GÄSTSKRIBENT HANS JENSEVIK: VARFÖR SKA SVENSKA MÄN VARA FEMINISERADE MÄHÄN?

Triggervarning! Detta är en känslig text för feminiserade män som deltagit i värdegrundskurser med speciellt utbildade och ideologiskt certifierade coacher och för er som gillar genusstudier. Däremot kan män, som deltar aktivt i det civila samhället, som ledare i ideella föreningar, familjefäder som ser sig som samhällsbyggare, bryr sig om sin egen och andras säkerhet och har sådan ordning på sina värderingar så att man kan utbyta åsikter med alla ta del av texten utan att drabbas av psykotiska tillstånd. Givetvis är inte alla svenska män i aktiv ålder feminiserade mähän, men varför får man det intrycket – så ofta?

Jag är född 1942 mitt under andra världskriget då läget tippade över till de allierades fördel. Hitler led nederlag vid Stalingrad och El Alamein den hösten. I år är jag 76 år och har passerat sista kurvan, överblickar upploppet och kan ana mitt livs målsnöre. Med tanke på vad som händer i Sverige idag med en massinvandring som mer liknar en invasion av människor från mestadels barbariska kulturer så hoppas jag målsnöret inte är allt för långt bort. Redan har två vänner dött av vanvård i en kommunal äldreomsorg som blir allt lägre prioriterad av pressade kommunalmän som är mer lojala mot de 349 i riksdagen än de lokala invånarna.

Mina riktiga startgropar i livet grävdes sent 50-tal och jag tog studenten 1963. Dagarna efter ryckte jag in i det militära på Lv 5 i Sundsvall 60 mil från min födelsestad Kristinehamn. På den tiden var en man samhällsbyggare, krigare och gentleman. Jag lärde mig tidigt slå i spik för då byggde arbetarna sina hus själva. Vi hjälpte varandra. Jag har varit med och byggt och renoverat många hus. Med den kompetensen som drivkraft var min väg ut i samhället som en av experterna i stadsbyggandets ekonomi under miljonprogrammet en naturlig utveckling.

Dagen efter inryckningen fick jag ett gevär i händerna med beskedet att det började så och om några veckor skulle vi få K-pisten. Vi blev krigare. Alla män. Utan undantag. Vi konfronterades handgripligen med krigarens frågor och nära i historien och medvetandet fanns förra kriget. Det var nu också kallt krig. Iskallt! Kubakrisen låg två år i backspegeln. Tillvaron var en praktik i värdegrundsarbete i verkligheten. Min generation fick en värdegrund men inte på några seminarier som idag. Då var det allvarlig praktik, idag icke förpliktigande teori med mest liknöjdhet i utfallet, som en cancer i samhällskroppen.

Varje människa har en nollpunkt i livet. Det är som nollan på en axel i ett diagram. Ett läge i livet då det var som bäst. För oss fyrtitalister var det nog sextitalet. I varje fall för mig. Jag utvärderar dagens Sverige mot det Sverige som var då. Dagens Sverige förlorar på de flesta punkter inom ”min” värdegrund, hur vi bygger samhället, hur vi ordnar rättssystem och trygghet och hur vi beter oss mot varandra.

Ofta kommer jag i diskussion med 80- och 90-talister. Ska vi ha bevakningskameror i våra bostadsområden och allmänna platser? För och emot! Då berättar jag att jag var nyckelbarn som liten. Vi bodde i en bostads-”limpa” på Södra Ringvägen med barnrikehus på baksidan och det stora allmännyttiga Malmen i söder. Jag hade lägenhetsnyckeln i ett snöre kring halsen, som så många andra barn. Tanterna i huset, de som för tillfälle inte var på jobbet, hängde som ”lokförare” ut genom fönstren och kollade läget. Dök det upp någon som inte följde de sociala koderna kom minst tre tanter utrusande från portuppgångarna med mattpiskorna i nävarna. Vi var trygga.

Jag förstår att jag har min nollpunkt i livet i en annan värld än dagens Sverige. De medelålders männen ler medlidsamt och tycker att dagens Sverige är bättre. Nyckelbarn? Men min fråga gäller ju den sociala kontrollen som fanns förr. Den finns inte idag. Folk bryr sig inte. Om en kvinna blir utsatt för våld så är frågan om det ska ha fått filmas eller inte och om förövaren eventuellt ska infångas i efterhand. I vårt Sverige idag tittas det bort. Svenska medelålders män är inte krigare och inte heller gentlemän. De finns inte på plats i det civila samhället. De är fega medelålders feminiserade mähän, när det mäts med min värdegrund. OK! Osmidigt uttryckt men jag kan konstatera att tryggheten inte längre finns.

Jag hade kontor på Smedsgränd i Uppsala och det togs studenten. Det här är modern tid. En kollega och jag gick ut på Bangatan. Ett studentflak kom förbi med skränande och halvfulla studenter. Någon intill menade ”att det var bra att det inte var som förr, att man måste ha godkänt i alla ämnen för att få studenten. Då skulle det inte ha varit många på flaket”. Tysta gick vi tillbaka till kontoret. Min kollega sa ”Det första jag gör när jag kommer hem så slänger jag min studentmössa”. Och det gjorde jag också. Vi var med på den tiden studenten var på riktigt!
Som nationalekonom och före detta universitetslärare i ämnet vet jag att det finns en järnhård relation mellan ett lands välstånd och utbildningsnivå. Idag sjunker den senare av två anledningar, en dålig skola och en hämningslös invandring.

Jag var med om studentrevolten 68 på Nationalekonomiska institutionen i Göteborg. Överklassens lata ungar ledde det hela. En fråga var vad arbetarklassen behövde för utbildning. En utbildad befolkning skulle inte så lätt underordna sig ”proletariatets diktatur”. Det skulle ju enligt Marx utsaga snart infinna sig ett revolutionärt läge. Vad räckte det exempelvis att lära sig i matematik? Inte mer än de fyra räknesätten för att förstå ”Das Kapital”. Jag minns att en japansk professor i nationalekonomi sa att hans erfarenhet var att de studenter som inte kunde lära sig derivera en funktion ofta blev marxister, medan de andra fortsatte läsa borgerlig ekonomi. I Sverige blev väldigt många marxister. De styr landet nu. Det blev inget revolutionärt läge så den revolutionära vänsterns folk strömmade till journalisthögskolorna för att skola om folket den vägen.

Alltså! Den svenske mannen ska inte engagera sig och ta ansvar som samhällsbyggare, krigare och gentleman. Vänstern vill se en lättmanipulerad man som dagligen tar del av SR, TV, DN, SvD, Aftonbladet och Expressen och dito alster och bete sig som det feminiserade mähä de uppmanas vara där. Framför allt ska inte våra riksdagsmän på Helgeandsholmen vara annorlunda. Denna ö tycker jag att man ska döpa om till Cyklopernas Ö för att redan nu anpassa namnet till historiens utfall för landet.

Hans Jensevik är pensionär. Han har varit VD och delägare i Svensk Kommunrating, storstadsutredare, administrativ biståndsarbetare i Afrika och kommunekonom och ekonomichef i Uppsala kommun. Lärare i Nationalekonomi, Göteborgs Universitet och forskarassistent på stadsbyggnad, CTH.

136 reaktioner på ”GÄSTSKRIBENT HANS JENSEVIK: VARFÖR SKA SVENSKA MÄN VARA FEMINISERADE MÄHÄN?

  1. M.D. skriver:

    Hahaha! Det är utsökt uppfriskande att höra en gamla skolans herre sätta saker i sitt rätta perspektiv. Mera sånt; det är både nyttigt och underhållande!

    Liked by 9 people

      • If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever skriver:

        Hear hear. Jag har nästan frikort för jag gör så många fel. Men polett stavas med två l.

        Liked by 2 people

      • W skriver:

        Rapporten som gjordes på beställning av Europeiska kommissionen 2010 studerade hållbarheten av ett tvingande kvotsystem – samma system som Stefan Löfven senare försökte driva igenom inom EU. I rapporten beskrivs flera olika scenarion av var inom EU migranterna kan placeras utifrån den befintliga befolkningstätheten. Sverige och Finland som har Europas lägsta befolkningstäthet per kvadratkilometer har därför en ”befolkningskapacitet” på drygt 441 miljoner respektive 333 miljoner invånare, enligt rapporten.

        Nu förstår vi varifrån Reinfeldt hade fått sin inspiration när han fällde sitt beryktade uttalande.
        Vi kan också nu se förlängningen i Marrakechdokumentet.
        Sälj vad som gåratt sälja och fly. Putin verkar måna om sin befolkning. Ungerns Orban gör det definitivt.

        Liked by 2 people

  2. Aurora skriver:

    Nej, i vårt välfärdssamhälle, som du varit en av de som byggde, har dess ’barn’ (yngre generationer) blivit bortskämda och glömt att uppskatta den. De vill inte bli påminda av ’gamla gubbar’. De anser sig nu veta bättre. Och har med hår och hull annammat en ny ’världshumanistusk’ religion där politisk ’godhet’ mot andra än de som byggt landet, gärna genom att själv avstå från alla manliga gener (kön finns ju heller inte), har högsta prioritet.

