Bitte Assarmo: Sweden Rock handlar om musik – inte om genuspolitik

Bitte Assarmo

Bitte Assarmo

Sweden Rock Festival var en av sommarens mest ”ojämlika” festivaler. Inte för att det förekom en massa övergrepp och våldtäktsförsök, som så ofta på festivaler numera, för det gör det ytterst sällan på Sweden Rock. Nej, den är ojämlik för att antalet manliga artister överskred antalet kvinnliga, rapporterar SVT myndigt och med genuscertifierad indignation.

Det där är förstås sant. De flesta stora banden som uppträdde på Sweden Rock i sommar – Kiss, Ritchie Blackmore’s Rainbow, Slayer, Gorgoroth med många flera – har manliga medlemmar. Att hårdrocksscenen domineras av manliga artister kan knappast vara någon nyhet ens för den mest inbitna genusaktivist. Dessutom bokade Sweden Rock-arrangörerna alla de etablerade kvinnliga rockartister som fanns tillgängliga, så vad är egentligen syftet med sådan här artikel?

Det kan i alla fall inte handla om kvinnornas väl, den saken är säker. I den ojämlika värld som är Sweden Rocks är kvinnor i princip helt fredade från de övergrepp som på senare år blivit vanligt på många andra festivaler. Vem minns inte massövergreppen i Kungsträdgården? Och på en betydligt mer ”jämlik” festival, gubevars. Att den ”ojämlika” festivalen där scenen domineras av (vita) män erbjuder en fristad för musikälskande kvinnor är sannolikt en hård nöt att knäcka för vårt rättrogna public service.

Samma sak gäller Hasslöfestivalen i Karlskrona, med rötterna i rocken och proggen. Jodå, även proggen är mansdominerad, om nu någon trodde något annat. Och så har det varit ända sedan Hoola Bandoolas tid, trots ”hjärtat till vänster”, och trots alla klämmiga texter om jämlikhet och rättvisa. Vem kan väl glömma Björn Afzelius bok ”En gång i Havanna” och den kvinnosyn som genomsyrar den? Det är antingen ”mulattor” som svänger med ”stjärtarna som om de hade kullager i dem” i extas över att få sitta i knät på en västerländsk rockstjärna eller ”den jävla subban” och ”satkärringen” i en enda lång bitter drapa ovärdig att ens publiceras.

Att stora delar av musikbranschen är ojämlik i någon mån, och att det finns fler manliga rockband än kvinnliga är alltså inget nytt. Men det finns andra delar av musikbranschen som domineras av kvinnor. När det gäller soloartister, till exempel, ser vi att det främst är kvinnor som nu kommer fram, särskilt bland unga artister. Till det ska tilläggas att vi lever i soloartisternas era. Det är helt enkelt ute att bilda rockband, och dela de eventuella framgångarna med någon annan. Allt ljus på mig, liksom. Att det finns så få kvinnliga rockband att boka till Sweden Rock beror alltså inte främst på männen – utan på de kvinnliga artisterna själva, som hellre sjunger solo än gnetar i ett band.

Trots att det alltså finns flera anledningar till den manliga dominansen på Sweden Rock och andra rockfestivaler lägger SVT fram en förenklad bild av ojämlikhet. Och man undrar vad som kommer härnäst. Vad ska det genusfixerade Sverige göra för att råda bot på denna förfärliga orättvisa?

En tanke som säkerligen föresvävat en och annan genusfanatiker är förstås att det helt enkelt fattas ett politiskt beslut om ”varannan damernas” på alla musikfestivaler. Genusfanatikernas klåfingrighet känner ju inga gränser, det vet vi sedan tidigare. Ett sådant krav skulle visserligen innebära en så skral artistlista att Sweden Rock, och även andra festivaler, med tiden får lägga ner men vad gör man inte för jämställdheten? Festivalbesökare som inte kan acceptera att Slayer ersätts med en kvinnlig soloartist från Skara som just slagit igenom i Idol kan gott stanna hemma istället.

Frågan är om rockmusik, och framför allt hårdrock, alls behövs i jämställda Sverige? Är inte hårdrock bara gubbigt, patriarkaliskt kvinnoförtryck till gitarrsolon? Jo, så är det nog. Om man är genusfanatiker.

