Gästskribent Per Holmlöv: Gäst hos verkligheten

logo­DGSI Åre har vi hyfsat framgångsrikt tagit hand om våra asylsökande. Migrationsverket placerade 2015 runt 1 000 asyler i vår kommun. Vi var 10 500 innevånare och jämfört med Danderyd och Täby så är det många flyktingar, men vi hade ju fler tomma hotell och vi välkomnade med gott värdskap och hoppades att våra gäster skulle trivas i vår bygd.

Migrationsverket betalade hotell och mat. Kommunen ordnade i enlighet med sina skyldigheter skolgång för barn yngre än 18 år. Civilsamhället samlade genom Välkomstgruppen in vinterkläder och ordnat fritidsaktiviteter. Vi var några eldsjälar som startade projekt SPRINT, språk och integration. Vi har med volontärer och tränare producerat 35 000 elevtimmar i basal svenska. Nu har Åre 50 asylsökare i praktik eller anställning i turist och servicenäringen.

Vi har med hjälp av kommunen och biblioteket adresserat kulturfrågorna med föreläsningar, filmer och lättlästa tidningar och böcker. Vi har läst både ”En man som heter Ove” och ”Hundraåringen”. Vi har sjungit och lekt såväl ”Björnen sover” som Jämtlandssången.

Men vi har inte gett oss på de djupa kulturella skillnaderna mellan islam och vår sekulära övertygelse. Inte heller har vi adresserat skillnaderna mellan de patriarkala värderingarna och vår feministiska världsbild. World Value Survey  gör studier där ländernas grundläggande värderingar jämförs och presenteras i ett koordinatsystem. (World Values Survey Ronald Inglehart ”Cultural evolution”.)

Den protestantiska nordeuropeiska sfären ligger uppe i högra hörnet med Sverige som allra mest extrem. Den islamska/afrikanska kulturen, varifrån våra asylsökare kommer, ligger längst ner till vänster. Avståndet mellan våra kulturer kunde inte vara större.

Vi har här inte haft någon brottslighet eller vandalism, polisen har förklarat att hustrumisshandel och barnaga är lagbrott i Sverige. Vi har främst uppmärksammat skillnader i kvinnornas klädsel och uppträdande, de har ytterkläder inomhus med slöja och handhälsar inte. Vi har anpassat oss och i SPRINT haft kompetenta kvinnliga volontärer och asylkvinnor som tränare. (Flickskolan avskaffades i Sverige 1974). Men asylboendet är likafullt ett kulturellt och språkligt isolat som inte förbereder de asylsökande för den svenska kulturen eller arbetslivet.

Ministrarna Ylva Johansson och Magdalena Andersson har meddelat att alla som kan skall arbeta. Budskapet riktade sig till den kvinnliga invandrarpopulationen som har ännu högre arbetslöshet än den manliga populationen. Vi har som duktiga tränare haft kvinnliga asylsökare, färdigheterna finns men begränsas av kulturen.

Migrationsverket beslöt i oktober 2016 att avveckla asylboendena i Jämtland och familjer och barn rycktes upp ur skola och tillfällig trygghet. Migrationsverket beslutade i februari 2017 att åter öppna boendet i Åre. De hundratal sökande som ännu inte skickats iväg får nu stanna och i mars kommer nya asylsökare, 100 syrier och afghaner i första svängen.

Vi vet hur vi skall göra SPRINT mer effektivt och lära dem som vill basal svenska. Nu får vi chansen till förbättring. Jag vill nu fråga DGS duktiga läsekrets:

Hur transfererar vi svensk kultur till våra asylsökare?

Och nästa fråga är inte lättare:

Vilka element ingår i den svenska kultur som vi vill överföra? ”Komma i tid” eller ”Hel och ren och med nödiga läroböcker försedd”, vad är västerländsk, skandinavisk och svensk kultur?

Vad bör ingå i ”Introduktion till svensk kultur”.

Det är äkta, inte retoriska, frågor! Vi är i skarpt läge nu och det finns ingen myndighet som ger några svar.

Per Holmlöv är management konsult emeritus som flyttat till foten av fjället med hustru Lisa och hundarna Jaque och Siri. Han är en av initiativtagarna till och projektledare för SPRINT.

71 thoughts on “Gästskribent Per Holmlöv: Gäst hos verkligheten

  1. Magnus Ström skriver:

    1000 st alltså, 50st i praktik eller sysselsättning. Hur skall resterande 950 försörjas, oavsett var de nu finns? Hur många till kommer nästa år? Och året därefter?

    Liked by 5 people

      • Magnus Ström skriver:

        Jag lär vara en av de som betalar för kalaset. Helt riktigt. Tillsammans med andra skattebetalare.

        Gilla

    • David skriver:

      Du kanske ska börja i den andra ändan. Inte försöka förklara den svenska kulturen. Börja med att be dem förklara hur man ser på kuffar inom islam och varför det kan vara tillåtet att ljuga för kuffar om det gagnar dem och deras religion. Då får du igång ett intressant samtal som också förklarar varför vi har stenkastare mot blåljuspersonal som inte har med utsatthet att göra. Här har du en intressant startpunkt för ett kulturöverskridande samtal. Lycka till!

      Liked by 7 people

  2. Katrin skriver:

    De araber jag känner, som vill integreras, uppskattar handfasta tydlig information om regler när man umgås, hur lagar fungerar, hur arbetsplatser fungerar. Det är viktigt att gå igenom familjerätt med dem, förbud mot att aga och tilltvinga sig sex av hustrun tex. Kvinnans rätt att gå klädd precis som hon vill – hon är ingen hora för det och får alltså inte antastas!
    Men också såna saker som hur barn behandlas på besök hos svenska familjer. Ofta får besökande barnet sitta på rummet och vänta på att kompisen och hans familj ska äta. Men för en arabisk familj är detta en stor oförskämdhet att inte bjuda någon gäst till sitt bord. För att undvika missförstånd måste man informera om hur vi gör.
    Här i min stad överfylls akutmottagningen av arabiska patienter, man tycker att det är smidigare att söka akut direkt på sjukhuset för minsta småsak, istället för att ringa och sitta i telefonkö till vårdcentralen. Det har inneburit stor belastning på akutmottagningen.
    Jag har också märkt att man känner ingen skam eller inre konflikt över att lura till sig bidrag och utnyttja systemet. Där krävs att man går ut med information om att Sveriges kassakista inte är oändlig.

    Liked by 9 people

    • Klammer skriver:

      Om man tycker att kvinnor utan slöja är horor, tror du man slutar med det för att man blir tillsagd? Svenskar är de dummaste på två ben.

      Liked by 7 people

      • Verdandi skriver:

        Tyvärr ligger det nog en del i det du säger. Den här krönikan fick mig att tappa hoppet igen. Är människor så godtrogna och utan samhällskonsekvenstänkande, att man som ‘eldsjäl’ håller ett i längden ohållbart system under armarna på grund av att myndigheterna inte gör något, ja då finns inget hopp.
        Dessa 950 hamnar sen i typ Rinkeby, ännu fler per lägenhet, arbetslösheten ökar och de etniska enklaverna växer. Hur det slutar när det blir ont om hö i krubban Sverige, förstår tydligen endast några få i detta land.

        Liked by 1 person

    • Magnus Ström skriver:

      Att inte låta kompisar på besök äta med familjen, förekommer det? Det kan ju inte bara vara araber som tycker det är dålig stil?

      Gilla

    • Fredrik Östman skriver:

      Ni svenskar är så hunsade. Här i Österrike finns akutmottagningar av alla de slag och de är öppna för var och en som har behov. Man får tala själv med läkaren och måste inte skicka ryska posten med någon AT-läkare. Det fungerar utmärkt. Korta väntetider.

      Hur skall man kunna integrera självständiga individer i ett hunsat samhälle?

      Gilla

  3. Vimsan skriver:

    ”Vi har läst både ”En man som heter Ove” och ”Hundraåringen”. Vi har sjungit och lekt såväl ”Björnen sover” som Jämtlandssången.”

