Dör terrorismen som en stormvind i öknen bort?

Patrik Engellau

Författaren och historikern Peter Englund uttalar sig i rubrikens ärende på DN Kultur, men som påstående, inte som fråga. Han menar att den gör det. Det är ingen poäng att vara rädd längre, säger han, för terroriströrelser tar alltid slut av sig själva. Anarkisterna slängde bomber fram till första världskriget och upphörde därefter att existera. RAF, ETA och IRA härjade på 70- och 80-talen och slutade därefter att mörda.

Så kommer det också att bli med de islamistiska terroristerna, förklarar historikern. De är ”förlorare, knäppgökar, småkriminella och… kvinnohatare” och är inte farliga eftersom de inte har begripit att ”omöjligheten att skydda sig gör att rädslan de hoppas underblåsa mister sin funktion och blir irrationell”.

Om vi gör lång näsa mot terroristerna slutar de bomba: ”håller vi alla bara huvudet kallt och inte låter oss dra med i de energier som terroristerna hoppas släppa lösa, så kommer det att gå med jihadisterna som med alla deras föregångare: de kommer inte att uppnå sina mål, de kommer att krossas och förpassas till historiens skräphög”.

Mådä. Men jag läser samtiden, framför allt relationerna mellan islam och Väst, på ett annat sätt än Englund.

Det pågår ett asymmetriskt krig mellan islam och Väst. Att Väst krigar mot islam är det väl ingen tvekan om, se bara på Irak, Afghanistan, Libyen och Syrien. Frågar man en muslim så kan han nog se kampens rötter betydligt längre tillbaka. Man får leta efter motsättningarnas ursprung på andra sidan korstågen. Islam krigar tillbaka med dovt hat, mord i allmänhet och kanske i synnerhet på kristna och därtill folkförflyttningar som hotar att underminera det västerländska samhället.

Samtidigt råder ett vildsint inbördeskrig inom islam.

Jag tror det är en väldig skillnad mellan de förvirrade tyska medelklassbarnen i Rote Armee Fraktion och de växande muslimska grupper som nu bildar ghetton i länder som Sverige. RAF-arna kunde dra sig tillbaka i sin egen kultur och slicka sina sår när de inte nådde de eftersträvade framgångarna. Men många av de andra- och tredjegenerationens invandrare som nu alltmer skapar problem i våra förorter har ingen kultur att gå tillbaka till. De står med ryggen mot väggen, deras skepp är brända, de har ingen existens till vilken de kan återvända, lägga undan bombvästen och motvilligt återanpassa sig. Det

enda som tycks erbjudas dem är tristess, hopplöshet, utanförskap och bidragsförsörjning. Vems ansvaret är för detta kan vi diskutera, men jag tror att det är så. Inför det framtidsperspektivet skulle jag själv nog ta på mig bombvästen igen.

Det här kommer sannolikt inte att försvinna av sig själv. Terrorismen kommer inte att ta slut av brist på bränsle som ett utbränt ljus. Den skapar sitt eget bränsle i form av de oundvikliga motreaktionerna hos de drabbade Västländer vars befolkningar i längden inte godvilligt kommer att ge med sig på det sätt Peter Englund rekommenderar: ”Terrorhandlingar handlar till 99 procent om våra reaktioner på dem. Vi bestämmer själva vilka följder de ska få. Vi har klarat av långt värre. Och vi kommer att klara av även detta.”

Jag förstår inte vad han menar. Vad har vi klarat av som var långt värre? Kriget inför freden i Brömsebro 1645? I så fall har Englund rätt, för det gick faktiskt bra. Sverige fick Jämtland, Härjedalen, Gotland och Ösel samt Halland på trettio år. Eller menar han Amalthea-attentatet år 1908, då en person dödades och 23 skadades? Wikipedia skriver:  ”Attentatet kan sägas vara ett av de mest spektakulära politiska attentaten i Sveriges moderna historia, jämte terrordådet mot tidningen Norrskensflamman 1940”.  Vid dådet mot Norrskensflamman år 1940 dödades fem personer, varav två barn, och ytterligare fem skadades. Det är kanske så Englund menar: Amalthea, Norrskensflamman, Drottninggatan. Engångshändelser måhända.

Friskt mod! Wir schaffen das, sa Angela Merkel.r

91 thoughts on “Dör terrorismen som en stormvind i öknen bort?

    • Nobelfesten 2017 skriver:

      ”Det är ingen poäng att vara rädd längre” säger Peter Englund.
      Det måste betyda att Peter Englund slutat att vara rädd för Sverigedemokraterna i Sveriges riksdag och nu vill bjuda in dem till Nobelfesten 2017! Faktiskt ett litet scoop.

      Liked by 2 people

  1. boerje2 skriver:

    Är människan verkligen rationell?
    Medelklasstudenterna i 68-vänstern var de studenter som hade allra bäst materiellt ställt i Sverige sedan Skandinavien började befolkas för 14.000 år sedan. De ville göra revolution mot borgarsamhället och vara ett avantgarde för den ”förtryckta” arbetarklassen.

    Finns verkligen den ”socioekonomiske” jihadisten? Varför åker svenskfödda muslimska småkriminella unga män, vilka främst borde vilja förbättra sin ekonomi och bekvämlighet och ta hämnd på det orättvisa ”kristna” svenska samhället till Syrien. För att där bo i en krigszon och skära halsen av andra muslimer?

    Om människan inte är rationell, kan hon då förstås med vanliga rationella resonemang?

    Liked by 2 people

  2. Hortensia skriver:

    Tack, Patrik. Friskt vågat, hälften vunnet… men resten då? Pinsam tankevurpa av Peter Englund. Friskt mod – till absolut ingen nytta alls – kan definitivt inte repas i oändlighet, ens av Mutti Merkel.

    Johan Westerholm, Ann Heberlein och Erik van der Heeg har betydligt bättre på fötterna och oklanderlig ordning mellan öronen, när de skriver på Ledarsidorna.se.

    https://ledarsidorna.se/2017/04/det-turkiska-valet-en-seger-for-muslimska-brodraskapet/

    https://ledarsidorna.se/2017/04/efter-terrordadet-pa-drottninggatan/

    https://ledarsidorna.se/2017/04/flashback-15-april-2017/ (Missa inte länkarna!)

    Liked by 2 people

  3. kim skriver:

    ”De brukar hålla på i tio år, sedan försvinner de” sa en bekant när vi diskuterade terrorism.

    Vad skönt att tro att det finns en naturlag som säger att ondskan upplöses spontant efter en viss tidsrymd. Jag antar att det är sådana argument man tröstar sig med när det blir för jobbigt att hantera verkligheten.

    Liked by 6 people

  4. Erik Björn-Rasmussen skriver:

    Ytterligare en historiker av facket visar samma oförmåga att ge islamistisk terrorism en särställning skild från andra former av terrorism Dick Harrison
    http://esvd.svd.se/svenskadagbladet/49008/61//?query=dick%20harrison

    Det är både märkligt och beklagligt att båda dessa frejdade historiker missar att islamistiskt inspirerad terrorism har drygt 1000-årigt djupa rötter medan exempelvis anarkismen var en barn av den tidsanda som rådde fram till första världskriget.