    Liked by 6 people

  3. Fredrik Östman skriver:

    Mycket enkelt, uppenbart och bra. Men ordet ”feminiserad” är en smula problematiskt. Man skall kanske fastställa att det inte handlar om äkta (genomsnittliga) kvinnliga egenskaper, utan om mytologiskt kvinnliga-män egenskaper, som t.ex. skiljer sig från kvinnliga-kvinnors mytologiska egenskaper. Den ena eller andra kommentaren kommer säkert som amen i kyrkan gå vilse i ekivokationerna. Vi har för få ord i språket och umgås för intuitivt och slarvigt med dem.

    Liked by 6 people

    • brrr skriver:

      100% enig. Om ”feminin” är lika med ”mähä” så smutsar vi ner en av många olika slags personlighetstyper.
      Jag kan gå med på att de män som Jensevik beskriver är mähän, men knappast ”feminina”. Syltryggar, snarare. Liksom de kvinnor som beter sig på motsvarande sätt.
      Ja, vi behöver fler beskrivande ord i språket.

      Liked by 7 people

    • If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever. skriver:

      Viktigt att poängtera. Pk-isterna och kulturmarxisterna försöker slå in kilar mellan kvinnor och män. Familjen är deras stora hatobjekt. Brr måste vara en speciellt hatad typ, inte så typiskt kvinnlig (enligt egen utsaga) och ändå inte manshatare.

      Liked by 3 people

      • brrr skriver:

        Jag gillar hyggliga och hederliga MÄNNISKOR, oavsett kön.
        Och nej, jag är allt annat än kvinnlig, vilket inte hindrar att de som är det ska vara det och inte försöka vara något annat. Det är obekvämt att försöka vara något som går emot ens personlighet, det tar mycket tid och energi som man borde använda till annat.

        Liked by 4 people

  4. Göran Fredriksson skriver:

    När invandringen från MENA har pågått ytterligare några decennier kommer även svenska män behöva anpassa sig till en återupprättad manlighetsnorm samtidigt som feminismen och jämställdheten förpassas till historiens sophög. Någon matematisk utbildning för att kunna räkna ut detta utöver de fyra grundläggande räknesätten behövs inte.

    Jämställdheten mellan könen är en bra sak som skulle kunna ha lyckats om den hade drivits med måttfullhet. Men de som gapar över mycket mister oftast hela stycket.

    Yngre svenska män som inte gillar feminismens huvudlösa framfart och vill förbereda sig kan välja en hustru från invandrarkulturerna. Feministerna utplånar sig själva då de oftare än andra är barnlösa. Integrationen av svenskarna i de ”nyanländas kulturer” går då utmärkt.

    Liked by 3 people

    • Det blir värre skriver:

      Även om man velat, så tror jag du underskattar den kulturella barriären för en svensk man för att gifta sig med en muslimsk kvinna utan att konvertera. Du har hört talas om balkongflickor?

      Liked by 1 person

  5. villervalle03 skriver:

    Dagis,förskola,skola massmedia m.fl. indoktrinerar från småbarnsstadiet alla, vissa mer mottagliga än andra,till att bli avkönade rädda människor som inte tål verklighet som den är, utan lever i en annan värld, fantasivärld som serveras av nämnda institutioner. Rektorer går med klänningar i skolan, elever måste triggervarnas för att inte kollapsa, barn håller tal i FN som experter, vuxna män massimporteras som flyktingar, från områden med ständigt pågående krig. m.m. Landet har trots väldens högsta skatter, en sjukvård, äldrevård, skola,polisväsende som numer börjar vara i samma klass som i utvecklingsländerna. Tusentals pensionärer har inte bostad eller dräglig tillvaro. Trots det så fortsätter media och nästan alla politiker med mantrat att vi är världsbäst på dessa områden. Sverige bilden får inte krackelera, dom ser inte att den gjort det för åtskilliga år sedan. Eller så vägrar att se verkligheten som den är, så länge lönen som riksdagsledamot, kommer punktligen.

    Liked by 12 people

    • Hasse skriver:

      Tja, med tanke på vad det ”andra lägret” har för planer, så framstår Hans Jensevik som en klok man: http://www.friatider.se/feminister-mobiliserar-inf-r-eu-valet-ska-stoppa-nationalister.

      ”Feministerna” vill ju ha mycket mer invandring och en värld utan gränser. Med tanke på att merparten av den invandringen skulle ske från de mest kvinnohatande, patriakala och maskulina områdena, anser jag att det är väldigt lätt att välja mellan alternativen Hans Jensevik och ”feminsterna”.

      Eller tror signaturen Gramick att den framtida svage, feminiserade och kuvade svenske mannen kommer att kunna försvara svenska kvinnor från dessa män om säg 50 år? Går det lika illa som jag tror, kommer dessutom många svenska män att ha emigrerat innan dess.

      I Iran gick vänstern till sängs med islamisterna 1979 för att störta Shahen av Iran. Underligt nog så ”försvann” vänstern efter revolutionen. Jag ser faktiskt en liknande, framtida utveckling när det gäller Sverige, även om det kan dröja 25-50 år innan vi är där.

      Liked by 14 people

    • styggestig skriver:

      Vad menar du mer konkret när du skriver ”en skam för övriga 40-talister”?
      Om du inte kommer med något mycket konkret så är det du som borde skämmas!

      Liked by 11 people

    • PerH skriver:

      Gramick 07:05
      Som 46:a är jag i dag helt på Jenseviks sida, skäms inte alls, dock för tiden som förflutit.
      Tillhörde själv den manliga Majongvänstern på 70-talet, mjukisbrallor med postväska i ljust läder.
      Satt i ring och kände, läste Primalskriket, där någonstans började jag ana att tiden gled ur led, förmådde dock ej sätta fingret på vad som var fel.

      Liked by 1 person

      • Hovs_klipphällar skriver:

        @gramick — Du kommer med infantila påhopp, som bara gör dig själv till åtlöje. Håll dig bara lugn och fin, så ska du se att allt blir bra i slutänden.

        Liked by 3 people

    • If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever. skriver:

      Kan du inte lägga ut texten lite? Jag tror en majoritet här anser att du borde skämmas men har insett att detta inte är en del av pk-isters psykologiska uppsättning, så det är en meningslös önskan. Ni ligger bakom tusentals och åter tusentals våldtäkter och mord på 11-åriga småflickor. Hur skall man få er att skämmas, det kan man ju glömma. Det är så tråkigt att ni inte kan uttrycka er, det verkar vara en sidoeffekt av indoktrinering.

      Liked by 8 people

    • BTS skriver:

      Gramick, med vilken rätt anser du dig kunna föra alla 40-talisters talan?
      Om du vill slå ned på ett inlägg, använd saklighet i stället för ad homini-argumentation!

      Liked by 2 people

  6. Jari Norvanto skriver:

    Resan till Thule (Kjell Espmark):

    ”…Thule, ett land utan historia men med anspråk på att utgöra en moralisk stormakt – den största exportvaran är soltorkat samvete. Till egenheterna hör två heliga vattendrag där det ena förvandlar svart till vitt, det andra vitt till svart.”

    Liked by 3 people

  7. Lenam skriver:

    Tack för fin berättelse. I den skola jag växte upp på 60 talet fanns mycket av det gamla kvar. T ex ordningsregler. Det var inte förbjudet att slåss på skolgården. Två killar i klassen brukade ofta slåss på rasten. Det fanns regler kring detta. Man fick inte slå den som var mindre eller svagare. Två mot en var fegt. Man fick inte heller sparkas. Om något urartade kom en lärare och ingrep.

    Liberalismens intåg gör att det inte finns regler och om de finns så struntar man i dem. Friheten är viktigast. Liberalerna talar med avsky om nationalisterna i nyhetsprogram. Inga följdfrågor. Vad menar du med nationalism? Vad är det för fel med nationalister. Liberalismen har tyvärr förstört hela vårt samhälle därför har jag fått nog av liberalismen och blivit en del av det konservativa block som kommer växa starkt i vårt samhälle. Det behövs nu. Tack Hans J för att du vågar tala och skriva..

    Liked by 9 people

  8. Johanna skriver:

    Tack Hans Jensevik för Dina så upplysande föreläsningar om hur det står till med ekonomin i våra svenska kommuner.
    Jag är född 1963 och har tillsammans med min make född 1957, planerat för en framtid som äldre med utgång från Dina föreläsningar på Youtube.
    Jag håller helt med Dig i Dina iakttagelser ang svenska yngre män.
    Som högutbildad storstadskvinna fann jag en ”riktig” karl på landsbygden, en egenföretagare och grävmaskinist. Så långt ifrån södermalm och storstadens medelklass och kulturelit jag kunde komma.
    Efter 15 år tillsammans är jag fortfarande lika kär i honom. Jag är tacksam varje dag för våra samtal och vår gemenskap och för att jag fått möta honom.

    Liked by 12 people

  9. Jan Andersson skriver:

    Jag håller med till hundra procent. Män som inte kan ta ansvar som män har gjort sedan tidernas gryning är snöpta meningslösa individer som inte är till glädje för någon, minst av allt dem själva. När man ser individer som ängsligt följer de senaste modetrenderna och sitter och river sig i det nyanlagda skägget på en innebar så kan man nästan förutsätta att det inte finns något hopp för vederbörande.

    Vi fick i ganska tuffa utbildningar lära oss att försvara nationen Sveriges gräns. Den skulle försvaras till varje pris.

    ”Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska.”

