Gästskribent Mira Aksoy: Svensk renässans: I ett Sverige med självrespekt bör vi klä oss med stil

Mira Aksoy

Det Goda Samhället inleder sin artikelserie om en förhoppningsvis kommande svensk renässans med en text av Mira Aksoy om kläder och stil. Äldre tiders fattiga människor på den svenska landsbygden var ofta stiligare klädda än vad många välbemedlade människor är i Sverige 2019. Obryddheten, likgiltigheten, bristen på stolthet syns inte bara i vår politik men också i hur vi klär oss. En ny svensk självmedvetenhet bör innefatta en renässans för en stilfullare klädsel. Det spelar roll hur vi ser ut.

I alla tider har politik präglat människors klädsel. Vi har klätt oss olika beroende på ekonomiska och materiella tillgångar, olika beroende på hur vi vill att nära och främmande människor ska uppfatta oss och olika beroende på vilka sammanhang vi befinner oss i. Idag är alla osynliga riktlinjer för hur vi klär oss som borttappade vilket resulterat i en kombination dels av funktionalitet (vi klär oss bara efter behov) och obryddhet (vi bryr oss inte hur vi ser ut). Ej att förglömma är att obryddheten är ett resultat av ett medvetet val. Det är samma obryddhet som tar plats när vi blundar för hotet mot den svenska kulturens fortlevnad. För att kunna genomföra en svensk renässans krävs också att vi klär oss passande för den viktiga rollen.

Genom att välja hur vi klär oss visar vi vilka vi är. Genom att strunta i hur vi klär oss visar vi också vilka vi är. Göran Greider, till exempel, är en vänsterprofil som gjort sig känd för att strunta i sitt eget yttre. Hans stilvägran är ett val han gör – något som i sig är väldigt medvetet. Och vi minns honom för det. Om vi som vill se ett bättre Sverige, ett Sverige med självrespekt anammar en respektabel klädstil kan vi eventuellt redan vara på god väg. Jag ska förklara varför.

I det gamla Sverige var klädstilen ganska enhetlig. Visst fanns där en skillnad i material och möjlighet att vara hel och ren beroende på om man var välbärgad eller fattig, men alla eftersträvade samma typ av material och skärningar. Den lokala skräddaren i byn tog tillvara de material som fanns tillgängliga och så gick byborna dit och fick skjortan eller kjolen sydd. Detta innebar att det fanns en klar bild av vad som var lämpligt att klä sig i. Idag har vi gått vilse i ett virrvarr av polyester, märkliga passformer, knasiga trender och framför allt den där förbaskade obryddheten som endast resulterar i att man gör sig själv en otjänst.

Elegans handlar inte om yrke eller så kallad klasstillhörighet. Det finns absolut ingenting som säger att en snickare inte kan ha en kavaj i sin garderob. Jag menar att alla, oavsett yrke och var man bor, med största fördel kan klä sig klassiskt i den mån arbetet eller vardagen tillåter. Om vardagen inte tillåter kavaj för mannen eller en finare blus för kvinnan så kan man självklart bära den under lördagsutflykten eller söndagsfikat. Vi måste sluta se kläder som något löjligt och pretentiöst och istället se det för vad det är: ett sätt att bry sig om sig själv och visa uppskattning för personerna i sin närvaro, likväl som ett enkelt och trevligt sätt att vinna förtroende på. Är man välklädd kan man dessutom vinna en hel del när det kommer till självförtroende.

Kikar man på bilder från förr kan man se att fattiga människor på landsbygden ofta var stiligare klädda än vad många välbemedlade är idag. Vi tappade helt enkelt bort stilen på väg från landsbygden in till staden. Nu är det dags för oss att åka tillbaka och plocka upp den. Vi har nu tillgång till alla möjliga typer av material och butiker så oavsett budget har de allra flesta råd att klä sig stilfullt med sin egen prägel. Funktion har tagit över för mycket och det är det dags att ändra på, för jag är övertygad om att vi svenskar går miste om många fördelaktiga funktioner när det kommer till klädsel genom att ha en ohälsosam inställning till funktionalitet. Att återuppväcka det svenska kräver stor respekt för uppdraget som vi alla är en del av. Man skulle kunna säga att det är väldigt funktionellt för just detta viktiga uppdrag att byta ut luvtröjan mot en skjorta med passande pullover.

De konservativa krafterna i Sverige växer så det knakar. Dessvärre finns också många motståndare som inte vill ta oss på allvar och som tar varje chans att klanka ner på oss oavsett om det gäller själva åsikterna eller hur vi ser ut. Jag vill understryka vikten av det psykologiska genom att ställa en fråga som du som läsare gärna får ta med dig: Hur vill du att din flygkapten eller din rådgivare på banken ska vara klädd? I mjukisbyxor eller i skjorta? Världens bästa bankman kan vara klädd i mjukisbyxor, men du kommer med all sannolikhet, och utan vidare reflektion, lita mer på den nyblivne bankmannen som är klädd i kostym. Det handlar om psykologi, kultur och fason.

