Att undantränga verkligheten

Patrik Engellau

Helena Edlunds uppmärksammade text om tystnaden fortsätter att mala i mig av den obehagliga anledningen att den får mig att känna mig som en utstuderad cyniker.

Helena beskriver inlevelsefullt de våndan hos människor som ser ett Elände, vilket i det här fallet består av konflikter och kanske oväntat besvär till följd av migrationen. Våndan beror på att människorna vill vittna om Eländet, men inte törs på grund av att sådana vittnesmål inte skulle tas väl upp av makten – eftersom makten av någon anledning gillar migrationen – och att makten därför antas benägen att utsätta sålunda vittnande människor för repressalier, till exempel förlust av jobb eller kanske snarare förlust av utvecklingsmöjligheter och fringisar på jobbet.

På förekommen anledning, som jag strax ska förklara, undrar jag varför dessa människor känner sådant starkt behov att beklaga sig över sin situation och riskera repressalier och mobbning från omvärlden. Mot bakgrund av mina egna erfarenheter undrar jag varför de inte bara struntar i Eländet. Det är jag kommit så långt i mina funderingar som jag känner mig cynisk och måste borra vidare.

Första gången jag på allvar kom i närkontakt med ett Elände i bemärkelsen människor som betedde sig plågsamt avvikande från det kulturella mönster jag varit van vid var när jag för åtskilliga årtionden sedan började jobba på svenska ambassaden i Guinea-Bissau, dåmera ett betydande mottagarland för svenskt bistånd.

Det fanns, för att förenkla en aning, två sorters svenskar i Guinea-Bissau liksom i andra biståndsmottagarländer. Dels fanns vi ambassadsvenskar. Vi var fina i kanten. Vi var – redan då! – försiktiga med att påpeka kulturskillnader. Ord om ras och skillnader mellan raser skulle aldrig ha kommit över våra läppar. Att Guinea-Bissau var så uppenbart underutvecklat berodde på den portugisiska kolonialismen, ingenting annat!

Den andra sortens svenskar var snickare, byggnadsingenjörer, apotekare och sjuksköterskor. Medan jag jobbade med svenskar på svenska ambassaden jobbade dessa med afrikaner på olika afrikanska myndigheter och motsvarande. De fick erfarenheter.

Vi ambassadsvenskar brukade träffa de praktiskt orienterade svenskarna och ta en öl efter jobbet i trädgården på Grande Hotel medan fladdermössen rann fram ur takens tegelpannor som ett slags grå ånga i

skymningen. De praktiska svenskarna hade bestämda åsikter om afrikanerna. Dessa kanske var världsledande i grenar som livsglädje och dans, men när det gällde att komma i tid och att göra sitt jobb ansåg de praktiska svenskarna dem underutvecklade. De praktiska svenskarna berättade gärna underhållande historier om sina erfarenheter. Vi ambassadsvenskar satt som pryda jungfrur, ömsom fnissande, ömsom snörpande på munnen.

Eländet fanns, men liksom på avstånd. Vi berördes egentligen inte (annat än, Gud förbjude, om vi hade varit tvungna att uppsöka landets sjukvårdsinrättningar, men även då fanns, trots allt, viss svensk personal). Jag kan inte minnas att vi någonsin talade klarspråk om Eländet med de beslutande instanserna i Stockholm. Vi var överens om att allt var den portugisiska kolonialismens fel.

Så varför bryr sig Helenas tystade och ängsliga svenskar så mycket om Eländet medan vi afrikasvenskar tog Eländet med knusende ro? Troligen för att helenasvenskarna inte ser någon lösning eller utväg, medan vi afrikasvenskar bara hade ett halvt dygns resa till räddningen.

