Vad är rasism?

8-26-13_11971

Patrik Engellau

Jag for till Åre över Lucia. Skidåkningsmässigt var det värdelöst, men det var intressant i alla fall på grund av en upplevelse. I backen träffade jag en gammal skidkompis, en pensionerad läkare med ett framgångsrikt förflutet. Jag lyste upp men han stirrade misslynt på mig och väste genom sammanpressade läppar att han strukit mig från sin lista av vänner eftersom jag är rasist.

Jag blev alldeles häpen och sa vadå, Janne, hur menar du? Förklara är du snäll. Han väste att det var ingen idé, jag var rasist i alla fall. Sedan spottade han order rasist mot mig och tog av nedåt backen.

För ett år sedan hade jag kanske tagit illa vid mig. PK-sektens förbannelserop mot oss otrogna är ju just rasist, nazist, fascist och brunråtta. Men min invändning mot fri invandring, vilket jag tror är vad han hade hängt upp sig på, är inte att jag föreställer mig att migranterna skulle tlllhöra någon olämplig ras – eftersom det bara finns en enda människoras enligt vad jag fått lära mig – utan att jag befarar att jag och andra skattebetalare kommer att åka på en väldig och oväntad försörjningsbörda (plus lite annat, kulturellt betingat, tjafs).

Så om skidåkarjanne i stället hade anklagat mig för att vara en snåljåp och girigbuk så hade han fått en fin tavelträff. Men det hade han kanske inte heller velat prata om.

Frågan hur mycket man ska hjälpa andra, okända människor är svår på allvar. Räcker det med en viss summa om året, ska det vara inkomstrelaterat eller ska man hiva iväg allt man har eller finns det kanske något annat förhållningsätt?

Jag har flera gånger försökt locka mina medmänniskor till förhoppningsvis klargörande moralfilosofiska diskussioner, till exempel här och här. Inte ens när jag skrev ett öppet till Svenska kyrkan, som jag håller under armarna med 7 000 kronor om året utan att överhuvudtaget besvära, fick jag ett svar.

Jag har kommit på fyra väsensskilda, men som jag tycker hållbara synsätt eller observationer (och jag snor nu lite ur redan publicerade texter). Den första är att individens moraliska skyldigheter gentemot sin nästa gäller på individnivå, inte kollektivt. Ett eventuellt moraliskt imperativ kan inte uppfyllas på annat sätt än att individen frivilligt skänker av sina egna, beskattade pengar. Det som tvångsmässigt pressas ur honom av staten räknas inte. Att betala skatt är ingen moralisk handling, utan ett tvång som aldrig kan räknas en människa tillgodo inför Sankte Pär. (Nästa fråga är med vilken rätt staten tvingar pengar folk betala för saker som inte har med skattebetalarkollektivet eller med deras landsmän att göra. Att staten hemskt gärna vill göra detta är knappast något filosofiskt bärande motiv. Men det är ett annat spörsmål.)

Min andra observation gäller hur Jesus ställer sig. Det vet jag efter idoga studier. Han menar att jag ska älska min nästa, till exempel var och en av de miljontals människor som lider nöd, som mig själv. Det finns ingen gräns för hur mycket jag gör för att rädda mig själv och följaktligen finns det ingen gräns för vad jag ska göra för dessa andra. Om jag ska följa Jesus försvinner allt jag har i ett enda nafs. (Mycket riktigt sa han att den som är rik har samma chans att ta sig till himmelriket som en kamel att tränga sig igenom ett nålsöga.)

Nu vet jag att kyrkan genom tiderna har haft svårt att förkunna ett så kärvt budskap och därför letat sig fram till andra tolkningar, men detta är faktiskt Jesu förkunnelse. Evangelierna är kristallklara, det är bara att läsa innantill.

Mitt tredje observation gäller hur islam besvarar frågan hur mycket människan är skyldig sin nästa. Islams tredje pelare, den obligatoriska allmosan – zakat – är inrättad till förmån för behövande. Den är så listigt utformad att givaren, så snart han erlagt allmosan, som enligt vissa källor ska uppgå till 2,5 procent av givarens förmögenhet över ett visst fribelopp, blir rättfärdig och slipper bekymra sig mer: ”Tag då emot något av dem som offergåva [Muhammad]; så renar du dem [från synd] och hjälper dem att växa [i rättfärdighet]. Och be för dem – dina böner ger dem trygghet och tröst; Gud hör allt, vet allt”, sura 9 vers 103. (Notera citatet. Det är mottagaren som tilltalas. Om en tiggare eller en migrant tar emot en gåva av en välbärgad person så har mottagaren därmed renat givaren från synd och förmått de rike mannen att växa i rättfärdighet. Dessutom ska mottagaren be för givaren, inte sticka hans bil i brand.

Det fjärde synsättet på saken är det kulturellt nordiska. Dess konstruktion är helt annorlunda de övriga. Det bygger på en annorlunda människosyn, som inte är att det självklart finns fattiga och rika och att de rika ska hjälpa de fattiga, utan att de ekonomiska klyftorna inte alls är naturgivna och därför inte bör permanentas med allmosor, utan att den fattige ska ta sig ur sin belägenhet med eget arbete. Kanske att lite hjälp till självhjälp kan vara praktiskt.

