Gästskribent Zhengyang Wu: Jag valde fel land

logo­DGSFör 28 år sedan kom jag till Sverige som gäststudent, och jag valde att stanna för Sverige var ett vackert land, och det svenska samhället välmående och tryggt. Människorna var homogena därför var det lätt att förstå varandra och att komma överens, och samhällsviktiga förbättringar kunde genomföras smidigt. Det fanns ingen etnisk eller religiös motsättning, och välfärden såg till att ingen behövde lida på grund av fattigdom. Jag kände mig lyckligt lottad för att få flytta hit.

Men idag, 28 år senare kan jag inte säga samma sak om Sverige. Inför mina älskade barn säger jag i tysthet: Förlåt mig, pappa har valt fel land åt er.

Under alla dessa år har jag bevittnat Sveriges förfall. Flera av de tidigare fina och trygga stadsdelar i Linköping där jag bodde under mina första åtta år i Sverige är idag ”utsatta” områden. Jag är vetenskapligt lagd och jag vet att mirakel inte finns. Jag vet att när alla kurvor pekar mot ett håll och inget tecken på ändring av betydelse finns, så kan jag inte förvänta mig något annat än att utvecklingen kommer att fortsätta. Sverige kommer att vara ett skrämmande otryggt land för mina barn att leva i om 15 – 20 år när de bildar egna familjer och skaffar barn. Hur kommer de att klara sig?

Jag lider medan jag tittar på, och jag kan inte låta bli att fråga mig varför. Varför vill svenskarna låta sitt fina land förfalla? Varför är den tomma bilden av en humanitär stormakt så mycket viktigare än att överlämna ett tryggt samhälle utan risk för etniska eller religiösa konflikter till sina barn och barnbarn, så att de har möjlighet att leva ett lika tryggt liv som vi har gjort?

Så småningom formades min egen förklaringsmodell, och det är vad det här inlägget handlar om.

Jag tycker att den övergripande orsaken är svenskarnas generella historielöshet. Jag vet att den låter hårt, men jag har inte lyckats att hitta någon bättre. Jag önskar att mina läsare kan ge mig en bättre förklaringsmodell.

Historielösheten visar sig i att så många svenskar tar det som ett slags naturlag att Sverige är ett rikt och tryggt land, som att Sverige alltid har varit så och alltid kommer att vara så, och svenskarna själva är osårbara. De tror att de inte har behov av att sköta sitt fina land varsamt så att deras barn och barnbarn får ärva det som det var, ännu mindre vet de att det är en mycket mödosam uppgift som inte tillåter någon lättja.

Historielösheten handlar också om svenskarnas okunskap om alla de etniska och religiösa konflikterna genom den mänskliga historien och de enorma lidande som dessa skapat. Svenskarna tror att de är så mycket klokare och godare, och eftersom de är så snälla och toleranta mot nykomlingarna så kommer dessa att vara lika snälla och toleranta tillbaka.

Historielösheten visar också sig i svenskarnas brist på insikt om att makt korrumperar. Därför litar svenskarna blint på sina makthavare, även när dessa kommer med uppenbara lögner. De blandar ihop det med tilliten jämlika människor emellan. Den svenska makteliten har därför fått näst intill fritt spelrum.

Historielösheten uttrycker sig också i form av svenskarnas svårighet att se och erkänna existensen av oacceptabla drag i andra kulturer. Inte heller har svenskarna en aning om att respekt också handlar om att ställa samma krav till nykomlingarna som man ställer till sina egna. Svenskarna förstår inte att när de behandlar nykomlingarna som om dessa inte har egen vilja eller förmåga till ansvar så har de också kränkt dem i djupet.