    Liked by 5 people

  5. Lars P skriver:

    ”Peter Englund rekommenderar: ”Terrorhandlingar handlar till 99 procent om våra reaktioner på dem. Vi bestämmer själva vilka följder de ska få. Vi har klarat av långt värre. Och vi kommer att klara av även detta.”

    Peter Englund kan fara och flyga med sig….
    Karln är ju rent PK-skadad,vi har klarat värre saker säger han !!
    Vilken planet lever han på måntro ?

    Exempel på värre saker hade varit tacksamt min gode herre.
    Den islamistiska terrorn som målmedvetet bedrivs bedrivs runtom i världen men framför allt här i väst av radikala fundamentalister är det största hotet genom tiderna.

    Har jag fel Peter Englund så överbevisa mig gärna om du kan.

    Liked by 5 people

  6. Brott och straff skriver:

    Ett samhälle är rent funktionellt beroende av att gemensamt uppsatta regler och lagar följs. Överträdelser måste då markeras beivras och bestraffas – få följder för den enskilde normbrytande individen.

    Brott och straff har därför alltid två huvudkomponenter. En riktad mot individen själv, mot den enskilde lagöverträdaren.

    Den andra komponenten utgörs av samhällets behov av samhällsskydd, genom allmänprevention. Då är den enskilde individen tämligen ointressant. Samhället självt har gett sig rätten till ett mer överordnat skydd av den egna samhällskroppen. Androm till varnagel brukar det då heta, och individen förvandlas då enbart till en bricka i ett större spel, en bricka som måste offras på gemensamhetens altare.

    Nu har riksdagen bestämt att vi skall leva i ett mångkulturellt samhälle. Det innebär att politiker ansett att levnad i en mängd olika parallellsamhällen, med olikartade traditioner och regler, skall kunna samexistera inom ett och samma land. Beslutet skrevs in i grundlagen i mitten på 70-talet.

    Mångkultur skall från den tiden och framåt gälla för Sverige. Mångkultur ansågs utgöra något positivt och eftersträvansvärt, annars hade den inte lagfästs av politikerna. Olika traditioner och levnad berikar helheten, ansåg politikerna, men den synen specificerades inte, utan framfördes på ett tämligen diffust och odefinierat sätt.

    Med ett aktivt lagmässigt stödjande av migrationen har vi ansett att man i Sverige skall verka för en levnad efter ett otal olika traditioner och regler – så länge de inte bryter mot gemensamt stiftade och uppsatta lagar.

    Vi kan kalla dessa samhällen för progressivt sekulära. Vi har då implicit räknat med att gemensamma lagar skall och går att följa utan att samhället själv hotas till sin existens av en stor kulturell och religiös mångfald.

    Men så tillkommer då den mer våldsamma missionen, den som vilar på att människor anser sig ha funnit den yttersta sanningen och att den även skall påföras hela mänskligheten. Även via våld mot de mer motsträviga.

    Det innebär att det sekulariserade samhället, med all existerande kulturell och religiös olikhet, skall underordna sig och ersättas med ett enda synsätt. Att samhället, rentav hela världen, skall bli religiöst och kulturellt enhetligt. Värdesystem, religion och politik gifts då samman och bildar en enda ofelbar enhet, som skall gälla för alla och envar.

    Plötsligt måste det sekulariserade samhället börja försvara sig själv mot sin egen tolerans, likt det som sker vid brott och straff. Individuellt och gruppers handlande ställs mot allmänpreventionen, fast på ett mer övergripande och djupare vis.

    Här har politiker brustit i insikt. De har sett all olikhet som alltigenom god och kontrollerbar. Vi har vant oss vid att politisk makt och religion kan leva separerade och åtskilda. Även om historien och världen runtomkring oss visat på motsatsen.

    Ytterst handlar det nu om med vilka medel och metoder individen, och samhället självt, skall och får försvara sig med, utan att själv, på sikt, äta upp sig själv inifrån och förlora hela den sekulära grunden.

    Cementblock och blomsterhav utgör då enbart symtom på något större och mer allvarligt. Likaså billiga och ytliga mantran om att vi inte skall vara rädda för bomber i folkhav. Att Hiroshima och massbombningar över Dresden alltid är värre än Drottninggatan.

    Vi skyggar nu inför de mer svåra besluten, där plötsligt toleransen själv utmanas. Naivitetens mantel har ännu inte fallit. Bortförklaringar och bagatelliseringar skyler ännu de mer allvarliga insikterna, de som bottnar i realism och en mer nykter verklighetssyn.

    Liked by 9 people

    • Vax skriver:

      Mångkulturen är på väg in i våra myndigheter med rekordfart.

      Snabbspår för utlänningar. Nu till samhällsvetare. Till statliga verk och beslutsfattande.

      Återigen en smygnyhet som så få som möjligt skall känna till men de är tvungna att meddela det.

      De sökande till universitetsutbildningen är ämnade till Migrationsverket, Skatteverket och andra för samhället viktiga positioner. Motverka, sabotera.

      Att Löfven är huvudstrateg är helt klart hans slog fast på (s) kongressen att kommuner och stat ska anställa åtskilliga tiotusentals personer. Vilka han tänkte på är inte svårt att räkna ut…

      Detta börjar bli en strid på liv och död. Ut med globalisterna ur för samhället viktiga positioner.
      Infiltrera globalisternas bas.

      Liked by 1 person

      • Bengt skriver:

        Jag reagerade liksom du på den nyheten.

        ”– När det gäller just statliga tjänstemän, där finns det ett jättestort behov. Och speciellt att rekrytera personer med utländsk bakgrund, det är en bristvara. berättar Rose-Marie Gudmundsson, branschstrateg på arbetsförmedlingen i Skåne,”

        Kommentar överflödig!

        Liked by 2 people

    • gardener skriver:

      Låter som en realistisk bedömning. Men jag förmodar att du inte med lätthet kan svara på frågan vilka svåra beslut behöver vi ta – till att börja med. Eller?

      Gilla

  7. Gunilla skriver:

    Nej, Englunds godvillighet visar nog mera hans egen politiska hemvist. Och terrorhandlingar handlar INTE till 99% om reaktioner på våra reaktioner på dem (samma argument som majoritetsetablissrmanget att det är våran islamofobi som skapar jihadisterna och förortshuliganerna. Terroristerna är ju riktigt duktiga på ha ihjäl sina egna i sina egna områden på jordklotet (under århundraden också) också; och det kan väl inte också vara vårat fel. Jo, jag förstår vad han syftar på att ‘vi klarat förut’.; nazimen under ww2 förstås (eftersom dagens svenska historiekunskaper inte sträcker sig längre bakåt i tiden). Dessutom anser jag inte att de refererade ungdomarna från utanförskapsområden står med ryggen mot väggen till skillnad mot (exemplet) RAF. De har faktisk föräldrar. Det är märkligt att ständigt läsa om olika orsaker (samhället, skola, rasism o.d) som ‘skyldiga’ till dessas utanfärskap o uppförande. Var är föräldrarna och vad gör de? Är man helt förmögen till civiliserat föräldraskap bara gör att man är (asyl)invandrare? Eller kan det vara såatt de ungas uppförande rent av genereras och sponsras hemifrån?