    ”Men vi har inte gett oss på de djupa kulturella skillnaderna mellan islam och vår sekulära övertygelse. Inte heller har vi adresserat skillnaderna mellan de patriarkala värderingarna och vår feministiska världsbild.”

    Ovanstående säger allt!

    Om ni radar upp allt som är ok inom islam men inte ok i Sverige skulle nog alla ”kursdeltagare” lämna ”kursen”.

    Undra varför ingen myndighet ger er några svar..?
    Kan det vara så att det inte finns några svar att ge?

    Verklighet är fortfarande verklighet, hur mycket man än ”sjunger och leker”.

    Liked by 12 people

  4. gbolcsfoldi skriver:

    Överföring av ”kulturen” sker genom umgänge och kommunikation. Ju mer av detta desto snabbare går det. Lyhördhet och öppenhet bäde hos förmedlaren och mottagaren avgör hur mycket och hur snabbt ”kulturen” gör intryck. ”Kultur” består av så många saker att det är svårt att lista och prioritera vad som är viktigast. Lagstiftningen och skrivna regler anger vad som är viktigast att förmedla. Vardagslivets situationer kan ge exempel på seder och bruk som kan berättas.

    Liked by 3 people

  5. Bo Svensson skriver:

    Rätta svaret på frågan kan inte bli annat än att det är fel fråga. – När de förstått det som väger tyngst av det man bör kunna och veta, inser de att de bort stanna kvar där de hör hemma och försöka få till en civiliserad tillvaro där. – Här är det ytterst små chanser att de skall kunna fungera som en tillgång för sina medmänniskor.

    Liked by 6 people

  6. MartinA skriver:

    ”I Åre har vi hyfsat framgångsrikt tagit hand om våra asylsökande.”

    Ok. Så du lever gott på att etablera stora mängder utlänningar i sverige. Vad kallas det?

    Liked by 4 people

    • Den första vågen skriver:

      Walfrid ovan är på rätt spår. Kan det ses som övermaga att först parasitera på oss svenskar och sedan visa låtsad omsorg om att hans klienter som vi betalar för kanske skapar problem för oss? Mitt förslag, skänk all vinst till DGS eller avpixlat.

      Skapa läger i tredje land, så kan skribenten jobba på med problemställningen i Afrika.

      Liked by 1 person

  7. gmiksche skriver:

    Ett behjärtansvärt initiativ som gett goda resultat. I form av anpassning, men inte i form av integration. Migranterna har fått lära sig hur folk beter sig i vardagslivet och anpassat sig till våra omgångsformer, de vill ju stanna här i landet. Att sammanjämka så pass vitt skilda kulturer som deras och vår är dömd att misslyckas. Integrering i den svenska kulturen kan inte ske på annat sätt än att det gamla hemlandets kultur ges upp. En integral del i den kulturen är islam. När spärren redan går vid handslag, hur mycket starkare torde den vara när det gäller den muslimska identiteten, som dessutom förstärks av lokala sedvänjor som även de har ett hårt grepp om människan.

    ”Två själar bor det i mitt bröst och de är åtskilda till mina dagars ände”. I teaterns värld ordnar Goethe ett happy end. Faust.blir förlöst genom en högre makt. Varje dag bombarderas vi av PK-media med att ”vi måste tro, vi måste hoppas” på ett lyckligt slut av det multikulturella äventyret. Försök att få en muslim förstå innebörden av Fausts själsliga räddning. Han kommer att se tanken på att det evigt kvinnliga ska att dra upp honom ur djupet som en hädelse.

    Liked by 1 person

  8. Magnus Furugård skriver:

    Jan-Öjvind Swahn, Svenska traditioner, 2007.
    Vi måste våga ta i de uppenbarligen svåra frågorna som t ex; oavsett vem det är så ser vi varandra i ögonen och tar varandra i hand. Det är så vi skapar förtroende mellan varandra. Vi tar seden dit vi kommer.

    Liked by 2 people

  9. JAN BENGTSSON skriver:

    Självklart är den höga boendestandarden ett plus för Er…

    Några missnöjesbränningar riskeras nog ej,
    förutom att det är långt till stadens lockelse)

    Man sitter nog ej ute på serveringarna o myser…

    Har Ni rökförbud inomhus, accepteras i så fall detta?
    Har funnits uppenbara problem på sina ställen.

    Vore väl aningen förmätet om MAN klagar på lyxboende?
    Hur ser fördelningen män-kvinnor ut?

    Liked by 1 person

  10. Sture Larsson skriver:

    1. Polisen (gärna en kvinnlig uniformerad) måste informera män och kvinnor tillsammans om de lagar som gäller basal jämställdhet. Man och kvinna är jämlikar. Misshandel är straffbar, även inom familjen. Kvinnor och män, söner och döttrar har samma rätt till arbete och skolgång (skolplikten), vistelse i allmänna miljöer och samröre med andra människor..
    Om man inte absolut kräver allas närvaro blir budskapet filtrerat av de närvarande männen när de berättar vidare.
    2. Att komma i tid, anmäla förhinder, göra sina uppgifter.

    Liked by 2 people

  11. Den första vågen skriver:

    Jag men snälla nån, stackars svenskar. Detta inlägg illustrerar väl dagens dilemma, naiviteten är avgrundsdjup och betald av oss svenska skattebetalare. Det GÅR inte att påföra dessa människor våra mest grundläggande värderingar. Jag tycker att alla borde se uppgsrag granskning:

    http://www.svt.se/ug/se-program/uppdrag-granskning-sasong-16-avsnitt-8-2

    Se detta, av 6 goa killar blev 5 kriminella och den sjätte tja, vem tror att alla är ärliga om sina val? Men perspektivet är svenskt, det gullas och pratas med förövarna men var är offren? Var är de som blivit nerslagna, rånade och våldtagna och fått men för livet?

    Artikelförfattarens projekt är omöjligt och om han lyckas kommer i bästa fall 5 av 6 av 2aoch 3dje generationen att bli brottslingar. Därmed är artikelförfattaren på motståndarsidan. Den enda relevanta åtgärden är att minska antalet, allt annat är att parasitera på samhället och deras och deras avkommors offer.

    Jag tycker att artikelförfattaren och andra som han borde göra som missionärer gjorde förr, de reste utomlands för egna eller församlingens pengar och försökte omvända folk, ibland gick det ibland blev man av med livhanken. Ett år på PRAO i Irak, Syrien, Afghanistan eller Jemen eller Palestina för kanske susen? Människor där vill så klart inte bli svenskar, varför skulle de vilja bli det för att de kommer till Sverige?

    Liked by 10 people

  12. MartinA skriver:

    Fråga 1:
    Genom att sluta ge dem mat och husrum. Våra förfäder kom hit och fick freda sig själva. Om dessa inkräktare vill ha vårt land, kör ut dem i skogen och låt dem lära känna det på riktigt. Landet är belamrat av mina förfäders ben. Låt dem erövra det på samma sätt.
    Fråga 2:
    Skandinavisk kultur är det som skandinaver råkar ha. Skandinaver är de som har en historia i skandinavien. Om skandinaverna ändrar sin kultur så ändras vad som är skandinavisk kultur.
    Fråga 3:
    Skogsöverlevnad med de resurser de tog med sig hit.

