Min uppfattning om tiggeri

8-26-13_11971

Patrik Engellau

Det har tagit mig några månaders funderingar att komma fram till vad som nu känns som en stabil uppfattning.

Den som av detta drar slutsatsen att frågan är svår har fel. Frågan är lätt. Att det ändå krävts så mycket möda av mig beror på att det legat en föreställning i vägen för logiken och bromsat tänkandet.

Den blockerande föreställningen är memen, idén eller känslan ”jag skäms för att jag har det bra”. Så länge jag behärskades av den känslan gick det inte att komma fram till något annat än att tiggarna borde ha fritt vivre och fri tandvård på kommunens bekostnad.

Mitt filosofiska genombrott kom när jag bytte ut den där föreställningen mot en variant av innebörden ”jag förtjänar att ha det bra”. Jag tycker faktiskt att jag gör det. Visst, livet har gett mig en massa tur och mycket hjälp från andra, men jag har jobbat hårt också. Med den utgångspunkten gick det plötsligt att tänka.

Mänsklig samvaro består i stort sett i att människor förenar sig i förverkligandet av gemensamma projekt. Man jobbar och drar åt samma håll. Tänk dig ett fotbollslag med elva personer som bestämt sig för att slå motståndaren. Plötsligt lämnar två spelare planen, tar fram var sin pappmugg och övergår till att tigga pengar av publiken varpå laget förlorar. Att överge de gemensamma ansträngningarna för att se om sitt eget hus är osolidariskt.

Eller anta att turistbussen kört i diket och att alla passagerarna måste lägga axeln till för att baxa upp fordonet på vägen. Då ställer sig några av turisterna på vägen, stoppar den passerande trafiken och sticker in pappmuggar genom rutorna.

Löjliga exempel? Jag tycker inte det. Det goda samhället är ett gemensamt projekt. Det är svårare att övervaka än fotbollslaget, men de mänskliga samverkansmekanismerna är i stort sett desamma. Det goda samhället fungerar när alla drar sitt strå till stacken. De som drar sig ur det gemensamma ansvaret och föredrar att leva på sin nästas ansträngningar ses inte, och med rätta, med blida ögon. Fripassagerare uppmuntras inte. Det civila samhället utsätter dem tvärtom för ett ibland ganska hårdhänt tryck att sälla sig till gemenskapen och göra insatser för det gemensamma goda.

Haken är naturligtvis att man inte rimligen kan begära av alla människor att de ska bidra så särskilt mycket. En del är för gamla, en del är för unga, en del har för svåra fysiska eller mentala handikapp. Här måste ofta svåra avvägningar göras.

Men när jag betraktar de romska tiggarna på våra gator har jag svårt att finna fog för sådana avvägningar. De förefaller mig för det mesta unga, starka och åtminstone till synes rimligt friska och således helt arbetsförmögna.

Jag kan alla de bestörta motargumentet från deras sida som fortfarande är besatta av skammen över att vi har det bra i vårt samhälle, i Sverige: att romerna är förtryckta sedan sekler och att det därför är omvärldens uppgift att skämmas och att bereda dem ett drägligt liv.

Men så är det inte. Vi svenskar hjälper romerna mer genom att tubba dem till egen försörjning än genom att försörja dem via mynt och sedlar i pappmuggarna.

Jag tror svenskar i alla tider har tänkt ungefär som jag i den här frågan. Kom ihåg att Sverige fram till 1965 hade en lag som hette Lösdriveriförordningen enligt vilken tiggare kunde sättas i tvångsarbete. Det var den synen på arbetet som gjorde Sverige till världens kanske mest framstående land. Vår största gåva till romerna vore att lära dem arbetslinjen.

Observera för övrigt att det här med arbetslinjen inte är en blockskiljande fråga. Förut var alla politiska block anhängare, numera verkar alla block vara motståndare (även om de för den goda sakens skull låtsas att jobb är bättre än bidrag).

