Aha – vita kvinnor!

mohamed2

Mohamed Omar

På 80-talet fanns varken internet eller smartphones. När vi inte spelade spel på hemdatorn Commodore 64 roade vi oss med att läsa och samla på serietidningar. Framför allt Fantomen, men även andra, som till exempel Agent X9. Där publicerades agent- och deckarserier i svart/vitt. Tidningens populäraste serie var den lika snygga som tuffa Modesty Blaise. Men där fanns också den brittiska dagspresserien om äventyraren Garth, som började komma ut 1943.

I Agent X9 nr 2/1990 finns Garth-äventyret ”Slavhandlaren” som utspelar sig någonstans i Nordafrika. Det publicerades första gången som dagsstripp mellan 11 juli 1949 och 26 november 1949 under titeln ”Selim The Slaver”. Skurken är en arabisk slavhandlare vid namn Selim, även kallad den förskräcklige. En brittisk karavan blir överfallen av slavhandlarna som tar två vita kvinnor tillfånga. ”Aha – vita kvinnor! Selim kommer att bli nöjd”, utropar en av rövarna.

Selim den förskräcklige är muslim, en av profeten Muhammeds trogna, och på åtminstone tre sätt liknar han sin profet. 1) Både Selim och Muhammed är slavhandlare, 2) Både Selim och Muhammed plundrar karavaner och 3) Både Selim och Muhammed tycker om vita kvinnor.

Selim 2

I boken The Myth of the Andalusian Paradise (2016) slår den amerikanske forskaren Darío Fernández-Morera slår hål på myten om Andalusien, det islamiska Spanien, som en mångkulturell idyll. Det var snarare ett slavsamhälle där kristna levde under förnedrande förhållanden. Spanien blev efter den islamiska erövringen blev ett centrum för handel med sexslavar. Vissa av flickorna var barn som såldes till harem för att utnyttjas. Men även små pojkar var omtyckta. Sexslavarnas pris berodde på deras ålder och utseende. Vita slavinnor, särskilt blonda, var mest eftertraktade och kostade mest, förklarar Fernández-Morera. De togs från kristna, europeiska områden genom piraträder, och från de kristna delarna av Spanien. Slavhandlarna brukade behandla icke-vita slavar med särskilda krämer för att deras hy skulle bli ljusare så att de kunde ta mer betalt för dem. Och håret blonderades.

Profeten Muhammed köpte en gång en arabisk slav till priset av två svarta slavar. De svarta var alltså värda mindre. Muhammed hade flera svarta slavar som han utnyttjade som bl.a. bärare. Han kallade svarta människor ”russinhuvuden”.

Selim 1

I en berättelse om profeten Muhammed frågade han en av sina följeslagare, Jadd bin Qays: ”Vill du ha de gula döttrarna?” Med detta ord, på arabiska ”Banu al-Asfar” menade han de blonda flickorna i det östromerska riket. Det var Muhammeds sätt att locka honom att ansluta sig till jihad mot de kristna grekerna. Som lön skulle han få sexslavar i detta liv, och om han stupade, 72 jungfrur i paradiset.

Arabiska och muslimska skurkfigurer i film, serier och litteratur avfärdas numera ofta slentrianmässigt som ”islamofobiska stereotyper”. Men när man undersöker saken visar det sig att det inte är så enkelt. Det finns en viss sanning bakom dessa stereotyper och en anledning till varför de är så vanligt förekommande. Den islamiska slavhandeln är något som behöver uppmärksammas mer.

Den 9 oktober 2015 proklamerade Feministiskt Initiativ att man ville göra dagen till en ”nationell minnesdag till minnet av offren för den transatlantiska slavhandeln”.

Det var nämligen den 9 oktober 1847 som Sverige avskaffade slavhandeln. Varför man bara ska minnas den transatlantiska slavhandeln och inte den arabiska och afrikanska framgår inte. FI publicerar även en affisch med Victoria Kawesa, då ”antirasistisk talesperson” i partiet, och texten: ”Glöm inte Sveriges roll i slavhandeln!”