För ett hundra år sedan skrev en stor kinesisk författare om kinesernas tålamod trots det enorma lidandet: Antingen förintas man i tysthet, eller också exploderar man våldsamt. Nu är svenskarna på väg in i en sådan situation. Jag vet att svenskarna gärna vill hålla tyst, men kommer de att i sin tysthet acceptera utvecklingen så att de så småningom helt förlorar sitt trygga samhälle och tillvaron, eller kommer de att explodera våldsamt som kineserna gjorde i form av välkommande av kommunismen, i slutända en enorm tragedi för det kinesiska folket ännu idag? Före eller senare måste de göra det här brutala valet, som varje ansvarsfull makthavare med folkets intresse i det främsta rummet hade försökt i det yttersta för att undvika.

Jag bävar för Sveriges framtid, eftersom jag anar att svenskarna kommer att explodera. Och när den stunden kommer kan världens minst rasistiska folk mycket väl omvandlas till det mest rasistiska och grymma.

Att jag anar ett sådant scenario beror att för många svenskar egentligen saknar empati. Jag minns att i början av 2000-talet gjordes en undersökning om invandrares syn på svenskar, och en punkt var att svenskar är kalla. Jag har funderat länge på vad de undersökta invandrarna menade med det. Nu inser jag att det handlar om brist av empati.

När jag läste om till exempel den hedersmördade Rezai Abbas och den våldtagna och mördade Elin Krantz fasansfulla död kunde jag inte sova på nätterna. Det kändes som om jag själv hade upplevt den olidliga smärtan offren och deras käraste hade fått utstå. Jag kunde inte låta bli att berätta det för mina svenska bekanta. Men oftast kunde jag inte uppfatta en liten del av äkta medlidande med offren. Det vanligaste jag har fått tillbaka är några enkla kommentarer som att det som hänt var hemskt, och sedan det nästan obligatoriska talet om att ”förövare är också offer”. Ironiskt nog brukar just de svenskar som gärna talar om ”humanism” vara de som mest saknar äkta empati. Till slut har jag insett att svenskarnas humanism är något de lärt sig att man ska ha, inte något de är förtrogna med.

Saknad av den äkta empatin förklarar varför så många vanliga svenskar gärna förklarar för mig hur viktigt det är att tycka synd om förövarna, medan offren saknar plats i deras tankar. Av samma anledning tycker svenskarna gärna synd om de unga, friska flyktingmännen som har tagit sig till Sverige, men glömmer de småbarn och kvinnor i FN:s flyktingläger i närområdena, utan mat eller rent vatten på grund av resursbrist. Den svenska eliten har lärt svenskarna att det är fint att tycka på det här viset. (Innerst kan de lika gärna tycka precis tvärtom. För de vet också att de inte vill bo granne med någon som har en kriminell bakgrund, och inte heller vill de öppna dörren och ta emot flyktingar hemma hos sig när kommunerna vädjar om hjälp.)

Men är inte den äkta empatin med dem som lider också det centrala i humanismen? Är inte den här sortens empati som skiljer de civiliserade från de barbariska? Jag kan inte låta bli att känna stolthet för den kinesiska kulturen, för empatin har en central plats där. Min personliga åsikt är att det finns potentiella Hitler i varje folk, och det är bara den äkta empatin hos folket som kan stoppa dem.

Människor utan empati är farliga. I Sverige tror man att nazismens grymhet enbart berodde på det nazistiska partiet och dess extremt onda ledare Hitler och hans närmaste. Men utan de miljontals rosenkindade, empatibefriade fotsoldaterna skulle nazismen aldrig ha haft kraften att orsaka så mycket lidande. Även om Hitler aldrig hade funnits hade det ändå uppkommit någon likartad när grogrunden fanns.

I alla kulturer finns sådana empatibefriade, enkla människor som bara vill göra det goda och korrekta som överheten har lärt dem. I Kina hade vi de kommunisminfluerade rödgardisterna. De kunde vara ofattbart grymma, just därför att brist av empati hade gjort dem oförmögna att känna offrens lidande, och hjärntvätten från överheten gjort dem hänsynslösa.

