Mohamed Omar: Tonårsfilmer från 80-talet: High School U.S.A.

Mohamed Omar

Det här filmen innehåller en av Michael J. Fox mindre kända roller. Han spelar den busige high school-eleven Jay-Jay Mannings. High School U.S.A. producerades av tv-bolaget NBC och släpptes 1983. Förutom Fox, känd från Family Ties (1982-89), så medverkar flera skådespelare från tidens populära sitcoms. Todd Bridges och Dana Plato var med i Diff’rent Strokes (1978-86) och Nancy McKeon i The Facts of Life (1979-88).

Filmen utspelar sig på Excelsior High School i Kalifornien. Jay-Jay Mannings fattar tycke för Beth Franklin (Nancy McKeon), som tyvärr är ihop med skolans kung Beau Middleton. Han är rik och arrogant, ledare för skolans fotbollskillar och kör runt i en svindyr cabriolet. Han representerar preppy-typen och ser ut som en ung John F. Kennedy.

Nu inleds en tävling mellan Jay-Jay och Beau om vem som ska få tjejen. På sin sida har Jay-Jay nördarna, medan Beau har fotbollsgänget. Avgörandet kommer i en biltävling där Jay-Jay krossar sin rival. Han vinner inte bara den besegrades tjej, Beau blir också störtad från tronen som skolans kung. Han går från mobbare till mobbad.

Jay-Jays seger i biltävlingen hade inte varit möjlig utan hjälp från tekniksnillet Otto Lipton, spelad av den svarte skådespelaren Todd Bridges. Han har tillverkat en robot som verkar kunna göra allting. I slutet av filmen deltar roboten i mobbningen av den störtade och förödmjukade kungen Beau genom att dra ner hans byxor inför hela skolan.

Todd Bridges blev känd genom NBC sitcom Diff’rent Strokes där han spelade en av två svarta pojkar från Harlem som adopterats av en rik vit man Park Avenue. Ett av seriens syften tycks ha varit att med humorn som redskap ”bryta normer” och ”utmana stereotyper” om svarta och vita amerikaner genom att skildra en familj som bestod av vita föräldrar från ett ”fint område” och deras relation till sina svarta barn från ett ”dåligt område”.

Att tekniksnillet spelas av just Todd Bridges kan ha att göra med att filmskaparna vill ”utmana stereotyper” om svarta. Det har blivit allt vanligare att vetenskapsnördar och datagenier spelas av icke-vita skådespelare medan kriminella, rånare och våldtäktsmän, spelas av vita. Alltså tvärtemot hur det faktiskt ser ut i den amerikanska verkligheten där vita är överrepresenterade bland vetenskapsmän på elitnivå medan svarta är överrepresenterade bland våldsbrottslingar. Man ska inte tro på vänstern när den påstår att ”mångfald” på vita duken handlar om att återspegla verkligheten.

Crispin Glover gör ett minnesvärt framträdande som den autistiske nörden Archie Feld som inte vågar prata med tjejer. Han återkom senare, 1985, i en liknande roll som George McFly i Back to the Future. Han är pappa till huvudpersonen Marty MacFly (Michael J. Fox).

I filmen figurerar som sagt flera unga skådespelare som var kända från tidens sitcoms. I ett försök att knyta ihop generationerna har man låtit flera av de äldre karaktärerna, lärare och föräldrar, spelas av skådespelare som var kända i sitcoms från 50- och 60-talen. Den eftertraktade tjejens pappa spelas till exempel av Ken Osmond, känd för sin roll som Eddie Haskell i serien Leave It to Beaver (1957-63).

Se trailern här:

Idag går en våg av 80-talsnostalgi genom populärkulturen, men på 80-talet var det 50-talet man blickade tillbaka på med längtan – Back to the Future handlar om en tonåring som reser i en tidsmaskin från 1985 till 1955. På 80-talet hade nämligen fyrtiotalisterna nått medelåldern och fått egna barn. De ville köpa prylar, se filmer och lyssna på musik från sina uppväxtår. Biltävlingen i High School U.S.A. känns till exempel som en hommage till 50-talets ungdomskultur.