I protestantiska länder, framför allt där en sträng luthersk eller kalvinistisk moral fått genomslag, har man således utvecklat en helt annan lösning på fattigdomsproblemet, nämligen påtryckningar, inte på de rika att dela med sig, utan på de fattiga att rycka upp sig och skaffa sig en egen försörjning.

Stränghet på den punkten har varit en av Sveriges starka sidor genom tiderna. Det civila samhället har inte varit att leka med för den som fått för sig att slarva med den egna försörjningen. Samtidigt har det funnits en välutvecklad känsla av solidaritet med dem som haft erkända problem att klara sig. Omtanken om nästan har alltid funnits till hands.

Men att någon skulle gå så långt som till tiggeri eller till att på annat sätt i onödan ligga andra till last har det svenska samhället inte tolererat. För att komma tillrätta med dem som hamnade i utanförskap vid den stora sociala omställning som följde med den industriella revolutionen, instiftades lösdriverilagen, som gällde mellan 1885 och 1965. Den som ”underlåter att efter förmåga söka ärligen försörja sig” dömdes till tvångsarbete, vilket ibland betydde att vara tvångssoldat, i upp till tre år.

Det här tål att tänka på. Någonstans mellan Jesu oändliga generositet och tvångsarbetet borde vi med gott samvete kunna placera oss. Med all respekt för Jesus tycker lutheranen i mig att det finns anledning att fästa avseende vid den gamla svenska arbetslinjen.

Varför pratar vi inte om sådant här? Det beror, tror jag, på att PK-sekten inte har lust. Liksom min förre skidåkarkompis Janne jobbar den inte med moraliska och filosofiska argument och överväganden, utan med tillmälen och glåpord. Det har ju funkat för dem hittills eftersom deras motståndare skrumpnat när de hållits för brunråttor.

Men vi får väl spotta upp oss. Det är bara vi som kan åstadkomma någon förändring. PK-sekten har all anledning att gilla läget och därför inget motiv att genomföra en intellektuell uppryckning.

57 thoughts on “Vad är rasism?

  1. gmiksche skriver:

    Att kunna se diskrepansen mellan budskapet i Nya Testamentet och dess anpassning till världen som den är genom kyrkan/kyrkorna är grundläggande för förståelsen av västvärlden samhällen. Tron har gått förlorad. Skenheligheten finns kvar. Den genomsyrar vårt samhälle. Tänk, vilken konkurrensfördel för Islam.

    Liked by 5 people

  2. Kim skriver:

    Det är hemskt tråkigt att folk reagerar som Patriks f.d. skidkompis. Tyvärr verkar många suga upp påståenden utan att själva söka fakta. Jag berättade nyligen för en vän att jag beställt en bok av Tino Sanandaji. Min vän, som inte var bekant med namnet, googlade snabbt och förkunnade efter 20 sekunders läsning att ”han är ju rasist”. Att någon någonstans sätter en etikett räcker tydligen för att etablera en ”sanning” om en människa.

    Liked by 6 people

  3. JAN BENGTSSON skriver:

    Ännu en välkänd, men likväl, felöversättning!

    Det skall vara REP, istället för kamel…

    Att trå ett rep genom ett nålsöga innebär viss svårighet)
    Men är i Allah fall en logisk liknelse!

    Liked by 3 people

  4. Min strand på ett vykort skriver:

    Jag känner med dig Patrik, hur skall man förhålla sig till dessa missledda som ser det som en självklar rätt att förolämpa dig rakt i ansiktet och sedan susa ner för backen? Jag är fegare än du, pga mina barn, jag ligger lågt och lindar in mina åsikter i så mycket bomull så nästan inget syns, processen för att hitta likasinnade är lite som hundar som luktar på varandra.. På en sekund eller två förstår man på vilken sida en person är och om huggtänder skall visas eller det är en i flocken. Är det en från en annan flock så är finns det ingen möjlighet att diskutera, de susar ner för backen med okvädingsorden antingen sagda högt eller bakom ryggen.
    Skrek eller sade du Patrik något tillbaka, i stil med att din vän var terrorismförespråkare, våldtäktsvurmare, stödjer handel med barn för sexhandel eller frågade om han hatade fattiga i flyktingläger, för de har inget att äta, och inga skolböcker sist jag kollade? Jag gissar att svaret är nej. Vi är på defensiven, och är så vana att ta, det finns inget annat ord, skit, att det nästan känns normalt.

    Jag tror inte på denna taktik, jag har alltid hatat de som utnyttjar andra, de som tränger sig i kön, eller klämmer sig in i bilkön eller tar ens parkeringsplats, de kommer nästan alltid undan, därav deras förvåning när jag knackar på rutan, eller resolut armbågar mig framför, huff puff och de ger sig (brasklapp: jag gnabbas inte om parkeringsplatser i Malmö längre, jag är rädd om livhanken). Jag tycker att vi måste ändra taktik och sluta vara på defensiven och hela tiden förhålla oss till det vansinne som kommer ur etablissemanget, jag tycker Trumps seger visar på att det kan lyckas. Videon nedan tycker jag sammanfattar mycket av det Patrik står för i en amerikansk kontext, Trumps seger handlar om att folk skall vara ”the best that they can be”, inte att de skall vara bra, bara att man skall försöka att kämpa och göra sitt bästa, och hjälpa sin granne, sin nästa.