Jag tror att när Sverige har kollapsat kommer varje svenskt stortorg att färgas rött av blod. Jag ryser när jag tänker på det, oavsett om blodet kommer från nykomlingarna eller svenskarna.

Jag önskar bara att då har jag redan hunnit bli så gammal att jag inte längre är rädd för döden, och mina barn hunnit fly landet.

OBS: Jag önskar att jag har fel, för jag önskar att mina barn kan leva i ett Sverige som är så tryggt som det en gång var.

Zhengyang Wu kom till Sverige som gäststudent 1989 efter det kinesiska studentupproret. Han utvandrade till Kanada i slutet av 1990-talet och kom tillbaka till Sverige igen två år senare på grund av saknad av landet. Har varit forskare, idag lärare inom naturvetenskapliga ämnen.

113 thoughts on “Gästskribent Zhengyang Wu: Jag valde fel land

  1. inger1947 skriver:

    Tack Zhengyang för Ditt välskrivna, uppriktiga inlägg. 1. VARNING! När jag googlade på Ditt namn dök det upp en hänvisning till den danska hatsajten snaphanen. Där stod det den 2017/01/26 att Du hade skrivit ”Kanada ställer helt andra krav” i SvD, vilket stämmer, men så stod det ”og (=och) Sweden’s New Political Landscape”, vilket absolut INTE stämmer! Denna artikel är skriven av en paranoid amerikan. Först efter ett 20-tal tättskrivna sidor på lätt engelska stod underskriften – och det var INTE Ditt namn! Men låt inte snaphanen få Din Facebook-adress utan försök dementera detta på annat sätt. 2. Det finns säkert forskning som visar på ett samband mellan den höjda levnadsstandarden samt framväxten av och accepterandet av välfärds- och högskattesamhällena i de nordiska länderna och den minskande empatin människor emellan. Jag kan ge busspengar till en missbrukare, men jag kan inte ta honom ur hans missbruk. Det kan bara ”samhället”, dvs statens och kommunernas myndighet och våldsapparat göra. Jag har ju också min egen familj att ta hänsyn till. För 50 år sedan fanns det en levande landsbygd i Sverige med massor av fabriker, så fabrikören kunde förbarma sig över den stackars alkisen och ge honom jobb som sopare på fabriken. Sedan dess har det skett en enorm urbanisering, där människorna ska vara högeffektiva och där de har blivit anonyma för varandra. 3. Om jag vore Du skulle jag ta med mig mina högutbildade (inom naturvetenskaperna – liksom Du) barn och tillbringa min sista tredjedel här på jorden, den mellan 50-75 år, i ett anständigt engelsktalande land med milt klimat (utan hemska vintrar som i Kanada), förslagvis England eller Australien. Enl. mina andrahandsuppgifter är Sydney befolkat av många unga kineser som har flytt sitt lands miljöförstöring. Med vänlig hälsning, Inger.

    Liked by 1 person

    • Steen Snaphanen skriver:

      Hatsite er jo et ord, svenske journalister har opfundet, fordi de ikke bryder sig om konkurrence. Så jeg ved ikke, hvad du mener med det. Jeg begyndte at skrive om Sverige i danske aviser for tyve år siden, og alt hvad jeg har forudset, er blevet til virkelighed. Jeg beundrer Zhengyang for alt han har lært sig på kun ti år. Det kalder du ‘had’ ? Et mærkværdigt ræsonnement. Jeg tror, du læser for meget Aftonbladet og ser for meget SVT

      Liked by 3 people

    • Mats Åberg skriver:

      En mycket fin artikel. Och vemodig. För att säga det milt.
      I Sverige hade vi proletärförfattarna som beskrev verkligheten, så kunde Sverige resa sig ur misären. I dag har vi Hovnarrar. Narrens uppgift är att säga till kejsaren att han är dödlig inte förträfflig.