35 thoughts on “Att undantränga verkligheten

  1. Bamse skriver:

    Man kan väl inte skylla alla problem i Afrika m. fl. länder på kolonialismen? De nya nationerna, frigjorda nationerna och detas makthavare har väl själva ett ansvar för den negativa utvecklingen i sina länder? Såvitt jag förstår, var många länder fredligare och mera blomstrande under det koloniala styret. (”…men det får man väl inte säga i det här landet” )

    Liked by 2 people

  2. Fredde skriver:

    Så är det, jag skrev igår om två framtidsscenarier men ett tredje finns, det är att emigrera. Vi kommer antagligen att få se en mix av detta, våld mellan svenskar och invandrare som invandrarna initierar då VIK inte längre kan fylla deras krav, mycket stor väljarström till SD, mitt huvudscenario är nu 30%, men det räcker inte för de andra partierna och administrationen kommer inte att vända i tid utan obstruerar, och till sist emigration i större skala än vi sett sedan tiden med Karl-Oskar. Många är de svenskar som jobbat utomlands men som åter valde Sverige för att de trodde det var tryggt för barnen, när de upptäcker att de inte längre är så, ja men då kan man lika gärna bo i Kina, eller England, eller Schweiz, elller Spanien eller ..

    Så vissa får stanna och illa fäkta andra kommer att fly

    Liked by 1 person

    • wildwest63 skriver:

      Jag tror ganska många svenskar, som har utlandserfarenhet, åtminstone översiktligt räknar på möjligheten att ta sig härifrån, kanske med relativt kort varsel.
      Drar man kurvorna i tid så kommer vi snart ha en muslimsk majoritetsbefolkning, förmodligen efter min död, men tillräckligt illa om man kan dominera olika kommunala och regionala demokratiska fora. Precis som man ofta säger att tyskarna röstade fram NSDAP och Hitler på helt demokratisk väg, så kan en större muslimsk minoritet i ett lokalt parlament åstadkomma samma skada.
      Tyvärr skulle man lärt sig spanska eller ungerska. De länder jag tittar på, som även skulle ge en viss guldkant på tillvaron (försåvitt det är tillåtet att ta med sig sina besparingar, det är ju inte alls givet) är Colombia, Sri Lanka, Ungern och några till. Man skulle vara 20 år och lära sig dessa språk. Då hade framtiden varit något ljusare.
      Så länge vi inte massivt satsar på inre och yttre försvar, utvisning av illegala personer och massiv utvisning av de utan asylskäl, så är det inte ens i teorin möjligt att överleva här. Jag undrar vad det är för virus som grasserar på regeringskansliet att man inte kan räkna.

      Gilla

  3. Mickan skriver:

    Ett inlägg i rättan tid, för de som följer alternativmedia så verkar det nu uppenbart att det genomförs en gemensam aktion mot visselblåsare och systemkritiker, jag listar några:

    Avpixlat och dess skribenters skatteaffärer granskas
    Ledarsidornas Westerholms utbildningsbakgrund nagelfars
    Iotakts grundare jagas av SVT eftersom han lägger ut fakta om vården
    Granskning Sveriges skapare jagas av Expressen.

    Jag gissar att man finner mer, det verkar som denna taktik har fått förnyad fart, det vi ser är åsiktförföljelse med privat och publikt engagemang, stora pengar, både privata och skattemedel bakom.

    När är det DGS tur?

    Gilla

    • lensof skriver:

      Intressant är att dessa angrepp och s.k. granskningar kommer att få direkt motsatt önskad effekt. De granskade blir till offer och det finns ingenting vi älskar i detta land som offer. Samtidigt som vi kommer att ta avstånd från etablerad media.
      Antagligen har de förhatliga siterna fått fler läsare, de ifrågasatta personerna mer gehör medan färre ser värdet av t.ex. svt. Påhoppen gör att man blir nyfiken, hittar de texter som angrips och man finner kanske vid läsning att de är inte så tokiga trots allt. Resultatet blir en förskjutning av mediala val som ännu sker i det tysta eftersom många fortfarande är fega och tror sig vara ensamma om reaktionerna.

      Liked by 1 person

  4. Anita Koidan Axelsson skriver:

    Patrik, vet inte om jag missförstått dig – men en fundering – eftersom jag rest en hel del i min ungdom – nog är det väl så att fattiga u-länders befolkning inte automatiskt är ”sämre” än oss europeer för att de inte kommer i tid eller sköter saker och ting på vårt sätt ?