    Jesus kunde nog inte föreställa sig TV och facebook, välfärdsstaten och ett allomfattande skattesystem så jag gissar att hans nästa var någon han kunde se och ta på, hans nästa var i hans närhet. Att hjälpa genom skattsedeln det är att inte hjälpa alls, för DU gör inget som ingen annan gör, du är tvingad att betala skatt, annars åker du i fängelse. Dessutom så kan du inte vara säker på om dina pengar går till en våldtäktsmans nya iphone7, en tjänsteman i Stockholms julfest, eller en fattig flicka i ett läger med lite mat, dålig sanitet och inga skolböcker. Eller rättare, i Sverige så kan du vara ganska säker på just detta nu, att dina pengar går i huvudsak till en iphone7 och en julfest.

    Liked by 12 people

  5. Min strand på ett vykort skriver:

    PS: För er som har svårt för Uncle Teds stil så tänk er att han är släkt med KarlOskar i rakt nedstigande led. Ted är KarlOskar.

    Gilla

  6. Cmmk skriver:

    Det är lätt att tro, när man läser förnuftsbaserade sidor som DGS, Ledarsidorna etc, att svenska folket har börjat se verkligheten på ett vuxet sätt. Tyvärr är indoktrineringen så djup hos närmare 80% av befolkningen, att även om landet skulle gå under i fattigdom och inbördeskrig, så skulle dessa anse att det var ”rasisternas” fel.

    Skidåkar-Janne är inte unik och hans likar finns i alla totalitära samhällen. En fattigpensionär röstar på sossarna så länge denne lever, spelar ingen roll hur illa partiet behandlar henne.

    Liked by 4 people

  7. Anna-Karin Hjelm skriver:

    Det är anmärkningsvärt att de ” goda vänsterfolket/liberalerna” tar sig friheten att utnämna sig själva till de goda i samhället. Med denna självklarhet i bagaget, tar de sig friheten att kväsa och bespotta de, som inte tillhör denna grupp. Förvånansvärt är, att de inte inser sitt odemokratiska beteende….som ju dessutom är helt oförskämt. Vi såg samma beteende i U.S.A. efter valet, då valet av Trump , i deras ögon, var odemokratiskt och inte skulle accepteras. Sorgligt!

    Liked by 3 people

  8. Jonss Bohman skriver:

    Bra och helt rätt skrivit. Ber samtidigt att få tillönska Dig Patrik, en riktigt God Jul, och ett stort tack för att du driver denna sida, som har blivit en oas och vattenhål för många av oss. Törs man fråga om det blir något läsvärt från dig på julaftons morgon?

    Liked by 8 people

  9. Gunilla skriver:

    ‘Eftersom det bara finns en ras – har jag fått lära mig’ är väl lite pk. För inte alltför länge sedan var ju Sverige i främre ledet med ett eget institut för rasbiologisk forskning som också förmedlade sin banbrytande vetenskap till andra länder, sådom nazi-Tyskland. Och jag är helt säker på att det var arten homo sapiens det handladr om.

    Gilla

  10. Höga kusten skriver:

    Människan är en gruppdynamisk varelse. Det innebär en förmåga att klumpa ihop sig och bilda olika subgrupper. Egenskapen kan liknas vid en slags social klistrighet.

    Dessa gruppbildningar kan vara både uthålligt varaktiga, till ytterst tillfälliga, sett över tid och rum. Och även variera i gruppmässig storlek. Men även i graden av klistrighet.

    Fenomenet återfinns överallt i djurriket. Fåglar bildar ofta livslånga par. Möter ett socialt djur ett annat, kan varaktiga, djupa relationer uppstå över artgränser. På den typen av relationen knyts familjens hund till familjen. Den bygger på en ömsesidighet, mellan två olika djurarter.

    Den uthålligaste gruppbildningen hålls gärna ihop av släktband. Och i den utgör närfamiljen, det allra viktigaste – tydligast manifesterad i barn-föräldrar-relationen. Men den mer utvidgade släktrelationen bygger även upp klansamhällen.

    Julen som högtid utgör en ren uppvisning i släktskapsrelationer. Släkten kommer då alltid först. Då samlas man i gemenskap helt efter släktband. Om någon trevlig arbetskamrat skulle knacka på dörren på självaste julaftonskvällen, skulle han eller hon säkert bli insläppt, men stämningen och bemötandet bland övriga släkt skulle säkert inte utmärkas av stormande hjärtlighet.

    Gruppbildning vänder sig alltid inåt. Då skapas automatiskt även en utsida. Tillfällig eller mer varaktig. Att göra skillnad hänger automatiskt ihop med gruppbildning.

    Sedan är människan så komplex – eller enkel – att hennes motiv för gruppbildning kan ske på de mest varierande sätt. Hon kan bilda nästan hur många överlappande grupper som helst.

    Gruppgränser kan följa kön, ålder, fotbollslag, uppväxt, hemort, arbetsplats, ideologi, religion, stad och nation. I sitt eget huvud kan människa i princip välja ut vilka gruppmarkörer som helst. Och utifrån dem bilda underenheter. Det gemensamma utgör hennes lätthet till socialdynamisk klistrighet.

    I ett vi- och dom- förhållande ingår ju att göra skillnad. Oftast är gruppbildning naturligtvis ofarlig. Men inte alltid. Med gruppbildningar följer ofta även socioekonomiska skillnader med. Och de innebär även olikartad tillgång till resurser. Den kopplingen kan bilda mer hårda och varaktiga gruppskillnader.

