Lite tolerans och överseende, kanske

Patrik Engellau

Manikeismen är dels en utdöd, kristen religion med gnostiska influenser – vad det nu kan betyda -, dels föreställningen att ljuset och mörkret är helt skilda åt och likaså det goda och det onda. Det som är gott är helt igenom gott och det som är ont är etiskt uppruttet i grunden.

I upphetsade situationer har människan en tendens att ge efter för manikeistiska impulser. När man ska skilja sig, till exempel, ser man ofta tydligt hur genomfördärvad partnern är, medan man själv faktiskt i varje ögonblick inspirerats av de bästa avsikter och handlat föredömligt. I andra slags krig kan det också vara på det sättet. Under och strax efter andra världskriget hade tyskarna inga försonande drag medan amerikanerna var världens räddare. Kommunismen är enbart ond, medan demokratin saknar skönhetsfläckar. Den svenska värdegrunden är så bra att den som säger emot bör beläggas med munkavel eftersom han antagligen är rasist, vilket på alla sätt är avskyvärt och förhatligt, ja, till den grad att man bör radera ut minnet av de vetenskapsmän som för hundra år sedan mätte skallar i hopp om att kunna vinna något slags förståelse om människan.

När man lugnar sig lite inser man att världen inte ser ut som manikeismen vill framställa den. Det goda samlar sig inte helt på ena sidan och det onda inte helt på den andra. Jag höll på att säga att det enda som är uteslutande ont är manikeismen själv, men sedan lugnade jag mig och förstod att även manikeismen kan vara praktiskt användbar, till exempel just i krig. Då handlar det inte om att värdera fiendens eventuella försonande drag utan att slå ihjäl honom.

Många människor har en manikeistisk inställning till en del företeelser de ogillar, till exempel ”vänstern”, ”68-rörelsen”, ”pk-ismen”, kanske till och med feminismen. Själv har jag sådana manikeistiska tendenser, men när jag lugnar mig begriper jag att ”vänstern”, ett begrepp som jag för övrigt helst inte använder eftersom man knappt vet vad det betyder, inte varit entydigt dålig genom tiderna utan tvärtom rätt bra och att jag själv troligen varit socialdemokrat om jag fötts på 1930-talet i en arbetarfamilj. Till och med ”pk-ismen”, som jag svårligen uthärdar, har sina förmildrande drag, till exempel värnandet om bögars rättigheter. Och det är klart att kvinnor ska ha samma lön som män även om jag inte kan begripa varför Feministiskt initiativ ska behöva sjunga att ”vi hatar dig du djävla karl”.

Att påstå att Mao Zedong var en stor filosof och tänkare vore nog att utmana löjet, men han var i alla fall mer sofistikerad än manikéerna. Han kunde säga om den ene att han var ”30 procent bra och 70 procent dålig” och om den andre vice versa. Ett rätt balanserat synsätt, tycker jag.

Jag kom att tänka på detta när jag såg hur integrationsaktivisten Per Holmlöv fick löpa gatlopp på dessa sidor för att han på ideell basis försökt lära ett antal asylansökande att tala svenska.

Argumenten mot Per är ungefär att han genom att underlätta integrationen – om vi antar att hans projekt fungerar – lättar trycket på politikerna att reversera en utsiktslös migrationspolitik och dessutom gör tillvaron uthärdligare för migranterna vilket kan förmå dem att uppmuntra släktingar och bekanta att söka sig till Sverige.

Det är inga dumma argument. Det är klart att trycket på regeringen att ändra politiken skulle öka om hela svenska folket synligt och trumpet stod med armarna i kors och utbringade ett unisont ”nej” i stället för att samla ihop varma vinterkläder och ge lektioner i sje-ljudet.

Visst. Men när ett invandringsstopp införts och ett lagom antal personer repatrierats så står vi ändå med det problem Per vill lösa. Det är väl bättre att de som faktiskt kommit hit och inte kan avvisas så snabbt och smärtfritt som möjligt får tillfälle att anpassa sig till det nya landet.

Kanske kan någon invända att Per inte borde vara så himla konstruktiv redan nu.

75 thoughts on “Lite tolerans och överseende, kanske

  1. Thomas Gunnarson skriver:

    De som ibland betraktas som arvingar till Mani i Europa, katarerna, fanns längst på vissa speciella platser. På Balkan och i norra Spanien. Vad kännetecknar dessa områden?
    Jo, ständiga oförsonliga strider….
    Om man anser sig höra till den goda sidan och den elake grannen måste då höra till den onda sidan. Skjut den jäveln.

    Gilla

  2. Vimsan skriver:

    ””Det är väl bättre att de som faktiskt kommit hit och inte kan avvisas så snabbt och smärtfritt som möjligt får tillfälle att anpassa sig till det nya landet.””

    De ”får” tillfälle att anpassa sig till de seder, bruk och lagar som råder i Sverige.
    Frågan är om de tar tillfället?
    Vad är det för ”problem Per Holmlöv vill lösa?
    Han nämnde i första texten att de inte tagit itu med kulturella skillnader mm, endast lärt ut svenska och ”små-grodorna-lekar”.
    Han skriver en liknande text igen, samt gnäller över kritiken han fått…

    Vad är syftet? Ville han ha beröm?