    Liked by 2 people

  8. Snofsan skriver:

    Jag brukar säga att all politik är inrikespolitik. Det är många som tror att islamismen och dess avarter är riktad mot västerlandet och vårt sätt att leva. Jag tror att det ligger någonting i det, och det som verkligen skrämmer islamisterna är kvinnornas frihet i väst. Islamismen och i dess förlängning terroismen är en enda lång förtvivlad kamp för att behålla makten över de egna kvinnorna. Det är inte en tillfällighet att Malala (som kämpade för kvinnors rätt till utbildning) sågs som ett hot som måste undanröjas.

    Även i väst utbildar sig de unga kvinnorna i förorterna och tar sig in i det omgivande samhället. När männen från den kulturen upptäcker att kampen för att hålla kvinnorna kvar har förlorats kommer de att börja kämpa för att följa efter – det blir då terrorismen dör som en stormvind bort.

    Vi är så självupptagna att vi inbillar oss att terrorismen handlar om oss och inte om terroristerna.

    Liked by 1 person

  9. Kungskobran skriver:

    Obefogad rädsla
    Först skall du befinna dig på samma ort, sedan på samma gata på samma plats ,inte nog med det , du skall dessutom råka vara rätt placerad på platsen och vara där vid exakt rätt tidpunkt på sekunder när.
    Du sätter dig sedan i bilen och kör hem utan att vara det minsta rädd.

    Sluta skrämma upp folk, får rädslan grepp om den stora massan kan vad som helst hända
    med riktigt allvarliga följder.

    Gilla

    • Hortensia skriver:

      Exakt vad, tycker Kungskobran, är en allvarligare följd än att ett massakrerat 11-årigt flickebarn, en harmlös gammal vovve, en turistande belgisk småbarnsmamma, en framgångsrik brittisk familjefar, en äldre dam på besök från Ljungskile och en okänd patient, som bortprioriterades från akuten när de många skadade bereddes plats, abrupt rycktes bort från sina nära och kära av en illegalt invandrad muslims religionsutövning på Drottninggatan i ”Den humanitära stormaktens” huvudstad?

      ”Vad som helst” inte bara kan hända. Det har redan hänt och den som inte är – högst befogat – rädd för det importerade barbariet måste vara mer än lovligt dum i huvudet.

      Liked by 7 people

    • Sten Lindgren den äldre skriver:

      De som säger åt oss att inte vara rädda skyddar sig själva med livvakter, galler, Securitas… Varför är det enligt dig OK? På Bataclan råkade några hundra vara på fel plats, tusentals familjer o vänner drabbades, men det var kanske bara lite osis?

      Liked by 3 people

    • Rikard skriver:

      Hej.

      Låser du din ytterdörr?

      Varför då?

      En tjuv måste ju befinna sig i samma fastighet, vid samma tid.

      (Att ‘en tjuv’ i verkligheten är fyra till fem och att det blir synnerligen grovt våld riktat mot dig om du är tillstädes och opponerar dig kan vi lämna därhän.)

      Givetvis lämnar du din dörr olåst när du sover.
      Självfallet använder du inte bilbälte.
      Ej heller nyttjar du vaccin mot t ex malaria vid resa till land där sådant finns.
      Inte heller använder du flytväst, åskledare eller äger brandsläckare/-varnare.

      Och så vidare.

      Fast det är väl en helt annan sak, eller hur?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Liked by 1 person

  10. MartinA skriver:

    ”Samtidigt råder ett vildsint inbördeskrig inom islam.”

    Snarare pågår det ett inbördeskrig i ”väst” där etablissemanget här använder massinvandring för att krossa de egna folken.

    Liked by 2 people

    • JAN BENGTSSON skriver:

      Snarare ett medel för att krossa nationalstaterna!

      Nyttiga idioter får invandra,
      som skapar medborgarkrav på skärpt övervakning!

      Vips har vi fått en helt ny värld,
      New World Order rules…

      Liked by 2 people

  11. Hortensia skriver:

    Ursäkta mig, om jag hamnar utanför ämnet, men eftersom terrorism i dagens Europa är så intimt förknippad med den pågående massinvandringen av ”flyktingar” från muslimskt dysfunktionella, utomeuropeiska länder, vill jag gärna passa på att fråga alla kloka DGS:are vem av nedanstående skribenter, som är helt ute och cyklar; trots att båda tycks rörande överens om, att ”flyktingarna” kostar läskigt mycket?

    Lena Mellin på Aftonbladet: ”336 miljarder. Så mycket kostar flyktingarna staten under de närmaste fem åren.”

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article22625186.ab

    Thoralf Alfsson på sin blogg: ”300 miljarder kronor är nog en ytterst sannolik samhällskostnad för 2016!”

    http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/04/10/11434349-danskarna-kan-rakna/

    Hur ska man räkna rätt och riktigt, så att svenska folket får korrekta siffror om de ”läskigt” stora migrationskostnaderna, svart på vitt (eller snarare illande rött på vitt), inför det kommande ödesvalet 2018 – eller ett eventuellt extraval innan dess?

    Liked by 1 person

    • Erik skriver:

      Mellin gör det bekvämt för sig genom att endast betrakta direkt statsbudgeterade kostnader som är hänförliga till de invandrade.

      Vad hon bortser från är de – inte helt obetydliga – kostnaderna i form av extra belastning på rättsväsende, sjukvård, skola, räddningstjänst, försäkringsindustrin och alla annan samhällsservice som blir följden av en frejdig invandring, men som ej är knutna till enskilda poster i statsbudgeten med etikett ”invandring”. Kostnaderna för Migrationsverket och asylindustrin är svåra att mörka och finns därför att beskåda i klartext.

      De extra kostnaderna – som inte budgeteras som särkostnader för invandringen – är naturligtvis inte exakta men uppgår till högst väsentliga belopp.

      Så Thoralf är nog närmare sanningen.

      Gilla

      • Hortensia skriver:

        Det tror jag också, Erik, men ska vi verkligen behöva förlita oss på våra – betydligt klokare, mer verklighetsförankrade och därmed mindre migrationsdrabbade – nordiska grannländers beräkningar?

        Borde inte svenskar kunna räkna precis lika bra som danskar, norrmän och finländare?

        Gilla

  12. BjörnS skriver:

    Antag att det är som Englund skriver; att den islamistiska terrorn kommer stt kastas på historiens sophög. De exempel som nämn var dock aktiva och utförde terrordåd under lång tid, ibland decennier. Det är inget att rycka på axlarna åt. Många har dött och fler kommer det att bli, många fler. Även under antagandet att han har rätt.

    Englund menar då att det är irrationellt stt vara rädd om man inte kan skydda sig. Detta är rena dumheterna. Rädsla är en känsla och har inte mycket med rationalitet att göra. Den kan vara befogad när det gäller islamistisk terror. Bara de mycket dumma förnekar rädsla. Däremot väljer vi själva hur vi hanterar den. Och det är det som är det viktiga.

    Liked by 3 people

  13. uppstigersolen skriver:

    Peter Englund verkar inte ha läst historien särskilt bra. Sedan Islam skapades för 1400 år sedan har ju hela affärsidén gått ut på att vinna med svärd i hand. Nu har svärden bytts mot kraftigare grejor men idén är densamma, död åt de som inte håller med oss. Peter E borde kanske gå om mellanstadiet, där läser man om religioner.