    Men det finns en mer mörk och dyster aspekt av denna sociala klistrighet. För de som hamnar på utsidan av gruppbildningen, kan i olika grad riskera en viss avhumanisering.

    Med gruppbildning följer även lätt olika grad av avhumanisering. Grupp består ju av vi och dom, och det har ibland en potentiell sprängverkan. Vi och dom kan ibland bädda för riktigt allvarliga motsättningar. Som även kan leda till våld. Vi börjar redan gå på en upplösningens gräns i och med att allt fler utanförskapsområden uppstår i samhället.

    Ofta behövs det inte mycket för att utlösa våld eller oroligheter. Vi ser det vid läktarvåld. Och även i vissa etniska motsättningar. Manlig dådkraft är också kopplat till testosteron. Våldsamheter hänger starkt samman med yngre män. De har i ett jägar-samlarsamhället ofta stått för det yttre samhällsförsvaret.
    I ett modernt samhälle kan ungdomlig manlig aggressivitet, kopplat till förhöjd livskänsla, lätt fås att löpa amok och leda till stenkastning mot blåljuspersonal och bilbränder.

    All mänsklig polarisering bär därför på en baksida. In-gruppen omges ju alltid av en utsida – av ut-gruppen. Till delar definierar in-gruppen sig själv i relation till omgivningen, ibland även kallad storsamhället.

    Det är i den aktiva, starkt emotionella gruppbildningen, avhumanisering lätt letar sig in. Och som i förlängningen även kan leda till handlingen. Det är också där faran ligger i gruppförstärkande verbala smädelseuttryck. De polariserar och bäddar för handling.

    När även intellektuella deltar i förstärkandet av negativa gruppdynamiska bildningar, överger de i praktiken sin intellektuella heder. När man hämtar kraften i orden, och använder dem som emotionella stickvapen, såsom orden nazist och brunråtta, deltar man egentligen i en avhumaniseringsprocess – som har som huvudsyfte att göra skillnad. Och det är i just detta faran ligger, hur gott syfte någon än tycker sig ha. Gruppbildningens baksida består alltid av avhumaniseringens faror. Och det är den vi alla måste akta oss för.

    Liked by 1 person

  11. oppti skriver:

    Jag noterade att SVD har en journalist som i sina spalter brukar förespråka mer generös inställning till migration. Med igår kommenterade hon arbetsmarknadens parters oförmåga att underlätta för integrationen. Vi är dåliga på detta konstaterade hon klarsynt och vädjade till parterna att komma fram till en lösning. Annars hotade samhällskollaps. Ridå!

    Gilla

    • JAN BENGTSSON skriver:

      Lägre lön, satt efter kvalifikation kanske?

      Svetsaren kräver avtalsenlig lön, utan motsvarande kunnande!

      Man har nog inte svårt att förstå varför)))

      Gilla

  12. JL skriver:

    Låt mig gissa att Janne spenderat livet i och runt sitt elfenbenstorn, och t.ex. inte i Afrika med SIDA? Det brukar ofta vara svårt att förstå sånt man själv helt saknar erfarenhet från.

    Gilla

  13. Fredrik Östman skriver:

    Dessa intellektuellt fungerande, hederliga, ärliga och konstruktiva argument föll på hälleberget när de framfördes under nittonhundratalet och de som brukade framföra dem tystnade till slut omkring 2003.

    Innan dess hade de legat bakom hela vår civilisations uppväxt under tiotusen år.

    Inget nytt under solen. Sosseriet är vår undergång.

    Liked by 6 people

  14. Nils Dacke skriver:

    Patrik, välkommen i klubben att blivit kallad rasist osv bara för att man är samhälls och invandrarkritisk, detta har pågått länge även om sådana utfall nu börja mista sin kraft. De flesta människor som fortfarande har egen tanke i behåll inser att dessa påhopp inte ger avsedd verkan längre utan istället stärker motståndskraften ännu mer. Detta gäller i all fall för mig som brukar svara med samma mynt och kallar påhopparen naiv idiot.

    Liked by 7 people

  15. Sten Lindgren den äldre skriver:

    Din upplevelse delar Du nog med flera och jag kan tänka mig olika orsaker:

    Vänskap: Hur djupt satt den? En riktig vän hade i alla fall visat deltagande och bekymrat undrat hur Du kunnat hamna så snett.
    Ekonomiska intressen: Är man extremt beroende av det välfärdsindustriella komplexet så kanske man agerar även i privata relationer utifrån sina ekonomiska intressen. Du kanske ses som ett verkligt hot
    Nutidsorientering: En del människor har ett ganska okritiskt förhållningssätt mot intagande av information om samhällsutvecklingen, kanske av ren lathet
    Avvikande: Det upplevs troligen som bekvämt av en del att befinna sig i mittfåran och inte behöva riskera ses som avvikande
    Fritid: En del vill inte bli störda med jobbiga saker på sin fritid

    Liked by 6 people

  16. Jan Ahlström skriver:

    Alla vi som har åsikter utanför åsiktskorridoren har vi nog en ”skidåkarjanne” i bekantskapskretsen.
    Gamla vänner som man tappar pga att man berättar hur man ser på samhället idag.
    Känner ett gift par där ena parten hotar med skiljsmässa då den andra sticker ut huvudet utanför korridoren och tycker att ”Jimmie Åkesson har nog rätt gällande invandringen” .
    Såg nyss på tv4 att det vänder nu och vi går mot ljusare tider…..