Vi har dock ett problem. Samtidens svenska män vill ofta göra en poäng av att det inte är maskulint att fundera över sin klädsel, men jag vill påstå att det är helt fel. Vi anammar någon typ av jantelagsinspirerad tanke om att män tror sig vara märkvärdiga och fjolliga om de klär sig elegant eller fixar sin frisyr på morgonen. Den tanken måste vi släppa. Att ta hand om sitt yttre är positivt både för mannen och för kvinnan. Man uppskattar när det motsatta könet tar hand om sitt yttre. Sverige särskiljer sig tyvärr från andra länder genom att vara ovanligt slappa gällande klädsel. Vad vi nu bör göra är att visa att vi respekterar oss själva; du kan ha välsittande skjortor oavsett om du är bonde eller jurist.

Det finns ingenting som säger att obryddheten är klassiskt svensk utan den är faktiskt relativt ny. Oavsett variabler som kroppsform eller yrke så blir du genast mer respekterad av omgivningen om du klär dig väl. Därför är det också viktigt för Sverige att vi som vill landet väl klär oss passande för rollen. I slutänden handlar klädsel om dig själv och det du kämpar för. Därför måste vi nu knäppa skjortan, knyta blusen och än en gång låta politiken prägla vår klädsel.

Mira Aksoy är 22 år. Hon beskriver sig själv som en konservativ nationalistisk opinionsskribent som med sitt tangentbord vill kämpa för ett Sverige värt namnet. Hon finns på sociala media och har en egen blogg: miraaksoy.com Mira är utbildad modekommunikatör och hyser ett stort intresse för mode och stil.

62 reaktioner på ”Gästskribent Mira Aksoy: Svensk renässans: I ett Sverige med självrespekt bör vi klä oss med stil

  1. Bo Svensson skriver:

    Hur mannen klär sig, beror på vem han har respekt för och vill efterlikna. – Det är alltså de med högst rang som avgör klädstilen i stort.

    Hur stämmer detta med min egen klädsel, frågar jag mig. – Halva året går jag barfota, jeans och tröja och en skärm med en rem som solskydd på huvudet.

    Gillad av 2 personer

    • Mitt vykort skriver:

      Kanske det men jag har ändå problem med konformismen, att alla skall göra lika men jag inser att jag inte kan bilda norm. Jag säger detta som före detta anställd på nästan den enda banken som behöll kostymen under guldåren förutom Goldman Sachs. Väljer man att jobba på bank så måste man spela spelet, men konformism uppträder även på
      andra håll, jag gillade förr att ha skjorta, även när jag var forskare inom fysik, detta kommenterades kommer jag ihåg på CERN, av en skäggig fysiker i sandaler bland annat. Andra gick barfota.

      Så jag inser behovet men så snart alla går i räta led så känner jag ett behov av att inte göra just det. För det flesta är det nog istället en stor trygghet att begränsa spelreglerna och excellera inom detta system, även vad gäller klädstil.

      Gillad av 1 person

  2. Ga Ort skriver:

    ”Kikar man på bilder från förr kan man se att fattiga människor på landsbygden ofta var stiligare klädda än vad många välbemedlade är idag.”
    Det foto du återger är av en välbeställd familj.
    Förr i tiden var det ovanligt att fattiga fick vara med på foto. Kan tänka mig att man då snyggade till sig inför fotograferingen.
    Annars var det mycket paltor, lappar och lagningar på kläderna förr. Man var ‘fin’ när man var ‘hel och ren’!
    Numera ser vi bara moderiktiga paltor, samt moderiktiga lappar och lagningar som satts dit för att dekorera.

    Gillad av 1 person

  3. L. N. Fredrik Östman skriver:

    Faktum är att dessa är alldeles utmärkta råd. Som du är klädd blir du hädd. De många psykologiska faktorerna som styr vårt beteende har länge ignorerats av högern. Det är en av orsakerna till att Donald Trump känns så ovan och störande. Han trycker på en djupt förträngd smärtpunkt av dåligt samvete, ty innerst inne vet vi att traditionella åsikter hör ihop med traditionell politik och traditionellt beteende och förhållningssätt.

    Orsaken till denna vår svaghet är antagligen alliansen med liberalismen under Kalla kriget. Vi konservativa offrade mycket av vår stela framtoning och av vårt insisterande på stil, skick och vett, det som omfattas så träffande av det tyska ordet Anstand. Orsaken var att tona ned skillnaderna till liberalerna. Denna tendens nådde sin höjdpunkt med det famösa dekretet i Moderata samlingspartiets eftr. att lämna pärlhalsbanden hemma. En annan förbisedd detalj är att socialdemokraterna aldrig glömde denna detalj. Jag vet inte hur det ser ut nu, men Ingvar Carlsson såg alltid ut som en slashas, han hade sommarkostymer som såg ut som pjamasar, men inför varje val hyrde de in amerikanska konsulter som förklädde upp honom i svart bläser. Han var lika bekväm i den som en luffare i korsett, men valen vann han. Sedan åter till pjamasen. Ingen av de politiska företrädarna på högersidan ägnade så mycket som en minut åt att tänka över sin klädsel inför valet.