    Jag känner ett par missionärer som berättat åtskilliga historier om sina vistelser i Afrika, även känner jag några biståndsarbetare som med häpnad beskrivit svensk ambassadpersonals och Sida-medarbetares bestämda isolering från landets innevånare….

    En sak är att fattiga människor i ett land som av diverse skäl stannat i medeltiden – inte är rationella och upplysta som vi (varför skulle de vara det?) – en annan att vi är så fördärvade moraliskt att vi inte kan förlåta detta och anpassa oss när vi arbetar i deras hemländer. Det senare tyder väl på ett riktigt moraliskt förfall inom vår egen civilisation. T.om de missionärer som höll föreläsningar i min barndoms missionskyrka såg på sina afrikanska bröder på ett någorlunda – i kristen anda – kärleksfullt och solidariskt sätt……

    Jag gjorde en gång en resa till Asien – också där är man fattig och i byarna härskade sannerligen medeltiden. Jag uppfattade dock en vänlighet och gästfrihet som vi inte längre besitter i väst. Dessutom fanns en lågteknologisk kunskap om hur man exempelvis bygger ett tehus för att undvika värmen eller hur man bygger kanater (vattenledningar från bergen ned till fälten) även fanns i klansamhället inte bara elände utan vänskap, kärlek och glädje som i alla andra samhällen.

    Det är nog dags att vi slutar överskatta vår egen civilisation och undersöker de som stannat i en tidigare utveckling – säkert är där mycket vi kan bättre – MEN även kan vi behöva att pröva nya vägar för att inte bli en samling syborgar allihop.

    Liked by 2 people

    • Redaktionen skriver:

      Ditt synsätt är rationellt och klokt. Problemet är att hela idén med biståndet är att hjälpa olika befolkningar att lämna sin gamla kultur och skapa en ny. Vi västerlänningar tycker att vår kultur är bättre. Samma tycker dessa folk om sin egen. Samtidigt vill de ha de ekonomiska fördelarna av vår kultur. Där har du ett dilemma som heter duga.

      Patrik

      Liked by 6 people

      • Magnus skriver:

        Deras behov av våra ekonomiska fördelar har västvärldens biståndsorganisationer skapat.

        Denna diskussion har jag haft i leda med människor som tror att världen blir bättre om alla blir som oss? Något som jag tycker är ett skadligt tänkande och som skapar oändliga motsättningar.

        Vår planet mister sin mångfald och kreativitet i jakten på att allt ska vara lika och storskaligt men det viktigaste av allt är att denna utopi är omöjlig då vi är och kommer alltid att vara olika!

        Liked by 2 people

  5. larslindblog skriver:

    Hade Guinea-Bissau utvecklat sig bättre utan Portugals inblandning ? Man kanske sluppit moderna påhitt som postväsende ,penningekonomi ,sjukhus , skolor ,vägar , klockor , radio , tåg , osv.

    Gilla

  6. oppti skriver:

    Kan relatera till Estland och tiden före Sovjets fall men under Glasnost.
    Tallinnterminalbygget besöktes och svensk arbetsledning berömde lokala arbetsviljan-men varnade för Ryssarna. Arbetsmoralen och viljan att anpassa sig till Svensk arbetsledning var låg. Kanske en kombination av lång överlägsenhet i Estland och liten vilja till förändring och sämre tillit till samhället.

    Liked by 1 person

  7. Drutten skriver:

    Kulturell berikning och mångfald är vanliga argument för migration, speciellt immigration. Om sådan berikning skall kunna ske måste den migrerade kulturen vara annorlunda jämfört med den ursprungliga kulturen annars blir det ingen förändring. Det som är annorlunda kan, i såväl subjektiv som objektiv mening, vara bättre eller sämre än den ursprungliga kulturen, men den analysen ser man inte mycket av i msm eller i politiken. Om vi skall ha stor invandring kanske den av egoistiska skäl i större utsträckning borde komma från länder vi själva väljer. Nu verkar det som att vi endast är offer för yttre omständigheter som vi inte kan påverka. Vi har reducerat oss från subjekt till objekt när det gäller den globala migrationen (vi accepterar att vara offer för omständigheter i stället för att ta kommandot).