44 reaktioner på ”Min uppfattning om tiggeri

  1. Åke Björn Eriksson skriver:

    Den Lutheranska (och tyska parollen som Nazisterna tog till sig) ”Arbeit macht frei”. ”Arbete ger frihet” förklarar väl vår samhällssyn allt sedan Gustav Wasa. Gustav Wasa lär har blivit inspirerad av Vallonerna som var Kalvinister. Ingen ska ligga något till last, utan ska dra sitt strå till stacken. Gustav Wasa påminner i övrigt i stort, om hur Putin beter sig i dag…ingen pardon för de svaga och avvikande.

    Gilla

    • solveig12 skriver:

      Jag tycker du skall läsa den romska historien. De har nyttjats som slavar av de rike. De nekas idag skolgång, de får inget jobb i sitt hemland därför att de är romer och varit deras slavar. De kan inte bli jämställda när de nekas förutsättningarna för att utvecklas till fria människor där skolan och kunskapen är grunden. Jag föreslår att du som rik sätter igång en informationskampanj för att öka trycket på EU och Rumänien som är fattigt och korrupt. Här om romernas historia http://arkiv.minoritet.se/romadelegationen/www.romadelegationen.se/extra/pod/index0631.html

      Gilla

      • Cavatus skriver:

        Nja, romdelegation är en politisk korrekt inlaga. Istället bör du läsa forskaren och antropologen Karl-Olof Arnstbergs forskning om romer. Han vet mest i hela landet om denna folkgrupp, då han forskat i ämnet i flera år och levt sida vid sida med dem. Hans utredning blev sedermera hemligstämplad, för den överensstämde inte med det politiskt korrekta paradigmet. Han bloggar regelbundet på bloggen morklaggning.wordpress.com. Där bör du läsa innan du uttalar dig så tvärsäkert.

        Gillad av 1 person

  2. Tritonen skriver:

    Romerna är, anser jag, genom födsel och ohejdad vana arbetsskygga. Så länge de kan slippa arbeta, kommer de att fortsätta tigga. Vi i Sverige har ingen skuld till romernas situation i hemlandet. Deras närvaro i Sverige orsakar mycket problem, varför ett tiggeriförbud vore önskvärt.

    Gillad av 2 personer

  3. lensof skriver:

    I Sverige är de som vill något eller är framgångsrika inte speciellt omtyckta människor medan de som är offer av olika anledningar får både stöd och uppmärksamhet. I stället för att se till ansträngningar och de resultat man kan uppnå så handlar det mesta om tur eller otur. På så vis kan man tilldela skuld till den som har det bra även om det ligger stora uppoffringar bakom och man kan tillåta att en del fortsätter att kräva hjälp trots inga som helst egna ansträngningar.
    Jag tror detta förhållningssätt är ett resultat av falsk ödmjukhet, det hybris som Dickens var duktig på att beskriva. Man vill inte heller ha någon förändring och därför gör man sig själv och andra till offer. De som vill något blir då förhatliga.
    Jag tror också att detta förhållningssätt kan leda till vårt välstånds undergång. Kanske kan våra nya medborgare rädda oss för de är inte fast i traditionen och kan därför ha öppna ögon. De har ofta en friskare syn på skuld och vem som ska bära den.
    Eftersom jag haft förmånen att följa människor som trots stora problem och olika handikapp ändå kämpat för sin egen och andras välbefinnande så blir jag irriterad nästan arg på tiggarna och deras exponering av brister, verkliga eller spelade. Samtidigt lär de mig något; jag har t.ex. blivit helt fri från egen kvävande godhetsvilja. De har lärt mig vilka jag respekterar och vill stödja. Fast det är väl inte deras avsikt.

    Gilla

    • AH skriver:

      Jag skulle vilja påstå att Ingvar Kamprad är en av de personer som är mest beundrad av oss i Sverige. En person som genom hårt arbete blivit Sveriges rikaste man. Självklart leder det till en del avundsjuka och det finns de som tittar snett på honom. Om du öppnar ögonen för ett ögonblick så kommer du att märka att i stort sett samtliga som lyckats bli framgångsrika i vårt land även blivit beundrade. Samtidigt finns det självklart de som tittar snett på dem. Jag skulle dock säga att framgångsrika personer inte är omtyckta i vårt land är väldigt långt ifrån sanningen, men om man som dig bestämt sig för att vi inte gillar framgångsrika personer så ser man bara de som tittar snett på de framgångsrika och inte vilken beundran de ändå får.