    Vi inkallade unga män fick ett tungt ansvar på våra axlar. Det var vi som skulle fixa det! Snoriga och svettiga kröp vi i leriga diken och fick skit efteråt för att kängornas ovanläder inte var spegelblankt. När ammunitionen tog slut skulle vi slå ihjäl fienden med spadar. På den tiden fanns ett ständigt närvarande hot österifrån, svenska försvarsenheter avvisade sovjetiska intrång på svenskt territorium varje dag under året. Vi ser mycket barnsliga ut på gamla foton, men jag kan garantera att fienden hade fått svårigheter om de hade försökt något.

    När vi blev civila igen fanns ansvaret kvar. Alla hade en krigsplacering dit vi skyndsamt skulle bege oss vid kallelse eller allmän mobilisering. Vi var många, Sveriges hade över åttahundratusen stridsberedda män från norr till söder. Det är fullt möjligt och troligt att detta höll oss kvar bland de fria länderna och inte annekterades som baltländerna med flera.

    Idag skall nationen Sverige inte få finnas kvar, utan bara vara ett namn i en diffus europeisk sammanslutning under ledning av alkoholister, narcissister och kvinnor. Och som i sin tur skall ingå i ett stor flumkollektiv under FN medan ketchupnasare och läskedrycksproducenter drömmer som krämare alltid gjort om mer pengar, mer pengar och helst ännu mera pengar. Och våra pyttesmå helt aningslösa förskolepolitiker ryser av välbehag när de får leka med de stora pojkarna.

    Den enda framtid jag kan se för de svenska män som inte kan kalla sig kvinnor (eftersom det vore en förolämpning för kvinnor) är som haremsvakter i det framtida islamska idealsamhället Sverige. Och om ni hör något som mullrar under jorden så är det vi fyrtiotalister som roterar i våra gravar.

    Liked by 17 people

  10. Dandersan skriver:

    Män som tar ansvar-är inte PK.
    Huka under den samhällsordning som media målar upp.
    Kulturskribenter som hyllar allt som kan påverka vår kultur negativt.

    Gilla

  11. If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever. skriver:

    Jag har bekanta i Danmark som har ett fint sommarhus med havsutsikt över en annan ö. Det är en ö där man gjort farliga biologiska experiment i många år, man kan se fabriksbyggnaderna men simturen är väl en halvmil. Denna ö skall nu göras om till transitcenter för kriminella migranter som skall utvisas. Så än så länge så kan man fly till Danmark, där förnuftet råder. Vilken otrolig skillnad det är bara ett par mil åt väster. Varför skulle man födas in i en sekt, för det är vad Sverige är, en sekt.

    Liked by 10 people

  12. Filip skriver:

    Bla bla bla, det var bättre förr. Bla bla bla, ruinens brant. Bla bla bla, invandrarnas fel. Fattar inte hur så många gamlingar hamnat så fel i sitt tyckande. Nej, över 50, då är det dags för gubbar är logga ut.

    Gilla

    • Hovs_klipphällar skriver:

      Filip: Är det en alltför stor ansträngning för herrn att formulera en logiskt sammanhängande kritik? Men att vänta sig något sådant är väl för mycket begärt numera. Ett tips: Du lär inte övertyga någon med dina illa artikulerade utgjutelser.

      Liked by 8 people

    • If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever skriver:

      Varför vill ni totalitarister alltid döda folk ni inte håller med? Märkligt. Två på en dag, någon måste suttit runt ett köksbord på söder och twittrat, ni är så skadade av detta att ni aldrig kan skriva mer än en mening. Det jag inte förstår är varför ni är så arga, ni styr landet, får alla skattemedel, våldtäkter och mord exploderar, och alla som inte håller med er ignoreras i MSM, alternativt åtalas. Men så är det väl att vara utopisk totalitarist, allt ni inte gillar skall bort. Tala klarspråk, NI blir ju inte åtalade, säg vad du tycker, att vi alla skall hålla käften eller dödas, om bara du finge bestämma.

      Liked by 5 people

    • Johan skriver:

      Utveckla gärna lite mer detaljerat i sakfrågorna vilka punkter du inte förstår eller har bättre lösningar på. I annat fall scrollas nog dina kommentarer förbi.

      Gilla

  13. Samuel af Ugglas skriver:

    ”Undviker kvinnor till varje pris” http://www.friatider.se/finansm-n-efter-metoo-undviker-kvinnor-till-varje-pris
    Kvinnas hemliga vapen, vilket blir det?
    Tack för det Hans Jensevik. En nyttig påminnelse om Sveriges verkliga skröplighet.
    I dag är det den 88 dagen vi sluppit vansinniga förslag från ”feministregeringen” Löfvens ministär, han är ju tack och lov avsatt. Det är nog unikt att Sverige tillåtits ha 88 dagar med ”demokrati”. Passa på och njut man vet inte vad som väntar oss i morgon.

    Liked by 7 people

  14. Hans skriver:

    Mycket bra skrivit. Kan instämma. Är själv född -46. Arbetade på dagarna utbildade mig till Ingenjör på kvällstid. Läste fyra kvällar i veckan. Dagens samhälle är totalt olikt 50 60tal. Även om livet var tufft var man stark inombords. 15 månader värnplikt i marinen.

    Liked by 3 people

  15. Per Eriksson skriver:

    Briljant, sant och rättframt skrivet ! Sveriges bedrövliga utveckling sedan sent 1960 tal harmonierar väl med standarden hos journalist – och politikerklassen.

    Vad ska landet leva på i framtiden ? I början på 1990 talet hade Sverige 12-13 företag på Fortune top 500 och Schweiz hade ungefär lika många – idag har Sverige 2 företag kvar emedan Schweiz har 15.

    Liked by 6 people

  16. Anders skriver:

    Tack Hans Jensevik för att du tar bladet från munnen och talar klartext! ”[I]nvasion av människor från mestadels barbariska kulturer”. Precis vad det är frågan om. Om förbannade vare de politiker, journalister och diverse löst ”kulturfolk” som dragit denna olycka över världens sannolikt mest troskyldiga folk. Det man gjort mot svenskarna har på sikt långt värre konsekvenser än vad nazisterna gjorde mot tyskarna. Visserligen var Tyskland helt förstört efter kriget, men det fanns i alla fall kvar, om än styckat och rumphugget. Men Sverige kommer inte att finnas kvar, det kommer att bli ett MENA-liknande land.

    Bara en liten kommentar också om studentrevolten 1968. ”Överklassens lata ungar ledde det hela”. Just det! Och orsaken var att det plötsligt blivit trångt vid köttgrytorna. Fram till 60-talet var en studentexamen och därpå följande universitetsstudier en garanti för en framgångsrik karriär. Men i och med utbildningsexplosionen efter kriget fick rikemansbarnen nu konkurrens från stora grupper barn ur medel- och arbetarklassen som riskerade att konkurrera ut dem. Motmedlet från rikemansbarnen var att riva ned meritokratin. När man inte längre besvärades av objektiva kriterier på kunskap som välgrundade betyg, kunde rikemansbarnen fortsätta att flyta ovanpå genom sina goda kontakter. Jag misstänker att blogginnehavaren tillhör den senare skaran, men han försöker i alla fall nu sona sin skuld.

    Liked by 5 people

    • Eva Danielsson skriver:

      De välgrundade betygen avvecklades successivt från sjuttiotalet, så till vår blogginnehavares försvar, tror jag nog att han gått igenom den gamla skolan. Troligtvis med tillfredsställande betyg av hans krönikor att döma.

      Gilla

  17. Aha skriver:

    Under mina studier extraknäckte jag på loven. Började redan i gymnasiet. Handlade ofta om praktiska jobb tillsammans med arbetare. Krönikören skriver om en reflektion från en japansk professor ”att hans erfarenhet var att de studenter som inte kunde lära sig derivera en funktion ofta blev marxister, medan de andra fortsatte läsa borgerlig ekonomi.”

    Minns att min reflektion då över 68-orna var att med dem skulle jag inte vilja dela ackord.

    Liked by 3 people

  18. Conny W skriver:

    Tack Jens. När du skriver om ”din värdegrund” som bas för samhällets normer kommer jag att tänka på min framlidne granne, född -44 och betongarbetare. Han använde i stället begreppet ”arbetarklassens hederskultur” vilket jag gillade skarpt.

    Liked by 1 person

  19. Kungskobran skriver:

    Bättre förr? sadistiska lärare vars mål var att kugga så många elever som möjligt , (se filmen hets den visar verkligheten , det vet jag för jag var med , född1939), eländiga bostäder för många, trist mat, eländig åldringsvård med minst 6 patienter på varje sal, jättelika sinnessjukhus där tusentals patienter hölls inspärrade. Smisk på rumpan var vandlig bestraffningsmetod. Husfadern som barnen var rädda för ,religionens tunga filt över alla och envar.
    Det finns mycket att klaga på i dag, men barnen älskar sina pappor som tar ett helt annat ansvar för dom och hela familjen.
    För att inte tala om vår materiella standard, det är ett himmelrike mot förr.
    Jag är trött på detta ständiga malande om Sveriges och jordens undergång,
    domedagspredikanterna har alltid visa sig ha fel, vi har genom århundrarna genomgått svält missväxt pester, ständiga krig och överlevt som nation och kommer att göra det även i fortsättningen.

    Liked by 1 person

    • If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever skriver:

      Trams, att du har det bra beror på mig och mitt arbete, inte din onda parasitism. Gillar du våldtäkter, du glömde dem?

