Det är fint att vara icke-vit

Mohamed Omar

I november förra året väckte pjäsen Muslim Ban uppmärksamhet när den spelades på Dramaten i Stockholm. Egentligen så var det ingen pjäs i vanlig mening utan snarare vad som kallas ”performance lecture”. Och dessutom mer ”lecture” än ”performance”: två män stod på scenen och spelade sig själva medan de berättade om sina upplevelser av rasism och islamofobi.

En av männen, Amanj Aziz, ritar med en krita en ring på golvet. Hans kollega, hiphopparen Carlito, ritar en fyrkant. Sedan turas de om att prata. Pjäsen regisserades av vänsteraktivisten America Vera-Zavala som förklarade syftet så här: ”Den muslimska mannen, den rasifierade mannen, ses som det största hotet mot vårt samhälle i dag. Jag vill ställa dem på scen, lyssna på vad de har att säga.”

Kritikerna menade att Amanj Aziz var mer än bara ”en muslimsk man” vilken som helst. Han har en historia som aktivist inom den salafistiska miljön. I Muslim Ban framställde han sig som offer för irrationellt och omotiverat hat.

Då när det begav sig var Aziz tyst. Men nyligen talade han ut om ”drevet” i podden Kaffe och koran (avsnitt #52, 1 oktober 2018). Podden drivs av Salih Tufekcioglu, en veteran inom den islamiska missionsverksamheten i Sverige med massor av projekt bakom sig.

Enligt beskrivningen av poddavsnittet ska Aziz förutom ”drevet” också prata om ”hur vi kan förstå rasism och främlingsfientlighet utifrån Koranen”.

I poddens prolog jämför Tufekcioglu det som drabbade Aziz på grund av Muslim Ban-pjäsen med ”det besinningslösa hatet” som ska ha drabbat den sjalpydda miljöpartisten Leila Ali Elmi då hon kryssades in i riksdagen detta val. Någon rimlig kritik har inte Tufekcioglu hört – bara hat.

Aziz berättar om hur det kom sig att han hamnade på Dramatens scen. Han hade blivit kontaktad av vänsteraktivisten America Vera-Zavala som ville göra en pjäs för att ”lyfta upp islamofobi”. Hon hade tidigare gjort något liknande om kvinnor med hijab, där icke-muslimers islamofobi snarare än muslimers fundamentalism framställdes som muslimska kvinnors stora problem.

Om kritiken mot Muslim Ban säger Aziz att det är priset man får betala som ”offentlig, stolt muslim”. Detta trots att kritiken, åtminstone det jag sett, som sagt inte handlar om detta, utan om hans roll som salafistisk aktivist. Det var i denna roll han bjöd in den hårdföre salafistiske predikanten Bilal Philips till en islamisk ungdomskonferens i Sverige. Philips försvarar bland annat dödsstraff för avfällingar. Aziz tyckte att han var någon som muslimska ungdomar borde lyssna på.

I podden påstår Aziz att Sverige inte är någon demokrati, utan en albakrati, det vill säga ett ”vitt styre”. Ordet är bildat av latinets alba som betyder vit. Eftersom demokrati är ett grekiskt ord borde han i stället ha använd grekiskans leukos. Hur som helst, med albakrati menar att det är de vita som styr i det här landet medan icke-vita exkluderas. I Grekland var det slavarna som inte fick vara med, i det moderna Sverige är det muslimer. Jag hänger inte med: sist jag kollade fick svenska medborgare som bekänner sig till islam rösta.

Själv räknar sig Aziz till ”en förtryckt grupp”, säger han i podden. Han hör med andra ord inte till de vita som styr. I pjäsen Muslim Ban pratar han och Carlito på samma sätt om de vita i tredje person. Det är konstigt. För jag tittar på bilder av Aziz och han ser vit ut. Skådespelarna George Clooney och Colin Farrell, båda med irländsk bakgrund, är mörkare. För att inte tala om Sylvester Stallone.

