Radikala förändringar är osannolika

Patrik Engellau

För ett halvår sedan publicerade jag en fingerad intervju med dåvarande rikspolischefen Dan Eliasson där jag framställde honom som motsatsen till det PK-istiska mähä som den allmänna opinionen tycks vilja göra honom till, nämligen i stället som en luttrad och lite cynisk makthavare som sa, ungefär, att vi får grilla korv med buset eftersom den svenska opinionen inte tål det kalla stål som skulle behövas.

Kallt stål betyder i det här fallet exempelvis att polisen använder mer våld varvid det är oundvikligt att polisen dödar fler människor. Sverige ligger enligt min bedömning kanske 25 år efter Rio de Janeiro i eskalerat våld i utanförskapsområden och no go-zoner. Allt som sker hos oss verkar ha skett där för några decennier sedan.

I en annan text jämförde jag hur många som dödas av poliser i Sverige, Brasilien och, för att få lite balans, USA. Här är de sammanfattande slutsatserna:

I USA dödade polisen 963 personer år 2016. Det skulle motsvara ungefär 30 personer i Sverige. I Rio de Janeiro är motsvarande siffra 700 omräknat efter svenska förhållanden. Den verkliga siffran för Sverige har i några årtionden legat på en polisdödad person per år.

Men nu har det kommit mer statistik. Sedan snart trettio år sedan redovisar polisen hur många människor som dödats av polisen per år. Det verkar se ut så här (se exempelvis ):

1990 – 1999: sju dödade, således mindre än en per år
2000 – 2009: nio dödade, således mer, men dito
2010 – nu: 20 dödade varav sex stycken första halvåret 2018

Om man extrapolerar lite ansvarslöst får man intrycket att vi snabbt närmar oss USAs nivå fast med skillnaden att USA länge legat där ganska stabilt medan Sverige skjuter i höjden med raketfart. Kanske närmar vi oss Rio de Janeiro.

(Utvikning: Just detta är min djupa oro. Sverige är inte längre, som USA, ett stabilt rättssamhälle, utan snarare ett impulsstyrt, lite virrande irrationellt, land utan den stabilitet som en stark medelklass kan åstadkomma. I det avseendet är vi mer lika Brasilien. Brasilien har aldrig haft en ansvarstagande medelklass medan vår har abdikerat.)

Så vad kommer då att hända i Sverige om vi antar att antalet av polisen dödade personer inte är en tillfällighet utan ett tecken på en mer djupgående förändring?

Det officiella hoppet är att de onda trenderna ska vändas genom att välfärdsstatens insatser mot utanförskap, kriminalitet, asocialitet, skolproblem och växande psykisk ohälsa och andra bekymmer plötsligt, efter decenniers misslyckanden, ska visa sig fungera. Det går att tänka ehuru sannolikheten för mig framstår som obetydlig.

En annan, troligen lika utopisk, lösning är att det ska komma någon sorts Augusto Pinochet, Chiles obevekliga våldsdiktator under många år, och rätta till situationen och återställa Sverige till vad det var för några decennier sedan (varvid det naturligtvis dör många civila). Vi ska inte skratta för mycket åt perspektivet, för Pinochet lyckades faktiskt även om han hatades av en hel värld, i varje fall utanför Chile. Men något motsvarande är inte troligt i Sverige. Eller kan en paneuropeisk pinochetliknande rörelse under inspiration av Viktor Orbán av typ Alternativ für Deutschland uppstå? Inte särskilt sannolikt.

Så vad återstår? Jag tror ett gradvis förfall. Vi blir alltmer som Brasilien. Det går att leva där också. Folk gör det. Men det är ganska långt från 1960-talets trygga svenska välfärdssamhälle som vi – även jag fram till ganska nyligen – trodde var historiens eviga framgång och slutpunkt.