Svenskarnas roll i slavhandeln var dock i högre grad som slavar än som slavhandlare. Om det kan man till exempel läsa i tidskriften Forskning & Framsteg den 8 april 2015: ”Här såldes svenska sjömän som slavar”.

Det var muslimska sjörövare, den tidens jihadister, som härjade på Medelhavet. De kapade skepp och tog kristna européer som slavar. Kvinnorna kunde bli sexslavar och låsas in i harem.

Sveriges roll i slavhandeln

Den afroamerikanske ledaren Malcolm X konverterade till islam eftersom han tyckte att kristendomen var en ”vit” religion och för att han gav de vita européerna skulden för slaveriet. Men Muhammed var inte mycket mörkare än Jesus. Om man får tro de islamiska källorna så hade Muhammed ljus hy. I en text talas det om att profeten hade ”ett vitt, vackert ansikte”. Han var alltså en vit slavägare!

När Malcolm X vallfärdade till Saudiarabien i april 1964 beskrev han landet som ett mångetniskt paradis där människor av alla färger levde i harmoni som bröder och systrar. Bara två år tidigare, 1962, hade Saudiarabien avskaffat slaveriet efter påtryckningar från John F. Kennedy. Det var dock mest på pappret, i praktiken levde slaveriet kvar. Men Malcolm X såg inget, hörde inget. Än idag fortsätter saudierna att behandla gästarbetare från Afrika som slavar.

24 thoughts on “Aha – vita kvinnor!

  1. Magnus Furugård skriver:

    Hej Mohamed,

    En mycket intressant artikel. När jag försöker få din andra artikel idag – den som börjar med slaget mot Islam som enade Europa så verkar det var något fel på länken?

    Gilla

    • JAN BENGTSSON skriver:

      Jag instämmer helhjärtat!

      Med Jimmie som Statsminister!

      Helena Edlund som Försvar- e Sjukvårdsminister!

      Visad insikt o Sunt förnuft räcker gott!

      Varken Hultqvist e Wikström hade minsta förkunskap, e förnuft!!!

      Johan Westerholm placeras på UD e som Rikspolischef)

      Samtliga nämnda namn överträffar nuvarande med hästlängder!

      Som vi ser är nivån på våra bloggar långt högre än media e Publish Service!

      Gilla

  2. Jan Ahlström skriver:

    Malcolm X hade säkert haft en framträdande roll hos Fi om han varit kvinna och Viktoria Kawesa hade säkert funkat som Malcolm X på 60-talet om hon varit man.

    Gilla

  3. Moab skriver:

    Vem i Sverige vet något egentligen om vad som försiggår i strikt muslimska länder som inte själv är muslim? Vilka journalister undersöker hur de länder vi tar emot folk från är organiserade? Var är reportagen om hur hembiträden behandlas i Saudiarabien eller homosexuella i Iran? Vi borde ha en sjö av kunskap nu i Sverige att ösa ur men istället så finns det bara en berättelse: muslimen som offer för något som han inte har något att göra med själv. Slaveriet lever säkerligen i högsta välmåga i muslimska länder och hade det inte varit för västligt inflytande så hade muslimer fortfarande varit slavhandlare öppet. Väst har varit den modererande kraften, när detta nu försvagas så återupstår kanske slaveriet i sin gamla form?

    Liked by 4 people

  4. Mangan skriver:

    Minns att mina skolböcker i högstadiet i början på nittio-talet lärde ut att muslimskt övertagande förenades med en tolerant syn på de inhemska invånarnas egna religioner. Ju mer jag lärde mig om islam och kalifatet verkade den påstådda toleransen mer och mer som pk-dynga. Otrogna behandlas strikt och hårt enligt islams skrifter. Efter kriget e vunnet får de i bästa fall bara betala extra skatt riktat till besegrade. I sämsta blir de av med sina huvuden.

