När vinden vänder

Patrik Engellau

Vi har alla genom åren hukat oss för PK-stormen, för anklagelserna om rasism och fascism. Vi har aktat oss för att uttrycka eller ens tänka förbjudna tankar eftersom vi, i varje fall några av oss, på allvar undrat om PK-fariséerna kanske trots allt har haft rätt och att vi i själva verket burit på brunråttegener.

En del har hukat sig mindre än andra, varit ståndaktiga, stått upp i den isande snålblåsten och vägrat att vika sig. Många av dessa har blivit hårt straffade, förlorat vänner, utstått familjegräl, fått tåla arbetskamraters gliringar och illa dolda förakt och kanske missat befordran, utvecklingschanser och förmåner på jobbet. 

En del andra har förstås löst sina problem genom att ansluta sig till PK-aktivismen och visa sin lojalitet och rättrogenhet genom att mobba och sparka på de otrogna, avfällingarna och förnekarna.

Men nu vänder vinden. Den som studerat riktiga vindvändningar i naturen vet att de brukar börja med att den gamla vinden mojnar och sedan dör ut. Så blir det vindstilla ett slag tills man börjar ana små ilningar på vattenytan i en ny riktning.

Samhällsdebatten följer emellertid inte helt naturens ordning. Det kommer aldrig någon stiltje. Det blir aldrig riktigt tyst, utan det kacklas hela tiden. Den som står i bruset upptäcker dock i vändningen att det gamla kacklet tappar kraft medan det nya växer i styrka.

Det nya kacklet kan aldrig nå någon nivå om det inte vore för folk som ändrar sig, för kappvändarna om man så vill, de som anar en ny dominerande åsikt och tidigt vill räknas in bland dess lojala följare. Johan Westerholm skriver underhållande om dessa som han kallar ”garderobsgrenadjärerna”:

Nu ser vi även, i vaket efter 2016 års politiska uppvaknande om att migrationen innebär en systemstress en ny politisk kraft växa fram… [nu] formeras ”Garderobsgrenadjärerna”. De som, enligt egen definition, alltid hållit fronten. Som påstår att de hela tiden varit närvarande och tydliga.

En ”Garderobsgrenadjär” är en person som idag säger sig alltid varit kritisk mot bland annat Alliansens överenskommelse med Miljöpartiet 2011 om att hålla gränserna öppna för all form av migration. En ”Garderobsgrenadjär” säger sig alltid ha varit tydlig och öppen med sin kritik. Det märkliga är att ”Garderobsgrenadjären” aldrig varit närvarande i debatten sedan 2011. Inte sällan skyller de på lokal politisk uppmärksamhet, att de ”inte hunnit med”, eller att de måste vara försiktiga då de annars riskerat jobb, familj och vänrelationer…

Vi ser nu hur ”Garderobsgrenadjärerna” kliver ut ur sina garderober… Personer som när de kommit hem från sina arbeten och låst in sig i garderoben och med knuten hand hytt mot makten och media och skrikit ut sin åsikt. Inför kläderna som hängt i sina malpåsar som hänförd publik för att därefter gått ut och fortsatt vara följsamma och tysta. Allt för att de varit för ängsliga för att förlora jobb, karriär, vänner och familj.

Vilket är det korrekta förhållningssättet gentemot grenadjärer som nu kommer ut ur sina garderober? Ska de ståndaktiga och rättskaffens, som fått lida för kappvändarnas och garderobsgrenadjärernas tystnad nu hämnas på dem och straffa dem för deras svaghet?

Jag tror vi kan lära av liknelsen Jesus berättade om en man som hade två söner, där den ene plötsligt efter många års bortovaro kom hem efter att ha slösat bort sitt farsarv på dryckenskap och horor, och den andra, som under tiden tåligt arbetat på faderns ägor, blir upprörd när han ser fadern slakta den gödda kalven för att välkomna rumlaren tillbaka till fadersgården. Pappan lugnar sin skötsamme men just i det ögonblicket upprörde son och säger (Lukas 15:11-32):

Se så, min käre son.  Men nu måste vi vara glada och fira det som hänt, för han är din bror, och han var död men lever igen. Han var borta och förlorad, men nu har han kommit hem igen.

Jag talar delvis i egen sak. I den här frågan har jag inte varit särskilt djärv.

70 thoughts on “När vinden vänder

  1. Per skriver:

    Egen upprättelse kan kanske på ett personligt plan kännas skönt. Rentav befriande. Men i samhällsdebatter har det föga plats. Och mer sällan i det privata heller. Bättre då att vara realistisk och bejaka en för samhället helt nödvändig och växande insikt om stundens allvar.

    Den som burit på vetande länge och fått tidig insikter – fyll hellre ut omgivningens kunskapsluckor. Led de nymornade direkt till kunskapskällorna, som Tino Sanandajis bok ”Massutmaning”, Merit Wagers blogg, Karl-Olov Arnstberg bok ”Romer i Sverige” och Ledarsidorna.se, och inte minst till Patrik själv, och DGS-TV.

