Varningsetiketter på Koranen?

Mohamed Omar

För sjätte året i rad hölls seriemässan Uppsala Comix på den gamla biografen Grand. På premiärkvällen den 1 april talade Tintinöversättaren Björn Wahlberg. Hans översättning kom ut under 75-årsjubileet 2004. Det var en stor händelse.

En annan nästan lika stor händelse, men betydligt mindre trevlig, var den så kallade Tintin-gate hösten 2012. Det var då rapparen Behrang Miri rensade ut alla Tintinalbum från barnbiblioteket på Kulturhuset.

Han menade att Tintin var rasistisk, bland annat eftersom de arabiska figurerna färdas på flygande mattor. Men Miri hade inte läst Tintin. Det finns inga flygande mattor!

Miri fick pudla. ”Jag ville lyfta ett debattinlägg kring diskrimineringsfrågor, men inser nu att det är fel att plocka bort litteratur”, sade han i ett pressmeddelande.

Trots frånvaron av flygande mattor, finns det saker i Tintinberättelserna att anmärka på. Det är framför allt albumet Tintin i Kongo från 30-talet som gör vissa nervösa. De afrikanska figurerna är barnsliga och löjliga, heter det.

Men då glömmer man att alla figurer i Tintins värld är karikatyrer. Både svarta och vita. För visst ser väl också Dupontarna löjliga ut med sina stora näsor?

Tintin i Kongo var aldrig menad som en realistisk skildring av Afrika. Wahlberg beskrev det som en hollywoodsk djungelfilm från stumfilmseran. Tänk Buster Keaton i Afrika. Historien är fullkomligt bisarr. Tintin slaktar till exempel en apa och iklär sig dess skinn för att lura en annan apa. Hur någon kan ta detta på allvar…

I vår tid är man lättkränkt, sade Wahlberg. Ja, åtminstone vissa grupper. Det är framför allt muslimska fundamentalister som verkar ha svårt att leva med en alltför vidsträckt yttrandefrihet. Karikatyrer av Muhammed är en no go-zon.

Den antirasistiska gruppen Groupe d’intervention contre racisme i Frankrike tog saken i egna händer. Man gick in i bokhandlarna och satte varningsetiketter på Tintin i Kongo-albumen med texten: ”Giftig produkt, rasistisk stank, kan skada den mentala hälsan”.

I Sverige gick inte de lättkränkta så långt. Två av dem, representanter för Afrosvenskarnas förbund, JK-anmälde Tintin i Kongo för “hets mot folkgrupp”. Kitimbwa Sabuni och Fatima Doubakil förklarade sina skäl i en debattartikel i Expressen den 23 augusti 2007.

Bokförlaget Bonnier-Carlsen, skrev de två lättkränkta afrosvenskarna, sprider rasistisk propaganda genom att trycka Tintin.

Man ska inte behöva försvara Tintin i Kongo. Låt oss säga att den är rasistisk. Och? Den ska gå att trycka och den ska finnas tillgänglig ändå. En stor del av vår litteraturhistoria är rasistisk med dagens mått mätt. Det vet Wahlberg som är litteraturvetare i botten. “Hur blir det då med våra klassiker?” undrade han.

Ja, vart ska det sluta? Varje tid har sin pk-regim. Hur skulle det bli om biblioteken rensas vid varje regimskifte? Det är upp till de kloka, de som inte är helt förblindade av nu-fixering, att stå pall. Om vi ska kunna fortsätta kalla oss civiliserade.

De två lättkränkta, Sabuni och Doubakil, har aldrig invänt mot att Koranen trycks och finns tillgänglig i varenda bokhandel och på varenda bibliotek. Trots att det i den boken hetsas något fruktansvärt mot “månggudadyrkare”.

Ingen antirasistisk grupp har heller dristat sig att sätta varningsetiketter på Koranen. Detta trots att tusentals jihadister bevisligen inspirerats av denna bok. Samtidigt har jag inte hört talas om ett enda våldsdåd som inspirerats av Tintin i Kongo.