    Vi måste inse och acceptera att alliansen med liberalismen, så framgångsrik den än var för att besegra den ekonomiska socialismen –tillfälligt — är bruten. Liberalismen gick redan 1990 över till fiendesidan. Donald Trump visar vägen. Han acceptetar inte obelevat uppförande. Han vägrar alla former av liberalism och annat vänsterflum och dödskult. Som med allt annat vänster kommer dragande med är även talet om att Donald Trump inte är presidentfähig en del av tvärtomet. Verkligheten är raka motsatsen till det vänstern påstår. Vänstern ljuger alltid, till och med i ord som ”och” och ”men”.

    Gillad av 13 personer

    • Mitt vykort skriver:

      Kanske det men jag har ändå problem med konformismen, att alla skall göra lika men jag inser att jag inte kan bilda norm. Jag säger detta som före detta anställd på nästan den enda banken som behöll kostymen under guldåren förutom Goldman Sachs. Väljer man att jobba på bank så måste man spela spelet, men konformism uppträder även på
      andra håll, jag gillade förr att ha skjorta, även när jag var forskare inom fysik, detta kommenterades kommer jag ihåg på CERN, av en skäggig fysiker i sandaler bland annat. Andra gick barfota.

      Så jag inser behovet men så snart alla går i räta led så känner jag ett behov av att inte göra just det. För det flesta är det nog istället en stor trygghet att begränsa spelreglerna och excellera inom detta system, även vad gäller klädstil.

      Gillad av 2 personer

    • Göran Nilgard skriver:

      @L.N:
      Sannolikt innebär vänsterideologi att man medvetet skall bortse från första intryckets betydelse.
      I deras värld finns det ingenting som heter ”första intryckets betydelse”.
      Med tanke på deras tes om ”allas lika värde”.
      Men också högersidan jamsade med i senaste valet;
      ”Ingen av de politiska företrädarna på högersidan ägnade så mycket som en minut åt att tänka över sin klädsel inför valet.”

      Då frågar jag: hur mycket höger och konservativ är man då? När man köper vänstern klädkod rakt av.

      Alla som levt ett arbetsliv som konsult eller säljare framför en kundgrupp, större eller mindre, vet hur viktigt det är att ”vinna” första intrycket: appearance.

      https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=förstahandsintryckets+effekt

      Men det är inte lätt att skapa den magi som kommer från ett bra första intryck….

      Det framkommer t.ex. i uttrycket: ”Det tar tre generationer att lära sig bära frack”.
      Så Ingvar Carlsson hade sannolikt det emot dig.

      Eller om vi vänder hela resonemanget: Var/blev det en (omedvetet) vinnande S strategi att se bortkommen ut i svart bläser?
      Och att han med det identifierade sig med sina väljare, som också alltid kände sig bortkomna i finkostymen?

      Gillad av 2 personer

  4. miketheviking skriver:

    Tja, varför inte?
    Kläderna gör mannen brukar det heta.
    Att kvinnor klär upp sig är mer frekvent (om du nu inte är den piercade, tatuerade, veganen med anti-social attityd)
    Skulle gärna se att svensken klädde sig i hög-kvalitativa kläder som man sen sköter om och bär med värdighet i ett 10-tal år. Det skulle belasta klädindustrin mycket mindre och förhoppningsvis döda mode-lobbyn och få bort de s.k modekreatörerna.
    De kläder vi föreslås bära kan inte betecknas som annat än vämjeliga.

    Om vi kan påverka butikerna till att åter köpa in endast kläder sydda i Europa, helst Sverige, och endast av hög kvalitet vad gäller slitstyrka, sömmar och knappar så lovar jag att klä upp mig.

    Vi kan väl skapa en konspiration tillsammans?
    Alla som delar samma syn på Sverige klär sig i 20-tal till 60-tals stil!

    Gillad av 5 personer

  5. Observator skriver:

    Jag ar uppvuxen I ett littet Svenskt arbetarsamhalle. Arbetet I ortens fabriker var smutsigt. Men nar jobbet var over klockan 13:00 lordag cycklade alla jobbare hem, tvattade sig noggrant eller badade, och satte pa sig en nystryken ren skjorta och kostym.

    Nar jag borjade studera vid Uppsala universitet var det fortfarande skjorta, slips och kostym som gallde. Efter nagar ar av studentrevolution var staden I grund forandrad. Man kunde inte langre, som jag brukade saga, ”se skillnaden mellan en student och en bandit”. Och sa har det forblivit.

    Observator

    Gillad av 7 personer

  6. Ben-Hur skriver:

    Aksoy har både rätt och fel. Men jag gillar hans nyord ”obrydd” som stämmer väl på halva människan. Folk kan gå klädda hur som helst på stan och till och med på krogen. Folk kommer in i bara ett par säckiga träningsbyxor och en solkig T-shirt. Man kan inte påstå att detta är mode. Men däremot måste man ha ett par vita jympadojjor. Annars är man totalt ute. Och dessutom en huvytröja med huven uppfälld mitt i varma sommaren. Då är man jävligt inne.

