Mohamed Omar: Glastaket som hindrade den vita kvinnans framgång

Mohamed Omar

När man tittar på den svenska Wikipediaartikeln om Motown så finner man att den bara listar svarta artister. Det gäller inte bara Wikipedia, utan också i verkligheten. Om jag nämner Motown, så tänker folk ”svart musik”.

Det finns fog för detta, de flesta Motown-artister var svarta. Men det fanns också vita. Idag vill jag påminna om en vit Motown-sångerska, Chris Clark. Hon hade en väldigt uttrycksfull, själfull röst.

Det är möjligt att hennes vita hy, blåa ögon och blonda hår bidragit till att hon aldrig fick det genombrott hon förtjänade. I Storbritannien blev Chris Clark känd som ”den vita negressen”.

Chris Clark föddes 1946 i Santa Cruz i Kalifornien. Hennes största hittar var ”Do Right Baby Do Right” (1965) och ”Love’s Gone Bad” (1966).

År 1967 släppte hon sin första platta, ”Soul Sounds”, på skivbolaget Motown.

Clark har berättat hur det gick till när hon blev antagen på Motown. Hon blev kallad till en intervju med Motown-grundaren Berry Gordy i Detroit.

“He let me sit in his office for about four hours while he did other things, and sort of looked up over paper at me occasionally. And then listened to it and said, ‘Well, I don’t really want any white girls. Let me hear something live!’”

När Gordy fick höra ”den vita flickan” spela, så blev han övertygad och tog med henne till låtskrivarna Holland och Dozier och sa: ”Look, this little white girl came in. Play a song for ‘em!”

Hon var den första vita artisten som fick kontrakt med Motown.

När man lyssnar på Clarks låtar undrar man hur det kommer sig att hon inte blev lika stor inom mainstream-musiken som till exempel Diana Ross och The Supremes.

Det faktum att hon var vit var det enda som hejdade hennes framgång, erkänner Berry Gordy:

“It was a problem, but not an insurmountable problem because she had more soul than many of the black artists.”

Där fanns ett glastak av diskriminering mot vita Motown-artister som bromsade henne. Hon lyckades trots sin talang inte krossa och bryta igenom taket.

Klicka här för att gilla min sida på Facebook. Du kan stödja mitt arbete genom att swisha till 0760078008 (Eddie)

11 reaktioner på ”Mohamed Omar: Glastaket som hindrade den vita kvinnans framgång

  1. Erik2 skriver:

    Jamen, det är ju mycket bra! Petar hål på lögnerna och förljugenheten. Jag hoppas vi blir allt fler som vill leva i sanningen istället för i en lögn.

    Gilla

  2. ts skriver:

    Lyckas de vända på rollerna så tror jag Obamas tid som president blir profetisk, eftersom meritokrati inte kan råda, endast socialism. Obama sade till sina följare: Bring a gun to knife-fight. All politik handlade plötsligt om att skylla på andra, dvs socialism. Han vände svarta mot polisen, han skapade IS osv På bara ett par år med en (halv)färgad president så tog USA stora steg mot splittring och raskravaller och socialism. Den mest skadliga presidenten någonsin.

    Gillad av 4 personer

  3. Jan Hyllengren skriver:

    Hade denna begåvade sångerska framträtt i dagens Sverige hade hon stoppats på grunder som ”kulturell appropriering” dvs som vit får man inte klampa in på rasifierades domäner. Fast det är nog mest ett de vänsterblivnas teoretiserande av hur verkligheten ser ut. Svenskar i allmänhet fattar inte hur enormt viktig klan, religion eller ras är för stora grupper. Det gör inte jag heller, som dessutom och instinktivt håller på mitt avstånd till rätt mycket…

    Gilla

  4. Skarprättarn skriver:

    Löjligt. Inget har hindrat sådana som Joss Stone och Amy Winehouse från att göra karriär. Det är klart att de kanske inte hade haft framgång i ett utpräglat svart bolag, men troligen skulle Omar inte kunna göra karriär i Afronegrernas riksförbund heller.

    Nä, det riktiga glastaket ligger i idrotten, där vita män och kvinnor förvägras medaljer i sprintgrenar på grund av afrikansk dominans. Representativitet är viktigt, varför vi måste kvotera in vita och gula sprinters på något sätt, kanske med något slags handicapsystem. Vi måste ha jämlikhet i utfall även för sprinters, på samma sätt som damkronorna måste tjäna lika mycket pengar och ha samma publiksiffror som herrkronorna. Är det förresten inte lite väl mycket vitt i hockeyn?

    Gilla

  5. P I Persson skriver:

    När Elvis hade slagit igenom med bl a låtar av den svarte bluessångaren Arthur Crudup och för första gången blev intervjuad i lokalradio i Memphis, var programledaren tvungen att fråga vilken skola Elvis hade gått i. Annars hade lyssnarna trott att han var svart.

    Elvis gick i Humes High School, vilken i det segregerade samhället var förbehållen vita.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.