Gästskribent Christopher Jarnvall: Dåliga tänder i det goda samhället

logo­DGS

Som medborgare i Sverige betalar man normalt hela sin tandvårdsräkning upp till 3 000 kronor. Vid kostnader över 3 000 tar Försäkringskassan 50 procent av räkningen, enligt den lista över referenspriser (se TLV.se) för tandvårdskostnader som finns. Lagar någon tänder för mer än 15 000 kronor, tar Försäkringskassan 85 procent av kostnaden. Detta gäller under en ettårsperiod. Sedan börjar man om med att jobba sig upp mot högkostnadsskyddet, så att säga. Dessa data enligt handläggare vid Försäkringskassan. Har man dåliga tänder blir det en dyr historia för varje svensk.

Några lösryckta exempel ur prislistan: En enstaka akutundersökning hamnar runt en tusenlapp. Stannar det där, vilket det ofta inte gör när det är akut, tuffar det på. En ordinär tandutdragning kostar mellan en och två tusenlappar, beroende på ingreppets art. Inte sällan betydligt mer. Handlar det om kirurgi i en begränsad del av käken ligger prislappen mellan tre och fyra tusenlappar per ingrepp. Implantat kostar runt 2 500, en enstaka rensning och rotfyllning hamnar enligt listan på 3-4 000 kronor. Då talar vi alltså om minimipriser för ett ingrepp. Rör det sig om människor med dåliga tänder – och det gör det ofta då det gäller migranter som kommit till Sverige – kan det förstås bli mycket dyrt. För skattebetalarna.

Barn i Sverige har i regel fri tandvård till cirka 20 år. Detta varierar en del beroende på vilket landsting man bor i. I exempelvis Östergötland gäller fri tandvård till och med 19 år. I Västra Götaland – för att ta ett annat exempel – har man fri tandvård till den dag man fyller 24. De så kallade ensamkommande barnen har fri tandvård till 18 år. Därefter är de ju inte längre ”barn” ens i lagens mening. Asylsökande, som fyllt i alla nödvändiga papper, betalar själva inget för akuttandvården. Landstingen går i stället in och beslutar från fall till fall och återfakturerar i sin tur Migrationsverket. I vissa fall handlar det om stora, kostsamma ingrepp.

EU-medborgare på tillfälligt besök skall enligt regelboken ha med sitt EU-kort för att få tillgång till tandvård i ett annat EU-land. Återfakturering skall sedan, vad jag förstår, ske till respektive EU-land som har det yttersta ansvaret för sina egna EU-medborgare. Tandvårdsförsäkringarna kan dock variera högst väsentligt beroende på vilket land vi talar om.

Jag har även förstått att Försäkringskassan inte har järnkoll på alla dessa regler. Åtminstone inte om man frågar dess handläggare. Det är ett antal sådana frågor från mig till F-kassan som inhämtat fakta till denna artikel. Och det är rätt komplicerat. Särskilt besvärligt borde det bli när det gäller återfaktureringen. Till slut blir väl Migrationsverket sittande med ”Svarte Petter”, det vill säga slutfakturan. Eller egentligen: Den avslutande återfaktureringen sker gentemot Sveriges skattebetalare. När man sedan, som asylsökande, har fått uppehållstillstånd är det inte längre fritt fram. Detsamma gäller även svenska medborgare. I den mån vi inte kan betala, får vi gå till socialen.

Exakt hur stor kostnad varje enskild immigrant belastar det allmänna med, då det gäller tandvården, är svårt att avgöra. De nyanlända tilldelas provisoriska personnummer, som sedan kan ändras vartefter processen fortgår. Så individen blir svår att följa. Men det är ändå den totala räkningen som är intressant och den blir rätt omfattande. Men alltså rätt svår att dela upp.

Låt oss säga att ett antal genomsnittliga akutbehandlingar under asyltiden hamnar kring 5 000 för var och en. Multiplicera med de 163 000 asylsökande som kom bara under 2015. Alla har förstås inte behov av akut tandvård, men tag bort några tiotusental (148 000 var över sju år) och lägg ihop med tidigare hundratusentals asylsökande. Det blir i så fall mycket pengar. Bara för tandvård. Sedan, när man har fått uppehållstillstånd, hamnar en stor del av dessa människor (allt finns specificerat hos SCB) utanför arbetsmarknaden, d v s lyfter bidrag för sina utgifter. Då fortsätter kostnaderna. Tillslut blir det åtskilliga miljarder.