    Liked by 9 people

    • JAN BENGTSSON skriver:

      Kanske då inte i Sverige, där enbart en PK glättad bild ges)

      Religion of Piece, som Monty Pyton en gång tilläts säga!
      Vore helt omöjligt att göra de sketcherna idag…
      Men otroligt roliga, om man får skratta åt det!

      Liked by 2 people

      • MOAB skriver:

        Jehova, jehova, vi kunde skratta åt det innan muselmanen kom hit, vi kommer inte att kunna skratta förrän han åker härifrån.

        Gilla

  14. KristinaF. skriver:

    Jag tror inte alls att Englund har rätt. Håller med dig Patrik. Dessutom är det många oskyldiga döda under vägen. Jag tänker ännu på den 11-åriga flickan på Drottninggatan. Hur många små flickor tycker Peter Englund ska dö?

    Liked by 2 people

  15. Johan Löfgren skriver:

    Englund ger sin röst åt etablissemanget och sällar sig till dem som blundar för det som sker i såväl Sverige som i vår omvärld. Han ger prov på ett slags anakronistiskt tänkande för att förstå sin samtid – ett vanligt misstag även historiker kan göra.

    Det vi ser runt ikring oss är en stegring av våld och elände, som ofta kan kopplas till migration och islam. Englunds strutsmentalitet förvärrar bara läget och pekar på en mörk framtidshistoria. Stormvinden kommer alltså att växa till och bli en riktig orkan.

    Liked by 4 people

  16. Agneta Berglöw skriver:

    ”Det är ingen poäng att vara rädd längre” vräker Peter Englund ur sig på DN debatt när det gått knappt en vecka efter det vidriga terror dådet på Drottninggatan.
    Massor av människor hamnade i och som var med om detta attentat har nu blivit sjukskrivna har sömnsvårigheter oro ångest o behöver professionell psykologhjälp o ett enorm stöd från anhöriga för att komma vidare.
    Peter Englund borde kliva ur historieböckerna-välkommen till verkligheten 2017

    Liked by 2 people

  17. ericr45 skriver:

    Fattar mig kort, Peter Englund är optimist.
    Hade nog trott bättre om Englund, trodde nog att han begrep bättre. (Om han inte skriver på annans uppdrag?)
    Bakom varje muslimterrorist står en miljard muslimer, i högre eller lägre grad.
    Div suspekta lokala terrorgrupper typ RAF hade aldrig någon större allmän back-up.
    Susanna Birgersson skriver idag i Expressen om just detta fenomen, ”Vi vet inget om islam”.
    Mitt tillägg i detta är: Vi ska inget få veta och vi bör inget veta, om så sker kanske vi slutar gilla massinflödet.

    Liked by 1 person

  18. sunrise796 skriver:

    Terrorismen försvinner inte, däremot en och annan terrorist eftersom de i regel dör i samband med sina terrordåd. Inte heller anledningarna till attackerna försvinner. Där traumatisering och analfabetism är de asylsökandes enda bagage uppstår självklart utanförskap och hopplöshet.
    När avslaget kommer och utvisning väntar läggs grunden för hämndaktioner på det samhälle
    som tog beslutet. När förtvivlan och desperation nått sin kulmen krävs ingen radikalisering eller uppmaning från IS för att köra ihjäl folk på Drottninggatan eller hugga oskyldiga människor på
    IKEA. Men ansvariga för den svenska modellen lutar nog mer mot IS-hållet eftersom den förklaringen skymmer den misslyckade integrationspolitiken.

    Liked by 2 people

  19. Anders skriver:

    Peter Englund är en politiskt korrekt posör. En medelmåtta som av någon obegriplig anledning höjts till skyarna.

    Gilla

  20. Sten Lindgren den äldre skriver:

    Det finns gott om besserwissrar som vill ge sin version, som regel baserad på politiska avsikter, men förklädd till expertpåstående. Ett väldigt bra exempel på liknande svammel finns idag där en ”expert” grötmyndigt förklarar alla fel som Trump gör när det gäller ekonomisk politik. Se https://www.svd.se/trumps-diagnos-ar-ratt–men-medicinen-helt-fel/om/usas-nye-presiden. Detta är dagens huvudnyhet i SVD och säger väl en del om hur illa ställt det är med den blaskan.

    Åter till ämnet. Är inte detta i korta drag vad som hänt:

    • 9/11 var väl startpunkten i närtid.
    • USA:s ogenomtänkta och okunniga reaktion på detta har fått ödesdigra konsekvenser
    • Om man hade låtit bli att överreagera hade inte allt galet hänt, mindre IS, mindre muslimskt brödraskap, färre arabstater i kaos,…
    • 9/11 var också uttryck för en tilltagande radikalisering i den muslimska världen som hade fortgått även om USA gått lugnare fram, men USAs och andra västmakters agerande har gött radikaliseringen
    • Flyktingströmmarna har drivits på av krigen, av lättheten (jämfört med tidigare) att förflytta sig och av en del västländers multi-kulti ideologi
    • Radikalisering av islam och flyktingströmmar går hand i hand och har nått en omfattning som innebär att t ex Sverige exponeras både för de månghundraåriga drömmarna om kalifat och för de djupgående konflikter av etnisk och religiös art som finns sedan urminnes tider

    Denna utveckling bemöts i Sverige med att attityder som Englunds eller som i DN: Besinning i chocken enorm styrka för Sverige. Vi behöver nya auktoriteter

    Gilla

    • Johan skriver:

      Vill bara tillägga…Innan Bush invaderade Afghanistan och Irak kände västvärlden inte till hur illa den muslimska världen fungerar…Nu vet vi. För eller senare skulle det muslimska braka samman ändå…Det kommer braka i minst 100 år till…Se på Turkiet. Det tycks närmast omöjligt att i grunden göra ett muslimskt samhälle sekulärt.

      Liked by 1 person

      • Sten Lindgren den äldre skriver:

        Man kan kanske lägga till att det i efterhand har visat sig vara naivt att tro att man på några år kan införa västerländsk demokrati i stater som saknar sådan tradition. Problemet är nu att stora delar av etablissemanget i Sverige gör ett liknande misstag. Vi möter terrorismen med kärlek…..

        Gilla

  21. JAN BENGTSSON skriver:

    Peters reflektioner fungerade kanske när det gällde ”vanliga” terrorister…

    Här finns en fanatisk religiös aspekt,
    som oftast saknats hos andra terrorister!