    Liked by 3 people

  17. Christer Carlstedt skriver:

    Jag tror inte att man skall fästa så stor uppmärksamhet vid att bli kallad rasist och framför allt skall men inte bevärdiga de som använder tillmälet med mera uppmärksamhet än vad de redan fått.
    Jo, jag medger att det nöp till i hjärteroten första gången. Det var inte ett smack trevligt.
    Men – det fick mig att fundera på vad jag stod för.
    Var det verkligen på det viset att jag ringaktade människor utifrån hudfärg eller etnicitet?
    Jag kom fram till att det gör jag inte alls. Några av mina i särklass bästa vänner genom åren är afrikaner.
    Det stora flertalet jag mött däremot, och det är väldigt många efter nio års arbete i Afrika, vill jag inte alls ha med att göra.
    Fast då må jag väl tillägga att det stora flertalet boende på min ort vill jag verkligen inte heller ha på min vänlista. Blir jag möjligen ”vitofob” då?

    Sammantaget gör det att jag blir väldigt tveksam till den människosyn, som de som drar upp rasistkortet står för. Det tycks anse att mitt inre är becksvart därför att jag inte vill ställa upp på att försörja vem som helst som de själva väljer att ta under sina vingars beskydd och dessutom på förfärande oklara grunder.

    Det kan mycket väl vara så att tillskyndarna av migrationen de senaste åren känner sig väldigt goda och varma inombords av sin villkorslöst välkomnande attityd. Men det ger dem absolut inte privilegiet att fördöma mitt ifrågasättande av vettigheten i förflyttning av människor som saknar förutsättningar för ett drägligt liv här i landet. Då menar jag med drägligt att kunna vara självförsörjande och inte ligga andra till last.

    Får jag påminna om Löfvens senaste uttalande om tiggeriet och tiggarna? Det blir inget citat men meningen var i alla fall att vi inte kan fortsätta att ha det på nuvarande sätt och att tiggeri är ovärdigt.
    Alltså tiggeri är ovärdigt!

    Då måste jag nog fråga mig vad det handlar om då någon som ”flyr” från sitt land, eller i vart fall åtminstone drar därifrån, blir fast i bidragsberoende i Sverige för resten av livet och inte har varken förmåga eller ambition att göra något annat av sin tillvaro?
    Är inte det själva definitionen på tiggeri?
    Att begära att någon annan skall betala för min försörjning utan någon motprestation från min sida?
    Precis det som Löfven tycker är ovärdigt?
    Insamling i en mugg från de som ger frivilligt borde kanske rent av kunna räknas litet högre på skalan än de som får pengar insatta på sitt konto via högst ofrivillig skatteindrivning.

    Liked by 5 people

    • p2185 skriver:

      Jag blir ibland också kallad rasist. Då brukar jag fråga hur jag ska tolka det. Antingen avstannar konversationen eller också blir den intressant och utforskande. Jag brukar ”provtycka” och föreslår att den andre också kan försöka det. Inte sällan visar det sig efter ett tag att ömsesidigt ”provtyckande” kan leda till något slag av gemensam uppfattning i vilken ursprunget till konversationen mer eller mindre fallit.

      Gilla

  18. Jaxel skriver:

    Den moraliska hållningen som återges som nummer två i krönikan – gränslös medkänsla – kan man om man vill i enlighet med krönikan kalla för Jesusmoralen.

    Denna hållning predikas flitigt i flyktingdebatten. Inget hänsynstagande till egna, egoistiska, intressen kan hävdas utan att bemötas av någon variant av det sätt som Patrik blev bemött i skidbacken.

    Mycket, mycket få av dem som i debatten hävdar den gränslösa medkänslans princip är dock beredda att ta konsekvenserna av denna. Det är går dock alldeles utmärkt att gå till storms mot dem som avvisar denna princip i trygg förvisning om att dem man ondgör sig över kommer att ta ansvar för att man inte kommer att behöva ta konsekvenserna av sina egna ord.

    Man skulle kunna beskriva detta förhållningssätt som barnsligt – tonårsmässigt.

    P.S. Jag skulle ha full respekt för den människa som inte bara i ord utan också i praktisk handling lever upp till den gränslösa medkänslans princip. Har dock hittills inte träffat henne. Hycklare eller skrymtare för att använda Jesus ord finns det däremot gott om.

    Liked by 4 people

    • Johan skriver:

      HÄLLÖRAD kallades det förr på olika håll i Sverige…I betydelsen skenhelig… Personen lutade huvudet lite på sned och låtsades vara en riktigt god människa…I Skåne kunde man ibland höra: ”Din hällörade jävul…”. Det var raka rör för 40 år sedan…

      Liked by 2 people

    • JAN BENGTSSON skriver:

      På Jesu tid var väl välgörenhet en ensak, mellan individer?

      Man betalade nog ingen, eller lite, skatt, som gick till att hjälpa nästan?

      Då var det upp till det egna samvetet!?

      Gilla

  19. Staffan Persson skriver:

    Nej, PE är ingen rasist.Snarare finns det nog rousseauanska stråk hos honom. Den ädle, okorrumperade vilden, med kärnsunda instinkter. Inget ”samhälle” som kräver tribut utan det handlar om tjänster och gentjänster. Jaa,kanske har vi fjärmat oss för mycket från detta, men finns inte anledning till lite skepsis ? Ska man inte försöka hitta en balans mellan det instinktiva och det strukturella, institutionella? Nåja, kanske ”nordisk” eller ”protestantisk” kultur tidvis har utgjort denna balans. Frågan är på vilket sätt man kan knyta tillbaka till denna i dagens värld.

