Upplopp i Rinkeby

portratt-dgs-2

Mohamed Omar

Under måndagskvällen utbröt upplopp i den invandrartäta förorten Rinkeby. Polisen utsattes för stenkastning och svarade med kulor. Inte mer än rätt kan man tycka. Det gäller att visa att svensk lag gäller överallt i Sverige. Utan undantag.

Enligt en frilansfotograf som var på plats var det riktigt dåligt: ”Jag har varit med om en del oroligheter här men detta är något extra”, sade han till SVT. ”Det ser ut som en krigszon.”

Det sorgliga är att man låtit förfallet pågå så länge utan att vidta åtgärder. Med en rimlig och ansvarsfull invandringspolitik, det vill säga betydligt mindre volymer, och en integration som var inriktad på assimilering istället för mångkulturell förvirring hade dessa gettoliknande miljöer sannolikt inte uppstått.

Eftersom godhetsvänstern, och godhetshögern, hela tiden har förnekat problemen och beskyllt de som påtalar dem för rasism har problemen tillåtits växa. Liberalen Mauricio Rojas var ute redan 2005 och varnade för förortskravaller. Då blev han kallad för rasist.

Det var tolv år sedan. Vi befinner oss nu i ett läge där delar av Sverige, vissa invandrartäta stadsdelar, håller på att glida iväg från den svenska kulturella gemenskapen. ”När får vi vårt första svenska förortskalifat?” undrade Maria Rashidi, ordförande i Kvinnors Rätt i en debattartikel i Göteborgs-Posten i juni 2015.

”Jag som har rymt från det religiösa tyranniet i Iran”, skrev hon, ”ser förskräckt på hur det i jämställdhetens bästa land samma typ av fundamentalism växer sig allt starkare och jag vet inte vart jag skall ta vägen nu ännu en gång.”

Kvällen den 24 augusti 2015 sände Aktuellt ett reportage från Rinkeby. En reporter var på besök i sällskap med den somaliska ex-muslimen Mona Walter. De blev ivägjagade och av ett gäng aggressiva ungdomar skrek ”Det här är inte Sverige!” och ”Hora!”

Det här är inte Sverige, skrek de. På ett sätt hade de rätt. I Sverige får man byta religion. Man får lämna islam och bli kristen. Sharia ska inte gälla. I Sverige får man, till skillnad från hur det är i islamiska stater, kritisera islam. Men i Rinkeby blir man alltså bortjagad av en shariamobb.

Och det ser inte ut att bli bättre. Den svenska regeringen och våra medier, gammelmedia, vill fortfarande inte tala klarspråk om vad som händer. Samhället håller på att gå sönder. När Örebropolisen Peter Springare tog bladet från munnen och sa som det är, att bråkstakarna för det mesta heter Muhammed och Ali, ville man inte lyssna. Eliten har det tryggt i sina helsvenska villaidyller.

Jag, liksom Peter Springare, vet dock hur det är. Jag var muslim i många år och jag bodde i Gottsunda, en invandrartät förort utanför Uppsala, och har sett upplopp på nära håll. Jag har sett angrepp på polisen och brinnande bilar från mitt fönster. Varför är det viktigt att jag varit muslim? Vad har islam med detta att göra?

Jo, i moskéerna som jag varit i får unga muslimer lära sig att den riktiga lagen, den som förtjänar respekt, är islamisk lag. Svensk lag är de otrognas påhittade lag och man följer den bara för att man måste.

Imamerna uppmanar inte unga muslimer att begå brott eller hata polisen. Nej, men inpräntar en attityd hos dem att svensk lag inte är lika mycket värd som islamisk lag. Detta minskar självklart respekten för både svensk lag och de som är satta att upprätthålla den.

I moskéerna lär man sig också att alla muslimer är bröder och att denna gemenskap, på arabiska umman, är viktigare än nationell tillhörighet. Det gör att en rättrogen muslim med svenskt medborgarskap kan känna större samhörighet med en utländsk muslim än med en annan svensk medborgare.

Värstingarna som bråkar i förorterna, både i Rinkeby och i Gottsunda, är oftast inte särskilt religiösa. De slarvar med sina böner, har flickvänner och dricker sprit. Men min erfarenhet är att de flesta ändå är troende muslimer. De har islamiska ideal.

Den holländske sociologen Ruud Koopmans undersökte i en studie från 2013 attityderna hos självidentifierade muslimer från Turkiet och Marocko i Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Belgien, Österrike och Sverige. 43 procent av de svenska muslimerna tycker att muslimer borde återvända till islams rötter, 67 procent tycker att det bara finns en tolkning av islam och hela 52 procent anser att det är viktigare att följa islamiska lagar än lagarna i Sverige.

För att vända den negativa utvecklingen bör vi införa asylstopp. Förorterna ska inte fyllas på med fler invandrare. Vi kan hjälpa fler flyktingar för mindre pengar i närområdet.

Därefter bör vi avskaffa mångkulturen och införa en ny, bestämd assimilationspolitik. Målet ska vara att det svenska medborgarskapet ska vara mer än ett papper. Inga mer bidrag till etniska föreningar och ingen mer hemspråksundervisning.