      Vänligen

      Mats Åberg

      Liked by 1 person

  2. Stig skriver:

    Inger:
    1. På vilka grunder är snaphanen en hatsite? Är inte lite ”killed by association”? Kan Zhengyang hjälpa vilka sidor hans/hennes texter blir citerade/refererade till. Bemöt hans/hennes belägg istället… Zhengyang nämns som referat och som översättare, men kan du ge källa på vem som är författare?
    2. Kan du hänvisa till fakta snarare än ”det finns säkert”
    3. Tro mig, det är inte enbart Zhengyang som är oroliga för Sveriges framtid, och ja… Jag är högutbildad och försöker emigrera…

    Liked by 3 people

  3. Zhengyang Wu skriver:

    Tack för att ni har kommenterat min artikel och för att ni har gett mig nya insikter!

    Först skulle jag förtydliga att ”svenskar” i min text är skiftande, ibland menade jag den svenska eliten, ibland menade jag vanliga svenskar. Orsaken är dels att det är för krångligt att hålla isär dem hela tiden, dels vill jag att alla kloka läsare har en chans att tänka efter: Vilken typ av svenskar tillhör jag? Jag litar på att ni klarar det. Precis som att när jag läser artiklar om kineser så funderar jag på om jag är en av dem som beskrivs. Jag är tillräckligt klok att veta att ingen är så dum att han/hon tror att alla kineser är lika.

    En enkel kines är egentligen lika historielös som en enkel svensk. De svenskar som jag anklagar historielösa är främst de som har inflytande i samhället, plus deras godhjärtade (men tyvärr ofta empatilösa) anhängare som omedvetet har bidragit till förfallet som tragiskt nog också drabbar dem själva. Jag anser att ett lands kultur existerar främst hos dessa inflytelserika människor, medan vanliga individer som har svårt att göra sig hörda/sedda och därmed ha lite möjlighet att påverka inte är så relevanta i sammanhanget.

    Det är lite orättvist att tala om dagens kineser ändå, eftersom Kina har styrt av kommunisterna i mer än 60 år, och de viktigaste delarna av den kinesiska kulturen är redan raderade från nutidens kinesiska samhälle för att göra vanliga kineser till själlösa diktaturensboskap. Annars har historian varit den absolut viktigaste delen av kinesiska kulturen, eftersom i princip var alla viktiga och stora litterära verk i antikens Kina historieböcker. När man läser dem kan man inte låta bli att påverkas av den enorma empatin författarna hyste för de tidigare generationer som led av olika skäl, t.ex.krig orsakade av bl.a. etniska konflikter.

    När det gäller hur svenskar kommer att välja när det brutala valet äntligen kommer kan svenskarna, precis som en läsare kommenterade, likaväl välja det första alternativet: Att förlora allt utan att göra motstånd. Eller som många svenskar redan gör idag: Att fly. Det är så mycket lättare att fly till något annat land idag än tidigare. Jag förstår dessa personer, eftersom jag skulle ha gjort det om jag fortfarande hade möjlighet, för allt jag själv önskar är att mina älskade barn får leva i ett tryggt samhälle. Därför är den centrala idén i min text att det är absolut oförlåtligt att förvägra våra barn möjligheten att ärva ett tryggt samhälle som vi har fått göra av tidigare generationer. Förresten tycker jag att jag har gjort min del i och med att jag kom i vuxenålder och därefter har jag i princip bara betalat skatt i Sverige, så jag har rätt att se det svenska samhället som mitt, även om jag inte helt identifierar mig som svensk och inte tycker att jag har ett lika stort ansvar för dess förfall som en vanlig svensk.