69 reaktioner på ”Radikala förändringar är osannolika

  1. Alexander Zetterberg skriver:

    ”Det officiella hoppet är att de onda trenderna ska vändas genom att välfärdsstatens insatser mot utanförskap, kriminalitet, asocialitet, skolproblem och växande psykisk ohälsa och andra bekymmer plötsligt, efter decenniers misslyckanden, ska visa sig fungera”.

    Precis – detta är det paradoxala – vår tror att mer välfärdsstat är lösningen när det är välfärdsstaten i sig som är problemet.

    Endast ett mirakel skulle kunna krossa vår tilltro till välfärdsstaten och rädda vår civilisationen från en säker undergång. Och det är ett mirakel som jag hoppas på – för i Nya Testamentet har vi fått ett tydligt löfte om att Messias en dag skall återkomma och krossa antikrist.

    Vi har varit här förut, likheterna med Romarrikets nedgång och fall är slående. Här är ett kort klipp (17 min) där Will Durant ger sin syn på orsakerna till Romarrikets fall: https://www.youtube.com/watch?v=K_vAcaSqWVk

    Liked by 2 people

      • Vax skriver:

        En domstol i Palermo har dömt sex stycken asylsökande ”båtflyktingar” till arton års fängelse vardera för mord på nio kristna migranter som man låtit knuffa överbord för att drunkna i Medelhavet. Åklagaren hade dock yrkat på livstids fängelse för vad denne menade var ett religiöst motiverat dåd, skriver den tyska tidningen Junge Freiheit.

        Och händelsen är inte en engångsföreteelse. Vi kuffar har inget människovärde .. inte ens när vi sörjer för deras välfärd.
        Och dem importerar vi i parti och minut.
        Och protesterar vi mot galenskaperna är risken stor för repressalier från statsmakten.
        Vad kallar man ett sådant samhälle?

        Liked by 15 people

      • 10cc skriver:

        @vax
        Jepp – dom är falska som politiker. När dom är tillräckligt många så sparkar dom ut originalbefolkningen. Exakt som gökungen.
        En gång sa en EU-politiker , off record , när folk upptäcker vad vi VERKLIGEN BESTÄMT , så är vi sedan länge i pension , eller döda.
        Det är exakt så vår svenska korrupta politikeradel jobbar. Sverige och sveriges framtid ska förstöras. Dom gör precis exakt motsatsen till vad bonden som planterar skog för att man efter generationer ska ha glädje av den , gör. I Sverige på politisk nivå förstör man landet för att Globalisterna så småningom ska ta över hela skiten och bestämma allt.

        Liked by 2 people

  2. Jan Andersson skriver:

    Ännu en episod från ett militärt repmöte för 35 år sedan:

    Vi var ute i skogen för att snabbrepetera vissa situationer som vi hade drillats på under grundtjänstgöringen. På ett ställe stod vi 10-12 soldater med skarpladdade vapen på linje och skulle skjuta mot några pappfigurer som hoppade upp när något av befälen drog i en spak.

    På kommandot ”ELD!” hände ingenting, ingen sköt. Av den enkla anledningen att ingen ville plocka isär vapnet sedan, göra rent och smörja, och trodde att de var den ende i gruppen som tänkte så och att det då inte skulle märkas. Men alla tänkte så samtidigt, utan att ha snackat ihop sig innan. Jag sköt inte heller…

    Naturligtvis fick vi göra om det, först fick alla var och en för sig skjuta ett skott, sedan alla på en gång igen, och nu tömde vi givetvis magasinen. Sedan fick vi träna ålning medelst hasning i decimeterdjup snö en halvtimme som straff. Den som lyfte på huvudet fick åla en gång till samma sträcka. Det fick inte komma snö på vapnet heller…

    Det dröjer ett tag innan den svenska medelklassen vaknar, men sedan händer det saker. Men inte utan ett tydligt ledarskap. Vem skulle det i så fall vara? Alla? Någon? Ingen? Och en ÖB som går och sjunger i Prideparaden?

    Ut med hela rasket, in med en normal människa!