    Med mildhet och svald förtret kommer man längre, och stagvändningen sker då tidigare. Upprättelsen sura uppstötningar är sällan välkomna, och riskera även att fungera kontraproduktivt. Bättre då att glädjas i tysthet, gå fort och se glad ut.

    Liked by 2 people

    • Moab skriver:

      Du glömde avpixlat och friatider. Amatörer som dessa har länge utan resurser blickat ner i avgrunden. Denna avgrund vi nu har i Sverige och Europa är nästan bottenlös, sprängda småflickor är bara toppen på ett ideologiskt isberg. avpixlat och friatider gör ett beudransvärt arbete, det är en plåga att läsa men nödvändigt. Det är inte så roligt att leva längre, och privilegiet att vara glad, naiv och pk borde förvägras, pk-isterna borde tvingas att se sin egen ondska.

      Liked by 11 people

      • uppstigersolen skriver:

        PK-isterna fortsätter att svartmåla just dessa medier. Är det de sista bastionerna som kämpar mot övermakten? Eller tror de att vinden kommer tillbaka och gör så att allt är som förut? Vi får väl se vid valet nästa år. Dagens ”opposition” kan ju inte ens stoppa en skadlig flygskatt. Hur ska de kunna stoppa en invasion av fientliga gossar?

        Liked by 1 person

      • frihetligvanster skriver:

        Avpixlat och fria tider är så långt ut på ena kanten och har några gånger träffat rätt i sina analyser men oftast hållit sig till alternativa fakta och på den andra sidan har vi extremvänstern som håller på sitt även de kan ibland träffa rätt i sina analyser men även de blundar det är oftast dem vi kallar PK. Om nu vinden vänder och SD och dess politik får sätta dagordningen och fria tider blir mer rumsrent och majoriteten delar deras syn då blir de det nya PK. Problemet är när en politik får för stor slagsida åt endera hållet och glömmer att hålla skutan upprätt och dagens samhälle kan jag tycka att gastarna springer från ena relingen till den andra så skutan får slagsida åt babord eller styrbord. PK kan och kommer aldrig kunna hamna mitt i tyvärr

        Gilla

      • Moab skriver:

        @frihetligvänster

        Analyserna är en sak, jag tänkte närmast på den oändliga ström av våldsbrott och vandalism man rapporterar om dagligen. Nästan alltid ges källa så det kan abslout inte betraktas som ”alternativa nyheter” i sin helhet, min bedömning är istället att det stämmer även om så klart fel smyger in (29 döda istället för 22). Sen kan du kritisera urvalet, men även här är min bedömning att man närmast underrapporterar invandrad brottslighet för att ett helt etablissemangen sitter på locket, inklusive rättsväsen och polisen. Så om avpixlat skriver om 1-5 svenska brottslingar av 100 och 95-99 invandrade så tror jag att det ligger nära sanningen sedan en tid tillbaka.

        Liked by 7 people

  2. Moab skriver:

    Det finns ju gränser för förlåtelse, men de flesta är ju amatörer i detta, för, proffsen finns det ingen, politiker, media, advokater och administratörer. Jag fick min släkting att ta tillbaka epitetet rasist, och fick honom att förstå att jag inte anser att alla muslimer besitter särskilda egenskaper. Det jag inte lyckats med är att få honom att förstå att vi ändå måste åtgärda hela det islamska kollektivet. Alla. Rom byggdes inte på en dag, han delar många av mina åsikter, det är när man sätter ihop dem till ett koherent helt som många ryggar. De har däremot kunnat leva utan att tvingas att sätta ihop sina egna åsikter till ett koherent helt, med medias benägna blinda öga till hjälp. Den vänsterbygge vi lever i är som intellektuell konstruktion aldrig ett stycke, utan fragment, goda fragment man är för, onda man är är mot, eller ignorerar.

    Liked by 8 people

  3. Petrus skriver:

    Det är djärvt att komma ur garderoben än idag. I alla fall om man inte uppnått pensionsåldern.

    En del personer som s a s kan jobba bakom fiendens linjer bör kanske också vara kvar i garderoben. Speciellt om de inte har ekonomin säkrad utanför garderoben.

    Personer utanför garderoben är guld värda, speciellt om de kan hålla sig rumsrena. Jag säger detta eftersom vi skulle behöva två kompletterande partier till höger resp vänster om SD. Sådana partier behöver frontnamn som är så svåra som möjligt att framställa som illegitima. Nu håller väl antagligen flertalet av Det Goda Samhällets läsare inte med mig om att det behövs ett kompletterande parti till höger om SD. De anser att moderaternas omvändelse är äkta vara. Jag tror dock inte detta. Till vänster om SD behövs ett bidragsparti som faktiskt fattar att om man ökar antalet potentiella eller sannolika bidragstagare (p g a att de har inga eller alltför låga inkomster) så minskar utbetalningsförmågan till redan befintliga bidragstagare. Samhället skulle må väldigt bra av ett sådant bidragsparti. Har vi en arbetslöshet på 2-3 % och en sysselsättningsgrad typ den i slutet på 80-talet utan konstgjord andning så blir bidragstagarna inte speciellt dyra ens med rätt generösa förmåner. Bidragspartier blir då ett mindre hinder för andra i samhället. De 0,5 % av befolkningen som avgör nivån på välståndet i ett land i brist på råvaror som ger lättförtjänta pengar (olja, fisk, skog och liknande) riskerar då inte drivas iväg utomlands i samma grad p g a att man måste mjölka ur dem en massa pengar för att hålla bidragstagarna på gott humör.

