Nonsensforskning

Patrik Engellau

Med Chalmers som nav etableras nu världens första, globala forskarnätverk om klimatförnekelse. Bland annat studeras hur högernationalismens framfart i Europa bidragit till att klimatförnekelse ökat – där en rykande färsk forskningspublikation visar kopplingen mellan konservatism, främlingsfientlighet och klimatförnekelse.

Så står det på Chalmers hemsida. Jag har redan tidigare skrivit en snutt om det där och skulle inte ha brytt mig att nämna saken igen om det inte varit för ett antal reaktioner jag stött på i sociala medier från personer som är just ”klimatförnekare”. (De är förstås inte ”klimatförnekare” – hur skulle man kunna förneka klimatet? – utan klimatskeptiker vilket betyder att de på någon av flera tänkbara grunder ifrågasätter det alarmistiska budskapet om jordens ganska snara förstörelse till följd av utsläpp av koldioxid som förkunnas från sådana som FN:s klimatpanel IPCC och till och med ännu större vetenskapliga auktoriteter såsom sångerskan Malena Ernman. Ordet ”klimatförnekare” är bara alarmisternas nedlåtande benämning på sina hatobjekt ungefär som rasister kan kalla migranter för ”blattar”.)

Reaktionen från de klimatskeptiker jag noterade var inte riktigt lyckad. De var förolämpade. De gillade inte att bli kallade konservativa och främlingsfientliga. Ej heller hade de väl gillat, om Chalmers tagit ut svängarna, som de antagligen kommer att göra när forskningen börjar bära frukt, att bli kallade nazister eller brunråttor. Ty den här forskningen, om man får hylla verksamheten med denna ädla beteckning, handlar bara om smutskastning och brunsmetning av folk som inte är politiskt korrekta.

Forskningen kommer troligen, om den genomförs noggrant, att komma fram till det som vi redan visste, nämligen att politiskt inkorrekta människor har politiskt inkorrekta åsikter på flera områden och att motsatsen gäller för politiskt korrekta människor.

Jag tror nämligen att Chalmersforskarna har rätt. Vi som inte är politiskt korrekta omfattar ett ungefär likartat paket av åsikter i betydelsefulla frågor. Vi oroar oss för migrationens effekter (och blir därför kallade ”främlingsfientliga” av sådana som Chalmersforskarna; det är en nedsättande beteckning på samma nivå som ”klimatförnekare” och ”blatte” som man inte behöver bry sig om). Vi är som sagt klimatskeptiker. Vi röstar inte på vänsterpartiet och ej heller på Feministiskt initiativ eller miljöpartiet (och hålls därför för ”konservativa” även om det vandrar många socialdemokrater i våra led). Vi står försiktigt avståndstagande inför #metoo-rörelsen. Vi tycker inte om vad som ofta känns som en incestuös relation mellan välfärdsindustrin och dess klienter. Vi tror varken att det finns någon könsmaktsordning eller någon strukturell rasism. Många av oss kan inte se på statstelevisionen utan att gripas av ilska.

Våra motståndare är sådana PK-ister som Chalmersforskarna verkar företräda. Dessa upprätthåller också ett sammanhängande paket av åsikter vars gemensamma nämnare är tilltron till den PK-istiska ideologin. Ta ledaren för ”världens första, globala forskarnätverk om klimatförnekelse” som exempel. Han heter Martin Hultman och är docent i teknik-, vetenskaps och miljöstudier. Hultman är säkert en hyvens kille som älskar sina barn och anstränger sig att inte cykla på trottoarerna men han är också aktivist vilket betyder soldat i fiendearméns stormtrupper. Han säger att ”genusvetenskaplig forskning visar att den dominerande manliga normen är giftig för alla människor och planeten; den borde studeras och förändras”. Han tycker att vi ska ”sluta flyg och gå med i en organisation som tar framtida generationers klimat på allvar”. Han tycks mena att vi bör ”avskriva klimatfrågan som en fråga om att få mer kunskap” och i stället ge oss hän åt klimatångest: ”Vi är helt enkelt alltför dåligt tränade i att uppleva klimatångest så vi förtränger den genom att förskjuta klimatfrågan till framtiden…”

Om Hultman menar att extasen måste ersätta vetenskapen för att folk i allmänhet ska gå med på de drastiska samhällsförändringar han förespråkar så tror jag han har rätt. Det är bara det att jag och andra anti-PK-ister inte vill vara med på det projektet. Vi tror inte på det och ej heller på andra PK-istiska idéer exempelvis om att det finns 56 kön.

Vi anti-PK-ister bör sluta att kännas oss förolämpade eller kränkta när Hultman och andra utslungar sina ångestförbannelser om att vi som inte tycker som han är främlingsfiender och högernationalister. Trots allt är det vi anti-PK-ister som befinner oss på den vinnande sidan. Det är därför Hultman har startat sitt projekt. Han kan inte förstå att alltfler andra inte delar hans synsätt:

Trots att forskarkåren under de senaste 30 åren har blivit allt mer enig om klimatförändringarnas förödande effekter, så ökar klimatförnekelsen. Hur går det ihop? Det ska ett nytt internationellt forskarnätverk söka svar på.

Det som i grunden skiljer PK-ister och anti-PK-ister är att de förra hålls under armarna av staten. Utan statliga pengar skulle PK-ismen pysa ihop som en punkterad sufflé. PK-ismen är statens filosofi och därför betalar staten för PK-ismens upprätthållande och utbredning. Varje makthavare behöver en kyrka som predikar hans budskap.

Just det här projektet betalar Energimyndigheten sex miljoner kronor för att hålla igång under tre år. Energimyndigheten kunde ha sparat sina miljoner och ringt till mig i stället så hade jag kunnat förklara. Men javisst ja! Staten vill ju inte spara pengar. Den vill föda sina aktivister.

134 reaktioner på ”Nonsensforskning

  1. Bo Svensson skriver:

    Man måste fokusera på att få stopp på de tyngst vägande galenskaperna. – Utan en resolut repatrieringsdrive är Europa förlorat och då kvittar allt annat.

    Om ängslan för mänskligt förorsakad oönskad klimatförändring omsätts i handling, är den rimligaste metoden för att begränsa utsläppen avgifter relaterade till mängd vilket, även om man trott fel och koldioxidutsläppen är oförargliga, bara innebär att de meningslösa och destruktiva avgifterna på att vara produktiv, på att skapa mervärde och på att ha folk anställda kan reduceras med samma belopp.

    Varför bekymra sig alltså. – Fokusera på väsentligheter och hushålla med ork och engagemang.

    Liked by 2 people

    • Bo Svensson skriver:

      Väsentligheter att fokusera på utöver att få stopp på folkblandningspolitiken:

      Hur man får stopp på skogsskövlingen i tropikerna och arternas utrotning.

      Hur man återställer fiskbestånden till normalnivån.

      Hur man får reda i bank- och finans-systemet.

      Hur man etablerar en fredlig lösning på problemet konkurrens om begränsade och efterfrågade resurser. – Naturresurser, utrymme för den sorten man räknar sig till, militär kontroll över territorium.

      Liked by 3 people

      • Bo Svensson skriver:

        Och sen osökta metoden att lösa konflikter om begränsade resurser består i att man gör vad man vill och betalar vad det kostar, varvid priserna sätts så att efterfrågan anpassar sig till tillgången.

        Intäkterna delar vi på.

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Henrik, det är samma sak. Vi ser till att det inte blir för många hos oss, det minskar problemet hos oss och globalt. De andra får sköta om sina egna hus. Det minskar deras problem, hos dem och globalt.

        Ett nytt miljonprogam nu!

        Liked by 3 people

      • Christian Palmgren skriver:

        En faktafilm att dela med de som lider av klimatångest, fungerar för de flesta men garantier lämnas ej till faktaresistenta.

        Gilla

      • Lars*** skriver:

        Ja Bo. Det är mer handfasta grepp av detta du föreslår som behövs. Återhämntning, mindre männskoförökning söderöver och mer åsiktsmångfald (demokrati). Mindre bidragsinvandring, bort med HMF och mediacensur, feminism och en hel del ismer. Lägg ned även en hel del myndigheter. Jag fick ett utbrott riktat mot mig från en kvinna på mitt jobb. Är du inte för ..allas lika värde!?! Nej jag kan inte vara för o tro på en felöversättning och jag ser till resurser och ändlighet. Hon reste sig upp i vredesmod. Jag hade faktiskt flera med mig i resonemanget. Jag skrattar åt dessa censurister. För det är det de är. Tror de kan slänga upp nån (vänster)trollformel som magiskt gör fred på jorden. Ha ha ha ha ha..

        Gilla

  2. thojak skriver:

    Bra skriv, PE. 🙂
    Dock anser jag, att ordet ‘klimatskeptiker’ är en oxymoron – man kan inte vara skeptiskt till något, klimatet, som funnits allt sedan Tellus´ tillblivelse för sisådär 4,5 miljarder år sedan och som fortsätter i allra högsta grad att vara.

    Däremot är allt fler personer allt mer skeptiska till det påhittade s.k. ‘klimathotet’, som numera i alla sammanhang kommer till tals för att skrämma folk. Ergo vore [typ] Klimathotsskeptiker alternativt Klimathotsförnekare lämpligare – fler förslag mottages gärna.

    Mvh/TJ

    Liked by 14 people

    • Jan Andersson skriver:

      Vi är skeptiska till de forskare som drar alldeles för stora växlar på det torftiga och förmodligen värdelösa forskningsunderlag som hittills skrapats ihop om klimatet. Och skeptiska till alla medlöpare som utan att fatta ett smack men har ett stort behov att få utlopp för sina tillkortakommanden, hänger på och låter fantasin flöda som på en TV-reklambyrå. Det hela påminner mest om Maranata och Jehovas Vittnen med sina domedagspredikningar, och det är bittert att anrika Chalmers ägnar sig åt detta. Var skall nu framtidens civilingenjörer vända sig för att få ett användbart betyg som inte blir utskrattat av en arbetsgivare? Vad skulle William Chalmers ha tyckt?

      Liked by 15 people

      • thojak skriver:

        Korrekt. Är dock mest skeptisk till alla dessa självutnämnda ‘forskare’ och nedrans förbannad på desinformationsorganisationer som Public Service och deras vetephaenskapsredaktioner. Av vilken anledning och med vems mandat bedriver SRs vetenskräpsredaktion införandet av Lysenkoism i allra synnerhet när frågan är klimatet…??