      Liked by 6 people

    • Hovs_klipphällar skriver:

      Kungskobran: — Du får väl hålla isär olika saker här.
      Att vi har det materiellt bättre än förr beror på den allmänna tekniska utvecklingen, samt det hängivna arbete våra föregångare lagt ner på att förbättra samhället.

      Nu däremot håller deras arbetsinsatser, liksom även de materiella framstegen, på att slösas bort och rivas ner, på grund av att de politiker som styr samhället inte längre sköter sina uppgifter — och DET är poängen.

      Liked by 4 people

    • Jörgen skriver:

      Inflyttning av en dominerande och generellt fientlig kultur i Sverige (Europa) förändrar landets etniska balans, så Sverige så småningom blir muslimska-arabiska. Detta är etnisk rening med fredliga medel – mycket effektivt som det ses idag, där den muslimska befolkningen fördubblas ungefär vart tionde år. Sålunda förstör Sveriges ledarskap en unik kultur som aldrig kommer tillbaka. Vi har ungefär en million muslimer i landet i dag. Fördubblingsraten är cirka 10 år. Om 20 år blir det 4 millioner av 13, alltså 30 %. Hastigheten ökar med storleken på den muslimska diasporan (Alla beräkningar kan ses i bogen Exodus, How migration Changes the World). Efter högst 30 år vill det vara 8 millioner av 17 mill. vilket blir 47 %. Tja, kris? det klarar vi väl nog, eller hur? speciellt eftersom de flesta av oss nu vill vara muslimer.

      Gilla

    • Lars-Erik Eriksson skriver:

      Sverige har aldrig, inte ens innan Olof Skötkonung, inte ens innan vi var en nation, importerat utomeuropeer i folkvandringskvantiteter. Detta är nytt, detta är en omvandling av vår kultur som
      icke förr har skett. Kan vara det sista Sverige gör. Och om du gillar omsorgsinvandringen så skarpt, varför har vi inte fått folkomrösta, varför har vi inte fått se konsekvensutredningar om demografi & kultur i denna process förlängning?

      Liked by 2 people

    • Jan Andersson skriver:

      Jo visst, men den tiden är över, nu backar allting tillbaka litet varje dag. Det är nu vi som var med då behövs igen för att återställa allt flum som drar år fel håll. Det är vi som gjorde det förra gången och vi kan göra det igen.

      Gilla

    • Eva Danielsson skriver:

      Kungskobran
      Jag tror ingen som är kritisk till de senaste årtiondenas politik med massinvandring och klimathotshets med globalisering som mål, önskar trettiotalets standard och system åter. Det är ju det välstånd och det självförtroende och den framåtanda som präglade efterkrigstiden som är måttstocken på ett gott samhälle. Ett samhälle utan våld och svält och med många möjligheter för både män och kvinnor, rik som fattig. Ett modernt jämställt samhälle som värnar om barn och familj. Och frihet och demokrati.
      Massinvandring av män från dysfunktionella samhällen där klankultur råder och islam är överordnat för både tankar och livsstil, blir Sveriges undergång. Tyvärr. Om det ska gå att hejda hänger på om vi alla försöker kämpa emot. Det kommer inte att lösa sig utan folkets insikt och kamp. Det är ju makthavarna och deras trupper inom myndigheter och verk, som är problemet.

      Liked by 2 people

  20. Göran Holmström skriver:

    Hans, detta var bland det mest uppiggande och träffande jag läst på länge.
    Du har så rätt i mähä biten, men med risk för att verka arrogant så finner jag dom flesta män oavsett generation som veka fjollor. Varför för att män i detta land är kärringar som sitter ner när dom kissar, då någon genusidiot förklarat att detta är bättre för blåsan, samt det skvätter inte på golvet. Förakt är väl ett starkt ord, men nej ska inte vara feg utan ärlig. Vad fan är det för låtsas män som befolkar landet?
    Tysta sväljer man och låter den ena idiotin efter den andra klubbas igenom,
    PK gänget tar mer mark för varje dag. Kött är fel på alla vis, Bilen den hatas intensivt, Män ska inte förföra utan fixa ett skriftligt godkännande i tre exemplar
    som notarius publicus sak godkänna innan akten påbörjas annars kommer metoo
    galloperande i rosa rustning.
    Glad att jag har mitt trygga hörn i, ” landet lagom”, en bra bit från fjollträsk, även om jag är på motvilligt besök där just nu!
    Vart gick allt fel? Någonstans spårade tåget ur, var det dagisreformen? Var det 40 talisternas oförmåga att sätta på kärringen på ett så bra vis att hon nöjt skötte spisen och 2,3 barn? Eller P-pillret, allt östrogen som reningsverken inte klarar av att rena? Den teorin håller jag som god tvåa efter 40 talistens bristande potens.
    Tycker mig ana alla unga pojkar (män skriver jag inte om dessa 20 år, cirka Män det ordet förtjänar man) Åter till hur dom ser ut Bitch-tits breda arslen och sluttande axlar.
    Ja stora som hus nästan men det beror nog på genmanipulerade grödor och dataspel mest. Roat mig lite med att utmana dessa pojk/män, blir ju faktiskt bjuden på fest ibland en gymnastik instruktör 27 år ung smärt för en gångs skull, vi gjorde armhävningar av olika slag han vek ner sig när man skulle göra dessa på två fingrar (tumme o pekfinger ) Ont gjorde det för lilla livet.
    Hur ont det gjorde för gubben som väger plus hundra och inte gjort en enda på två år det spelar ingen roll. Gör tio ändå på vilja.
    Nej dagens män är inget att lita på, dagis utan lumpen har skadat dom så mycket att det är sorgligt.
    Men tiderna förändras och dinosaurier dör ut, risken är att svensken gör det med tyvärr.
    Stort tack till alla feminister som förstört landet Sverige.

    Liked by 4 people

  21. Göran N skriver:

    ”Jag minns att en japansk professor i nationalekonomi sa att hans erfarenhet var att de studenter som inte kunde lära sig derivera en funktion ofta blev marxister, medan de andra fortsatte läsa borgerlig ekonomi.”

    Yngsta sonen. s.k. sladdbarn gick i skolan i mitten av 00-talet. Jag var förfärad över hans skrala kunskaper i matematik. Så blev det föräldrakväll för att prata med respektive ämneslärare och klassföreståndare. Träffade matteläraren speciellt. När vi pratat i en minut frågade jag. ”Pratar ni matematik? Har du t.ex. frågat klassen vad två ekvationer med ”x” och ”y” representerar grafiskt i ett ortonormerat två dimensionellt koordinatsystem? Och vad lösningsmängden i detta ekvationssystem är förutsatt att de två ekvationerna inte är parallella?
    En grimas och sedan mycket frågande uttryck. Ok, sa jag vi lägger ner den frågan. Berätta för mig vilket tal som är hälften så stort som 2 upphöjt till 64 (Word funktionen ”upphöjt till” vägrar låta sig kopieras in)? Då säger hon: den har jag hört förut. Jag tror att svaret är 100.

    Så jag fick jag åtminstone ett svar på varför min son vare sig var intresserad av matematik eller hade några kunskaper i ämnet. Kan ju finnas flera svar….

    Liked by 4 people

    • Fredrik Östman skriver:

      En annan historia från en svensk elitskola i ett högreståndsförort till Stockholm, redan på 1990-talet:

      Sonen pluggar matte hemma och säger att sannolikheten att slå tre sexor i rad med en tärning är 1/6 + 1/6 + 1/6. Pappa korrigerar till 1/6 * 1/6 * 1/6. Blir inbjuden till matteläraren och utskälld för att ha förvirrat sonen med felaktigheter.

      Varför kommer reaktionerna först nu? Det har varit fritt fall sedan 1932!

      Liked by 1 person

      • If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever skriver:

        Du har tre luckor med ett pris bakom ena luckan. Du väljer lucka 1 men den öppnas inte. Programledaren öppnar lucka 2 som är tom. Nu får du byta om du vill, gör du det, och i så fall varför. Googling är förbjudet.

        Liked by 1 person

    • Anders skriver:

      Den om 2^64 var bra! Påminner om historien om mannen som uppfann schackspelet och fick önska sig en gåva. Man tyckte att han vår oerhört blygsam för han ville bara ha ett vetekorn på första rutan, sedan 2 på andra, 4 på tredje osv. På sista rutan blir det ”bara” 2^63. Men totalt blir det 2^64 – 1 vetekorn. Nästa gång kanske du ska be matteläraren förklara den senare uträkningen……

      Liked by 1 person

  22. Elisabeth skriver:

    https://www.expressen.se/nyheter/horace-kritik-mot-arnault-domen-vi-lever-i-en-farlig-tid/
    Horace Engdahl säger i en intervju i Times Literary Supplement att Sverige nu är präglat av Metoo-rörelsen. ” Vi lever i en farlig tid”, tillägger han. Och jag håller med. Den radikala feminismen som härjar landet är skadlig. DN är ett av rörelsens språkrör. Man hetsade mot Benny Fredsiksson, man hetsar mot Arnault. Jag uppfattar domen mot Arnault som politisk och är förfärad över att domstolarna blivit politiserade. Märk väl, jag är nollställd beträffande Arnault och tycker t o m att han ser osympatisk ut men det hör givetvis inte hit. Men hur kan man döma honom för våldtäkt ? Mgd hade mycket kontakt med Arnault och sökte upp honom frivilligt flera gånger, t o m övernattade. Men så gick han för långt vid några tillfällen och efter 7 år polisanmäler hon. Stödbevisningen tycks vara ett antal kompisar som under årens lopp måste ha pratat ihop sig samt någon kort psykologanteckning. Herregud. Detta lämnar fältet öppet för diverse hämndaktioner och liknande.Radikalfeministerna har infört en McCarthykultur i Sverige , de har infiltrerat redaktioner , myndigheter , politik och juridik. De är till skada för kvinnosaken. Och de vågar inte ta sig an det som är det riktiga problemet för kvinnorna idag, det som förstört Kvinnofriden och som resulterar i riktiga våldtäkter.