    Eller kanske borde jag inte säga bidragstagare. Nettobidragstagare (i motsats till nettobidragsgivare) vore kanske en bättre beteckning. Den som är diskare på en restaurang, taxichaufför eller städare är med så gott som 100-procentig sannolikhet nettobidragstagare medan den civilingenjör i elektroteknik som jobbar 40 år i sitt yrke med största sannolikhet är en nettobidragsgivare (blir han sjuk och kräver dyr vård i fler år innan han dör blir han kanske en nettobidragstagare men får han cancer när han är 85 år gammal och bra behöver cellgifter och 1 månads palliativ vård på slutet blir han sannolikt en nettobidragsgivare. Dör han knall och fall av slaganfall eller en hjärtattack blir han definitivt en nettobidragsgivare. I Annie Lööfs bild av verkligheten, som tyvärr en majoritet av befolkningen tror på, så blir dock varje skoputsare, toalettstädare i andras hem eller diskare en nettobidragsgivare. Och detta även om jobben är skattesubventionerade. ”Fler enkla jobb” löser alla problem. Då kan vi enkelt öka befolkningen med 30 miljoner pers. Inga extra exportintäkter behövs, tralla-lalla-la. Jag påstår att Annie Lööf är mer skadlig för en svensk dollarmiljonär än en person som vill bibehålla de nuvarande bidragsnivåerna, inte röra arvs- och förmögenhetsskatterna men stänga gränserna.

    Liked by 5 people

    • Moab skriver:

      Annie Lööf är Sveriges farligaste person, hon är Reinfeldts arvtagerska. Det jag inte fattar är vad Kristdemokraterna håller på med? Om de kommit ut som ett traditionellt, konservativt parti som var mot invandring och för svenska värderingar (och därmed mot muslimska),så hade de fått massor av röster? Eller är svensken så dum och antireligiös?

      Liked by 8 people

      • Fredrik Östman skriver:

        Frimicklarna är i princip kommunister och fisliberaler. (Skillnaden är akademisk.) KDS är inte och har aldrig varit ett traditionellt kristet parti. Det har ingen koppling till den egentliga kristendomen ute i den stora världen utanför Sverige, där ni bor. Därför kommer KDS aldrig att ansluta sig till den stora, breda kristna traditionen och därför har svenskarna rätt i att misstro KDS frimickleri.

        Betänk att även den katolska påven numera tillhör den postmoderna ateistiska avgrundsvänstern. Jesuiterna har anslutit sig till SJW-rörelsen, vilket kanske är orsaken till att en konservativ påve fick lov att avgå utan att avlida för att bereda vägen för, ja, enligt ovan, S***n. Hoppet står till en ny folkkyrka.

        Liked by 3 people

      • JAN BENGTSSON skriver:

        Hellre en troende, oavsett vad de tror på?
        Är det så resonemanget går?

        Vi kan säkert omvända dem, när de kommit hit)

        Liked by 1 person

      • JAN BENGTSSON skriver:

        Nu har väl Annie kommit tillbaka till Sverige?
        Nygroomad o fin, direkt från Bilderbergarna)

        Deras nästa hopp om att förstöra Sverige,
        efter två raka lyckade rektyteringar…

        Dessa var Fredrik Reinfeldt o surprise Stefan Löfvén)

        Gilla

    • Johan skriver:

      Annie Lööf lär ha blivit inbjuden till Bilderbergmöte, precis som Löfven blev 2013. Är månne planen att skapa en ohelig allians 2018 med S+MP+C+L och, beroende på vad som händer inom M, med eller utan M, för att försöka skapa en majoritetsregering och med Annie Lööf som statsminister? Allt detta för att säkra Kalergiplanens fortskridande?

      Liked by 2 people

  4. Gunilla skriver:

    Jag är ingen vän av ‘den förlorade sonens återkomst’. F.ö anser jag inte att vi ska ropa Hej ännu. Vänster framhärdar fortfarande. I en debattartikel i Expressen menar Publicistklubbens kvinnliga ordf att Helin visst har ansvar för folkets misstroende mot media. Igår såg vi i Aftonbladets Publicist en vänster-kommentar till detta. Det som slår mig är alltid hur vänster uppfattar verkligheten diametralt motsatt. Man talar om ‘alternativ-medias eviga mantran’ (mot vänsterns korrekta info alltså). Helins debattartikel i DN m.a.a media-undersöknings-resultatet) var ju att uppmana media att inte ‘lyssna’ på eller ‘anpassa’ sig till resultatet utsn i proncip att forsätta med sim agenda-journalistik. Drn vänster-afrnda–journalistik som man vill mean skulle vara ‘sanningen och inget annat än sanningen’.