      Har man däremot hamnat snett i livet så får man i bästa fall lite sympati, men speciellt omtyckt blir man inte. Däremot kommer många att ogilla en. Jag är rätt säker på att det finns fler som ogillar tiggarna än som ogillar Ingvar Kamprad och andra framgångsrika personer i Sverige.

      Gilla

  4. dolf skriver:

    Problemet är inte att folk tigger utan att de kommer hit för att tigga. Det är ett vanligt krav när man kommer till ett främmande land att man skall ha medel för att försörja sig den tid man är där. När något går fel, olyckor, brott osv. så går man till ambassaden och får hjälp med att komma hem. Så, romer som kommer utifrån och sitter här och tigger skall rätt och slätt skickas hem, och sen får ursprungslandet ifråga rätt och slätt en räkning för hemskickandet.
    Men det är klart, det är en alldeles för enkel, självklar och naturlig lösning för att den någonsin skall komma att genomföras.

    Gillad av 2 personer

  5. Örjan Bergh skriver:

    En annan djup tanke skulle kunna vara; ”Jag som har det så bra, är framgångsrik och generös. Har inga problem med ge lite av mitt överflöd till en fattig från ett annat land.”

    Gillad av 2 personer

  6. Lasse skriver:

    De tiggare ni ser är organiserade tiggare. Bakom finns samvetslösa typer som anlitar fattiga romer för att tigga i länder som Sverige. Alternativet att hitta ett jobb för dessa utsatta är nästintill obefintligt! Allt detta kan lösas om LO börjar kräva kollektivavtal 🙂 Inte realistiskt… Emellertid bör vi se till att göra det olagligt att organisera tiggeri och ge organisatörerna höga böter konfiskera bilar och utvisa!

    Gilla

  7. Etienne Edberg skriver:

    Det har tagit Patrik Engellau några månaders funderingar att komma fram till den ”stabila” uppfattningen att tiggande romer är parasiter, som inte vill dra sitt strå till stacken. Bara för att det genom tur och hårt arbete gått bra för honom själv anser han att alla arbetsförmögna är parasiter om det inte går bra för dem. Han behöver inte skämmas för att han har det bra, men han borde veta så mycket om samhället att det inte räcker med att vara frisk och arbetsförmögen för att få jobb. Inte i Sverige och ännu mindre i Rumänien. Och ännu mindre om man är rom i Rumänien. Ingen förnedrar sig genom att tigga om de kan försörja sig på annat sätt. Allmosor i pappmuggar löser inte problemet, men är åtminstone en viss hjälp till den enskilde och ett sätt att visa medkänsla och medmänsklighet. För en långsiktigt lösning krävs en politisk vilja i Rumänien, eller starka påtryckningar utifrån. (Att skicka hem tiggarna och skicka en räkning för hemskickandet är att sopa problemet under mattan, inte en lösning.)

    Gillad av 3 personer

    • dolf skriver:

      @Etienne
      Att skicka hem tiggarna och skicka en räkning för hemskickandet är att sopa problemet under mattan, inte en lösning.
      Det är att lösa det svenska problemet. Placera problemet där det hör hemma, i Rumänien, och kräv av myndigheterna där att de tar tag i problemet och löser det.