        Liked by 3 people

    • Lars*** skriver:

      Klimathotsskeptiker är bra. Klimatalarmistkritiker, klimatförändringskritiker, Climate Change Facts kritker (för de som är svenglister), KKF:are= kritik av klimatförändringsforskning, IKD:are=ifrågasättare av klimatförändringsdata, och finns massor av begrepp att uppfinna för mer riktig innebörd. Kllimatskeptiker?, allas lika värde?, jämställd/jämlik, rasist, främlingsfientlig, hatare, patriarkatets förtryck men inget matriarkatförtryck, intersektionalism, CIS, gender på svenska..Det finns mycket att skaratta åt.

      Liked by 1 person

    • Cecilia skriver:

      Klimatförnekare => Klimatrealist? eller kanske rent av an Klimatförkunnare? det finns mycket intressant att lära ut om klimatet på jorden och hur kosmiska krafter inverkar.

      Gilla

  3. Asta skriver:

    O.T.
    Nu är det riktig fara å färde..
    Läst på Lars Berns blogg
    Detta initiativ ledde i juli i år till att FN:s medlemsstater godkännande ett dekret om Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration som är ett överstatligt avtal som etablerar en gemensam syn på alla aspekter på internationell migration och ett ramverk för övergripande internationellt samarbete

    Planen är att avtalet med FN skall ratificeras av alla medlemsländerna den 10 december. USA, Ungern, Österrike, Polen, Danmark och Tjeckien har till dags dato deklarerat att man inte tänker skriva på. Avtalet diskuteras intensivt i en rad länder, men i Sverige har den politiska klassen lagt locket på. Man planerar att underteckna avtalet utan att folket i Sverige har en chans att ta ställning.

    I sin förlängning innebär en implementering av detta ett avskaffande av alla nationalstater som vi känner dem. Länderna avtalar med denna deklaration bort sina folks suveränitet över sina respektive länder.

    Planen är att avtalet med FN skall ratificeras av alla medlemsländerna den 10 december. USA, Ungern, Österrike, Polen, Danmark och Tjeckien har till dags dato deklarerat att man inte tänker skriva på. Avtalet diskuteras intensivt i en rad länder, men i Sverige har den politiska klassen lagt locket på. Man planerar att underteckna avtalet utan att folket i Sverige har en chans att ta ställning.”

    Som man alltid gjort tidigare, debaclet med regeringen är ett effektivt sätt att få oss och vända bort blicken.

    Ett klassiskt trick de hela tiden använder sig av. Se på Me-too tex titta på den skändligen vite mannen. Det är han som våldtar.
    Vi måste protestera…folkförrädarna i riksdagen håller på att dra oss vid näsan igen.

    Liked by 21 people

    • Bo Svensson skriver:

      En förutsättning för normalitetens återställande, när det blir läge för det, är att med omedelbar verkan säga upp alla konventioner man undertecknat i vårt namn till den del de är migrationsrelaterade inbegripet EU-domstolars överprövningsrätt i migrationsrelaterade ärenden.

      EU har ju abdikerat helt där och gett upp att få till någon trovärdig och långsiktigt försvarbar ordning.

      Liked by 7 people

    • Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

      Jo, och därmed så avslöjar sig varje person med tillgång till Sveriges ledarsidor, från Teodorescu, Boström,Cwejman, till Gür och Arpi, deras tystnad är talande.

      Liked by 6 people

    • Tal skriver:

      https://samnytt.se/swebbtv-vad-innebar-fns-migrationsramverk-global-compact-for-migration-for-sverige/

      Arnstberg drog sig inte för att ”spetsa till det”, att påstå att frånvaron av debatt är politikernas (och mediernas, får man förmoda) fientliga gärning mot medborgarna. Någon sekund av öronbedövande tystnad när det krassa konstaterandet sjönk in hos de övriga två. Det är så illa att FN till och med kräver att journalister ska måla migrationen i sådana positiva färger, så att medborgarna ska fostras att acceptera folkutbytet. Maken till totalitarism får nog sökas i diktaturer. De regeringar som skriver under detta skitet visar ingen hänsyn till medborgarna de ska representera.

      https://www.skrivunder.com/stoppa_sveriges_paskrift_av_avtal_med_fn_111?s=56722564

      Liked by 9 people

      • Elisabeth skriver:

        Tal, jag länkade till Arnstberg-Putilovs samtal om migrationsramverket under Lars Hässlers inlägg. Mycket bra om det sprids överallt. Sådana samtal borde givetvis sändas i vanlig radio dagligdags men där är det chockerande tyst om detta omvälvande avtal. Arnstberg har rätt, tystnaden är en fientlig gärning mot medborgarna.

        Liked by 3 people

    • Elisabeth skriver:

      Ja Asta, man har lagt locket på här i Sverige. Diskussion förs bara i alternativa medier. Lyssna på samtalet Arnstberg-Putilov som Tal länkat till nedan. Sprid sedan !

      Liked by 1 person

      • W skriver:

        Ledaren för en stor asylorganisation som opererar i Grekland blev smygfilmad när hon berättade hur nätverket systematiskt instruerar illegala invandrare att ”spela” flyktingar – och ljuga blankt för att släppas in i EU.
        – Jag säger åt dem att det är skådespeleri, det är bara skådespeleri, som på en teater, säger Ariel Ricker vid Advocates Abroad i klippet.
        http://www.friatider.se/erk-nner-inf-r-dold-kamera-s-hj-lper-vi-invandrare-ljuga-f-r-att-f-asyl
        Folkutbytet kan inte gå fort nog alla knep används från aktivister till politiker i EU i vår riksdag.
        Hela sjuklövern lika goda kålsupare.

        Liked by 4 people

      • Dacke skriver:

        Kan tillägga att det är ett definitivt slut på välfärdsstaten och de stater som aspirerar på att bli en sådan? Vi har alla blivit slavar under EU och FN. Man kan fråga sig var tog alla journalister vägen som fingranskade makthavarna och ställde dom i rampljuset? I vårt land vet vi att globalisten och bilderbergaren Bonnier gör allt för att bryta ned det nationalistiska motstånd som ännu existerar i Sverige.
        Det finns ingen anledning att sticka under stol med att det är Bonnier-media som försatt Sverige i det upplösningstillstånd, som vi har i dagens Sverige.
        De gamla Wallenberg, Marcus och Jacob var globalister, liksom de nya arvtagarna Jacob och Marcus är centralfigurer i både Bilderberg-gruppen och i http://trilateral.org/downl… där även Carl Bildt är med.
        Håller med Lars Bern i att, undertecknar vi Global Compact faller det svenska samhället ihop som ett korthus, där välutbildade svenskar flyttar till länder som USA, Ungern, Österrike, Polen, Danmark och Tjeckien. Antar att det är fler länder som inte kommer att skriva under ”dödsdomen” när de inser vilka faror som lurar bakom knuten.

        Gilla

  4. Eva Danielsson skriver:

    Jag tar till mig din sammanfattning rakt upp och ner. Det är verkligen pk-ismen med staten bakom sig, allas våra pengar och (o)fria institutioner, mot oss icke-pk.
    Sanningen bör ju uppenbaras av sig självt med hjälp av tiden i många frågor, t ex vad gäller klimathotsbluffen, men i nuet oroar jag mig för de närmaste decenniernas svenska samhälle. Hur ska vi, våra barn och barnbarn kunna överleva, leva, i den schizofrena värld som pk-isterna tvingat på oss? Och om de fortsätter uppmuntra islamiseringen, så kommer ännu mera våld att bli vår vardag.

    Hur kan pk-ister som t o m i alla fall har en formell högskoleutbildning gå på humbugen? Visst är det tankemässigt och känslomässigt ansträngande att vara skeptisk, men hur klarar man att inte vara det i det långa loppet? Man kan prata om confirmation bias och kognitiv dissonans, men ändå? Om pk-folk skulle våga börja läsa nya media så skulle fiskstimmet ändra riktning ändå antagligen.
    De pk-troende jag känner törs inte inhämta någon information alls utanför statsmedia. Som om det vore något man bränner sig på och blir brännmärkt av.

    Liked by 14 people

    • Göran Nilgard skriver:

      Eva, du skriver
      ”Hur kan pk-ister som t o m i alla fall har en formell högskoleutbildning gå på humbugen?”
      Är det inte på högskolorna PK-isterna danas? Du får garanterat din examen om du agerar likt en papegoja i Amazonas (jag menar bokstavligt, inte bildligt!).
      Följande klipp ur det som jag tycker borde klassas som en kultfilm, Will Hunting från 1994, visar precis fenomenet. Här i skepnaden av en Harvard student som försöker glänsa på Matt Damons kompis bekostnad.

      Hela klippet är 5 minuter.

      Som sagt, papegojor….

      Liked by 1 person

      • Hovs_klipphällar skriver:

        En högskoleutbildning på grundnivå går väl ut på att man ska ta till sig grundläggande fakta i ämnet. Däremot ska utbildningen förhoppningsvis INTE pracka på studenten politiska åsikter. Problemet idag är just det sistnämnda — åsikterna, eller det som på nyspråk kallas ”värdegrund”.

        Liked by 4 people

    • Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

      Ja, när man skriver mera konkret om våld som kryper närmare i vardagen (och delas med bild, relevanta beskrivningar och allt på lokala Facebook grupper) så censureras man här. Tanken är väl att detta är en idé-sida, inte lokalnyheter eller avpixlat.

      Liked by 1 person

  5. svenne skriver:

    Utdrag ur Chalmers text:
    ”– De här partierna ökar i betydelse. Vi ser det i Danmark och Norge, hos brittiska UKIP och franska Front National. Men också i Sverige, med Sverigedemokraternas misstänksamhet mot SMHI, diskreditering av Parisavtalet, avfärdande av klimatlagar och utnämningen av klimatförnekaren Václav Klaus till frihetshjälte, säger Martin Hultman, som även nämner Trumpadministrationen i USA som närmast övertydligt exempel”.

    Om man inte visste att ovanstående påstående kommer från en docent på Chalmers så skulle man kunna tro att det är ett inlägg av någon 7-klöverpolitiker som ser som sin yttersta uppgift att förhindra att SD får något att säga till om överhuvudtaget.