    Vissa mindre öppna personer anser att jag som invandrare också bidragit till att befolkningen blir mindre homogent. Men på vilket sätt är det ett problem? Jag har i alla fall inte krävt särbehandling eller något liknande, och jag har inte försökt att göra det svenska samhället mindre demokratiskt eller sämre på något annat sätt. Jag kan ha tillfört något nytt kulturellt, men de är marginella saker i sammanhanget, t.ex. det blir en person extra som talar kinesiska, ogillar sill, vill ha koifiskdamm på tomten, slarvar oftare med korrekta klädkoder, etc. Så jag tycker inte att jag behöver ha dåligt samvete för det. Om dessa personer menar att etniska svenskar skulle bli ”utrotade” då kan jag meddela att genetiskt är vi så lika att i framtiden kan vem som helst skaffa sig barn med skandinaviskt utseende med lite hjälp av genteknik. Men oavsett vad måste rasismen bort annars blir det tråkigt för barnen som avviker från resten.

    Konfucius sade: ”Behandlar inte andra på det sättet som du själv inte vill bli behandlad på”, och i västvärlden säger man: ”Behandla nästa som du själv vill bli handlad”. I början tyckte jag att de är samma sak, men när jag har bott i västvärlden i 28 år och har sett hur det fungerar i praktiken inser jag att det finns enorma skillnader mellan dessa. Vad tycker ni?

    Liked by 6 people

    • Kg Asunden skriver:

      Engelsktalande gör en skillnad på att ”be a kind person” och ”be a nice person”.
      En ”nice person” är mestadels en konfliktskygg person, en ”kind person” mestadels inte.
      En konfliktskygg person är inte en som kommer att stå upp och försvara freden och friheten inte minst yttrandefriheten när så krävs.

      Liked by 1 person

  4. Reijo Nygård skriver:

    Tack Zhengyang Wu för det här inlägget, det är precis så jag känner men har inte talet eller skriftens gåva.Jag är verkligen orolig för framtiden så som det verkar utvecklas i Sverige.

    Liked by 2 people

  5. FD Liberal skriver:

    Väl skrivet.

    Jag kan flika in att pendeleffekten du beskriver finns. Som ung kunde jag bli rörd till tårar av dokumentärer om Afrikas fattiga.

    Efter att ha fått upp blicken för Sveriges invandrade problem började jag oroas att högerextrema krafter skulle uppstå när pendeln svingar tillbaka och folk inser att de har blivit förda bakom ljuset. Jag oroade mig å de ”goda invandrarnas” vägnar, mina utlandsfödda vänner och de med utlandsfödda föräldrar. Och alla adopterade.
    Men ytterligare några år har fortlöpt, där de goda invandrarna allt som oftast tog parti med de nyanlända och propagerade för en fortsatt öppen gräns. ”Svensk kan alla bli, Sverige tillhör inte svenskarna och de är minsann lika svenska som svenskarna trots att de är stolta iranier, kurder, irakier, etc. Problemen beror på svenskens rasism. Och så vidare.

    Man förändras. Jag bekymras inte av att högerextremismen kan komma att blossa upp när svenskarna är minoritet i sina förfäders land. Jag ser det som vårt sista hopp.
    För att överleva som folk måste vi anamma en lika hård och oböjlig etnisk identitet som t.ex. kineser, japaner och judar. Eller varför inte araber, turkar och kurder.
    Högerextremism är ett nidord som beskriver det naturliga tillståndet för alla folk genom mänsklighetens historia.

    Det egna folket först, folket äger kollektivt sitt land. Samma tankesätt som alla kolonisatörer i Sverige har visavi sina hemländer, men förnekar sitt värdsfolk.

    ”Israel åt judarna” är inte kontroversiellt. Judarna har en självklar rätt att försvara sin nation mot yttre angrepp.
    Varför ska ”Sverige åt svenskarna” vara något kontroversiellt och snudd på illegalt?

    Retorisk fråga, dubbelmoralen är tydlig.

    Liked by 4 people

  6. Kjell-Åke Björnfot skriver:

    En text som är vaken och klok … Jag tackar dig för din uppriktighet som kläder mina tankar i ord … Som tack får du en av mina dikter ….