    Liked by 1 person

  8. uppstigersolen skriver:

    Jag tittade just på en liten film (på Avpixlat) som någon på ett asylboende i Fagersjö söder om Stockholm lagt upp. En av de intagna hade tydligen satt eld på sitt rum och var nu i full färd med att vandalisera några bilar. Då kommer en polisbil med tre kvinnliga poliser dit för att göra något. Oklart vad dock eftersom de trots hjälp från betydligt större manliga hjälpredor (väktare, personal på boendet ?) inte lyckas få på honom handfängsel. De blir rädda för honom och backar undan. Han går iväg. Hur tror ni de som filmade detta samt alla som såg det tycker om svensk polis?

    Liked by 2 people

    • cmmk10 skriver:

      Den som filmade skrattade åt hensen.

      Den som är van vid polisingripande i t ex MENA måste ha tyckt att detta var lika underhållande som när vi svenskar avnjuter Kling & Klang i Pippi Långstrump.

      Gilla

  9. Tor Arne skriver:

    Lösning? I boken ”Les cloches sonneront-elles encore demain?” (”Kommer kyrkklockorna fortfarande att ringa i morgon?”) berätter Philippe de Villiers, f d ledamot i Europaparlamentet och minister, att delar av Frankrikes politiska elit planerar uppretta större shariastyrde områden i landet:

    http://www.albin-michel.fr/ouvrages/les-cloches-sonneront-elles-encore-demain-9782226393784

    En annan lösning eller utväg är att införa en islamisk republik, vilket är Frankrikes framtidiga öde, enligt de Villiers:

    Liked by 1 person

  10. Christer Carlstedt skriver:

    Jag känner mig en aning tveksam till Patriks uttalande: ”Vi var överens om att allt var den portugisiska kolonialismens fel.”.Att ni inte öppet sade något annat är en annan femma.
    Det är ju precis som vanligt – man biter inte den hand som föder en.
    Det kan nämligen knappast ha undgått någon att guineanernas himmelrike heter Lissabon.
    Varje guinean med tillgång till utlandsvaluta (i smyg) hade bankkonto i Portugal.

    Jag tror nog att ingen med sina fötter på ambassadmarken i Guinée-Bissau då på 80-talet skulle ha drömt om det där klarspråket med SIDA eller UD för den delen. Det stämde nämligen väldigt illa med den av Palme påbjudna värdegrunden.
    Vi som inte var direktrekryterade av svenska godhetsorganisationen kunde uttrycka oss litet friare då vi inte kunde få pisk direkt av sanningsministeriet.
    Vi hade dessutom i de flesta fall en anställning hemma i Sverige att falla tillbaka på om det skulle hampa sig så att vår frispråkighet resulterade i avlyftning från uppdraget i Guinée-Bissau.
    Precis som Patrik uttrycker det, så hade vi vår trygghet ½ dygns resa bort.

    I dag när vi, eller en del av oss ser, hur termiterna knaprar på grundstolparna till vårt samhällsbygge, så ser vi behovet att ropa och påkalla uppmärksamhet att det här kan komma att gå väldigt illa.
    Vaktmästaren som är satt att hålla ordning på sådant och bor i ett flott stenhus en bra bit bort skiter synbarligen i vilket eftersom han inte är berörd. Att det är våra hyresinbetalningar som bekostar även hans boende tycks inte ha fallit honom in.

    Han är konstig vår vaktmästare. Han tänker inte så bra. Han fattar inte ens att om vårt hus rasar så kommer inte en enda en av hyresgästerna att betala någon hyra. Riktigt var han skall få pengar ifrån till att köpa pålägg till frukostmackan verkar han inte ha funderat på. Ja inte ens varifrån han skall få pengarna till brödet.

    Vi får nog ropa litet högre så att han blir rejält störd i alla fall även om han är för korkad för att begripa sammanhanget.

    Liked by 8 people

  11. Anna Kristina skriver:

    Vissa evolutionsbiologer anser att drivkraften att utveckla den höga abstraktionsnivå språket uppvisar hos människan starkt drevs på av ett ökat behov av social kontroll. Att människan genom högre kulturell komplexitet samtidigt fick ökade krav på att mer finmaskigt analysera och genomlysa att människor följde sociala regler, normer och koder. Och i förlängningen även aktivt korrigera dessa om de allt för mycket hamnade utanför givna gränser.