    Jag ifrågasätter verkligen Energimyndighetens finansiering av en forskare som genomsyras av hat gentemot legitima politiska partier som står för åsikter som inte motsvarar hans egna eller 7-klöverns.

    Liked by 14 people

    • Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

      Alla är pk, alla, alla

      Liked by 1 person

    • Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

      Alla, alla

      Gilla

    • Fredrik Östman skriver:

      Jag önskar att jag kunde säga något elakt om slöjdskolan, men KTH står denna inte på något sätt efter i vansinne, ideologi, vidskepelse, kätteri och piskande politiska kommissarier.

      Vi genomlider den lilla medeltiden. Kakokratin breder ut sig.

      Liked by 20 people

      • Göran Nilgard skriver:

        När jag såg ordet ”kakokrati” ffg i mitt liv tolkade jag det som att du uppfunnit ordet som en latinisering av de ”kaffekalas” som talmannen haft med partiledarna och som Lööf sade sig ha haft med Löfvén när hon gästade Skavlan. När man betänker dess rätta betydelse är det årets fyndigaste ordanvändning!

        Liked by 2 people

    • Fredrik Östman skriver:

      Problemet är att du och jag och Patrik och Det goda samhället alla fortfarande ligger dolda under vår sten. Vi tigs ihjäl. Vi finns inte, för vi omnämns inte. Vi kommenteras inte. Vi sitter inte hos Skavlan. Vi läses inte på papper till morgonkaffet. Detta är vad stenerskan — ”NPC #3”, eller vad hon nu hette? — menade när hon önskade sig att Jordan Peterson skulle krypa tillbaka under stenen han kommit ut ifrån: att alla gemensamt skulle tiga ihjäl honom. Syns inte, finns inte, sade vildvittran.

      Liked by 10 people

      • Hans Högqvist skriver:

        Det ”Stenerskan” ovetande åstadkom var att introducera Peterson för många som tidigare inte varit intresserad av honom. Hennes enda goda livsgärning. Nu är utgången till höger, bakom draperiet <=<=

        Gilla

      • Lars*** skriver:

        Är förtryck. Tryck tillbaka. En ung kvinna på mitt jobb idag höjde rösten inför alla ..-är du inte för allas lika värde!?. Nej det är en felöversättning sa jag..jag ser till resurser och ändlighet. Är ditt barn lika värt som mig? Hon kastar sig upp o gåriväg. Efter 15 min är hon fortfarande upprörd. Anklagar mig..med inget vettigt alls. Men det tog skruv hos andra medarbetare som nu äntligen börjar ifrågasätta mantrat. Min chef är vänster. Fortsättning följer. Tryck tillbaka. Eller rättare sagt att coolt ifrågasätta o ge alternativ.

        Liked by 1 person

  6. Underdog skriver:

    Det handlar om att kontrollera andra människor. Det gör det alltid. Det var marxismens mål, är PK-ismens mål och det uttalade målet med Agenda 2030. Vanliga människor förstår inte sitt eget bästa så vi, upplysta, måste fatta beslut åt dem. Därifrån är inte steget långt till att det måste vara något fel i huvudet på dem som inte har klimatångest och sedan kanske vi får spärra in dem på sinnessjukhus, för deras eget bästa och i all välmening förstås.

    Liked by 10 people

  7. Staffan W skriver:

    Europeiska Investeringsbanken har gjort en undersökning över andelen i befolkningen som har klimatångest – Sverige ligger lite under Europasnittet med ”bara” 63 %…
    Länk till kommentar här: https://samnytt.se/svenskar-mer-medvetna-an-andra-eu-lander-skrams-inte-i-samma-grad-av-klimatalarmism/

    Slutsatsen från en annan forskare i Göteborg är då att vi måste manipuleras mer och att det är legitimt.

    Se följande citat:
    ——-
    Viktigt ge medborgarna rätt dos klimatångest
    Kommenterar undersökningen gör även Gor Einarsdottir som doktorerat i social- och miljöpsykologi vid Göteborgs universitet. Även hon är också inne på att det är önskvärt att manipulera medborgarna till klimatångest för att skapa den opinion man vill ha i frågan. Hon antyder samtidigt att det är ett experiment som måste genomföras med viss försiktighet då det annars kan baktända och ge motsatt effekt.

    – Om man vill att ångest ska vara någon sorts drivkraft är det viktigt att pricka det lagom. Efter en viss mängd ångest så slutar det att vara effektivt.

    Einarsdottir talar om ”klimatvargen” som fenomen, dvs en analogi till den berömda folksagan om pojken och vargen. Om klimatalarmisterna i likhet med andra domedagsprofeter fortsätter tala om jordens undergång och sätter datum som sedan passeras utan att något händer, då kommer så småningom ingen längre att tro på dem.

    Hon är själv övertygad om att klimathotet är verkligt men tror inte att människor är mottagliga för de fakta som hon menar visar att människan bär skulden för eventuella förestående undergångsscenarion. Därför behöver man enligt Einarsdottir i stället använda psykologi och manipulera människans motivationssystem så att det bättre svarar på klimatalarmism än idag.
    ——-

    Undersökningen visar också att personer med högre utbildning är lite mer ”skeptiska” än de med lägre. Kanske skulle vi ge en del av våra politiker lite ”time out” för att öka på sina kunskaper och utbildning?

    Liked by 8 people

    • Fredrik Östman skriver:

      De erkänner helt öppet (a) att deras, liksom alla andras, politiska strävan styrs av ångest och (b) att de är beredda att använda psyops, ett uttryckligen antidemokratiskt och antihumanistiskt medel. Desperationen står skriven i deras ångestladdade ansikte. De agerar i panisk affekt, har tappat självkontrollen, famlar frenetiskt i blindo, utan metod, utan utsikt till framgång.

      Men vägen till helning går över självinsikt, inte över andras lik.

      Liked by 5 people

  8. V for Vendetta skriver:

    Allt som står i vägen för det nya ”rätta” tänkandet skall stoppas och skyfflas undan. I ett samhälle som säger sig älska olikheter och tänkande utanför boxen jobbar mer än intensivt för att begränsa just detta. Den färskaste metoden är att urvattna forskning och dess resultat, dels genom att helt enkelt tycka saker om den och dels genom att skapa kontraforskning som egentligen inte har som främsta uppgift att leverera ny kunskap utan som jobba för att få folk att förstå att det ”rätta” tänkandet är det riktiga tänkandet. På SVTs morgonstudio diskuterades Jordan B Peterson och man landade i utsagan att det kan ligga något i det han säger om genus och biologi men det går inte att applicera på verkligheten och är således strunt. Att 99% av vetenskapen stöder Jordan Peterson, eller kanske rättare sagt att han stöder sig på 99% av vetenskapen tas helt ur agendan. Jag föreslår att vi stänger alla universitet och ger bort pengarna till IS eller något liknande för vad skall vi ha dem till om de ändå inte skall leverera kunskap som vi kan ha till något användbart utan bara skall finnas för att hjälpa människor att tänka ”rätt”?

    Liked by 10 people

  9. Björn skriver:

    Sverige är fantastiskt; vi löser världens alla ”utsatta” människors problem genom att låta dem komma hit och ”få stanna”, samtidigt som vi ”styr upp” jordens ständigt pågående klimatförändringar, genom att ”äta grönt” och ”miljöbeskatta” våra inhemska transporter och andra ”klimathotande” verksamheter! Resten av världen kan sitta med armarna i kors, för det här fixar vi!

    Liked by 4 people

  10. Lennart Bengtsson skriver:

    Vad som skett på Chalmers är inget annat än ett exempel på ett intellektuellt och vetenskapligt förfall av allra värsta slag. För att hitta något motsvarande får man söka sig till vad som tidigare hände i Nazityskland och Sovjetunionen. Alla med naturvetenskaplig utbildning känner till att växthusgaser påverkar jordens strålningsbalans liksom de flesta känner till jordgravitationen.
    Om Chalmers Högskola oroar sig för att klimatet blir varmare skall man syssla med relevant vetenskaplig teknisk forskning som att förbättra lagring av energi eller liknande och inte med sociologiskt trams och rappakalja eller något ännu värre. I ett öppet samhälle kommer det alltid att finnas människor som gör olika riskbedömningar. Att många inte oroar sig för ett varmare klimat beror helt enkelt på att de anser sig inte ha någon anledning att oroa sig. Och för ett sådant ställningstagande finns det faktiskt tillräckligt med empiriska data.

    Liked by 11 people

  11. Rolf Wasén skriver:

    En indikation om varför utbildade och begåvade människor rycks med finns i boken ”Dumhetsparadoxen” av Lundaforskaren Mats Alvesson och André Spicer från City University i London. Undertiteln är ”Den funktionella dumhetens fördelar och nackdelar”. Alvesson har även skrivit den läsvärda boken ”Tomhetens
    triumf”.

    Liked by 3 people

    • Rolf Wasén skriver:

      I mitt engelska exemplar ”The Stupidity Paradox” är undertiteln ”The Power and Pitfalls of Functional Stupidity at Work”. Inköpt på Bokmässan 2017 där Alvesson gav en uppskattad presentation av sin bok. Kanske kan man förstå den på två sätt!

      Gilla

  12. Dandersan skriver:

    Jag är kritisk till den bild av migrationen och klimatutvecklingen som media försöker förmedla.
    Migrationen är ohållbar om den släpps fri.
    Klimatet kan vi inte göra något åt.
    IEA som prognostiserar framtida energibehovet i världen kom idag med en avslöjande tabell:
    Världens globala energiefterfrågan efter källa (miljoner ton oljeekvivalent):

    New Policies

    2025 2040 2017

    Kol 3.768 3.809 3.750

    Olja 4.754 4.894 4.435

    Gas 3.539 4.436 3.107

    Kärnfysisk 805 971 688

    Hydro 415 531 353

    Bioenergi 1.590 1.851 1.385

    Andra förnybara 516 1.223 254

    Total: 15.388 17.715 13.972

    Världen får ont om energi om inte fossil energi nyttjas.
    Därtill så finns det goda förutsättningar för en kallare värld, likt den period som inföll på 1970 talet. Den som förnekar det kallas för solförnekare!