    Liked by 1 person

  5. gmiksche skriver:

    Förlåta å ena sidan, men vara på sin vakt å andra. Den som ångrar sig för att ha insett sitt fel må vara förlåten. Men icke den som vänder kappan efter vinden.

    Liked by 3 people

  6. Lars-Erik Eriksson skriver:

    Tack vare nätet och Julia Caesar (Världsmästarna) gick det upp en talgdank för mig först 2010 varför jag inte raljerar över de som senare närmat sig min något mer nyktra syn på tillvaron i staten och samhället.
    Plötsligt går det att tala om immigrationens volymer, om gränser och begränsningar medan vakthundarna gläfser allt mer dämpat i våra drakar.
    Frågan är förstås om uppvaknandet – som ännu inte är officiellt – kommer för sent.
    Vi vet att lagstiftarna är de allra trögaste av makthavare när det handlar om att skydda majoriteten till kropp, själ och plånbok och vi kan ana hur insikten sprider sig i folklagren om att själv är bäste dräng.
    Det senare är förstås av godo för oss som inte är socialister men det öppnar också upp för oundvikliga konfrontationer i staten och i samhället, på hög nivå, på låg nivå.

    Gilla

  7. BjörnS skriver:

    På det privata planet märktes vindändringen för ett antal år sedan. Plötsligt kunde man finna sig prata men en medpassagerare på ett flygplan eller någon man bara mött på en konferens och flertalet var lika oroliga. Innan var de flesta mycket försiktigare. Jag tyckte detta märket ungefär halvägs in in alliansens andra mandatperiod. Men det tar tog ett tag innan det märktes i den offentliga debatten.

    Liked by 2 people

    • Moab skriver:

      På macken igår så sade jag till mitt biträde om den lätt aggressive somaliske ynglingen som skulle köpa cigaretter men inte kunde förklara vilka, att jag betalar för dem, då svarade det kvinnliga biträdet tyst: och jag betalar imorgon.

      För övrigt så stod somalierns pappa bredvid och sade ingeting när sonen blev aggressiv. Kan ni tänka er att ni själva blev flyktingar och efter en månad eller så börjar skälla om cigaretter?
      Vilken bild har dessa av Sverige och svenskarna?

      Liked by 5 people

      • NETTANN skriver:

        Vad! Betalade du hans ciggar? Varför det?

        För en tid sedan stod jag och betalade på macken när en utomvästlig individ rusade in, vilt tjoande och försökte tränga sig före. Det räckte med att tala om (nåja, kanske lite mer bestämt) för honom att vara tyst och gå åt sidan. Och det gjorde han, svagt muttrande.

        Sådana här typer stöter man ju på då och då. Varför ta hänsyn till dem?

        Betala för hans röka…….. Jag fattar ingenting.

        Vilken bild skall de få av svenskarna?

        Liked by 4 people

      • Moab skriver:

        @Nettan, ja det gjorde jag, jag jobbar och är ju skattebetalare, därmed betalar jag hans cigaretter. Jag tycker det är användbart att peka ut något skattefinansierat i samhället, som somalier eller afghaner eller vägar, gatubelysning eller något annat, och peka på det och säga, det betalade jag för med mitt arbete fram till kl 13 idag.

        Liked by 1 person

      • Erik skriver:

        MOAB avsåg nog att han via skattsedeln betalar för livet nyflydda somalierns röka.

        Som vi alla gör eftersom vi har ”ansvar”.

        Gilla

      • NETTANN skriver:

        @MOAB 12:48 Då blev det mer begripligt. Kanske skulle använda den taktiken i diskussioner med antirasister.

        Gilla

  8. oppti skriver:

    De som var värst ställer sig nu upp och ifrågasätter sin egna roll.
    Anna Hedmo (SVT) frågar nu varför frågan som ställdes av SVT i en debatt, hur många.. fick sån reaktion i PK media?
    Frågan ställdes före testen av hur många vi tålde!
    Rasism handlar inte om gränser!

    Gilla

  9. JAN BENGTSSON skriver:

    Ett nytt välbehövligt yrke har vi fått…

    Ett sk enkelt jobb)

    PUDELtrimmare!

    (S)vansarna skall se vackra ut,
    inget fluff på magen när man krälar i stoftet…

    Men att gå så långt i förlåtelse att (M)an låter dem fortsätta (S)tyra,
    vore naivt i överkant!

    Men visst finns det förnuftiga människor,
    väl värda en andra chans!

    Johan Westerholm är ett typexempel, Widar Andersson givetvis,
    snart ute ur förnekelsen, inte bara (S)ystemkritiska?

    Lotta Gröning en annan, liksom Anne Heberlein!

    I Regeringen däremot få!
    Om ens någon?

    Gilla

      • JAN BENGTSSON skriver:

        GRUPPER ställs ej mot varandra, säger retoriken…
        Allah ställs istället mot EN ENDA GRUPP, våra pensionärer!!!