Jag klandrar inte Sabuni och Daoubakil för att de underlåtit att gnälla på Koranen. De har gjort helt rätt! För Koranen ska inte bort. Inte heller Tintin i Kongo. Det som ska bort är lättkränktheten och dumheten. Svensk bibliotekslag slår fast att biblioteken ”ska verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning”. En lovvärd ambition.

28 thoughts on “Varningsetiketter på Koranen?

  1. Rikard skriver:

    Hej.

    Något som faktiskt fungerar som ögonöppnare på De Goda kan vara att titta i deras bokhylla (om de har någon…) och påpeka vilka verk som tangerar eller bryter mot värdegrunden.

    Dj*vlar i min låda vilka reaktioner det kan bli när verk de själva gillar ‘skrutiniseras’ som det heter på ny-svenska.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Liked by 1 person

  2. Hortensia skriver:

    Instämmer, Mohamed, och tillägger att jag, som icke-afro-svensk, känner mig oerhört kränkt av att svenska bibliotek vandaliseras och bibliotekarier trakasseras, så att man tvingas begränsa öppettiderna – och därmed tillgängligheten för alla de skötsamma svenskar, som genom sitt arbete har betalat varenda bok i vartenda bibliotek i Sverige.

    Liked by 4 people

  3. JAN BENGTSSON skriver:

    Då skall personalen låta bli att tafsa på yttrandefriheten!

    Våra genuscertifierade bibliotekarier är då ett växande problem…

    Gilla

  4. Lars Strömberg skriver:

    Kan det vara så att de som blir kränkta å andras vägnar, och de som tar andra kulturer i beskyddande försvar, i själva verket ser ner på – bland andra – negrer, zigenare och muslimer?
    Alltså, att de EGENTLIGEN och undermedvetet, har grundattityden att de själva är högre stående och därför måste på något vis beskydda andra – mindre vetande och mer hjälplösa – folkslag, kulturer och religioner.

    Liked by 3 people

  5. Ove skriver:

    Jag är inte kränkt men inser att yttrandefrihetens begränsning man har i exempelvis USA (i Sverige har vi inte reell tryck och yttrandefrihet pga lagen om hets mot folkgrupp), betyder att man inte får uppvigla till våld om det är nära förestående, detta kan appliceas varje gång koranen öppnas i en moske. Det är antagligen så att i varenda moske i Sverige så sitter det ett antal muslimer som hatar väst och som överväger våld mot samhället de lever i. Därför är i dagens Sverige läsning av koranen i moskeér uppvigling och borde förbjudas. Hur många bevis behövs, nu senast, homosexuella jagas i Tjetjenien, det nämns inte i media men det är väl muslimer som jagar? De har inte gått ut med vem som stod för terrordådet igår i St Petersburg men skall vi komma med en vild gissning?

    Liked by 1 person

  6. Johan Löfgren skriver:

    Ja, nog verkar Koranen farligare än Tintin i Kongo. Koranen bör ha en stor varningsetikett som säger att texten bara ska läsas som litteraturhistoria men inte praktiseras. Vad mycket blodspillan vi skulle slippa då.

    Liked by 2 people

  7. Matts Ekman skriver:

    Man får hoppas att det bara är en tillfällig sinnesförvirring som lett till tankar om utrensning av opassande litteratur. För det är obehagligt och associerar till bokbål eller kulturrevolutionen i Kina under Mao. I de fallen skedde det med tvång medan härhemma verkar det vara på ”egna” initiativ.

    Liked by 1 person

  8. queensberrypipdaylesford skriver:

    Jag har en kopia av Tintin i Kongo. Ett historiskt dokument. Herge sjalv sade nagot om att det var som det var da, inte nu langre, men DA. Det gar knappast att andra pa historien. Alla andra Tintinalbum ar mer rumsrena, och battre dessutom. De tidiga ar inte sarskilt intressanta vilket borde gora att de faller i ren glomska om man inte hall pa att tjata om Kongo hela tiden. Kongo var bara det andra albumet och Herge hade inte riktigt styr pa sina karaktarer an. 20-talet, en annan tid.

    Liked by 1 person

  9. wildwest63 skriver:

    Tänk vad diskriminerande det är mot sydamerikanska politiker som i Tintin alltid framställs som blodtörstiga mähän som inte ens kan motstå fruns kommandon, som general Alcazar och frun Peggy som .
    Eller att vapenhandlarna i Tintin alltid är välklädda vita män. Är inte det diskriminerande?
    Så kan man fortsätta i all oändlighet. Det bästa är väl att bara läsa godkända avskrifter som censurerats av Sanningsministeriet.