    Liked by 5 people

  13. Göran Holmström skriver:

    Chalmers är väl tvungna att hänga med i den nya tiden.
    Minns för 25 år sedan då uppfinningar var allt som snurrade i min lilla förvirrade hjärna. Hittade på ett dubbelverkande vågkraftverk med möjligheten att lagra energi. Glad och entusiastisk så ringde jag Nutek så hette dom då, men dom hade inga pengar att ge. Minns årets uppfinning då var en golfbolls upphoppare så småtjocka Vd slapp böja sig ner för att plocka upp bollen, den fick någon mille.
    Men fick rådet att ringa Chalmers. Sagt och gjort efter flera samtal så fick en stund med en professor i energi och så vidare, han lyssnade i säkert hela 5 sekunder innan han avbröt och frågade vad jag hade för skolor. Jag hann berätta det knappt ,vart avfärdad och han började lägga ut texten om sina egna projekt en flytande container med generator i och en tyngd i form av en kula som alstrade energi.
    Fick mig en lång föreläsning om dennas fördelar. Efter en mycket lång utläggning om den eviga kulans förtjänster, så fick jag en syl i vädret, frågade om han var intresserad av en skiss och ett möte. Avfärdad för andra gången med orden,”Vi har redan testat eller utforskat allt som finns om vågkraft som är värt att veta”.
    Lätt stukad, men de tillhör ju rollen som underklass i detta land lade jag på luren.
    Gick cirka 10 år sedan läste jag i illustrerad vetenskap om en spanjor som fått cirka 30 miljoner för att utveckla ett liknande system som mitt, dock med fler rörliga delar och tveksamma tätningar vilket leder till mer underhåll.
    Numer så skiter i uppfinningar ingen verkar intresserad av dom, målar tavlor istället! Enklare så, antingen så älskas dom eller så hatas dom, en lite abstrakt form av Schrödingers katt.
    Den framlidna Stephen Hawking gillade dock inte den katten alls.
    Jag gillar inte dessa inavlade institutioner som antingen lägger allt sitt krut på att bromsa nya idéer, eller svänger kappan efter vinden och går full out PK.
    Ps att födas och verka i Sverige kan vara farligt för hälsan, både den fysiska och den mentala. Den broschyren saknar jag från socialstyrelsen!

    Liked by 8 people

      • Göran Holmström skriver:

        Gör inget alls, måla är numer min stora passion utöver böcker då.
        Det bästa med att måla är att man börjar se världen med andra ögon, En lyktstolpe i Zink är inte bara grå. Beroende på ljus och vinkel så ryms en hel palett av färger för att avbilda den trovärdigt. När man behärskar det, så öppnas möjligheterna att leka med motivet och skruva det för betraktaren, att låta skuggor bli ljus och tvärtom. Till det så finns även möjligheten att
        lägga in sublima budskap eller övertydliga med. Önskar jag hade börjat tidigare, men något jag rekommenderar alla att prova på, enda nackdelen ögonen slits av att koncentrera sig så hårt.
        Mvh.

        Liked by 1 person

    • cmmk10 skriver:

      Såg vi inte någonting nyligen, om att lagra energi i en jättestor kula? Svårigheten låg visst i att finna tillräckligt stora och djupa schakt.

      Kanske något för LKAB att diversifiera in i – de har ju förändrat Kiruna till en schweizerost. 😉

      Liked by 1 person

      • Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

        Eller högt nog träd.

        Liked by 1 person

      • Göran Holmström skriver:

        Lagra energi är inte svårt, att generera den på ett vettigt vis är bekymret,
        perpetuum mobile, är nog drömmen för alla som bygger saker att skapa.
        Skulle man inte kunna inhysa samtliga politiker i LKAB schakt.
        Tänk var bra vi får det sedan 😉

        Gilla

    • Kristina von Heland skriver:

      Du måste gå utanför Sverige! Det finns massor med nya ideer. Sverige har varit ett sådant land med skiftnycklar, telefoner. Där ser jag faran, att det blir en utarmning då det satsas på genus och värdegrund. Blir inte mycket utfört, forskning leder ingen vart
      Det som förvånar mig här är att Chalmers med flera inte håller fältet fritt från stolligheterna.
      Då min son började plugga på U-sala univ. kom han hem och sa att de hade en genuskurs på hans vetenskapliga kurs Han skulle göra om mejerskor, att det var synd om dem, att det var långa arbetsdagar. Arbetsdagen var lång, de fick gå i lagårn morgon och kväll, under dagen höll man middag, åkte och handlade, lagade mat, snöt ungar. Vi räknade ut att dagens familjer har en längre arbetsdag då man räknar på samma sätt, dagishämtning, restid, inköp. Då fick han ett nytt ämne och skriva om då det inte stämde in med lärarens feministiska värdegrund om gamla bondesamhället. Då skämdes jag hur det blivit
      En veterinär nyligen här. Jag fyller nu på ämnet-en man vid namn Linne-stackars namnen snurrar i graven, han får forskningspengar om mjölk. Först skrev han att mjölk var rasistiskt. Hanif Bali hade ätit glass på Almedalen. Det var vit makt för andra folkslag är mjölkintoleranta. Vi slog hål på detta, massajer, man äter joghurt, ost etc, jakar hos mongolerna. Han har snöat in på kor, nu får han pengar från GBGs universitet för att utröna hur kon känner sig när den vite mannen rör hennes spenar vid mjölkning. Över 700 000 SEK. Det som de inte fattat är, att mjölkning utförs av en robot idag. Kons juver är en funktion och inte ett ställe för upphetsning haha.

      Liked by 4 people

      • Göran Holmström skriver:

        Lugnt insett att ödet spelar in en del med, inte meningen att jag ska lyckas med uppfinningarna, har fått byggt en hel del kul både till industrin och åt mig själv.
        Lustigt att ko-perspektivet ska utforskas, och att den vite mannens beröring kan tydligen även hetsa en ko.
        Kanske därför vi vita CIS-män är så hatade att väcka så starka känslor kan ju uppröra.
        Dock så är mer normal, motocross hojar är dock en sak som Mmmm.
        Vackra att se på, och man kan göra sig riktigt illa på dom, bra kombo 😉

        Gilla

  14. Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

    Off-topic men jag dristade mig att slå på radion i bilen. Det ämne som funnits att vid slumpmässig påslagning av radion dyka upp efter i medel 0.32 sekunder var där som alltid, SD och migration. Man skulle kunna tro att livets mening var funnen, att hata SD, och älska invandring. Satan och Gud.

    Det var Lööf, jag tror att om man är indoktrinerad, som är fallet med i stort sett alla jag känner tyvärr, även de som inte tror det, så hör man inte längre vad som sägs, indoktrinering är inte så mycket ett filter som en sorteringsmekanism i hjärnan där kategorierna som bollarna rullar ner i inte förhåller sig logiskt till vandra eller verkligheten. Lööf sade, att hon inte alls såg något konstigt med att rösta ner sin egen allians, för, ”man har ju inte kommit till den viktiga sakpolitiken”. Här reagerar jag, som inte indoktrinerad, för med min bristfälliga kunskap om hur Sverige styrs så trodde jag att det gick till så att vi röstar, sedan skall en regering utses som så skall regera och förslå politik, i den ordningen. Lööfs uttalande verkar på mig lite postdemokratiskt, men ändå ofrivilligt ärligt (hon är ju bevisat inte intelligent efter samtalet med Peterson) det är ju sakpolitik det handlar om, skit i vad väljarna vill. Jag gissar att väldigt få som lyssnade gjorde samma reflektion, deras bollar rullade ner i andra fack.

    Det är mitt intryck att stringenta hjärnor, och i synnerhet matematiskt begåvade hjärnor och också de som skolats i en mera stringent tid, eller har sunt förnuft och praktisk kunskap, har mera precisa bollfack i sina hjärnor. Goda matematiker har extremt precisa hål som nya bollar kan trilla ner i, så ny information eller nya sammanhang avvisas ofta för bollen faller utanför det logiska systemet. Men med usel utbildning, postmodernistisk, så verkar det som bollfacken är i en enda röra, så att man inte ens kan prata om problemen, men kanske vi ser en divergens där allt fler intelligenta människor rör sig bort från påbjudna sanningar? Ondsinta och dumskallar (av läggning eller via utbildning och indoktrinering) röstar på etablissemanget och 7-klövern.

    Liked by 5 people

  15. Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

    Jaha, Chalmers, det var på håret att jag blev lektor i kärnteknik där en gång för länge sedan, de ville gärna ha mig för alla hade utländska namn, inklusive den professor som ville ha mig.
    Jag hade kanske nu jobbat på centret för joniserande strålning som Chalmers också hyser, och i mitt oförstånd, ni vet att jag är en slarver, riktat mina jonstrålar ett kvarter bort där Centrum för Klimatförnekelse ligger? (Till er pk-spioner: Det var ett skämt, ni vet sådana som vi icke-pk fortfarande håller på med, titta på en gammal Hasse och Tage eller Monthy Python eller Mr Bean, det som de sysslar med är skämt, folk brukade skratta efter, inte gnägga som vid Skitfert eller Usch Nöjens utstötningar).

    Monthy Python förresten, som de säger på amerikanska: you can’t make this shit up, inte ens John Cleese hade kunnat gissa sig till detta. Som jag skrev igår, processen börjar bli tydlig, många inbillar sig att processen är reaktiv, att klimatförnekelseforskarna eller AFA eller Lööf och Wallström vs Peterson eller 7-klövern mot SD reagerar MOT något. Så är det inte alls, för vem styr? Som Patrik skriver, vem får alla pengar? Många har nog lurats att tro att etablissemanget motiveras av att vara mot SD, mot nazister, mot klimatförnekare, eller mot genusskeptiker med en simpel dinglande snopp, detta är fel. Det är mycket värre, de är FÖR något. De VILL något: de vill ha det så här! Själva förstörandet och hatet och kontrollen är deras mål, och absurditeten i ovanstående är beviset, vad kommer härnäst??? Det är nästan omöjligt att fantisera fram något mera absurt men något värre blir det för de har fria händer, onda hycklande parasit-människor styr nu och ovanstående är ett exempel, inte på polarisering utan att vi, vanliga dugliga människor som vill vara rimligt fria och sköta oss själva är fienden. Vi skall styras och kontrolleras, det är inte ett medel, utan målet.

    Liked by 11 people

  16. Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

    Om klimat:

    Speciellt bra när han tar upp vad klimathysterikerna föreslår att man faktiskt skall göra. Han tar inte ens då upp att alla som bekänner i klimatkyrkan skall kunna fortsätta att flyga till Tonga och köra SUV och måla med giftfärg och vattna gräsmattan och bo segregerat, det är alla andra som skall sluta vara fossila och jobbiga.

