våldsbenägen. I ett civiliserat samhälle finns inget annat alternativ. Om det inte sker tvingar man befolkningen att själva lösa problemet. Man kan ju också fråga sig själv vad man helst vill ha när man hotas. En storvuxen flåbuse som inte tvekar att direkt klubba ner och skjuta buset, eller någon spenslig person som hellre flyr fältet ?

    Gillad av 7 personer

  10. Det rings in även för poliser skriver:

    Det började med skolan och tycks nu även ha drabbat polisen. Tillhör själv generationen där lärarna besatt auktoritet. Precis som polisen. Gjorde man fel i skolan åkte man ut i korridoren. Fel kunde betyda att man pratade för mycket när tystnad anbefallts.

    Ibland korrigerades övertramp även med att man fick sitta kvar efter lektionstid, för att under övervakning skriva av någon meningslös text. En av lärarna satte mig själv att skriva av bibeltexter. Jag vet inte hur läraren tänkte. Om innehåller hade någon större betydelse, eller om bibeln i sig sågs som ett värdigt straff. Hur som helst, disciplin och auktoritet fanns det i överflöd.

    Så inträdde en ny era i skolan. En värld där plötsligt all auktoritet och disciplin var av ondo. En slags PK-ismens första vindilar hade sett dagens ljus. Nu skulle det skapas förståelse och insikt i upproriska skolelevers själar. Övertalning istället för korridoren.. Elever skulle vägledas till egna insikter. Även när de inte var på humör för det.

    Denna upplösningens verkanseld utgjorde PK-ismens första smygattack mot samhället. Där skolan som institution först kom att drabbas. När ingen lärare tillerkändes några disciplinära vapen för att skapa lugn och ordning i klassrummet, gavs buset ett ökat utrymme. Buset kunde ta över.

    Nu har det som tidigt drabbade skolan, som en härjningståg, även drabbat polisarbetet. Nu som dialogpoliser. En slags modern lärarroll mitt i buset. Som skall resonera de kriminella till rätta. Som med uppstudsiga elever. Vädja till deras goda sidor. För att den vägen öka på en mycket trög självinsikt.

    Buset sätts inte att skriva av sidor i bibeln. Eller körs ut i någon korridor. Den sanktionen finns inte längre. Bara övertalning återstår. Det vägvalet som ledde till skolans förfall.

    Trotts att vi känner till skolans misslyckande fortsätter vi nu med samma förstörelsearbetet också inom polisen. Talets PK-estradörer utses till chefer. Eller insatsledare. Decennier av ständiga misslyckanden i skolan har gått och blivit norm även inom polisväsendet. Man tycks där leva efter devisen att disciplin och auktoritet är det fulaste som finns. Något som måste bekämpas mer kraftfullt än buset. Även när det leder mot samhälleligt kaos.

    Myndigheter och skolan tycks inte verka inom en lärande organisation. Eftersom de vägrar att lyssna till signaler från verkligheten själv. Bristen på återkopplingsmekanismer gör backen utför brantare.

    Idag är jag glad över alla mina ensamma timmar ute i korridoren. Att jag fick möta den repetitiva uppgiften att kalkera texter som straff. Så övriga elever fick studiero. Däremot tycker jag väl att de ytterst kraftiga örfilar jag fick gick väl långt. Men bara för att överdrifter fanns behöver man inte för den skull hoppa i galen tunna. Som man gjorde när man moderniserade skolan för mer än ett halvt sekel sedan. Och där samma klocka nu klämtar även för poliser. Det rings in till mer av elände.