    Jag håller med Aksoy om att vi behöver ett lyft i landet när det gäller kläder. T ex har det verkligen slagit igenom för kostymbärarna att det får inte finnas en slips. Och å andra sidan har man kunnat skönja tecken på i vintras att det är hatt som är kommande.
    Man kan bara hoppas att hatt, paletå (överrock) och vanliga läderskor blir ett vanligt inslag för män i stadsbilden i höst och vinter. Motsvarande för kvinnor förstås.

    Gillad av 2 personer

  7. lifetourist skriver:

    Detta håller jag verkligen med om och vill lämna tre exempel:
    1) Jag bodde i centrala Krakow under många år och har vid 100-tals tillfällen setat med en morgonkaffe vid ett centralt fik och sett turister från hela världen komma in för frukost. Efter ett tag blev det lätt att urskilja de svenska turistgrupperna utan att höra vad som sades. Svenskarna klär sig nämligen klart sämst, skrynkligast, plastigast och mest könlöst. De svenska grupperna utmärkte sig också med att männen lagt ner fem minuter mer på sin morgontoalett än damerna genom att raka och kamma sig, medan damerna var fortsatt rufsiga och osminkade.
    2) I den mellansvenska stad jag bor i nu kallar jag den rådande klädstilen för ”heavy metal möter fjällräven” då majoriteten (ung, gammal, man, kvinna, arbetare, akademiker…) verkar ha Stadiumbutikerna som sina första val för mode och alla klär sig som om dom vore fjällvandrare på väg till en hårdrockskonsert, eller om dom är hårdrockare som skall ut och fjällvandra, svårt att säga vilket.
    3) På helgmornarna kan man se massor med par i varierande åldrar uppvisa ännu mera stadiummode då de är ute och ”motionerar” tillsammans och därför klätt upp sig i diverse neonfärgad tight polyester. Jag vill bara här få påpeka att de ni kallar ”att motionera” kallade man för ”att promenera” och för det brukade man klä sig representativt, elegant och gärna även könsmarkerande, istället för som nu, plastigt, undfallande och könlöst.

    Gillad av 6 personer

  8. pllay skriver:

    En av de värsta texter jag läst på mycket länge.
    Att värdera människor, inte efter deras egenskaper eller meriter utan, efter deras grupptillhörighet och lojaliteter.
    Hur vi klär oss och hur vi väljer att bli sedda är friheter vi skall ha i ett humanitärt samhälle.
    Värderingen görs av betraktaren, det är betraktarens brist på respekt för individen och förutfattade meningar som ger sig tillkänna i betraktarens omdöme, något som individen har att underordna sig eller anse bigott.
    Givetvis har vi regler för klädsel i olika offentliga sammanhang, giftermål, begravning, riksdagens öppnande, Nobelmiddag och andra OFFENTLIGA tillställningar.
    Vid dessa tillställningar bör vi underordna oss klädkoden av respekt för medmänniskor och stundens allvar.
    Men att kräva uniformstvång för att demonstrera lojalitet mot gruppen är lika dåraktigt som att kräva knappen -Gilla Olika- eller -Socialdemokratnål- för att få jobb på socialkontoret.
    Högern har många fasetter, frihet, tolerans och mycket centralt är individens okränkbarhet, men högern har också andra sidor, förnämheten, streberbeteendet, arrogansen och utstötningen från gemenskapen.
    I en tid av konservativa strömningar måste de senare sidorna förkastas, det var dessa sidor som gav vänstern medvind och seger under förra seklet.

    Gillad av 2 personer

    • Hovs_klipphällar skriver:

      PPLAY — Du verkar inte ha märkt att folk klär sig som sopor numera? Och inte av fattigdom, utan därför att de vill SE UT som om de var utfattiga!

      Du påstår att man är fördomsfull om man bryr sig?!
      Alla bryr sig om hur folk ser ut, men somliga bara förnekar att de gör det…
      Kanske de tar på trasiga jeans för att visa hur förbannat FÖRDOMSFRIA de är…

      Vänstermaffian jublar.

      Gillad av 3 personer

      • Benjamin Dhover skriver:

        ”…de vill SE UT som om de var utfattiga!”

        Ja, annars blir man ju nedslagen och rånad. När Polisen själv uppmanar folk att klä sig som luffare för att inte dra uppmärksamheten till sig är det illa.

        Gilla

    • Mira Aksoy skriver:

      Hej! Tråkigt att höra. Min mening är givetvis inte att människan är värd olika mycket beroende på hur denne väljer att gå klädd. Uniformstvång är inte heller en idé jag anammar. Skönhet och elegans är för mig både en fröjd för ögat, en kulturyttring och ett hjälpmedel. Inte minst för en själv. Tack för att du läste!

      Gillad av 3 personer

      • pllay skriver:

        Jag reagerar mycket negativt på att du länkar konservativa värderingar till klädval.
        En sådan länkning är i praktiken ett uniformstvång på samma sätt som Göran Gs klädval vilken har till uppgift att markera grupptillhörighet.
        Att klä sig propert, snyggt, elegant, vackert, praktiskt, udda eller på vilket sätt du behagar är ett helt personligt val och har absolut ingenting med mina politiska värderingar att göra.
        Genom att länka proper klädsel till höger eller konservativa värderingar utestänger du flera generationer svenskar från en konservativ och nationell gemenskap.
        Vår rörelse skall vara inkluderande och inte underordna sig vänsterns kodifieringar.