    Liked by 4 people

  17. Matts Ekman skriver:

    Man ksn ju fundera över varför en teknisk högskola som Chalmers ägnar sig åt sociologi? Att uppmuntras av Staten med våra skattemedel!
    Det är orosnde eftersom grunden är identitetspolitik, något som i längden leder till att ställa grupper mot grupper med som vi vet obehagliga utfall.
    Vad gäller avhandlingen i Uppsala om klimatförnekare kan man bara undra hur den blivit godkänd. Vad var det för opponenter till den – var de också psykologer/sociologer – var de vakna eller sov de?
    Utvecklingen vid våra universitet o högdkolor är vetkligen dyster!

    Liked by 5 people

    • Fredrik Östman skriver:

      Tyvärr är ordet inte ledigt, men man måste förställa sig att vi på medellång sikt kommer att ha en vetenskap som kunde ha hetat socionomi som förhåller sig till sociologi som astronomi gör till astrologi. För det vi kallar sociologi befinner sig verkligen på samma vetenskapliga nivå som astrologien gör. Det är horoskop, mystik, brinnande rökelse och hårdare droger och hejdlös vidskepelse för hela slanten.

      Sociologi får inte finnas på något universitet, högskola, gymnasium eller småskola alls, för det är ingenting som har något som helst objektivt kunskapsvärde.

      Liked by 4 people

    • Laggar skriver:

      Helt rätt, knappast något för en teknisk fakultet, men sådana sammanblandningar förekommer alltför mycket. Sociologer, journalister sysslar med klimatfrågor som de knappast har någon utbildning för. Det värsta är att man tror att man kan rösta om vad som gäller som vetenskap, tänk med vilka procenttal Galilei skulle ha förlorat. Sociologer är ju snabba att uttala sig om ekonomi och andra vetenskaper. Om teknologer börjar med samhällsvetenskap då är förfallet totalt.

      Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Det är visserligen mycket länge sedan jag var teknolog, men inte desto mindre föreställer jag mig att jag har ett och annat att säga om politiska och samhälleliga fenomen och principer, betydligt mer än de flesta som lurats på en värdelös universitetsutbildning i temat. Det finns nämligen ingen systematisk kunskapsbas och ingen rigorös metodik inom dessa områden att lära ut! Den som inte studerat har ingen nackdel, inget handikapp. Pari siamo. Io la lingua, egli ha il pugnale.

        Liked by 3 people

    • gmiksche skriver:

      En enig kår har ju redan sagt detta. PK-kåren kallar SD det allvarligaste hotet mot debattklimatet. Och, vad gäller debattklimatet, råder det ingen tvekan om en pågående uppvärmning eller snarare upphettning. Fast det är inte SD som står för den.

      Liked by 1 person

      • Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

        Ja, och tänk på alla kemikalier i Åkessons hårpomada.

        Gilla

  18. Richard skriver:

    ”…en nedsättande beteckning på samma nivå som ‘klimatförnekare’ och ‘blatte’ som man inte behöver bry sig om…”

    Problemet med deras nedsättande beteckningar är att de syftar till att avhumanisera. ”Förnekare” i ordet ”klimatförnekare” ska t.ex associeras (ofta undermedvetet) till ”förintelseförnekare” vilket i sin tur associeras till ”nazist” vilket i sin tur associeras till den största ondska.

    Genom sådana verbala grepp försöker man alltså avhumanisera och när man väl lyckats kan man sedan behandla de avhumaniserade hur illa som helst; se t.ex på kommunistregimerna och Nazityskland. Så ta inte för lätt på deras ondska.

    Liked by 4 people

  19. Lars Mellblom skriver:

    Det är inte nog med att vi “klimatförnekare” är högerextremister, vi är också kvinnomisshandlare och våldtäktsmän. På France Inter, motsvarande SR P1, intervjuades nyligen Ségolène Royal, prominent socialistpolitiker, fransk presidentkandidat 2007 och f.d miljöminister, med anledning av hennes nya bok med titeln “Ce que je peux enfin vous dire”. Hon liknar till karaktären Hillary Clinton och är synnerligen självgod. Boken handlar, efter vad som framgår av intervjun, mest om hur illa hon behandlas av män i sin egenskap av att vara kvinna. Med början vid 13:30 min. i länken här nedan drar hon en parallel mellan klimathotet (indirekt), de som smutsar ner, bränner upp och våldtar Jorden. ”Det är samma män som misshandlar och våldtar kvinnor”. ( Fritt översatt och tolkat).

    Nu är det ju inte enbart män som är klimathotsskeptiker och om Mme Royal nu är så noga med jämställdheten, måste rimligen kvinnliga skeptiker vara minst lika våldsamma. Undrar om damerna här på Det Goda Samhället känner sig träffade?

    https://www.franceinter.fr/emissions/l-invite-de-8h20-le-grand-entretien/l-invite-de-8h20-le-grand-entretien-31-octobre-2018

    Liked by 2 people

    • gmiksche skriver:

      Bra parallell mellan Hillary Clinton och Segolène Royal. Mens Bill Clinton fortfarande får står ut med Hillary och fått utstå mycket spott och spe för sin lilla affär med Monica Lewinsky har Francois Hollande under tiden hunnit avverka flera damer i offentlighetens ljus utan att ta skada (eller, rättare sagt, ytterligare skada). Vive la France!

      Liked by 1 person

  20. uppstigersolen skriver:

    Men Patrik, du skriver att du tror att Martin Hultman säkert är en hyvens kille. Det tror jag inte alls. Martin Hultman skulle säkert inte ha något emot att stå vid gasugnarna (miljövänliga så klart) och lassa in oss alla som inte delar hans uppfattning. Var det inte så de sa på Nürnbergrättegångarna? Jag lydde bara order.

    Liked by 8 people

    • Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

      Han hade kanske varit lampskärmsdesigner på IKEA?

      Liked by 2 people

      • uppstigersolen skriver:

        Men för sjutton Fredrik. Det är inte nassarna som hatar oss. Det är PK-folket. Grisar visserligen så kanske nassar trots allt är OK.

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Men PK är national-socialism. Det är samma sak. Det är radikalism, det är socialism, det är dualism, det är kätteri, det går ut på att utrota en godtyckligt vald utgrupp. Det är en dödskult.

        Vi är i precis samma situation nu som tyska folket var 1928. Om vi inte har erkänt hittills hur svårt det var för dem att förutse vad som skulle ske, med tanke på att instruktionsmanualen hade publicerats fler år tidigare, så kan vi kanske skämmas lite med tanke på våra egna uppenbara svårigheter att se historien upprepa sig så uppenbart mitt framför våra ansikten.

        Likheterna är helt löjeväckande stora. Ändå röstar 82% för mer national-socialism, ändå tillåts just national-socialisterna att kalla oss nazister, Trump bokstavligen Hitler. Om en Hitler hade funnits före Hitler, så hade national-socialisterna kallat Churchill bokstavligen Hitler. Nej, vänta. Det har redan hänt!

        https://www.dailymail.co.uk/news/article-2614834/Arrested-quoting-Winston-Churchill-European-election-candidate-accused-religious-racial-harassment-repeats-wartime-prime-ministers-words-Islam-campaign-speech.html

        Liked by 3 people

      • Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

        Jag är bekant med en släkting till en berömd diktators livläkare, bland arvegodset fanns en chipsskål (ja alltså, vi blev bjudna på chips i den). Allt detta är tillfälligheter och för att inte ge ammunition till motståndarna så säger jag inte mer.

        Liked by 2 people

  21. Eskil skriver:

    Chalmers måste anpassa till den rådande samhällsordningen. Det är de som är bäst på att anpassa sig till den miljö som de verkar i som klarar sig bäst. Det innebär exempelvis för en teknisk högskola med självbevarelsedrift att det finns ambitioner som är viktigare än ambitioner att bli bäst på teknik och naturvetenskap.

    Gilla

    • Jan Andersson skriver:

      Jag antar att du är ironisk. Naturvetenskapen är oföränderlig och kan inte förändras genom modetrender. I en gedigen civilingenjörsutbildning skaffar man sig en grundläggande verktygssats av naturvetenskapliga baskunskaper som är ytterst viktiga i framtidens samhälle för att kunna utveckla vår energiförsörjning och mer miljövänliga produktionsmetoder. Om det inte finns svenska ingenjörer som jobbar med detta i Sverige, vilka skall då göra det åt oss?

      Sverige står och faller med våra industriföretag, byggda och utvecklade av framsynta riskkapitalister, forskare, tekniker och marknadsfolk. Många av industriföretagen har med rätta varit hårt pressade av miljörörelsen som dock oftast har haft alldeles för bråttom, men de flesta industrier har (ofta med hjälp av välutbildade tekniker från Chalmers) så småningom lyckats ta fram nya produktionsmetoder som belastar miljön mindre.

      Men processen pågår ständigt och vi behöver nya generationer av välutbildade civilingenjörer och forskare. Och helt vattentäta skott mellan etablerad naturvetenskap, trendig klimatforskning och ännu trendigare genusforskning.

      Det finns gott om duktiga kvinnliga civilingenjörer och forskare redan. Ge de nya en värdefull grundutbildning och inte ett betyg som avfärdas med ett penndrag i en anställningsintervju.

      Gilla

  22. Samuel af Ugglas skriver:

    Det är skattesystemets möjligheter att utplundra en stackars ovetande befolkning som är skuld till eländet.
    Det hela är ett resultat av ett parasitvälde utan jämförelse i historien.

    Liked by 3 people

  23. Lars skriver:

    Att vara ”klimatskeptiker” med enbart gymnasiekunskaper inom naturvetenskap som Patrik är synnerligen tveksamt. Att associera sig med Trumpism enbart för att få lov att kalla sig skeptiker. Uselt Patrik, ska vi lita på ekonomer? Institutioner? Universitet? Vem ska vi lita på? Och varför skulle det ha att göra med att vara skeptisk till invandring? Att bunta ihop så olika saker i ett paket, det är politik på yttersta högerkanten. Ingen framgångsväg. Det är brist på stringens och fakta bakom sådant.

    Gilla

    • Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

      ? Det är ju tvärtom, Patrik bara konstaterar.