Om det svarta tekniksnillet är ett försök att förändra bilden av svarta, så gäller motsatsen för den tyske historieläraren dr. Fritz Hauptmann, spelad av Steve Franken. Här tillåter man sig i stället att frossa i stereotypen om den stela, preussiske tysken. Han säger z i stället th, marscherar runt i klassrummet och har till och med ilsken schäferhund. Vänsterns ambition att ”utmana stereotyper” tycks inte gälla vita, bara people of color. Vad gäller vita så kan man ohämmat skildra engelsmän som känslokalla och arroganta, italienare som cigarrökande gangsters och tyskar som lägervaktstyper. Notera till exempel hur den ondskefulle kejsaren och hans generaler i Star Wars-filmerna talar oklanderlig Oxfordengelska.

Filmen spelades som sagt in på Excelsior High School i Kalifornien, an anrik skola som grundades år 1903. Ensemblen är helvit med undantag av Todd Bridges – överhuvudtaget är det en väldigt vit film. År 1980 var 66,6 procent av invånarna i Kalifornien vit, år 2018 hade andelen sjunkit till 36,8 procent. Vita eller europeiskättade är alltså i minoritet i dag i delstaten. Och den förändringen har gått ganska fort. Idag skulle det vara omöjligt att göra en film som utspelar sig i Kalifornien utan att ta hänsyn till den nya demografiska verkligheten. Samma demografiska förändring pågår över hela USA och det dröjer nog inte många decennier innan vita är i minoritet i hela landet från att ha utgjort en tydlig majoritet. År 1960 var andelen vita i USA ungefär 90 procent, idag ungefär 60 procent.

14 reaktioner på ”Mohamed Omar: Tonårsfilmer från 80-talet: High School U.S.A.

  1. miketheviking skriver:

    Mycket bra Omar!
    Det går att hitta mycket i filmhistorien som påvisar den påverkanskampanj som föregick affirmative action, white-blaming och massinvandringen i syfte att upplösa vår typ av civilisation.
    När de vita som fenomen förpassats till historien kommer några få forskare kunna leda i bevis att filmproducenter, mediabolag och politiska intressen samverkade för att uppnå det målet.

    Den mest inflytelserika nationalekonomiska skribenten i USA, Paul Krugman, sade detta om den vite mannens framtid i USA: https://youtu.be/6noQVuIP_74
    Ganska skrämmande. Får se om han skriver någon krönika om det i New York Times.

    Krugman har fått Nobelpris i Ekonomi och är en smart herre. Tyvärr liberal.
    Hans teorier om industriella klusters fördelar har ju också fått makthavare att gynna industri- och företagsghetton så att vi får detta storskaliga skeende där 10000-tals människor måste ägna en del av sitt liv pendlades till arbetet.

    Gilla

    • Ulla skriver:

      ”När de vita som fenomen förpassats till historien kommer några få forskare kunna leda i bevis att filmproducenter, mediabolag och politiska intressen samverkade för att uppnå det målet.”
      Tyvärr kommer man inte att tillåta den forskningen. ”Segrarna” skriver ju historien.

      Gilla

  2. Leif Nilsson skriver:

    ”År 1980 var 66,6 procent av invånarna i Kalifornien vit, år 2018 hade andelen sjunkit till 36,8 procent.”
    Massimmigrationen är förödande och Kalifornien håller på att förvandlas till ett tredje-världen-land. Deras ymniga socialbidrag fungerar som en magnet för invandrare och driver ut nettoskattebetalarna. (Känns situationen igen? 😉)

    Gillad av 2 personer

  3. Mv skriver:

    Jag ser inte syftet med dessa inlägg klart, eller så gör jag det.