    Båten sjunker, men Per leker ”björnen sover” i livbåten och är mest i vägen…

    Liked by 5 people

    • Björn skriver:

      Jag tror han drivs av en liknande hybris som de självgoda som kallar sig för ”präster”! Människor med storhetsvansinne och som på fullaste allvar anser sig stå över vanligt folk! Enligt dem själva är de också ”ombud” åt ”högre makter” och påstår de sig ha direktkontakt med nån slags ”överförmyndare” som kallas ”gud”! Det märkliga är att de inte är headhuntade direkt av den här ”gud”, utan måste plugga först! Hade ju sett bättre ut, om de som ”ombud” i stället valts ut enbart pga sina självpåstådda ”övermänskliga” egenskaper!

      Gilla

      • Björn skriver:

        Jag är född och uppväxt i en kristen ”präst-familj” här på jorden, så jag har sett och upplevt hybrisen från ”insidan”, så att säga! Är du själv ”präst”?

        Liked by 1 person

      • Anna Lindén skriver:

        Jag är präst och har aldrig stött på någon kollega som anser sig besitta övermänskliga egenskaper, inte heller gör jag själv anspråk på att göra det. Enligt kristendomen kan alla människor ha direktkontakt med Gud, det kallas bön.

        Gilla

  3. pK boogie skriver:

    Jag håller med Patrik men ändå inte, även i skilsmässor så kan faktiskt en part ha fel i huvudsak, det kan vara en part, kanske mannen, i min bekantskapskrets vanligare kvinnan, som helt hängett sig åt att vara den dåliga parten eftersom inget motstånd kunnat bjudas. Den ena parten ger sig helt hän åt sina negativa känslor på bekostnad av mannen ( i min erfarenhet) men framförallt på bekostnad av barnen, tills mannen inte längre härdar ut att vara locket på grytan.

    Därför, i fallet Per Holmlöv så kan det vara så att han är en god själ som vill hjälpa, även om jag tror att profitmotivet är det drivande. Detta är dock irrelevant, han är en drivande kraft för att få hit fler flyktingar när jag anser att det är en handling som är rent ond, mängder av kriminella och värre kommer hit, mängder av kvinnor blir våldtagna, kostnaderna och utträngningseffekterna enorma, vår kultur står på spel och som om det inte var nog så hade Per Holmlöv gjort 100ggr mer nytta i något flyktingläger utomlands, det finns 100tals miljoner människor, kanske miljarder som har det svårt i världen, det sämsta och dyraste sättet att hjälpa världen det är att göra det i Sverige, inte minst genom att man underblåser högerextremism, hade det funnits ett mera hårdfört parti än SD så hade jag nu röstat på det även om det är riskabelt.

    Min slutsats här är att Patrik har många goda sidor och dagens inlägg är kanske rent taktiskt, men om vi bara ser till naken analys så skulle jag kunna säga att här kommer den svenska mjukheten fram, den som jag tror är ett av de helt stora hindren för att styra vårt samhälle. För att styra ett samhälle så måste man vara beredd på att folk kommer i kläm, och ytterst dör. Vi hade kommit så nära en situation i Sverige man nog kan komma där det nästan aldrig behövde ske, fred, homogen skötsam befolkning och endast få som var fördisponerade till kriminalitet genom låg IQ, och få fattiga. Nu har vi satt oss i en sits där ägg behöver knäckas igen och jag ser ingen ledare redo för detta, ta som exempel de ensamkommandes hot om självmord, hur ställer vi oss till det? Jag anser att det helt enkelt är en konsekvens vi måste acceptera, har man ljugit sig in i Sverige så skall man utvisas. Att ömka Per H bådar inte gott för framtiden där hårdhet är det som behövs. Valet i Holland var heller inte odelat positivt, vi kommer antagligen fortsätta som nu med en ökande politisk polarisering och mänsklig segregation utan att någon sida lyckas få kontroll på situationen, etablissemanget för att de ju är själva orsaken, antietablissemanget för att de inte är tillräckligt många och starka. Funderar på emigration igen, jag vil inte att mina barn skall leva i det Sverige vi är på väg emot.

    Det finns två sidor nu, båda kan inte ha rätt, Per H står inte på min sida, det var jag som valde alperna, främst pga skidåkningen, solen och maten, men också därför att jag inte vill se min kulturs förfall var jag än går.

    Liked by 11 people

  4. pK boogie skriver:

    För att bli något mer specifk så gäller det först att förstå vilket problem som skall lösas, gärna av entreprenörer, problemet är att få ut dessa människor ur Sverige. En motor i detta är att göra deras tillvaro här så hopplös att de självmant åker hem, att hoppas på att storkskaliga statliga initiativ, återvändarprogram med ytterligare pengar, skall lösa detta är att hänge sig åt drömmerier, varför skulle,staten lyckas denna gång? Staten klarar i nuläget inte att hålla dessa människor härifrån, ingen marscherar på motovägarna i Danmark mer, skulle fler knacka på, skulle fler kommit in, och vi väntar hundratusentals anhöriga, som vill ha hit sina anhöriga som vill ha hit sina..

    Därför, det enda som hjälper är att göra Sverige oattraktivt, inga pengar, ingen mat, inget boende, och ingen språkundervisning. Åre hade tömts på en vintervecka.

    Liked by 6 people

    • camiry skriver:

      Visst, men med lukrativ kriminalitet kommer ändå tillräckligt många för att utgöra ett problem ha incitament nog att stanna. Missförstå inte, menar inte att vi ska ösa pengar över dem, absolut inte, jag menar bara att vi istället kommer få en enorm andel av populationen som lever gott i kriminella nätverk. Hopplöst.