Här är en bild som jag satt ihop – Amanj Aziz ovan, Stallone nedan:

Salih Tufekcioglu ser också vit ut. Han är europé – kommer från Bosnien. Om han hette Sixten istället för Salih hade ingen kunnat gissa att han hade utländsk bakgrund. Han pratar bred skånska utan någon utländsk brytning. Men han verkar liksom Aziz vilja odla en bild av sig själv som annorlunda, som utanför, som icke-vit och offer för rasism.

Här sitter alltså två vita män och pratar om det förtryckande vita styret i Sverige och hur synd det är om dem. Men Tufekcioglu är och Aziz är islamiska aktivister. Det är inget medfött och har ingenting med hudfärg att göra. De får ta ansvar för, och argumentera för, sina idéer som alla andra.

Den svenska demokratin exkluderar muslimer, påstår Aziz. Men själv diggar han sharia. Där finns det ingen exkludering, eller? På sin blogg skrev han entusiastiskt om ”den arabiska våren” i Libyen 2011. Nu skulle sharia göra comeback!

”Om Libyen accepterar Shari’ah, så hoppas jag att de applicerar det på sådant sätt som är korrekt och inte gör det för personliga vinster. För endast två styrelseformer har genom historien överlevt – den ena är demokrati och den andra islam. Och den senare verkar göra en comeback.”

I det här citat verkar det som om Aziz ser sharia och demokrati som oförenliga. Det är antingen eller. Och vilket av det två han föredrar, är ganska tydligt. Shariastater kan beskrivas på många sätt men knappast som ”inkluderande”.

Aziz har valt en vers ur Koranen som spelas upp på arabiska. ”Fina verser”, kommenterar Tufekcioglu. Jag undrar: finns det några dåliga?

Hur stoppar vi islamofobin? frågar intervjuaren Tufekcioglu. Aziz har inget svar, men passar på att nämna att all islamofobi inte beror på okunskap och därför inte går att informera bort. Se på bara på Djävulen! Djävulen var klok och kände Allah, men han vägrade ändå att underkasta sig! Om jag förstår Aziz rätt, så betyder det att vissa islamofober liknar Djävulen i det att de är medvetna om ”islams sanning” men drivs av andra motiv.

Det är tråkigt att vara en vit, heterosexuell man: vänsterns hatobjekt nummer 1. Men dessa två herrar tror på profeten Muhammed hans Koran, så vips förvandlas de från tråkiga, privilegierade CIS-män till offer som vänstern gullar med. Med tanke på detta är det ironiskt att Muhammed själv i haditherna beskrivs som vit. Ska man tro haditherna, och det gör både Aziz och Tufekcioglu, så var Muhammed vitare än Sylvester Stallone. Dessutom ägde Muhammed slavar. Men samma vänster som tycker att de amerikanska grundlagsfäderna ska störtas från sin upphöjde ställning eftersom de ägde slavar, vill inte höra talas om detta.

Alla vill ha mångfald. Om inte av övertygelse, så för att gardera sig mot vänsterns angrepp. Hittar man ingen färgklick att slänga in, får det duga med någon som heter Salih eller Amanj. Tack vara islam kan dessa vita män kvalificera in i den exklusiva klubben ”rasifierade” och få sympatier, bidrag, och åtminstone en av dem, stå på Dramatens scen. Så hemsk är albakratin!

28 reaktioner på ”Det är fint att vara icke-vit

  1. Aurora skriver:

    Ja, i Sverige är det fint att tillhöra de ’rasifierade’. Då öppnas dörrar till makt. Medial och politiskt. Vänstermakt. Att vara rasifierad har inget med färg att göra. Men med vilket bakgrundspåbrå man har. Har man alltså en dubbel tillhörighet; alltså förutom att bara svensk även har annan etnisk ellernationell bakgrund. Även religion kan anses grund för rasifiering. Det avgörannde är att inte tillhöra pursvensken. Pursvensken har nåmligenninget att falla tillbaka på.