Är man däremot en alldeles vanlig svennebanan som råkar gilla rock har det faktiskt inte så stor betydelse om det är män eller kvinnor som står där på scenen och kör sin grej. För Sweden Rock handlar om musik – inte om genuspolitik.

36 reaktioner på ”Bitte Assarmo: Sweden Rock handlar om musik – inte om genuspolitik

    • Beatrice K skriver:

      Och jagärhär handlar om att motarbeta SD och jämna marken för massinvandringen. Inte om näthat.

      Bra från FB:

      ”Mina Dennert talade i tidiga intervjuer om hot och hat, men i flera intervjuer så nämner hon att ”de stod på stationer och hamnar och välkomnade flyktingar”. Redan från början deklarerade Mina Dennert att organisationen var för invandring. Det är väl ok, men det är inte ok att maskera det som att det handlar om en opolitisk organisation.”

      https://www.flashback.org/sp68352633

      Gilla

  1. Peter Fredrikson skriver:

    Lägg ner Sweden Rock. Trängas med en massa svettiga idioter och konserterna brukar vara under all kritik, dessutom har dom tagit emot för mycket så att många knappt ser scenen.

    Gilla

  2. Mitt vykort skriver:

    Vänstern är en orm som äter sig själv, alla konserter skall ha minst lika många sexuella övergrepp som på Zara Larssons konserter. Minst en våldtäkt också annars blir det vite.

    Jag gick på haschdränkta metalkonserter i Köpenhamn i min ungdom, vet ni, jag tror INGEN tänkte på att tafsa. Alla var där för att ha kul, man fick kanske en armbåge i nyllet av en olyckshändelse (vakterna trodde jag blivit nerslagen för jag var helt nerblodad men jag ville bara tillbaks).

    Detta är på allvar, vårt största problem på DGS är att inte ens här så erkänner många de innersta principerna hos vänstern. Vänd er från mörkret mot ljuset, att ni skriver här betyder att ni är vända rätt (förutom de med vänsterpersonlighet som bara vill sabotera).

    Gillad av 6 personer

  3. V for Vendetta skriver:

    Musik uppskattas för att den är bra, inte för att det är genuspolitik i den. Detta kan komma som en chock för det etablerade genusfolket men så är det. Som trogen SRF-besökare går jag inte dit för att njuta av jämställdhet utan för att njuta av gitarrsolon och sköna låtar. Att jag dessutom kan känna mig trygg på området i den mån att jag inte är rädd för att bli rånad eller misshandlad ser jag bara som en fördel. Så SVT kan använda sina resurser på annat än att genusgranska diverse festivaler som drar folk på alla andra grunder är genus.

    Gillad av 2 personer

  4. gras1519 skriver:

    Utmärkt. Vi har en stuga i närheten och det är fantastiskt hur positiva inte bara besökarna är till festivalen utan även närliggande stugägare som kunde förväntas känna sig ”drabbade”. Så måtte inga genusfanatiker förstöra det upplägg som festivalen har

    Gillad av 1 person

  5. Lars Strömberg skriver:

    Jag lyssnar emellanåt på rock. Inte så ofta men det händer. Jag föredrar symfonisk musik.
    Det hörs direkt när det inte är balans i sådana orkestrar.
    Om obalansen beror på könsfördelningen eller på något annat framgår emellertid väldigt sällan.

    Gilla

  6. miketheviking skriver:

    Way out West deklarerade att det ska arbeta för jämställda musikkonserter tillsammans med Spotify. Sorgligt inslag där två kvinnor intervjuad av en kvinna ondjorde sig över att det är för få kvinnliga musiker som är med på festivaler och hävdandes att dom finns där ute och väntar på sin chans. Ser i princip aldrig män få möjlighet att diskutera dessa frågor.

    Men inget att förvånas över. Den moderna litteraturen i Sverige idag är övervägande kvinnlig – alla böcker ska helst ha ett kvinnligt perspektiv och skriven av någon som identifierar sig som en kvinna. Det gäller även konstvärlden. Filmbranschen upplever en aldrig skådad revolution där de kvinnliga hjältarna inte bara är det i nyskapade serier utan nu också tar över hjältehistorieskrivandet bakåt i tiden.
    Vare sig det handlar om asagudar, stjärnornas krig, superhjältar eller James Bond så ska det vara en kvinna (helst icke-vit förstås).