      Gilla

      • Cavatus skriver:

        Hur klarar romerna av att sitta och förnedra sig och tigga? Jo, genom att de föraktar oss och ser ned på oss. Vi är ”gadjo” som är smutsiga och äckliga, så att lura av oss pengar genom att fejka fattigdom och handikapp, har länge varit en gångbar strategi bland romer. Läs K-O Arnstbergs blogg ”mörkläggning”. Han är antropolog, professor och har forskat många på romer och deras levnadssätt och traditioner. Hans utredning fick dock hemligstämplas för den stämde inte överens med den utbasunerade offerroll som godhetsapostlarna bestämt att romer ska ha. Så den rapporten ligger inlåst i något förvaringsfack hon någon myndighet. Så är det i Sverige! Därmed kan romerna fortsätta att spotta på oss bakom vår rygg, medan vi vänder ut och in på oss för att ”hjälpa” dem och vara dem till lags. De ser hur korkade vi är som går på deras finter!

        Gilla

      • Anna skriver:

        Tack, det där har jag läst, men jag var ute efter just rapporten, inte att läsa den alltså för det förstår jag inte är möjligt, men information om hur den har hemligstämplats; när, av vem och så vidare. Jag hittar inga fakta om det någonstans!

        Gilla

      • Cavatus skriver:

        Du kan mejla Arnstberg direkt. Hans e-postadress finns på hans blogg (Mörkläggning) och diskutera saken med honom. Han kan säkert hänvisa dig till mer fakta i frågan.

        Gilla

    • Håkan Rohdin skriver:

      Jag måste säga att du har en oerhört nedlåtande syn på tiggarna. Det är givetvis så att att tigga mycket väl kan ses som en socialt acceptabel inkomstkälla, se buddistiska munkar t.ex. Dels handlar det om normer inom gruppen, och vi kan anta att de som kommer hit för att tigga alla delar normen att det är acceptabelt att just tigga. Likaså ignorerar du helt de ekonomiska aspekterna. Rumänien är ett fattigt land, medelinkomsten är en sjundedel av den svenska. Den tiggare som får ihop 150-200kr/dag kommer alltså tjäna som en medelinkomsttagare i Rumänien.

      Jag påstår givetvis inte att tiggarna inte kommer från fattiga förhållanden, utan vad jag säger är att för en lågutbildad rumän kan tiggeriet på många sätt vara en bättre sysselsättning än att ha ett lågkvalificerat jobb i hemlandet.

      Gilla

  8. Anders Grufman skriver:

    Man kanske kan se regelbundet tiggeri som ett jobb.? De startar kl 8 på morgonen och slutar vid 19 tiden. De lever på det.
    Vad ”producerar” de.? Jo bättre samveten hos dem som skänker. Ett givandets glädje.
    För att reglera detta kanske man skulle utgå från att detta är ett yrke som skapar värde och som genererar inkomster.

    Gillad av 1 person

    • sture freij skriver:

      I Bara i Malmö är det flera hundra (Svenska) Romska barn som inte går i skolan!
      Läs Prof: Arnstbergs bok; Mörkläggning så kanske du får en förklaring på sådant som
      du förmodligen inte har en aaaning om!

      Gilla

  9. Bonita skriver:

    Jag instämmer. Jag ser romer som lika kapabla som vem som helst och med samma skyldighet att göra rätt för sig som alla andra. Vi har alla en skyldighet att göra det vi kan för att inte ligga andra till last.

    Gilla

  10. Etienne Edberg skriver:

    Klart romer är lika kapabla som andra, men det räcker inte att vara kapabel för att få arbete. Inte om man är rom i Rumänien. (Inte en alla vanliga svenskar får arbete.) Klart att det finns romer som luras, ljuger och stjäl, precis som det finns inom alla befolkningsgrupper. Men fejka fattigdom behöver de inte göra; den som tror något annat har inte sett hur romer har det i Rumänien. Den som inte är fattig är knappast så dum att han eller hon sätter sig utanför ICA eller Konsum för några fjuttiga allmosor. Om man vill luras finns lönsammare sätt. Jag håller med om att det är Rumäniens sak att lösa problemet, men det krävs kraftiga påtryckningar från övriga EU för att det skall hända något. Att skicka hem dem, så vi slipper se dem, är en lösning enbart för dem som saknar medmänsklighet och empati.