    Liked by 18 people

    • Dolf (a.k.a. Anders Ericsson) skriver:

      Påminner lite om Sven Hassels SS-generalen. Styrkorna där Hassels pluton ingår sitter fast i Ryssland under den ödesdigra vintern. Ammunition och mat är på upphällning, men den tyska ledningen har beordrat dem att hålla ställningarna in i det sista. Ryska stridsvagnar roar sig med regelbundna besök där de kör över skyttegravar och mal ner soldater i marken. Då kommer en SS-general tar befälet över de kvarvarande resterna där Hassels pluton ingår och leder dem i strid mot givna order ut ur vinterhelvetet. Lite senare har Hassels pluton ”semester” (dvs. de tjänstgör som vaktpersonal på ett fängelse eller något sådant). En dag får de i uppgift att verkställa arkebuseringar av fanflyktingar och desertörer. En av de som skall arkebuseras visar sig vara SS-generalen. När det är generalens tur och kommandot ”Eld!” ges brakar 12 gevär lös, men generalen står kvar helt oskadad. Alla har, var för sig, beslutat sig för att avsiktligt missa. Det tar givetvis hus i helvete. Och när nästa salva avlossas träffar alla 12 kulorna med minsta tänkbara felmarginal i och runt tygbiten som markerar hjärtat.

      Liked by 1 person

    • Fredrik Östman skriver:

      Men ideologi är ju uteslutandet på förhand av konsekvensanalys. Svenska folket har i stor och självklar övertygelse konsekvent valt ideologi såsom varande det moraliskt högrestående. Konservatism gjordes mycket tidigt till ett invektiv. På vilken grund anklagar du de av folket valda politikerna? Alla potentiella politiker som hade låtit sig styras av konsekvensanalys har ju varit permanent ovalbara i hundra år?

      Liked by 6 people

      • Fredrik Östman skriver:

        Hur tänker du nu, Bo? En ideologi tar ju en viss skara idéer, principer och ideal som utgångspunkt och slutmål. Varför då intressera sig för konsekvenser? De är ju på sin höjd övergående problem, som försvinner av sig själva när utopin änteligen tillskapas?

        Liked by 2 people

      • Bo Svensson skriver:

        Jag kan ju tota ihop en genast: Till dess någon hittar en värdigare uppgift för mänskligheten, föreslår jag vårdandet av livsmiljön och artrikedomen och att ordna sådana regler för ekonomin och samvaron att utvecklingen går mot det bättre för mänskligheten och planeten och befolkningens antal begränsas till det rimliga.

        Där finns ju konsekvensanalysen centralt i ideologin.

        Gilla

  3. A skriver:

    Jag tror inte på slutpunkter PE. Snarare vändpunkter och trappsteg. Västvärldens nuvarade utopi måste haverera innan tänkandet kan bli rationellt igen. Då kommer nya möjligheter att framträda.

    Mvh A

    Liked by 3 people

  4. Östrahult skriver:

    Jag håller med om denna prognos, det finns inget som talar för att man kommer att ingripa.

    Det som talar emot att någon skulle ingripa är:

    • De som drabbas är maktlösa.
    • De som kan påverka gör det inte, man vill inte riskera några relationer, exempel: I dagens SVD sägs att inga ledande näringslivsföreträdare vill intervjuas kopplat till valrörelsen
    • Män i Sverige är feminiserade
    • Försvaret har en ÖB som gärna sjunger på Pride men var osynlig under bränderna och samma gäller nog förortsvåldet
    • Polischefer är politiskt utsedda och har inget aktionsutrymme
    • Mentaliteten i samhället idag är egoistisk även man utåt vill ge ett annat intryck, jämför Isabella Lövin

    Liked by 8 people

  5. A skriver:

    En annan närliggande sak PE. Det påstås att de så kallade marockanska gatubarnen har åkt hem. Om det är sant, exakt hur gick det till? Ville något ”ha det så” ? Alltså att det omöjliga helt plötsligt blivit möjligt?