    Ett ”oheligt” krig som pågått i snart 1 400 år…
    Inom och utom denna INVASIVA religion…

    Som numera inte bara slåss med Svärdet i handen…

    Nu tappade jag mycket respekt för denne POPULÄRHISTORIKER…
    Här tycks han vara ute på hal IS…

    Liked by 2 people

    • Realism skriver:

      Nej, INGEN kan komma och tala om för mig att jag inte har anledning att vara rädd för min egen, mina barns, Sveriges befolknings, samt övriga Europeiska länder framtid, framför allt inte med den kriminellt naiva och godtrogna politik som förts, som gett dessa satans terrorister fritt spelrum här..
      Peter Englund har gravt missat att detta inte är några ”vanliga” terrorister vi har att göra med, som kommer att vika ner sig när motståndet blir för stort. Detta är inte ens att betrakta som människor, utan snarare som mördarmaskiner som är beredda att offra precis vad som helst i sina oerhört primitiva medeltida övertygelser. Där en spränger sig själv och hundratals andra i atomer, tar en annan lika fanatisk islamist snart vid. Dessa galningar går inte att resonera med, för dom har fanatismen nedärvt i blodet, och jag har svårt att se hur man ska lösa det problemet…

      Gilla

  22. Ulf Dahl skriver:

    Den islamiska terrorn i Sverige kommer pågå hur långe som helst då utan utanförskapet kommer pågå för evigt Tänk inte UK utan på Afghanistan, när Terrorn går längst stam och klan linjer kan den pågå för evigt Annars vore MENA fredens hemvist på Jorden. Det är bara några få som varje år tar steget från utanförskapet till majoritets samhället. i Sverige. Och det föds dessutom fler i utanförskap än majoritets samhället.

    Liked by 1 person

  23. Anelsir skriver:

    Nu förstår jag inte alls. Varför absolut ”ta på sig bombvästen ” igen, varför inte göra någonting konstruktivt i stället? I Sverige finns väl alla möjligheter till detta, i alla fall är det bättre än i terroristernas ursprungsländer! I Svenska Dagbladet finns en lista på personer som kommer från fattiga och svåra miljöer och som har lyckats komma sig upp och blivit rika, så ingenting är omöjligt.

    Liked by 1 person

  24. Kristjan skriver:

    Glädjande nog har stor empati visats efter terrorn på Drottninggatan
    Samtidigt upplever många i Sverige skrämsel i vardagen, som fortsätter årtionde efter årtionde, men har blivit så vanlig att den upplevs nästan som naturlig. Det som jag menar är bl a när man ska ta sig över ett övergångsställe. Då känner man av bilar som ofta närmar sig med hög hastighet, så man undrar om de hinner stanna i tid. Man känner verkligen att man står i vägen för stressade människor som vill komma snabbt fram. Och inte blir det bättre om man har ett barn eller ett djur i sin följd. Jag har aldrig vid övergångsställen där jag tagit mig över i Malmö eller Lund, sett någon hastighetskontroll, så många verkar känna sig fria att trycka på gasen trots närhet till övergångsställen Det är känt att övervakningskameror intill en väg brukar påverka bilisten så hen minskar hastigheten. Övervakningskameror vid övergångsställen skulle säkert minska både dödsrisken (inklusive risken för hjärtinfarkt) och de övergåendes stress. Annat sätt att påverka är att skärpa straffet ordentligt för hög hastighet vid övergångsställen.
    Men tyvärr är ovanstående endast ett exempel på hänsynslös i den kultur som våra barn socialiseras in i.
    Enligt https://friends.se/fakta-forskning/om-mobbning
    utsätts 60 000 barn och unga varje år för mobbning i Sverige.
    Vad är det för betyg på svensk kultur?
    Då inga vuxna ingår i siffran handlar det antagligen bara om toppen av isberget.
    Låt oss i nästa val rösta på de politiker som arbetar för ett tryggt samhälle inklusive trygga skolor och övergångsställen.

    Gilla

  25. Sten Lindgren den äldre skriver:

    Några dagar före attentatet i Stockholm ställdes en fråga om risk och skydd för attentat i mötet med Kommunfullmäktige den 3 april i Stockholms Stadshus. Mera information om detta finns på Avpixlat. Frågeställare var SD. Trafiklandstingsrådet svarade undvikande men bedyrade samtidigt att skydd finns och som exempel nämnde han skydd utanför riksdagshuset.

    Det är en lite osmaklig attityd som politiker uppvisar, att när de nämner skydd mot attentat så tar de upp politikers skydd, inte allmänhetens skydd. Samma med regeringen, där en minister i samband med attentatet mycket snabbt meddelade att regeringen är i säkerhet.

    Gilla

    • Gert B. skriver:

      Ledande politiker maler på om det ”öppna samhället”. Hur öppet är Rosenbad?
      Hur öppet är Riksdagshuset? Hur öppna är departementen? På Tages tid kan vi prata om öppenhet, enligt uppgift stod Tage och Aina t.o.m. med i telefonkatalogen.

      Gilla

  26. Per Eriksson skriver:

    Vilda önskegissningar från Englunds sida och hans jämförelser med diverse vänsterrevolutionärer haltar rejält – de senare kom från vår egen kultur, från sekulariserade mainstream familjer och dessa galenpannor hade ett folkligt stöd som snuddade vid 0%.

    Islamisterna däremot har en rejäl demografi att luta sig mot, både i Europeiska getton och i Mellanöstern, de har dessutom en ideologi som går tillbaka till mer än 1000 år och som bygger på geografisk erövring och diskriminering av andra religioner och kulturer.

    Islamism är ingen modefluga, det är en religiös och kulturell kraft med staying power, om Englund lämnar vinbarerna i Stockholms innerstad och beger sig till de s.k. utanförskapsområdena så borde han bli botad från sin naivitet.

    Islamism, inte nödvändigtvis terror, har ett starkt stöd bland unga muslimska män, den göds också av att de är akademiska och sociala underpresterare i det västerländska samhället.

    Framtiden för diverse länder i Västeuropa ser inte speciellt lovande ut, i åldrarna under 30 år utgör muslimerna idag cirka 25% och denna demografi växer snabbt.

    Liked by 3 people

  27. Gösta Johnsson skriver:

    Peter Englund är naiv. Dessutom rör han sig i grumligt vatten när han slätar över islamistterrorismens effekter både uti i världen och nu i Sverige. Jag ser hans artikel som ett slarvigt ”måste-säga-något-för att ingen skall glömma bort mig”. Du är ju från Boden och Norrbotten och borde veta bättre än att försvara islamismen och andra obskyra ismer…

    Gilla

  28. Det röda pillret skriver:

    Det är nästan så att man ångrar att man läst ett antal böcker av Peter Englund. Vad är det för andra fårskallepåfund han med sin skruvade världsbild medvetet eller omedvetet smugit in och besudlat sina böcker och läsare med? Till vilken nytta har man i prövningens stund en sådan historiker, när han uppenbarligen saknar förmåga att dra minsta lärdom ens av vad han själv skrivit?

    Bilden klarnar allt mer om vad det är som egentligen pågår nere på kontinenten och med vars konsekvenser vi sköljs över. Det är verkligen ett assymetriskt krig, som Patrik Engellau talar om.

    Det handlar om en militär operation av “fjärde generationens krigföring”, som används mot Europas befolkning, dvs “konflikter som kännetecknas av en utsuddning av gränserna mellan krig och politik, mellan soldater och civila”, https://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rde_generationens_krigf%C3%B6ring

    Man använder inte traditionella militära medel för detta — det är inga gevär som avfyras mot oss, inget artilleri, ingen flygbombning — men det är icke desto mindre förändringar i våra normala fredliga liv vi inte förväntar oss.