    För mycket spretande individualism och egoistiskt drivna frispel hotade den inre sammanhållningen. De kunde rentav, okontrollerade, leda till en destruktiv sociala erosion människor emellan, som i värsta fall kunde leda till inre socialt sönderfall – och därmed hota hela samhällets stabilitet.

    Mänskligt skvaller och åtföljande social stigmatisering, för att kontrollera mänskliga gränser, skulle därför sitta mycket djupt i människan. Och iakttagna faktiska samtals innehåll pekar starkt i den riktningen.

    Två tredjedelar av våra dagliga samtal handlar om andra människor. Den ringaktade, lite skämmiga företeelsen skvaller, utgör då egentligen en mycket central och viktig del av människans evolutionära utveckling – skvaller som kontroll av andra och samtidigt stärkande av egna accepterade relationer.

    Och vart kan då det ovan beskrivna leda till i analysen av politisk korrekthet och jagandet av upplevda avvikare?

    Politisk korrekthet präglas av att mycket strikta normer gäller. Man talar om en enda riktig värdegrund. Exakt det som alltid förevarit i mer ursprungliga primitiva samhällen.

    Men de politiskt korrekta får vissa svårigheter i en mer global värld, uppbyggd och präglad av mångfald. Social kontroll vänder sig alltid inåt, mot det egna samhället. De strikta reglerna och normerna gäller enbart den egna befolkningen. I övrigt predikar man stor tolerans för det avvikande. För i den moderna rätta värdegrund ingår tolerans för det avvikande. Sexuella likväl som kulturellt betingade olikheter. Tolerans i sig anses spegla en inre högre intellektuellt resning. En förmåga att rätt tolka och förstå en allt mer global och komplex omvärld.

    ”Emotionellt drivna primitiva omdömen av världen” anses då tyda på bristande analytisk förmåga, och kan därmed inte tolereras. Den bristen upplevs ställa sig i vägen för en mer global och tolerant värld. Ungefär så går antagligen de outtalade inre resonemangen till.

    Och precis enligt de primitiva samhällenas schema anser man sig då besitta rätten att moraliskt och socialt korrigera andra människors upplevda brister. Det sker då helt efter de primitiva samhällenas sociala kontrollmekanismer, men nu applicerad på miljoner av medborgare, i ett samhälle med informationssamhällets alla utvidgade möjligheter.

    Men det smått unika är att här krockar värdegrunden med sig själv. Ideologisk korrekthet och renlärighet predikar tolerans – men kan samtidigt inte tolerera avvikande åsikter… De som anser sig vara mest toleranta anser sig även besitta rätten att jaga de upplevt intoleranta. Medan de som jagas ser och upplever raka motsatsen.

    Vad vi ytterst ser hos de politiskt korrekta är detta;

    Tolerans gäller enbart olika migrerande kulturers inre värderingar och traditioner och utökade toleransramar för sexuellt avvikande minoriteter. Toleransen för avvikande åsikter gäller däremot inte för den inhemska befolkningen. Där gäller nolltolerans. Enbart en given värdegrund gäller för dem. Plötsligt kan tolerans och intolerans gå i armkrok med varandra, utan att den intellektuella saltomortalen uppmärksammas.

    Det lilla samhället som vänder sig inåt, möter den större globala världen utanför. Hos de politiskt korrekta krockar därför två motstridiga inre psykologiska krafter – tolerans och intolerans. Och de möts då i motstridighet inom samma individ, utan att de själva tycks förstå det.