    Mvh A

    Liked by 3 people

  6. V for Vendetta skriver:

    Ja, framtiden ter sig mörk på något sätt. Ingen i samhället önskar sig väl våld …. eller finns det de som gör det? Ja det gör det nog. Man predikar gärna våld i moskeérna i alla fall om man lyssnar på DGS skribent Omar. Det finns tror jag en fredlig väg att ordna upp problemen, eller i alla fall hyggligt fredlig. Man vrider åt pengakranen men inte ens detta är våra usla styrande villiga att göra. Värnandet om den glimrande mångkulturen går framför allt annat. Hade vi vridit åt kranen så hade de flesta packat och åkt hem utan knot, några hade sittstrejkat men de hade nog lämnat Mynttorget när magarna knorrat och ett litet fåtal hade vi fått hjälpa hem med batongens hjälp De som hade stannad hade bidragit till samhället väl och ve genom att börja med riktiga arbeten. Det kalla stålet kallas idag inte för svärd och bössa utan för pengar. Många av de som kommit har kommit för pengar och de kommer också att lämna för pengar. Det kalla stålet skall sitta i vredet på kranen således.

    Liked by 11 people

    • Ii. Waging war skriver:

      Man önskar inte våld av två anledningar, man är feg, eller logiskt inkonsekvent. Jag önskar våld, inte som ett permanent sluttillstånd utan som ett medel. Vi är i ett krig nu som vi inte själva valt, och den som ser en väg ur detta utan våld får gärna räcka upp handen och förklara hur det skall gå till.

      Liked by 9 people

    • Ii. Waging war skriver:

      Hur exempelvis göra med invasionen vid Europas södra gräns? Du tror folk stannar i Afrika utan att vi använder våld? Det tror inte jag.

      Hur få bukt med förorten utan våld?

      Hur få våldtäktsmännen att sluta?

      Liked by 5 people

  7. Christer L skriver:

    Den inflyttade rasismen och religiösa intoleransen riktad mot svenskar är samma problem som drabbar andra länder i Väst. Den är styrd. Det är överallt tabu att namnge fienden, och kadrer av ”nyttiga idioter” utövar mörkläggning och informell medborgarkontroll. Allt detta är sedan många decennier samordnat och har växt fram gradvis. Motmedlet mot denna smygande makt är öppenhet.

    Det råder nu i västvärlden en ekonomisk kontroll som aldrig tidigare. För svensk del är kommunerna och staten djupt skuldsatta i det globala banksystemet. Den praktiserade politiken är uppenbart inte längre centrerad till svenska intressen. Inget av detta som de senaste tjugo-trettio åren dominerat politiken hade blivit av om inte dolda syften och intressen varit ledande. Detta som har maskerats, bland annat med en falsk öppenhet: den så kallade demokraturen.

    Men vad händer när någon som Trump vänder på alltsammans och avslöjar charaden? Trump-fientlighet i det svenska maktetablissemanget, i svenska tidningar och tevekanaler, och tydligen likadant över hela EU och USA. Observera detta! Man invänder mot Trumps fredspolitiska syften, ställer sig på kärnvapenaspiranten Irans sida, hävdar att Trump för handelskrig när han vill utjämna de för USAs folk betydelsefulla skillnaderna i tullavgifter. Man gör allt man kan för att fläcka ner Trump som person. Stora svenska tidningar mal och mal på om allt som är fel med Trump. Enformigheten i allt detta är avslöjande.

    Ge inte upp hoppet innan valet, håll det kvar ett par veckor till!

    Liked by 20 people

  8. Ii. Waging war skriver:

    Det som krävs först är att man måste göra upp med ens finaste föreställningar och det görs ju knappt ens här, de som är mest hatade är de som kommer närmast sanningen, men inte ens de går i närheten av vad som krävs för konklusionen är uppenbar, samexistens med islam främst är omöjligt, de som säger detta är paria, även om de inte ens säger det tydligt, en Tommy Robinson, en Geert Wilders, en Orban, en Kasselstrand.