    Liked by 6 people

  13. freddekung skriver:

    En sak som är viktig är ju då
    Din dotter/syster är precis lika viktig som alla andra och hon får träffa vem hon vill (inom svensk lags råmärken)
    Vi har religonsfrihet vilket betyder att även om någon annan tror på hej kom och hjälp mig så är det inte ok att hoppa på denne på något sätt
    Västerländska män får inte totalt ”k-tslag” av att se hår eller hud men det kanske kan vänta innan vi förklarar det

    Liked by 1 person

  14. Ingrid Skovgaard skriver:

    Några tlps: Det handlar om ömsesidig respekt – om dessa inte ex handhälsar i si kultur och vi gör det bör bådas kulturer respekteras. Alltså hälsar man först på ena sättet sedan på det andra vid ett möte. Tag varandra i hand som vi gör och lägg därrfter handen på hjärtat – eller hur dessa nu vill hälsa. Respekterar vi dem ska de i rimlighetens namn också respektera oss. Besöker de våra hem tar de av sig ytterkläderna – besöker vi deras behåller vi ytterkläderna på. Jämställdheten mellan man och kvinna i det offentliga rummet är basal. Inga separata badtider eller delade bubbelpoler. Religion praktiseras hemma eller i avsedda lokaler ingen religiös specialkost eller ledighet för böner eller annan religiös aktivitet. Vill de täcka sina kvinnor får de göra det i hemmet INTE i det offentliga rummet. Det är inte farlgt/omöjligt att anpassa sig till ett nytt kulturmönster. Vi ska INTE rsad ner mot ”vänstra hörnet”. Jämställdheten och sekularisering är grundbultar i vårt samhälle som de bara har att acceptera – om inte är det returbiljett som gäller! Tulla aldrig på dessa två. Hur man hälsar om man kommer i tid heloch ren vilka sånger man sjunger etc är petitesser i sammanhanget. Jag säger det igen : den jämställdhet i uunått är unik i världen – rör inte den!!!!! Och många kvinnor kommer hit för att få den ich fär MÅSTE samhället gå in och diktera villkorn. Att ändra familjestrukturer är svårt. STÖD kvinnorna!!!!!!!! Lycka till i Åre!

    Liked by 2 people

  15. Snofsan skriver:

    En första kommentar: Bry dig inte om ifall något du vill lära ut är svenskt. ”Komma i tid” är viktigt, speciellt om du talar om att det handlar om respekt för andra människor.

    ”Att lyssna på varandra”, inte minst på kvinnor är kanske inte en urgammal svensk vana, men den kan vara viktig att framföra.

    Sedan kan det vara viktigt att lära ut, först att man ska vara rädd om naturen och undvika nedsmutsning och sedan att ”vi alla är lite delägare”, detta eftersom vi får plocka exempelvis bär och svamp. ”Allemansrätten bakifrån – först skyldigheten, sedan rättigheten”.

    Gilla

    • Arne Nestius skriver:

      Att lyssna på en kvinna är faktiskt en urgammal svensk vana. Den togs bort när kyrkans män fick för stor makt omkring 1250 – 1400-talen.

      Gilla

  16. Ingrid Skovgaard skriver:

    Jag såg att en del stavfel smög sig in i min kommentar men hittade ingen redigeringsfunktion – vänligen rätta. När deras religion krockar med vår jämställdhet och vårt sekulära samhälle så får de ta skeden i vacker hand och gilla läget. Svensk lag står över religion – Muhammed eller annan Gud får ursäkta. Här behandlar vi kvinnor jämställt inte som manliga ägodelar – oavsett vad ngn religion föespråkar. Det går att lära om ! Här täcker vi inte våra kvinnor! Lycka till igen! Skulle vara intressant att höra hur de reagerar om de faktiskt ställs inför ovanstående livsmönster.

    Liked by 3 people

  17. Birgitta Gustafsson skriver:

    Nej, ledande politiker i den humanitära och moraliska stormakten är patetiskt mindre än minst som personer med total respektlöshet för svenska folket och för dem som de bjudit in. De har dessutom fullt ut överlämnat till engagerade duktiga välvilliga svenskar att hantera problemen. Ett större svek mot människor än det som svenska ledande politiker visat är svårt att finna i vår omvärld. Skäms politiker ni är en skam, inte enbart för vårt land.

    Liked by 4 people

  18. Lasse W skriver:

    Det känns lite som engelsmännens ambitioner i Indien under kolonialtiden. Fostran, undervisning och ett välvilligt omhändertagande av den andre, den som står ett par snäpp längre ner på samhällsstegen. Per Holmlöv som den välvillige kolonisatören eller missionären? Fint visst, men vilka blir samhällskonsekvenserna på sikt? Jag tror inte det här kommer att sluta väl. Framförallt för att det saknas bostäder och arbeten till de som kommer. Förutsättningar=0. Den som inte arbetar och gör rätt för sig blir inte accepterad i vårt land. I vart fall inte utanför de tjattrande klasserna och det omhändertagande skiktet.

    Liked by 5 people

  19. Anders Andersson skriver:

    Vilka är migranternas egna tankar om hur detta skall gå till? Om 50 jobbar borde det finnas många vuxna som kan lägga heltid på problemet!

    För det kan väl inte vara så att vi svenskar tagit på oss hela ansvaret?

    Liked by 5 people

  20. oppti skriver:

    Detta har jag också läst om i SVD.
    Men de hade magen att även upplysa om verkliga problem , som tex arbete.
    40% arbetslöshet bland invandrare i Jämtland.
    Vilken förbättringspotential!

    Liked by 1 person

  21. Sten Lindgren den äldre skriver:

    Jo visst låter det som att det ligger ett visst mått av idealism i detta men frågan är vad man kan uppnå. Om man nu vågar ställa den frågan ärligt så är jag rädd för att svaret blir ”inte så mycket”. Med lite påtryckningar kan man nog få deltagare till dessa aktiviteter, de har ju inte så mycket annat att ägna sig åt. Och tydligen finns det frivilliga som är beredda hjälpa av något skäl. Lite av Migrationsverkets miljarder kan nog ha hamnat här också gissar jag

    Men inte har man kommit närmare en lösning på var folk ska bo, hur de ska försörja sig. Det handlar om att dessa aslylanter eller vad de nu är ska särbehandlas. Hur länge ska de ha en gräddfil? Jag var hos tandläkaren igår, att laga en tand på folktandvården kostade en bit över 2000 SEK, hur känner en fattigpensionär med knappa 9000 SEK i månaden för att betala när gräddfilen slipper undan?

    Liked by 6 people

  22. Apg17 skriver:

    Frågorna förutsätter i den svenska/socialliberala präktighetens namn att migranterna vill ta emot en transferering av svensk kultur. Jag anser att detta självgoda önsketänkande måste upphöra.

    Låt oss tänka den motsatta situationen. Nämligen hur muslimsk eller afrikansk klankultur skulle kunna transfereras till en svenskar som under något decennium migrerat i tusentals till t.ex Irak eller Afghanistan.

    Hur skulle Iraks motsvarighet till artikelförfattaren resonera? Kanske; hur ska vi få de svenska männen att uppskatta hederskulturen och kvinnorna att underkasta sig sharia? Kanske med en introduktionskurs?

    Liked by 6 people

  23. ramonafransson skriver:

    Här på DGS finns Eddie Omar som skribent och den som läser hans inlägg, vilket jag gör, vet att i de flesta fall går inte Islam och Västvärldens värderingar ihop. Det är som att försöka blanda olja och vatten.I de fall muslimer vill integreras strider det mot Koranen och Islam, och då måste de göra avsteg från den totalitära tron och blir utfrysta av sina närmaste. Så för att det ska fungera måste hela familjen och släkten vara sekulariserade, och det låter inte enkelt om man läser om Islam.
    Det är inte bara en ”vanlig” religion som många tror, utan också en ideologi med en politisk agenda, därför är denna religion unik i sitt slag och också svår att förstå för oss som vuxit upp i ett land med västerländska värderingar. Det påstås att Islam är en fredens religion, och det är det som få tror på numera. Det påstås också att det är den bästa religionen för kvinnor, och det känns som ett dåligt skämt att höra.

    Alla mina värderingar krockar hejdlöst med Islam. Fri klädsel för kvinnor, kortkort, utsläppt hår, hälsa på vem man vill med handen och kramas! HBTQ-rörelsen lär de inte gå i demonstrationståg för att slåss för. Fri abort, inte heller. Att kvinnor ska få lov att välja vem de vill att gifta sig med går de inte heller med på. Skilja sig när de så önskar. Nix!

    Nej, som jag ser det så passar inte dagens oreviderade Islam in i västvärldens … alls! Och jag har ingen som helst lust att anpassa mig till den religionen utan anser att de som vill tillhöra Islam ska anpassa sig till våra värderingar.