    Liked by 1 person

  20. Jennifer skriver:

    Det är till stor del medierna som är skyldiga till hatet och polariseringen i dagens samhälle. Att familj och grannar kallar en rasist för att man röstar så kallat fel om man är invandingskritisk beror på gammelmedias hat mot SD anhängare. Att nazistmedia hatar HBT folk och feminister är heller ingen nyhet. Allt detta hat är media skyldig till. Måtte historien döma alla hatande skribenter hårt.

    Liked by 2 people

  21. Peter skriver:

    Dr Janne fick säkert en moralisk kick och delar kanske rent av det inträffade på sociala medier. Detta att vara god på andras bekostnad är ganska typiskt för dessa heliga. Ett annat intressant fenomen är inkonsekvensen – de tar sällan avstånd från sann ondska såsom islamism och kommunism.

    Liked by 2 people

  22. Tor Arne skriver:

    Hur lyckas man med att få det att vara imot fri invandring till att bli rasism? Svar: intensiv propaganda och hjärntvätt. KGB-avhopparen Yuri Bezmenov förklarar metoden her, i ”How to brainwash a nation”

    Twittermeddelande från Totalförsvarsstiftelsen om denna videon med Yuri Bezmenov:

    ”Har du tagit del av KGB-avhopparen Yuri Bezmenovs tankar om strategier för destabilisering? Skrämmande likt det som pågår just nu.”

    A propos destabilisering: en kampanj för globalt kaos
    http://www.jpost.com/Opinion/Our-World-Soross-campaign-of-global-chaos-464770

    Gilla

      • JAN BENGTSSON skriver:

        Gmiksche!

        Man blev lite ledsen när Jimmie inte vågade säga att Trump var bra för oss Européer!
        En given draghjälp, värdefull för de som vill stoppa/bromsa tanklösa Globalister,
        som uppenbart vill störta Europa i kaos!

        Gilla

  23. eva eriksen edstrm skriver:

    hej .Det finns ett utmärkt ställe i ett av Paulus brev om balansen mellan att dela med sig och att själv inte lida nöd. Jesus inbjuder inte till lättja utan vill att vi ska förvalta vårt pund på ett klokt sätt, så att vi av detta kan hjälpa och bistå vår nästa. Med de pengarna som vi göder palestinska terrorister kunde vi få ordning på alla svenska bostadslösa plus massor av annat nödvändigt. Där kan man tala om att kasta pengar i sjön. att det är svårt för en rik att komma in i himmelen är en varning mot att hålla fast i rikedomen för sin egen del och ha sin kärlek där. Girighet och missundsamhet leder rakt åt häcklefjäll.

    Eva

    ________________________________

    Liked by 3 people

  24. Hovs-Hallar skriver:

    På Tage Erlanders tid, för några decennier sedan, var det den allmänna meningen i Sverige att hjälp till behövande i främmande länder främst var en frivillig angelägenhet, medan skattemedlen var till för oss svenskar.

    Numera har den mycket rimliga åsikten plötsligt blivit ”rasistisk”. Istället ska man tycka att betydande delar av våra skattemedel ska gå till lycksökare från främmande kulturer som kommit hit för att utnyttja vår otroliga naivitet.

    Det är som skulle jag sätta upp en skylt utanför mitt hus: ”KOM OCH TA FÖR ER!” och låta vem som helst förse sig av mina ägodelar. Vanvett, med andra ord.

    Liked by 4 people

  25. Tobbe skriver:

    Det är motvind för globalisterna just nu, kanske skaver det en del. Och visst är det jobbigt att söka fakta i svåra frågor, mycket enklare att spotta ur sig enkla kraftuttryck utan verklighetsförankring och känna sig god.
    För mig förefaller användandet av epitet som rasist/fascist/nazist som gamla billiga vänster-slagord och att man, om man slänger dem ur sig till höger och vänster (mest åt höger förstås) ger intryck av att vara dåligt påläst och agera känslomässigt.
    Tur att det fanns en skidbacke att susa nerför där sakargumenten tar slut.

    Gilla

    • JAN BENGTSSON skriver:

      Några decennier sedan, är drygt fyra!
      Enligt dagens vokabulär var Tage en brun rasist, en Islamofob!

      Jag trodde aldrig jag skulle säga följande…
      Vi hade nog behövt några Erlanders hos Sossarna)

      Fast då hade SD aldrig funnits…

      Gilla

  26. MartinA skriver:

    Bra artikel tycker jag.

    Observation ett kan inte upprepas nog ofta i det här landet, bravo!
    Observation två är också viktigt att säga. Bergspredikan är självutplånande att omsätta i praktiken. Även om min tro är att ”älska din nästa såsom dig själv” är en metod för att hantera ens egen dödlighet. För om jag lyckas älska min nästa såsom mig själv, behöver jag evigt liv då? Har inte religionens ration d’etere uppfyllts med det mandatet, är inte all mysticism om liv efter döden bara krusiduller för att trösta de mindre intellektuellt modiga?
    Observation fyra är också väldigt tänkvärd och bra och resonerar om sånt som jag själv inte förstår eller kan greppa.