    Liked by 3 people

  5. uppstigersolen skriver:

    Victoria Kawesa är ju inte vit. Alltså inte lika attraktiv för de muslimska slavhandlarna. Nu tar Fi in muslimer i partiet. Kanske i förhoppningen om att dessa trots allt ska uppskatta både henne och Gudrun. Alla knäppskallar samlade i samma parti.

    Liked by 2 people

    • Rutger skriver:

      Vad var det som gjorde att Sverige började med slavhandel? Vallonhövdingen Louis de Geer lurade den svenska eliten med kungen i spetsen att satsa på slavhandel för att det var lönsamt. Dessutom blev Sverige Europas​ största exportör av kanoner efter vallonernas invandring till Sverige. En ”lyckad” kombination av vallonernas invandring. Slavhandel​ och kanoner​.

      Gilla

  6. Charles Keatington skriver:

    Har du läst Christoph Luxenbergs bok Die syro-aramäische Lesart des Koran? Enligt Lisbeth Lindeborgs artikel Tvånget att bära slöja är en myt (DN 2004 4/1) hävdar Luxenberg, att föreställningen om de 72 jungfrurna beror å en felöversättning:

    Enligt Luxenberg och några forskare före honom var det ett språk som till 70 procent hade syro-arameiskt urprung, 5 procent etiopiskt, 10 procent hebreiskt, 10 procent grekisk-latinskt och 5 procent persiskt. I läsningen och tolkningen av Koranen utgår Luxenberg alltså från en ”ursprungsversion”, inte standardversionen. Det är en unik vetenskaplig prestation som bygger på ingående språkkunskaper i arabiska och syroarameiska. Lexikon existerar inte.

    […]

    Av stor politisk betydelse är också tolkandet av kapitlen 44 och 52 om de så kallade paradisjungfrurna. Här visar Luxenberg på en tidig feltolkning som tydligen härrör ur tidiga kommentatorers drömmerier. Ty enligt den syroarameiska ursprungsversionen handlar det inte om ”storögda jungfrur” utan om ”pärllika vindruvor”. Inom ramen för Orientens paradisföreställningar symboliserar vindruvorna välmående och behaglighet.

    Liked by 1 person

    • uppstigersolen skriver:

      Men, araberna läser väl Koranen och Haditherna på originalspråket? Att de skulle tolka vindruvor som jungfrur framstår väl lite märkligt. Att de hellre vill ha 72 jungfrur än 72 vindruvor kan man väl tycka är mänskligt.

      Gilla

      • Charles Keatington skriver:

        Enligt Lindeborgs artikel hävdar Luxenberg, att muslimerna icke läser Koranen i original. De läser Muhammad ibn Jarir at-Tabaris arabiskspråkiga översättning från 900-talet.

        I detta Korankaos finns dock en ”standardversion” som bygger på den viktigaste arabiska kommentaren av Tabari från 900-talet. Än i dag är Tabari utgångspunkt för de främsta representanterna inom Koranforskningen […].

        Gilla

      • JAN BENGTSSON skriver:

        Har också sett denna tolkning, fö ganska sannolik!

        Andra berömda felöversättningar finns…

        Den berömda liknelsen om ”Kamelen o Nålsögat”,
        skall sannolikt vara REP istället,
        vilket verkar vara logiskt o pedagogiskt!

        Men hade MAN villigt offrat sitt liv,
        för aldrig så välsmakande druvor?

        Kanske inte lika lockande som de 72 Jungfrurna)

        Dessutom lär de nästa dag, likt Särimner, åter vara i ”mint condition”…

        Vilket H-E att hamna i Paradiset under sådana förhållanden)
        Fast vi vet att potensen är god…

        Gilla

      • cmmk10 skriver:

        ”Den berömda liknelsen om ”Kamelen o Nålsögat”,
        skall sannolikt vara REP istället,
        vilket verkar vara logiskt o pedagogiskt!”