        Mao har SD rätt IGEN!!!

        Gilla

  10. MartinA skriver:

    Vi bär alla brunråttegener. Det är därför det har varit nödvändigt med dessa enorma mängder svenskfientlig propaganda hela tiden.

    Problemet med PEs taktik är att PKisterna har förändrat fakta på marken. Ingen vindkantring och ingen retorik i världen kan återställa svenskarnas framtid. Det här är ingen debatt. Det här är den värsta krisen i svenskarnas mångtusenåriga historia. Tusentals svenskar har redan dödats på grund av etablissemangets politik. Hundratusentals har misshandlats och våldtagits och rånats. Alla har fått sitt land förstört och blivit fråntagna sin framtid. Och det kommer bara bli värre. Fred är ej möjlig. Det finns ingen artig eller förbindlig fortsättning.

    Liked by 7 people

      • Välfärdsjihad -- nej tack skriver:

        Ja, krig har startats för betydligt mindre.

        Det gäller för ett land att ha vaksamma män som är beredda att ta till hårdhandskarna och slåss tidigt i begränsad omfattning, innan situationen urartat och det är försent att förhindra ett fullskaligt krig.

        För att travestera Churchill:
        Sverige har fått välja mellan krig och multikultur. Vi har valt multikultur. Vi kommer att få krig.

        Tiden håller på att rinna ut för en fredlig lösning.

        Liked by 2 people

      • JAN BENGTSSON skriver:

        Välfärdsjihad!
        En logisk slutsats,
        när krubban är tom,
        då bits hästarna…

        Ja tom åsnorna!

        Gilla

    • gmiksche skriver:

      Jag kan inte se någon brist i PE:s taktik. Tvärtom. För att få vanligt folk att inse det fulla allvaret är den bästa vägen inte nödvändigtvis att konfrontera dem med de fulla allvaret på en gång. Då skyggar de tillbaka. De menar att det visst finns problem, men de går att lösa. Problem har ju alltid gått att lösa, det visar historien. Det gäller att få dem att tänka själva, att leda dem till den fulla insikten om allvaret. Stegvis.

      Westerholm gör stora insatser i att avslöja korruption och rättsstatens förfall. Det får hållas honom tillgodo. Men precis som vänstern i övrigt bortser han från den etniska komponenten, som här är avgörande. ”It’s the economy, stupid!” Bill Clinton’s valspråk under 1992 års kampanj mot sittande presidenten George H. W. Bush. Och även Westerholms m fl, i och för sig välmenande rebeller mot sittande vänstern. ”It’s the ethnic stamp, stupid” skulle jag vilja replikera.

      Jag överens med dig att det bara kan bli värre.

      Liked by 2 people

      • MartinA skriver:

        PE tycks inte förstå illviljan bakom det som har gjorts mot svenskarna. Illviljan består. Makten består. Den har bara tagit ett diskret steg tillbaka. Väntar på att saker skall stabilisera sig i den här nya verkligheten. PEs taktik utgår ifrån att det var ett ”ojdå, hoppsan svejsan”. Men så är det inte. Strid måste tas om grundvärderingarna. Om grundfakta. Har vi svenskar rätt att finnas till? Finns vi? Vad har gjorts mot oss de senaste decennierna? Om kappvändarna fortsätter att ha kvar svenskhatet innuti bröstet kan de omöjligt tas på allvar. Och vad är förlåtelsen värd då? Det här handlar inte om moral. Det handlar inte om förlåtelse. Det handlar inte om rättvisa. Det här handlar om existens. Fiender skall man inte lyssna på. OCh fiender skall man inte släppa inpå sig. Inte ens när de kommer med lismande leenden på läpparna och säger ”Hähä, så tokigt det kan bli, nu vatten under broarna, nu tar vi nya tag, tillsammans”. De säger ju bara det för att vinna fördelar, för att nästala sig in. Och ett stort antal säger det för att skada oss ännu värre i framtiden.

        Gilla

      • gmiksche skriver:

        Jag är övertygad om att PE förstår mycket väl både det ena och det andra. Det finns olika sätt att konfrontera motståndarsidan.

        Det som jag saknar är det övergripande perspektivet. Bortsett från genomsläppligheten av våra gränser för migranter är Sverige inte vattentätt avskilt från omvärlden. Vi har bidragit vår beskärda del till det som drabbar oss. Sverige har varit med på ett hörn i Libyen, vi levererar vapen till Saudiarabien, vi har till och med skickat militär till Afghanistan. Till vilken nytta? Vi har medverkat till att oskadliggöra Assange i USAs intresse och svär oss fria från det ansvaret genom att hänvisa till vårt ruttna rättssystem. Vi är med i Natos inringningspolitik mot Ryssland. Vi..vi..vi…bäst att sluta.

        Gilla

  11. Hortensia skriver:

    Men snälla Patrik, du står väl stadigt nog i blåsten, för att inte svepas in i historiens skamvrå?

    Johan Westerholm har redan gläntat på grenadjärernas garderober och dörrarna lär öppnas på vid gavel av nya friska. livgivande vindar från vidgade hål i den unkna åsiktskorridoren.