      Gilla

  5. Christer Carlstedt skriver:

    När Per Holmlöv skrev sin artikel valde jag avsiktligt att inte kommentera den.
    Anledningen var att det som Per och hans kompisar gör kan vara både gott och dåligt.
    Det brukar anses vara dumt att köpa grisen i säcken.
    Det är litet den känslan jag får kring Pers projekt.
    Först ger han en gnutta hopp om någon sorts framtid i Sverige och sedan kommer beslutsfattarna och säger att du får stanna men inte du. Du får packa din väska och försvinna. Då blir Pers hoppingivande snarast något negativt. ”Vi” känner oss lurade.

    Faktum är att jag personligen mycket väl skulle kunna tänka mig att vara behjälplig vid introduktionen i Sverige av nyanlända. Både vad gäller språkundervisning och mera praktiska ting.

    Men – och det är ett stort men.

    Jag vill veta att den jag hjälper har verkliga asylskäl enligt FN´s beskrivning. Det är för mig helt ointressant att på frivillig basis meddela undervisning till någon som familjen i Afghanistan har satt på flyget för att få ett tänkt smörliv i Europa och för att sedan kunna plocka hit delar av släkten av familjeanknytningsskäl, och framför allt inte på min bekostnad.
    Nu skrev jag Afghanistan, men se det som ett samlingsord eftersom avsändarlandet i sig är ointressant.

    Ingen skall ens släppas in i landet som inte har giltiga ID-handlingar.
    Låter hårt?
    Jag vet inte det just. Det torde väl vara bekant hur de ”flykting”-producerande länderna ser på saken när någon ID-lös individ från dessa länder skall skickas hem. Dörren står inte precis på vid gavel om man säger så. Då är detta ändå deras egna medborgare.
    Varför vi skulle acceptera deras berättelse, när inte hemländerna gör det, är något av en gåta.

    Efter att ha klarat ut asylskälen för individen, måste före all vidare integrationsaktivitet klargöras och av individen skriftligt accepteras, landets spelregler.

    Du är gäst i det här huset. Normerna för samvaro här är satta av svenska folket. Har Du av någon anledning, religiös eller traditionell, skild uppfattning om rätt eller fel, så bör Du snarast söka Dig en annan uppehållsort för annars kommer vi att kasta ut Dig, likaväl som en husägare gör med en oregerlig gäst.
    Faktum är, och det gör Du väldigt klokt i att inse, det finns inga kanske, om, eller men i den frågan.

    När ovanstående är avklarat har jag nog inga egentliga betänkligheter beträffande Per Holmlövs projekt.

    Liked by 10 people

    • Olof B skriver:

      Asyl skall överhuvudtaget inte kunna sökas vid gränsen om det inte är sökanden från ett grannland. Det är helt absurt att folk skall ta sig över halva jordklotet för att ”söka asyl”. Jag säger det en gång till, HELT absurt! Alla vet att det inte ligger några som helst skyddsskäl bakom en sådan resa. Innerst inne vet och förstår ALLA detta. Skall någon komma hit så skall skall det vara noga utvalda ömmande fall och i 99% av fallen så skall detta vara ensamstående mammor med barn (eftersom det nästan alltid är dessa som råkar värst ut och har störst skyddsskäl). En lagom nivå i ett normalläge för Sverige skulle vara max 5000 asylfall per år. Tyvärr har denna kapacitet fyllts upp långt över brädden med folk helt utan skyddsskäl, så tills vi lyckats bli av med dessa så är vår kapacitet noll.

      Liked by 4 people

      • Björn skriver:

        Håller med om allt! T.o.m Löfven har slutat dra floskeln; ”Vi ska inte stänga dörren för de som flyr för sina liv”! Han har väl äntligen själv förstått hur jävla löjligt det låter, när det handlar om folk som passerat 7-8 säkra länder på vägen hit!

        Gilla

  6. gmiksche skriver:

    Det är inte svårt att vara splittrad. I ett traditionellt svenskt eller europeiskt sammanhang är Per Holmlövs och medhjälpares insatser lovvärda och förtjänar all respekt. Emellertid ändras bilden när man sätter in skeendet i Åre i ett större sammanhang. Det är rimligt att anta att somliga migranter som hamnat där blir med tiden ett positivt tillskott till vårt land. Och att de blir det lättare och snabbare med Per hjälp. Men det är lika rimligt att anta att större delen kommer att försöka ta sig från Åre så snabbt det går för att förenas med den subkulturen som ligger dem närmast och som blomstrar i förorterna till större och mindre svenska städer. Det ändrar inte ens de mest engagerade stödinsatserna på. De flesta kommer således att förstärka stödtrupperna till en ideologi som går tvärs emot det samförstånd i grundläggande frågor som fram till några decennier karaktäriserat det svenska samhället. Visst är inte allting svar och vitt. Men, som Patrik menar, manikeismen kan vara praktiskt användbar, till exempel just i krig. Då handlar det inte om att värdera fiendens eventuella försonande drag utan att slå ihjäl honom. Det är i ett subliminalt krig vårt samhälle befinner sig i. Ett krig som förr eller senare kommer att utvecklas till en parallell med det som nu pågår i Mellanöstern. Och som jag inte vill att våra efterkommande ska förlora.

    Liked by 8 people

    • Anders F1 skriver:

      Klok analys. Det är en fråga om ”volymer” (Billströms ord!), det är en fråga om motsättsliga kulturer. Holmlöv är säkert en redig och rådig person men dagens situation är galen; vi skaffar problem. Och det spelar föga roll att dessa kallas utmaningar.

      Gilla

    • Fredrik Östman skriver:

      Rätt skall vara rätt. Manikeismen är en egen lära som är mer än bara (den teistiska) dualismen som sådan. Jag antar att det är ett slags dualism som påstås vara praktiskt användbar?