    Liked by 2 people

  10. educaremm skriver:

    Även ett s.k. sekulärt samhälles värderingar, då kanske i en egen föreställning om att vara toleranta och ickediskriminerande, kan faktiskt i en realitet framstå som en dogmatisk religiös lära, där det sekulära i sig framstår som en trosbekännelse som måste anslutas till, för att inte riskera att bli bedömd för att vara icketroende, eller kättare, till just sekularitetens åsiktspaket?

    Föreningar, tidskrifter eller individer som inte vill ansluta sig till sekulariteten, riskerar att bli utdömda som kättare, i förhållande till det sekulära samhällets värderingar, åsikter och tyckande.

    Det sekulära samhällets krav på konsensus och följsamhet till ett åsiktspaket verkar vilja utesluta alla andra tro-, tyckande- eller åsiktsföreställningar, och i princip vilja säga:

    ”Du skall inga andra åsikter, idéer, föreställningar, uppfattningar, tankar eller tyckande, hava, vid sidan om våra. Ansluter du dig inte till vårt tyckar-, åsikt- och tankesystem, så är du ond och kan antas vilja diskriminera och förtrycka andra. Därför måste vi diskriminera och förtrycka dina tankar, åsikter och tyckande, i självförsvarande syfte, för att därmed kunna bevara auktoritet till just vårt tyckande- , åsikts- och tankesystem.”

    Trosbekännelser som trosbekännelser?

    De liknar varandra i sina praktiska praktiker.

    Märkligt nog.

    Liked by 1 person

  11. Thomas Åkerblad skriver:

    Äkta paret Kitimbwa Sabuni och Fatima Doubakil är ett riktigt ”power couple” inom svensk kränkthetsindustri. De finns i främsta ledet i alla kränkthetsfighter
    http://www.svt.se/kultur/svt-far-kritik-for-forbud-mot-huvudduk
    http://www.gp.se/nyheter/debatt/ni-torgf%C3%B6r-islamistisk-propaganda-1.5103
    Fatima Doubakil har hu tyvärr kulturministerns öra och är flitig gäst på departementet.
    Kitimbwa Sabuni har väl dock inte så mycket att tala med sin syster Nyamko (fd Folkpartiminister) om.

    Gilla

    • Anna skriver:

      Tack för länkarna! De visar tydligt hur vansinnigt Doubakil o Sabuni resonerar och kräver. Tyvärr får de troligen gehör hos nuvarande kulturministern….

      Gilla

  12. Igor skriver:

    Att ta bort Tintin från bokhyllorna påminner inte så lite om nazistiska bokbål under kriget. Är det inte samma personer som beskyller sverigedemokrater för att ha nazistiskt förflutet som tar bort Tintin.

    Liked by 1 person

  13. En spännande framtid skriver:

    Hur gör vi med Strindbergs kvinnosyn,som den framkommer i många av hans verk? Bibeln? Dags för revision och nyutgåvor + insamling och uppeldning av alla gamla utgåvor.

    Liked by 1 person

  14. Erik skriver:

    Värdegrundsbaserad yttrandefrihet torde vara mer än tillräckligt för de flesta. Större anspråk än så väcker berättigad uppmärksamhet.

    Liked by 1 person

  15. Roland Salomonsson skriver:

    Helt rätt! Lämna litteraturen därhän. Ansvariga skall ”stå på sig”! Biblioteken har en SKYLDIGHET att även tillhandahålla besvärande litteratur. Hur skall annars befolkningen kunna läsa och även förfasas över vissa åsikter.

    Gilla

  16. Anders F1 skriver:

    Såg på ett TV-program med ett halvt öga igår ”Vem bor här?”. Ett av de presenterade husen var full av afrikanskt konst och naturaliehistoria. Inte ett ord om kulturell appropriering. Inte heller då Fi skaffade sig en pigmentstark ledare. ”Halvledare.”