Nå, vi kanske har råd med denna och andra kostnader – vi sägs ju vara så rika i Sverige. Och en och annan läsare kanske tycker att mitt resonemang avslöjar en njugg inställning. För dåliga tänder kan ju i sin tur förorsaka andra problem i kroppen. Så en insats i munnen kan på så sätt vara förebyggande.

Ja, det kanske är så att jag är njugg. Men samtidigt är det nyttigt att veta vad det kostar och den övergripande frågan är: Skall detta verkligen läggas på svenska skattebetalare? Det handlar om människor som aldrig har bidragit till vårt samhälle och ofta heller inte kommer att göra det. Tillslut är man sig själv närmast. Och det är inte ologiskt att anta att den som skall åtnjuta välståndet också måste betala en del av räkningen.

Men oavsett man vill vara generös med svenska resurser eller – som jag – sparsam, känns det ändå rätt märkligt att ingen ens verkar bry sig om att minnesdebitera var och en nykommande, bara ger bort vad svenska medborgare faktiskt aldrig får sig till skänks.

Signalen till omvärlden är tydlig: Det går bra att komma och laga sina tänder gratis i Sverige. Det är svårt att bedöma hur ofta den signalen är avgörande för att man skall ta sig hela vägen till Sverige eller ej. Det finns troligen andra skäl som väger tyngre. Men fri tandvård medan man söker asyl – och det kan alla göra – är ändå inte fy skam.

Ni som fortfarande tycker att jag är småsnål, se det så här: Det är sannolikt så, att man använder biståndsbudgeten till denna hantering. Det är kanske rätt ur snäv, svensk, nationalekonomisk synvinkel. Pengarna går ju så att säga tillbaka till den svenska marknaden. Lågt räknat borde det handla om minst en miljard bara i tandvårdskostnader varje år. Just den posten kanske vi kan bjuda på – eller inte. Men ur ett mänskligt perspektiv funderar jag på om medlen inte hade gjort större nytta i flyktinglägren kring Syrien. Och det är väl egentligen inte orimligt att man i alla fall på pappret får stå för en egenavgift som asylsökande? Det får vi andra göra.

Detta som en liten detalj i det hela. Här i vårt generösa Sverige.

Christopher Jarnvall är sedan många år verksam som skribent, ger ut böcker och nyhetsbrev samt jobbar med public affairs. Han har för egen del bra tänder. Han har numera tecknat ett friskvårdsavtal med landstinget och F-kassan men har också lagt ut mycket pengar till tandvård genom åren.

40 reaktioner på ”Gästskribent Christopher Jarnvall: Dåliga tänder i det goda samhället

  1. arne f jaderfa skriver:

    Ja man blir deprimerad. Våra politiker har brutit samhällskontraktet. Jag vidhåller att jag inte kan förstå hur man kan fortsätta att rösta etablissemang. De måste straffas för att kunna bättra sig, de värsta syndarna måste bort, ymnighetshornet är slut, jag är säker på att man insett det i cissa läger, S och M, när man likt Johan Westerholm blickar framåt ett par år.

    Det är kort och gott så här: invandrarna och EU-migranterna är en belastning. En systemförstörande belastning.

    Våra politiker måste straffas med SD, inget annat vänder skutan.

    Liked by 7 people

    • enkelriktat skriver:

      Folkomrösta då, och få bort dem, eftersom vi bröstar oss med demokatin (och allt vad den innebär) i Sverige, vi är ju världmästare och världsbäst på det och mycket annat.

      För, enligt dig, antar jag, alla våra problem kommer bli lösta när alla invandrare hänvisas ut ur riket, både papperslösa och de som har fått papperna.

      Väck med dem bara, och vi återgår till det förlorade paradiset, städa, köra buss, göra skitjobb (om ens de får det), det finns gott om dem som vill göra sånt.

      Vårt ekonomi kommer då åka uppåt som en raket, och det kommer födas nya jobb, teknologier, ideér osv. när vi inte längre tänker och ger medialt utrymme till de utländska, eftersom de inte finns ju då kvar i landet. Någon av dem.

      Gilla

  2. Bo Sobéus skriver:

    Hej

    Var vänlig berätta var det går att få ett implantat för 2.500:-.
    Det kostar min. 10.000:- max = finns ingen övre gräns.
    2.500:- är inte korrekt.