      Gilla

      • gmiksche skriver:

        Dualismen kan sägas vara grundbulten i Manis lära. I övrigt verkar den vara en komplex soppa av influenser från kristen- och judendomen, zoroastrismen (som emellertid inte är en dualistisk lära) och av buddhismen samt, icke minst, Manis egna ingivelser från ovan. Dess korta glansperiod tog slut när kristendomen hade stadgat sig i romerska riket och när perserna började se den som ett hot mot zoroastrismen.

        Gilla

    • camiry skriver:

      Ja, rejält obehagligt har det blivit. Så snabbt. Känns inte som att det kommer handla om efterkommande (såvida man inte redan idag står på tröskeln), snarare om oss.
      Nu detta (Aftonbladet idag) från galningen Erdogan:

      ”– Skaffa fem barn, inte tre. Ni är Europas framtid, säger presidenten i ett tal i Eskisehir, söder om Istanbul. Erdogan har tidigare uppmanat turkiska kvinnor att skaffa minst tre barn, för att trygga befolkningstillväxten.”

      Spyfärdig. Kan han inte fimpas? Naivt, visst. Apokalyps nästa.

      Den återupptagna värnplikten, ska den ombesörja försvar mot externa eller interna hot? Med ökad och grövre kriminalitet, förorter i brand och en regering som slänger småmynt åt polisen kanske det är det behovet militären ska fylla? Fler billigare. Fast om det kan jag absolut ingenting, så kanske pinsam spekulation.

      Gilla

      • gmiksche skriver:

        ”Regeringen ökar stödet till sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter.Vid konferensen She Decides i Bryssel idag annonserar Isabella Lövin ökat stöd till sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter om 200 miljoner kronor.”
        http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/03/regeringen-okar-stodet-till-srhr/

        Regeringen är frikostig när det gäller våra skattepengar. Den fyller på när andra drar ner sina anslag. . Man kan ju fundera på hur mycket av det stödet når sitt ändamål

        Dags att avsätta samma belopp för Turkiet. Samt att se till att pengarna används till det de är avsedda för.

        Gilla

      • camiry skriver:

        Man kanske kan rikta en del av rådgivningen i samlevnad till männen också… Föga frigörande för en bortgift ung flicka att informeras om sina sk rättigheter.

        Syftet låter ju bra, men i realiteten kommer insatsen nog jönsas bort, som det mesta dessa dagar.

        Gilla

  7. Lars Strömberg skriver:

    När man BESTÄMMER sig för en viss åsikt och BESTÄMMER sig för att hålla fast vid den – det är DÅ man bestämt sig för att bli både blind och döv.
    Men inte stum.

    Liked by 2 people

  8. Anna Kristina skriver:

    Rent biologiskt utsätts vi ständigt, i varje ögonblick, för olika val och valsituationer. Stigar i en skog uppstår genom de mångas, eller den enskildes, upprepade val. De förvandlas, vart efter tiden går, till nötta stigar. Valen blir på så sätt synliga bland ris och stenar – som just stigar genom skogen.

    Men människan väljer hela tiden. Och det ger även det upphov till stigar. Men inne i vars och ens huvud. De blir till mentala stigar inne i våra hjärnor. De vägar tanken vanligtvis vandrar förstärks. Och det sker bland nervbanor och synapser. Upprepade tankar befäster sig själva. Och det mer nya växer ut som förgreningar. Medan det mer sällan tänkta tillbakabildas, drar sig tillbaka, växer över och försvinner.

    Vi bär alla i våra hjärnor självförstärkande mekanismer. Som skapar mentala stigar i vårt inre. Och när de blir riktigt nötta saknas lätt alternativen. Det är då tankar blir svarta eller vita. Rentav tänks som stigar av enbart gott och ont.

    Liknelsen med stigar i skogen bär faktiskt längre än vad man först kan ana. Vandrar vi i ett klippigt och brant bergslandskap blir stigvalen tämligen få och mer givna. Framkomlighetens vägar och vägval allt mer begränsade.

    När samhällsutvecklingen leder till allt för stora etniska och sociala skillnader och övriga olikheter, rentav stora orättvisor, så blir även vårt inre mentala landskap allt mer fyllt av stora stenar och klippor, och även av höga berg. De höjderna börjar då begränsa våra mentala vägval, och vi tänker då allt mer i svart och i vitt. I alla krig förvandlas människorna till något enkelt – till vän eller fiende. Alla nyanser har då försvunnit.

    Ansvaret för ett lands landskap har politikerna. De är de som ansvarar för lanskapets bergskedjeveckning, över landets orogenes. Bygger de upp ett förvildat bergslandskap, blir stigarna få och mer givna. I ett mer mjukt landskap blir stigarna mer varierade och valen fler.

    Humanismens vägval underlättas alltid i det mer mjuka och rundade landskapet. Där blir vägvalen många fler än i ett tuffare bergslandskap. I den förvildade terrängen blir stigarna få, och rentav farliga, kanske även minerade.

    Och det är här politikerna svikit. De har via en i stort sett otyglad migration skapat ett förvildat bergslandskap. I det blir valen färre, och dynamiken mer dramatisk. Och då börjar människor tänka i svart och vitt. En mental hårdhet äntrar scenen. Och då kan man inte skylla på de enskilda människorna. Deras psykologi är redan given. Ansvaret måste sökas hos de som vill leka hela havet stormar, de som skapar samhälleliga berg, höjder och klippsprång. Den mjuka människan lockas alltid fram i snälla landskap. Den hårda människan föds alltid i mer förvildade landskap.