    Liked by 9 people

  24. Rutger skriver:

    I analysen om metoden att transferera svensk kultur så bör man som etnisk ursprungsvensk rimligen utgå från sig själv Hur sannolikt är det att man själv frivilligt vill börja med slöja, vilja underställa samhället religiösa lagar, införa hederkultur i den egna familjen, ifrågasätta yttrandrafrihet, underställa kvinnan mannen, vägra ta kvinnor i hand, införa sharialagar m.m, m.m. Personer från andra kulturerer är självklart lika fastlåsa i sin egen kultur som vi själva. Att tro något annat är rent utsagt naivt korkat. Sålunda måsta man vara grynhårt tvingande med nolltolerans mot avvikelser från spelreglerna. Delar du inte mitt synsätt så måste det rimligen betyda att du själv kan förmodas fås lovorda sharialagar om omgivningen bara informerar om denna, resonemangsmässigt söker övertyga dig om dess fördelar och gullar lite

    Liked by 3 people

  25. Kristina S skriver:

    Tyvärr så ser det inte ljust ut för oss med invandring från muslimska länder i kombination med en stor naivitet från politiker och andra, samtidigt som en handlingsförlamning finns inför de parallellsamhällen som med tiden hunnit byggas upp.

    Vår regering har nån form av samarbete med Muslimska Brödraskapet, en organisation som räknas som en terrororganisation av en del muslimska länder, bl a Egypten. Kanske saker kan medvetandegöras mer nu i och med rapporten från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), trots motstånd och förnekelse från vissa grupper? MSB:s rapport heter ”Muslimska brödraskapet i Sverige”.

    Magnus Norell, statsvetare och forskare med inriktning på terrorism och säkerhetspolitik, med bakgrund i FOI och SÄPO, har tillsammans med två andra skrivit denna rapport som getts ut av MSB.

    Enligt rapportförfattarna har delar av vänsterrörelsen och Miljöpartiet fungerat som sekulärt stöd för det islamistiska nätverket genom att okritiskt föra fram ’islamofobin’ som det avgörande problemet för muslimer, och samtidigt förnekat förekomsten av islamism, och på så vis är det många som gett sitt stöd till MB:s totalitära tankegångar.

    Ur tidningsartikeln ”Rapport: Muslimska brödraskapet aktivt i Sverige”: ”Men enligt en studie, som gjorts på beställning av MSB, har nätverket varit aktivt i landet sedan slutet av 1970-talet. Etableringen har skett successivt via invandring.”
    ……..
    ”MB fungerar som en mer eller mindre dold struktur för utomstående, ett globalt nätverk och ett andligt brödraskap mer än en organisation i svensk bemärkelse”, skriver rapportförfattarna.
    Skattemiljoner har sipprat in
    Miljontals kronor från svenska skattebetalare ska ha sipprat in i den islamistiska organisationens svenska gren, enligt studien.
    ”Under årens lopp har MB genom en uppsjö av organisationer kunnat etablera en helt dominerande position inom det statsunderstödda så kallade civilsamhällets muslimska del.”

    Här kan ni läsa rapporten:
    ”Först ut i ett samtal blir forskaren Magnus Norell om Muslimska Brödraskapet i Sverige.
    Magnus Norell kommenterar bland annat den förstudie han gjort tillsammans med Aje Carlbom och Pierre Durrani åt MSB.
    Studien kan den som har en rad åsikter på, men inte läst ännu, ta del av nedan:”
    https://ledarsidorna.se/notis/notis-magnus-norell-i-samtal-med-ann-heberlein-i-the-ann-heberlein-show/

    Liked by 3 people

    • Kristina S skriver:

      Här finns mer info:
      ”Flera stora muslimska organisationer bygger upp ett parallellt samhälle och är kopplade till den islamistiska rörelsen Muslimska brödraskapet. Det framgår av den erkända terroristforskaren Magnus Norell i rapporten till MSB som Ledarsidorna var först att rapportera om. När SVT nu ser ut att hittat rapporten är det med en annan vinkel. Att rapporten får hård kritik av ett 20-tal av några av Sveriges forskare på islam som menar att rapporten saknar belägg. Magnus Norell ställer sig frågande till kritiken då ingen av kritikerna tycks nämna något fakta som inte stämmer. Att studien är en sammanställning av erkända fakta.
      Ingen av kritikerna tar fasta på förstudiens viktigaste slutsats, att det krävs mer forskning på området. Det kan därmed inte uteslutas att flertalet som protesterar har för avsikt att förhindra, av olika skäl som de inte redogör för, alla framtida försök att studera området och Muslimska Brödraskapets svenska förgreningar närmare.”
      https://ledarsidorna.se/2017/03/norell-om-kritiken-har-de-rokt-pa/

      Liked by 1 person

  26. Hortensia skriver:

    Tänk, Per Holmlöv, att jag tänkte på Åre när jag läste denna nyhet häromdagen:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BLOQl/19-aring-misstankt-for-sexovergrepp-mot-barn-pa-skidanlaggning

    Pedofili, hebefili, könsstympning, hedersmord, polygami, gruppvåldtäkter, kvinnomisshandel, djurplågeri, homofobi, kristofobi, antisemitism, taqiyya, pyromani, stenkastning och raketbeskjutning mot levande varelser eller annans egendom, skadegörelse av allmän egendom, terror och trakasserier på bibliotek och badhus, knivvåld och annat hänsynslöst våld p g a löjlig lättkränkthet mm, mm anses allmänt vara oacceptabla företeelser i Sverige…

    … och den som föreställer sig, att vi kan undvika en ökning av sådant osvenskt beteende genom att ”utbilda” hitresta, tokreligiöst impregnerade individer från dysfunktionella klankulturer i tredje världen, bör vända på steken och fundera på hur troligt det egentligen är, att ens en redan väluppfostrad, välutbildad, tolerant och fredligt sinnad, hyperciviliserad svensk någonsin frivilligt (och med gott samvete) skulle kunna anamma vålds-, skam- och ”hederskulturen” i de hitrestas hemländer?

    Lägg energin på att lära värnlösa, svenska Årebor, män, kvinnor, barn och djur, att undvika att komma till skada tills de oassimilerbara immigranterna kan skickas någonstans där de redan passar in precis som de är. Lycka till!

    Liked by 8 people

  27. stejor skriver:

    Om man för ett ögonblick bortser ifrån alla invändningar mot projektet som belyses av mina medkommenterare så bör man till att börja med ägna lite tid åt att förstå vad svensk kultur faktiskt är. Vi har ju exempelvis sett exempel på personer som offentligen påstår att det inte finns någon svensk kultur. Kan man säga sådana hårresande dumheter är hoppet litet att man kan bibringa någon annan förståelsen för vår kultur. Det avgörande misstaget är att tro att det finns EN kultur (och än värre att makten kan definiera den). Det finns förstås vissa gemensamma plattformar. Men när du inleder med att skriva att svensk kultur är ”feministisk” öppnas en avgrund. Visst finns det gott om företrädare i den illa omtyckta regeringen som skulle hålla med liksom hos en hel del borgerliga ”progressiva” tyckare. Men till den nivån av förfall har nog folket dessbättre ännu långt.

    Den här sajten handlar till stor del om att försöka förstå vad svensk kultur är och kanske vad den borde vara. Många här upplever att den har kidnappats av ett gäng inflytelserika och högljudda personer och att den viktigaste uppgiften är att ta tillbaka den. Så att berätta för någon helt utomstående och ovetande vad svensk kultur är just nu är nog en svår uppgift. Är personen dessutom ointresserad och måttligt bildbar är det nog nästan omöjligt.

    Liked by 4 people

    • Gert B. skriver:

      Karl-Olov Arnstberg har på ett klurigt och fiffigt sätt formulerat vad svensk kultur är.
      Fritt ur minnet: Det som du vet att jag vet att du vet. Det är svensk kultur.