    Liked by 2 people

  3. elfyma+ skriver:

    Samhället blir alltmer korrupt. Det börjar likna Grekland.

    Allt fler snyltar på den svenska välfärden.
    https://varjager.wordpress.com/2014/02/13/far-nyanlanda-gratis-tandvard-i-sverige/

    Allt fler jagar bidrag och subventioner för att leva på andra. Inte ens överklassen vill betala sina nöjen ur egen ficka.
    https://varjager.wordpress.com/2010/01/28/finkultur-battre-an-bilindustri-i-de-korrektas-sverige/

    Allt fler skattetrixar och jagar avdrag för att slippa betala för sig och för andra.
    https://varjager.wordpress.com/2014/01/27/ferrari-som-lakarbil-inte-riktigt-trovardigt/

    Vi kommer att få skatterevolter när hårt trängda arbetare och pensionärer inser att de snart är de enda som betalar skatt..
    https://varjager.wordpress.com/2013/02/07/latt-att-vara-generos-nar-man-sjalv-inte-betalar-skatt/

    Liked by 1 person

    • Peter skriver:

      Varför en jämförelse med just Grekland?! Tror du verkligen att Sverige har haft minimalt med korruption och att det nu har börjat ”spåra ur”? I sådana fall så rekommenderar jag att du läser på.
      Korruptionen i Sverige är utbredd och går mer på djupet än vad de flesta tycks tro och så har det varit under oöverskådlig tid. Den tar sig helt enkelt lite annorlunda uttryck än i vissa andra länder, för att inte tala om att begreppet korruption är extremt snävt i detta land.

      Liked by 1 person

      • gmiksche skriver:

        Sverige har en annan sorts korruption än Grekland. Det som kallas för vänskapskorruption bl a. Den sitter i allmänhet högre upp i samhällsstrukturen. Gemene man drabbas bara indirekt av den. I Grekland drabbas alla direkt och, jag förmodar, mer eller mindre alla är tvungna att vara en del av korruptionen för att klara sig. Exempelvis för att få sjukvård eller tandvård eller byggnadslov m m.

        Gilla

  4. Elisabeth Henriksson skriver:

    Jag har en god vän som är tandsköterska på Folktandvården, hon beklagar sig ofta över att de ”nyanlända” inte passar tiderna utan kan komma flera timmar eller dagar senare än bokad tid.
    De förstår inte problemen med sådant beteende utan säger ”jag är ju här nu”.
    Enlgt henne har 100% av dem, barnen inkluderade, karies.

    Min brygga jag har över fyra framtänder p.g.a. en cykelolycka brast och föll i bitar i somras, det kostade mig 15.627 kr trots att försäkringskassan tog delar av kostnaden.

    Liked by 2 people

    • leena44 skriver:

      I andra länder (förmodligen de flesta andra) betyder inte ”kom klockan två” att man sja komma exakt 14.00 utan kom någon gång mellan 14.00 och 14.30. Immigranter till Sverige måste naturligtvis upplysas om hur vi i Sverige ser på exakta klockangivelser.

      Liked by 1 person

      • Elisabeth Henriksson skriver:

        Men min vän säger ”flera timmar eller flera dagar” försent.
        Alltså kan kl. 14:00 på tisdag bli kl. 16:00 på fredag för de nyanlända, de kommer när de har tid/lust helt enkelt. Kostar enorma summor i nyttjad tid om inte den som skulle varit där kl.09:00 måndag skulle dyka upp just kl. 14:00 tisdag, vill säga.

        Gilla

  5. gmiksche skriver:

    En liten detalj i det hela. De finns en uppsjö liknande detaljer. Det är viktigt att varje detaljk vaskas fram.

    Ett sätt att komma billigare undan är att åka på semester till Orban’s Ungern och få utmärkt tandvård till betydligt lägre pris. Man har råd att betala allt själv och strunta i att tampas med försäkringskassan. En liten detalj: jag har svårt att tänka mig att ett implantat kostar 2500 kr. Snarare det fyrdubbla eller mer. Möjligen menar Jarnvall kostnaden för själva implantatet exklusive kostnaden för implantationen.