    Liked by 1 person

  9. Hortensia skriver:

    Men, Patrik, immigranters egen vilja till snabb språkinlärning och anständig anpassning till livsstilen i det land de själva har valt – och rest över halva jordklotet för att nå – är, bevisligen, helt avgörande för resultatet. Dåraktigt att envist kasta ens andras pärlor för svin.

    Varken Per Holmlöv, eller någon annan svensk, kan försvenska och civilisera en enda immigrant som verkligen inte vill, utan föraktfullt – med stöd av den vettlösa multikultilagen – håller fast vid sin dysfunktionella kultur och allehanda barbariska sedvänjor.

    Vuxna, bildade människor vet att inget är svart eller vitt, men aldrig så vällovlig entusiasm byggd på självvald naivitet hotar nu att förstöra hela Sverige, vars trygghet och välstånd mödosamt har skapats genom den homogena befolkningens kunskap, erfarenhet och hårda arbete.

    Liked by 3 people

  10. MartinA skriver:

    Gott och ont är en omskrivning för vi och dom. Och i tider som dessa är de absoluta. Studera våra nya landsmän, de vet att vapenstillestånd är startskottet för intensiv kulturell vardagskrigföring fram tills vapenstilleståndet bryts. Intentionen förblir densamma. Detta är nu vår miljö och vi är otroligt mycket sämre på detta än våra nya landsmän, deras kulturer har vapenfierats under tusentals år och vi hade en mycket mindre stridbar kultur från början och vi har dessutom fråntagits den av socialdemokratin i stora stycken och våra ”ledare” motarbetar oss allt de kan. Vår situation är katastrofal. Pers projekt är att gynna mitt dom på mitt vis bekostnad och troligtvis berika sig själv på kuppen. Hans intentioner är oacceptabla. Det här handlar inte om moral eller om bekvämlighet eller ekon omi. Det här handlar om existens.

    Liked by 4 people

  11. Fredrik Östman skriver:

    När det skall kokas kålsoppa är det bra att plocka fram en massa exotiska ingredienser och sedan mixa alltihopa till en massa där inga distinktioner finns kvar. På så sätt blir alla lika goda kålsupare.

    Kommunismen är och förblir en nära släkting till manikeismen. De är kiliastiska läror. De är socialistiska läror. De är irrationella. Där finns inget att hämta. När Igor Sjafarevitj gör en historisk exposé över socialismen börjar han med Platon och grekerna och finner sedan i medeltiden just manikéerna och katarerna (kättarna).

    Att Mao Tse Tung tonade ner dualismen gör honom inte mindre kiliastisk, inte mindre ond, inte mindre irrationell. Självklart kan den ena eller andra kommunisten någon gång — i strid mot kommunismen som lära — ha gjort något bra. Men det urskuldar inte kommunismen.

    Jag inser inte på vilket sätt du med blandade utsagor utan rigor vill föra vår vetskap vidare. Risken finns att kålsoppan är ett borgtorn som man kan gömma sig i när ens kiliastiska lära angrips för att senare, när angreppet bedarrat, åter ge sig ut på den fina borggården och hävda även de onda sidorna av kommunismen/socialismen/radikalismen/liberalismen. (Motte and Bailey fallacy.)

    Ty alla eventuella goda sidor som man vill tillskriva kommunismen eller någon annan ond lära existerar ju utanför dessa läror och behöver inte dessa läror för sin existens. Vi kan hålla fast vid det vi håller för gott och överge kommunismen utan att förlora någonting gott. Håller vi likväl fast vid kommunismen är det de onda inslagen vi attraheras av.

    Det har inget med dualism att göra, eller med falska dikotomier eller med några andra patetiska sofismer.

    Liked by 2 people

    • MartinA skriver:

      Jag har alltid varit klassisk liberal, libertarian. Och sedan 2008 tenderat till nationalism eller att bli identitär och traditionalist. Men senaste åren har jag lyssnat och funderat en del på kommunisternas argument. Framförallt har jag satt mig in i den romerska republikens destabilisering. Jag tror att marxismens analys om klasskamp har många poänger. Även om min övertygelse fortfarande är att omfördelning via staten endast gynnar oligarkerna.

      Gilla

  12. Erik skriver:

    Holmlövs agerande leder just till att ytterligare någon textar hem till MENA att ”de är jättesnälla här, kom hit”.

    Detta vill jag inte skall ske. Istället vill jag släcka precis allt hopp om en tillvaro i Sverige som på något minsta lilla sätt kan leda till att jag behöver betala för något eller tvingas iaktta någon form av förhållningssätt till främmande kulturer.

    Bra staket skapar goda grannar.

    Gällande ordet ”vänster” som Engellau har lite svårt för, så är det för mig ett samlingsbegrepp för dem som mer än andra vill posera med hjälp av andras pengar.

    Liked by 3 people

  13. Anders skriver:

    I Nederländerna kom ett turk-nationalistiskt parti in i parlamentet. Liknande kommer att hända i Sverige. Vi kanske ska skänka Per Holmlöv och hans gelikar en tanke då?

    Liked by 1 person

  14. Magnus2018 skriver:

    Det är dags att sluta tro att det går att köra bilar på vägar som är oplogade med drivsnö i mängder och där bilar står till höger och vänster. Det är så mycket snö och så många bilar stående överallt så det är omöjligt att ploga. Både för att bilar står överallt och för att det är omöjligt att urskilja vad som är väg!

