Islamismen ska ”nyanseras”

Mohamed Omar

Det finns en stor och växande rörelse i det här landet: islamismen. Det är en rörelse som oroar många svenskar. Jag tror inte att oron beror på bristande kunskap. Jag tror oron snarare bygger på kunskap. Numera är inte islamvärlden Aladdin och Ali Babas underbara sagoland. Islamvärlden har kommit nära. Dels genom medierna, och dels genom massinvandringen. Det har skett två islamistiska terrorattacker i Stockholm, 2010 och 2017.

En vanlig svensk 2018 vet ganska mycket om hur det ser ut islamvärlden. Han eller hon vet att religionen har ett stort inflytande i alla islamiska majoritetsländer och att i flera länder har man inte samma frihet som i väst. Det är tryggare att skoja om religionen här. Han eller hon vet att det fanns en profet som hette Muhammed. Vi vet att Muhammed inte var som Jesus. Medan Jesus blev korsfäst, så korsfäste Muhammed sina fiender. Medan Jesus stred med andens svärd, stred Muhammed med svärd av stål. Så hade de också likheter. Bägge predikade respekt för föräldrar, generositet mot fattiga och denna världens undergång. De goda skulle komma till himlen, de onda brinna i helvetet.

Nu ska det hållas en seminarieserie vid Uppsala universitet för att ”nyansera” bilden av moderna islamistiska rörelser, se en artikel i tidningen Världen Idag (29/9 2018). Det är Teologiska institutionen i samarbete med studieförbundet Ibn Rushd som ska hålla i seminarierna. Men arrangör är Nämnden för Stöd till Trossamfund (SST) som har som uppgift att fördela skattepengar på olika religiösa organisationer.

Vad är syftet med seminarierna? Max Stockman vid SST att menar att vissa debattörer påstått att de islamistiska rörelsen är ett hot mot det svenska samhället och att det därför är viktigt att försöka förstå ”vad vi har att göra med”. Men kommer Ibn Rushd att ge oss mer kunskap om detta hot? Jag är tveksam. Varför använder man ordet ”nyansera”? Det antyder att man inte är ute efter att öka kunskapen om hotet, utan om att förringa det.

Hur neutralt är Ibn Rushd? Studieförbundet har en lång historia av att bjuda in predikanter och föreläsare med kopplingar till islamistisk extremism. Inte en enda gång har det bjudit någon föreläsare som kritiserar Muslimska Brödraskapet, världens äldsta och största islamistiska organisation, grundades 1928 i Egypten och dess mål är ett världsomspännande kalifat, en panislamisk stat.

I en intervju för Expressen jämförde Omar Mustafa, Ibn Rushd förbundsrektor, den egyptiske imamen Yusuf Al-Qaradawi med påven. Al-Qaradawi är Muslimska Brödraskapets andliga ledare: ”Yousef Al-Qaradawi är världens mest framstående muslimske teolog som går att jämföra med påven.”

Samme Al-Qaradawi är en varm anhängare av heligt krig eller jihad. Vid ett besök på Stockholmsmoskén, en moské som drivs av Islamiska förbundet, ett förbund där Omar Mustafa sitter som ordförande, manade MB-ledaren till självmordsattacker mot Israel.

Mustafa har själv arrangerat flera möten med antisemitiska konspirationsteoretiker. Talare med anknytning till Brödraskapet som bland annat påstått att judar dödar barn och använder deras blod när de bakar bröd.

Mustafas företrädare på posten som ordförande i Islamiska förbundet, Abdirizak Waberi, hyser också stor respekt för Qaradawi. ”Jag respekterar Qaradawi. Han är en stor, lärd person. Han är mycket kunnigare i islam än jag och andra i Islamiska förbundet”, sa han i en intervju med Evin Rubar i SVT:s dokumentär ”Slaget om muslimerna” från 2009. Rubar menar att Islamiska förbundet är ”det Muslimska brödraskapet i Sverige”.

I november 2016 kunde jag här på Det Goda Samhället avslöja att Omar Mustafa, i en statusuppdatering på Facebook den 29 oktober 2016, citerade en av Brödraskapets viktigaste ideologer, den egyptiske islamisten Mohammed al-Ghazali (1917-1996).

Citatet är inte särskilt anmärkningsvärt, men denne Ghazali har bland annat sagt att vem som än motsätter sig någon del av sharia måste avrättas, antingen av regeringen, eller om denna inte gör vad den ska, av en enskild muslim. Han försvarade mordet på författaren Farag Fouda i Egypten 1992. Foda var muslim, men kritiserade extrem islamism och förespråkade en sekulär stat efter västerländsk modell.

Att Mustafa gillande citerar en av Brödraskapets viktigaste ideologer är knappast en slump. Det är värt att notera att Mustafa bara beskriver Ghazali som ”muslimsk tänkare” utan att nämna ett ord om Brödraskapet. Det är typiskt för hur Islamiska förbundets ordförande hela tiden försöker likställa vanliga muslimer med islamister och göra sig till talesman för muslimer i största allmänhet snarare än för en kontroversiell, och i många fall sekteristisk, islamistisk organisation. Han gör samma sak när han utnämner Al-Qaradawi till muslimernas påve istället för Brödraskapets påve.

Mellan den 7 och 13 april 2013 satt Mustafa i Socialdemokraternas partistyrelse. Han tvingades avgå sedan hans islamistiska kopplingar blev alltför besvärliga för partiet. Sedan dess har han inte synts så mycket i mainstream-medierna. Men han och hans vänner inom Ibn Rushd fortsätter alltså att arbeta ”metapolitiskt” utanför partipolitiken – nu med Uppsala universitet som plattform.

Klicka här för att gilla min sida på Facebook. Du kan stödja mitt arbete genom att swisha till 0760078008 (Eddie Råbock).