        Gilla

      • Non serviam! skriver:

        Vi kan ta PPLAY’s resonemang ett steg längre: är det inte i själva verket ett uttryck för konformism att uppskatta god hygien hos våra medmänniskor?

        Självklart är det inte så. Vad artikelförfattaren menar är väl endast att vi bör visa respekt för varandra, men framförallt självrespekt. Det sägs ingenting om uniformstvång, allt är frivilligt.

        När en ung man idag bär byxor som visar stora delar av baken, så är det i sig ett uttryck för konformitet av det slag som kallas mode. Men det är helt frivilligt. Så var ser vi egentligen avsaknad av konformitet? Människor är ”flockdjur”, på gott och ont.

        Det är alltså helt i sin ordning att efterlysa lite god smak rent allmänt. Vi lever dock i ett tidevarv av degenerering på många plan, inte endast klädval. Hur många förmår längre att uppskatta allt det vackra som den västerländska kulturen frambringat?

        Gillad av 1 person

  9. hl skriver:

    Det här med stil och mode….Vad tycks om tatueringar? För min del håller jag med tjejen som fick frågan om varför hon inte hade någon tatuering. Hon svarade ”man sätter inte klistermärken på en Ferrari”.

    Gillad av 14 personer

  10. Östrahult skriver:

    Jo det här med kläder kan man filosofera kring. Jag håller för det första med om att många klär sig onödigt sjaskigt, men värst av allt är dessa fula tatueringar som man ser överallt. Klädstilen styrs mycket av grupptillhörighet och status. För något drygt decennium sedan så uppstod ett mode i näringslivets toppskikt att man slängde slipsen men behöll mörk kostym och vit skjorta. Detta gällde inte överallt men det var tydligt att i bolag där VDn slängt slipsen så gjorde även ledningsgruppen det.
    Ett idag vanligt mode bland medelålders män är att kombinera en kostymkavaj med jeans, vill man vara riktigt snofsig stoppar man ner en näsduk i kavajfickan. Väldigt fult och bonnigt tycker jag.
    Inom näringslivet har det generellt skett en stor förändring från kostym till mera fritidsbetonad klädsel. Jag har egna erfarenheter av detta och tyckte nog att detta i huvudsak var positivt.
    Hur man klädde sig förr: Av en slump fick jag syn på en film från marknad. Där kan man beskåda hur bönderna hade på sig finkostymen när man traskade iväg med en ko eller häst till marknaden 1908 i Jönköping: https://www.filmarkivet.se/movies/marknad-i-jonkoping/

    Gilla

  11. Aurora skriver:

    Vår klädsel får nog komma ganska långt ner på to-do-listan över vad som behövs i Sverige. För 100 år sedan gick många fattiga i paltor (som flera påpekat) och kvinnorna var hemmafruar och tvättade dagarna i ända. Nu jobbar alla och kläder måste vara både bekväma och lättskötta. I flera, som vi kallar det, fattiga länder ser man faktiskt ovanlig klädmedvetenhet. Vad som inte talas om är att dessa kvinnor också är hemma och tvättar. Dessutom används enorma mängder fläckborttagningsmedel, klor och annat miljöförstörande i samband med tvättandet.

    Gillad av 1 person

  12. Magnus Rosensparr skriver:

    22 år unga Mira Aksoy ger en gammal man hopp inför framtiden, men hennes förhoppningar kommer ta mycket lång tid att realisera. Sverige är extremt i frågan på ett sätt som inte har någon motsvarighet i resten av världen, och folken i de flesta u-länder klär sig bättre än svenskarna generellt. Undantaget är de allra äldsta medborgarna, 85-105 år. Även om de är hela och rena klär sig en stor del av svensk allmänhet som uteliggare. Påfallande många välbeställda och välkända svenskar verkar sätta en ära i att klä sig fult och hafsigt. Undantagen i denna kategori är synnerligen få, t.ex. skribenten, publicisten, debattören och författaren Johan Hakelius.

    En gestalt ur det gångna kan tjäna som lysande motsats till det svenska klädselförfallet av idag, nämligen tonsättaren, dirigenten, musikpedagogen och omåttligt populäre programledaren för SVT-programmet Musikfrågan Kontrapunkt – Sten Broman. Ovidkommande synpunkter på hans klädsel avfärdade han med uppmaningen att ”dra år helvete”.

    Gillad av 2 personer

  13. GWI skriver:

    Svenskarna uppträder i Europa, i internationella organisationer, i jeans och förstår inte vilken katastrof det är. Dessutom pratar de bara jobb.

    I din viktiga text om klädstil glömde du ordet skönhet. Du skulle ha sett min mamma i slutet av 1940-talet eller min fru på 1960-talet. Det verkar som om svenskarna inte längre vill att livet ska vara vackert, inte i någonting, inte någonstans.

    Gillad av 6 personer

  14. uppstigersolen skriver:

    Jag går vanligen i jeans och T-shirt. Helt och rent. Ska jag vara med i sammanhang där viss klädsel krävs så blir det så. Ska jag utföra smutsigt arbete blir det overall. Inte svårare än så.