    Det moderna politiska projektet är en omvänd kolonialism, jag läser just boken Empire av Ferguson om det brittiska imperiet, man påförde Indien västlig och brittisk kultur med mera framgång (och mera stål) än någon annan stans, men det blev ändå uppror till sist, de ljusa blev utslängda av de mörka. Det västliga etablissemanget idag är lika övertygade som de viktorianska britterna om sin kulturs överlägsenhet, men nu skall omvändandes av ”de andra” ske i våra egna länder. Så istället för att sända de som var bäst skickade att kolonisera till fjärran kolonier, så skall nu vanligt folk övertyga muslimer, araber och afrikaner om vår kulturs överlägsenhet, detta kallar man mångkultur, men ngen vill ju på allvar ha den kultur som finns i Irak, Syrien, Afghanistan eller Somalia.

    Liked by 9 people

  9. Ii. Waging war skriver:

    Så innan man konkluderar att samexistens med dessa främmande människor och kulturer är omöjlig, så kommer man ingen vart. Jag är inte så säker på Patriks analys, också min fantasi räcker inte till, men några avslappnade brasilianer är svenskarna inte. Jag undrar om vi inte går emot ett värre tillstånd, för Brasilien är ett mera blandat land, rasblandat, utan en gammal kultur, i Sverige så är distinktionen tydligare och det kommer att bli fråga om att välja sida. SD låtsas nu (jag vet inte hur mycket det bara är röstfiskeri) att de skall bli det nya inkluderande partiet, alla kan bli svenskar, men det är ju omöjligt, polariseringen sker vad politikerna än säger och gör. Jag har tänkt på detta länge, jag har gått från att i min ungdom tänka, ja men alla invandrare är ju inte så (jag var en idiotisk indoktrinerad hycklare) till att nu söka den som talar klarspråk och är villig att använda närmast obegränsat med våld för att stoppa utvecklingen. Jag tror många svenskar med mig inte hade blinkat om folk hade mejats ner, hatet som växer i stugorna är mycket stort. Vi är samma människor som tyskar och andra, jag tror det är ett stort fel att tro att vi inte är kapabla till organiserat våld. Så jag ser de som anses värst idag som fredsduvor, ju mera klarspråk och hårda åtgärder nu, desto mindre våld i framtiden. Därför röstade jag AFS igår.

    Liked by 7 people

    • A skriver:

      Jo men WW, inte ser du väl vänstermaktens innersta resonemang om hur de ska krossa oss i detalj liggandes öppet på nätet. Likaväl finns dessa. Ta det lugnt nu, kära frustration. 🙂

      Mvh A

      Gilla

  10. Gustav H skriver:

    Jag instämmer i Patriks situationsbeskrivning, vilket i min värld betyder att Sverige återigen befinner oss vid slutet av en epok och på randen av en stundande statsomvälvning.
    Det påminner mycket om slutet på politikerväldet i augusti 1772. Eller så befinner oss i slutet av ett envälde, som i mars 1809?

    Har dock inte bestämt för mig vilket.
    Det kanske bero på att vi Idag faktiskt är ”begåvade” med både ett enväldigt politikervälde OCH en enväldig statsminister (eller åtminstone hans VU på Sveavägen).
    Möjligen kommer därför under 2018 (eller ett kommande år) båda typer av omvälvning att inträffa samtidigt.
    Detta datum, när det nu må inträffa, kommer då att garanterat skriva in sig i de svenska historieböckerna.

    Fast då behöver Sverige en Gustav III och en Georg Adlersparre i en och samma person, och det snarast…

    Liked by 4 people

  11. Göran Fredriksson skriver:

    Välfärdsstaten kommer successivt att urholkas. Det som prioriteras bort blir i första hand det senast tillkomna som just därför att detta är det minst viktiga, bl.a. äldreomsorg och assistans. Dessa uppgifter återgår till familj, släkt, frivilligorganisationer och försäkringsbolag. Så kan t.ex. Svenska Kyrkan åter utöka sin sociala verksamhet som den bedrev förr. Med skillnaden att det bara blir för sina medlemmar, förr var ju alla medlemmar. Andra samfund får bedriva verksamhet för sina medlemmar och finansiera den inom den egna gruppen. Staten driver redan nu in religiösa samfunds medlemsavgifter.