    Gilla

  27. Sixten Johansson skriver:

    Att så skarpa skiljelinjer plötsligt uppstår mellan vänner, släktingar, makar, föräldrar och barn visar hur långt atomiseringen av samhället har gått. Utifrån en normal sekulär samhälls- och människosyn för bara 50 år sedan skulle sånt här vara obegripligt. Men det handlar om en sammansmältning av extrem individualism, religionssubstitut och indoktrinering. De fanatiska yttringarna är välkända för alla som har upplevt millennaristiska religiösa eller sociopolitiska rörelser. (På 30-talet väntade min egen farfar och halva byn på silverarkens ankomst; han tänkte slakta korna och dela ut köttet bland de troende och vägrade sätta potatis; farmor gick emot honom och satte potatisen med hjälp av de yngsta sönerna).

    Biskopar, präster och frikyrkopastorer missbrukar nu grovt sin makt och förtroendeställning och är så omogna och okunniga i sin själlösa bokstavsfixering och sin jakt på självtillfredsställelse, att t o m vi som inte ser oss som kristet troende måste börja lyfta fram och förklara Yeshuas budskap och kristendomens kärna.

    Yeshua var jude, respekterade sitt folk och sin religion, men ville reformera judendomens tillämpning och gudsbild. I detta misslyckades han, men i stället skapades Kristusmyten och idén om treenigheten, geniala och välbehövliga andliga uppfinningar. Yeshua trodde att himmelriket skulle komma inom en mansålder. Han talade därför ofta om vikten av att förbereda sig med fullaste hängivenhet, om hjärtats äkthet och renhet, om vikten av att söka sanningen. Allt bygger på frivillighet och fritt val och om att personligen ta konsekvenserna av det egna valet. Ingenstans i Nya Testamentet ges troende rätt att tvinga andra att tänka och göra rätt – allt sådant är vantolkningar av Yeshuas liv och lära.

    Yeshua hade veterligen inga barn, däremot bröder och systrar. Om bröderna skulle ha misshandlats och systrarna och modern hotats av våldtäkt och död, skulle då Yeshua ha bett dem bara vända andra sidan till? Rentav tvingat dem att göra det? (I förlängningen det som svenska biskopar, präster och frikyrkopastorer nu vill tvinga andra att utsätta sig för). Skulle Yeshua ha stått med armarna i kors och tittat på?

    Själv tror jag inte det, men om Yeshua skulle ha gjort så, vore han en usel och omoralisk människa och vishetslärare. Om han gjorde så i egenskap av gudsinkarnation skulle han vara en precis lika usel och omoralisk gudsgestalt. Vad har gudar att säga oss människor om hur vi ska leva? Inte ett dugg. Bara vi som är människor och enbart människor vet något om hur svårt livet kan vara, för det är bara vi som lever det. Det gudomliga behöver inte personifieras, men varje sann gudsinkarnation skulle ha stor respekt för människans och livets villkor och skulle djupt avsky den fariseism och skenhelighet som de svenska prelaterna och andra godhetsfromlare nu praktiserar.

    Liked by 3 people

    • Fredrik Östman skriver:

      Särsklit denna passus är sublim (vördnadsbjudande):

      ”Biskopar, präster och frikyrkopastorer missbrukar nu grovt sin makt och förtroendeställning och är så omogna och okunniga i sin själlösa bokstavsfixering och sin jakt på självtillfredsställelse, att t o m vi som inte ser oss som kristet troende måste börja lyfta fram och förklara Yeshuas budskap och kristendomens kärna.”

      Apokalyptiskt, skulle man också kunna säga.

      Liked by 2 people

  28. NETTANN skriver:

    Verbal batalj med antirasist är inte meningsfullt och det bör utfärdas hälso-varning för sådant! Skriftlig debatt kan däremot vara ytterst livgivande.

    I en muntlig diskussion kan godhetsnarkomanen dra fram den ena känsloyttringen efter den andra. Samtalet blir lätt en aning exalterat (med undertoner av ren ilska) och det finns en risk att man själv kliver över en slags behärskningsgräns och känner att något stiger åt huvudet. Siffror och andra vidimerade fakta som styrker den ena tesen kan bli svårt att knuffa fram, i samma takt som håret reser sig på samtalspartnern och han/hon stänger igen öronen. Det krävs smått övermänskliga krafter för att efter trettio sekunder stoiskt fortsätta att rabbla logiska argument. Snabbt grävs två skyttegravar.

    Vid skriftligt meningsutbyte råder helt andra mekanismer. Vansinnigheter som dansar in i inkorgen kan på ett simpelt sätt bemötas med t.ex. länkar till källfakta. Resonemang kan obehindrat utvecklas och dängas i huvudet på den som njutningsfullt ägnat sig åt ren överdosering av godhetsdroger. Ibland går det sedan att skadeglatt konstatera att aktuell person slutat att gilla strategiskt och taktiskt lämpliga PK-inlägg på t.ex. Facebook. Huruvida aposteln har öppnat ögonen i en bestående mening återstår dock att se men understundom verkar så faktiskt vara fallet.

    (Fast man får nog ta för givet att man själv aldrig kommet att ägnas en tacksam tanke och inte heller att någon djupare vänskap kommer att frodas – men det kan vara omåttligt tillfredsställande).