      Liked by 2 people

    • Lasse Forss skriver:

      Man behöver inte ha faktakunskaper för att kommentera ”experter”. Det räcker med att konstatera att de uppgifter som lämnas, är felaktiga. Om prognoser inte stämmer med verkligheten, bör alla som är intresserade, påpeka detta. Det är typisk censur att diskvalificera personer av formella skäl. Kejsarens nya kläder utgör det bästa exemplet på att det är budskapet som gäller.

      Härtill kommer att studierna inte tar slut när man går ut gymnasiet. Inom klimatet så har vi som är intresserade tillgång till enorma faktabanker som media inte förstår, eller vill, referera. Och när man läser de artiklar som finns i media, så kan vi oerhört lätt konstatera att journalisterna saknar de mest elementära kunskaperna inom naturvetenskaperna. Alternativ så får man inte använda dessa eftersom de strider mot den politiska sanningen.

      Liked by 7 people

      • Lars skriver:

        Om vi diskuterar media och kanske miljöpartiet håller jag med om att retoriken är enfaldig, ovetenskaplig, osaklig, orimlig. Men det är inte media Patrik diskuterar och det räcker inte att fortsätta läsa efter gymnasiet och det räcker inte med en doktorsexamen i meterologi. Så jag hävdar att Patriks användning av ”klimatskeptiker” är lika illa som PKismen, men avspeglar en Trumpism, eller högerpopulism. ”Om du inte tycker migrationen är rimlig så tycker du inte heller att klimatfrågan är viktig.” Det är nonsens. Det är ju uppenbart när man läser dessa sidor att det oftast är moderater som skriver och då de inte tycker om migrationspolitiken så tror de Trump representerar en lösning. Det är religiöst tänkande. Sökande efter en frälsare.

        Gilla

      • Lars skriver:

        Om prognoser inte stämmer med utfallet så visar det att teorin inte stämde eller att något har inträffat som bryter trenden. Men tycker du vi då ska vänta till 2050 för att se om teorin stämde eller inte? Eller kan du redan nu avgöra att inget har hänt 2050?

        Prognoser är ett otyg, men när det gäller klimatet så är man nog tvungen att bygga modeller och skriva fram trendmässig förändring som underlag för prognoser.

        Gilla

    • Fredrik Östman skriver:

      Varför? Vad är det för trams? Självklart är det livsförnekarnas uppgift att övertyga oss, och inte vår uppgift att vederlägga deras osubstantierade påståenden.

      Vill livsförnekarna bli trodda i sina påståenden att livet skall taga slut, så måste de faktiskt övertyga oss livskramare först. Så enkelt är det.

      Även om det krävdes ett tusenårsgeni som Newton för att förstå det första gången, så kan minsta dagisbarn idag veta varför en regnbåge uppstår. Detta är en allmängiltig princip.

      Liked by 2 people

      • Lars skriver:

        Trams. Du har en i princip enig forskarvärld, eniga regimer från Kina till Tyskland, industrin satsar för fullt på alternativa drivmedel (delvis pga oljan kommer att bli dyrare och ta slut) och andra energislag. Så kommer en del högerpopulister, Trumpnissar, och hävdar att det är fint vara ”klimatskeptiker”. Och en massa gamlingar som kommer att falla ifrån inom tio-femton år och plötsligt insett att vad de trodde om industrialismen hade avigsidor och då väljer de att förneka, nej, säger de, det är inget problem!

        Moderaterna är en sekt, 10 % röstar i egenintresse för lägre skatt och mindre omfördelning, 10 % är ”wannabes” som tror att de tillhör de som kommer att tjäna pengar eller hade gjort det om det inte varit för skatterna. 80 % av befolkningen tycker illa om moderater.

        Konservatism, som representeras av moderater, är inte något som kommer att fås töd i befolkningen. Meningslös rappakalja. Titta ut över Europa. Visserligen är socialdemokratin tillbakapressad, men andra center regimer som kristdemokrater finns i regeringsställning. Se på Tysklands och Frankrikes ställningstaganden om miljön, se på EU.

        Trumpgubben i USA är snart bortröstad.

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Vilka källor har du på att det finns en enig forskarkår? Det är ju bara ett påstående. Och själv har du inte ens gymnasiala kunskaper i naturvetenskap.

        Enligt naturvetenskapen finns ingen anledning att genomföra de föreslagna massiva åtgärderna som inte kommer att ha någon effekt. Så enkelt är det.

        Liked by 1 person

      • Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

        @lars, moderat hit och moderat dit, har du missat hur mycket skit moderaterna får här? Jag hatar moderaterna. Jag uppfattar det istället så att det var de som väldigt bestämt tror att global uppvärmning pga CO2 är ett hot som skapat, för skattepengar, ett institut där de skall kategorisera och gruppera de som inte delar deras åsikt, och de har funnit ett knippe åsikter som stämmer väl överens med de åsikter så kallade ”populister” har. Det är ju klimathotsförespråkarna som grupperar oss, du anser alltså att detta är en förnekelse, att det är ett adekvat sätt att beskriva de som anser att det är möjligt att effekten av CO2 är dåligt förstådd och att vilka åtgärder som är lämpliga, om några, inte är så självklart? Det underminerar ju alla dina argument som debattör i så fall, för varenda fråga så har vi alla mer eller mindre kunskap om, och vad gäller vetenskap så har nog många här mer på fötterna än vad du har. All naturvetenskap är en approximation, och approximationer vad gäller klimatet får väl sägas vara ganska grova och usla? Vad exakt, är det vi skall tro på?

        Liked by 2 people

      • Palle9 skriver:

        Lars: det var många felaktigheter du fick ihop på en gång!
        Forskning handlar inte om att försöka uppnå enighet. I så fall hade aldrig Newtons eller Einsteins idéer någonsin fått något genomslag, för i utgångsläget var de i en minoritet av en.
        Merkel i Tyskland har gjort ett par dundertabbar under sin kanslertid såsom den okontrollerade invandringen och den ogenomtänkta energiomställningen. Se t.ex.
        https://wattsupwiththat.com/2018/09/30/germanys-energiewende-program-exposed-as-a-catastrophic-failure/?cn-reloaded=1
        Du rekommenderar en blick ut mot Europa. I val efter val har partier, som utmanar etablissemangen (PK-ismen) gjort framsteg, t.ex. i våra nordiska grannländer (liksom i vårt eget land), i Tyskland (Merkel på väg ut, socialdemokraterna på nedgång, trenden har fortsatt i delstatsvalen), Österrike, Tjeckien, Holland, Frankrike (både högersidan och socialisterna bortröstade innan slutomgången), Italien etc.
        ”Gamlingarna”, som du så föraktfullt omnämner, har gått i skolan medan denna förmedlade kunskap, innan flumskolan gjorde sitt intåg. Personligen är jag civilingenjör med 40 års erfarenhet från näringslivet där jag bl.a. arbetat med miljöfrågor.

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Lars, fler elbilar kan inte leda till minskade koldioxidutsläpp med mindre än att elektriciteten framställs i vatten- eller kärnkraftverk. Vattenkraftverk är så skadliga för miljön att de inte längre byggs. Kärnkraftverk är så illa sedda av dumhuvuden som inte förstår 1+1 att inte heller de längre byggs. Alltså är det så säkert som att natt följer dag att fler elbilar kommer att betyda mer olja och kol som eldas upp i elkraftverk.

        Men det är bara början på en lång kedja. Ty även om vi skulle bygga ut vattenkraft och kärnkraft massivt och de sammanlagda nettoutsläppen för bilismen skulle minska, eller om vi skulle minska dem genom någon annan åtgärd såsom massmord på alla vita eller något liknande som har föreslagits, så skulle ju inte detta leda till att klimatet skulle stabilisera sig på exakt 1950 års utformning, eller för den delen 1850:s. Klimatet kommer även fortsättningvis att förändra sig på sätt som vi i dagsläget inte alls är i läge att beskriva och förutse. Till och med drakoniska åtgärder med koldioxidsänkning i berggrunden eller i världshaven och temperatursänkning medelst svaveldioxid eller andra ämnen i atmosfären eller speglar som kyler jorden så att man faktiskt från samma genomsnittstemperatur och samma andel koldioxid som 1950, drömmarnas år, barndomens himmelrike, kommer inte att leda till att exakt samma klimat infinner sig på jorden som då! Det kommer att vara varmare eller kallare, våtare eller torrare, mer eller mindre blåsig, och allt detta på andra sätt vid andra tider på året och på dagen, än det var på jorden 1950. På alla, samtliga orter över hela jordklotet, varje dag, hela tiden.

        Hela illusionen att man kan stanna klimatet är bara en ny idiotisk variant på den gamla önskan att stoppa jorden, så att man kan kliva av. Det är en dödskult. Det är inte en vetenskaplig beskrivning av något. Klimatet ändrar sig ständig och vi kan inte göra ett smack för att styra eller stoppa det. Vi kan ändra sättet vi ändrar på klimatet, men vi vet inte vilka åtgärder som har vilka effekter. Och ingen intresserar sig uppenbarligen för att taga reda på det, för seriös, öppen och fri forskning på området har ju förbjudits och överbjudits med massiva mutor till mytomaner och desinformatörer.

        Liked by 1 person

      • Lars skriver:

        Patrik skriver: ”Vi som inte är politiskt korrekta omfattar ett ungefär likartat paket av åsikter i betydelsefulla frågor. Vi oroar oss för migrationens effekter … Vi är som sagt klimatskeptiker… ”

        Jag noterar med min kritik att Patrik buntar samman migrationskritik med klimatskeptiker i ett paket han kallar anti-pkism, som att det inte i dessa grupper skulle finnas personer som tycker klimatforskningen och slutsatser från FN mm är trovärdiga. Jag noterar också hur klimatskeptiker fått utrymmer på denna blogg och drar slutsatsen att Patrik verkligen menar att det finns ett paket av åsikter som är anti PKism och detta inkluderar att inte tro på forskarsamhället.

        Det är riktigt att jag har skrala gymnasiekunskaper inom naturvetenskap, jag var en medelmåtta på tekniskt gymnasium, men förutom Lennart Bengtsson, som presenterat sina meriter här, så tror jag inte att menigheten här har några större insikter i ämnet. Jag har inte gjort någon annan ansats här än att påpeka logiken, den sociala grupperingen, som Patrik gör i den grupp han skapat som han menar är anti-pk. Jag håller inte med och inte med om att någon slags medelklass utanför moderaterna skulle dela hans syn på samhället, det torde vad vi kan se inte stämma med t.ex. valresultaten.