    Löfven m.fl. tror att välfärdsstaten skall säkras genom nya statliga och kommunala skattehöjningar för sådant som vi redan betalar för med nuvarande skattenivåer. Jag tror att han har fel.

    Liked by 4 people

  12. Göran Holmström skriver:

    Patrik den stora frågan är hur mycket misshandel ett folk tål. Innan folket ledsnar.
    Tydligen så räcker det inte med att ta ut världens högsta skatter eller tvinga folk att jobba till 70 år. Att polis och domstolar inte sköter sina arbeten utan låter våldsmän samhällstjänst istället för straff verkar inte heller göra för många upprörda. Även skola och sjukvård har drabbats av kaos, detta är även det inget att hetsa upp sig över När sedan vice statsministern flyger för 1,5 miljoner av skattebetalarnas pengar så lyfts knappt ett ögonbryn heller.
    Att tre poliser skjuter en handikappad ung pojke flertalet gånger verkar heller inte ge reaktioner.
    Så frågan är vad som behövs för att väcka svensken ur dvalan?
    Inget verkar ju bita så värst bra.

    Liked by 4 people

    • Hovs_hällar skriver:

      ”Att tre poliser skjuter…” Varför skulle den, visserligen tragiska, händelsen ha betydelse i sammanhanget?
      Att personen var utvecklingsstörd och vapnet en attrapp syntes inte på ytan, utan situationen verkade betyda omedelbar akut livsfara.

      Det accelererande kriminella vapenvåldet i samhället har däremot troligen bidragit till att göra polisen nervösare. Orkar någon annars reagera mot makthavarnas flathet inför det invandrade gangstervåldet?

      Liked by 5 people

      • Göran Holmström skriver:

        Som svar och tanke på din fundering om tre poliser som skjuter.
        Jo att dra pangat mot buset sker ju inte så ofta, dialog och dalt verkar vara standard procedure. Min poäng med denna skjuka och tragiska händelse är att som jag ser det så är samhällsnormerna väldigt olika beroende på vilka som är inblandade. Veckan innan så bröt poliser av en arm på n handikappad kille med ett leksaks vapen, Oavsett stressnivå eller mörker bla bal, så är det ett tecken på amatörer som borde byta yrke och just det är min poäng en stor del av det vi betalar extremt hög skatt är lekstuga och klåparnas paradis och utan självinsikt och kritiskt tänkande över sin egen yrkesroll.
        Vem är jag då att torgföra dessa åsikter? Svar en vanlig 50 plus gubbe som sysslat med kampsport och mc sport i över 40 år, till det gedigen militär utbildning, en stor del av min ungdom så umgicks jag med buset. Har besökt en del länder där det varit väpnade konflikter så, erfarenhet finnes om hur folk reagerar under pressade situationer.
        Mvh Göran
        Ps Sverige behöver mer Ödmjuka och kompetenta individer inte dessa proffstyckare som säger rätt och skriver rätt, men har total nollkoll.

        Gilla

    • Micael Lidén skriver:

      Som det ser ut nu, så verkar den stora massan av folket tåla hur mycket som helst.
      När skall dom vakna ur sin dvala är den stora frågan, anser jag.
      Och vad händer när massan vaknat, blir det uppror eller kapitulation ?

      Liked by 1 person

      • A skriver:

        Jag kan ha fel, men jag har uppfattningen att nästan alla folk ”tål” nästan hur mycket som helst. Att det är vissa vilkor som måste vara uppfylda för att de skall börja röra på sig. Alltså att ett folk på egen hand är mycket svagt. Att det måste till ett särskillt intresse som samlar dem. Annars tycks inget ske. Jag tror inte på det spontana. Utan på det riggade. Om inte USA`s vakande hand skyddat den svenska makteliten så tror jag detta skulle ha hänt för länge sen. Men nu törs ingen in och peta här. Om jag har fel kanske nån historiskt mer beläst kan påpeka vad.