    Gillad av 13 personer

  11. Björn skriver:

    ”Stenkastare, bilbrännare, rånare och mördare har samma värde som vilken skötsam Svensson som helst, och ska behandlas med samma tillit, ödmjukhet och respekt”! (Utdrag ur Sveriges Feministiska Värdegrundslag)

    Gillad av 5 personer

  12. Olof Sundman skriver:

    Skandalen i Uppsala

    I utanförskapsområdet Gottsunda, Uppsala, valde polisen att vid ett akut läge då en boende befann sig i ett livshotande läge; hjärtattack eller motsvarande, låta dialogpolisen försöka tala kriminella ungdomsgäng till rätta som blockerade ambulanspersonal och utryckningsfordon tillträde till adressen där den boende i akut behov av medicinsk vård bodde.

    Vid insatsen som redan drog ut betydande i tid givet det livshotande tillståndet för den boende som alltså förvägrades vård av sina lojala ”grannar”, vilka per automatik betraktade uttryckningsfordon som en invasion av deras territorium, hade redan piképoliser ansamlats vilka snällt fick avvakta dialogpolisens förhandling med de kriminella förmågor som således upphöjdes till ambassadörer för Gottsunda, befullmäktigade av våldsmonopolet och statsmakten att förhandla med polisen om hur och om en boende skulle få assistans av ambulanspersonal.

    Facit blev att polisen och ansvarigt polisbefäl, som möjligtvis tidigare arbetat som förskoleledare, lät en personellt synnerligen resurskrävande operation fullständigt driva vind för våg och tappade helt fokus på resultat och vad som ytterst stod på spel. Det finns säkerligen fall där dialog och mjuka vantar är för handen rent taktiskt, men att inte laga efter läge i en kritisk fall då tid är skillnad mellan liv och död för den vars insats hela operationen sats i verket är skandalöst. Den man som inte fick adekvat medicinsk vård i tid avled medan svensk polis visade prov på sin dåraktiga förmåga att inte använda auktoritativ polismakt ens i en situation som helt enkelt inte är förhandlingsbar. Gottsunda-fallet är symptomatiskt för svensk polis som helt saknar självklar positiv auktoritet och som inte tycks förstå var gränserna för ”dialog” går.

    Gillad av 16 personer

  13. Kasper K skriver:

    Mycket bra och angeläget inlägg. Det är alldeles för mycket dialogpoliser och s k polischefer ute och svansar med sina gelikar i pk-media idag och sänder helt fel signaler.
    Jag hoppas innerligt att dessa talesmän och skribenter inte är representativa för kåren i stort för då är vi hederliga och laglydiga medborgare riktigt illa ute.
    Tillbaka till grunderna. Tjafset får medierna och batikhäxeriet missköta på egen hand.

    Gillad av 2 personer

  14. elfyma+ skriver:

    Nyköping marknadsförs som en idyll dit stressade storstadsbor (läs Stockholmare) kan flytta för att få lugn och ro. Men den idyllen existerar inte längre.
    Brandkärr kallas i folkmun lilla Mogadishu, men kan numera även kallas lilla Kabul eller lilla Bagdad. Brandkärr är f ö känd för sina ”magsjuka åsnor”
    https://varjager.wordpress.com/2014/08/25/ylande-muslimer-far-inte-jamforas-med-ylande-asnor/
    och sina klantiga bombtillverkare
    https://petterssonsblogg.se/2015/03/05/sammanfattning-av-explosionen-i-brandkarr-nykoping/

    Nyköping är även känd för sina många krogbränder (googla på krogbränder i Nyköping).

    Gatubilden i centrala (Storgatan) domineras numera av invandrare från mellanöstern som är fullt sysselsatta med att shoppa, fika, röka, fimpa på garorna och fibbla med sina smartphones. Allt fler butiker omvandlas till kvittolösa kebabhak, pizzerior och frisörsalonger.

    Och när någon med demokratiska medel försöker vändar utvecklingen så blir det ett j*vla liv. Misshagliga partiledare jagas praktiskt taget ut ur stan påhejade av lokaltidningen Sörmlands Nyheter. Och polisen låter det ske, för att inte ”provocera” huliganerna och SN.
    Senast när AfS, Alternativ för Sverige, försökte valtala i Nyköping.
    https://varjager.wordpress.com/2018/09/06/lugnare-i-kabul-an-i-nykoping/

    Vi har fått den polis vi förtjänar. För utan politisk och medial uppbackning så är polisen chanslös mot den importerade kriminaliteten. De enda vinnarna är advokatkåren.