    Liked by 13 people

    • olle holmqvist skriver:

      Spitze ! Très au point !

      vänninor är bra för samsnack, men man kan också samsnacka med sig själv i t ex 7 långa år.
      Älta en kränkning…jag fick inte rollen, trots att jag lät honom knulla mig…

      F ö första fällande domen mot invandraren Arnault: oralsex – på svenska kuksugning,
      kräver väl – till skillnad från hur jag föreställer mig typisk våldtäkt – kvinnans – aktiva – medverkan ?.

      Liked by 3 people

    • Anders skriver:

      Håller med. Våldtäktsdomen är absurd. 2,5 års fängelse för att ha tryckt in lemmen i hennes mun lite för länge under frivilligt sexuellt umgänge där det var hon som tagit initiativet till oralsex. Och andra gången ett försök till penetration när man låg halvnakna (hon med enbart trosor) tätt tillsammans i sängen. Man kan ju verkligen undra varför hon gick och lade sig tillsammans med honom igen, om han nu ”våldtagit” henne första gången.

      Vad döms det ut för straff vid grov misshandel där offret får men för livet?

      Liked by 7 people

      • If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever skriver:

        Vad jag kan förstå så är det frikännande dom allt som oftast. Grovt våld och förnedring är en förmildrande omständighet.

        Liked by 2 people

    • Elisabeth skriver:

      I intervjun drar Engdahl intressanta paralleller med en annan tid, 1789. Han menar att krafter släppts lösa som är svåra att stå emot. Han anser också att vår tid mest liknar 1792, när revolutionen gled in i terrorväldet. En symbol måste ner i smutsen för Förändringens skull. Då var det Marie Antoinette. Den historieintresserade minns kanske processen mot henne, alla ”vittnen” som radades upp för att i likalydande berättelser sanningslöst anklaga henne för incest. Men den historiekunnige minns kanske också vad som hände senare, vilka som till slut måste bestiga schavotten……… DNs Björn Wiman ( m fl ) borde kanske läsa lite historia.

      Liked by 10 people

    • Anders L. skriver:

      Jag instämmer i uppskattningarna av Hans fina och personliga text. Skriv mer! Fast han glömde det där med den förbannade svensken, stubben och brännvinsflaskan.

      Gilla

  23. Brunte skriver:

    USA,s affärsmän på Wall Street undviker samröre med kvinnor i sin dagliga gärning efter Mee Too.
    Titta på stackars Lasse Croner. Han hade en relation med kvinnan som anmälde honom. Häng ut henne också i media. Hon får beskriva vad som gick fel i relationen. Feministerna har 2 motståndargrupper. Normala vita män och importens brunstiga hannar. När importen dominerar Svensk politik, då får genusfeministerna det hett om örorna. Länge leve avvecklingen av feminism!!!

    Liked by 4 people

  24. phnordin skriver:

    I så måtto ligger det en sanning i Jenseviks text att många män av bekvämlighet söker sig till den breda vägen och följer med PK-strömmen. I tystnaden och i medhåll med den som sist talade ligger en skön tillvaro utan konfrontation. Men kanske är det ändå bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.

    Liked by 1 person

  25. Reine Aronsson skriver:

    Vad uppfriskande med generationsmotsättningar där alla med liv, lust och aggresivitet prioriterar och framhäver den egna generationen. Jag håller med om mycket av vad HJ säger även om jag inte gillar att ”feminism” betraktas som något negativt. Leve våra framgångsrika kvinnor- de är förmodligen både klipskare och mer behövda än de flesta av oss macho-maskuliner
    Hur gammal är jag då? Jo född 1932!! Har alltid betraktat 40-talisterna som bortskämda goddagspiltar, som tagit åt sig från dukat smörgåsbord och sluppit krigets försakelser- skobesparare unde skosulorna, morsans hemmasydda kläder, ofta hungriga, ingen mat i skolan, cykel som enda transportmedel, ingen telefon, inga utlandsresor etc. Skulle 40-talisterna som slår sig för bröstet klara detta? Och dessutom fixade de ett förödande studentupplopp 1968- snacka om en generation med negativa förtecken. En blick bakåt så kanske 40-talisternas klagolåt fick lite sakligare tonläge- även om en hel del skulle kunna vara bättre idag med klokare hantering.
    Reine

    Liked by 2 people

    • Jan Andersson skriver:

      Född på 40-talet (kan jag inte göra något åt) men hade det precis som du. Fast vi fick faktiskt mat i skolan, annars hade nog en del magra klasskamrater inklusive mig själv nästan försvunnit. Jag har bara fått göra hundra procent rätt för mig; från sjutton års ålder till tjugofyra var jag ledig sammanlagt två veckor. Och jag känner ingen annan fyrtiotalist som hade det mycket annorlunda.

      Gilla

  26. Rikard skriver:

    Hej.

    Hr Jensevik, vem är det som röstat fram dagens läge? Vem kunde för trettio år sedan röstat annorlunda? Frågorna är relevanta i varje diskussion om varför vi är där vi är.

    Vi som är något yngre än skribenten, och som valt att öppna näbben och med rak rygg och framskjutet bröst säga ifrån, kan vittna om att flatheten och fegheten har mindre med ålder och mer med ren snöd girighet att göra. Så länge förfallet bara var synligt bland och för fattiga och utslagna svenskar (handikappade, kroniker, och så vidare) var intresset noll och intet bland den bemedlade medelklassen; så även avseende nybyggarna som denna klass röstade in i landet – ända till nu, när nybyggarna inte längre sitter vackert i höghusområdena, eller nöjer sig med att vara vandrande reklam för exotisk mat och dans.

    Nu, när afghaner, araber, negrer, zigenare och andra främmande folk gör mot medelklassen det de alltid plägat göra mot både andra och varandra – nu skall det reageras.

    Har man likt jag levt i ghettot sedan Bildtregeringen, och sökt larma de senaste tjugo åren har man endast bitterhet kvar.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Liked by 9 people

    • Fredrik Östman skriver:

      Du har helt rätt i att frågorna mycket skickligt har sopats under mattan under lång tid och misskötts på grund av låg prioritering. Men för trettio år sedan gick det ännu att rösta emot. Svensken valde i stället Ingvar Carlssons bandit-, skumrask- och skandalregering. Mitt intryck är att Moderata samlingspartiet i detta läge förlorade sin heder och bestämde sig för att gilla läget.

      Liked by 7 people

      • Lars skriver:

        Regeringen Carlsson tog Lucia beslutet 1989 att bara acceptera FN kvoten (femtusen personer). Regeringen Bildt upphävde. Hela borgerligheten ville ha invandring liksom Mp.

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Ja, det stämmer. Liberalismen är minst lika ond som socialismen, och konservatismen hade man vid det laget helt givit upp. Men se hur Bildt ännu vrider sig lite när han besöker Rinkeby tillsammans med Birgit Friggebo, som vill sjunga We shall overcome, eller som Angela Merkel senare sade: Wir schaffen das. Han kämpade med att mörda sin inre konservatism. Det lyckades sedermera och han hämtade 100’000 bosniska mafiosi.

        Jag har beskrivit liberalismen ofta nog: Det är förbjudet att vara förutseende och inse vart något kommer att leda, eftersom detta bygger på fördomar och diskriminering. Det är endast möjligt att betrakta resultaten i efterhand och gilla läget. Det är en förtröstan som överstiger varje rent kristen sekts. Det är en dödskult.

        Liked by 1 person

      • If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever skriver:

        Så trilla inte av pinn nu, utan lev till 100års-dagen och glöm inte bort att rösta bort etablissemanget!

        Liked by 2 people

      • Det blir värre skriver:

        Något annat som folk födda på 40-talet nog missat är detta:

        Det är mycket värre än man i sin vildaste fantasi tror, och det är lätt att se när man kopierar detta från vänstern uppiskade rashat från svarta och latinos på universitet i USA till svenska förhållanden.

        Liked by 2 people

  27. Lars skriver:

    En slags tidskapsel kring vad som rörde sig åren i slutet av 60.talet och början av 79-taley. Personlig bild naturligtvis, jag har svårt tro att 68:orna hade så stor betydelse i Sverige, men nog sökte sig samhällsförbättrare till journalistiken.

    Liked by 1 person

    • Monica Eliasson skriver:

      ”… har svårt tro att 68:orna hade så stor betydelse i Sverige, …”

      Svårslaget understatement, minst sagt. Lars, var har du befunnit dig under hela tiden efter 68? Alla samhällsområden har ju erövrats av 68-vänstern och deras efterföljare kulturmarxister, miljöpartister, feminister et consortes: skolan, universitet-högskola, massmedia, sjukvård, polis, ja tom svensk militär och räddningstjänst är ju infiltrerade av vänstern-feministerna. Det var ju 68-vänsterns uttalade strategi att besätta alla dess viktiga samhällsinstitutioner. Och där i toppen sitter de än i dag, exempelvis Dan Eliasson.