    Jag läste för inte alltför länge sedan att många EU-länder, bl a Grekland, ligger efter i betalningen av vårdkostnader för EU-medborgare, som fått gratis sjukvård genom att uppvisa sitt EU-sjukvårdskort. Jag har för mig att siffran var 60-70 miljoner kronor. En liten post, s a s en detalj i konkursmassan. För konkurs blir det om det fortsätter på det viset.

    Liked by 3 people

    • Janne skriver:

      En liten detalj- EU medborgare får inte ”gratis sjukvård” i Sverige, de skall själva betala lika mycket som vi i patientavgift. Men en del av de kan uppge sig att vara ”papperslösa”- då blir allt gratis.
      En annan detalj om vådern i andra EU länder. Reglerna är olika vilka som får vård i deras eget land. Alla är inte alls försäkrade som i Sverige. Har en bekant från Polen- där måste folk själva se till att deras premier till deras F-kassa är betalda.
      Om man inte arbetat, är registrerad arbetslös eller jobbar svart får de betala hela vårdkostnaden själva och deras F-kassan ställer inte ut några EU försäkringskort.
      Bara den som har försäkring i respektive land kan få ett sådant.

      Liked by 1 person

      • gmiksche skriver:

        I regel är folk försäkrade utomlands. T o m romer i Rumänien, fast inte alla. De utlänningar som har råd att semestra i Sverige eller att arbeta här, de har råd att vara försäkrade.

        Att det finns människor i en del EU-länder som saknar försäkring är en annan sak. Kvantitativt borde detta vara utan betydelse för svenskt vidkommande. Det som är den väsentliga skillnaden mellan EU-länder, det är vårdkvalitén. Patientavgiften i Sverige är mycket låg i förhållande till kostnaden för vården. Den är inte betungande för de allra flesta utlänningar som kommer hit och inte för oss heller, om jag undantar fattigpensionärer. Jag skrev nyligen på denna blogg om hur det förhåller sig med romska tiggare som, för att slippa bli identifierade som sådana och i princip riskera utvisning då de stannar längre än tre månader, sällar sig till de papperslösa och behandlas av många landsting som sådana – trots bättre vetande. Snyltgäster med andra ord, som välkomnas av godhetsfalangen, vars medkänsla för svenskar som har det dåligt är synnerligen begränsad.

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        När jag var på Danderyd var det ett j-a hallå om en faktura som måste ställas ut med adress och f-n vet allt. Till slut fick jag så fakturan i handen: 0,- kr.

        I Österrike betalar vi ingen patientavgift. Men så är väntetiderna mycket kortare också och man får träffa läkaren öga mot öga.

        Gilla

  6. arne f jaderfa skriver:

    Till alla er som inte tagit steget från dröm till verklighet och röstar därefter så instämmer jag i kören från arabvärlden i ett hjärtligt

    Jalla, himaar, jalla!

    Liked by 2 people

  7. Lennart Bengtsson skriver:

    Det som beskrivs här är en faktor som bidrar till att höja den svenska bruttonationalprodukten genom att öka genomströmningen av kapital i samhället. Detta har landets finansminister med glädjande blick meddelat.

    Emellertid, detta kan bara fungera så länge som det finns överkapacitet i välfärdsstaten. Eftersom inflationen fortfarande är negativ verkar detta fortfarande vara fallet. Det betyder dock ingalunda att de svenska medborgarna får det bättre utan snarare tvärtom då deras vård mm måste nedprioriterad för att klara anstormningen utifrån. Kanske man här kunde lyssna litet på engelsmännen som också tänker på de egna och inte bara på de andra.

    Vidare är den ökande välfärdsverksamheten tyvärr inte hållbar då den måste finansieras med lånade pengar alternativt överbeskattning vilket kommer att drabba barn och barnbarn. De som oroar sig fördärvade över en klimatkatastrof som media serverar dagligen borde också fördela en del av sin oro till sin framtida pension och till sina barns ekonomi.

    Liked by 2 people

  8. Matts Ekman skriver:

    Obegripligt att man inte kan införa ett CSN-liknande system med lån. Även om det fuskas ordentligt även med gällande CSN-system (framför allt med många som flyttar utomlands) och att man inte kan räkna med full återbetalning – så skulle systemet i alla fall gen något tillbaka plus vara ett ordentligt signalsystem att det inte är gratis!

    Liked by 1 person

    • Janne skriver:

      Det skulle vara mycket bra system för alla asylsökande. Man skulle kunna låna pengar under asylprocessen men tvingas betala tillbaka senare.