    Gillad av 13 personer

    • larslindblog skriver:

      Det finns en liten skara som är med i ” föreningen med pilflaggan” i Nyköping. Dessa jagas skoningslöst. Polisen stoppar ideligen deras bilar för olika kontroller , om dom joggar springer polis efter , även arbetsgivare/hyresvärdar har ” fått polisbesök ” , man har flera gånger bussat polishundar på pojkarna , vid ett tillfälle slets köttstycken bort ur låret på en grabb . När dom hyrde en gymnastiksal i en by utanför staden tränger polis sig in för att kolla att ingen gör HMF rörelser . Södermanlands Nyheter skriver hat & hetsartiklar , som om det gällt någon annan grupp hade varit åtalbara.
      Det är inte tal om minsta dialog , inte minsta försök att försöka förstå vad som ligger bakom att unga pojkar gått med i föreningen. . Kanske ett desperat rop på hjälp ?
      Jag tar inte ställning för ” föreningen med pilflaggan ” –däremot gillar jag rättvisa.
      Denna lilla skara är totalt fredlösa .

      Gillad av 5 personer

  15. Elof H skriver:

    När folk undrar hur jag tycker olika former av brottslighet brukar jag svara ”lös upp brottslingen i syra” varvid den som frågar blir förfärad. Det jag vill säga är att om brottslighet bemöts stenhårt från början så blir det totala lidandet så mycket mindre. Även för de presumtiva brottslingarna som förmås avstå från brottslighet. Polisens agerande i detta fallet leder garanterat till oändligt mycket mer lidande för alla parter än om minsta tendens till uppstudsighet mot dem omedelbart bemöttes hårt och bestämt.

    Gillad av 3 personer

  16. maximillianrockatansky skriver:

    Svaret på samtliga frågot besvarades med den tidigare hänvisningen till ”Vakt b”.

    Om blåljuspersonal angrips skall verkanseld användas enligt instruktionerna i denna för att försvara sig samt sätta respekt i fienden.

    För att underlätta detta nattetid bör polisen utrustas med förstärkningsvapen utrustade för mörkerssende.

    Och skuldbördan för alla skador som uppstår vid försvar mot angrepp skall givetvis ligga på angriparen. En rättsprocess skall utgå ifrån att blåljuspersonalen använde dödligt våld med goda skäl.

    Verkanseld.

    Gillad av 8 personer

  17. Hovs_klipphällar skriver:

    Vid Göteborgskravallerna 2001 sköt polisen verkanseld mot en stenkastare, som skadades allvarligt men överlevde.

    Vad jag förstår bedömdes detta som en rimlig åtgärd från polisen.
    Jaha, men har någon noterat liknande från polisen vid kravaller i gettona (de såkallade ”utanförskapsområdena”)?

    Däremot har jag sett en bild på en målad polisbil med texten ”Aina” — vilket lär betyda ungefär ”Snutjävel” på invällarspråket.

    Slutsats: polisen har gett upp i kampen mot de yrkeskriminella invällarna. Numera är det dessa gangsters som styr i de områden de lagt beslag på.

    Och detta är på order från högsta ort. Politikermaffian vill ha det så, nämligen.

    Åtta av tio röstande i senaste riksdagsvalet har godkänt detta — som man bäddar får man ligga.

    Vi skulle relativt enkelt kunna stoppa de kriminellas dominans — om makthavarna faktiskt ville rensa upp. Men det VILL de inte!