    Dags att fokusera på andra problematiskt PK-gängade möbler, som utslitna ljugarbänkar, aktivistbelamrade byråer och skämskuddeförsedda soffor, i det svenska folkhemmet.

    Nu gäller det att mobilisera alla desillusionerade soffliggare i god tid inför nästa val, för så här kan det verkligen inte få gå till i ett förment demokratiskt och någorlunda civiliserat land:

    https://ledarsidorna.se/2017/06/kravlosa-arbetsmarknadsreformer-okar-motsattningarna/

    http://thoralf.bloggplatsen.se/2017/06/08/11451280-ar-mannen-i-barnaktenskapet-drygt-50-ar/#kommentarer

    Thoralf Alfsons partival är fullt begripligt, men hur kan Johan Westerholm vilja vara S-märkt?

    Gilla

    • JAN BENGTSSON skriver:

      Johan är bara ”still in denial”, skillsmässor kan vara svåra!
      Man minns den ljuva första tiden, och hoppas fortfarande!

      Men vilken tillgång det vore för SD,
      fast han gör nog ännu större nytta som (S)ystemkritiker!

      Hur skulle vi annars kunna få inblick i mora(S)et…

      Liked by 2 people

      • gmiksche skriver:

        Du har så rätt vad beträffar Westerholm. Han tror fortfarande på att S kommer att repa sig och att han själv vakna ur en ond dröm. Han är verkligen en tillgång, utom för sitt eget parti (förutsatt att han fortfarande är medlem). Hans mor, som sitter fortfarande i riksdagen (äldst är hon där, tror jag), är bekymrad. Hon känner en unken lukt kring sig son. Åt SD-hållet, vilket han dock förnekat.

        Liked by 1 person

      • JAN BENGTSSON skriver:

        GMIKSCHE!

        Numera är Johan sosse, utan parti på riksnivå)
        Enligt egen utsago!

        En Karlebysosse av gamla skolan.
        I retorik ligger han mycket nära SD,
        ja tom ännu kritiskare mot många saker i egna partiet!

        Skulle inte bli det minsta förvånad om han snart sa,
        svenskarna har inget att förlora på att SD får inflytande,
        ja har inte längre råd att hålla SD utanför!

        Jag kommenterar flitigt där,
        innan var det närmast omöjligt att dra en lans för SD,
        efter att kommentarerna skulle modereras via FB…

        Visserligen har bloggen breddats med fler röster,
        typ Anne Heberlein som tidigare också var öppet anti-SD…

        Idag skulle båda smälta in i SD utan minsta tvekan)
        Tom vara stora tillgångar!

        Gilla

  12. MartinA skriver:

    Dessutom, majoriteten av debattörerna anser inte ens att svenska folket finns eller att vi har rätt att finnas till och allra minst att sverige tillhör oss. Något som var självklarheter när svenskhatarna började sitt värv någon gång på sextiotalet.
    Till exempel Westerholm har ingen som helst lojalitet till svenskarna och anser ej att vi finns. Den ”vindkantring” som PE snackar om är bara svenskhatarna som byter taktik. De anser att de har förändrat fakta tillräckligt på marken och därmed kan slutföra sina hatiska mål med hjälp av det som de redan åstadkommit.

    Liked by 3 people

    • Välfärdsjihadism -- nej tack skriver:

      Ja, det är ironiskt att de som hatar allra mest, i propagandamedia så framgångsrikt kan beskylla sina kritiker för ”hat”.

      Snacka om projicering.

      Liked by 2 people

      • MartinA skriver:

        Nej, jag menade han som driver Ledarsidorna.se. Westerholm? Hans lojalitet är till det socialdemokratiska samhällsbygget. Inte till svenskarna.

        Gilla

      • gmiksche skriver:

        @Jan Bengtsson.
        I dag fann jag anledning att kommentera Ann Heberlein på Johan Westerholms blogg (det är sällan jag kommenterar något där, men tar tacksamt emot en del intressant info). Hennes inlägg visar att hon seglar under falsk flagg. Jag begriper inte att folk inte inser detta.

        Gilla

  13. Fredrik Östman skriver:

    Kan någon upplysa Johan Westerholm om att ”in the wake of sth.” betyder ”i ngts kölvatten”?

    Lär er engelska om det nu är engelska ni läser och hör på hela tiden! Man kan inte ett språk förrän man kan översätta från det. Använd en ordbok för ord ni inte förstår i stället för att gissa på något slags ”false friend”. Som inte betyder ”falsk frände”, utan trolös vän.

    Liked by 1 person

  14. Fredrik Östman skriver:

    Vad är meningen med att övertyga en annan om man sedan skäller ut denne för att ha bytt åsikt?

    Det är illa nog att man alltid riskerar att själv förlora sin övertygelse i takt med att denna överförs till andra, något som t.ex. Oscar Wilde påpekat.

