Afghanistan ger queertänkaren Judith Butler rätt

Johanna 3

Johanna Andersson

Svenska Dagbladets kolumnist Jenny Nordberg har skrivit boken: De förklädda flickorna i Kabul (Albert Bonniers förlag, 2014). Nordberg skriver i boken om den afghanska företeelsen att låta en dotter växla identitet och bli en son, i brist på en ”riktig” son i familjen. Genom att byta klädsel, frisyr och främst attityd kan en flicka uppfattas vara en pojke, vilket ger hela familjen högre status. Omgivningen vet hur det förhåller sig och accepterar detta. Dessutom kan ”sonen” ge de andra döttrarna i familjen någon form av frihet, genom att följa dem när de går ut. Vilket innebär att de kan gå ut, detta får annars inte ske, eftersom en manlig släkting måste ledsaga kvinnor som går ut. Finns ingen manlig släkting kollapsar hela familjesystemet och kvinnorna kan inte gå ut. Men om en dotter görs om till son fungerar det hela riktigt bra. Man kan bara ta sig för pannan över dessa livsbegränsande regler och hur de inskränker flickors och kvinnors mänskliga rättigheter. Och de, i jämförelse, orimliga grader av status och friheter som de ger pojkar och män

Men mitt i det hela bidrar Afghanistan, paradoxalt nog, nu till att tydliggöra att kön är en social konstruktion, inte biologi eller kropp. Judith Butler är en amerikansk feministisk queerfilosof, som åtnjuter vad som närmast kan beskrivas som rockstjärnestatus. Hon menar att kön, kropp och sexualitet är sociala konstruktioner – alltså det finns inget givet med kön och sexualitet – som skapas och upprätthålls genom de olika handlingar som vi utför och genom språket. Teorierna är inte helt genomträngliga, men har nått omåttlig popularitet i många akademiska kretsar.

Butlers teorier om att kön är något vi gör, inte något vi är, får här alltså oväntat men kraftfullt empiriskt stöd: Kön har inte med biologi att göra, utan beror på omgivningens föreställningar om kön. I Afghanistan är de mest radikala teorierna om könet som social konstruktion alltså redan i fullt bruk. Och alla i samhället vet om det och accepterar det. Men jo, det är komplicerat. Sönerna får bli döttrar igen när de kommer i puberteten och gå in i underordningen igen. En del väljer döden hellre än att tvingas in i kvinnorollen. Men ändå pekar företeelsen på att kön är något vi konstruerar. Och att andra konstruktioner är möjliga.

Nästa steg kan förhoppningsvis bli att individer mer fritt än idag kan välja könstillhörighet. Och kanske växla mellan dem. Risken finns att ingen kommer välja positionen kvinna, om inte reella förbättringar av villkoren sker. Att Afghanistan på detta sätt kan komma att bidra till att nedmontera de stabila och statiska könskategorierna är överraskande. På sikt kommer könssegregationen bli omöjlig att upprätthålla när det visar sig att individer kan röra sig mellan manligt och kvinnligt, oavsett hur deras kroppar är belönade. Heja Afghanistan, vi är nog många som inte såg detta komma just från er!

Läs också Tove Lifvendahls ledare i SvD.

8 reaktioner på ”Afghanistan ger queertänkaren Judith Butler rätt

  1. ninjur skriver:

    Sorry, men detta var trams enligt mig. Forskningen är väldigt gedigen hur olika könsskillnader beror på t ex olika nivå av hormoner etc. Dessa ändrar du inte på bara för att du spelar en roll.

    Men låt oss säga att jag spelar Jack Nicholson på en teaterföreställning som handlar om inspelningen av Gökboet. Betyder det att jag ÄR Jack när jag spelar han? På samma sätt som en kvinna ÄR en man bara för hon spelar en roll?

    För mig är det ett logiskt och vetenskapligt haveri att påstå dyl.

    Gilla

  2. Göran Fredriksson skriver:

    Att många uttryck för könsidentiteten är sociala konstruktioner torde vara självklart. Men att det finns även biologiska uttryck för könsidentiteten borde vara lika självklart.

    I Tage Danielssons saga om ”Den rättvisa Gudrun” fanns inga biologiska aspekter på kön, Gudrun och Albin skulle dela precis allting lika.