    Istället bryter man medvetet ned vår ekonomiska och sociala infrastruktur inifrån, genom att ge sken av att det rör sig om stora flyktingskaror som vädjar till humanitära värden, hitlockade av vår alltför generösa all-inclusive-tillvaro för resten av livet bara man vid gränsen kastar bort sina identitetshandlingar och yttrar ordet “asyl”.

    Det är således jättelika trupper av i hög grad våldsbenägna (se bilder i videon), klantrogna och grupplojala separatister som våra makthavare släppt in — och fortsätter släppa in i stora skaror varje år att, för evigt försörjda, leva och verka fritt, mitt ibland oss.

    Ödeläggelsen från denna moderna form av krigföring, tar form av radikalt höjda skatter och en allt mer uttunnad och på sikt konkursmässig välfärd, som ska tillgodose kolonisatörernas oproportionerligt stora aptit på gratismat — och en explosion av no-go-zoner, våldtäkter, rånmisshandel, mord och kriminalitet.

    Befolkningen tvingas därtill vänja sig vid handgriplig dödlig terror och allt större krav på eftergifter i form av efterlevnad av den politiskt korrekta multikulturella underkastelseideologin, för att situationen inte ska utmynna i regelrätt inbördeskrig. Som ”kompensation” för den eroderade tryggheten, utökas övervakningen och kontrollen av medborgarna och deras regimlojalitet.

    Individens och de nationella parlamentens självbestämmande suddas på så sätt gradvis ut i ett allt mer Orwellskt samhälle, till förmån för de krafter som egentligen bestämmer bakom kulisserna med ett antal internationella politiker som front (se min kommentar till Patrik Engellaus krönika ”Konspirationsteorier”, https://detgodasamhallet.com/2017/04/11/konspirationsteorier-2/).

    Om fler genomskådar detta, ökar det troligtvis motståndskraften mot den ständiga propagandan i form av TV-sända “kärleksmanifestationer” och annan form av psykologisk krigföring, som den svenska maktapparaten och olika påstått “humanitära” organisationer driver mot det egna folket.

    Gilla

    • cmmk10 skriver:

      Signaturen Hades bidrog med en intressant vinkling på det du skriver. Det här är också en sorts krigföring, jag förnimmer en viss ”aggressivitet”, typ asymmetrisk krigföring i migrationen.

      ”En aspekt i dessa migrantströmmar vi sett är också den religiösa motiveringen. Det handlar alltså inte bara om ekonomi och välfärd utan även, och kanske till största delen, om religion.
      I islam finns nämligen ett koncept som kallas hijra, utvandring. Att ta över otrognas områden genom att översålla dom med muslimer har alltid varit en alternativ taktik till regelrätt jihad-krigande.
      Enligt islam är hijra, att överta främmande land genom invandring, en dygd var och en muslim kan delta i om man inte kan eller vill jihadmörda otrogna. Det är alltså ett alternativ till våldsam jihad som också belönas med paradiset. Hijra är alltså jihad via invandring.
      Hijra är inte bara gammal teologi och teori. Imamer i Mellanöstern uppmanar sina åhörare att göra hijra (google är din vän). Hijra är alltså något i högsta grad aktuellt och utövas i massor bland de muslimer som nu kommit till Europa de senaste åren med svepskäl om asyl. Att sedan värdlandet i väst bjuder på socialbidrag och frikostiga gratistjänster är bara ett bonus för hijramuslimerna.
      Hijra är också till nytta för avgångslandet. De flesta muslimska länder har en stor befolkningstillväxt som leder till problem. Genom att skicka iväg de yngre till främmande länder blir man av med potentiella bråkstakar och revolutionära unga.
      Orsaken till att främst män sticker till Europa är att de ofta inte hittar hustrur på den lokala parbildningsmarknaden eftersom rikare muslimer kan gifta åt sig fyra kvinnor i taget.
      I muslimska länder finns det alltså ett underskott på lediga kvinnor vilket i sin tur leder till många frustrerade unga lösdrivande män. Dessa blir man av med antingen genom krig eller att skicka iväg dom till utlandet.

      Några av er kanske börjar se ett mönster i detta, nämligen:
      Islam är uppbyggt för att leda till överskott på lediga män (som inte försörjer en familj) man kan använda i krig eller skicka som erövrare till andra länder genom invandring.
      När de väl kommer dit tillfredsställer de sig på lokalbefolkningens kvinnor som enligt islam är lovligt byte.
      Islam lovar därför sex och rikedom till muslimska män bara de tar över otrognas domäner. Sex och rikedomar utlovas även i himlen om man råkar dö innan man lyckats i jordelivet.”

      —————–

      Här har vi en ”konspiration” av rejäl magnitud 😉

      Liked by 1 person

  29. tobbewallin skriver:

    Terrorismen dör inte bort av sig själv.

    Däremot kan samhället anpassa sig för att möta terrorismen och slå mot den, både genom hårda åtgärder vilket politikerna redan aviserat en del av nu efter det senaste terrordådet, och genom att öppna arbetsmarknaden för outbildade utlänningar som utifrån hur det ser ut idag är helt körda. Precis som Patrik skriver.

    Och det är väl kanske arbetsmarknaden och hotet från Socialismen som Peter Englund menar? Efter Amaltheabomben 1908 svarade den svenska staten inledningsvis med att betala ut pengar som man egentligen inte hade till nödhjälpsarbeten, med rösträttsreformer och med införandet av socialförsäkringar och arbetslöshetsunderstöd via statsbidrag till fackföreningarnas a-kassor. Allt för att slippa en utveckling motsvarande den i Finland med ett inbördeskrig mellan vita och röda.

    Ett av problemen i Sverige har varit att framförallt Socialdemokratin under lång tid enbart har fokuserat på sociala insatser och eftersatt statens hårda kärna, inre och yttre säkerhet, civilförsvar och liknande, men på de punkterna har de nyss ändrat attityd för att inte förlora makten.
    Ett annat problem som de ännu inte tagit tag i är att utlänningar bjudits in till Sverige men inte har en chans att klara sig annat än som bidragstagare eftersom de har sämre förutsättningar än den infödda befolkningen. Patriks välfärdsindustriella komplex, alltså. Det komplexet kan även kallas för en välfärdsdiktatur.

    Det skulle förvåna mig om inte anpassningar sker snart även gällande det senare nämnda problemet. Sverige behöver en låglönearbetsmarknad oberoende av vad LO, LO:s medlemsförbund och för den delen medlemmarna tycker. Den kommer att införas, inte minst för att stoppa nyrekryteringen av fler generationer möjliga terrorister och allmänt kriminella individer.

    Frågan är bara om det blir en Socialdemokratisk – eller en högerregering som inför förändringarna. Kanske en samlingsregering?

    Gilla

    • Hortensia skriver:

      Låglönemarknaden, där omeriterade analfabeter kan erbjudas marknadsmässig lön, för att utföra riktiga – ickesubventionerade, varaktiga och verkligt efterfrågade – arbetsuppgifter finns ju redan i de frivilligt hitrestas ursprungsområden.

      Att så många av de kulturellt inkompatibla och reellt obildbara massinvandrade bidragsturisterna som möjligt förmås återvandra dit där de duger precis som de är, är avgörande för hela det civiliserat välfungerande Europas existens.