        Det var en av stadsportarna runt Jerusalem, som var så trång att den i folkmun kallades nålsögat.

        Gilla

    • lasse4u skriver:

      Luxenbergs hypoteser kom 2000, men verkar inte ha fått något genomslag, i varje fall inte i den muslimska världen.
      Luxenbergs bok verkar inte helt lättläst om man får tro Wikipedia, om det blivit lättare med engelska översättningen som kom 2007 framgår inte:
      “Dutch archaeologist Richard Kroes describes Luxenberg’s book in a review article as ”almost unreadable, certainly for the layman. One needs knowledge of eight languages (German, English, French, Latin, Greek, Hebrew, Arabic and Syriac) and of five different alphabets (Latin, Greek, Hebrew, Arabic, Estrangelo) to comprehend the book fully.”

      L Lindeborg säger: ”en unik vetenskaplig prestation som bygger på ingående språkkunskaper i arabiska och syroarameiska”

      Men C Luxenberg är en pseudonym, ingen vet vem Luxenberg är, så dennes faktiska dokumenterade kunskaper i historiska språk är inte allmänt känt. Lindeborg verkar vara ytterligare en av dessa islam experter, likt J Hjärpe och den nu så mediepopuläre Mohammad Fazlhashemi som kämpar för att ”normalisera” Islam i det svenska samhället.

      Varför skulle det ha stor betydelse om det är det ena eller andra när det gäller jungfrur, bägge är positiva belöningar efter döden.
      När det gäller slöja har jag för mig att det är någon passage om att de muslimska kvinnorna ska klä sig på ett visst sätt så de muslimska krigarna ska se skillnad på lovligt byte och olovligt. Om det var haditer eller koranen kommer jag inte ihåg, men det har inte så stor betydelse.

      Det där med jungfrurna som belöning är troligen ganska överdrivet. En algerier i någon diskussionsgrupp som varit någon sorts underrättelseofficer under sin värnplikt i 90-talets inbördeskrig mot islamisterna. Han hade läst mycket av rebellernas skrifter och speciellt mycket om jungfrur var det inte men rikligt med hot om gruvligt helvete där det var fasansfull straffdom för de som inte gjorde det rätta. Som han sa, Dantes inferno var bara söndagsskolevarianten.

      Att några västerländska ”experter” skulle reformera islam är inte troligt. Dessutom vad har det för betydelse för oss icke troende vad som är förment ”sant” eller ”falskt” i uppenbart fiktiva historieskrivningar om religioner.

      Gilla

  7. Raspen skriver:

    Jag är inne på samma spår som MOAB. Det finns alldeles för lite undersökande och fördjupande journalistik gällande de länder (främst MENA) som merparten av migranterna kommer ifrån. Bara genom att analysera och skaffa sig kunskap kan man få lite förståelse för börja fundera över hur de som kommer hit tänker och tycker men inte minst varför väljer men ett av världens mest sekulära och arbetsmässigt hög kvalificerade länder som är så totalt motsats till det som den stora majoriteten migranter växt upp i och kommer ifrån. Man kan göra detta ganska enkelt det är bara å börja med djupa och anonymiserade intervjuer med de som kommit hit och klara ut varför. Jag är själv gift med en polsk kvinna som tidigare varit gift med en kurdisk man i Sverige (flykting 1984). Om jag skulle beskriva det äktenskapet och hur hon behandlades skulle alla tro det var fake news. Men jag sitter just nu och pratar med hennes son och en kusin till honom och vi pratar om familjen/klanen, heder, ofrihet. släktens påverkan på allas val även för söner i 25-30 års åldern. Båda två är helt integrerade å jobbar o.s.v.. Jag får reda på mer bakgrund och historia kring Kurdistan under de timmar jag pratar med dom än vad mainstream media klarat ut under många år. Var finns det riktigt undersökande journalistiken på detta område ? Omar gör sitt undersökande och upplysande arbete mkt bra och jag kan även rekommendera Jens Ganman. För övrigt har jag just avnjutit Ann Heberleins bok Den banala godheten. Mycket utvecklande, intressant och inte minst tankeväckande. Absolut i nivå med Tinos Massutmaning och Åbergs Malmö skildring Framtidsstaden. Å det vill inte säga lite.Tack för ordet.