    Gillad av 3 personer

  11. Dennis skriver:

    Idéen med att samhället är ett lag där alla hjälps åt var ju fin. Du glömde dock att nämna lagets ägare som sitter i sin trehundramiljoners-villa och håvar in pengar på att spelarna tillsammans kickar boll. Samt alla de som sopar upp skräp för 110 kronor i timmen efter att publiken gått hem. Eller tycker du verkligen att alla som inte tigger i Sverige är helt jämställda med varandra gällande ekonomisk och politisk makt?

    Turistbussjämförelsen var också bra. Om du hade nämnt de som är så rika att de aldrig överhuvudtaget skulle sätta sig i en buss med vanliga turister, samt de som måste köpa kläder och mat till sina barn för alla pengar och aldrig kan åka på semester.

    Gillad av 2 personer

  12. Maria skriver:

    Jag får nästan hjärnblödning av att läsa ditt skrivande. Snacka om att inte ha förstått vad stigmatisering betyder och dess innebörd. Sen kan man inte förbjuda fattigdom, för det är bara att attackera symptomet på ett icke fungerande samhälle som gör skillnad på sina invånare. Man kan inte heller smälla dörren i ansiktet på dem som faktiskt försökt själva att göra något åt sitt problem och tagit sej hit i hoppet om ett bättre liv. Gör man det, är det ungefär detsamma som att någon som varit med om en bilolycka, skulle komma och knacka på min dörr, men istället för att hjälpa vederbörande, så skulle jag skrika att denne skulle försvinna. Läs på ordet stigmatisering, innebörden…
    Alla vet vi, att sociala reformer är det enda som hjälper, det var så Sverige en gång i tiden löste sina problem med att människor stigmatiserades, fick leva sina liv i misär och fattigdom. Det går att lösa problem i andra länder också på samma sätt, men då krävs att de har viljan. Idag finns inte den viljan på en högre nivå, ex Rumänien har en stor utbredd antiziganism. Då räcker inte ens påtryckningar mot andra regeringar, utan andra länder måste hjälpa till. Exempelvis att EU-stödmedel kan användas på plats, men att andra gör jobbet. Man måste börja nånstans, men tills dess kan vi ju inte låta våra medmänniskor svälta ihjäl. Nä, du behöver nog omvärdera ditt tänk ganska rejält. Det är inte så enkelt som du tror.

    Gillad av 3 personer

  13. Martina skriver:

    Tror du att vi alla föds med samma förutsättningar? Det finns ingen skillnad om du föds i en rik eller fattig familj? Om dina föräldrar har utbildning? Om samhället du föds i har ett skyddsnät och en välfärd? Vilket kön du har? Om du föds i den familj som äger HM eller i den som städar på HM? Om det är krig eller konflikter på platsen du föds? Om det förekommer rasism och diskriminering?

    Att inte se allt det här utan resonera utifrån ”fotbollslag” är både obehagligt och naivt. Får jag föreslå att du de kommande månaderna istället för att bara sitta och reflektera utifrån dig själv och ha din privilegierade position som egocentrisk ”sanningsmall” kanske kan läsa lite forskning och fakta? Bara en idé alltså…

    Sen kan du skriva en text där du föreslår vi ska dela inte bara på arbetet utan på rikedomarna också – men det lär jag väl få vänta på förgäves..

    Gillad av 3 personer

  14. Anna skriver:

    ”Mitt filosofiska genombrott kom när jag bytte ut den där föreställningen mot en variant av innebörden ”jag förtjänar att ha det bra”. Jag tycker faktiskt att jag gör det. Visst, livet har gett mig en massa tur och mycket hjälp från andra, men jag har jobbat hårt också. Med den utgångspunkten gick det plötsligt att tänka.”

    Fascinerande! Du kom fram till att du förtjänar att ha det bra, för att du har jobbat hårt. Men alla som inte har det bra, fast de har jobbat hårt? Alla sjuksköterskor, sopgubbar, lärare, brevbärare och industriarbetare som har slitit så hårt hela sina liv att de faktiskt slitit ut sig? Förtjänar de inte att ha det bra?