    Så här skrev Tage:

    Nå, i sinom tid stod Gudrun och Albin hos borgmästaren och sa sitt ”ja” på samma gång, för Gudrun hade bestämt att det var orättvist att en av dem skulle få säga ”ja” före den andra. Albin hade en likadan blombukett i handen som Gudrun. [—]

    Nå, tack vare Albins stora snällhet och beskedlighet klarades det mesta upp utan gnissel, och det lilla barnet växte och började tala. Det visade sig vara ett klokt och rättvist barn, för det första ord det sade var ”mappa”, och det andra var ”pamma”.
    En dag sa Albin:
    ”Nog vore det skojigt för det här lilla barnet att få ett litet syskon alltid.”
    ”Ja titta inte på mej”, svarade Gudrun, ”nu är det allt din tur!”
    Då orkade inte Albin längre, och för övrigt visste han inte hur detta skulle gå till.

    Gilla

  3. Sixten Johansson skriver:

    Det är fantastiskt bra att vi kan ta del av Jenny Nordbergs bok och andra sanningssökande skildringar av kvinnors liv och villkor i världen. Däremot har det västerländska queer- och genustänkandet ingenting alls att ge de afghanska och andra patriarkalt förtryckta kvinnor. Även här i Sverige har det gjort mycket mer skada än nytta och varenda penningkran till genusprojekten bör stängas av omedelbart.

    Självklart är manliga och kvinnliga könsroller och identiteter i hög grad socialt konstruerade. Självklart har vi alla såväl biologiskt som beteendemässigt både manligt och kvinnligt i en glidande skala inom oss och kompositionen kan variera med tiden. Detta är inte alls någon ny och revolutionerande vetskap ens bland ”vanligt” gammalt folk!

    Min hustru och våra döttrar har alla varit ganska pojkaktiga och upplevt att det nog hade varit enklare att leva som pojke, först framför allt socialt och sedan i yrkeslivet. Men t o m yngsta tonårsdottern säger att hon i framtiden hellre vill vara mamma / kvinna än pappa / man, om hon skulle tvingas välja.

    De senaste decenniernas skatteunderstödda genushjärntvätt i Sverige har ett litet plus och tre stora minus på sitt resultatkonto:
    Plusset är en ökad medvetenhet bland vuxna, vilket alltså är bra.
    Det första minuset är de ständigt pågående kampanjerna för att tvångsfeminisera och trycka ner världens finaste, tolerantaste, mest jämlikhetsälskande killar och unga män.
    Det andra minuset är genusippfeminissornas monumentala, svinaktiga svek mot alla de kvinnor som verkligen förtrycks och pinas framför allt under islam både i Sverige och i resten av världen.
    Det tredje minuset är att tokfeministerna själva i decennier aktivt har bidragit till att skapa ett genomsexualiserat samhälle i Sverige. De som har lidit mest av detta är de unga flickorna, som har berövats sin barndom, pressats att gestalta sig själva som förbjudna men ständigt övermedvetna sexobjekt. Den ”vuxna” radikalfeminismen är helt igenom sexualiserad, infantiliserad, hycklande och falsk.

    Gilla

    • rosenhane skriver:

      Och över alltihopa lyser Bengt Westerbergs groteska skapelse Nationella sekretariatet för genusforskning i Göteborg; en skarp katalysator som i sin tur varit med och orsakat dagens svenska genushysteri.
      Vi har idag tre nationella galenskaper.
      Genushysterin, klimathotstron och invandringspolitiken.
      En treenighet i djävlighet, för att tala med Sten Broman.

      Gilla

  4. Johan Dahlgren skriver:

    Du kan inte på allvar påstå att detta bekräftar Butlers teorier. Jenny Nordbergs bok i all ära men det är knappast en vetenskaplig studie med vetenskaplig metodik. I det här fallet är det troligare att de flickor som passar bäst i rollen är de som aktivt väljs ut, dvs det rör sig om ett icke-representativt urval redan från början, en dödssynd inom vetenskap. Könsskillnader i beteende är som könsskillnader i kroppslängd, det varierar oerhört inom könen men det finns ändå en klar genomsnittsskillnad. Om du läser på mer om kön/hormoner och hur det påverkar beteende så kommer du inse ganska snabbt varför Butlers teorier inte står högt i kurs hos hjärnforskare och biologer

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.