        Möjligen är YWK, I-KEA och dessa nya långa intetsägande rubriker om stranden i Höllviken och Fredrik och Stefan Schiller m.fl. välutbildade, men någon vidare träning i att definiera logiska begrepp och samband förefaller ni inte ha.

        Gilla

      • Jan Andersson skriver:

        Det är inte elbilar som är svåra att tillverka, utan problemet är den obefintliga elförsörjningen till alla nya elbilar. Exakt som om nästan alla nuvarande fossilmackar försvann, eller om de som finns bara hade kapacitet att tanka fem bilar om dagen. Även om vi hade kraftverk så det räckte och blev över, så måste vi bygga nya nationella och regionala distributionsnät och gräva upp varenda gata i Sverige för att lägga ned fler och grövre elkablar. Koppar är redan svindyrt, gissa vad priset blir om efterfrågan fem- eller tiodubblas? Enligt de eltekniker jag känner så kommer jobbet att ta 75-100 år.

        Världens råvaror kommer inte att ta slut snart, det har aldrig funnits så mycket kända råvarukällor som nu. Bara Kanadas största oljesandfält ensamt räcker till jordens behov på nuvarande nivå i tusen år.

        Dessutom är förlusterna stora även i eldistributionen och jämförbara med energiförlusterna i förbränningsmotorer. Skillnaden är att i dieselbilen gör man sig full nytta av värmeförlusterna för att värma kupén på vintern, meden elnätens värmeförluster försvinner i vinternatten.

        http://www.gp.se/debatt/varifr%C3%A5n-ska-elen-komma-1.8191611

        https://www.document.no/2018/10/25/toyota-sjefen-hvor-i-h-kan-man-selge-en-elbil/

        Liked by 1 person

    • 5ven55on skriver:

      ”ska vi lita på ekonomer? Institutioner? Universitet?”

      Nej, inte alltid och inte på alla. T.ex har många universitet det dåliga omdömet att hålla på med larv som genusstudier.

      Generellt är det fakta och logik som ska övertyga, inte titlar och gamla meriter. Att man sen i praktiken måste vara lite lat och lita mer på de med gott renommé innebär inte att man ska förfalla till blint auktoritetstroende. Även auktoriteter, t.ex inom ekonomi, har ibland fel.

      Liked by 1 person

      • Lars skriver:

        Auktoriteter inom samhällsvetenskap som ekonomi har definitivt fel många gånger om vi ser på de olika skolor som finns och här kan man i någon mån jämföra med utfallet t.ex. av nyliberalismen och Milton Fridman och Chicago skolan från 70-tal och framåt och konstatera att de fick fel, men man tvingas ändå arbeta med indirekt kunskap dvs förlita sig på ekonomer och andra som studerat fenomenen.

        Naturvetenskap är mindre osäker än samhälls- och humanorienterade vetenskaper eftersom man mha experiment kan finna lagar som från experiment kan överföras och visas hålla i målmiljön. Miljöforskning inkl klimatforskning måste ändå rimligen innehålla mycket stor osäkerhet eftersom det bygger på den kunskap som finns nu, på mätserier över tid, som är relativt korta vid sidan av sådant som borrprov i Arktis. När man bedömer risk så finns två element att ta hänsyn till, sannolikheten för ett förlopp och konsekvensen av ett negativt utfall.

        Så jag vidhåller att frågeställningen man bör ta itu med rör processen och trovärdigheten hos forskningen och de inblandade institutionerna och FNs klimatråd och rapporter bör vara en rimlig avspegling av vad majoriteten av forskarsamhället anser, men självklart krävs att andra forskare bevakar och utvärderar dessa processer. Att utvärdera intressekonflikter i samband med denna forskning är rimligt t.ex. oljeindustrins inflytande, olika institutioners beroende av anslag, geostrategiska skäl, politisk demagogi etc.

        Att principiellt vara ”klimatskeptiker” som Trump eller utgå från Mp’s olika verklighetsfrämmande ideer om att Sverige ”ska gå före” eller pga medias skriverier anser jag orimligt. Om någon, som hör på bloggen i en artikel framför att ”växter tycker om koldioxid” om jag sammanfattar innehållet så kan man asgarva eller tappa andan för en sådan meriterad auktoritet.

        Gilla

      • Lars skriver:

        Vill nog invända mot din tes att fakta och logik övertygar, utan det handlar i hög grad om trovärdighet. Det är t.ex. oerhört negativt för KI’s trovärdighet med Paulo Macharinis experiment och att det fick hålla på så länge oavsett de mänskliga tragedierna.

        Vi ser samma problem kring politik och media, bristen på trovärdighet.

        Vi har inte alltid möjlighet att ifrågasätta på egen hand, relativitetsteori och kvant teori är mycket svårt att ifrågasätta och först när vi ser vad man säger är tillämpningar så kan vi dra slutsatser att det nog stämmer (liksom observationer som rödförskjutning mm). Att inte kunna ifrågasätta gäller mycket högt upp på de akademiska tinnarna eller i näringsliv och politik. Det är ett generellt problem/fenomen. Det är så! Det är antagligen också grunden för religiösa övertygelser, det generellt nödvändiga i att tro på fenomen vi inte har direkt erfarenhet av, men som med religion så kan sådana övertygelser bli opium för folket!

        Så klimathot och klimatförnekelse delar samma grund hos de flesta, att tro kan ersätta kunskap!

        Gilla

    • Jan Andersson skriver:

      Vi skall alltid vara ytterst skeptiska till alla som vill hjälpa oss att lösa alla våra personliga problem, speciellt sådana som älskar hela världen och vill göra det gratis. De som tar bra kontant betalt litar jag mest på.

      Vi skall alltså inte lita på någon som inte i ord och handling varje dag bevisar att de vet vad de sysslar med. Det har aldrig funnits så många dilettanter i världen som nu, eftersom de ekonomiskt hålls under armarna av staten, EU, FN och många andra institutioner UPA som lever på skattepengar. När träffade du senast en person utanför familjekretsen som du oförbehållsamt kunde lita på?

      Saliga äro vi saktmodiga, det är vi som kommer att besitta Världen.

      Gilla

  24. olle holmqvist skriver:

    ”Klimatförnekare” – uttrycket är het logiskt. Klimatet är ju summan av flera på varandra följande väderlekar om några dagar eller så, tillsammans ca 30 år har jag hört så blir det Klimat. Fast det är inte sant heller. MP har förklarat att sommarens flermånaders-länga av hetta bevisar Sanna och Rätta Klimatläran. Så det så.

    Därav följer logiskt att väderlekar inte heller finns. Den seglande klimat-väderleksförnekaren
    lyssnar aldrig på sjövädret kl 05 55.

    Gilla

  25. Lasse Forss skriver:

    Jag har skrivit till många institutioner och en stor mängd journalister och frågat vilka värden, dvs. siffror från naturen, som stöder larmen. Det rimliga är ju att få svar på så enkla frågor. Men det får jag inte.

    Vad ska man kalla de som inte svarar? Svarsförnekare? eller svarsvägrare?

    Jag har mailat Kirsti Jylhä och Martin Hultman och berättat varför jag inte tror på IPCC:s rapporter. Men även dessa profeter vägrar ge svar.

    Liked by 5 people

    • uppstigersolen skriver:

      Gud svarar inte de troende heller. De fortsätter dock att tro, trots att Gud aldrig uppenbarat sig. Så varför skulle de du frågar svara dig? Lättare för dem att förneka att du finns.

      Gilla

    • Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

      Vi är de som bor under stenen, vi får inga svar.

      Liked by 2 people

      • Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

        En hel livsfilosofi skapad av att vara beroende av staten, deprimerande, som en slav som försvarar slaveriet.

        Liked by 1 person

      • Lars skriver:

        Och, om man läser mellan raderna, en doktorerad fysiker, som arbetat med programmering, och inte vet något om verkligheten.

        Gilla

      • Lars skriver:

        Jag har naturligtvis ett speciellt seende på världen som IT människa, men med grundexamen i samhällsekonomi, och det är både en belastning och en tillgång. Som pensionär är ju tidigare positioner, tillkortakommanden och framgångar egalt, det är borta, något som har varit.
        IT inom administrativ utveckling är speciellt utifrån kunskapsdimensionen då de flesta, utom de som förvaltar ett system under många år – enklare form av arbete, men med specifika krav – aldrig får någon djup verksamhetskunskap, ämneskunskap eller ens kunskap om hårdvara och mjukvara – då det sköts av tekniker, är isolerat eller ständigt förändras.
        Man rekryterar från olika håll, civilingenjörer ligger ett par år före i programmering pga. den matematiska bakgrunden, men systemvetare och ekonomer är ikapp efter några år. Civilingenjörerna tenderar övergå till driftsidan, de tycker inte om osäkerheten i verksamhetskontakten, och skruvar och installerar (ungefär som att installera en stereo – läsa manualer).
        Så kunskap byggs upp för nya applikationer i samarbete med verksamhetssidan, IT bidrar med generell metodik, logik, ifrågasättande och styrning av processen. Verksamheten har kunskap om organisation och applikationsområde. Det tar årtionden att bygga en flora system, som samtidigt inte åldras med behag (avskrivs på tre år). Förändringstakten är olika hög i olika företag.
        Nu är det årtionden sedan jag skrev ett program. ICL, IBM S38, IBM 4390, IBM 3090, VAX, HP osv. All teknik försvinner snabbt till historien. Man bygger inte upp specifik kunskap.
        Som pensionär är det ju roligare att intressera sig för samhällsfrågor od.

        Gilla

    • gmiksche skriver:

      Med skillnaden att Indien haft sina i tusentals år medan vi har skaffat oss embryona till våra heliga kossor med hybrid-PK-teknik och fött upp dem i Södertörns högskola som inkubator. Varifrån de spridits till akademin och götts med kraftfoder från bl a Allmänna Arvsfonden. Nu återstår bara att någon av kossorna förlänas Nobelpriset. Frågan är bara vilket.

      Liked by 3 people

      • Lars skriver:

        Jag gissar att utvecklingen startade på KTH, Chalmers, Stockholms, Lunds och Göteborgs universitet? Var det inte de som utbildade de som skulle hamna på bl.a. Södertörn? Fats förövrigt håller jag med dig!