    Gillad av 8 personer

  18. Eva Danielsson skriver:

    De kriminella gängen kommer från klankulturer som inte tillämpar personligt ansvar och skuld annat än om någon misskrediterar den egna klanen. Brott mot andra, mot svenska samhället, är bara ett led i att visa sin makt och överlägsenhet och den växer för varje undfallande polis och lindrig dom. Våldtäkterna, rånen och bränderna är krigshandlingar i ett lågintensivt krig mot det svenska samhället och svenskarna. Som gång på gång visar sin svaghet med milda metoder och vädjanden, vilket bara stärker klanernas självsäkerhet och förakt mot oss.
    Den som bestämmer i en skarp situation vädjar inte, vare sig man är polis eller förälder eller lärare. Man utövar sitt uppdrag som ansvarig ledare med de metoder som är lämpliga och som krävs.
    Poliser måste vara beredda och kompetenta nog att ta till sina vapen och både oskadliggöra och döda, polisen måste göra noggranna och kompetenta brottsutredningar, rättsväsendet måste ge kännbara straff och utvisa, även med familjeutvisning när brottslingen är omyndig, och man bör döma våldtäktsmän till obligatorisk kemisk kastrering.
    Alltihop förutsätter att de styrande vill ha ordning och säkerhet för samhällets icke-brottsliga invånare. Det är väl det som är frågan, vill de det?? Finns det något som tyder på att de faktiskt vill det??
    Eller är denna polisens inkompetens helt rätt och önskvärd enligt direktiven uppifrån och ytterligare en knuff, enligt Mitt Vykorts terminologi?

    Gillad av 13 personer

    • Vanligtvis skriver:

      Grundbulten i Svensk polis verksamhet är ”Våldsmonopolet”. Detta har nu bytts ut mot värdegrunds hysteri och genusflum. Att förflytta polishögskolan till Södertörns universitet bekräftar alla värsta farhågor. Den gamla sortens poliser besjälades av kampen mot ”buset” och lade inte fingrarna emellan. I dag är ledningen värdegrundsindoktrinerad och har konsekvent rekryterat mellanchefer med samma inriktning. De få poliser som arbetar efter gamla normer blir brutalt avrättade av Media som förbrytare mot normen ”allas lika värde”. Har och har haft många gamla poliser i släkt och vänner, dessa är samfällt totalt demotiverade och ser inga möjligheter till en förändring som bara berör myndigheten utan kräver en radikal samhällsförändring, och vem kan tro på något dylikt?

      Gillad av 3 personer

      • Eva Danielsson skriver:

        Vanligtvis
        Ja tyvärr är intrycket att statsmakterna inte alls vill stävja brottslighet.
        Poliser och lärare och militär får direktiv uppifrån som är tvärtemot vad de traditionellt har haft som uppdrag och tvärtemot vad de flesta lite äldre trodde att de utbildade sig till.
        Man har en otäck känsla att etablissemanget verkligen vill folket illa, inte bara att de är inkompetenta och ”fredsskadade”. Verkligheten har visat i många år nu att invandringen bör stoppas som första åtgärd och att kärnverksamheterna som polis, rättsväsende, skola och försvar måste satsas på och stramas upp, men absolut inget åt det hållet görs. Lite lugnande floskler och så fortsätter man göra tvärtom med polisutbildning, värdegrundstramset och precis allt. Jag bara hoppas på att fiskstimmet vänder, att kloka svenskar vågar vakna och prata med varandra, innan alla kompetenta människor inom de samhällsbärande delarna av offentligsektorn har slutat eller gått in i väggen allihop.

        Gillad av 2 personer

  19. Thomas skriver:

    Det är bedrövligt att ta del av allt elände när man slår upp sina blå. Bäst vore att somna om.

    Jag har semester och tillbringar den i en släktens stuga i den vackra sensommarens pastorala idyll.
    Bilen på gårdsplanen var olåst i natt, igen. Ingen hittar ändå hit som har onda avsikter.
    De enda spår jag kan se av nått liv i närheten är avtryck av rådjur och räv i det daggvåta gräset där de passerat under natten
    Långt bort hörs skall av en hund och ”syrsornas spel” låter hemtrevligt i augusti
    Annars tyst och stilla.