Det finns flera saker man kan göra för att främja assimilering. Elever bör till exempel förbjudas att använda andra språk än svenska, och de språk man studerar, på skolområdet. Just nu har vi barn som växer upp här utan att kunna god svenska. Så långt det är möjligt bör man även förhindra att elever med annat förstaspråk än svenska blir fler än, låt oss säga en femtedel, i varje klass.

Islam kan inte heller behandlas på samma sätt som kristendomen. Vårt land har varit kristet i tusen år och denna erfarenhet har gjort oss till de vi är. Våra värderingar och högtider. Det är inte samma sak att smälla upp en moské mitt i Borlänge som att bygga en kyrka. Sverige har liksom andra nationer en identitet som vi ska värna om. Det är dags att vi erkänner det.

Värstingarna i Rinkeby vet om det. Annars hade de inte ropat ”Det här är inte Sverige!”

56 thoughts on “Upplopp i Rinkeby

    • Johan Löfgren skriver:

      Ja, varför svarar inte exempelvis Löfven med att det här visst är Sverige. Jag blir nog aldrig klok på regeringens passivitet. Eller ser sig inte Löfven som statsminister över Rinkeby längre? Har det mångkulturella segrat här och tagit lagen i egna händer? Löfven måste ge ett svar, för vi är många som undrar nu.

      Gilla

  1. Agneta Berglöw skriver:

    Dags att vi erkänner o pratar om detta utanför köksbordet.. Det har vi försökt framföra hela tiden.Genom historien har religionskrig varit den främsta orsaken till utbrott av krig.
    Ponera att jag tog med mig Hedareds stavkyrka o monterade upp den i Mena området.den skulle vara nedbrunnen på 10 sekunder.
    Kommer aldrig att acceptera detta våld,denna förnedring av Sverige.Varför skall vi som visade sig bli 2010-talets fattigpensionärer inte ha gratis mediciner,gratis tandvård/sjukvård?

    Liked by 1 person

  2. Ulf H skriver:

    Jag tror att det som sker är bara början. Det kommer att bli värre.
    Enda möjligheten ur denna absurda situation är att media och etablissemanget inte längre mörklägger verkligheten – för sig själva och allmänheten.
    En sanningskommision skulle vara en första början.

    Gilla

  3. ericr45 skriver:

    Du har nu i närtid kommit med två krönikor där nog ingen egentligen hade kunnat skrivas av en svensk skribent utanför ”hatmedia”.
    Kunnat och kunnat, det nog mer en fråga om att våga trotsa åsiktkorridoren som fått nytt liv iom Trumps klantighet och kanske ovilja(?) att lyssna på sina rådgivare.
    Det nya i debatten är ju frågan om ”fake news”och skillnaden mellan ”fake”, halvsanningar till rena lögner och liknande är flytande och en nu tacksam metod för vänstern att använda i media.
    Men relativism fungerar förstås alltid
    Läs om landbygden:
    http://www.expressen.se/kultur/min-barndoms-by-var-varre-an-en-no-go-zon/
    En relativisering av bonngrabbars liv som saknar sin like och en beskrivning jag inte på något sätt känner ingen.
    Möjligen lite fylla, kanske lite mer än ”lite” hos en del..
    De brände iaf inte några bilar likt vid gårdagens ”incident” i Rinkeby.
    Nämnde Koopmans studie har sin likhet i t ex UK, studier visar ungefär samma siffror beträffande åsikterna om islam i samhället.
    I eller vid sidan om?

    En bra krönika är det under alla omständigheter! Ser fram emot nästa, krönika alltså, inte upplopp.

    Gilla

  4. Lasse Forss skriver:

    President Trump anförde Peter Springares uttalanden som bevis på oroligheter på grund av för stor invandring och för få resurser. Stefan Löfven säger att Sverige är ett lugnt och fridfullt land. Och media håller i stort sett med.
    Peter Springare försöker med sina nödrop få ansvariga att vakna. Ansvarig Löfven ser inget problem. Hoppas att uttalanden från Trump, och Springare kan väcka de sovande.

    Gilla

  5. Rutger skriver:

    Mohamed Omar skriver: ”Jo, i moskéerna som jag varit i får unga muslimer lära sig att den riktiga lagen, den som förtjänar respekt, är islamisk lag. Svensk lag är de otrognas påhittade lag och man följer den bara för att man måste.”
    Varför är det så? Islam är inte bara en religion. Liksom den primitiva judendomen i Gamla Testamentet utvecklades islam till ett samhällsystem som anser sig vara överlägset alla andra samhällssystem och som har Guds påbud att dominera andra samhällsystem. Detta med att islam utvecklades till ett samhällsystem har folk inte fattat tyvärr och skulden får läggas på den svenska skolan och dess naiva religionsundervisning.

    I Mecka startade islam som en religion i den betydelsen att den visar på till vem man ska be och hur man ska be osv men i Medina utvecklades islam till ett samhällssystem.