    Liked by 1 person

    • Saxat från Marika Formgrens blogg skriver:

      ”Slutsatsen blir att Soran Ismail och alla andra svenskar med utländsk bakgrund av något slag kan säga just ”jag är dubbel” – det vill säga 200 procent människa – medan vi svenskar som saknar känd utländsk bakgrund bara får vara 100 procent människa. Att vara svensk är defaultläge, eventuella utländska inslag i identiteten får läggas till som bonus. Teoretiskt skulle en svensk med afroamerikansk mamma och kurd-irakisk pappa kunna addera 100 procent svensk + 100 procent amerikan + 100 procent afrikan + 100 procent kurd + 100 procent irakier = 500 procent människa.”

      http://iloapp.marikaformgren.se/blog/www?Home&post=79

      Liked by 11 people

  2. V for Vendetta skriver:

    Offret är vägen till härligheten. Genom att förflytta sig till en minoritetsgrupp, även om man från början inte tillhör den, öppnar oceaner av möjligheter för den intrikata personen. Att söka sympati som den missförstådde ger en spelplan som är rensad från hinder och ett lag fyllt av vänstermänniskor som ivrigt hejar på dig medans de så sakteliga dras mot sin egen ättestupa.

    Liked by 3 people

  3. uppstigersolen skriver:

    Jag kommer osökt att tänka på en händelse som en av mina vänner berättade för mig för över 20 år sedan. Han var på besök i Chicago och klev in i en hiss. Där stod två personer med förfäder från en kontinent söder om Europa. Båda var elegant klädda i vita kostymer. Min vän sade då ”White is Beautiful”. Gissa om det blev dålig stämning i hissen.

    Liked by 6 people

  4. Ali Baba skriver:

    America Vera-Zevala visade med sin frasradikalism prov på tokvänsterns totala oförmåga till nyanser. Att uteslutande använda termen ”rasifierade muslimska män”, d.v.s. att inte göra åtskillnad mellan troende, sekulariserade eller islamister är monumentalt primitivt; att bunta ihop människor i kollektiv är vänsterns förbannelse.
    Varför inte en pjäs om den vithetspriviligierade Knutby-pastorn Helge Fossmo, en individ som
    America Vera-Zavala omvänt i sin enfald hade kunnat göra till representant för alla vita svenska män, eller?

    Liked by 1 person

    • Lev Barkland skriver:

      Jag blir mer och mer övertygad om att det är just detta vi egenligen borde fokusera på. Hur vi skall sluta att försörja dem. Diaspororna och de statsfinansierade vänsterorganen. Som rödpillrad svensk är det så lätt att bli överväldigad av alla galenskaper att man tappar sitt fokus. Egentligen är det detta som är frågan, och den är verkligen inte enkel i praktiken så den förtjänar att arbetas med. (Nåja, enkel och enkel, den enklaste lösningen för individen är ju att lämna Sverige men det kan ju inte alla göra. Dessutom är problemet inte bara svenskt så det måste lösas på något sätt.)

      Liked by 4 people

      • Spiro A skriver:

        Det nederländska byggbolaget hyllades efter att ha erbjudit arbete till nio syriska asylsökare. Men efter en vecka hade samtliga nio män tröttnat och slutat dyka upp på arbetsplatsen, rapporterar Voice of Europe.

        Dominque De Vries, ägare av byggbolaget DSPPM, uppmärksammades i nederländsk media för sitt erbjudande till asylsökarna, skriver tidningen AD.

        Men satsningen visade sig bli en stor besvikelse.
        – De stannade en vecka eftersom de inte ville jobba heltid. Efteråt såg jag dem aldrig med, säger Dominque De Vries till AD.
        Företaget hade då satsat stora resurser på att träna de nio syrierna. Bland annat hade man inrett klassrum för att ge syrierna undevisning.

        Samma sak rapporterar en privat arbetsförmedlare i Sverige. ” Paniken lyser ofta i ögonen på den sökande om klienten ( asylanten) får erbjudande om ett riktigt jobb.
        Språkundervisning Sfi med bidrag ät däremot populärt. Tyvärr verkar det vara sisådär med studiefliten.

        Liked by 1 person

      • Loke skriver:

        En mycket bra kommentar.