    Det som är förvånade är att inte fler män som kvinnor ifrågasätter varför konst och skapande inte ska få utgå från själva konsten? Om en grupp av ett visst kön ska premieras pga. könet så riskerar vi ju att missa ett antal genier. Och vill vi verkligen ha ett jämställt samhälle där tjejer i grupp går och lyssnar på tjejer som spelar manlig rockmusik?

    Gillad av 1 person

  7. Henric Ankarcrona skriver:

    Som Jordan B. Peterson konstaterade i en TV-debatt: det finns förnuftsmässig grund för någon kvotering. Det finns alltid någon kategori som kan anse sig sakna företrädare.
    Varför skulle just den gruppen lämnas utanför.?
    Det sorgerliga är att resonemanget spridit sig till de mest oväntade sammanhang. I New York Times den 30 juli i år skrev chefen för Ford Foundation, Darren Walker, att nu måste styrelserna i museerna liksom deras anställda spegla mångfalden i samhällena. Kunskap och erfarenhet behövs inte, bara rätt identitet.
    Elände.

    Gillad av 1 person

  8. Göran Holmström skriver:

    Doro Pesch , Lita Ford båda otroligt begåvade vackra kvinnor som är rockstjärnor.
    Angela Gossow fd Arch Enemy Growlar hårdare än nästan samtliga män i den genren, ändå är hon späd och endast 1,6 meter lång.
    Stevie Nicks Fleetwood Mac ligger i Lemmys klass med partyliv o ändå ser hon fantastisk ut och uppträder fortfarande.
    Det finns massor av kvinnliga rockstjärnor som är lysande.

    Gillad av 1 person

  9. Aha skriver:

    Jag upprepar i linje med vad någon annan tidigare kommenterat här på DGS;
    könskvotera rockkonserterna men då efter att gruvarbetare, byggnadsarbetare, soparbetare och alla andra liknande arbeten könskvoterats.
    Listan är lång, ett gediget arbete återstår (för att få ned Sverige i avgrunden).

    Gillad av 2 personer

  10. Hortensia skriver:

    Det blir nog svårt, Bitte, att ta död på Sweden Rock med genusgiftpilar…

    … men är det inte underligt, att precis allt i vårt västerländska samhälle förväntas bli bättre om könsfördelningen är strikt fifty-fifty – utom äktenskap och familjebildning? Då är det plötsligt inte så noga, utan faktiskt allra, allra bäst, om föräldraparen är samkönade…

    Gillad av 3 personer

  11. GWI skriver:

    En omvänd och lite sorglig förklaring till att så många män är verksamma inom populärmusiken är kanske mansrollen (musikalitet är knappast är könsfördelat). Detta är ju ett område där män öppet kan uttrycka känslor och bli beundrade för det. Motsatsen till kvinnoförtryck, alltså.

    Gilla

  12. Håkan skriver:

    Sweden Rock handlar om musik och inget annat.
    Trots besökare från 50 olika länder och en fördelning där 3/4 av besökarna är män så förekommer knappt några brott. En del av detta kan ligga i förklaringen att medelåldern ligger runt 35-39 år men Sweden Rock borde vara en grundpelare, när det kommer till värderingar, för andra arrangörer att ta efter så att en konsert handlar om det den borde göra – Man går till en konsert för musiken.

    Gilla

  13. UMB skriver:

    Polismyndigheten siktar på lika andel män kvinnor i kåren, samtidigt uppmuntras invandrare att söka polisutbildningen. Vilket kommer att leda till at poliskåren tillstörsta delen kommer att bestå av kvinnor och invandrare…ökar det trygghetskänslan? Som redan,är satt under hot.

    Två kvinnliga poliser i Örebro fick uppdraget att meddela ett dödsbud till en familj på en adress i det ”särskilt utsatta området” Vivalla. När pappan tog emot budet reagerade han inte med sorg, så som poliserna förväntat sig. Han blev i stället våldsam, misshandlade poliserna och försökte därefter köra på dem med sin bil när de flydde från platsen.

    Finn fem fel.
    1) Chefen beordrar två kvinnliga poliser till en no-go-zon. Tjänstefel. Dessutom, varför ens skicka personal; går det inte att ringa och be den anhöriga att infinna sig på polisstation?
    2) De två poliserna saknar situationsmedvetenhet och förbereder sig därför inte på det värsta, vilket innebär att de blir överrumplade av attacken. Tjänstefel.
    3) Istället för att dominera förövaren så väljer poliserna att fly. Tjänstefel.
    4) När våldet övergår till mordförsök så drar poliserna inte vapen. Tjänstefel.
    5) Åklagaren frisläpper förövaren i väntan på rättegång. Jämför fallet A$AP för perspektiv.
    Undrar stilla hur många sidor FUP omfattar. 5? 50? 500? 5.000?