    Ett samhällssystem kännetecknas av lagar som reglerar förhållandet mellan människor och förhållandet till de styrande. Det har lagar som reglerar ekonomi, skatter osv. Islam har sin lagsamling som heter sharia som reglerar det muslimska samhällssystemet.

    Moskéerna i Sverige har till främsta syfte att se till att muslimerna håller sig till sitt samhällssystem och följer dess lagar som de anser vara överlägsna våra lagar även om de finns i ett land med ett annat samhällssystem. Moskébyggena stöds av muslimska länder som Saudiarabien som har islam som ett fullständigt och heltäckande samhällssystem och som vill att detta islamska samhällssystem sprids vidare till andra länder. Moskéerna är därmed också politiska institutioner som propagerar för det islamiska samhällssystemet med dess sharialagar.

    Politiker måste förstå att Sharia, det islamiska rikets lag är en konkurrent till Sveriges Rikes lag.

    Liked by 2 people

  6. Svenne skriver:

    Tack för att du skriver precis det som väldigt många naiva svenskar behöver läsa!
    Brukar läsa dina artiklar, du skulle verkligen platsa som politiker.

    Gilla

  7. Magnus Ström skriver:

    Det hela är mycket roande(ja, egentligen inte, det är bara tragiskt) Statsministern som är förvånad över Trumps utspel. UD som vill veta varför ”felaktig” information sprids om Sverige. Carl Bildt som undrar om Trump rökt på. Fox news(även 60 minutes har varit där och råkat ut för samma sak) som anklagas för att åstadkomma fake news mha klippta intervjuer. Peter Springare som man försöker komma åt med hets mot folkgrupp. Sen går det två dagar och det skjuts verkanseld i Rinkeby. Bilar brinner, Affärer plundras. Upplopp. Misshandel av fotografer. Länge har jag sagt att det går inte att hålla på med grillning av halalkorv, kafferep och dialogpoliser. Jag fick rätt och många med mig. Jag kan tala om vad som kommer härnäst. Vi kommer att få se polispatruller(eller militär, privata styrkor eller annat) som patrullerar med automatvapen i de här områdena,

    Tycker ett citat från Johan Westerholms ledarsidorna.se passar bra. Detta efter ett besök i Libanon och de råd som gavs därifrån om vad som kommer att behövas: ”I Libanon löste de till slut situationen i Beirut att gå in i hus efter hus i de områden de tappat kontroll över och “rensa” uppifrån och ned. Skjut först, fråga sedan. Där metoden var hellre först gripa och fälla än att fria. Bura in först, bevisa eventuell oskuld sedan. Eller så gör vi som vi gjort hitintills.”

    Liked by 1 person

  8. Sofie skriver:

    Håller med dig i det du säger Omar.
    Gränserna måste stängas och man måste diskutera problemen på allvar för att, förhoppningsvis kunna göra något åt dem. Assimilering, bli en del av samhället med en gemensam svensk grund är nödvändig för att samhället skall fungera.

    Tror att problemet är att eliten, ja även den största delen av svenska befolkningen, lever i sina idylliska villasamhällen. De kan fortsätta tro på ” allas lika värde” och leva i sin bubbla för de möter inte mångkulturen som den ser ut i Tensta/Rinkeby.

    Jag har arbetat i ett mångkulturellt område inom vården i många år och arbetar nu i ett ” villaområde” där svenska medelklassen bor. Skillnaden är stor!

    Liked by 4 people

    • Bengt Svensson skriver:

      Vi behöver inte invandrare med dålig impulskontroll för att veta vad som skall göras. Jag vill inte ha denne man här heller, jag uppskattar mycket av Sjunneson men vänsterspöket lever än.

      !!!!

      Gilla

  9. JL skriver:

    Bra skrivet igen. Koopmans studie borde ALLA läsa.

    Den är dock inte helt färsk längre.
    Från 2013, inte 2015.

    Förhoppningvis kommer det flera liknande studier specifika för Sverige, så problembeskrivning blir mindre ombestridd och allmänt accepterad.

    Blir alltid lika trött när jag hör politikerna tala om ”den stora majoriteten moderata muslimer” och att det endast är ”en liten minoritet som har extrema värderingar”. Finns NOLL stöd för detta påstående, men gott om stöd för det omvända, bla PEW research.

    Det är INTE en liten minoritet som har värderingar som är extrema i en sekulär demokrati.

    Liked by 2 people

  10. camiry skriver:

    Riktigt bra, tack! Det ger trygghet att läsa dina artiklar, alltså att de finns de med erfarenhet som vågar tala om hur det är, på riktigt.

    Håller dessutom med fullständigt i det med hemspråksundrvisning, det är ett ofog som skulle raderats för många år sedan. Vansinne slänga pengar på sådant istället för att satsa motsvarande kronor, med ofta kanske samma personer, på att ge dem en möjlighet att komma in i samhället. Om de vill in. Vill de inte får de gå.