    Liked by 2 people

    • Hedvig skriver:

      @ Maria 3 april, 2017 kl 09:43

      Idag skriver Ivar Arpi, ledarskribent i SvD om Uppsalapolisens misslyckade försök att komma till rätta med alla de narkotikabrott, personrån inbrott, stölder och snatterier som ökat kraftigt under senare tid. Närmare 80 procent av de ungdomsrelaterade brotten begås av ensamkommande ungdomar (från Afganistan) och gatubarn (från Marocko). Det vistas nästan 900 ensamkommande unga män i Uppsala och ca 50 marockanska gatubarn.

      https://www.svd.se/kriminella-gatubarn-undkommer-straff/om/ledare

      Polisens, och kommunstyrelsens ordförandes slutsatser som Arpi förmedlar:
      Svenska lagar behöver skrivas om, för att fungera mot denna nya typ av brottslighet.

      Liked by 1 person

      • uppstigersolen skriver:

        Är det inte märkligt att politiker alltid kommer dragandes med att vi behöver nya lagar för all tänkbar brottslighet som drabbar oss? Hur svårt kan det vara att nyttja de lagar som finns? Att buset påstår sig vara av en viss ålder borde ju lätt kunna kontrolleras. Har du inget ordentligt papper på din ålder så bestämmer vi en ålder åt dig. Men usch ja då kommer ju blomsterhattstanterna farande.

        Liked by 2 people

  12. Anna Lindén skriver:

    Helenasvenskarna bryr sig därför att de ser sitt eget land förfalla. Det är naturligtvis en annan sak än om de skulle ha befunnit sig i ett främmande land som Guinea-Bissau och bevittnat eländet där. Är det inte ganska självklart, utom möjligen för den som befinner sig i extremposition på värderingskartan, att man hyser varmare känslor för det egna landet?

    Liked by 1 person

  13. Anders F1 skriver:

    Minns professorns ord från en längre vistelse i Övre Volta då han arbetat med kontroll av smittospridande insekter i ett stort FN/WHO-projekt: Man ser män på kaféerna hela dagarna, kvinnor på fälten. Ja, hur fan får de något gjort? Man förstår varför det ser ut som det gör i de där länderna.

    PS. Han var/är pk och långt ifrån s k rasistisk. Det var bara ett lakoniskt kontaterande.

    Liked by 1 person

  14. Hovs-svartaste-hallar skriver:

    Ja Patrik — du svarar till sist på din egen fråga: Om samhället fungerar illa I Guinea-Bissau och ni tröttnar på det, är det självklart bara att ta flyget hem.

    Om däremot samhället börjar fungera illa i ditt EGET HEMLAND, så har du egentligen ingenstans att ta vägen — såvida du inte har möjlighet att emigrera till ett land som fungerar bättre. Många gör faktiskt det redan, men de flesta av oss har inte sådana möjligheter utan är helt enkelt TVUNGNA att stanna kvar i Sverige och kämpa mot förstörelsen.

    Att det fortfarande finns svenskar som envetet påstår att allt är bara bra i Sverige beror på att de har turen att bo i de delar av Sverige som ännu inte drabbats påtagligt av försämringarna.

    Det klassiska exemplet är stadsdelen Södermalm i Stockholm. Personligen bodde jag däremot förr i ett hyreshus i utkanten av Uppsala som gradvis invaderades av MENA-folk, med den konsekvensen att jag så småningom tvingades flytta.

    Hade turen att hitta en fristad någonstans i norra Skåne, en liten ort som ännu inte drabbats av MENA-invasionen. Men vem vet hur länge man kan känna sig säker här?

    Jag vore en fullständig dåre om jag inte efter förmåga gjorde allt för att stoppa denna av makthavarna organiserade invasion av Sverige. Detta makthavarnas sinnessjuka vanvett saknar jag ord för att här uttrycka hur mycket jag hatar.

    Liked by 6 people

  15. Jan Ahlström skriver:

    När kommer dimman att lätta på regeringskansliet och bland riksdagspartierna, när vågar man skrota den ”humanitära stormakten” och styra om skutan så det inte går helt åt h-e?
    Det är nog först när det inträffar som många av de som har synpunkter på ex migrationen vågar uttrycka sin kritik utan att riskera att förlora jobb, karriärmöjligheter, vänner osv.

    Den Svenska skutan ”ms Godheten” är nu med full fart på väg mot det isberg Titanic hittade.