    Kontrasten är total mot verkligheten utanför. Långt borta. Men ändå inom landsgränsen.
    Det Sverige jag tar del av varje dag numera är inte mitt Sverige.
    Det är fullständig kollaps i samhället. Var det likadant för 30 år sedan? 20 år sedan? Eller ens 10 år sedan? Nej, jag tror inte det.
    Så mycket våld och kriminalitet som utspelar sig i Sverige 2019 är inte normalt.

    Sverige har aldrig vart tryggare var det visst nån komiker som sa..
    Säg det till den kvinna med ett litet barn som en måndagsförmiddag skjuts ner på öppen gata i Malmö.
    Mord, bomber och granater, gängskjutningar, knark flödar, knivskärningar, bilbränder, upplopp, rån, överfall, kidnappningar i stort sett varje vecka, nästan dagligen till och med.
    Vilket annat europeiskt land har liknande tillstånd?
    Jag var på besök i Polen för en tid sedan. Det var tryggt och lugnt vara ute på gatorna sena kvällen i Krakow, en betydligt större stad än Malmö och Göteborg.
    De hucklen,araber, tiggare, afrikaner jag såg kan räknas på ena handens fingrar.

    Det är krig i Sverige. Morgan och Stefan, ni har blod på era händer.

    Gillad av 9 personer

    • Palle9 skriver:

      THOMAS: Tack för din kommentar – stämmer på pricken med min upplevelse. När jag för ett par dagar sedan slog på Text-TV för att kolla nyheterna såg jag på hela första sidan av inrikesnyheterna en lista på skjutningar och andra grova brott, som var helt förfärande. Hur kan det komma sig att vi inte har någon form av krisläge med en nationell haverikommission för hantering av frågan? TV-programmet Veckans brott skulle utan överdrift lätt kunna göras om till Dagens brott, någon brist på sändningsmaterial kommer inte att uppstå.
      Du har helt rätt – det är ett lågintensivt krig, som pågår i vårt land. För mig är det en absolut gåta att några av de partier, som har det främsta ansvaret för urspårningen (S, V, Mp, M, L och C i första hand) över huvud taget har några sympatisörer kvar. Som minsta åtgärd skulle man ha förväntat sig att partiledningarna i dessa partier sparkats och ersatts av nya krafter, som inte varit inne på massinvällarspåret utan snarare varit obekväma inom sina respektive partier.

      Gillad av 2 personer

  20. Patria Amissa skriver:

    Kriminaliteten i den gamla akademiker- och tjänstemannastaden Uppsala har rusat sedan många år tillbaka, med tendens till exponentiell stegring av brottskurvan under de allra senaste åren, speciellt om man multiplicerar antalet brott med brottslighetens grovhet. Småstadsidyllen och gemytet har sedan länge flytt sin kos från staden, och de gamla akademikeroriginalen gömmer sig i sina lägenheter på Övre slottsgatan och i Luthagen. Resecentrum har blivit en skräckens boning för många pendlare och andra som tvingas passera där. De flesta svenskar har väl hört talas om den senaste vågen av överfallsvåldtäkter i staden, och skolbarn och åldringar rånas i en omfattning som ingen hört talas om tidigare. Mot bakgrund av Bittes beskrivning i dag av polismyndighetens generella förfall vill jag gärna rekommendera Tove Lifvendahls intervju med en akademikerfamilj i Uppsala i dagens SvD. Det en fullständigt grotesk historia som rullas upp om vad som drabbat en trettonårig son i familjen, och som därmed så klart drabbat hela familjen, och som ytterst på något sätt drabbar oss alla.