    Gillad av 2 personer

  15. Aha skriver:

    Intressant nr ett;
    Temat anknyter till SD:arnas (rikspolitikerna) klädkod som är kostym med väst och pomada i håret gärna med lite sidosnagg som påminner om Hitlars/Röhms SA-milis. Fullkomligt misslyckat och obegripligt att de har kunnat välja så fel. De ser uppenbarligen inte själva hur de ser ut. Kavaj, vit skjorta och fräscha brallor och skor skulle vara mycket bättre.

    Läs och begrunda ni i SD-toppen.

    Intressant nr två;
    När jag var yrkesverksam inom IT-sfären hade fina kläder noll koppling till duktig programmerare. Ofta var det nördarna, de lite ovårdade som härbärgerade största kunskapen och skickligheten.

    Gillad av 2 personer

  16. Hovs_klipphällar skriver:

    Tja — mångmiljonären Leif GW klär sig till exempel mest som en uteliggare! detta beror visst på hans proletära bakgrund, far hans var en enkel diversearbetare som drömde om att sonen skulle bli ”ingenjör”.

    GW vill visa att även han minsann är en enkel gråsosse innerst inne… =)

    Själv klär jag mig aldrig någonsin i kostym, helt enkelt därför att jag inte kan röra mig ordentligt i det plagget och slipsen stryper mig. Ett tortyrredskap helt enkelt.
    Jag klär mig enkelt och funktionellt, i matchande färger, gärna med ett stuk av vildmarksklädsel. Även om jag sällan rör mig ute i naturen numera vill jag tydligen gärna se ut som en friluftsmänniska…

    Men visst tycker jag det är helt avskyvärt med unga kvinnor som går i trasiga jeans, med stora hål på knäna. Där går gränsen för min del: hel och ren kan man vara om man har den minsta självrespekt.
    Jeans tycker jag allmänt är ett oerhört fult plagg, särskilt på kvinnor.
    Vem f-n vill frivilligt se ut som en simpel kofösare?

    Det verkar allmänt ha blivit ett slags mode numera att man ser ut som en j-la sopa, och det gäller båda könen. Kanske folk blivit så mentalt nedtryckta av vänstermaffian, som hatar framgångsrika människor, att de vill visa sig som vore de idel förlorare?

    Gillad av 2 personer

    • Elof H skriver:

      Om du tycker kostym är ett tortyrredskap så har du aldrig haft en klassisk välskräddad kostym. Tyvärr så har modet föreskrivit kostymer som sitter som korvskinn och det både ser och är obekvämt.

      Gilla

  17. Rikard skriver:

    Hej.

    En av tankarna med att klä sig som Greider et al var ursprungligen att den sortens kaviarkommunister som han tillhör skulle se ut som den arbetarklass de gjorde sig tolkar, profeter, räddare i nöden med mera för. Att arbetarna var lika konservativa som den mest blåblodige punschbaron gick dem förbi.

    På jobbet arbetskläder, på väg till och från och Grottekvarnen gångkläder – enkla, billiga, snabba och bekväma; 0430 är ingen tid att stå och välja ekipering för bussresan till bruket, och vid tillställning eller evenemang för ändamålet korrekt utstyrsel, från kostym med snara hel vägen till full pingvinmundering.

    Men mycket av analysen beror på vald period, skår, stånd och klass förstås. Samt inte minst social status i övrigt – det en person bär och blir beundrad för väcker när plagget hänger på en annan person bara löje, beroende på deras status i övrigt. Detta visste man redan under antiken, varför den gamla devisen ”det är inte titlar som hedrar män, utan män som hedrar titlar” torde kunna tillämpas även idag när just plagg och andra mer subtila avgudabilder används för att visa status, lycka och framgång. (Män skall läsas som människa i citatet ovan.)

    Sedan beror det också på betraktaren. För många år sedan, då jag såg ut som den ligist jag var, kunde jag jämföra bemötandet man fick i Sverige i butiker, på banker och liknande med det bemötande man fick i länder som Danmark, Tyskland och Jugoslavien. I Sverige rynkade expediter och kassapersonal på näsan, var nedlåtande, snorkiga och snobbiga och allmänt oprofessionella. Så blev det också ytterst lite affär av – är personalen så fördomsfull att de inte kan sätta professionalismen först så investerar och konsumerar jag annorstädes. I Danmark och Tyskland gick man efter uppträdande och korrekt språk, fullt korrekt, då utanpåverk kan anskaffas av vem som helst med nödvändiga medel, medan bildning och hur man för sig inte kan köpas. I Jugoslavien så man en främling och alla vet ju att folk som kommer långt bortifrån är lite knepiga så där brydde man sig inte alls.

    Poäng? Måste man ha en poäng? Okej: döm inte hunden efter håren. Även gökar bär vacker dräkt. Kläderna gör mannen.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Gillad av 3 personer

    • Aktiva åtgärder skriver:

      Idag i Sverige finns en annan form av camouflage som är rätt vanlig bland påtagligt förmögna ”intellektuella” som t ex tidningsägare,propagandister etc-alla med förmögenheter mellan 50-100 miljoner och det är den sk ”luffarlooken”-”the Bum-look”.Utan namns nämnande kan Zuckerberg och väl även Zuckerman nämnas i sammanhanget.”The Bum-look” signalerar bedrägligt.”Se!Jag är en av Er.En sliten trasproletär.Rösta på mig!”Och folk går på det där.Oslagbart.Fungerar alltid.