      Gilla

    • Anna skriver:

      Jag har i jobbet hanterat handlingar som rör de lån som invandrare kan söka hos CSN för etablering=köp av husgeråd och möbler etc . Jag sitter själv med dyra CSN- lån för studier och betalar tillbaka 3500 kronor i månden av mina skattade pengar. Men ett lån är ett lån och ska betalas,, men tydligen inte så för det nya frälset – gång på gång stöter jag i jobbet på dokument där CSN avskriver lånen till de ”nyetablerade” När jag såg detta för första gången föll ”godhetsfjällen” från mina ögon och jag blev helig förbannad! Så ni kan lita på att om invandare ( asylsökande , ”eu-migranter” , ensamkommande ”barn”) skulle få än mer lån från CSN, då skulle de lånen avskrivas bums. Det är bara om du av födsel är svensk medborgare som du ska betala CSN tills du dör!

      Gilla

  9. oppti skriver:

    Dåliga tänder är en klassmarkör.
    Av nån anledning så är dåliga tänder en klassmarkör. Är detta inte ett bevis på att det är annat än pengar som skiljer oss åt?
    Utbildning , rutiner och förmåga till disciplin.
    Eller är det så att tandborste och tandkräm är för dyrt?

    Liked by 1 person

    • Göran skriver:

      Dåliga tänder är en kunskapsmarkör. Alla människor har förutsättningar att skaffa sig den kunskap som behövs för att förstå hur man håller sina tänder i gott skick.

      Liked by 1 person

      • gmiksche skriver:

        Stämmer för det flesta, dock inte alla. Bakteriefloran i munnen skiljer sig avsevärt mellan människor samtidigt som dess sammansättning är stabil över lång tid. Det finns grupper som av den anlednigne har mycket högre kariesbenägenhet än huvuddelen av befolkningen.

        Gilla

  10. Rikard skriver:

    Hej.

    Tandläkarhögskolan är att rekommendera för den som bor på rätt plats.

    För den som törs: vägra att betala mer än sk flyktingar, och driv det som ett diskrimineringsmål. Centrum för rättvisa kanske vore intresserade.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Liked by 4 people

  11. Christopher Jarnvall skriver:

    Tack, alla, för era kommentarer. Som jag skrev handlar det om kalkyler i underkant. Även dessa ser illa ut. De angivna priserna kommer alltså från TLV.se och är referenspriser, utifrån vilka man får ersättning. De ligger också i underkant – sannolikt oftast betydligt dyrare ute hos tandläkare. Och – slutligen – biståndspengarna som bidrar till den svenska marknadens flöde är ju just bara konstgjord andning. Bra för att få hjulen att snurra på, men inget som genererar riktig tillväxt.

    Gilla

  12. Hovs--hallar skriver:

    Det drunknade barn som valsades runt i media förra året, i syfte att provocera fram tårar och skapa acceptans för flodvågen av migranter till i synnerhet Sverige, hade en far som ville få tandvård gratis. Och det var DÄRFÖR han tog med familjen på en vansinnesfärd ut på öppna havet med känt resultat.

    Alla familjemedlemmar drunknade när den lilla båten kapsejsade, UTOM fadern.

    Familjen var inte alls ”på flykt undan krig och förföljelse”, utan hade en fristad i Turkiet. Men där bjöds det tyvärr inte på gratis tandvård.

    Vad kan vi lära av detta?

    1) Den magnetiska lockelse länder som Sverige tydligen har på migranter ligger i att man här får så mycket ”gratis” (socialbidrag, sjukvård, tandvård, osv.), som man INTE får gratis i andra delar av världen.
    Ta bort dessa gratisförmåner, och migrantströmmen upphör!

    2) Dessutom slipper vi då få fler drunknade barn i Medelhavet, eftersom det inte längre lönar sig att göra sådana improviserade båtresor.

    Men för att kunna dra dessa enkla slutsatser måste man kunna tänka logiskt. Och den förmågan verkar vara på utdöende i Sverige numera.

    Liked by 3 people

  13. Göran skriver:

    Tandläkarkostnaden för de flesta människor är små. Lägg undan 200 kr per månad i egen tandläkarförsäkring. Håll ren era tänder. Ät mat som inte förstör dem, t.ex. socker. Ni kommer att ha några tusen i tandläkarkostnader under ert liv. Ni får en slant att spendera på vad ni vill med tiden. Med personligt ansvar är tandvårdskostnad en icke-fråga.