    Men som tur är kan man muntra upp sig genom att byta tidning. I dagens UNT hittar vi en härlig bild på Stefan Löfven på trygghetsvandring (sic!) i Uppsala vid ett tidigare tillfälle. Han är i sällskap med det socialdemokratiska kommunalrådet Marlene Burwick, numera riksdagsman (Uppsala kommun domineras sedan länge av rödgröna färger plus givetvis pridefärgerna), två biffiga ordningsvakter samt i bakgrunden bistra Säpokillar. Vandringen sker mitt på ljusa dagen. Visst är det en fin illustration till hur tryggt vi minsann har det? Hur kan någon komma och säga något annat?

    Gillad av 5 personer

    • Palle9 skriver:

      PATRIA AMISSA: Angående den av dig omnämnda SvD-intervjun så tycks denna ha gjort intryck på en av Reinfeldts förra ministrar (Littorin) i så måtto att han fått bekräftat att hans beslut att flytta med familjen till Dubai var helt riktigt.
      https://www.friatider.se/ex-ministern-om-v-ldet-i-sverige-ngrar-inte-jag-flyttat-utomlands
      Hoppsan, vem hade kunnat ana att Mp:s migrationspolitik, som genomfördes av M och övriga Alliansen, skulle kunna leda till några problem? Att tillåta invandring i en skala, som saknar motstycke jämfört med andra västländer (i relation till folkmängd) av företrädesvis unga män från MENA- och andra dysfunktionella länder, som kännetecknas av låg utbildning, helt främmande kultur inkl. språk, dålig impulskontroll – att detta skulle kunna leda till någon form av problem, vem hade kunnat se den komma?!
      Reinfeldt själv har ju nyligen köpt sig en skärgårdsö där förmodligen överfallsrisken är låg. Undrar var Löfven och hans ministrar samt medieansvariga kommer att dra sig tillbaka?

      Gillad av 4 personer

  21. JL skriver:

    “Det säger sig polisens talesperson ha ”respekt” för. Men hon betonar ändå att stenkastning inte får förekomma. “

    ”Hon”, har ”respekt”….

    Vi har ett antal poliser i släkten utanför Sverige. Den gemensamma nämnaren för samtliga är att de knappast har brist på testosteron. En av dem är kvinna, men hon är en tuff jävel som inte tar skit av någon (och är inte helt oväntat attraherad till kvinnor).

    Feminiseringen av det svenska polisväsendet är grunden för the perfect storm ju mer vi fyller landet med unga män från Mellanöstern och Afrika.

    Värre blir det också framöver ju fler från det gamla gardet som försvinner, och ersätts med PK-indoktrinerade fjollor. Liknande situation som inom lärarkåren.

    Gillad av 1 person

  22. Grobian Guilanpour skriver:

    Ja, kära Bitte, du har säkert läst många av dessa kommentarer. Alla får ju uttrycka sig som dom vill.
    Ibland upproriskt. Det är väl det som DGS är till för, men jag tycker att det ska vara lätt att förstå vad dom tycker. Ibland förstår jag ingenting.
    Dessa ordbajsare, vad vill dom säga, egentligen?
    Hävda sig själva?? Bra att du är konkret, gillar dig kram till

    Gilla

    • MartinA skriver:

      Du ser inte det komiska i att polismakten tigger brottslingarna att vara snälla och försiktiga med poliserna? Hehe, jag börjar skratta nu igen när jag skriver det här. Hahaha! Det är ju fantastiskt komiskt! Såna kräk! Hahaha! Alltså, Sverige är ett galet land så vad ska man göra med det? Det går ju inte att försöka skydda samhälle eller infrastruktur eller instituioner när de som har makten ägnar sig åt att riva ner? Det är ju omöjligt, om man försöker det så blir man ju knäpp eller terrorist. Så gör som jag, skratta åt vansinnigheterna 😀 Det ÄR faktiskt dråpligt det här. Bara för din skull upprepar jag polisens patetiska bön till de kriminella:
      ”Vi blåljuspersonal är människor och vill precis som ni andra komma hem efter arbetspasset.”
      Hahaha! Obetalbart!

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.