      Gilla

  28. Bengt R E skriver:

    Så intressant att få ta del av Per Holmlövs insider erfarenheter. Har ju läst i dagspressen om hur bra det gått i Åre. Blir du klokare av alla goda råd du fått här?
    Ett tankeexperiment: om du och någon miljon europeer tvingats fly Europa för en tillflykt i Afrika, hur lätt skulle det vara att integrera sig till en arabisk/muslimsk kultur under någon välbärgad och framgångsrik diktatur (om än så välvillig). Jag undrar om vi inte ganska snabbt skulle bygga våra egna små svenska och europeiska enklaver, där vi fortsätter vara svenskar och odla vår västerländska kultur. Om ingen hindrade oss..
    Jag hoppas på all framgång i Åre och kulturernas kamp

    Liked by 2 people

  29. Anna Kristina skriver:

    Att leva i egen kultur är det maximalt nära. Och det levs fram genom vardagens alla dagliga vinklar och vrår. Att anpassa sig till mer ytliga maner och sociala normer går också an. Men det innebär inte att man byter kultur.

    Låt oss vända på steken.

    Går det att helhjärtat förvandla sig själv till en ny individ i vilken främmande kultur som helst? Kan man som vuxen bli naturaliserad Aborigin? Eller förvandlas till en järnåldersviking i själ och hjärta?

    Först måste man då överge den man är, för att sedan bli någon helt annan. Det klarar ingen. Kultur går alltid på djupet. Man får egentligen bara en enda chans, och den resan tar sin början när man föds. Glöm omvandling i det inre. Glöm att vem som helst kan omvandlas till en kulturellt helgjuten svensk. För det krävs uppväxt i gemensamma traditioner, och djup förankring i en helsvensk kontext. Kultur socialiseras man alltid in i. Den kläs inte av och på som kläder.

    Det finns en bok som heter ”Den vite mannen”. Den gavs ut 1920, men finns även i senare utgåvor. Den består av nedtecknade tal som Söderhavshövdingen Tulavil höll efter en längre resa i Europa. Den innehåller tankar om den vite mannen. Om den vites dyrkan av pengar och hans brist på tid.

    Han höll tal för sina egna efter hemkomsten till ön Upolu i Samoa-arkipelagen, där han bodde. Genom hans intelligenta ögon och betraktelse synliggörs den vite mannens kultur. I kontrasten hjälps vi att upptäcka oss själva. För egen närsynthet gör oss alltid blinda.

    Mer ytlig anpassning går däremot alltid att göra, om viljan finns. Själv vill jag behålla min egen kulturella särart – och jag tror det gäller alla andra också. Att då arbeta efter hypotesen att alla skall, eller ens önskar, att bli som oss övriga, blir då föga fruktsamt. Att leva med och bredvid varandra i någorlunda endräkt och harmoni kan man kanske hoppas på, men inte så mycket mer.

    Enbart det nyfödda barnet bär på den fulla kulturella potentialen. Och om den uppväxten fortsätter att hämtar näring i ett mer kulturellt isolerat liv, i ett nytt land, traderas även äldre kulturers kärnvärderingar vidare.

    Här arbetar svensk grundlag emot en anpassning till svensk kultur. Politiker har bestämt att kulturell särart skall kunna bibehållas. Att var och en skall få bära sin egen kultur vidare.

    Enhetlig anpassning till svensk kultur kan i det perspektivet rentav betraktas som aktivt kulturmord. Andra däremot vill se en mer helgjuten anpassning till det svenska. Oklart då hur det skall gå till. Sverige börjar nog först nu ana vad kulturell olikhet ytterst innebär. Att värderingslandskap skiftar och att kulturell olikhet utgör ett särmärke för mänskligheten i stort.

    Samtidigt håller vi själva på att snäva in toleransens ramar. Vi talar allt mer om en enda korrekt värdegrund. Och då blottar vi samtidigt en tämligen brutal naivitet om vad kultur olikhet egentligen står för. Värderingslandskap böljar högt som havsytan, den är genom historien rörlig och dynamisk. Ett enda korrekt värderingslandskap, en enda gemensam värdegrund, blir då till ett fruset hav där intoleransen glider fram. Politisk korrekthet bär därför på avgrundsdjup intolerans mot olikhet.

    En annan fråga är hur mycket tolerans ett samhälle förmår uppbära. Vart humanismens gränser går sönder. Alla de konflikter vi ser i världen talar för att marginalerna kan vara mycket små. Något vi i Sverige har mycket svårt att ta till oss av.

    Liked by 5 people

    • Nog skriver:

      Min gräns är överskriden för länge sedan. Hade jag kunnat trycka på en knapp så att alla dessa migranter upphörde att existera, och deras hjälpare med dem, så hade jag inte skrivit detta, min finger hade varit och tryckt knappen i botten. Jag är långt ifrån ensam.

      Liked by 2 people

  30. Lars Holmdahl skriver:

    Flera kommentarer, liksom artikeln, ger uttryck för den svenska sjukan att tro att man kan informera fram ändrat beteende. Det går inte. Istället måste man tvinga fram rätt beteende, varefter förståelsen så småningom inträder. Alltså: förändrat beteende ger förändrat tänkande.

    Vem tvättar migranternas smutstvätt, lagar deras mat, gör inköp, städar? Gör de det själva eller är det någon anställd? Får migranterna fickpengar, telefon, kläder, etc, utan motprestation?

    Alla migranter har naturligtvis en stark längtan efter ett enkelt eget boende och att gå upp tidiga vintermorgnar. Bege sig ut i kylan för att tillbringa dagen på ett dåligt betalt jobb. Sedan inköp, hem och laga mat, tvätta, städa, etc. Alla immigranterna vill naturligtvis försämra sin standard och ta ett ”skitjobb” bara för att uppnå glädjen av att inte ligga någon annan till last. Eller är det inte så? Vill man hellre göra som i landet man kom ifrån; fördriva tiden med att sitta på en uteservering och röka med kompisarna.

    Jag lärde mig tidigt som managementkonsult att ett system bara kan fås att fungera som man vill om människorna i systemet upplever att de uppnår en bättre situation för sig själva om de gör som man säger. Alltså, börja med billigast möjliga mat (tex skolmat) och boende i tält (kunde svenska värnpliktiga så kan den som ”flytt från krig & bomber”). Vill du ha det bättre? OK, här finns ett enkelt jobb. Utför det så får du bo i barack. Vill du få det ännu bättre? Lär dig då svenska, läs svenska böcker och få betalt för varje bok du läser, så kan du köpa din egen mat. Ser du vart jag vill komma?

    Staten har resurser att sätta upp en syfabrik. Det kan ge alla Åres migranter ett jobb. För pengarna de tjänar kan de betala för husrum, mat, kläder, sjukvård, mm, precis som alla vi andra. (En syfabrik konkurrerar så klart med sweatshops i Sydostasien, men har fördelen av närhet till marknaden.)

    Liked by 1 person

  31. Roger skriver:

    ”Hur transfererar vi svensk kultur till våra asylsökare?”

    Hur transfererar asylsökarna muslimska värderingar till dig? Det går inte, eftersom du inte vill bli muslim, eller hur? Samma med dem.

    Om Sverige ska förbli Sverige så måste vi sluta med asylinvandringen, och skicka tillbaks många av de som redan är här.

    Liked by 2 people

  32. JAN BENGTSSON skriver:

    Åres tid som anläggning för det fiiina folket är snart till ända…
    Under säsong krävs välbetalande turister?

    Eller Ni hyr bara ut på sommartid?
    Annars flyr nog klientelet åt annat håll…

    När barerna är torrlagda, av hänsyn till de nyanlända…

    Vem tror det går att få en saftig fläskfilé, schnitzel e kotlett i fortsättningen…

    Vem tror att nyanlända kvinnor ens FÅR ta jobb som att städa rummen,
    även om Arbetsförmedlingen ger generösa bidrag i början?

    Vad händer sen när regeringen slutar att ösa ur Ymnighetshornet?
    Då står kommunens skattebetalare för hela notan!