      Sverige är den prisgivna kanariefågeln, men varför ska vi alls behöva trilla av pinn, för att västvärlden låter sig förgiftas av obegripligt efterblivna länders hejdlösa utsläpp av sitt oönskade, invasiva och vanebarbariska befolkningsöverskott?

      Gilla

      • tobbewallin skriver:

        Hortensia: Även om gränsen stängs idag finns redan en svensk analfabetbefolkning med svenskt medborgarskap eller PUT. De utgör ett antal procent av totalen och behöver självförsörjning.

        Gilla

      • Hortensia skriver:

        Men Tobbe, att det finns hitresta analfabeter, som redan har tillskansat sig svenskt medborgarskap, eller PUT, betyder ju varken att de utgör någon ”svensk analfabetsbefolkning”, eller att de ”behöver självförsörjning” i Sverige.

        Om dessa illitterata individer verkligen ville försörja sig själva – och sina ofta löjligt stora familjer – skulle de naturligtvis inte ha rest ända till kylslagna, ännu civiliserat ickemuslimska Sverige, för att leva gott på bidrag från föraktade ”svennar”.

        Oönskade låglönejobb kommer säkerligen aldrig att göra hitlockade bidragsturister självförsörjande. Massåtervandring till passande medeltidssamhällen är både humanare och anständigare, än att tillåta fortsatt barbarisering av vårt västerländska samhälle.

        Världen blir faktiskt inte ett dugg bättre, för att Sverige stadigt blir allt sämre att leva i för skötsamma och solidariskt skattebetalande, sekulära, jämställda, normalt läs-, skriv- och räknekunniga svenskar, som förts bakom ljuset av ett illvilligt etablissemang.

        Gilla

      • Det röda pillret skriver:

        TOBBEWALLIN:
        Det kan säkert ges olika incitament för många av dessa ”svenska medborgare” att flytta hem igen, både ekonomiska och religiösa — en generellt minskad välfärdsstat för riktade grupper och förbud mot slöjor och moskéer o dyl.

        Utgångspunkten måste vara att så många som överhuvudtaget möjligt som kommit hit av asylmissbruk måste repatrieras, det finns inget annat sätt om man vill slippa inbördeskrig i vårt land.

        Och de riktiga flyktingarna måste förutsättas vilja bege sig hem igen, så fort det överhuvudtaget är möjligt. Permanenta uppehållstillstånd måste avskaffas.

        Finns viljan så finns lösningarna. Det handlar om svenska folkets överlevnad.

        Gilla

  30. Liberal skriver:

    Solzhenitsyn bör inte betraktas som en okontroversiell tänkare efter publiceringen av boken ”200 år tillsammans” även om han är nobelpristagare och var förföljd under sovjettiden. Jag tycker han närmast är Sovjetunionens motsvarighet till Alfred Rosenberg, typ. Eller Julius Streicher. Solzhenitsyn visar att det fanns många väldigt obehagliga element bland Rysslands och Ukrainas kulakfamiljer.

    Gilla

    • gmiksche skriver:

      Inga tänkare är okontroversiella. För dem som inte vill höra vad de har att säga. För att slippa ta ställning till vad de har att säga. Det som Solzhenitsyn bl a hade att säga var att det fanns många judar bland de kommunistiska kommissarier, som skickades till Ukraina i samband med tvångskollektiviseringen och därav följande Holodomor där uppskattningsvis två miljoner dog. Om man så vill ett folkmord som föregiclk Holocaust. Det blev till ett rött skynke för alla anglosaxiska förlag, med resultatet att boken aldrig publicerades och författaren kände sig med rätta utstött och flyttade tillbaka till Ryssland. I efterhand har större delar av boken översatts till engelska och blivit tillgängliga på nätet. Den kom ut i Tyskland och går att få tag antikvariskt. Samt på ryska för den som förstår det språket.

      Liked by 1 person

    • skaaning skriver:

      Du kallar dig liberal och framför stalinistiska konspirationsteorier/fejknews. Att jämföra Solzhenitsyn med Rosenberg eller Streicher, är så hutlöst intellektuellt ohederligt att man storknar. Jag trodde aldrig jag skulle höra något liknande från någon till höger om kpml(r)/SKP, men skenet bedrar. Kulakutrotningen och Holodomor är historiska fakta, i samma mån som Förintelsen. Det finns ingen som helst tvekan om att det var på direkt order av Stalin att svälta ihjäl och skjuta bort Ukrainas självständighetsiver, med miljontals offer som följd. Ryssland själv erkände detta redan 1991 och presenterade alla bevis för det. Sverige är ett av få Västländer som vägrar klassa det som ett folkmord.

      En gång kallade jag mig liberal. Nu skäms jag över det.

      Liked by 2 people

    • skaaning skriver:

      Gulag-arkipelagen har precis släppts som nyutgåva på engelska. Själv sitter jag på ett svenskt exemplar, tryckt på 70-talet i flera band, som min far köpte. ”En dag i Ivan Denisovichs liv” var för övrigt obligatorisk läsning i Svenska när jag gick i Gymnasiet. Detsamma gällde Orwells Djurfarmen och 1984. Kanske hade jag turen med en vettig svensklärare.

      Gilla

  31. ramonafransson skriver:

    Peter Englund må vara en duktig historiker men vad det gäller Islam är mycket kvar att lära. Jag brukar föreslå en film på 14 minuter, som är det bästa jag sett i att förklara jihadisterna och dess medlöpare. De sistnämnda är många fler än vad många tror eller hoppas på.

    Visst det är sant att 1,2 miljarder muslimer, eller kanske är de 1,4 miljarder vid det här laget, inte alla är terrorister och jihadister, men dessvärre är det inte många som behövs för att skapa fullständig panik och förödelse. Dessutom är många av de radikala muslimerna ett aber också i västerländska samhällen på grund av sin totala ovilja att integrera sig.

    Så ta dig 14 minuter och lyssna på en sekulariserad muslim som vigt sitt liv, med det som insats också naturligtvis, att prata om Islam för att reformera och revidera.

    Filmen heter By The Numbers och är presenterad av Clarion Project fighting radical Islam med Raheel Raza

    Gilla

  32. Mark skriver:

    Hmm, apropå Engellaus försök att spetsa till det med orden “Inför det framtidsperspektivet skulle jag själv nog ta på mig bombvästen igen”:

    Sep 11-terroristerna var väl något typ misslyckade akademiker med dassiga framtidsutsikter. Uzbeken med lastbilen på Drottninggatan hade fått avslag på sin asylansökan. Han tillhörde nog det fåtal som faktiskt har någon slags asylskäl. De som har asylskäl (och inte får stanna av olika humanitära skäl) är i regel personer som inte kan hålla käft och ofta tillhör olika extrema politiska riktningar där den politiska övertygelsen är så stark och fanatisk att den övertrumfar rädslan för konsekvenserna av utövandet av åsikterna. Åtminstone fram tills den tidpunkt när man lägger benen på ryggen, sticker utomlands och söker asyl.

    Uzbeken i lastbilen hade väl antagligen riskerat att hamna i någon poliskällare i Uzbekistan där han skulle ha fått tånaglarna utdragna i lindrigaste fallet. För så brukar man tas med fundamentalistiska muslimer i auktoritärt sekulärt styrda muslimska länder.