    Sverige ska städas först och främst innan vi överhuvudtaget börjar diskuterar integration. Vi kan inte hålla på att integrera människor som inte ska vara kvar! Vi måste lösa så inte fler kommer och vi måste veta vilka som ska ut och samtidigt se till så de verkligen åker ut. Vi måste veta hur många Sverige klarar av att ta emot och sedan också följa volymbudgeten slaviskt. Migrationsverket ska aldrig mer få kosta mer en något av Sveriges kärnverksamheter kostar.

    Vi måste ha en låg migration både i antal och ekonomiskt där migrationen präglas av ordning och reda utan känslor. Först då kan vi tala om integration och få en fungerande integration.

    Liked by 3 people

    • MartinA skriver:

      ”Vi måste ha en låg migration både i antal och ekonomiskt där migrationen präglas av ordning och reda utan känslor.”

      Då får du nog börja med att upphäva kvinnlig rösträtt 🙂 Nåja, min övertygelse är att migrationen endast kan stoppas av att pengarna tar slut och infrastruktur och samhällsfunktioner och matförsörjning i stora stycken förstörs.

      Liked by 1 person

      • Hedvig skriver:

        @ MartinA 16 mars, 2017 kl 16:03

        Bete dig inte tarvligt. Vi kvinnor som kommenterar här är precis lika medvetna som de manliga kommentatorerna om den migrationskris som Sverige befinner sig i.

        Liked by 4 people

      • MartinA skriver:

        @Hedvig
        Jag uppskattar att det finns kvinnor som kommenterar. Och en av de mest imponerande konservativa jag träffat är kvinna. Det här är ingen generell kritik av kvinnor eller att dra alla över en kam. Men rösträtt handlar om hela populationen. Det handlar om normalfördelningskurvor. Vilka är givna av evolutionen.

        Kvinnor lämpar sig illa att försvara gränsen. Och lämpar sig ärligt talat rätt illa för opersonlig politik rent generellt. Eftersom kvinnor är mer känslostyrda än män. Tänk på din egen bekantskapskrets? Män och kvinnor tänker olika på saker och ting och har olika fokus och intressen och spenderar sinnets tid på helt olika saker. Därför att vi har olika funktion. Vi har utvecklats för att komplettera varandra, inte för att vara utbytbara mot varandra. Och att skydda gruppen mot främlingar är mannens uppgift. Kvinnan saknar helt enkelt utrustning för att kunna fatta rationella beslut i frågan, normalfördelningskurvmässigt.

        Eller snarare, den rationalitet som finns hos kvinnor är helt annorlunda än för män. Vi har alla oräkneliga kvinnliga förfäder som har ställts inför fullbordat faktum att deras män har slagits ihjäl och de och deras barn varit utlämnade på nåd och onåd. Den typen av existentiell fundamenta ger olika instinkter hos könen. Och olika mentalt fokus och olika bedömningsmetoder. Normalfördelningskurvmässigt. Mannens lott är att segra eller dö. Kvinnans lott är att stå ut med resultatet. Evolutionärt talat. Det här är inte bättre eller sämre. Det bara är.

        Gilla

      • Hedvig skriver:

        @ MartinA 17 mars, 2017 kl 00:04

        Ge mig ett enda exempel på en strikt vetenskaplig studie, som visar att ”kvinnor saknar … utrustning för att kunna fatta rationella beslut”.

        Liked by 1 person

      • MartinA skriver:

        Martin A, ej Martina. Ja, fantastisk artikel av Arnstberg. Han uppnår precis det där, när man är i en vis persons sällskap så känner man sig liksom litet smartare, man förstår saker därför att han förstår det. Jag har ju försökt tänka på postmodernism och sånt men för mig har det bara blivit ett samelsurium. Genom Arnstbergs text så kan jag se det klart och tydligt.

        Gilla

      • MartinA skriver:

        @Hedvig
        Ditt citat är oärligt. Eller vittnar om att du inte ens förstått argumentet. Du argumenterar mot något som jag ej sagt. Försök igen.

        Gilla

  15. Anders skriver:

    När Per Holmlöv skrev sin första artikel, så kunde man med lite googlande konstatera, att han etablerat sig i det välfärdsindustriella komplexet och erbjuder föreläsningar om ”SPRINT, språk och integrationsprojketet”.

    ”PRIS: 45 min 6.000:-, 2-3 timmar 10.000:- eller enl offert. Priset avser genomförande i Åredalen.”

    ”På nyåret 2016 startade SPRINT, SPRåk och INTegrationsprojektet. … Projektet ägs av Studieförbundet Vuxenskolan i samverkan med Åredalens folkhögskola. Projektet stöttas av Åre kommun, främst biblioteket och av aslylboendena. Projektet leds av volontärer.”

    http://aretalarna.se/

    Per Holmlöv är kanske (i dagsläget) en rätt så liten entrepenör i det välfärdsindustriella komplexet… men om man ser negativt på det välfärdsindustriella komplexet som fenomen, så ser man rimligen – av principiella skäl – inte särskilt ljust på insatser i detta komplex.

    Patrik Engellaus (som det verkar) ljusa eller kluvna inställning är därför lite förvånande.

    Liked by 3 people

  16. SD skriver:

    Vänstern vilar aldrig på hanen, när det gäller bortförklaring av förortens djävulskap.

    Peder Kadhammar skriver i ett inlägg i Aftonbladet:

    ”…Jag har nyss läst en skrift av några kriminologer och statsvetare. ”Bortom kravallerna.Konflikt, tillhörighet och representation i Husby”. Redaktörer: historikern Paulina de los Reyes och kriminologen Magnus Hörnqvist. I boken beskrivs kravallerna som ett slags utvidgning av demokratin. Invånarna i Husby sägs ha hyst förståelse för och i viss mån godkänt stenkastningen och bilbränderna…”

    Det är så man kan bli tokig att läsa om de öppna och solidariska invånarna i Husby och om våldsam och provocerande polis, som stör gossarnas arbetsmiljö. Så nu vet vi hur vi ska utvidga demokratin.