        Gilla

      • gmiksche skriver:

        Ett angeläget ämne för humanistisk forskning att ta reda på var utvecklingen började och hur den spred sig. Den började definitivt inte på naturvetenskapliga eller tekniska högskolor utan, nu gissar jag, inom den sociologiska forskningen. Och spreds därifrån, d v s infekterade, de tekniska och naturvetenskapliga högskolorna. Fast det är att ta i att kalla det tyckande som de flesta högskolesociologer sysslar med för forskning.

        Liked by 1 person

    • Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

      Vi behöver Kapten Haddock.

      Gilla

  26. Lars skriver:

    Det intressanta är att om vi diskuterar Sveriges intellektuella förfall, och det gör vi ju, så måste vi rikta blicken mot akademierna och de titlar med vidhängande person som akademierna producerar!

    Palle, det är väl rätt som du säger att akademierna inte producerar forskning som är otvetydig ens inom naturvetenskap och då måste man ju väga denna forskning och jag antar (jag är inte säker, Lennart Bengtsson kan säkert hjälpa mig)) att FN och klimatkommissionen och olika nationella universitet gör det och jämför resultat. Som jag skrev tidigare så är rimligen miljö (och koldioxid) forskning osäker.

    Jan, det kan väl vara riktigt att rena elbilar kräver infrastruktur, men jag konstaterar att industrin satsar på det, både för den tunga trafiken och för personbilar. Du har säkert rätt i att det krävs upprustning av elnät på olika sätt, men vad jag förstår så är inte det sista sagt kring hur lokala elnät kan tänkas fungera (kanske kombinationer av el för hushåll och bil olika tider) mm. Jag avhåller mig från att ha en säker uppfattning.

    Generellt är det ju så idag att en professorstitel inte borgar för sunt förnuft eller för vederhäftig kunskap! (Det retar väl alltid någon om jag för fram det) eller att en titel inom näringslivet gör det! eller politiken! Var kommer alla titlar från?

    Gilla

  27. Kaj Fredriksson skriver:

    Personligen tror jag att klimatförnekelse, i bemärkelsen att förneka att människans användning av fossila bränslen på sikt kommer att leda till ett varmare klimat, och att vi därför så småningom måste fasa ut användningen av dessa, beror på vanligt hederligt önsketänkande. De flesta människor har helt enkelt psykologiska spärrar mot att ta till sig obehagliga fakta som inte stämmer med deras etablerade världsuppfattning. Andra exempel på dylikt önsketänkande är vissa människors envetna förnekande av att det finns genetiskt betingade skillnader i genomsnittlig kognitiv förmåga mellan olika folkgrupper, trots klara indikationer på att så faktiskt är fallet, eller förnekandet av biologiska skillnader mellan könen, utöver de rent uppenbara fysiologiska dito.

    Att däremot inte tro på de mest extrema undergångsscenarion som ofta presenteras i media, och att ställa sig skeptisk till de idéer vissa alarmister har om att vi måste fasa ut fossila bränslen helt inom ett fåtal årtionden, handlar nog mest om vanligt sunt bondförnuft. Det är många som under historiens lopp har spått jordens snara undergång, och hittills har de alla haft fel. Klimatalarmisterna för en tämligen ohederlig debatt där de medvetet försöker skrämma upp folk för att snabba på utfasningen av fossila bränslen. De har helt rätt i att det råder vetenskaplig konsensus om att ökad koldioxidhalt gör jorden varmare, men de försöker, lite tillspetsat, få det att låta som att det råder vetenskaplig konsensus om jordens undergång är nära förestående, om vi människor inte omedelbart bättrar oss och slutar använda fossila bränslen.

    Att helt fasa ut fossila bränslen inom loppet av några årtionden är inte realistiskt. Fossila bränslen står idag för cirka 80 % av världens energiproduktion, och än så länge ökar användningen av dessa, eftersom världens befolkning växer snabbt, och allt fler människor får det allt bättre ställt. Att fasa ut fossila bränslen kommer även i bästa fall att ta betydligt längre tid än vad klimatalarmisterna hävdar krävs för att förhindra jordens undergång. Med stor sannolikhet kommer utfasningen av fossila bränslen leda till en oerhört kraftig sänkning av människors levnadsstandard, och det kan inte uteslutas att det krävs en betydande minskning av jordens befolkning för att ekvationen över huvud taget ska gå ihop. Detta är något det talas väldigt tyst om.

    Liked by 1 person

  28. Lars*** skriver:

    Forskning vs aktivism. Kopplar även t artikeln om antisemitism. IQtest är ett mått att mäta intelligens. Nordkorea och Sydkorea hur blev det så tokigt trots högt IQ? Kina är en historia av ren idioti, kulturrevolutionen, Maos demografipolitik. Kanske intervallet runt hundra i IQ är bäst för en population även socialt? Vet jag inget om men en tanke. I Israel är giftermål mellan sefarder och ashkenazer vanligt (olika IQ). Vad kommer det betyda för framtidens Israel om IQ är genetiskt betingat? I Israel är tydligen kristna palestinier de mest utbildade/högutbildade f ö. Hög IQ-personer är tydligen mer isolerade, icke-sociala. Summan av kardemumman är konstant. Vara begåvad på nåt och du har mindre begåvning kanske socialt. Angående judehat eller antisemitism så finns detta. Men begreppet slängs även över sånt som inte berör judehat. Att kalla allt för avunsjuka antisemiter (pga ashkenaziIQ) är förenklat. Som jag skrev i en post över föreslagna lagen i Usa att kriminalisera handelsbojkott mot ex Västbanksprodukter med fängelse och miljonböter. Där används order antisemitism mot motståndare till lagen. En sån lag är enligt mig kontraproduktiv. Miljardbeloppen till staten Israels militär från Usa som kritiseras är också behäftad med antisemit-etikettering. Jag förminskar inte att riktigt hat finns men vill visa hur emellanåt ord som hat, rasism och andra påklistrade ismer missbrukas ända in i universitet, maktdomäner. Att misskreditera och skrämma är också i o f sig en ”intelligent” taktik. Vi här, vi i Sverige är väl bekanta med detta. Chalmers håller just på med detta anser jag. I dag 14e december voteras förresten ytterligare lagar mot ”hat” framdrivna av sossarna. Det är skrämmande hur ”vi och dem” drivs fram av de som säger sig vilja motverka detta. JO! ANDREAS GUNNARSSON ÄR 2:A PÅ LISTAN ÖVER MEST UPPMÄTTA INTELLEGENTA (GIGA SOCIATY) BARA 5 POÄNG EFTER EN ASIAT. AVUNDSJUK NÅN? SVERIGE HAR FLEST MENSA-MEDLEMMAR NATIONELLT SETT TILL HELA VÄRLDEN. BED EN BÖN ATT INGENJÖRSNATIONEN SVERIGE SANSAR SIG OCH ANVÄNDER SIN IQ KONSTRUKTIVT. HÖG IQ VERKAR DOCK INTE BETYDA EN LYCKAD NATON ALLTID. MENSAS HEMSIDA VISAR MEST LJUSHYLTA PERSONER. INTE BRA ENLIGT VISSA.

    Gilla

    • Kalla vågor över fot och hand, att ge upp? Men för min inre blick, samarkand, jag lägger på mig band, I fickan kartan, funnen i sand, ristad i tand skriver:

      Jag kan inte frigöra mig från misstanken att det enda som gör att du skriver här är atr du inte gillar utlänningar, i annat så är du pk.

      Liked by 1 person

      • Lars*** skriver:

        Kalla vågor över fot och hand, att ge upp?.. kankse då, misstanken av utlänningshat, du beskriver, arme man. Tänka nytt, väva nya band, kan leda dig till ett mentalt Samarkand. Du lägger på dig bara, onödiga band, genom pk- och hatstämplande av för dig, okänd man. Men i din värld, så som du skrev, alla alla pk är, eller travesterar du Khawari, av just pk så kär. Utlänningsälskare införstått du är, och jag ”utlänningshatare” beskriven för allom av dig här. Bara poler svart och vitt du bär, ialla fall om nyss nämnda, likt en nybörjar-sommelier. Eller stämmer så det du sagt, att de som ofta skriker ”goda” mantran och kastar epitet, är just dessa epitet själva, sin gärning är gå ut med klet. Kartan funnen i sand, kanske leder den dig ingenstans. Vad vet du vad jag är..kanske just en utläning, någon som bott i ett mellanösternland, med erfarenheter hemska, som ej under sten kan gömmas eller i knuten hand. Snarare migrationskomplex av stora mått, med dess problematik, är det öde jag fått, kan beskrivas i vått o torrt. Då finns mången övrig här, vad jag förstått du ej har kär, men spar på orden till din diktning såhär, att ej tillskriva misstankar, som passar bättre hos jag-*R-här. Gud välsigne dig och skydde även oss, över din fortsatta diktning, är den skojig eller kvasitoss.

        Gilla

  29. Skrymer skriver:

    Jag hoppas att ni förstår att er skepsis mot klimatförändringsoron gör folk tveksamma till att ansluta sig till er som massinvandringsmotståndare.
    Får man vara motståndare till massinvandringen men samtidigt tro på klimatförändringen?

    Jag ber er att separera de två frågorna.

    Gilla

    • Fredrik Östman skriver:

      Man kan väl inse att klimatet alltid ändrar sig och att vi inte har en aning om hur det går till utan att för den skull vare sig drabbas av ångest eller inbilla sig att man kan göra ett skvatt åt det annat än att anpassa sig och gilla läget?

      Jag ber dig att separera de två frågorna!

      Anledningen till att PK håller samman de två frågorna invandringslögner och klimatlögner är att de är lögner och att vissa personer, PK:s motståndare, tenderar att inte vilja befatta sig med lögner alls.

      Gilla

  30. Åke i Sörmland skriver:

    Global eliten är medveten om temperatursänkningen, men har bråttom att få in CO2-skatten på agendan, eftersom energi/oljekonsumtionen kommer att öka rejält med ökad kyla.
    en multibluff eller….?

    Gilla

  31. Bjarne skriver:

    Metaforskning är att studera ”klimatförnekarna” såsom nu skall bedrivas på Chalmers. Nästa nivå av metaforskning är givetvis att studera de som studerar ”klimatförnekarna”. Ytterligare nästa nivå blir att studera de som studerar de som studerar ”klimatförnekarna”. Så här kan vi hålla på. Bäst vore att stoppa alla utsläpp och att sjunka ner i nästa istid.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.