    Liked by 2 people

  29. Lars Holmdahl skriver:

    En definition av rasism:
    ”Det är rasism att på grund av någons ras förneka denne rättigheter som jag finner självklara för mig själv.”
    Ser man det så, så blir många Gutmenschen fullblodsrasister. All rasbaserad särbehandling, gå före i kön till exempel, blir då rasism.

    Jag brukar säga att jag aldrig besöker ”hatsiter” såsom afonbladet.se, svd.se, dn.se, svt.se, osv. Så berättar jag att jag ofta besöker ”hatsiter” som det godasamhallet.com, friatider, etc, vilket gör mig till nazist-rasist-fascist. Det är rätt kul; trollen spricker i ljuset.

    Jag tror att PK-människorna börjar bli smått desperata. Den senaste fanflykten tyder på det.

    Liked by 2 people

  30. Rutger skriver:

    Hej Patrik, du halkar in på islam och zakat, ”Islams tredje pelare, den obligatoriska allmosan – zakat – är inrättad till förmån för behövande”. Vilka behövande, en stackars fattig sate som är kristen eller jude? Får han zakat? NEJ!! Det står i sharialagen att ”It is not permissibleto give zakat to a non-Muslim”. Detta upprepas flera gånger. Zakat var den allmänt påbjudna allmosan till de fattiga muslimerna. Vidare sägs det ”It is permissible to give Charity to a non-Muslim. Man får lov att giva en gåva till icke-muslimer men den officiellt påbjudna allmosan får endast ges till muslimer.
    Övriga människor måste betala Jizya, en personskatt vars minimum var 4.235 gram guld. Den togs ut av män och detta minimum var lika med en dinar. Man kunde även ta ut mer. En fattig man som inte kunde betala straffades på olika sätt men det var kalifen som bestämde hur och kalifen kunde även bestämma att personen slapp betala. En vanlig följd var att bli såld i slaveri. Denna personskatt för icke-muslimer betydde i det långa loppet en egendomsöverföring från icke-muslimer till muslimer medans zakat-skatten var utformad så att egendom från muslimer alltid stannade hos muslimer.

    Gilla

  31. RD skriver:

    Tänk att Sverige en gång, för inte speciellt länge sedan, var världsunikt med sin befolknings-statistik. Järnkoll så långt bak som till 1600 talet tack vare bland annat kyrkböckerna. Alla hade korrekta personnummer och jag tror inte det förekom felaktiga åldrar överhuvud taget. Jag begriper inte hur våra system ska hålla ihop med dom i dag omfattande identitetsbedrägerierna där ålder och namn uppges fritt, ofta utefter personliga behov. Man kan ha en identitet som är pensionär och med det pension, en som är medelålder för arbete, och ännu en medelålder för bidrag. 3 identiteter, tredubbla inkomster. Man lånar barn av varandra för utökat barn och bostads-bidrag. Grannländer skickar hit sina barn som ensamkommande. Folk födda i Sverige söker här asyl som flyktingar. Etcetera. Allt detta är känt sedan länge och rena fakta, riksdagen blundar.

    Det är ett nystan av obehagligheter omöjligt att reda ut. En på migrationsverket berättar: ”Jag har mött ett tiotal personer som är födda i Sverige men som har ansökt om asyl här. När de väl har fått PUT och kommer för att få ut id-handlingar pratar de flytande svenska. Det har hänt att de har skrattat åt mig när jag har ifrågasatt dem.”

    Även vid kriminell verksamhet blir ”utmaningen” med ID lösa och/eller fler-identifierade kringstrykare allt större. Åklagarmyndigheten rapporterar: ”..det ökat lavinartat. Det kommer fler och fler hit som slänger sina identitetshandlingar” och fyller i att ”att slå fast vem och hur gammal XXX är försvåras av att arabländerna i Nordafrika inte vill ha tillbaka de kriminella”

    Senaste terrordådet i Paris präglades av svensk slapphet då en ”Malmö-bo” med 4 olika identiteter deltog i massmordet.

    Andra infallsvinklar på att inte veta vem som är vem är intern säkerhet. Om stora oroligheter, eller i värsta fall krig, utbryter kommer allt snabbt förvandlas till en mardröm. Vem är vem, vem ska

    Gilla

  32. Lars Åhlin skriver:

    I grunden inser alla nog alla att ett gränslöst omhändertagande är omöjligt. Alla förstår att det är skillnad på (moralisk) räddningsplikt – att akut rädda liv/hälsa när det kan göras utan större risk eller kostnad – kontra underhålls/försörjningsplikt, ibland livet ut. Ett annat sätt att reda ut begreppen moraliskt är att skilja mellan mänskliga rättigheter – rätt till frihet FRÅN förföjelse och förtryck – kontra medborgerliga rättigheter – bl a delaktighet i finansiering och förmånsmottagande inom en stat.

    Gilla

  33. Arthur skriver:

    Skall vi gissa att skidåkarjanne är journalist eller yrkespolitiker. Så där kan man inte uppföra sig om man skall arbeta med vanligt ärligt folk. Medarbetare skulle inte uppskatta att bli hållna för rasister.

    Gilla

  34. Bjarne Däcker skriver:

    Jag tror att allt annat än åsikten (1) att Sverige bör avvecklas, (2) att svenska folket bör deporteras till Kamtjatka samt (3) att Sveriges geografiska plats bör fyllas med minst 30 miljoner invandrare från MENA innebär att man är rasist.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s