    Boken har getts ut av Stockholms stads eget förlag ”Stockholmia” förmodligen med välsignelse av stadens röd-grön-rosa politiker, med rekord i omdömeslöshet.

    Men Tino Sanandajs fakta bok ”Massutmaningen” får bojkottas av bibliotek, som skall värna om vår yttrandefrihet.http://word.harrietsblogg.se/

    Gilla

  17. Återvändsgränd 42 skriver:

    ” Men när ett invandringsstopp införts och ett lagom antal personer repatrierats så står vi ändå med det problem Per vill lösa. Det är väl bättre att de som faktiskt kommit hit och inte kan avvisas så snabbt och smärtfritt som möjligt får tillfälle att anpassa sig till det nya landet.”

    Den dagen , den sorgen. Tills dess är det ”öppet krig” med vansinnets medlöpare.

    Liked by 3 people

    • Bo Svensson skriver:

      Normal migration är inget problem och kräver inga insatser. – Ens rätt att flytta dit man vill vilar på att man där uppfattas mera som en tillgång än en belastning för dem som hör hemma där.

      Asylverksamheten skall outsourcas till UNHCR som vi förser med de resurser vi har ork och lust att ägna ändamålet.

      Gilla

  18. ketchsiri skriver:

    Per Holmlöv här. SPRINT startade i november 2015 och drivs av 4-5 volontärer, pensionärer.
    Åretalarna har ett trettiotal potentiella föreläsare. Sajten var uppe sept/oktober 2016.
    Då hade SPRINT kört i 10 månader. Den intresserade kan höra mig berätta om Åres Hemligheter, blåbärsställen o abborrfiske eller om när vi red pilgrimsleden till Stickelstad. Eller om SPRINT…

    Gilla

    • Hortensia skriver:

      Fler än jag lär redan ha hunnit få många, lyckliga minnen från svenskt idylliska smultronställen, som vintervackra Åre, sommarsköna Borgholm och historiemättade Visby, som nu drabbats hårt av den utomeuropeiska massimmigrationen.

      I Åre har jag inte varit på några år, men nu slipper jag ju längta tillbaka och kan, genom att undvika återbesök med oväntad MENA-chock, faktiskt bevara mina goda minnen därifrån. Tusen tack för det, Per Holmlöv!

      Gilla

    • MartinA skriver:

      Jag återupprättar min fråga. Tänk tillbaka på det land du ärvde. Och se på det du och dina volontärer lämnar över. Skäms ni inte? Och vad ni gör nu, efter att ni har varit den värsta förstörelsegenerationen i hela vår historia, är att ställa er på utlänningarnas sida. Att överföra våra kunskaper och våra pengar till utlänningarna. Jag finner inte ord.

      Liked by 1 person

  19. Björn skriver:

    Idag när jag var ute på min dagliga promenad, möte jag på en lång raka, min muslimska grannfru(med barnvagn förstås!) Jag och hennes familj har bott som grannar i samma lilla hyreshus i 14! år nu! När vi närmade oss varann, det var bara vi ute, sökte jag ögonkontakt för att säja ”Hej”, som brukligt är här på orten, men hon tittade bara rakt fram som om jag var luft! Hur i helvete ska man kunna känna nån gemenskap med såna? Ju mer jag tänker på situationen efteråt, desto mer förbannad blir jag över det förakt för oss svenskar, som många muslimer så öppet visar!

    Liked by 1 person

  20. Anders skriver:

    Av någon anledning kommer jag att tänka på Vidkun Quisling. Han trodde sig också göra det bästa av situationen – att han gjorde det som var bäst för Norge. Inga likheter i övrigt förstås….

    Liked by 3 people

    • Anne-Hedvig skriver:

      Tidligere hadde han arbeidet i Russland sammen med Fridtjof Nansen for å hjelpe sultofre. Han fikk god attest for sitt arbeid der. Jeg mener å ha lest at han i ungdommen endog fikk medalje for med fare for eget liv å ha reddet en annen fra å drukne.
      Psykopat var han neppe, men en særling med spesielt selvbilde. Underlig livsløp. Nå er han vel sammen med Anders B. Breivik de to mest hatede personer i norsk historie.

      Liked by 1 person

  21. En hågkomst i nuet skriver:

    På DGS handlar mycket om migrationen, och åsikterna går lätt isär. En del vill helst bara se framåt, andra tycker även egen historia i backspegeln är viktig. Och det tyckte även Vilhelm Moberg när han ville skildra den stora svenska utvandringen till Amerika. 1949 kom hans roman Utvandrarna ut, en av fyra i hans stora epos. 1952 följde Invandrarna. Enkla och tydliga boktitlar.
    Myndigheter kan även de betraktas i historiens ljus. Och länge var myndighetsansvaret splittrat för de som tog sig in i Sverige. Men 1969 bildades Statens invandrarverk. Beteckningen var nog naturlig i skuggan av Vilhelm Mobergs epos.

    Men även namn kan börja glida och förändra betydelse. Invandring som begrepp kom så småningom att solkas. Och då ansågs att namnet borde bytas, rentav fräschas upp.

    Statens Invandrarverk var visslingen rakt och tydligt. Men varför vara det? Varför inte slå ihop invandring och utvandring och även lyfta upp begreppen något snäpp. Det finns faktiskt finare namn på demografiska rörelse – som emigration och immigration – även om Vilhelm Moberg inte skulle ha döpt sina två första romandelar till emigranterna och immigranterna.