    En hel del figurer typ den här uzbeken har antagligen fått uppehållstillstånd p g a en riktig, äkta politisk asyl. Kanske utgör de en majoritet av de som fått asyl och inte fått stanna av olika slags humanitära skäl. Det här problemet sätter väl fingret på en del av problemet med att man 1967 utvidgade asylrätten från östeuropéer som flydde undan kommunismen till att omfatta hela världen. Islamisk fundamentalistisk terrorism fanns ju heller nästan inte på 60-talet. Den föddes väl nästan med talibanerna på 80-talet.

    När det gäller problem skapade av den tristess som boende i grå betongklumpar och försörjning av bidrag ger så tror jag nog mer på att sådant genererar bilbränder än självmordsbombare. När de här områdena beboddes av svenskar och finnar var problemet ett utbrett bruk av droger bland ungdomarna. De började med att sniffa. Nationalteaterns magnifike sångare Totta Näslund sjöng ”tinnertrasan vandrar mellan husen, tinnertrasan släcker alla ljusen”. Å andra sidan verkar det faktiskt som att Laxå har lägre medelinkomst än Rinkeby, se
    http://www.aftonbladet.se/debatt/a/1aG7q/elitens-feminister-svartmalar-fororten

    Liked by 1 person

  33. skaaning skriver:

    Vilka ”vi” är det du talar om när du talar dig varm om freden i Brömsebro. ”Vi” skånelänningar var inte så nöjda med den, eller frederna i Roskilde/Köpenhamn/Fontainbleu som följde. I ärlighetens namn så utsattes vi för plundringar, mord i en skala som skulle klassas som genuint folkmord idag, och tog oss minst hundra år att hämta oss ifrån. Man kan faktiskt vara lite självkritisk och inte vara stolt över hur man behandlade en nationell minoritet, för skåningar är (eller var) det i precis samma mening som samer eller tornedalsfinnar.

    Gilla

  34. Bo Svensson skriver:

    Den liberala lösningen på terroristproblem och kriminalitet generellt består i krav på ekonomisk garant som villkor för rörelsefrihet och fullgott skydd av rättsordningen. – Garanten får då punga ut med kanske 25miljoner om en klient vållar någons död och pengarna används för rättsordningens upprätthållande.

    Den liberala lösningen på hur man gör denna ordning mera tilltalande, är ett generellt bidrag till folks brottsförsäkringskostnad som man bjuder dem på som man känner samhörighet med.

    Det finns alltid bra liberala lösningar på problemen om man gör sig besvär med att leta. – Liberal: regelstyrning istället för myndig maktutövning.

    Gilla

  35. Hanna skriver:

    Hoppas kan man ju Peter Englund, men islamisterna är 1000-tals fler än de förvirrade terrorister som dykt upp genom historien. De väller in i EU i miljontals och pk-ismen genomsyrar i alla fall hela myndighetssverige. Peter E och Dick H har blivit så politiskt korrekta att de numera inte är lika noga med fakta som tidigare och då tappar man intresset för att läsa dem, gäsp.

    Liked by 1 person

    • Rikard skriver:

      Hej.

      En mycket klok kommentar, och jag är förvånad att ingen annan (med förbehåll för att det kan vara jag som slarvat med läsningen…) varken här eller i bidragsmedia uppmärksammat den väsentliga skillnad du nämner; antalet. Kvantitet är sin egen kvalitet som bekant.

      Om RAF eller Baader-Meinhof haft ett rekryteringsunderlag i samma storleksordning som islam hade Europa sett mycket annorlunda ut.

      Englund är i alla fall hederlig nog att öppet välja sida mot Sverige.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Gilla

  36. MOAB skriver:

    Boken finns på amazon, sammanställd till en volym, på engelska. Viktigaste bok jag läst på länge, man ser så många paralleller till dagens samhälle, även Sverige och svenska media nämns

    Gilla

  37. Staffan Persson skriver:

    Min omedelbara och spontana reaktion(jag har just läst det) är att det här är ett både modigt och insiktsfullt inlägg.

    Gilla

  38. MartinA skriver:

    Värt att komma ihåg är att i princip de enda pengar som finns för en historiker delas ut av politiska eller politiskt beroende instanser. Vi som tycker om historia vet att det varit så även historiskt. Englunds skriver ett etablissemanget behagli budskap. Det är inget sammanträffande.

    Gilla

  39. olle reimers skriver:

    Vad alla skribenter undviker att tala om är elefanten i rummet. Den har visserligen dolt sig bakom draperiet men är ändå i högsta grad närvarande. Elefanten heter CIA. Denna organisation skapade ett eget tänkande och egen agenda redan under andra världskriget när dess chef från 1953 Allen Dulles var de facto chef för alla skumma operationer Europa under brinnande krig (David Talbot: The Devils Chessboard).

    Tänkandet bestod i det här avseendet att organisera diverse ”knäppgökar” som Peter Englund kallar dem ooch därefter utnyttja dem för sina syften inom ramen för ”Operation Gladio”. Eftersom dåtidens agenda var att förhindra kommunismens intåg i Europa så riktades terrorangrepp mot diverse mål och skylldes på kommunisterna.

    Idag är det islam som är det ideala vapnet att skrämmas med. Det tycks vara effektivt. Det går inte bort bara för att vi, likt Peter Englund, riktar blickarna åt annat håll.

    Gilla

    • gmiksche skriver:

      Det är nog inte riktigt så illa som du tror. Fler och fler blir medvetna om den undergrävande verksamhet under demokratins täckmantel som har sitt näste i USA. Den är dock ingalunda begränsad till CIA.

      Gilla

  40. Göran skriver:

    Hur kan en historiker vara så pass historielös rent ut sagt. Efter andra världskriget trodde nog ingen med erfarenhet av det krigets helvete att något mer krig i Europa inte skulle ske. Men icke. Tar vi kriget på balkan, vad handlade det om? Religion. Och vem var den aggressiva partnern? Islam.

    Än idag rivs kristna kyrkor i Bosnien. Än idag sker etniska rensningar i Bosnien genom att muslimer mördar kristna.

    Gilla

    • gmiksche skriver:

      En väl ensidig syn. De som började etniska rensningar var serberna, främst serberna i Bosnien. Inte enbart mot muslimerna utan även mot kroaterna i Krajina och Vukovar-området. I början på 90-talet var en stor del av den muslimska befolkningen i Bosnien religiösa på en nivå som kan jämställas med de flesta som är med i Svenska kyrkan idag. Blandäktenskap mellan kristna och muslimer, eller snarare mellan agnostiker på ena och andra sidan, var mycket vanliga. Det som kom att återuppväcka islam och i förlängningen islamismen i Bosnien var kombinationen mellan serbisk aggression och europeisk flathet. Vapenbojkotten mot Bosnien, icke minst från svensk sida, ledde till att man tvangs söka stöd från det håll det gick att erhålla. Det var på detta sätt saudiarabisk islamism fick fotfäste i regionen. Vapenbojkotten drabbade inte den bosnienserbiska sidan, de fick ju stöd från Milosevics serbiska regering som hade tillgång till vapen i överflöd.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s