        Omfördelningen möjliggörs av Sveriges effektiva skattesystem och av kronofogdemyndigheten. Polisen är inte nödvändig för att ta svenskarnas tillgångar och försörja ex. rasifierade.

        Största utmaningen för att åstadkomma en förändring är mental. Den svenska medelklassen är mentalt hjärntvättad att tro att skatter främst går till vård skola omsorg. De höga skatterna har också skapat ett mycket atort antal välbetalda tjänster i omfördelningssektorn. Till det kommer arbetsgivarna som akttivt stöder att löneskatter från svenskar kompenserar för nysvenskarnas bristande förmåga att bidra till samhället.

        Det finns små och få möjligheter att minska stödet till staten om man väljer att bo kvar i Sverige. På individnivå är det möjligt, men det är helt osannolikt att nån allmän skatterevolt skulle kunna vara ens systemstörande. Systemet är väldigt tillförlitligt och kan i princip garantera staten inkomster då de flesta svenskar är löntagare.

        Tyvärr leder resonemanget till en tråkig slutsats. Systemet går inte att reformera utan att samhället samtidigt kraschar under sin egen tyngd. Teoretiskt finns en chans att inblandade profitörer och bidragsberoende inser att systemet är orättvist och påbörjar en frivillig och ordnad omställning mot ett lågskattesamhälle med lägre transfereringsnivåer, men hur sannolikt är en sådan utveckling?

        Eventually you will run out of other people’s money är tyvärr det bästa man kan hoppas på.

        Gilla

      • The road skriver:

        Jag har int sett någon som har en realistisk plan, förutom AFS. Också SD är ett bidragsparti. Systemet kommer att krossas under sin egen tyngd men det betyder inte vad ni tror, det betyder att vi blir som Grekland för alltid.

        Gilla

  5. Lars Bernhoff skriver:

    Omar är en bra lärare och avslöjare av oftast medvetna lögner och partiskhet bland de som är eller borde kallas islamister. Frustrerande ofta så finns det säkert stora exempel på okunskap hos inga islamister. Verkar som de drabbas av sina egna PKister av farligare slag än vi övriga i Sverige.

    Exemplet med Muhammed och slavar är ytterligare exempel på hur de åberopar bokstavstroget för vissa saker men blundar för andra. Religioner beror på tro och kan utvecklas och anpassas till en ständigt förändrad verklighet. Så länge man behåller kärnan i de oftast goda tankarna men inte låser sig vid bokstavstrohet behöver inte dagens uttolkare skapa konflikter och nedvärdera folk med andra religioner.
    Vi ska vara tacksamma för att vi lever i ett sekulariserat land. Våra nya invånare behöver acceptera det som en grundpelare!

    Gilla

    • Fredrik Östman skriver:

      Nej, det är för att vi lever i ett sekulariserat land som vi accepterar okontrollerad invandring av muselmaner som kommer att ta över vårt land och tvinga de allra flesta att fly eller bli muselmaner och leva på muselmanskt vis på järnåldersnivå.

      Vi måste klara av att döma ut en religion utan att döma ut alla andra.

      Gilla

  6. Hovs_klipphällar skriver:

    Hur finansierar såna som denna America sin verksamhet?
    Min misstanke är att våra skattepengar i vanlig ordning mobiliseras för detta.

    Demokratins dilemma: Vad gör ett demokratiskt samhälle när det konfronteras med totalitära antidemokratiska rörelser?

    Till att börja med anser jag att inte ett öre av skattemedel ska få användas för sådant som den totalitära smörja denna ”America” producerar.

    Inte heller ska dehär gunstig herrarna islamister smörjas med våra medborgares pengar.

    Att tillåta sådant är detsamma som att göda en elakartad cancersvulst.

    Med nuvarande makthavare är samhället i rask fart på väg att utplåna sig självt.
    Men så vill ju PK-sekten ha det.