    Men se, myndigheter tänker annorlunda och längre. Vi slår ihop immigration med emigration, och får då migration. Då tappas riktningen bort. In och ut får plötsligt ingen betydelse.

    Statens invandrarverk döptes då om Migrationsverket. Och då hade Vilhelm Moberg hakats av för länge sedan. Att namnge de båda första böckerna till Migranterna 1 och Migranterna 2, hade nog aldrig kommit på fråga.

    Men historiens pendel rör sig ständigt. Kanske dags för Migrationsverket att följa med i tiden, rentav ligga något före. Varför inte även bli lite retro, men ändå se framåt. Dags att döpa om Migrationsverket till – Statens utvandrarverk.

    Liked by 3 people

  22. Sixten Johansson skriver:

    Livet är Både-Och (med färger och fasetter), men när livet hotas måste vi kunna välja Antingen-Eller, skilja vitt från svart med ett svärdshugg. En person, grupp eller nation, som inte förstår eller klarar av detta, är inte livsduglig och mentalt inte vuxen.

    Ju bättre vi förstår verklighetens natur, ju större chans har vi att anpassa oss till dess lagar. Men dagens politiska samhällsbygge och åtgärder baseras hela tiden på ett barnsligt förenklat tänkande, trots att inga akuta faror hotar. Då kan resultatet inte bli annat än onaturligt och ohållbart.

    Manikeisk och kristen dualism underbygger just sådana förenklade och destruktiva synsätt på många livsområden. Den som vill frigöra sig från det svartvita tänkandet vinner på att studera östasiatisk dualism, yin – yang (som kan kompletteras med fler dimensioner och en gnutta kvantmekanik): Yin innehåller även ständigt lite av yang, och yang innehåller lite av yin.

    Den välkända cirkelsymbolen: två fält avgränsade som av en S-linje på en ritad tennisboll. En svart prick mitt i det vita och en vit mitt i det svarta. (Den spatialt begåvade kan tänka sig detta i tre dimensioner. Vi kan också tolka det som två spiraler, kanske med avsatser som symboliserar utvecklingssprång eller pendlingar, tes – antites – syntes. Lätt att dra paralleller till västerländska filosofer och naturvetenskap). Även den största godhet rymmer fröet till något ont, eller kanske till sin egen undergång. Och även i ruinerna efter den värsta ondskans verk måste vi leta fram fröet till något gott.

    Liked by 1 person

  23. marple skriver:

    Jag tänker mig en god middag i Patriks regi med mat och vin, där alla är anonyma, vem är den mystiska Östman, MartinA, Vimsan, Bo, Divander, Christer, Hortensia, och hedersgästerna Per och Skinny Steel, tvärsöver Omar. Var är utlandssvensk? Har Hovs hallar kommit, Anders, Erik, Björn, Svart vatten, Gmiksche, Dolf, och den inte så anonyme Sjunneson, är han dubbelagent?

    Gilla

    • Björn skriver:

      Erkänner att det börjar kännas lite väl ”sekteristiskt” här på DGS, men va faan, det är ju enda stället man får skriva av sig lite av all frustration på! På MSM´s insändarsidor är det sen länge stopp för oss med ”fel värdegrund”!

      Gilla

      • gmiksche skriver:

        Det kan se sekteristiskt ut, men är det inte. Som jag förstår är alla uppfattningar välkomna, förutsatt de framförs på ett någotsånär vårdat språk. Slagsidan beror nog på att få PK-skribenter vågar sig hit. Risken är alldeles för stor att de blir motsagda med bärande argument. Den risken finns inte för dem på sidorna med rätt värdegrund.

        Liked by 1 person

      • Björn skriver:

        Jo jag vet, jag har ju själv flera gånger efterlyst åsikter och sakargument från PK-hållet, men av logiska skäl har de hittills uteblivit! Det jag önskar är att fler NYA ”skribenter” dyker upp här på DGS och breddar utbudet!

        Gilla

      • dolf skriver:

        Det gäller även mig. Jag använder mig faktiskt i hög grad av ”Dolf” för att motverka anonymitetsfaktorn i ”Anders Ericsson”. Att jag ibland står som ”Dolf (a.k.a. Anders Ericsson)” och ibland som bara ”Dolf” kommer sig av att jag ofta har problem med kommentarer som försvinner och tvingas byta mellan olika sätt att kommentera.

        Gilla

    • Hortensia skriver:

      Ha, ha, Marple, vilken härlig tanke. Jag skulle trivas som fisken i vattnet bland alla dessa snacksaliga herrar under Patriks höga tak. Trevlig helg! 😉

      Liked by 1 person

    • Falsk Flagg skriver:

      ”Var är utlandssvensk? ”

      Jag läser ofta det som skrivs här och uppskattar den ganska livliga debatten.

      Men om jag skriver under min signatur går inte kommentaren igenom. Det förefaller som att flera andra har liknande problem, eftersom de byter signatur ofta. Alla gör som de vill, men min egen inställning är att jag accepterar om en blogg inte vill ha mina synpunkter. Det finns många andra där jag är välkommen. T.ex tycker jag att det är en bra debatt på Fristad.eu och skriver mycket där.

      Mvh,

      Utlandssvensk

      Gilla

      • dolf skriver:

        Det är något tekniskt strul med kommentarerna. Ibland går det bra, ibland inte alls vad jag än gör. Och det finns ingen rim och reson i det och går inte att förutse. Därför jag numer i stort sett bara skriva korta kommentarer här med någon länk.

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s