    En omständighet off-topic som jag finner intressant är att Omar brukar kritisera islam men den enda muslim som dyker upp här och argumenterar och hotar är en galen konvertit (det var ett tag sedan) med pseudonym skinny steel.

    Varför kritiserar inga andra muslimer Omar? På ytan så verkar det på mig som om han är en av de få som initierat kritiserar islam och muslimer. Märkligt, eller?

    Gillad av 1 person

    • Ga Ort skriver:

      ”Varför kritiserar inga andra muslimer Omar? ”
      Den första och främsta anledningen är att Omar har rätt i det mesta han säger. På dogmatiska, islamska grunder kan det säkert kritiseras.
      Sedan är de mest fundamentalistiska muslimerna ganska dåliga på svenska, det ingår ju inte i deras livsstrategi att de ska integrera sig. Så de skyr debatten med svenskar, eftersom ett deltagande i debatt innebär att steg mot integration.
      För det tredje kommer det säkert en hel del inlägg fyllda av invektiv, mordhot, Allahu Akbar etc., som inte passerar DGS filter och moderering.

      Gilla

  4. Ulla skriver:

    Jag såg precis tonårsfilmen ”Tall girl”. Den är från 2019 och i den upprepas samma mönster som i nästan alla amerikanska tonårsfilmer sen decennier tillbaka. Nörd (spenslig och med mörkt hår) gillar flicka som gillar snygging (lång, blond och korkad). I slutänden får naturligtvis nörden flickan.
    Det är ju en historia som vi människor älskar – en underdog som vinner. Inget fel på den berättelsen, men i Hollywood används den för att svärta ner män av nordeuropeiskt ursprung. Det är en form av rasism.

    Gillad av 1 person

  5. Göran Holmström skriver:

    Helt ok att frossa i nördiga nostalgiska tonårsfilmer.
    En oskyldig verklighets flykt till en bättre tid/värld.
    Önskar bara att ens egen flykt var så okomplicerad och enkel, dom filmerna jag minns med nostalgi är Alien återkomsten,
    Apocalypse Now, Blade runner, Flykten från New York och Terminator för att nämna några.
    Kanske saknar jag inte det fluffigt gulliga?
    Utan blir mer taggad av tanken att ställas inför det omöjliga och testas fullt ut.
    Men var och en blir lycklig av sina mål,
    börjar inse att en karriär som James Bond
    Lär aldrig ske, kanske dags att tyna bort med ett litet ynk?
    Det sägs ju så i det berömda poemet
    att så slutar världen..

    Gilla

  6. Klas Göran skriver:

    Glöm inte att 1983 så låg Civil Rights Act som förbjöd lagstadgat förtryck av svarta amerikaner bara 19 år tillbaka i tiden. Black Panther Party och raskravallerna i flera amerikanska städer låg bara 15 år tillbaka. Jämför med den 11/9 2001 som fortfarande präglar vår samtid och vårt tänkande 18 år senare.

    Det fanns äkta samhälleliga motsättningar mellan den svarta minoriteten och den vita majoriteten. Blod hade flutit på båda sidor. När i denna situation filmer och teveserier fylldes med svarta domare, var det inte för att återspegla verkligheten utan för att visa upp förebilder. Om detta kan man tycka vad man vill, men 1983 var det inte inlägg i vår tids intersektionella SJW-debatt.

    Att idag, nästan 40 år senare komma och peka finger och använda vår samtids kulturkrigsvokabulär på dåtidens kulturyttringar är djupt ohistoriskt och missvisande, oavsett från vilket håll det sker.

    Gillad av 1 person

  7. bittespjuth skriver:

    Innan den vita mannen kom var det 100% indianer i Amerika. Hur många procent utgör de nu? Är detta av intresse för oss som svenskar idag? Eller saknar det betydelse för framtiden, är det bara att blanda ihop alla som vill bo här och se vad utkomsten blir? Någon mer som undrar om vi har något val över huvud taget längre med befintlig politik.

    Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.