      Liked by 4 people

      • Chuck Norris originally appeared in the "Street Fighter II" video game, but was removed by Beta Testers because every button caused him to do a roundhouse kick. When asked about this glitch, Norris replied "That's no glitch." skriver:

        Lars ser världen genom världens längsta toalettrulle

        Liked by 1 person

      • Hovs_klipphällar skriver:

        Exakt, Monica!
        Vissa somliga satt kanske under en sten i skogen, eller nåt…

        Det som hände var alltså att studentvänstern gick in i samhällets institutioner och gradvis infekterade dessa inifrån.
        Det var inte ens någon hemlighet att man tänkte göra detta, utan strategin annonserades av folk som studentledaren Rudi Dutschke och av kommunisten Antonio Gramsci

        https://sv.wikipedia.org/wiki/Rudi_Dutschke
        https://sv.wikipedia.org/wiki/Antonio_Gramsci

        Den här ondskefulla strategin har mer än något annat bidragit till att både Sverige och flera andra länder nu står försvarslösa mot islam.

        Liked by 1 person

      • Lars skriver:

        Monica: 68 vänstern var inte så många och det kommer några decennier efter dem fyllda med nyutbildade akademiker. Men kanske problemet var att universiteten expanderade kraftigt och gav en karriär åt många mindre lämpliga, åt personer födda tidigt fyrtiotal, medan andra gick ut i det privata näringslivet. Min fråga avsåg betydelsen av 68-vänstern för svens utveckling. Jag tror den är starkt överskattad.

        Gilla

      • Monica Eliasson skriver:

        68:rörelsen har påverkat Sverige mer än något annat i under efterkrigstiden. I inget annat land i Europa satte 68-rörelsens så djupa spår som i Sverige. Palme nedmonterade den svenska skolan, avskaffade studentexamen, avskaffade yrkesskolorna, införde ”ett gymnasium för alla”. Kunskap och betyg tonades ner. Respekten för lärare, för äldre, för vuxna, för erfarenhet och för kompetens försvann. Barnuppfostran och föräldraskap vändes upp och ner. Vänstern gjorde sitt intåg i de stora samhälleliga institutionerna, framför allt skola, universitet, massmedia, välfärdssektorn, ämbetsverk och domstolsväsen.

        Stor beundran hystes i vida kretsar, bl.a. DN:s chefredaktör Olof Lagercrantz, för diktatorer som Mao Tse Tung, Fiedel Castro, Stalin, De Röda Khmererna i Kambodja, Erich Honecker i DDR mfl despoter med mycket på sitt samvete, t.ex. massmord. Per Ahlmark, partiledare för Folkpartiet 1975-1978, beskriver mycket tydligt denna bisarra period i Sverige med svärmeri för våld och diktatur i sitt verk: Vänstern och tyranniet: det galna kvartsseklet. Denna epok avser de 25 åren efter 1968, då vänstern erövrade problemformuleringsprivilegiet i vårt land.

        Liked by 2 people

      • Lars skriver:

        Schumpeter ”Kreativ förstörelse” är mycket intressant. Kritiken av Marx är träffande tycker jag eftersom jag kommit fram till samma sak tidigare. Intressanta analyser av socialismen och att se den utifrån historiska och nationella perspektiv. Intressant att han diskuterar att planekonomi visst kan fungera för att fördela resurser och skapa produktion. Jag håller med, men inte om att prismekanismen kan fungera utan byte på marknader, en kritik Bahm-Böhverk tydligen tog upp, vilket Schumpeter avfärdar, priserna bestäms centralt och kan man ”cleara” utbud och efterfrågan är det OK, men jag håller inte med om det just utifrån att jag inte kan se en sådan mekanism praktiskt fungera utan anser att man helt enkelt inte hade en aning om vad något kostade. Hans beskrivning och analys är dock mycket bra liksom hans perspektiv. Befriande med en akademiker som vinnlägger sig om att avvisa överord och propaganda för det ena eller det andra och definierar vad han avser och vilka möjliga slutsatser som går att dra.

        https://www.adlibris.com/se/bok/capitalism-socialism-and-democracy-third-edition-9780061561610?fbclid=IwAR0gJ46KZ0HL2APNkN8U-8vcIUVosj3Ht0pAnG2tEGgn4rt8LoYTGI1fkog

        Gilla

      • Lars skriver:

        Monica och Hov: Tror ni verkligen på allvar att nyexade från universitet i slutet av 60-talet var särskilt bildade? En fil kand i ditten eller datten var och är endast en grund att stå på för att sedan förkovra sig. Tro på 68:ors betydelse, vad var de i Sverige, i Europas periferi? Stoppa Båstad tennismatchen mot Rhodesia? Ockupera kårhuset? Vad hade de läst? Någon liten bok av Marx, något av Sartre, de hade sett på TV, kravallerna i Paris, upproren vid amerikanska universitet, FNL rörelse mot kriget i Vietnam osv. De flesta sögs upp inom någon byråkrati, privat eller offentlig, och de flesta fick aldrig något större inflytande. Politiken togs över av broilers utan utbildning.

        Vad hade de studerat? Socionomutbildning mot offentlig förvaltning eller pol-mag med nationalekonomi och statistik? Företagsekonomi och statistik? Naturvetenskap?

        Det är 50 år sedan 1968 och det gjorde inte mycket avtryck i Sverige. Var det progvåren i början av 70.talet som skapade sådana som Guillo? Är det de som styrt utvecklingen i Sverige? Expressen och Arn böckerna? Tjäna storkovan på kändisskap?

        Och hur är det med borgerlighetens betydelse i Sverige? Näringslivets utveckling och stillastående? Fackets frammarsch?

        Jag minns det tidiga 80-talet när man gödslade pengar på frihetsrörelser i tredje världen, på politiska flyktingar från Chile, Polen (turister som fick stanna). Sveriges namn var viktigt för det var världens tredje rikaste land med utbyggda välfärdssystem och förhållandevis många, stora internationella jättar. Skatten var hög. Det var Volvo och Villa (subventionerad genom negativ ränta) som dominerade människors liv. Politiken dominerades av S och C, jordnära människor, människor som gjort karriär på 60-talet med överdriven respekt för nybakade akademiker,

        Gilla

  28. Sixten Johansson skriver:

    En fin karakteristik av vad den svenske mannen i hög grad har varit: samhällsbyggare, krigare och gentleman. Detta gäller ju såväl praktiker som teoretiker. Evolutionen har klättrat dels på individers axlar, dels på gruppers (och ett funktionellt växelspel betydde framgång). Hur placerar sig då dagens feminiserade mähän och varför är de nu i majoritet i befolkningen eller åtminstone i makteliten?

    Antag att i en västlig individual-social art av vårt slag gynnas utvecklingen ifall 80 procent (F) är försiktiga och 20 procent (A) är aktiva, risktagande utforskare. I A-gruppen finns många olika typer, både nytänkande och asociala. Sannolikt har folkliga ledare förr hämtats ur A-gruppen och ledarskapet har inneburit att deras individualitet måste förenas med en stark känsla för F-gruppens behov.

    Hur och varför är en lång historia, men uppenbarligen har ledarrekryteringen ur A-gruppen brutits, så att hela makteliten nu är hämtad ur F-gruppen, där alltså egenskaper som Feghet, Fjäskighet, Fjollighet och Flocknatur har gynnats länge genom både inavel och indoktrinering. Hela makteliten bildar nu en egen mobbledningsgrupp inom det 80-procentiga befolkningsspektret. Deras personliga egenskaper och bakgrund förklarar mycket av hur Babbelismen, Totalitarismen och Egoismen blivit så sammansvetsade och oupplösligt förenade med psyko-ideologiskt storhetsvansinne och en parasitär ekonomi, alltihop maskerat som altruism. A-gruppen har stängts ute, skingrats för vinden eller gått under jorden.

    Liked by 4 people

  29. O.T. skriver:

    Det är bara att acceptera att vi fyrtiotalister är föredettingar. Titta på våra företrädare i riksdagen
    där finns inte många grå hårstrån.
    Däremot verkar de vara vål indränkta med tänket från bollibompa och Westerbergs vilse i pannkakan.
    Jag tror vi får skörda vad vi själva med benägen hjälp av public service sått.
    Har själv tre barn, två av dem med respektive ser med förakt på faderskapet så fort politik kommer på tal.
    Vems fel är det?

    Gilla

  30. Iréne Bergman skriver:

    Tack Hans Jensevik för att du i klartext tar upp det som många tycker och talar om ”vid köksbordet”. Allt som händer i vårt land talar sitt tydliga språk! I början av 60 talet kunde jag, då 20 år och enligt andras åsikt såg bra ut, gå igenom Stockholm, från Östermalm till Söder, mitt i natten utan att bli våldtagen, tilltalad eller skjuten. av rädsla.Hände något så såg inte folk bort och sprang med ”med svansen mellan benen”
    Vi måste få uppdaterade lagar som kan tillämpas och gäller i dagens orostid i landet.
    Jag är så gammal så jag kan säga: Det finns inga riktiga gentlemän, men en del av kvinnorna får skylla sig själva de vill ju ha det så.
    De som skriver negativt om HJ ser sig förmodligen ”trampade på tårna”. Det är hög tid för er att öppna ögonen och se er om hur verkligheten ser ut.