    När barnens skolresultat drastiskt sjunker,
    med mer stökiga klassrum…

    Du behöver nog ett rejält Lycka till…

    Detta lär ej sluta väl för Er?

    Men Mammons lockelse var väl svår att stå emot?

    Gilla

  33. Ulla L skriver:

    ”Vi är i skarpt läge nu” – nej, det tror jag inte. När majoriteten av svenskarna förstått vidden av den makalösa och oåterkalleliga samhällsförändringen, då kan man tala om skarpt läge. Och den framtiden känns inte bra.

    Skribenten efterfrågar ”tips” på kulturyttringar att lära ut i projektet. Att bli någon annan går inte att lära ut. Det är bara dumt att tro det. Skulle jag bli kines om jag flyttar till Kina och dessutom lär mig kinesisk kultur? Dumheter! Och samma dumhet uppvisar kulturaktivister och andra när man envist hävdar att man kan vara 100% kurd och 100% svensk samtidigt. Det går inte. Men att lära den som inte känner till våra små vardagliga regler, t.ex att i Sverige kommer man i tid, inte går före i kön (även om diverse institutioner börjat rucka på den regeln), hälsar i hand och vad en akutmottagning är till för, är nödvändigt för att samhällslivet ska fungera smidigt för alla. Men att vara svensk (eller kines) är så mycket mer. Jag delar därför till fullo vad Anna Kristina kl.11:27 och andra kommentatorer ovan skriver om det omöjliga i att ”byta kultur”. Det går inte.

    Liked by 1 person

  34. Arne Nestius skriver:

    En ledarskribent på Aftonbladet påstod att ”Ingen föds till att bli kriminell” – och sedan är det ”miljöns” fel. Hon är totalt ute och cyklar. Det är faktiskt så att varje person som blir kriminell är född till detta. Däremot kan man genom att lära det lilla barnet att ”veta hut” och på så sett rädda många av dem att manifestera sin kriminella läggning. Byt mot destruktiv så blir det lättare. Svenska folket fick under perioden 1870 – 1970 lära sig ”att veta hut”. Av infödda svenskar blev allt färre destruktiva under denna period. Om dessa invandrade barn aldrig på individnivå får en mycket strikt och konkret fostran, ja då importerar vi Mellanösterns alla problem hit. Jag känner ett par araber som varit här länge – dom säger:
    ”Fattar inte svenskarna vilken skit dom importerar? När vi lämnade Syrien för 28 år sedan, var det just dom här människorna vi ville komma bort ifrån. Nu importerar Sveriges regering dem hit. Då levde dom på oss genom stölder, korruption och utpressning – nu lever dom på våra skattepengar.”

    Enligt grundtexten ovan så är det tydligen 5 % som ens överväger att deltaga i integreringen. Var för skickas inte resten tillbaka? Dom kan ju inte bli tydligare än vad de är med orsaken till varför dom är här – ”Ni ska försörja mig och ni ska inte försöka ändra på mig.”
    Sedan vill jag också säga: ”Feministisk kultur” Det ställer INTE jag upp på – JÄMLIKHET ställer jag upp på. När araben fattar vad ordet Feministisk kultur betyder, så föraktar han oss för resten av sitt liv – med viss rätt tycker jag.
    Feministisk kultur är exakt lika fel som patriarkalisk arabisk manskultur – fast åt andra hållet.

    Liked by 1 person

  35. Johan Utan Land skriver:

    Singapores tidigare president lär ha sagt att han kan integrera alla kulturer utom den muslimska. Om nu Åre mot förmodan skulle lyckas med detta konststycke är det värt ett nobelpris i fred. Minst. Med detta sagt är det naturligtvis bra att eldsjälarna i Åre försöker göra det bästa av den svåra situation kommunen utan egen förskyllan hamnat i. Lycka till! (inte ironiskt menat)

    Gilla

  36. fabricerad skriver:

    En sak som kan vara viktig att förmedla är att inte försörja sig själv är en skam. Detta vare sig man är man, kvinna eller gubben i månen. Det finns inga ursäkter att inte försörja sig själv om man inte har ett allvarligt funktionshinder. Vidare kan det nog vara fördelaktigt att meddela att de flesta svenskar anser religion vara en privat angelägenhet vilken inte syns eller hörs i det offentliga.

    Gilla

  37. Lizette skriver:

    När det gäller kvinnor från andra länder så reagerar de precis som jag själv gjorde på 80-talet, lämna ifrån mig min bebis till någon annan för att själv jobba på valfri(?) plats.

    Detta var inte ”normalt” och är det fortfarande inte enligt mig. Barn behöver sina föräldrar och främst sin mamma det första året, de första tre åren bör ett barn vara hemma hos sin familj, karriären får komma sedan.

    Liked by 1 person

  38. Eva Danielsson skriver:

    Att på djupet ta till sig en annan kulturs tankemönster är troligtvis svårt om man är i vuxen ålder.
    Men att lära sig vad som gäller och härma detta bör gå bra, förutsatt att viljan till anpassning finns hos den nyanlände.
    Vi måste tro på människans förmåga att lära sig och anpassa sig när det behövs. Detta är faktiskt är definitionen på intelligens.

    Men som mottagarland får vi inte förvirra med en luddig attityd kring om nyanlända verkligen behöver anpassa sig och lära sig. Att vara förnuftigt lat är också intelligent, så om man inte har egna skäl att vilja lära sig något, så måste det vara tydligt att omgivningen kräver det.

    Den curlande sidan av svensk kultur ställer till det som förvirrar både nyanlända och t ex småbarn och skolelever kring om det verkligen behövs egen ansträngning och bemödande eller om man bara kan göra minsta möjliga. Och ändå få det ganska bra så att säga.

    Visst ska vi respektera nyanlända som kapabla människor med kunskaper från sin egen kultur, men vi sviker dem om vi inte slår fast att vi förväntar oss att de lär sig vad som gäller här i olika avseenden och att de ska anpassa sig till vår kultur. Och bli lojala med vårt svenska samhälle.
    Precis som man kan vara lojal med flera olika vänner, så kan man vara lojal med flera kulturer och uppträda socialt anpassat i olika sorts sammanhang.

    Vi måste alltså på alla nivåer och i alla lägen både informera och visa på vad som gäller och kräva anpassning till detta. Det handlar självklart om våra lagar men också om vårt samhällssystem och vår kultur som ett västerländskt demokratiskt, jämställt och sekulärt samhälle.

    Visst kan vi ha förståelse för att det är stora skillnader för en nyanländ som kommer från ett religiöst patriarkaliskt samhälle där familj, släkt och klan styr och bestämmer och individuella uppfattningar inte räknas med.
    Men det får inte hindra att vi begär att de kliver in i vårt individualistiska samhälle där vi räknar med att alla ska få ha sina åsikter och upplevelser och rätt till sitt liv även om man inte alltid bestämmer själv om allting.

    Det finns värderingar på en praktisk konkret nivå, som kan underlätta i vardagen i Sverige för nyanlända, t ex att passa tider, inte vara högljudd, hålla fysiskt avstånd, inte sätta sig bredvid någon på en halvtom buss osv. S k sociala koder.

    Men det viktiga att ta till sig i vår kultur är våra värderingar kring varje individs fri-och rättigheter och skyldigheter och ansvar. Det handlar om att män och kvinnor, liksom pojkar och flickor, ska ha samma rättigheter och möjligheter. Vad gäller allt, att få tillgång till det samhället ger av möjligheter och valmöjligheter. Att som barn få omsorg och trygghet och vägledning och få vara sig själv och tycka och tänka fast föräldrar och lärare bestämmer. Att sedan som myndig få välja själv om allt i livet, utbildning och jobb, religion eller inte (även barn har religionsfrihet), kärlek och sexliv, äktenskap och familj, livsstil och hälsa osv i den ålder då man också får rösträtt och får ansvaret att försörja sig själv.