    Det med bidrag till etniska föreningar kommer troligtvis öka. Jag har tidigare uppmuntrat och gör det igen, folk att läsa under insynsverige.se. Där publiceras protokoll från ett antal kommunfullmäktige. Där ser man svart på vitt vad som sker. Inte kul. I Stockholm vill man satsa på ett ”Socialt hållbart Stockholm”. Detta är dock ett hyckleriprojekt av gigantiska mått. Det finns ingenting hållbart i deras planer. Men just en slutsats som ”de oberoende forskarna” kommit fram till är att det inte alltid är positivt med lika barn leka bäst. Ex kritiserar de Svenssons idrottsföreningar som inte skapar bryggor mellan etniciteter. Så, de som istället ägnar sig åt detta brobygge, i alla fall i sin ansökan, kommer få kommunala bidrag framgent.

    Ren chansning, men troligen skulle en invandrare som börjar i någon svensson-fotbollsförening ha större chans att komma in i samhället än de som är aktiva i ex SEUKI, där somalier träffas varje sommar och spelar fotboll i Rinkeby. I ansökan frossar man i multikultiktiviteter. Man ska träffa somalier från hela världen, spela somalisk musik, laga somalisk mat etc. Man vill nu även satsa på att få in fler tjejer. Yeah right. Bidrag får de, integrerade blir de nog inte.

    Liked by 1 person

    • Hedvig skriver:

      @ camiry 21 februari, 2017 kl 13:32

      Tack för att du tipsade om insynsverige.se! En matnyttig sajt som jag inte kände till tidigare.

      Trots att vi kunnat ta del av Tino Sanandajis nyutkomna faktaspäckade bok om den svenska migrations- och integrationspolitiken ”Massutmaning”, fortsätter den offentliga förnekelsen av de slutsatser som TS redogör för i boken.

      https://www.svd.se/bibliotek-ska-inte-censurera/om/ledare

      Gilla

    • Elöd Szanto skriver:

      Det är inte hemspråksundervisningen som är provlemet.
      Problemet är att svenskan är andra språk i många skolor.
      Det är helt enkelt de orimliga volymerna vi talar om.
      Det går inte varken att integrera eller assimilera sådana massor som kommer från helt främmande kulturet.
      Resten är bara skitsnack.

      Gilla

  11. Martin Jansson skriver:

    Mycket bra sammanfattat. Det enda jag inte riktigt håller med om är förbud mot andra språk i skolan. Inte så att jag vill att man ska prata andra språk i skolan. Jag tror bara att det blir svårt att efterleva och kontrollera att ett sådant förbud respekteras. Sen finns det en konfliktmekanism inneboende i ett förbud som gör det svårt att bryta de mångkulturella barriärerna där förbudet istället kan få motsatt effekt. Då är det bättre att i ett första steg avskaffa modersmålsundervisningen, tolkstöd, etc. Jag tror också att man behöver på något sätt skapa mötesplatser i dessa områden där svenska språket, svensk historia och svensk kultur utgör en självklar utgångspunkt. Men viktigast av allt är att skolan ställer om från ett mångkulturellt perspektiv i hur man skapar relationer med elever och lärare till ett monokulturellt. Jag tänker här närmast på lärarinnan i dokumentärfilmen ”Hej svensk!”.

    Gilla

  12. Carl G. skriver:

    Nu tycker jag att debatten bör nyanseras så allt inte handlar om religion. De upplopp som syns i invandrarförorterna i Sverige, Frankrike, Belgien beror inte på Islam eller att upprorsmakarna är muslimer. Utan på nedärvda kollektiva erfarenheter såsom kusingiftermål, inavel, hederskultur, stamfejder, klantänkande osv – alltså nedärvt kulturellt och biologiskt arv som gör vilken människa som helst helt fucked up. Invandrarna kommer från olika länder. Det är där som svaret finns på deras sätt att vara – inte i religionen Islam.

    Klanbrottsligheten i Södertälje har ju redan bevisat att kristna från Syrien kan vara tusen gånger mer kriminellt belastade än muslimer. I Södertälje frodas också bilbränder, hederskultur och systemhotande ekonomisk brottslighet mot välfärdssystemen. Förövarna i Södertälje är inte muslimer, utan kristna invandrare.

    Det som Islam kan skyllas för – eller snarare de muslimska församlingarna – är att moskéerna fungerar som sambandscentraler för att koordinera attacker mot den svenska rättsapparaten. Husbykravallerna spreds från Husby till orter runt om i landet där det fanns muslimska församlingar. Men grundkomponenten till upploppen handlar om det kollektiva nedärvda erfarenheter som sätter avtryck på invandrarna sätt att uppföra sig. Sen organiseras allting från moskéerna. Eller fritidsgårdarna. Vad vet jag?!?

    I Frankrike har upploppen eskalerat till att bli en form av raskrig där oskyldiga fransoser attackeras i det offentliga rummet pga deras europeiska härkomst. Det är också nånting som bör lyftas upp till ytan. Frågan som bör ställas för att nyansera debatten är:

    Vilket kollektivt arv bär upprorsmakarna på som sätter avtryck i deras beteenden?