    Liked by 3 people

    • Björn skriver:

      Den gamla SVENSKA ”hederskulturen”, som skyddade kvinnor och barn, gamla och svaga, i de flesta sammanhang, har ersatts av en importerad ”rovdjurs-mentalitet”! Nu för tiden är det de svagaste och skröpligaste, de enklaste offren, som attackeras först….

      Liked by 1 person

  31. lookslikeanangel skriver:

    Man (& kvinna)

    skulle kunna skratta åt de Politiskt Koketta (männen),
    om nu inte situationen vore så fruktansvärt allvarlig här i landet.

    Jag tror inte att folk förstår vilka glädjekalkyler och ”happy-hours”
    och ”feel-good”-skriverier som hela tiden florerar.

    En maktpåliggande uppgift har vi här minsann!

    Gilla

  32. Laggar skriver:

    Mycket bra, som född 48 ser jag likheter i beskrivningen, även av 68. Denna generationserfarenhet tycks vara mycket omfattande i de nordiska länderna, alla senare generationer har andra erfarenheter. Lika så bra att framhävda och betona denna erfarenhet som har präglat vårt agerande där man sett allt möjligt men haft fötterna på jorden.

    Gilla

  33. Sixten Johansson skriver:

    Här berör Jordan B Peterson samma tema som Hans Jensevik. Imponerande klokt och djupt. Det handlar bl a om ande och kropp, om kastrerade män och om den potentiella ondskan inom var och en av oss, skuggan som vi måste möta och arbeta med för att vinna styrka och inte förbli naiva som barn. (”Mysticism, Spirit and the Shadow – Jordan Peterson interview part 1”).

    Om JBP här hade kunnat skala bort sin språkliga fixering och filtrering skulle han ha talat som en gammal zen-lärare. Som zen-mästare hade han å andra sidan kanske slutat tala och det vore synd, för om man kastar en blick i kommentarsfältet ser man hur mycket hans talande idag betyder för så många.

    Liked by 1 person

    • Lars skriver:

      Jordan Peterson ska du inte lyssna på, då är det bättre att du lyssnar till mig. Jordan (fast jug har bara sett någon video) är kvasivetenskapsman och dessutom amerikan och ointressant för svenskt vidkommande – vi deltar inte i den amerikanska debatten.

      Gilla

      • Lars skriver:

        Eva, vad jag kanske försöker säga, men lite provocerande, är att jag inte kan se att psykologin som vetenskap eller praktik har de ”vetenskapliga” svar som Jordan P framför ”på ett sätt som inte kräver psykologiska förkunskaper” dvs om man har vissa kunskaper i psykologi så har det han framför inte någon täckning inom psykologin. Jag klan inte heller se att han behärskar statistik när jag lyssnar kring hur han använder begrepp som intelligens, medfödda biologiska egenskaper etc.

        För min del vill jag inte lägga någon tid på honom, men eftersom han tycks ha blivit en auktoritet för många så vill jag ifrågasätta auktoriteten som sådan. Vad sedan människor tycker om dagens samhälle är upp till dem själva tänker jag och beroende av deras erfarenheter och syn på tillvaron.

        Gilla

    • Lars skriver:

      Ande och kropp….glöm Jung, glöm Freud, glöm Zen och konsten att reparera en motorcykel, vi är människor av kött och blod och det vi inte kan veta och se, direkt elelr indirekt, är bara pladder, ord, litteratur, mystik, dumheter. Historiens djup rymmer ofattbara mängder av förhållanden och av händelser och det går inte att syntetisera som Jordan gör. Om han var seriös så skulle han utgå från socialpsykologi och försöka koppla det till de sociala systemen, men nej, han är psykoanalytiker, tror på inneboende ondska och godhet och andra latenta ”egenskaper” vi är födda med, tror på ett omedvetet,, tor på inneboende religiösa behov.

      Har du lyckats undgå att möta i livet alla dessa halv taskiga akademiker som fångas av sin egen teori och tror att det är världen? Det finns massor. Ta exempelvis nyliberalismens pop-ikon Milton Fridman . hur fel fick han inte redan på 80-talet när FED försökte använda hans koncept, hur fel fick han inte vid krisen 2008?

      Gilla

    • Sixten Johansson skriver:

      Lars, människan har ett medvetande och en fri vilja. Vi kan fritt välja att släcka medvetandet eller skruva ner det till minsta sparlåga, och sedan välja att leva som ett djur eller som en robot. Men många upplever att det finns något mer inombords, som liksom vill ha luft och ljus och kanske upplevs som en önskan att förstå tillvaron och förhålla sig till den.

      De som drivs av denna önskan riskerar att hamna i någon sorts person-, teori- eller teknikkult. De stannar då på halva vägen och kan bli utnyttjade och bedragna eller bara besvikna och desillusionerade. Nu tror jag att alla som läser DGS har svalt det röda pillret och det är ett bra vaccin även mot många kulter.

      Jag har inte brytt mig om att kolla JBP särskilt mycket, därför att jag tänkte att hans intellektualisering var ett hinder även för honom själv att komma till djupare insikter. Men jag råkade se ett tolvminutersklipp där han avspänt, humoristiskt och klokt berättade om prins Gautama (sedermera Buddha). Sedan hittade jag videon som jag länkat till ovan. Jag förstod att hans yrke och alla hysteriska attacker nu tvingar honom att koncentrera sig på språket, men att han ändå kan förmedla just en djup tolkning av tillvaron och ett både vardagligt och existentiellt rimligt förhållningssätt till den. Jag tror att många som lyssnar på honom längtar just efter detta och får bekräftat sådant som de själva har anat, tänkt och trott sig vara ensamma i världen om. Nu kan de även i kommentarsfälten se att de inte är ensamma.

      Liked by 1 person

      • Lars skriver:

        Religion, Jung, Freud är modeller av världen och människan som inte håller. Det finns inte något ”djup” i den mening du beskriver, det är litteratur, det är analogier, det är poetiska skildringar. Vad vi ser hos det mänskliga djuret ser vi också hos katten, vi ser registret av känslor, av affekter, nyfikenhet, vrede, avsky, avsmak, sorg, skam, lugn/glädje. Människan är ett nyfiket djur, vi drivs av ren vilja, även de med IQ om 90, att förstå vår omvärld, vi har förmåga att föreställa oss, vi har fantasi. Vi kan bygga berättelser utan att vara författare, vi har förmåga att planera och sätta mål.

        Men hur med själva livskänslan? Vår inlevelse i andra? Finns det mer än vad vi ser? Något efter det att vi dött? Finns de avlidnas andar omkring oss? Vi kan inte veta, vi får ta det när det kommer, när det är dags för oss.

        Människan ar förmåga till rationalitet, logisk och aritmetisk och språklig beskrivning av världen, men också till fantasi, att tro på något vi inte kan påvisa. Språket är inte det enda medlet att förstå världen och språket formar vi med viss möda medan vi redan fångat en helhet med detaljer i en form av mönsterigenkänning, vi associerar till andra företeelser och våra erfarenheter, men språket är vårt kommunikationsmedel.

        Visst är det

        Gilla

      • Lars skriver:

        Det omedvetna kan vi inte nå! Vi kan inte vara medvetna om det vi inte är medvetna om! Men varför skulle det fungera annorlunda än det vi är medvetna om? Det är en fantasiprodukt att tro så.

        Gilla

      • Sixten Johansson skriver:

        Lars (12:51), det är klart att alltihop är modeller, precis som vetenskaperna är. Sedan kan man diskutera om modellerna håller ”vetenskapligt” eller t ex stämmer med ens erfarenheter och intuition, om det alltså uppstår en resonans. Men den diskussionen påverkas ju av vad modellerna ska användas till och om de har varit praktiskt användbara. Vissa modeller kan kritiseras hur lätt som helst, men verkar ändå ha goda effekter. Om man då själv inte har någon bättre modell att erbjuda för ett angeläget ändamål, varför ägna sig åt att skjuta prick på den bristfälliga, men verksamma, modellen?

        I andra stycket använder du ordet ”livskänsla”. Andra skulle kanske skriva ande, själ, psyke, jaget – ord är bara ord, medan det vi vill fånga in och kommunicera är konturlöst och vagt, men kan ändå kännas livsviktigt.

        Du skriver: ”Vi kan inte veta, vi får ta det när det kommer, när det är dags för oss”. Ja, så kan jag själv tänka, men det kan också ses som normativt, en hållning man vill påtruga eller påtvinga andra, plus att allt annat måste klassas som flum. Just en sådan normativ hybris började tydligen prägla den naturvetenskapliga världen på 1800-talet och råder än i dag, fast naturvetarna inte har annat att erbjuda de hungrande än stenar i stället för bröd och i hemlighet själva käkar bröd. Nu har västvärlden drabbats av en andra våg av hybris och tanketotalitarism. Den är så uppenbart destruktiv att sönderskjutandet av dess möjliga motkrafter verkligen inte är vad människor nu behöver.

        Gilla

      • Lars skriver:

        Sixten, jag tror du och jag är inne på en vattendelare. Ska man, bör man, acceptera en felaktig modell av världen om den ger någon slags tröst? Är sådana modeller ofarliga? Är de propagandistiska (min spontana reaktion inför JP, men jag är inte insatt i hans teser mer än vad som exponeras på dessa sidor).