    Gilla

  17. dolf skriver:

    ” Hur skulle det bli om biblioteken rensas vid varje regimskifte?”
    Återigen måste jag påminna om en okänd författares obskyra lilla verk som tyvärr förfallit i glömska men faktiskt ger en ganska bra och ingående beskrivning av ett sådant samhälle. 1984 heter visst den lilla upplyftande bok.
    Problemet med att man idkar historierevision i serier och barnböcker som Pippi Långstrump tog jag upp i
    Negerkungens uppgång och fall.
    Som den okände författaren sa i den bortglömda lilla boken: ”Den som kontrollerar det förflutna, kontrollerar framtiden, den som kontrollerar nutiden, kontrollerar det förflutna.” Det kallades ”Verklighetskontroll”.

    Gilla

  18. oerdoeg skriver:

    Intressant ämne. När man läser äldre litteratur stöter man ideligen på formuleringar som kan upplevas som stötande av senare tiders läsare. Hur är det till exempel med Vilhelm Moberg? I ”Nybyggarna” från 1956 skildrar han som känt de svenska invandrarnas strävsamma liv i 1800-talets Minnesota. Där berättas om en ny tidning, Hemlandet, som varnar nybyggarna för de många sekter och villoläror som USA vimlar av:

    Av sekterna i Amerika beskrevs mormonernas som den vederstyggligaste – det grövsta köttets evangelium som förkunnats sedan Muhammed steg ned i helvetet.

    Moberg bedrev ju grundliga studier inför sin roman – kan detta rentav vara ett autentiskt citat? Hur reagerar en from muslim på att den människa han lärt att se som alla tiders godaste och visaste förpassas till den brinnande sjön?

    I Frans G. Bengtssons Röde Orm (1941) berättas om Orms och hans kumpaners äventyr i det muslimska Andalusien i slutet av 900-talet. Eftersom de tjänar i Almansurs livvakt måste de bekänna sig till islam, men någon djupare övertygelse är det inte frågan om:

    När de under krigstågen funno vin och fläsk hos de kristna, var det dem förbjudet att njuta av dessa ting, ehuru deras längtan var stark efter bådadera; och detta förbud, som syntes dem enfaldigare än något de hört talas om, vågade de sällan trotsa, ty Almansurs stränghet var stor i dessa ting. Böner till Allah och bugningar för Profeten syntes dem komma alltför ofta på; ty morgon och afton, när Almansur var i fält, föll hela hans här på knä, med ansiktet åt det håll där Profetens stad sades ligga, och envar måste flera gånger buga sig, med pannan ända till marken. Detta syntes dem opassande för män och endast värt att skratta åt, och de kunde aldrig helt vänja sig därvid; men de voro överens om att finna sig till rätta så gott de kunde och göra som alla andra.

    Senare blir Orm i England ”omvänd” till kristendomen och döpt. Hans lärare, prästen Willibald, kallar Muhammed den svarte bedragaren och nämner hans namn med tillägget förbannad vare han! Biskopen av London betecknar Muhammed som den falske profeten, som är djävulens svartaste hövding. Det här är ju romanfigurers repliker, men skulle säkert få en och annan PK-nisse och muslimsk fanatiker att reagera, eftersom inga försök görs att korrigera åsikterna, och varken Willibald eller biskopen drabbas av Allahs straff.

    Liked by 2 people

  19. Ulrika skriver:

    Jag har hela serien av Tintin böckerna till mina barn och barnbarns förtjusning.
    Hergé skulle nog vända sig i graven om han visste vad man nu gör mot hans
    böcker. Hans förlöjligande av detektiverna kränker svenska polisen?:-)
    Länge leve Tintin och Milou!

    Gilla

  20. Hedvig skriver:

    Föreslår att ni läser den längre artikeln ”Inte se, inte höra, inte säga” i nyhetsmagasinet Fokus, nr 13, 31 mars – 6 april 2017, där ”trigger warnings”, ”safe spaces” och studenter på amerikanska och brittiska universitet kräver, att talare tystas.
    Förbudet mot avvikande åsikter har inte hunnit utvecklas lika långt i Sverige, men vi ser tendenserna här också.

    https://www.fokus.se/2017/03/inte-se-inte-hora-inte-saga/

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s