    Liked by 5 people

  7. Klas Göran skriver:

    Jag måste inledningsvis erkänna att jag är part i målet: för ganska många år sedan hade jag tillfälle att samtala med America Vera-Zavala (AVZ) och föll omedelbart för hennes otroliga charm. Jag kan helt enkelt inte vara arg på henne för hennes kulturella aktiviteter. Antagligen tar jag henne inte på det allvar som samhällsomstörtande, subversiv vänsterradikal jag borde göra, och det på grund av helt irrelevanta, ytliga skäl. Och det så här i Metoo-tider också: en man som inte skräms av en kvinna bara för att hon är charmig! Vilken mansgris!

    Men till saken: AVZ verkar numera på mig som en i mängden av alla Kultursveriges bidragsentreprenörer som vet vilka teman och slagord man måste använda för att få bidrag och projektpengar. Om man är medveten om detta kan man naturligvis uppröras som skattebetalare, men kanske inte behöver känna sig existentiellt hotad. Vem i Kultursverige tar för övrigt en salafists och en f.d. rappares politiska kannstöperier på verkligt allvar? Man kan använda dem för att chockera borgarbrackor och potentiella SD-väljare, men tar man dem på allvar?

    En annan – irrelevant – punkt är att en person med AVZ:s utseende i hennes föräldrars hemland Chile skulle betraktas som ”vit”, för att inte tala om Chiles grannländer Bolivia, Peru och Ecuador: där kan man verkligen tala om ett ”vithetsprivilegium” för chilenare (och argentinare). Detta skulle även gälla för någon med Azis utseende. Det kanske vore något för de chilensk- och argentinskättade ”rasifierade” svenskarna att tänka på ibland.

    Gilla

    • Hovs_klipphällar skriver:

      KlasGöran — så du föll pladask, jaha. Och så finns det samtidigt kvinnor som faller för våldsbrottslingar…

      Du bagatelliserar nu dehär aktiviteterna där islamistiska antidemokrater får framföra den vanliga gråtvalsen där de framställer sig själva som ”offer”.

      Vet inte om du besvärat dig med att ta reda på vad den här sorten tar sig för med när de känner sig lite mer varma i kläderna.
      Man har bland annat redan satt igång med att trakassera kvinnor i ”kulturberikade” områden om de inte klär sig enligt islams påbud.
      Dessutom tjänar nämnda aktiviteter till att invagga folk i säkerhet. Vem tog ex-vis Hitlers fåniga mannar på allvar innan hade blivit en verklig maktfaktor? Ja, redan nu får du akta dig j-ligt noga för att offentligt göra dig löjlig över de här salafisterna.

      Gilla

      • Klas Göran skriver:

        Om vi tar ett djupt andetag kanske vi kan försöka förstå vad jag egentligen ville ha sagt.
        Jag anser att man inte skall överskatta ”diskursens” effekter på samhället. Å andra sidan betyder det ju för statens utgifter att det som spenderas på antirasistisk, intersektoriell, agitprop-amatörteater inte kan spenderas på polis, skolor, försvar osv.
        Jag anser att det är mycket skadligare att ge bidrag till det Muslimska brödraskapet i form av den s k Ibn-Ruschd-sfären och till olika salafistiska källarmoskeer. I motsats till antirasistisk amatörteater kan islamisterna nämligen verkligen bidra till en islamisering av samhallet.

        Gilla

  8. Åse skriver:

    https://samnytt.se/ar-israel-sveriges-framtid/
    När man åker bil på israeliska motorvägar genom Västbanken ser man höga murar som omringar palestinska byar. De ser skrämmande ut – som stora fängelser – tills man tar reda på sammanhanget. Murarna byggdes bland annat för att skydda förbipasserande israeliska bilar som utsattes för stenkastning och senare beskjutning från de palestinska byarna. Påminner det inte om någonting? Än så länge skjuter man med luftpistoler i svenska ”utsatta områden” mot bussar och andra som uppfattas som representanter av majoritetssamhället när man krigar mot svenskar, men den dagen det kommer att skjutas med kalasjnikov är nära.

    Är det inte dags att ta till sig Israels erfarenhet och börja planera murar längs Förbifarten i Stockholm genom Tensta?

    Liked by 2 people

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.