    Sista timmen

    Ska jag vända blad
    blunda och vara glad
    Döda all min empati
    sluta ge svaga sympati

    Sluta se en minoritet
    tillhöra en majoritet
    Bli en äkta demokrat
    bara snacka skitprat

    Om jag har det bra
    så har alla det bra
    Tänka som dem
    så fler blir utan hem

    Min röst
    ger ju ändå inga behövande tröst
    Kanske ska jag bli Sverigedemokrat
    för att åtminstone bygga upp en svensk aristokrati

    Egoismen blänker
    när ondskans mörker sig sänker
    Nazist-dimman
    belägrar välfärds-Sveriges sista timme

    Gilla

  7. fei skriver:

    A little suggestion here. When you say something about Chinese ppl or Chinese society, could you please avoid give the impression like your knowledge about Chinese ppl or the society is solid and correct. Being a Chinese does not automatically make your words 100% objective or conceivable after all you have been living in outside of China longer than the time that you have spent in China. As a Chinese myself would never make a simple generalization of Chinese ppl, like ‘cruel’ or ‘lack of empathy’ this kind of bulshit. It simply because that I have not met enough Chinese people to make my argument statistically significant. Remember that there are more than 1.3 billion Chinese on the earth, and it is always too hard to generalize this group of ppl. To some degree I can understand your negative view about Chinese society especially for the fact you are one among those students who fled out of China in 1989. I respect your opinion, and I am not going to argue with you over this matter. But I hope you can understand that you do not speak for all Chinese like what you might have done in 1989 in China. So whenever you try to make China, Chinese ppl or the Chinese society as a counter example, could you please add words like ‘in my own opinion’ or ‘based on my own experience’. In this way, at least your personal thoughts or experience would not be translated into something like a general phenomenon in China or Chinese society. Moreover the readers who have never been to China will also not be misled by your assertion. Still wish you and your family living in peace 🙂

    Gilla

  8. Tomas skriver:

    Äntligen!
    Som jag väntat på att en utländsk skribent som ovan ska beskriva oss svenskar.

    Det är helt korrekt beskrivet. Ska genast dela med mig av minnen från mitten av 1990-talet då en stor grupp människor från dåvarande och isärfallande Jugoslavien kom till Sverige.
    Jag deltog, en period, i arbetsmarknadsåtgärder och hade förmånen att träffa många ex-jugoslaver. Ett mycket starkt och bestående minne är att de, gång på gång, förundrades över svenskars slätstrukna personligheter, över att de var kalla, över att de inte i grund var intresserade av omvärlden mer än en kort stund på kaffepausen.

    Visst, vi var vänliga och artiga och så men de märkte snart att genuin värme och verkligt intresse saknades. Männen märkte att svenska kvinnor var kyliga och arroganta, nästintill livlösa.
    Jo, det är sant, jag kommer ihåg det väl. Särskilt den stora alkoholkonsumtionen vilken vi svenskar uppvisade…vad skulle man säga, egentligen?
    De hade helt rätt.
    Facit fick man själv när man tägluffade och reste till andra länder: Värme, omtanke och äkthet. Jag insåg snabbt att det var långt mer givande att prata och diskutera med kanadensare, amerikanskor, kenyaner, italienare, japaner och många fler än svenskarna, där ute i världen.
    Jag undvek svenskar, helt enkelt.

    Nummer två; Svenskar har en stor inneboende feghet. Vi är konflikträdda. Hariga.
    Generellt sett.
    Med andra ord, vi kommer inte att försvara fosterlandet. Vi kommer att utplånas. Vi är ju i redan inne i utplåning. Inne i en fas där utlänskt barnafödande ger ett oerhört övertag.
    Min medkänsla, min egen värme, mitt osvenska sätt, dessa önskar att vi svenskar just nu gläds åt och ser det land vi är födda i.
    Det landet kommer att försvinna i den kommande stormen.
    Om vi nu inte vaknar upp innan…att Sverige fortsätter att vara Sverige och inte ett minne.

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s