    Gilla

    • MartinA skriver:

      Kyrkan hade en mycket god metod. Människor som sökte syndernas förlåtelse fick det om de var ärliga. Och lämnades sedan över till de sekulära myndigheterna för att få sitt straff. Om det inte är förlåtelse syndaren söker utan strafflindring så är den bara en opportunist som kommer sticka kniven i ryggen på dig vid första tillfälle.

      Gilla

      • JAN BENGTSSON skriver:

        En uppriktig pudel,
        då kan man köpa ett ärligt åsiktsbyte!

        Typ om Fredrik Reinfeldt öppet sa,
        jag ber svenska folket om ursäkt,
        jag var så förblindad av SD hat…

        Eller om AKB hade antytt något i den stilen)
        Då hade omvändelsen varit troligare,
        inte bara opportun triangulering!

        Gilla

      • MartinA skriver:

        Det här är maktmänniskor. De saknar samvete. De säger vad som är opportunt. Oavsett vad som kommer ur deras mun så kommer de alltid att vara ett hot.

        Gilla

  15. Anna skriver:

    Men man undrar i land om inte garderobsdörren öppnats ganska mycket, i alla fall snabba gläntningar. I veckan hörde jag ett reportage i P1 (!) om hur unga flickor i Oskarshamn o Kalmar ofredats på bussar och detta i samband med att det kommit en stor mängd ”ensamkommande”och unga män. Detta sade helt öppet. Flickorna o en förälder fick berätta utan pekpinnar. Den enda eftergiften till PK var när reportern intervjuade en kvinna som arbetet på konferenshotell o som berättade hur servitriserna blibit utsatta för tafsning av svenska män (underörstått att alla män var än de kommer från beter sig likadant) men förutom detta var rapporten ovanligt öppenhjärtlig!

    Gilla

      • Moab skriver:

        Precisionens riddare, bra. Jag är en slarvpelle och har haft god hjälp av matematik och programmering för att inte slarva. Det är svårare att skriva svenska, min ursäkt att inte ha använt svenska språket på 15år börjar bli gammal.

        Gilla

    • NETTANN skriver:

      Hörde det också och trodde radion skulle klappa ihop. Till slut kom just det som skulle ”balansera” det hela: Att svenska mäns största nöje i alla tider minsann varit att klappa servitriser på baken. Så det så!

      Gilla

  16. Björn skriver:

    Jag har några i bekantskapskretsen som tills helt nyligen varit rabiata PK-ister, men som nu så smått börjat komma till insikt! Bl.a berättade en för mej att han hört/läst att de som fått ett utvisningsbeslut, men ändå väljer att stanna och ”gå under jord”, lik förbannat får bidrag och fri sjukvård i Sverige! Detta var alltså en ”nyhet” för honom!!! Snacka om att ha levt i en bubbla!!!Du kommer snart att uppdaga fler såna ”nyheter”, blev min, lätt syrliga, kommentar!

    Liked by 5 people

  17. Steven Jörsäter skriver:

    Detta är en av de verkligt knepiga frågorna. Hur ska medlöparna straffas när det skräckvälde som de har krupit för har störtats?

    Att kräva gruvlig hämnd för det lidande som har åsamkats alla de som har visat mod kan kännas lockande men det är inte konstruktivt. Trots allt så har nästan hela samhällseliten spelat med i detta elaka spel. Att avsätta dem allihop skulle leda till en akut kompetensbrist.

    Man får nog lära av de relativt lyckade omdaningar som skedde efter kriget i Tyskland och under sammetsrevolutionerna i Östeuropa. Människor skall likt tyskarna tvingas att handgripligt se vad de har ställt till med. Varför inte lite PRAO-tjänstgöring hos polisen i Rinkeby eller Rosengård? Vidare måste de som har bedrivit utstuderat skadligt verksamhet avlägsnas från myndigheter, universitet, press eller andra maktpositioner. En sanningskommission måste tillsättas där lögnerna penetreras, exponeras och avbön krävas. Med journalister är detta särskilt enkelt eftersom allt finns dokumenterat.

    Det viktigast är preventionen. Att försöka se till att samhället tar varning och inte hemfaller åt nästa trendiga -ismer som helt säkert kommer. Detta är den svåraste uppgiften men absolut nödvändigt om vi inte ska gå ur askan i elden. Vänstern slutade tro på marxismen men hemföll istället till feminismen och identitetspolitiken. Vi måste bryta kretsloppet!

    Utöver detta får vi försöka förbrödrats så gott det går. Och bygga vidare på en framtid för vårt land. Istället för att slå det i spillror.

    Gilla

    • uppstigersolen skriver:

      Nja inte är det eliten som åsamkat oss/de som visat mod. Det är riktiga ynkryggar. Så att avsätta dem skulle inte leda till någon kompetensbrist. Tvärtom, intelligensnivån skulle höjas. Eller tycker du att Löfven, Reinfeldt, Fridolin et al verkar intelligenta? Men visst kan de få arbeta för Sverige även i fortsättningen. De lär ju ha skapat några enkla jobb. Getvallare kanske skulle tilltala dem?