    Allas lika värde handlar om allas människovärde, rätten till sitt liv och sitt medvetande oavsett ursprung, kön, utseende, sexuell läggning eller andra naturliga olikheter.
    Det är en grundläggande värdering som brukar kallas mänskliga rättigheter och är självklar i vårt samhälle.

    Att vi sedan är olika och olika mycket värda och olika viktiga eller värdefulla i allt är väl också självklart. Det handlar om vårt genetiska arv och vad vi har lärt oss och vilken eller vilka kulturer vi är präglade av. Genetiken kan man oftast inte göra så mycket åt, men vi kan lära oss hela livet och påverkas på olika sätt hela livet. Även detta ingår i vår svenska kultur, dvs synsättet att man kan förändras och lära sig hela livet och ofta kan fortsätta arbeta även i hög ålder.

    Våra sociala roller har förändrats på ett par generationer i Sverige. Både män och kvinnor tar hand om sina små barn, både män och kvinnor tar hand om hushållsarbete och både män och kvinnor arbetar för sin och sin familjs försörjning. Förutom män och kvinnors lika värde i alla sammanhang, så är könsrollerna alltså också mer lika mellan män och kvinnor än förr. Män bestämmer inte över sina fruar och båda bestämmer tillsammans om det mesta kring sina barn, men med hänsyn taget till att barnen också bör ha individuell frihet och få utrymme att tycka och reagera, fast de inte bestämmer.

    Att alltså respektera alla individers lika rättigheter att tänka, känna och tycka, oavsett ålder och kön etc inom en familj eller ute i samhället. Samtidigt som de som har ansvaret måste bestämma vad som ska göras och hur något görs, t ex de vuxna i en familj eller ansvariga yrkespersoner inom olika samhällsverksamheter, t ex i skolan och på arbetplatser och på myndigheter.

    Yttrandefrihet, pressfrihet, religionsfrihet, frihet att bilda föreningar, demonstrationsrätt osv. gäller i Sverige.

    Man ska bli lika behandlad i samhället och inför lagen oavsett vem man är och vad man tycker och tror eller inte tror. Man har däremot inte rätt att säga eller göra vad som helst, en del blir olagligt och en del blir oacceptabelt på ett socialt plan.

    Våldstabu råder! Barnaga och hustrumisshandel och våldtäkt inom äktenskapet är olagligt! Staten har ensamrätt på att utöva våld och tvång och då enligt svenska och internationella lagar.
    Vi lär barn att inte slåss och accepterar inte mobbning och trakasserier. Vi har i Sverige en lång tradition av att diskutera, förhandla och kompromissa både på samhällsnivå, på arbetsplatser och i familjer. I stället för konfrontationer, konflikter och krig. Vi är allmänt konflikträdda och föredrar konsensus och mer lågmälda diskussioner som helst ska leda till en gemensam åsikt. Baksidan av detta ser vi i politikers och massmedias låsning vid att alla borde tycka likadant, som numera på ett osvenskt vis är en av orsakerna till hätska uttalanden och tillmälen mot dem med andra åsikter i framför allt invandringsfrågan.

    (Andra orsaker till hätskheten i debatten och krigföringen mot SD och alternativmedia handlar förstås om makt, att etablissemangets tolkningsföreträde och politiska makt hotas).

    Sverige har varit ett på alla sätt extremt homogent land, så det nya läget med massinvandring och kulturkrockarna det innebär väcker många känslor och åsikter, vilket alltså är ovant för oss att hantera. Rikspolitiker och etablerade media har hittills i a f verkat hoppas på att problemen löser sig av sig själv. Själv tror jag att man på alla nivåer bör ta tag i den laddade frågan om kulturkrockar och integrering via information och krav på anpassning. Förutom en lagom takt och volym på invandring. Man bör naturligtvis inte ta emot fler invandrare än man kan integrera på ett bra sätt, men tyvärr har Sverige gjort detta med råge och hur detta ska bli framöver, vågar jag inte ens riktigt tänka på.

    Förskola och skola borde ändå kunna vara ambassadörer och lotsar till hur det går till att vara förälder här, förutom att utbilda barnen. Tyvärr finns inte den insikten och mandatet inom de verksamheterna och personalen vågar inte ens förvänta sig att barnen ska delta i alla sorts aktiviteter eller äta svenska mat. Ex vis hindrar man småpojkar från att leka med “flickiga” saker och stoppar muslimska föräldrars barn, när de vill smaka leverpastej på smörgåsen. Av missriktad välvilja, som jag ser det. Men personal på förskolor och skolor har, inte ännu i a f, något stöd från sina chefer att behandla barn lika och låta barn själva bestämma vad de vill leka med och själva tacka ja eller nej till vad de vill äta. Som det förstås bör vara i ett fritt land. Konflikträdda chefer och politiker låter barnen ta dilemmat och kulturkrocken i stället för att stå upp för att vår svenska förskole-och skolverksamhet inkl. svensk matsedel gäller för alla barn.

    Vi skulle behöva vara mer stolta över vår svenska kultur och ha lite mer civilkurage och stå upp för vad vi ändå tycker om olika saker, för att kunna hjälpa nyanlända att få klart för sig vad de förväntas anpassa sig till. Och att de förväntas anpassa sig!

    Den individuella friheten att få tänka, tycka och tro eller inte tro och möjligheten att som vuxen göra egna val i allt viktigt så länge det är laglydigt och inte skadar eller förstör för någon annan, är ju det viktigaste vi har att värna om när vi nu får många nya människor som kommer hit från länder präglade av religiöst, politiskt och patriarkaliskt förtryck.
    Vi ska inte acceptera en millimeter av förtryck av kvinnor eller barn här, även om det sker i enlighet med några slags religiösa skrifter! Vi måste bli modigare i att ifrågasätta religioner, ideologier och gamla sedvänjor. Vi måste strunta i att det kan väcka upprördhet och ilska dvs kan bli hotande för männen som av tradition har makt och tolkningsföreträde i många kulturer.

    I Sverige har vi bestämt oss för jämställdhet och jobbar vidare steg för steg på att män och kvinnor ska få samma möjligheter fullt ut, socialt och i samhället. Könsidentitet, den biologiska könstillhörigheten, ska bekräftas och bejakas, men könsrollerna, som ju är en social, kulturellt och tidsbunden, konstruktion, ska inte innebära hinder eller ge olika bedömning eller olika möjligheter.

    Dessa våra “liberala” värderingar är det allra viktigaste att delge nyanlända och att diskutera konkreta exempel på hur detta kan yttra sig i olika frågor och situationer.

    Och, till sist, utsikten att lyckas med integration av muslimer från Afghanistan, Mellanöstern eller Afrika är absolut noll om det handlar om övertygat religiösa muslimer.
    Men de flesta är troligen muslimer av födsel och ohejdad vana och dem kan det finnas hopp om. Det pågående tredje världskriget är ett krig mellan ide’er och varje moderat eller tveksam muslim innebär ett hopp. Islam är för övrigt en politisk ideologi i religiös förklädnad, inget annat.

    Inget annat samhälle är och har varit så människovänligt och blomstrande som det fredliga, demokratiska, sekulära västerländska samhället baserat på vetenskap, marknadsekonomi och individuella fri-och rättigheter. Det är värt att kämpa för varje dag!

    Lycka till i Åre!

    Gilla

  39. Sernuklart skriver:

    ”Det är äkta, inte retoriska, frågor! Vi är i skarpt läge nu och det finns ingen myndighet som ger några svar.”

    Vi behöver verkligen rösta in humana politiker som inte skapar så omänskliga institutioner och effekter.

    Gilla

  40. Petter skriver:

    Råkade stöta på en gammal fotbollskompis för ett par dagar sedan som nämnde att han utöver sitt arbete även är involverad i något slags stöd för nyanlända.
    Han själv har sitt ursprung i mellanöstern men har bott i Sverige i ca 30 år.
    Jag sade att det kanske är enklare att jobba med det i och med att deras kulturer liknar varandra, men så enkelt är det tydligen inte.