      Gilla

  18. Östanskog skriver:

    För en gångs skull skall jag vara helt allvarlig här på DGS:

    Det finns en akademisk disciplin på svenska universitet, som heter ‘modevetenskap’. Finns i Stockholm och här i Skåne (Lund/Helsingborg). Som tur finns det ändå en och annan kvinna inom institutioner som vågar trotsa knytblusmaffian och hålla sig inom humanistisk vetenskap.

    Gilla

  19. Monica Eliasson skriver:

    De sviktande historiekunskaperna i Mira Aksoys generation är rörande. De rår inte för det. Skolan har ju verkligen gått in för att avveckla ämnet historia. Vad jag framför allt vänder mig mot i Aksoys text är följande:

    ”Den lokala skräddaren i byn tog tillvara de material som fanns tillgängliga och så GICK BYBORNA DIT OCH FICK SKJORTAN ELLER KJOLEN SYDD.” (Mina versaler)

    Majoriteten av svenska folket utgjordes fram till början av 1900-talet av fattiga bönder, torpare och andra som fick sin försörjning från jord-, skogs-, bergsbruk och fiske. Fattigdomen bland dessa grupper har vi sentida ättlingar svårt att föreställa oss, de unga i all synnerhet. En sådan lyx som att gå till skräddaren för att få sina kläder sydda var otänkbar. Självhushåll var det som gällde: valla får, skära ull, karda, spinna, väva, sticka och slutligen sy. Möjligen kunde man i sällsynta fall i Handelsboden köpa ett importerat ”köptastyg” vanligen kattun (bomull), vilket betraktades som höjden av lyx.

    De som kunde unna sig lyxen att gå till skräddaren var storbönder, välbeställda borgare (köpmän, framgångsrika hantverkare), prästerskapet och adeln.

    Gillad av 3 personer

    • Pravda skriver:

      På den skånska landsbygden var det ända in på 70-talet så att äldre ”överlevare” stolt kunde proklamera:”Det här byxorna har jag haft i mer än tjugofem år och skjortan i mer än tio år.Och det är det enda kläder jag äger och har.Skorna har jag haft i tio år”.Detta för att bevisa att här hade man att göra med en redlig karl som inte gav ut pengar i onödan.Sparsamhet,förnöjsamhet,omänskligt slit,lusiga och dragiga bostäder-kärnsvenskt ,men helt bortglömt.”Nysvenskar”-också det en orwelliansk term-skulle bara veta.

      Gilla

  20. Jag bara undrar skriver:

    Oj, oj, det här gör mig mörkrädd. Klädföreskrifter är ingenting en politisk rörelse ska syssla med, då blir det sektvarning! Ska vi alla gå omkring som slickade mormoner eller propra Jehovas vittnen, bland vilka dylika klädregler förekommer. Vad som betraktas som fin och passande är väldigt varierande. I landsbygden kanske slips och kavaj ger helt fel signal, och du blir bättre respekterad i Lundhagsbyxa ch rutig skjorta.

    Gillad av 1 person

  21. Göran Åkesson skriver:

    Den socialistiska Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka ut och tro att man är bättre än andra på något sätt. Eftersom svensken i gemen är ängslig och osäker på sig själv och beroende av konsensus så klär han ner sig när han ex. skall gå på fest. Detta kan av värdparet betraktas som en oförskämhet. Det kan ha tagit lång tid för dem att arrangera en fest, som då inte verkar uppskattas av gästen som klär sig som om han kom från trädgårdarbete! Denne gäst är patetisk i sin egocentricitet!

    Gillad av 2 personer

  22. JL skriver:

    Kul med ett nytt tema men har svårt att känna ett större engagemang för frågan. Folk får gärna klä sig med lite stil men det enda jag bryr mig om är ”helt och rent”.

    Finns nog många sätt att se på detta också.

    Min personliga erfarenhet av t.ex. kostym är att den mest bärs av folk som fortfarande har mycket kvar att bevisa.

    Mest uppenbart blir nog detta på business class flyg. Är i princip en omvänd statusmarkör. Leta upp killen/tjejen med bekvämast outfit och du kan ge dig fan på att hon/han har en intressant historia kring hur framgången byggdes. Det omvända gäller för affärsmännen/pojkarna som sitter och svettas i korvskinns kostym.

    När det gäller bankpersonal och övriga finansiella rådgivare/konsulter ser jag också det rakt motsatt Jämfört med Mira.

    Rådgivaren som är trygg nog med sin kompetens behöver inte försöka lura mig med galakläder. Kostym och glansig slips tolkar jag mest som ”smink för att dölja en undermålig och/eller överprisad tjänst”.

    Alla är olika dock.

    Hel och ren, DET är dock ett KRAV. Kan du inte ta hand om dig själv så tänker jag knappast låta dig hantera något som är mitt.