    Ditt filosofiska genombrott låter mer som ett sammanbrott i mina öron. Det är samma typ av barnsliga resonemang som att ”vi vann fotbollsmatchen för att Gud håller på vårt lag” eller ”vi vann kriget för att Gud är på vår sida” eller ”jag blev frisk från cancer för att jag tänkte positiva tankar”.

    Eller så rationaliserar du, för att slippa ha dåligt samvete. Det är fullt mänskligt, men det är inte filosofi.

    Gillad av 3 personer

  15. Anders skriver:

    Om man söker på ”gypsy” på youtube hittar man en outsinlig mängd smygtagna klipp som visar fejkade handikapp, fejkad fattigdom och mycket mer. Vad de tigger ihop från naiva, av svensk media hjärntvättade, svenskar motsvarar ofta en mycket bra lön i Rumänien. En läkare i Rumänien lär tjäna endast ungefär 4000 kr i månaden.

    Så inte undra på att de gärna förödmjukar sig för tjäna bra (med rumänska mått mätt) med pengar.

    Gilla

    • Redaktionen skriver:

      Det kan förstås vara en möjlighet. Men jag tror det är svårt om de saknar utbildning och språkkunskaper. Det naturliga vore väl om de skaffade sig jobb i Rumänien.

      Gilla

  16. Håkan Rohdin skriver:

    Ett annat sätt att fundera kring moralen i ett tiggeriförbud är att utvidga antalet människor. Medelinkomsten i Rumänien är (i nominella termer) cirka 6000 dollar per år. Låt oss anta att en rom har en tredjedel av den inkomsten, eller 2000 dollar/år. Det betyder att denne är rikare än 60 procent av världens befolkning, eller att det existerar cirka 4,5 miljarder människor som är fattigare än gemene rom. Och, vill jag påstå, har betydligt sämre möjligheter att självmant lyfta sig från fattigdom.

    Så om det är moraliskt förkastligt att förbjuda tiggeri för EU-migranter så betyder det att det även är moraliskt förkastligt att förbjuda någon människa att komma hit och tigga. Det betyder i praktiken att vi är moraliskt förpliktigade att tillåta fri invandring till tiggeri på svensk mark för världens fattigaste. Så länge man inte är beredd att acceptera denna extrema ståndpunkt (och inget svenskt riksdagsparti är detta) så är det även moraliskt acceptabelt för oss att förbjuda tiggeri för EU-medborgare.

    Gilla

    • Anna skriver:

      Återigen ett tänkesätt som jag uppfattar som en rationalisering, ett sätt att göra frågan abstrakt och opersonlig, för att inte belasta det egna samvetet.

      Ja, det är låg moral att förbjuda EU-migranter att tigga, om det är deras enda rimliga möjlighet att försörja sig. Och du har helt rätt i att det därför är lika moraliskt tveksamt att förbjuda resten av världen att tigga, hos oss eller någon annanstans. Oavsett konsekvenserna kan det ALDRIG vara moraliskt acceptabelt att förbjuda fattiga människor från att försöka överleva på rimliga vis. Moral handlar om samvete, moral är inte en regel som man kan tänja som det passar ens egna svagheter.

      Däremot kan du gärna ifrågasätta hur moraliskt det är att tillåta fattigdom. Och vad just du kan göra för att försöka motverka den, och på så vis göra både ditt känsliga själv och dina fattiga medmänniskor en tjänst.

      Gillad av 2 personer

  17. Roger skriver:

    Helt riktigt, så därför är det så konstigt att höra dig göra en jämförelse med fotbollsplanen. Du är som en center som plötsligt lobbar upp bollen, tar den med händerna och springer in och lägger den i motståndarens mål. Att inte följa samma regler som övriga på planen är lika illa som att lämna planen med muggar för tiggeri.. Vi spelar alla samma match, de flesta enligt samma regelbok. Gör det du med så blir du mer trovärdig.