    Han berättade att det mest har varit ”huvudvärk” och att han funderar på att sluta. Det är för mycket tjafs och de kräver saker som datorer, telefoner och annat som det inte finns pengar till och de kan bli riktigt jobbiga när man förklarar att de inte kan få vissa saker. Det är svårt att prata med dem och få dem att verkligen förstå att de inte ska bete sig på ett dåligt sätt, de skiter i vad man säger, som han uttryckte det.

    Han avslutade med att säga att hans landsmän har bott i Sverige i 25-30 år och är fortfarande inte integrerade, ja hur ska det då fungera med de som kommer nu och det i en tid där problemen är långt fler och värre i samhället.
    När jag kom till Sverige sade han så var det mycket lugnare och inte så mycket stress, man träffade sina kompisar oftare och man var mindre trött, nu verkar alla vara trötta och på dåligt humör sa han. Vi skrattade åt eländet och sa hej då.

    Så här har vi alltså en man som förstår dessa kulturer och som är rejält pessimistisk över framtiden, ja då behövs inga fler analyser.

    Liked by 3 people

  41. Egon skriver:

    Hej Per!
    Varför inte ta emot 30 000 till?
    Du verkar ha ett framgångsrikt koncept.
    Bor alla av de som ni tog emot kvar i kommunen?
    Åre kan bli Sveriges multi kulti centrum!
    En underbar framgångssaga.

    Gilla

  42. camiry skriver:

    Hej Per!

    Vad jag undrar är vad myndigheterna, som inga svar har att ge, då säger när ni frågar? Enligt vad man hör ska ju SFI kompletteras med undervisning i ”våra värderingar” mm. Jag säger inte att jag tror det kommer fungera, jag undrar bara hur de tänkt sig att det ska fungera. Men de har alltså ingen utarbetad ”läroplan” för detta? Innehållslöst babbel alltså, som vanligt.

    Sen tänker jag att ni kanske bör gå på de utsatta, dvs kvinnorna och de mindre ”radikala” muslimerna. Som Ranstorp beskrev, redan 2007 i sin hånade rapport om Malmö, lever många kvinnor och män under större förtryck här än i sina hemländer, tack vare åsiktskontrollanter mfl. Jag tror inte, som många här tycks göra, att det enbart kommer radikala muslimer hit. Bland ”flyktingarna” finns såväl kristna som muslimer som flyr islamismen. De må vara i minoritet, men de finns.

    Jag tror att där gäller det att rädda det som räddas kan. Dvs, när det inte går att omvända mer radikala, så ska man backa upp och stärka de andra, för att i möjligaste mån bromsa utvecklingen och förhindra vidare spridning.

    Men ni kan så klart inte ta er an detta utan politiskt och lagligt stöd. Det måste utarbetas tuffare lagar, och domstolarna måste börja VÅGA döma därefter. Som jag förstår det har det utarbetats en del nya lagar som dessvärre är verkningslösa eftersom ingen tillämpar dem. Dessutom tycks samhället fortfarande rikta sig främst till männen när familjer kommer hit. Socialen riktar sig till mannen, kontokort skrivs ut på mannen etc. Allt detta måste upphöra för att kvinnan ska känna att hon har samhället på sin sida, eller till och med är en del av samhället. Om hon känner sig bekräftad av samhället kanske hon vågar mer.

    Att tala om för männen att man inte får slå sin hustru är dömt att susa förbi obemärkt, möjligen generera några skratt. Så där tänker jag att ni måste gå på kvinnorna. Ni behöver backa upp kvinnorna genom ”vid första slaget går ni”. Nu handlar det säkert inte om ”första” slaget, men principen gäller.

    Men här är vi ute på svårnavigerade vatten. Jag läste en intressant artikel där kvinnor från Mellanöstern intervjuades, just om den utbredda hustrumisshandeln. Det som förvånade var att de var överens om att detta inte enbart var ett ”muslimskt” problem, det gällde kristna i samma omfattning. Snarare handlade det, enligt dem, om den machokultur som är utbredd i regionen.

    Så här blir det svårt. Vi har ju allemansrätten, vilken som jag ser det även tillämpas inom brottmål som rör våldtäkter. Hur svårt har det inte varit att få fram en lag om krav på medgivande? Utgångspunkten är att alla män i Sverige har rätt till kvinnan så länge hon inte säger nej. Kan hon inte det, pga handikapp eller alkohol, ja då är hennes kropp allemansrätt att bruka. Vi ska heller inte hyckla och mena att kvinnor i Sverige får gå klädda som de vill. Visst, vi blir inte stenade om vi visar lite hud och hår, men, om något händer så dras kvinnans garderob och tidigare relationer genom rättsprocessen för att se om det faktiskt inte var lite grand hennes fel när en man lockades till våldtäkt. Inte kan väl mannen hållas helt ansvarig för sina galopperande hormoner, budskapet ”lilla gumman, inte kan du gå hem en kväll i kort kjol, då måste du förstå att män frestas” är tydligt. Visst, vi ligger långt fram i förhållande till andra kulturer, men att slå sig för bröstet och säga att i Sverige har kvinnan rätt till sin kropp är bara skitsnack och hyckleri. Vi är inte framme ännu. Vilket machomännen i detta forum, som anser att allt barkade åt skogen med kvinnans rösträtt men som nu utger sig för att vara riddare ute att skydda den svenska kvinnan från islamiske mannens förtryck, säkert motsätter sig.

    Men för de nyanlända, vars kultur inte befinner sig 500 år från vår, kanske det där TV-programmet, minns inte vad det hette, om vad som är ok eller ej, kan vara en bra utgångspunkt? Jag berättade en gång för en vän, från anglosaxisk kultur, att man inte frågar eller kollar upp vad folk tjänar i Sverige (vilket ger dagspressens lösnummer en rejäl knuff när svensken legitimt tillåts frossa i dessa siffror). Detta förvånade stort, och samtidigt blev han orolig att han trampat snett när han ovetandes gjort precis detta. Den typen av upplysning handlar inte om att sprida vår kultur, utan mer om att hjälpa de som vill på traven att inte trampa runt i klaveret.

    Rädda de som räddas kan. Lycka till!!!

    Gilla

  43. Gert B. skriver:

    Min första tanke var att artikeln var en testballong skriven av Patrik för att se vilka reaktioner den gav. En googling ger den jobbiga insikten att skribenten finns på riktigt.
    Jag blickar in i ett hopplöshetens töcken. Har all världens naivitet samlats i Sverige?
    Jag vill se ett nytt Miljonprogram. En miljon invandrare ut ur Sverige!.

    Liked by 3 people

  44. akelaslair skriver:

    När jag fortfarande var i karriären i slutet av 90-talet var jag på en föreläsning om management i olika kulturer av Richard D. Lewis. Rekommenderar varmt hans bok When Cultures Collide, ISBN 1-85788-086-2. I kapitlet om Sverige inleder han: ”In the world at large, and especially in the English-speaking world, the Swedes seem to be universally popular. Their clean-cut profile as honest, caring, well-informed, efficient plodders, producing quality goods delivered on time, sits well with their frequestly well-groomed appearance, good sense of dress and (forgive the stereotyping) blond hair and blue eyes. Their English, grammatically proficient, is clean and crisp, like that of Scots who went to Oxford. In society set pieces, at least, they have impeccable manners and say all the right things for the first 15 minutes.

    Författaren beskriver senare i kapitlet vår värdegrund (all-Swedish compilation of their values) som: ”Conscientiousness, honesty, loyalt, tolerance, equality, love of peace, love of nature, cleanliness, kindness, modesty. Idel lovord men konflikträdsla och brist på konkurrens och initiativtagande i grupper nämns senare som typiskt svenska svagheter.

    Vidare pratar han om svenskt beslutsfattande, ledarskap, kvinnans ställning i samhället och vad man bör tänka på i umgänget med svenskar. Beträffande svensk kultur och värderingar tycker jag att han har fångat oss ganska bra.

    Det följande kapitlet behandlar förresten arabvärlden och skillnaderna i tänkesätt mellan denna och västvärlden. Många ögonöppnare där också.

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s