    Gillad av 13 personer

    • miketheviking skriver:

      Jajamensan!
      Det går livat till när vi ska vara multikulturella och ändå förutsätta att alla är lika liberala och frisinnade som Bengt Westerberg och Birgit Friggebod.

      Vänta bara när de kvinnliga brandkvinnorna står och gråter i förtvivlan av att inte orka släppa ut 100 kg människa vid en brand eller när en pluton kvinnliga soldater beordras massakrera en fiendegrupp i ett bakhåll.
      Ska också bli kul och se hur våra nya kulturer tar emot beskedet att deras barnmorska är en vit man eller ännu värre – man som tillhör en anna klan.

      Genussamhälle, multikulturellt samhälle?
      Nej tack.

      Gillad av 2 personer

  14. jastedt skriver:

    Sitter på verandan till rummet vi hyrt i Ängelholm och skall strax gå iväg för att besöka rockfestivalen Rockit! Vi är här p.g.a. bandet Thundermother, men inte för att det består av fyra tjejer utan för att de spelar så JÄVLA bra musik. Tack för en bra text om hur genuspolitiken ibland tar i för mycket!

    Gillad av 1 person

  15. Disco-Kaj skriver:

    Folk som ägnar sig åt allt som har med genus att göra kan inte anses som normala människor. Förr så satt åtminstone dessa människor inne på Beckomberga och Säter.
    Idag har de tyvärr måste jag säga tagit plats i de offentliga debatterna och nästlat sig in via media och är fixerade vid i-landsproblem som jämställdhet på festivaler osv.

    Gillad av 1 person

  16. Fredrik Östman skriver:

    Kvotering skall inte begränsas till rockenroll. Vi liberaler kräver att Katalogarian sjunges hälften av gångerna av en kvinna, medan Der Hölle Rache skall sjungas av män, som inte får fuska genom att sjunga i falsett. Den som är för kort får sträckas i bänken och den som är för lång sågar vi av benen på. Fantomen på Operan skall besättas med ett äkta spöke. Så ser vår nekrofila dödskult ut! Lögn, kvotering och död, detta är vårt motto.

    Gillad av 1 person

  17. Rikard skriver:

    Hej.

    Du glömde en identitär egenskap:

    Så gott som samtliga av (hård)rockens namn är vita. De är från vita länder, folk och kulturer.

    De har inspirerat människor från andra, ej vita folk, att själva göra sin egen hårda råckenråll.

    Botswana t ex: läder, nitar, hård rock och dödsmetall. [https://www.messynessychic.com/2013/12/27/the-heavy-metal-subculture-of-botswana-africa/]

    Den genushäxa som försöker säga åt någon av dessa herrar och damer att de är förtryckta av en vithetsnorm, ägnar sig åt kulturell apropriering eller annat sådant ondskefullt trams lär få kubba järnet.

    Eller Saudiarabiska Al Namrood; hårt så det förslår, och spelar sin musik under dödshot (Saudi, som sagt, svenska affärsmäns och kungahus lilla kompisland).

    Eller ”japanizu metaru”: japansk rock och hårdrock och tungmetall.

    Eller Brasiliens enorma trashmetal-scen! Det kan du tipsa Engellau om, nästa gång han skall dit så kan han få höra musik som får öronvaxet att söka asyl. Fast porteños (används det ännu som smeknamn på spanjorer och portugiser från hamnstäder?) räknas nog som vita, antar jag.

    Men Manowar sade det bäst av alla i låtar som ”The Gods made Heavy Metal” och ”Metal Warriors”.

    ”Heavy metal or no metal at all; wimps and posers, leave the hall!”

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare; ”Up the Irons!”

    Gilla

    • Jan Andersson skriver:

      Och musik är underhållning, tankeflykt och avkoppling från vardagens trampkvarn. Dagens vardag kräver mer eskapism än Snoddas och Jularbo. Musik är definitionsmässigt aldrig politik och kan endast kopplas till genusteorier av totalt tondöva oförstående betraktare (25 % av medborgarna är tondöva).