    Gilla

    • Elisabeth Henriksson skriver:

      Vi är många som p.g.a. sjukdomar och/eller medicinering har en försämrad tandstatus oavsett vad vi äter eller hur väl vi sköter våra tänder. 2400 kr/år i undanlagda pengar räcker ingenstans för oss.
      Du har rätt i att det kan handla om okunskap, okunskap hos er som begåvats med god hälsa, ni har ngen anng om vilka tandvårdskostnader vi andra kan drabbas av årligen.

      Liked by 1 person

  14. Agneta Berglöw skriver:

    Folktandvården har nu fått en aldrig sinande ström av asylsökande med utbredda kariesangrepp.
    Det här med gratis tandvård, gratis medicin gratis glasögon för barn o ungdomar upp till 18 år är ju en otrolig förmån för barnfamiljer som dessutom uppbär barnbidrag.
    En grupp som definitivt har ett ökat behov av tandvård o har stora utgifter för mediciner då man ofta av åldersskäl drabbas av olika sjukdomar samt synnedsättning av olika grad,men som inte får en krona i bidrag. Gratis för denna grupp är väl inte o tänka på.De har ju så generösa pensioner!!!
    Det här landet o med socialdemokrati till förb……kan få vem som helst att bli kraftigt illamående.

    Liked by 2 people

  15. Leif Lindau skriver:

    Enligt uppgifter i utlädska media så fungerade den svenska tandvården som signalpolitik och attraktiv fakor för den flyktingsmugglare, nu dömd, som var upphov till sin egen sons död och en massiv mediakampanj för ökad invandring till Sverige.

    Liked by 2 people

    • enkelriktat skriver:

      Just det… för att livet som i ”att leva ett rikt och bekvämt liv, med båt, villa och allt som ingår, och inte behöva jobba alls” – det är därför alla de flyktignar kommer till Sverige.

      Att åka såpass långt för att just kunna få i princip gratis sjukvård är ju en målsättning i livet, det vet väl alla.
      Strunt i all utländsk media anger siffror om hur många av de ”nyanlända flyktingar” eller invandrare i allmänhet har fått ett riktigt jobb i Sverige. I synnerhet de första, men även de andra (som gärna ses om en belastning, så som man skriver i en del kommentarer här).
      Samma siffror som i utlandet omnämns som katastrofala.
      Men såna detaljer ur utländska skriverier och tyckanden skall vi inte ange i Sverige, inte i våra kommentarer.
      Inte minst för att det inte är heller bra om de inflyttade tar våra jobb.
      Bidrag skall man inte ge dem heller. Det som återstår att leva på blir typ luft, men ja, då kommer dem väl att fatta att det är bara att packa grejer o åka.
      Kanske, men bara kanske, får de bidrag för att betala biljetter för resa ut ur landet.

      För… det är ju allt superbra att först ta emot folk, sen ge dem aldrig något jobb, sen när de förlorar jobb så sätta dem i bidragssystemet, och bolla lite med dem där… och slutligen använda som slagpåse i debatten hit o dit, i all evighet.

      Vad skulle man annars ha att gnälla om ?

      Gilla

  16. jaxel skriver:

    Läste bloggen som Elfyma hänvisar till. Jag blir upprörd över dessa kändisar som visar förakt för dem som är beroende av den svenska modellen och välfärdsstaten och som samtidigt är oroliga över invandringens effekter på densamma.

    Dessa kändisar som i mycket liten utsträckning är beroende av välfärdsstaten. Dessa kändisar som lever ett liv i överflöd boende i reservat typ Södermalm, där det knappt finns en invandrare. Möjligen undantaget någon väletablerad dito, typ Selimovic (bara ett principiellt exempel, vet inte en ens om han bor där och inget ont om honom).

    Ibland får man höra vad dessa kändisar drar in. Visst kan man förvänta sig att det är mycket, men undertecknad har ändå flera gånger blivit förvånad över hur mycket.

    Dessa kändisar som uppenbarligen inte drar sig det minsta för att efter bästa förmåga undvika att bidra till välfärdsstatens finansiering och fortlevnad.