    Svaret på den frågan kommer inte bli religionen Islam. Inte heller socioekonomiska bortförklaringar – vars förklaringsmodell inte inrymmer begrepp som inavel, klankultur och andra avarter. Utan nåt helt annat.

    Liked by 1 person

    • Varje repatriering är en värdefull investering för Sveriges framtid skriver:

      Studera islam och du märker att den så kallade religionen islam om inte förstärker, så har den i alla fall litet eller inget som minskar sådant ofog som du beskriver.

      Det finns inom islam ingen universell gyllene regel om att behandla andra som man själv vill behandlad, det finns ingen regel om att vända andra kinden till och minska vendettor och våldsspiraler, tvärtom. I så fall hade Mellanöstern sedan över tusen år sett helt annorlunda ut och varit betydligt mer civiliserat.

      Vendettor är bland annat kända från Sicilien, så det finns även inom kristen kultur, invänder någon? Kolla då den historiska bakgrunden. Vilken kultur behärskade Sicilien under flera sekler på medeltiden? Jo, just det, den muslimska.

      Mycket talar för att det därutöver finns en genetisk komponent, som jag antar du antyder. Senare tiders forskning och undersökningar om intelligenskvot hos ett lands invånare och dess förmåga att upprätthålla en demokrati med självständigt tänkande medborgare och väljare med gott omdöme, ger vid handen att om IQ-snittet ligger under 90, kommer demokratin att kollapsa. Det är ett mycket känsligt ämne, tyvärr, och det finns de som gör gällande att hela Västerlandet kommer att gå under pga vår oförmåga att tala högt om detta och därför söker med ljus och lykta efter alla möjliga andra (bort)förklaringar till varför integrationen och demokratins långsiktiga fortlevnad är omöjlig med massinvandring från vissa länder.

      Vår västerländska kristna ödmjukhet och omtanke om nästan riskerar, med massinvasion av kulturer som inte har några sådana ledstjärnor, bli vår undergång.

      Gilla

    • Svarta hammaren skriver:

      Du har i stort sett helt fel om islam, visst så är islam bara ännu ett utryck för dessa dysfunktionella kulturer, men islam ger en ideologisk möjlighet att samla dessa klaner så att de utgör ett långt värre hot än nu, precis som vi set i mellanöstern. Det är islam som gör att klaner kan överbrygga sina skiljaktigheter och gå samman och sprida sin ondska över hela regioner. Samma mekanismer börjar nu aktiveras allt mer i Sverige.

      Så visst kan vi peka på klankultur och allmänt barbari från mellanöstern och Afrika hela vägen upp till forna Jugoslavien, men det är islam som är det stora hotet framåt eftersom det samlar alla dessa dåliga krafter i en gryta. Vi kan peka på dessa människors genetiska arv om detta är fruktbart men underskatta inte islam, det är en religion skapad just för att ena klanerna mot en större fiende, nämligen oss.

      Liked by 1 person

    • Hedvig skriver:

      @ Carl G. 21 februari, 2017 kl 14:01

      Självklart handlar det om den enormt stora migrationen på kort tid från flera olika förmoderna och patriarkala stam- och klansamhällen. En mindre del kommer från ortodoxt kristna grupper, det är sant, men en majoritet av migranterna har muslimsk bakgrund. Och ortodox och moderat muslimsk tro förvärrar ytterligare möjligheterna till förståelse och samverkan med det svenska samhället.

      http://kvartal.se/artiklar/utan-forstaelse

      Gilla

  13. Hortensia skriver:

    Riskpolischef Halvdan Eliasson, som uppenbarligen är helt fel ”man” på fel post, måste rimligtvis kunna sparkas även om han är (en sedan Säpo-tiden ovanligt välinformerad?) socialdemokrat. Floskelminister Åtfanders Ynkeman och osynlighetsminister Mållgan Johansson borde tvingas ”ta ansvar” på riktigt – och göra honom sällskap ut i den svenska februarikylan.

    http://www.gp.se/ledare/n%C3%A4r-bilbr%C3%A4nder-normaliseras-1.4166705

    http://www.friatider.se/h-r-l-xas-epressens-pk-journalist-upp-i-fox-news

    Gilla

    • Hortensia skriver:

      Hoppsan, enligt Dag Öhrholms smilbandsmotionerande ”Rinkebysaga”, som utgör del 138 från hans ”Landet jag inte känner igen”, har de politiskt ansvariga herrarna redan, självmant, tagit limousinen ut i den svenska februarikylan. Där ser man(nen)…. 😀

      http://www.ohrlund.se/blogg/?p=3613

      Gilla

  14. Svarta hammaren skriver:

    Det är i detta ljus man skall se president Trumps utspel. Har han fel? Svar nej. Vi kan även se att svensk polis som styrs av kvinnliga principer blir tvungna att skjuta skarpt. Man måste återvinna nyanserna i våldsanvändningen. Det polisen istället skulle göra det är att i stadsdel efter stadsdel gå in med vattenkanoner, tårgas, gummikulor och batonger och endast om detta misslyckas skjuta skarpt. Vi behöver internationell militär expertis för att hantera detta. Kan FN skicka fredsbevarande styrkor?