    Gillad av 1 person

  23. Göran Holmström skriver:

    Ler och tänker allt klär den vackra, och allt misskläder den fule.
    Och precis så är det, citerar Lilla Lovis här, Fy fan vilka små pattar din dotter har”.
    Underbar låt som driver med könsroller och svenskhet.
    Kanske blir jag censurerad eller inte, det spelar ingen roll.
    Men vi behöver få det högre i tak, det ska vara ok att säga emot, det ska vara ok att tycka galet.
    Till och med så ska det vara ok att våga känna sig annorlunda.
    Lilla Lovis,”Jag spottar aldrig ut när jag suger ,,,, ” japp det säger allt typ.

    Gilla

  24. mktafskum skriver:

    Ja, som det heter: kleider machen leute. Det är klart som korvspad att en prydlig (kan vara olika klädkoder) klädsel samt ett vettigt ordförråd skulle göra samvaron mycket bättre och värdigare. På konsert är det ganska trist och respektlöst att stövla in i bermudas när orkestern kämpat och repeterat för att sedan spela i minst mörk kostym. Slashasmode och lycrakalsonger och ett ordförråd på 50 är ingen lyckad kombination. Förr var det ”stil” att ha kläder som hängt med i åratal – prydliga, hela och rena. Folkdräkten var till för hela livet, blev man tjockare passade den ändå.

    Gillad av 1 person

  25. mktafskum skriver:

    Under hippietiden i Californien var man helt ”ute” om man inte var excentrisk och flowerpower klädd. Sektkoder är lika stränga som de som förorder ”inga koder”, den som sticker ut blir hunsad.

    Gillad av 1 person

  26. Lars Strömberg skriver:

    Jag bryr mig inte om vad andra tycker.
    Det innebär dels, att jag inte bryr mig om vad andra tycker om att klä sig i. Dels innebär det att jag inte bryr mig om vad andra tycker om det jag klär mig i. Det senare har dock inget med att uppträda ovårdat att göra.
    Jag bryr mig inte om vad som är modernt. Däremot kan jag hindras av det. När alla skjortor ska ha kragsnibb utan knapp (button down), så letar jag mig vansinnig efter kragsnibb med knapp. Jag vill ha det oavsett vad som är modernt och lättfunnet. Alltid, decennium efter decennium. När skorna skulle ha breda, trubbiga tår, så ville jag ändå ha det jag tyckte var snyggt, vilket var en helt annan form. Trånga korta kavajer vill jag inte ha. Oavsett om det är modernt eller omodernt. Jag kan sitta hemma vid köksbordet och jobba med skjorta och slips. Jag träffar inte en människa på hela dan och ska inte ens delta i något Skype-möte.
    Jag är inte intresserad eller villl bli vägledd av vad som är populärt.
    Jag vet själv hur jag vill klä mig.

    Gillad av 2 personer

  27. lookslikeanangel skriver:

    ”Bourgeois”

    kallas looken. Bara den inte blir så ängslig.
    Ängslig renässans??

    Men – hela modeindustrin flyter lite nu.
    Ska man ”go with the flow”?

    Paralleller, någon….

    Gilla

  28. Lars Strömberg skriver:

    Kostym för att ”bevisa” något. Exklusiv bil, bostad eller klocka – för att bevisa något, hävda sig, markera, eller åtminstone ge sken av sin position. Jo, det är nog inte helt ovanligt. Själv är jag väldigt socialt oberoende. Det medför bland annat att jag kan köpa mig en exklusiv sak utan att vara det minsta angelägen om att andra skall lägga märke till den. Imponeras av den, menar jag nog egentligen. Jag kan visa prylen för att den är fin, men syftet är aldrig att skryta eller att hävda mig. För mig är livet inte en såpopera med inställsamhet, falskhet, avundsjuka, strävanden och annat socialiserande trams. Inte fasen höjer jag min status när jag köpt ett par förvisso mycket dyra, men allt annat än statushöjande gubbrallor i beige cavalry twill-ull. Ville jag positionera mig så skulle jag köpt en Rolex och inte en nästan lika dyr Grand Seiko. Den förra lägger folk märke till. Den senare inte.

    Gilla

    • Elof H skriver:

      Klockmärket lägger ingen märke till utom klocknördar och för dem så smäller en Grand Seiko betydligt högre än en dussin-Rolex.

      Gilla

  29. Birgitta skriver:

    Tack Mira. Mycket intressant att du tar upp detta. Slappheten och passiviteten idag är inte bara ett uttryck för ett modernt och demokratiskt samhälle, såsom vi gärna vill framhålla det. Utan det är minst lika mycket ett uttryck för hopplöshet och uppgivenhet hos ett folk. Ingenting betyder längre något. Ingen lyssnar på mig. Och därför betyder det heller inget hur jag ser ut.

    Gillad av 1 person

  30. Anna Örtenblad skriver:

    Var ditt bästa, gör ditt bästa och acceptera inget annat än det bästa…
    Vad gäller klädsel tänker jag då: Lite men gott.
    Hellre en liten garderob som är av bra kvalitet och snitt, än en knökfull där knappt hälften används.

    Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.