        Mvh A

        Liked by 1 person

  13. Werner Von Winkelbaum skriver:

    A Norwegian study showed that the overwhelming majority of non-Europeans arriving in Norway and pretending to be refugees were de facto economic migrants, i. e. welfare seekers. The same is certainly true for asylumseekers etc. coming to Sweden.

    The fiscal situation will become even tighter over the coming years. Instead of starving old Swedes — who worked the whole life only to see their expected pension being given to migrants — drastically cut economic support given to these migrants. Soon you will see them return to their home countries in droves.

    Werner

    Liked by 4 people

    • Anne-Hedvig skriver:

      Debatt nå på http://www.aftenposten.no mellom sosiolog Kjetil Rolness og Statistisk Sentralbyrå. Rolness beskylder SSB for å mørklegge at kun 9,5 % av somaliske kvinner er i heltidsjobb. Somalierne er blant de innvandrergrupper som øker mest i Norge. Sier seg selv at dette ikke er holdbart på sikt!

      Gilla

  14. Magnus Rosensparr skriver:

    Del 1

    ”… Vi ska inte skratta för mycket åt perspektivet …”

    Nej det ska vi verkligen inte göra. Att ta eller nå makten, låt oss kalla det spontant eller oreglerat, behöver inte alltid ske med hjälp av våld. Det kan också göras mjukt och under lång tid. Vårt nuvarande maktetablissemang (läs PK) har gjort det sakta och gradvis från 1974 fram till idag. Risken finns emellertid för alla samhällen i alla tider att det sker plötsligt och med våld. Den troliga anledningen till ”flygolyckan” över Kastrups flygfält år 1947 var nog att somliga misstänkte att vår dåvarande arvprins tänktes ha något sådant i sinnet.

    Normalt sker hastiga maktövergångar genom våld i form av statskupp (Grekland 1967 och Chile 1973), revolution (de brittiska kolonierna i Nordamerika 1776, Frankrike 1789, Ryssland 1917 och Kina 1949) folkresningar (Sverige under 1400- och 1500-talen) eller som utifrån kommande intervention (Danmark och Norge 1940 och Tjeckoslovakien 1968).

    Liked by 1 person

  15. Magnus Rosensparr skriver:

    Del 2

    Statskupp idag i Sverige uppfattas nog, av svenskarna själva, som lika sannolikt som att Månen skulle slita sig från Jordens dragningskraft och ge sig ut i en egen omloppsbana. I praktiken är också något sådant en omöjlighet, då vi saknar en krigsmakt i landet värd namnet. Men sluga och förklädda folkförledare (t.ex. Olof Palme och Fredrik Reinfeldt) har alltid varit medvetna om problemet och försökt minimera både själva militären och dess inflytande, och alltid behandlat militären synnerligen styvmoderligt. Vill man testa tesen kan man fråga Recep Tayyip Erdoğan vad han tycker om starka och självständiga militärledningar.

    Varken revolution eller folkresning är ens tänkbart i Sverige efter fyra och ett halvt sekel av statlig dressyr av landets befolkning, om inte total kollaps i hela samhället skulle äga rum med kaos, anarki och svält som följd.

    Intervention av främmande makt är inte någon särskilt sannolik företeelse, och inte något som landets innevånare kan göra mycket åt i vilket fall.

    Liked by 1 person

  16. Magnus Rosensparr skriver:

    Del 3

    Återstår så ett fall – icke tidigare här nämnt – där en våldsam maktövergång kan ske, nämligen inbördeskriget. Ett sådant bryter naturligtvis inte ut i morgon eller i övermorgon, men kan mycket väl utveckla sig gradvis om de två senaste decenniernas utveckling fortskrider och eskalerar i utbredning och hastighet. Den etniska svenska befolkning kan börja sammansluta sig i olika former av medborgargarden, som utvecklar sig till löst formerade nätverk av samverkande medborgargrupper. Dessa kan sedan i sin tur väva och utvecklas till regelrätta miliser av den typ som finns i t.ex. Libanon och andra länder.