    En person är kanske lite klokare idag även om han inte vet det själv än, det är nog DNs fotograf.

    Gilla

  15. Hexe skriver:

    Regering förstod inte vad Trump menade med sitt uttalande om Sverige. Vårt public service förstod inte heller vad han menade. En företrädare för (S ) sa i TV att det finns ingen grund för Trumps påstående.

    USA informerar

    Våra media och politiker får vända sig till USA för att få veta hur det står till i landet. Så har Sveriges makthavare fjärmat sig från verkligheten.

    De vill ge sken av att Sverige är ett land utan utanförskapsområden. Utan kraftigt ökade våldtäkter, mord, barnäktenskap, tvångsgiften, stenkastningar och dagliga bilbränder.

    Att svensk media mörkar nackdelar och inte redovisar flyktingpolitikens kostnader har luttrade svenskar i någon mån vant sig vid.

    Värre är att de inte kan ge exempel på berikande fördelar som de ofta talar om. Inget enda exempel, utom att några arbetar, men det är ingen kulturberikning. Det är en självklarhet, som invandrare till stor del inte lever upp till.

    Trump dissekeras

    Nyhetssändningar tar upp Trumps uttalande gång på gång och kallar det populistiskt. De försöker hänga upp sig på exakt vilken händelse Trump avsåg, istället att se till helheten av problem som den extrema politiken dragit på landet.

    Hur gör svensk media och politiker då de uttalar sig om problem i andra länder?

    Är de alltid precisa och aldrig översiktligt svepande?

    Regeringen blundar, men censurerar

    Vår regering vill informera den amerikanska om hur fin flyktingpolitiken är. Amerikanerna har nog inte ifrågasatt hur bra politiken är för invandrare, utan visat på problem som politiken medfört för svenskarna.

    På den punkten är andra länders politiker och media bättre upplysta än Sveriges. Till skillnad från svenska media berättar de om verkligheten.

    Här är de senaste dagarnas skörd bland rubriker som undgått svenska politiker:

    – Sydsvenskan ”Malmö farligast i Norden – men inte ”Sveriges Chicago”

    – Avpixlat ”Minst 30-35 bilar brann under natten mot söndag.

    – GP /ledare/ Teodorescu ”Censur hör inte hemma i biblioteken.”

    I Sverige är det inte bara bibliotek som censurerar och förvränger. Det gör public service och flertalet äldre media också.

    http://word.harrietsblogg.se/

    Gilla

  16. Vimsan skriver:

    Om det finns så många ”fredliga muslimer”, varför ser man inte dessa skriva liknande inlägg?
    De säger sig vara trötta på att blandas ihop med de extrema. Gör något då! Gå samman överallt och visa vad ni är kapabla till! Visa hur ett föredömligt och välfungerande fredligt muslimskt samhälle ser ut! Se till att föräldrar håller ordning på sina ungdomar.

    Om ni vill ändra omvärldens bild, SÄTT IGÅNG!!!

    Liked by 2 people

  17. KristinaF. skriver:

    Kanske bra att en Dn fotograf råkat illa ut. Då kanske tidningen förstår hur det ser ut på vissa håll. Jag undrar vad som blir ”the tipping Point”. Trodde det skulle bli när en polisbil sprängdes i Täby, men det kanske krävs mer för att alla ska inse allvaret. Men det kommer att hända, tyvärr.

    Gilla

  18. uppstigersolen skriver:

    När man hör de skötsamma människorna i Rinkeby (ja de finns) undra varför polisen stod en kilometer ifrån Rinkeby och väntade i tre timmar innan de gick in för att avstyra kravallerna så blir man förvånad. Dels att polisen inte ingriper i tid, dels att människorna som vill värna sin hemmiljö, sina barn, sin bil, sin butik inte får hjälp. Då känner de också att ”det här är inte Sverige”. Anders Ynkeman tyckte att det var OK att skjuta verkanseld. Tyvärr verkar det inte ha gjort någon verkan. Strax är det upplopp igen. Arma Sverige.

    Gilla

    • Hedvig skriver:

      @ uppstigersolen 21 februari, 2017 kl 16:25

      Ja, varför polisen väntade i tre timmar på att ingripa är en gåta, som väldigt många avkräver polisen ett svar av?
      Som en intervjuad oförstående boende i Rinkeby sade till SR Studio Ett i eftermiddags, förstod han inte varför polisen låter de kriminella slå in butiksfönster, förstöra affärerna i centrum, så att de boende inte längre kan handla där. Polisen bidrar ju på det sättet till att ytterligare försämra situationen i Rinkeby.
      Varför måste vi fråga främst ansvarig minister Anders Ygeman?

      Gilla

      • Avon Barksdale skriver:

        …och igår kväll meddelade public service nyheter som förväntat att: ”Antal gripna personer efter upploppet: noll (0)”. Nån som är förvånad?