    Gilla

  16. Lars Holmdahl skriver:

    Patriks text fick mig att tänka på händelser för 50 år sedan. Jag arbetade tillsammans med före detta flygvapenpersonal, samt personer som varit civilanställda i Kongo under Kongokriget. En av dem hade varit anställd på CIA-bolaget Air America. Hans berättelser var extra intressanta. Min bäste kamrat hade en granne som varit verksam som sjuksköterska under många år i Afrika. Vi visste redan då att det sjuksköterskan sa, när hon kärleksfullt berättade om sina upplevelser, inte var PK.

    Redan för 50 år sedan var det otillåtet att sanningsenligt beskriva verkligheten, om det rörde sig om underutvecklade länder och folk. Det var i den här vevan som man slutade säga underutvecklade länder och bytte till utvecklingsländer.

    Det var förbjudet att ens andas om att negrer (neger var ett neutralt ord) i Afrika i allmänhet var annorlunda. Det var det annorlunda som var fel. Här kan man ana ”alla mänskors lika värde”, eller dess grundpremiss ”alla mänskor lika”, som genomsyrar den svenska skolan och dess kompletta misslyckande. ”Alla mänskor lika” betyder också att alla människor innerst inne är svenskar eller vill vara det. Den enorma immigrationen kan upplevas som en underbar bekräftelse på detta.

    Eftersom Sverige och svenskarna är skapelsens krona så är varje antydan om skillnader mellan människor nedvärderande. Att säga att någon folkgrupp är annorlunda blir fördomsfullt och rasistiskt.

    Det förklarar varför många tror att immigranterna efter en tid i svensk miljö ”blir som vi”. De måste ju förstå att vi är så mycket längre komna och de längtar naturligtvis efter att få utvecklas till fullödiga svenskar. Att så inte är fallet är det jobbigaste de godhetsknarkande, patologiskt altruistiska Gutmenschen någonsin upplevt. I botten på den förmenta godheten ligger en djup rasism.

    Liked by 3 people

  17. Hortensia skriver:

    Tack, Patrik, jag har funderat avigt och rätt på Eländet, Våndan och, framförallt, Skammen över att ha blivit nesligen grundlurad av bindgalet multikultiivrande och komplett hemmablinda, förment naiva globalistutopister…

    … och därtill aktivt, för att inte säga drastiskt, ha PK-tystat de visselblåsande ”rasister”, som p g a sina alldeles egna, alarmerande negativa Erfarenheter dristat sig till att anmärka på utlänningars avvikande Beteende.

    Sverige hade inte behövt bli ett Nordens Vilda Västern – eller Vilda Mellanöstern – men nu är vi där och det feminiserade våldsmonopolet är paralyserat av genuscertifierad, identitetspolitisk inkvotering. Jag både skäms och skräms.

    http://meritwager.nu/allmant/det-kom-ett-mejl-jag-vaxlar-mellan-hopp-och-fortvivlan-jag-vet-inte-om-jag-tror-pa-en-framtid-i-sverige-for-mina-barn/

    Liked by 1 person

  18. JAN BENGTSSON skriver:

    Patrik!

    Att vårt regeringsbärande parti har initierat en veritabel klappjakt på alternativ media inför 2018,
    vann tydligen ej gehör hos Dig …

    Du anser kanske, att det är mer troligt att Publish Service, SR o STV
    tillsammans med de stora DrakarNa ligger bakom?

    Det kan jag köpa)

    Misstänker att denna blogg också kommer att bli utsatt för drevet!
    Åtminstone om M. Omar även fortsättningsvis tillåts beskriva sanningen)

    Gilla

  19. Bo Svensson skriver:

    Europa begår kollektivt självmord och om man påpekar det, blir man utfryst. – Som när jag hävdade på alternativ.nu det självklara: Att när Tysklands befolkning är utbytt mot afrikaner och araber, kommer det att bli som i deras hemländer fast kallare.

    Vad tror ni här?

    Gilla

    • Hortensia skriver:

      Jag tror, att du har alldeles rätt. Här i Sverige har vi ju redan kommit långt i barbariseringen, när tidigare orädda svenska flickor, kvinnor, tanter och tama husdjur tvingas förändra sitt beteende.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s