        En del hävdar, troligen med rätta, att kapitalismen (från slutet på 1500-tal och framåt, men framförallt från 1800) medfört en allt större betoning av rationalitet på mysticismens och fördomars bekostnad och att det gått hand i hand med vetenskap och med ibruktagande av naturvetenskapliga landvinningar, men att det främst beror på förändrade produktionssätt och den socialisering av människor in i ett nytt industriellt tänkande som skett (Schumpeter).

        Är modeller ofarliga? Övermänniskoideal och nationalism av typen 1920-tal? Islam anno 2018?

        Livskänsla, själ, ande, själ, psyke, jaget. Det är inte samma sak och orden och dess valör kan vara viktiga. Livskänsla är en praktisk individuell inställning till livet. Vardagsspråk. Själ och ande är religiösa begrepp. Psyke avser våra egenskaper, är kopplat till vilka vi är. Jag är ett Freudiansk begrepp, ett jungianskt begrepp och kopplat till amerikans jag psykologi.

        Jag medger att begrepp som andlighet, nyandlighet osv står mig lite upp i halsen och att det kanske är orättvist, men jag tror på framväxt av vetenskap och rationalitet och realism, men givetvis borde det finnas plats för livsfilosofiska frågor och socialt liv vid sidan av den atomistiska kapitalismen med ofta illusorisk individuell frihet.

        Men generellt så avser ju DGS att diskutera samhället och skapa kunskap och jag tror då inte på en retorik som är metafysisk eller propagandistisk eller känslobetonad.

        Visserligen så ägnar människor mycket liten tid åt frågor utanför deras direkta intresseområde, politiken och samhället är ofta något vagt man bildar sig en tämligen enkel uppfattning om med långt mindre energi, logik, rationalitet, frenesi, intresse än vad man ägnar de egna, näraliggande områdena t.ex. yrkeskunskap. De flesta av oss manipuleras av politik och media.

        Gilla

      • Sixten Johansson skriver:

        Lars, i all vänlighet ser jag dig som kluven: den unge riddaren vägrar ge upp sin idealistiska dröm om en klinisk vetenskap, en sorts högre ingenjörskonst och tillämpbar systembeskrivning. Den mogne mannen vet fuller väl att tillvaron är lika smutsig som kliniskt ren, vill inte krossa den unges dröm, men blir allt mer frustrerad. För att göra dig rättvisa behöver du låta de två fäktas och samsas, gå skuldra vid skuldra.

        Jag ser tillvaron som centrerad kring Jag, Vi och Verkligheten + Medvetandet. Detta finns inom oss alla, så alla kan erfara och tänka kring det. Har då vetenskapen kunnat åstadkomma något djupare och helhetligare för eget och allmänt bruk? Nej. Fast tusentals skarpa hjärnor bara det senaste seklet förbrukat massor av pengar och tid, har inte ens alla tillsammans lyckats få fram en bättre tillvarosbeskrivning än vad en dilettant kan prestera.

        Vetenskaperna är parodiskt reduktionistiska och enkelriktade – ändå råder denna hybris. Och förmodligen blir nu postmodernismen och politiseringen en tsunami, som kommer att skaka vetenskapsvärlden i grunden. Vetenskapens fragmentiserade och redan korrumperade tänkande blir en sittande fågel inför den yttersta destruktivitetens hagelsvärmar.

        Jag läste artikeln i gertrud1.se via Evas länk ovan. Den var uppmuntrande och inspirerande, utgick från en mogen och stödjande psykologi, som berör flera fält. JBP har nu en viktig roll som fokus, katalysator och syntesbyggare. Och vi måste hålla i minnet vilken kanonad han utsätts för.

        Gilla

      • Lars skriver:

        Sixten, artikeln i Gertrud släppte jag när hon skulle beskriva dagens psykologi om hur den var. Jag har läst rätt mycket, motsvarar antagligen en psykiatri sjuksköterska med steg 1 utbildning, men utan patientkontakt, men djup personlig erfarenhet som anhörig och patient. Jag vet en hel del om psykologin tillkortakommanden liksom vårdapparatens under de senaste fyrtio åren, jag vet hur felaktigt och inhumant och ologiskt det fungerat.

        Jag har mött vuxna människor i livet som odlat konspirationsteorier som förklaring på vad som hänt, som odlat ”andlighet” med meditation, healing osv.

        Jag har mött prominenta aktörer som vågat erkänna sin brist på kunskap och jag har mött motsatsen. Jag har mött allsköns hokus pokus.

        Om vi jämför din inställning och din ”syntes” mellan logik och rationalitet kontra det metafysiska, så kanske vi ska fokusera på att du enligt vad du sagt upptäckte dagens tillstånd i Sverige för några år sedan och sedan sökt på nätet efter förklaringar, medan jag upptäckte det i början på 80-talet med basen i ekonomistudier och intresse och direkt erfarenhet av flyktinggrupper och av det svenska mottagandet och attityderna i samhället.

        Du vet, är man uppfostrad i en familj med sjukdom och med en pappa byrådirektör så blir man kanske realt orienterad i sin syn på världen och har inte mycket till övers för metafysik och andlighet.

        Jag är fullständigt övertygad om att om DGS kommentarer som nu ska domineras av höger, av sk konservativa, av känslomässiga utfall och av metafysik som JP så kommer man inte att påverka något eftersom man använder samma metoder (men mindre medvetet) som de stora medierna. Man måste börja med att inse hur spartansk ens egen insikt och kunskap om världens fungerande är! Annars kan man börja gå i kyrkan och få något att tro på.

        Förövrigt skiter jag i det. Håller på med att lära känna en liten kattunge som blir nästa Gäst hos Verkligheten.

        Gilla

      • Lars skriver:

        Sixten: Jag minns hur man på 70-talet och 80-talet började diskutera de multinationella företagen och hur det skulle bli i framtiden. Jag kommer ihåg min egen lilla aha upplevelse när jag rent praktisk accessade en maskin placerad på andra sidan jordklotet (långsam förbindelse, 50 kbit, jorden är stor) och funderade på hur företaget redan utan problem med juridik och kompetens expanderade över världen. Framtiden var redan här! Jag insåg att det kollektiva medvetandet, som främst media skapar, låg tio, tjugo år efter insikt om de förändringar som redan var här. Sverige var kluvet i en offentlig sektor och en privat och ekonomin fungerade som ett dualt system. Kultur, stämning, förhållningssätt i det offentliga stämde inte alls överens med den privata. Vad man i offentlig sektor (lärare, laboratorieassistenter, läkare etc) trodde om den privata sektorn var felaktigt och antagligen vice versa.

        Den här företeelsen och släpande insikter och släpande förståelse stämmer säkert än idag, men som pensionär saknar man direkt kontakt med framkanten av utvecklingen. Jordan Peterson är antagligen bara en opportunist som just nu rider på en förändringsvåg, en megatrend, där förändringen redan skett, men det kollektiva medvetandet, särskilt i Sverige, släpar efter den reala utvecklingen, de spänningar i den sociala verkligheten han identifierar.

        Tänk på alla politiker som kanske ibland gick i skola för trettio år sedan, som formade sina övertygelser då och sedan utvecklat sin taktiska skicklighet och förmåga domptera väljarkåren via media – de är hopplöst efter i förståelse ab megatrenderna, klamrar sig fast vid sina föreställningar. De klarar ju inte ens av att bilda en fungerande regering! Och svensk media, Wolodarski med sin examen på handelshögskolan och sin polsk-judiska bakgrund, hur väl integrerad i dagens verklighet är han?

        Gilla

      • Lars skriver:

        Som min gamle morbror rektorn, 90 år, funderade över:
        -: När hände det egentligen att Kina började växa fram som ekonomisk stormakt? Det måste ju hänt på 70-talet?
        – 1979 med Deng Xiaou Pings refomer, sa jag.
        – Det hade vi ju ingen aning om, det stod det aldrig något om i tidningarna.

        Gilla

  34. roffeboffe skriver:

    Hans Jensevik, (tanterna i huset de som för tillfället inte var på jobbet, hängde som #lokförarare#,ut genom fönstren och kollade läget), (har aldrig hört detta uttrykt förut,summerar hur jag också upplevde det, tre vånigar upp mamma, anderssonskan, tog mej i örat, det gjorde ont, då har du säkert gjort dej förkjänt av det.Född-50, din och och min generasion,hur kunde det bli så jävla fel? för det är faktiskt ,ni som fick chans och läsa vidare, som inte förstod åt vilket, håll det barkade, var det en berusning av era egna visioner, att ni fick ett bättre liv, och allt kunde bara gå bättre?, jag är inte ute efter att sparka nån på smalbenet,men vad är svaret, på det.(bodde utomlands från sverige, -79-92.), var inte insatt, vad som hände i sverige under den tiden, mvh roffeboffe

    Gilla

  35. Alexander Svensson skriver:

    VI värnar om det feministiska samhället och samtidigt tar vi in folk från mellanöstern som har precis motsatta värderingar. Tänker dagens feminister inte på det? Sådana saker som att kvinnor har en separat ingång i moskén verkar inte bekymra. Fortsätter dagens invandring kommer feminismen förpassas till historiens sophög. Kanske inte helt fel trots allt.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.