    Gillad av 1 person

  18. Lars Göran Nilsson skriver:

    Käre, Engelau, gå hem och fundera en vända till. Allt vi har är visserligen byggt av arbete, men har verkligen alla fått sin rättmätiga del av det. Du gör verkligt häftiga förenklingar om hur och vad som gör framgång och vilket pris den egna välgången har för andra. Att sen ta fram lösdriveriförordningen ansluter väl till arbetslinjen. Straffa den som inte arbetar, samtidigt som kapitalisten håller en del av befolkning i arbetslöshet för att spelet ska gå ihop. Låt romerna vara och gör något produktivt åt marknadens härjningar i välfärden istället.

    Gillad av 2 personer

  19. Ulla Malmsten skriver:

    Under 1900 talet lyckades vi gå från ”välgörenhet” till social politik, generell välfärd. Att slå sönder de sista resterna av den generella välfärds politiken, genom att skapa kaos, är det de vi vill? Vill vi själva sitta och tigga utanför konsum i stället för att uppbära pension? Det va det som hände i Ryssland när Sovjet kollapsade, den så i Sverige uppskattade Jeltsin tiden. Den förhatlige Putin, har lyckats återinföra något av den sociala tryggheten, folk får åter ut sina pensioner, mödra ersättning, nu är det betydligt färre tiggare i Moskva än i Stockholm. En och annan alkolist. Vill vi sitta med en papp mugg istället för A-kassa? Sjuk kassa? Välbärgade ska skänka sina avlagda kläder, för att få känna att man ”hjälper”Att känna sig godhjärtad, för att man ger allmosor, vill vi ha ett sådant samhälle? EU är en union som uppenbarligen inte fungerar! Sovjet unionen tycks ha fungerat bättre, som gemensam arbetsmarknad, vem tjänar på anarkin och kaos, de som vill dumpa våra löner, de som vill dumpa vårat ”människovärde” de som vill befästa ett ojämnlit och orättvist ekonomiskt system ! EU medborgare ska inte tigga! De ska studera, arbeta eller vara sjukskrivna, ha A-kassa. Kan EU inte organisera det så bör unionen upplösas, varje land ansvara för sina medborgare. Tiggeri är ovärdigt ! Till baks till 1800 talet.

    Gillad av 1 person

  20. Sigge skriver:

    Den där Arnstbergs blogg som några kommentarena här hänvisar till andas samma okunskap och avsaknad av förståelse som det här inlägget. De två har inte förstått vad stigmatisering är. Liknelsen av fotbollslag är bra – men glöm inte att romerna inte får vara med i laget – de lämnas på avbytarbänken (om ens det) från början. Får inte jobb eller utbildning pga av de är romer. Det kallas diskriminering och är en del av stigmatiseringen.

    Arnstberg må vara lärd och forskare (är han det!?) men han gör flera antaganden i sin blogg som han inte alls kan bevisa, utan generaliserar att ‘romer är såhär’ och tar sedan de värsta exemplen som finns.

    Gilla

  21. sharkyboy50 skriver:

    Jag undrar vad vi debattera om???
    Som ett levande exempel och bevis på om man vill så lyckas man, trots att alla odds är emot. Judiska folket har rest på sig efter alla pogromer innan första världskriget och efter den
    katastrofala konsekvenser efter andra världskriget. Mot alla odds fattigdom hemlöshet inget land tillhörighet har dem började själv att bygga upp sitt liv. Utbilda sig på olika område samt börja handla och förhandla sig till ett bättre framtid med stort framgångar trots att dem var väldigt begränsade politisk etniskt och nationalistiskt. Dem har bidragit till mänskligheten på alla område, Utan att belasta andra har dem lyckades. Dem hade samma utgångsläge som Romer hade och har , men dem föredrog att bygga upp sig och inte använda pappersmuggar till försörjning. Dem har bevisat att inget är omöjligt allt är möjligt det beror på om man VILL ELLER INTE VILL !!! Därför anser jag att Romer få ta hand om sig själva precis som den Judiska folket har gjort. Besegra den omöjliga och bevisa att om man bara vill så kan man klara det.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.