    Om den negativa utvecklingen inte bryts radikalt, kommer den att leda till detta resultat, och den civila svenska statsledningen kommer inte att kunna hantera situationen – både på grund av bristande förmåga och bristande resurser – och då ligger vägen öppen för milisbildningarna som slutligen leder till inbördeskriget. Detta utvecklingsschema har vi sett många, många gånger på olika håll i världen.

    Sverige har egentligen bara två val. Lös problemen nu, eller möt den ultimata konsekvensen mot slutet av 2020-talet.

    Liked by 8 people

    • Lann skriver:

      -Magnus R
      Jag tror du har helt rätt. Om inget radikalt görs för hantera problemen (inte utmaningarna) tror jag att det upproriska i svensken kommer upp i dagen. Men det ligger djupt begravet i svensken. Men det finns där och när vårt samhälle förändras till omisskännlighet, svenska kvinnor attackeras, vi plundras på pengar, då är det snart dags and I´m ready!

      Liked by 2 people

    • Sixten Johansson skriver:

      Det finns många oblodiga eller mindre blodiga delscenarier och deras förlopp går inte att förutse, men i bästa fall skulle de kunna leda till att undantagstillstånd eller extraval utlyses, varpå regeringen avgår och en handlingskraftig ministär tar över. Ju större omfattning scenarierna får, desto mindre har statsmakten att sätta emot. Några exempel:
      – några skånekommuner proklamerar självständighet.
      – omfattande skolstrejk.
      – riktad skattestrejk, maskning, svartlistning, blockad av löner, andra utbetalningar, varor och service till regeringen och dess hjälpfunktioner och alla PK-myndigheter.
      – samordnade kravaller startas av no go-zonernas folk, varvid stadsbränder och elavbrott uppstår, plundring och sammanstötningar, men den huvudsakliga motreaktionen blir ursinniga aktioner av fransk typ riktade mot politikerna, så att t ex regeringskvarteren blockeras med lastbilar, andra fordon, hinder och demonstranter.

      Gilla

    • observatör skriver:

      Möjligheten finns ju också att, innan inbördeskriget bryter ut, ett parti eller liknande formering här i landet bildar en svensk exilregering, vilken i sin tur -för att rädda landet – begär hjälp från en utländsk stormakt. Och att denna med hårdhänta militära medel återställer Sverige till vad det var för 25-30 år sedan. Om insatsen går tillräckligt snabbt hinner inte omvärlden reagera och det svenska pk-etablissemanget, polisen, MSB och militären torde inte ha något att sätta emot.
      Vad skulle den svenska befolkningen göra i den situationen?

      Gilla

    • Hovs_hällar skriver:

      W —
      Såg den på FB. Utmärkt artikel, i synnerhet som den skrivits av en socialdemokrat! Håller just på att försöka tala en anhörig till rätta, hon tänker rösta på Löfven men satte denna artikel under hennes näsa.

      Liked by 1 person

  17. Björn skriver:

    Sverige som välfärdsland är på väg att passera ”bäst före datum”! Det vi nu har att vänta oss, är ett ännu mer segregerat, splittrat och våldsamt samhälle med enorma socioekonomiska klyftor! Vi kommer att drabbas på samma sätt, men troligen mycket snabbare, brutalare och mer omvälvande än invandrarlandet USA! I stället för Chinatowns och Little Italys, blir det här(har redan blivit) ”Arab Citys” över hela landet! White trash hamnar i husvagnsläger och de framgångsrika i gated communitys! Jag förstår inte hur det här ska kunna undvikas med nuvarande 7k-politik?! Sista ”halmstrået” är SD-politik med ”återvändandet” överst på dagordningen!

    Liked by 2 people

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.