      Proggen var inte musik eftersom den var så taffligt framförd, men det fanns vissa gemensamma drag och accepterades som musik av 75 % av folket.

      De 25 % som är musikaliska och älskar musik som dyrbar konst lär nog lida svåra kval varje gång någon ur 75-procentsgruppen uttalar sig om sina musikaliska preferenser.

      Detta gäller för övrigt även litteratur.

      Gilla

  18. Stefan Sewall skriver:

    Popmusiken var från början högljudd och rå och aggressiv och kallades sedan rock för att skilja den från snällare mer välkammad modern enkel elektrisk musik.
    Rocken har alltid varit bullrig och skramlig med mycket aggressivitet. Beatles var rätt skramliga och råa från början men tvingades kamma sig för att komma i TV. Stones var betydligt råare och Who ännu mer och de spelade påtagligt aggressiv musik, riktad mot en manlig publik. Det var grabbar som gillade sådana hårda tongångar. Alla grabbar från 10 och uppåt har ju sina inre aggressioner och frustrationer och dessa kände igen sig i rockens ton, takt och texter och mycket testosteron-aggressioner kunde få sitt utlopp genom att spela skivor högt och lyssna eller röra sig till, eller spela luftgitarr till, eller rent av försöka spela själv för att få utlopp för sina känslor. Rocken är manlig till sin natur då den är vild och aggressiv. Texterna har manligt perspektiv.

    Jag vill till och med påstå att rock och pop och hårdrock och punk varit en bra terapi för alla frustrerade grabbar som varit en säkerhetsventil i svåra stunder. Många våldsyttringar har uteblivit då musik gett vrede, missnöje eller otillfredsställelse utlopp och dämpning. Som en boxboll eller -säck. Bra för hela samhället ungefär som idrotten.

    I min rockgeneration var vi rätt snälla för vi avreagerade oss med musik, enskilt eller tillsammans, med grammofonen och på konserter. Vi gick inte ut och högg knivar i folk. Vi spelade rock i stället och retade föräldrar och grannar och moralkärringar med stora högtalare och oväsen och förfärliga frisyrer, men det flöt inget blod. (Tänk om Djingis Khan hade haft en Gibson.)
    Det är ett typiskt manligt fenomen. Flickor har inte samma aggressioner inom sig (inget testosteron helt enkelt). Alla grabbar borde ha ett trumset att banka på tills man är helt utmattad.

    Gillad av 1 person

  19. Stefan Sewall skriver:

    Det har funnits en del riktigt bra tjejband, ”damorkestrar,” som jag tror alla killar uppskattat. Varför skulle man inte? Jag älskade Joan Jett t.ex. Suzi Quattro, Heart. Senare Annie Lennox i Tourists och senare Eurythmics, mkt bra. Janis Joplin var legend och mkt stor. Tina Turner är/var hur stor som helst och helt fantastisk. Minns att jag gladde mig över Tina Turners uttalade preferens för fullt ös som man fick förstå i filmen om henne. Hon föredrog riktigt grabbig fullt vild och snabb rockmusik före Ikes mera träiga stil. Hon var verkligen rockartist och gav allt med intensitet och enormt tempo så att svetten lackade. Cher var/är fantastisk från början till slut, också fullt ös. Riktig rock. Amanda Myles riktigt rockig liksom Pat Benatar. Kim Wilde. Transvision Vamp. Siouxie and the Banshees. Det finns många. Bangles, Girlschool. Blondie, Pretenders, Roxette har damer som sjunger och gör hela skillnaden. No Doubt. GoGos med Belinda Carlisle.
    Var en gång på konsert med en Nina Hagen som var drogvänsterpunk på ngt sätt, men det var ingen höjdare.
    Jefferson Airplane hade Grace Slick som var stor och ombildade till Jefferson Starship och Starship.
    Nena var en annan donna från Berlin som sjöng fint efter murens fall om 99 luftballonger.
    Vem gillar inte dessa skönsjungande damer? De flesta riktiga rockare har dock varit manliga då tjejerna ofta är mjukare i tonen.
    Skulle gärna gått på konsert med alla ovanstående.

    Gilla

  20. Kronblom skriver:

    Det finns många bra kvinnliga musiker inom hårdrocken men jag har ännu inte hört nån gitarrist som låter ”rätt”. Många är tekniskt skickliga och har rätt verktyg men skillnaden sitter i händerna.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.