      Gilla

  18. Sixten Johansson skriver:

    Själv fick jag varken tid eller ork att följa med i samhällsutvecklingen efter att vi hade flyttat från Stockholm till finska gränsen 1989. Först efter valet 2014 kände jag lukten av något genomruttet. Sedan tog det bara ett par dagar att söka och via internet få en tillräckligt rättvisande bild av läget. Det raseri som jag då kände har aldrig riktigt lagt sig, fast jag vanligen kan bete mig sansat. Jag blev fast besluten att försöka bidra till att hela sjuklövern sparkas ut ur riksdagen 2018, oavsett vad som händer. Och ända sedan dess har jag ansett att de värsta måste ställas till svars och avkrävas skadestånd och att många måste listas offentligt som landsförrädare. Antalet och metoderna kan man diskutera, för det finns många olika grader av skuld och ansvar.

    Det som faktiskt har förvånat mig under de senaste åren är att av dem som helt eller delvis har kommit till insikt, så har mig veterligen bara en enda (Lamotte) bett Åkesson eller SD och andra dissidenter om ursäkt. Jag ser det som höjden av mänsklig omognad, ynkedom och ryggradslöshet att inte öppet kunna ångra sig och be andra om ursäkt. Jag föreställde mig att en sådan hederskänsla skulle sitta djupt även hos personer i offentligheten. Om hederskänslan trots allt finns där på djupet, så är det just avsaknaden av offentlig ånger, ursäkter och erkännande av att man både har haft fel och gjort fel, som visar hur djupt in i samhällskroppen ruttenheten och totalitarismen har trängt.

    I folkdjupet kan vinden vända snabbt när man konfronteras med verkligheten och börjar få sannare information även via regim-media, men politikerna verkar ohjälpligt ha målat in sig i ett hörn, de har bundit sina händer och fötter och verkar inte inse vilka floder av förakt över deras uppenbara egoism och oduglighet som kommer att rinna över dem. Jag tror att journalister, akademiker och andra som har gjort bort sig i offentligheten inte vänder 180 grader, utan snarare 180 x 1 grad, så omärkligt som möjligt. Jag gissar att redan före valet 2018 kommer två heta somrar i Sverige, nya migrantvågor och förmodligen en otäck utveckling särskilt i Frankrike, att utlösa dominoeffekter i Europa och framtvinga både mer drastiska åtgärder och ett mer allmänt omtänkande.

    Liked by 4 people

    • 5ven55on skriver:

      ”Jag ser det som höjden av mänsklig omognad, ynkedom och ryggradslöshet att inte öppet kunna ångra sig och be andra om ursäkt”

      Håller fullständigt med!

      Gilla

  19. Anna Lindén skriver:

    De som begått brottsliga handlingar måste ställas till svars, i övrigt får vi se framåt och göra det bästa av situationen. Bitterhet är kontraproduktiv.

    Gilla

  20. bomwp skriver:

    Jag har träget lyssnats på DGS-tv men det senaste programmet gjorde mig lite förbryllad. Kommunalskatten går direkt in i statskassan varpå state delar ut pengarna efter någon genomsnittsmodell?? Låter otroligt. Har jag fattat fel? Då har ju kommunen inget skäl att hålla nere kommunalskatten utan borde i stället sänka den för att glädja kommunens invånare. Kan jag få detta förklarat genom att se på någon av nationalekonomens föreläsningar? Skickat från min iPad Med vänlig hälsning, Bo Magnusson

    > 9 juni 2017 kl. 05:00 skrev DET GODA SAMHÄLLET : > > >

    Liked by 1 person

  21. Pecka skriver:

    Det handlar om något mycket mer än om upprättelse, för missaktningen av väljare fortsätter från sjuklövern sida. De tycks inte förstå att smutskastningen av SD ytterst drabbar och slår mot vanliga väljare. Det är de som dras i smutsen. Inte SD-ledningen.

    Om 20 procent röstar på SD, så motsvara det runt 1,5 miljon väljare, ett kollektiv som består av vanliga skötsamma medborgare, som skrämts av samhällsutvecklingen i migrationens släptåg.

    7 330 432 personer var röstberättigade i riksdagsvalet 2014.
    Om SD får runt 20 procent av rösterna i valet 2018 blir det runt 1,5 miljoner människor. Vid 28 procent blir det över 2 miljoner.

    Det är dessa människor man smutskastar och vägrar släppa in i den demokratiska processen. De övriga partierna är faktiskt på väg att överge tanken och idéen med demokrati.

    Sjuklövern uppträder antidemokratiskt. Och de retar upp och förödmjukar miljoner människor. Vem vill gå tillbaka till sådana partier och partiledare, när och om man väl valt SD? Tror de människor håller tillgodo med smutskastande kopior, när originalet aldrig sjunkit så lågt.

    Sjuklövern målar nu in sig i ett hörn som de kommer att få mycket svårt att backa ut ifrån.
    Jag förstår faktiskt inte hur de tänker… Har alla spinndoktorer och strateger slutat, för smutskastningen tycks snarare öka. Vi är på väg mot ett delat Sverige. Och för det, bär sjuklövern hela ansvaret.

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s