        Ska det vara så j-a svårt att köra in med en insatsstyrka och omringa en grupp och bussa iväg dem till stationen? Alla, verkligen _alla_, andra länders poliskårer klarar av att utföra sådant. Utom Sveriges. Snacka om att bli internationellt åtlöje. Nu när vi mer än på länge borde försöka signalera till omvärlden att vi kan och vill försvara oss. Något är sjukt. Försvarsvilja saknas. Jag blir mer och mer övertygad om att det är en, om än långsam, samhällskollaps vi ser.

        Liked by 1 person

    • Anders F skriver:

      De inväntade förstärkningar. Det här är inte några ölstinna fotbollsanhängare som gapar, det är primitiva samhällshatare som saknar spärrar.
      Vad trodde du? Vill du bli skadad på jobbet?

      Gilla

  19. oppti skriver:

    Man kan undra om Rinkebybuset är Trumps förtrupper i Sverige.
    SD kommer att få en lätt valrörelse.
    Det krävs bara lite uppbackning från soffpolitiker i SVT som påpekar att detta inte är ett problem i 99% av alla områden och att BNP går fint.

    Gilla

  20. Ivar L skriver:

    Jag håller med om att hemspråksundervisning bör avskaffas. Om man vill bevara sitt ursprungslands traditioner får man göra det på fritiden.

    Däremot tycker jag kravet på att enbart tala svenska i skolan endast skall gälla på lektionerna. Vi vill inte upprepa vad vi gjorde mot samerna. Alla har rätt till sin identitet, även om den är destruktiv, det viktiga är att visa att i det offentliga samhället och arbetslivet är det svenska språket och svenska värderingar som gäller. Passar det inte finns en hel arabvärld att bo i, t.ex.

    Gilla

  21. Parvus skriver:

    Hemspråksundervisningen är ett arv från den tid då svenskarna trodde att flyktingar skulle stanna en kort tid i Sverige och sedan återvända hem för att bygga ett socialdemokratiskt hemland.
    Nu blev det inte så. Alltså måste man hitta på ett nytt sätt att motivera miljonrullningen kring hemspråksundervisningen. Det blev att ”man lär sig svenska bättre om man först lär sig sitt hemspråk”.
    Visst, om man vill skapa etniska och språkliga enklaver i Sverige så är ju hemspråksundervisningen alldeles förträfflig.
    Arma Sverige.

    Liked by 2 people

  22. askenyggdrasil skriver:

    Det verkar som om aggressiviteten blommat ut som aldrig förr och det bara fortsätter. Har vissa personer blivit helt galna? Man blir både ledsen och skitförbannad läser om vilka vidriga brott som begås. Varifrån kommer dessa skadade män (grobianer)? De borde verkligen undersökas, då det är något väsentligt som fattas dem. Är det underlägsenhetskänslor som gör att vissa tar till våld och oförskämdheter gentemot sina medmänniskor? Hatet ute i verkligheten har verkligen fått ett ansikte och man kan tydligen vräka ur sig vad som helst och begå vilket våld som helst utan att någon försöker stoppa tilltaget. Det verkar tyvärr finnas personer som inte har några som helst känslor för andras lidande, en total brist på empati. Det är en samling navelskådande, självbespeglande patologiska narcissister i avsaknad av stil och då menar jag inre stil. Varifrån kommer alla dessa totalt hämningslösa individer? De verkar ju inte ha fått någon som helst riktning (eller uppfostran) i livet utan tror att de kan bete sig hur som helst. Är det något fel på deras IQ? Någon borde ta reda på var den här ohämmade aggressiviteten kommer ifrån. Vissa har tydligen inga gränser och civilisationsfernissan sitter mycket löst hos vissa personer och vissa har ingen alls. Var finns respekten för andra människor, i dagens samhälle verkar den svaja rejält. Har alla gränser för vad det är att vara människa suddats ut eller vad är det frågan om?
    Det verkar finnas totalt ohämmade individer som just nu tycks poppa upp överallt. Vissa män borde skaffa sig COGLIONI och bli och bete sig som riktiga män. Vi behöver lite mer ryggrad och courage för att säga ifrån, det är inte läge att knyta näven i byxficka utan istället skrika rakt ut att nu är det nog. BASTA!

    Gilla

    • Varje repatriering är en värdefull investering för Sveriges framtid skriver:

      Askenyggdrasil, antingen är du ett troll eller så bör ditt inlägg få pris som dagens mest yrvakna.

      ”Varifrån kommer dessa skadade män (grobianer)?” ”Varifrån kommer alla dessa totalt hämningslösa individer?” ”Någon borde ta reda på var den här ohämmade aggressiviteten kommer ifrån. Vissa har tydligen inga gränser och civilisationsfernissan sitter mycket löst hos vissa personer och vissa har ingen alls.” ”Det verkar finnas totalt ohämmade individer som just nu tycks poppa upp överallt.”