    En synpunkt i all välmening. För att kritiken i bloggen i verkligen skall bita krävs konkretion i form av siffror. Exempelvis: hur mycket har de dragit in via bolag. Hur mycket har de deklarerat och skattat för. Typ de senaste två, tre eller fem åren som är tillgängliga. Deklarationsbesluten för individerna är ju offentliga och detsamma gäller bolagens årsredovisningar.

    Något sådant innebär förstås ett journalistiskt arbete. Skulle vara intressant att se för några högprofilpersoner typ; Niklas Strömstedt, Schyffert, Aschberg, Wolodarski, Klein m fl.

    Som påpekats tidigare har dessa kändisar självklart all rätt i världen att visa medkänsla med alla som har det svårt i hela världen om de gör det med egna tillgångar eller insatser. Jag tror att det bara är ett fåtal av dem som pratar högt och ljudligt om medkänsla som i praktiska handling visar sådan. Ett första steg kunde ju vara att i linje med förmåga bidra till välfärdsstatens finansiering.

    Visst är det trevligt att känna sig godhjärtad och generös. Uppenbarligen är det alldeles särskilt tillfredställande när det inte kostar något i form av egna uppoffringar.

    Liked by 1 person

  17. jaxel skriver:

    Hovs:

    Ja, fadern till den drunknade Alan Kurdi hade förlorat tänderna. Önskan om tandimplantat var tydligen den drivande kraften bakom den olycksaliga färden mot Europa. Detta framgår mycket klart av intervjun med systern nedan. Givetvis rapporterade inte MSM om grundorsaken till tragedin.

    Leif Lindau:

    Har fadern till Alan Kurdi blivit dömd för människosmuggling? Gärna en referens. Det är förstås inget som rapporteras av MSM. Redan strax efter olyckan publicerades artiklar som indikerade att fadern deltagit i människosmugglingen. Återigen inget som rapporterats i Sverige (om någon önskar kan jag försöka leta reda på ytterligare länkar förutom den nedan).

    I en inklippt videoIntervju i en artikel i the Guardian erkänner fadern att han körde båten när den välte, men drar en fullständigt osannolik historia om att den egentlige föraren blivit skrämd av sjögången och hoppat i vattnet. Han skulle därmed ha blivit tvungen att ta över ”rodret” enligt egen utsago. Verkar mycket troligt att fadern faktiskt var båtens förare.

    http://www.theguardian.com/world/2015/sep/03/refugee-crisis-friends-and-family-fill-in-gaps-behind-harrowing-images

    Hur ansvarsfullt är det att, med största säkerhet utan allmän sjövana eller vana från den aktuella båttypen, sätta sig till rors vid en sådan färd. Om vi antar att fadern faktiskt styrde båten så var detta faktum förmodligen en mycket viktig orsak till olyckan. (En erfaren förare har givetvis en helt annan förmåga att hantera svårigheter. ) Fast om vi skall lyssna på media så var det istället alla de som inte är för fri invandring som var ansvariga. Den mycket framstående industrimannen Magnus Storch gick så långt som att jämställa SD med barnamördare (Studio ett 18 september 2015)

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6258570

    Liked by 1 person

  18. Annlouise Johansson skriver:

    Ja jag håller med om att det mesta är galet, att vi som betalt skatt sedan ungdomen ska betala för människor som aldrig bidragit med en krona till välfärden.
    Jag har inte råd att gå till tandläkaren.
    Men nu är det som det är och vi kan inget göra, allt sker ovanför våra huvuden.
    En fråga. Hur är det tex om man flyttar till England och börjar arbeta där, men fortfarande skriven i Sverige.
    Här mad rätt till gratis tandvård där?
    Eller har dem ett annat system för migranter?
    Tacksam för svar.

    Gilla

  19. Christopher Jarnvall skriver:

    Roligt att min artikel fick igång en diskussion kring detta. Ja, det är mycket pengar som allt detta kostar. Priserna är alltså i underkant. De är TLV:s referenspriser. Kände att TLV var bästa källan. Sedan må var och en plussa på efter egen erfarenhet. Någon av er nämnde Storbritannien och vilka sociala förmåner man som EU- medborgare åtnjuter där. Just den biten är ju en av stötestenarna i förhandlingarna med UK om fortsatt medlemskap. Exakt hur tandvården hanteras i det paketet vet jag inte, men det handlar om att premiera britter.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.