    Liked by 4 people

    • Nils Nilsson skriver:

      Det vet du väl att vad svenska politiker och journalister vet om utländska seder och bruk har de fått genom att åka taxi i Stockholm (vissa dock även i Malmö, men de räknas inte fullt ut).

      Gilla

  8. Rolf Ahlzén skriver:

    Dick Harrisson har oförtrutet sökt förklara att slavhandeln är allt annat än ett exklusivt västerländskt fenomen. Hans böcker om slaveriet och slavhandeln är en guldgruva. Han brukar, förstås, få kritik för detta. Det finns ”faktaresistens” på alla politiska håll och kanter. Mohammed Omar är viktig, hans kunskaper ovärderliga.

    Gilla

  9. Nils Nilsson skriver:

    Det anmärkningsvärda är att i Saudi Arabien som haft ett omfattande slaveri i mer än 1300 år finns det väldigt få svarta på gator och torg. Alltså helt motsatt USA där det förslavades betydligt färre personer under en betydligt kortare period – vissa uppskattningar pekar på så ”lite” som bara 10 % av alla de afrikaner som fördes över till den islamiska slavmarknaden.
    Orsaken är att muslimerna kastrerade alla svarta manliga slavar och barn födda av svart kvinna med arabisk far avlivades. När skall dessa fakta läras ut i de svenska skolorna?

    Liked by 1 person

  10. Maly skriver:

    Muslimerna var ju stora på slavhandel. De var dessutom de första som koloniserade Afrika, främst för gruvdrift. Hur Malcom X kunde välja att bli muslim blir för mig en gåta.

    Gilla

  11. Ola Byfält skriver:

    Den finske professorn utbildad bl.a vid Åbo Akademi och emeritus från Göttingens universitet i Orientens och främst den syriska kyrkans kyrkohistoria och expert på 600-talets kyrkohistoria har utförligt presenterat Luxenbergs ovan nämnda bok i den finlandssvenska tidskriften Kristet Perspektiv 2/2016: ”Finns paradisjungfuarna?” Artikeln är tidigare tillsänd Omar.

    Gilla

  12. Werner von Winkelbaum skriver:

    Omar,

    Tack for annu en bildande artikel om ett amne, Arabisk slavhandel, som nogsamt fortigs I Sverige.

    1. Alan Moorehead namner i sin bok ”the White Nile” att Arabiska slavhandlare runt 1800-talets mitt varje ar forde 20 000 – 40 000 slavar till Zanzibar for arbete pa plantager eller vidareforsaljning till Arabien, Egypten, Persien, Turkiet, etc. Dodligheten bland dessa slavar, bade under forflyttning och arbete var enorm, vilket medfore ett standigt behov av nya slavar.
    2. Mitt minne ar att Moorehead ocksa namner att runt 80 000 slavar varje ar fordes norrut langs Nilen, men jag har inte kunnat aterfinna dessa rader.
    3. Wikipedia har intressanta uppgifter om omfattninge n av denna slavhandel som pagick i arhundraden, langt inna vita kom in i bilden.
    4. Varfor ar idag inte t.ex. Turkiet och Arab-landerna fulla av attlingar till dessa slavar? Svaret ar att mannen kastrerades. Nar slav-kvinnor fick barn med sin ”master” dodades i regel barnen.

    Werner

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s