      Du ser inte något mönster med att det plötsligt blir stenkastning mot polis och upplopp i Sverige precis som det är regelbundet i de hemländer varifrån det på kort tid kommit hundratusentals individer? Om man tar emot hundratusentals från jordens mest dysfunktionella och våldsbenägna kulturer med tusenåriga krig och konflikter, så uppstår det liknande även här, är det uppseendeväckande? Att om man släpper in hundratusentals, om inte över miljonen, från Mellanöstern så blir det Mellanöstern även här? Vem blir förvånad?

      Liked by 2 people

      • askenyggdrasil skriver:

        Hur har du det med din egen aggressivitet?
        Det jag har skrivit är mer allmänt hållet (om det är tillåtet?) ur psykologisk synvinkel och handlar inte specifikt om Rinkeby eller invandringen.
        Du bör lära dig inferera och inte läsa allt bokstavligt, men det kanske är svårt?
        Läs, Professor Emeritus Martin Daly (psychlogy) vid McMaster University, Canada.
        http://www.martindaly.ca/publications.html, pdf-fil sök efter år 1985. En bland många andra som skrivit om problematiken.

        Gilla

      • Varje repatriering är en värdefull investering för Sveriges framtid skriver:

        Askenyggdrasil 22 feb 13:05

        När dina kommentarer är så allmänt hållna blir frågan i vilken mån de har relevans för ämnet, därav mitt inlägg.

        Gilla

      • askenyggdrasil skriver:

        Varje repatriering är…
        Tvärsäkerhet (svart eller vitt) och statiskt tänkande utvecklar inte individer och samhälle. Funderingar, frågor, reflekterande och ifrågasättande är utvecklande och berikande. Det gör att individer och samhället växer och utvecklas.

        Gilla

  23. unattested skriver:

    Eftersom godhetsvänstern, och godhetshögern, hela tiden har förnekat problemen och beskyllt de som påtalar dem för rasism har problemen tillåtits växa. Liberalen Mauricio Rojas var ute redan 2005 och varnade för förortskravaller. Då blev han kallad för rasist.

    Yes Yes Yes! We get the same here. We point out a valid problem and are immediately accused of being ”racist” without them even looking to see the definition of ”racist.” This kind of mentality is directly attributable to Trump being elected president. Trump had some words to describe the situation in your country and I’m not sure if the consequences of such were good or bad. I hope everything turns out okay for you.

    Gilla

  24. Anders F skriver:

    Statsministern vaknade och sa att ”i Sverige hälsar man med ett handslag!”. Minsann. Tänk om han skulle kommentera med att ”i Sverige kastar man inte sten på blåljuspersonal!”. Kanske funkar. Som armbanden mot gruppvåldtäckare. Eller så.

    Gilla

  25. Staffan Persson skriver:

    Rinkebyupploppen kom som en rejäl kalldusch för alla som gottat sig åt det internationella twitterstödet efter Trumps kritik av den svenska immigrationspolitiken.

    Gilla

  26. En bekymrad svensk skriver:

    Tack för denna artikel. Håller helt och hållet med om totalt asylstopp. Det är sorgligt att behöva säga det då det finns riktiga flyktingar som faktiskt flyr från sina länder (anledningen till att jag säger detta är för att det finns många ”flyktingar” som kommer hit och strejkar på bussarna för att dem inte får komma till Stockholm och sedan drar hem till sina hemländer…ja, verkligen flyktingar eller hur?), men vi måste rädda oss själva först och främst. I dagslaget är Sverige på väg under. Mångkulturella samhällen funkar inte för vissa kan helt enkelt inte integrera med samhällets regler och lagar, men tyvärr så sätter vår regering i sina öronproppar och ögonbindlar och låtsas som ingenting är fel. ”Inget problem” enligt Stefan Löfven. Just det. Ja, vår underbara regering vars idé att regera är att blunda för väldigt uppenbara problem. Är så trött på att så många i detta land har tvångsproblem med att vara politiskt korrekta, inklusive vår regering och media. Det räcker nu. Dags att vakna och medge var problemet ligger. Det är massinvandringen. Dock så kommer ju detta med risken att bli märkt som ”rasist” trots att det ordet totalt har förlorat sin mening i det här landet, men jag är villig att leva med den markeringen. Jag är åtminstone ärlig vilket är mer än man kan säga om vår regering och media.

    Återigen, tack för artikeln.

    Gilla

  27. FDL skriver:

    Hur kommer det sig att väst gick från det ”onda” gamla självbevarande samhället som värnade de egna invånarna först?
    Vem släppte in problemen och varför?
    Varför övergav t.ex. USA sin ”national origins quota” till förmån för ”the Hart-Celler act”?

    Qui bono?

    Det finns en mer eller mindre sekulariserad, etnocentrisk föregångare till islam som spred sig över världen. En uråldrig klankultur som motstått assimilation i århundraden, som tjänar på att vara omgiven av konkurrerande klaner. Den frodas i ett mångkulturellt gytter och känner sig utsatt omgiven av en dominant monokultur.
    Den är väl integrerad och finns representerad i alla västerländska länder.

    Då Toledos portar, nu var landgräns.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s