Nykär i svenska högtider

mohamed omar

Mohamed Omar

Förr skulle advent vara en tid av stillhet, en förberedelse inför det stora julfirandet. Det innebar inga fester före jul, man sparade sig. Så är det inte idag, idag firar vi jul under hela december. Jag åt mitt första julbord den 3 december. Och jag började pynta i november.

Men även om vi inte följer de gamla sederna, så är det roligt att känna till dem. Om inte annat för att man har något att prata om. Själv uppskattar jag när jag möter någon som kan kulturhistoria och är villig att dela med sig.

Det är särskilt roligt för mig då jag är lite nykär i svenska högtider. Jag har inte kunnat fira dem med samma öppna iver tidigare då jag var muslim. Bland rättrogna muslimer ser man med misstänksamhet, och inte sällan även fientlighet på sådant. En muslim som firar jul blir i moskén sedd som en dålig muslim och får motta råd och förmaningar.

Jag är så lycklig nu då jag inte behöver ta någon som helst hänsyn till sådant. Vi svenskar tar gärna våra friheter för givna då få har prövat att leva i andra kulturer. Man kanske besöker dem som turist eller forskare, men går inte in i dem såsom jag gjorde. Man kanske gör studiebesök i en moské eller intervjuar en imam. Men det är när man verkligen uppfattas som en av dem som kraven och kontrollen gör sig påminda.

Jag minns hur jag som muslim i december kunde gå igenom ett köpcentrum, höra Stilla natt och bli alldeles gråtmild. Sådant som för vanliga svenskar inte betyder så mycket fick en stor betydelse betraktat på håll. Jag kände saknad.

De islamiska högtiderna fann jag allt tristare. Allt kretsar kring religiös lära och praktik. Egentligen har man bara två högtider inom sunnitisk islam, eid som avslutar fastemånaden ramadan, och eid under vallfärden till Mecka. Andra särskilda dagar, som profeten Muhammeds födelsedag, är omstridda och på väg att rensas bort. På de två eidfesterna lyssnar man till predikan och samlas till bön i moskén. Och så äter man förstås. Vad äter man? Det beror på vilken kultur man kommer ifrån. Somalierna äter sin mat, irakierna sin och kurderna sin. Som svensk konvertit har man ingen särskild eidmat.

Det jag saknade var skönheten. Var är musiken? Och så saknade jag kopplingen till årstiderna. Eid kan ju infalla vilken årstid som helst, islams kalender följer månen, inte solen. Så du kan ha både vintereid och sommareid. Det gör att den inte, liksom jul och midsommar, går att förknippa med dofter, färger, landskap. Våra bilder av svenska högtider är oerhört beroende av årstider. Och den svenska naturen. Snön lyser vit på fur och gran. Detta finns inte i islam.

Första söndagen, på första advent, red Jesus in i Jerusalem på en åsna. Det var en kung som inte var en kung. Han var inte som islams profet Muhammed som med svärdets makt blev kung av Arabien och sedan sände ut sina krigare för att utbreda hans religion. De tog Syrien, Egypten och Persien och gjorde anfall på anfall mot det bysantinska riket.

I andra söndagen i advent talar man i kyrkorna om att Guds rike är nära. I evangeliet säger Jesus att Guds rike ”finns invärtes i eder”. Det är inte ett rike av denna värld. Jesus ville alltså inte som Muhammed med svärdets makt bygga ett rike och göra sig själv till kung. Jag är inte troende, utan jag tänker här bara på de olika berättelsernas karaktär, oavsett vilken sanningshalt de har.

När Jesus hånades och spikades upp på ett kors bad han Gud förlåta bödlarna, men när Muhammed häcklades lät han halshugga häcklarna. Hans män halshögg poeten Kaab ibn al-Ashraf och bar huvudet inför Muhammed som blev mycket belåten.

I biskopen och orientalisten Tor Andraes Muhammedbiografi från 1930 återberättas denna episod ur profetens liv. En judisk poet vid namn Ka’b ibn Al-Ashraf hade ”särskilt ådragit sig profetens bittra hat”. Orsaken var att poeten diktade satiriska verser. ”Muhammed”, konstaterar biografen, ”var som hans landsmän i allmänhet synnerligen känslig för den poetiska satiren. Förolämpningar av sådan art glömde han icke lätt.”

Andrae redogör sedan för hur det gick till när profeten Muhammed skickade sina män för att mörda Ka’b. De lockade ut honom ur hans hus med hjälp av list: de påstod sig vara missnöjda med Muhammeds styre. När Ka’b kom ut halshögg de honom under ropet ”Allahu akbar!”

Det var inte den ende poeten som profeten Muhammed lät döda. I biografin kan vi läsa om flera. ”Vi få icke glömma”, kommenterar Andrae, ”att i det dåtida Arabien den politiska smädedikten var ett synnerligen effektivt vapen. För en man som Muhammed, vars framgång i hög grad berodde på den prestige han kunde lyckas vinna, kunde en elak paskill bli farligare än en förlorad batalj”.

Idag finns det flera stater i världen som fortfarande helt eller delvis styrs efter Muhammeds lagar. I dessa stater är det förbjudet att som K’ab ibn Al-Ashraf gjorde häckla Muhammed och hans religion. Men även försiktig kritik kan räcka för att råka illa ut.

7 thoughts on “Nykär i svenska högtider

  1. Mitt vykort på en strand skriver:

    Jag känner samma sak, efter att i många år tagit Sverige och dess kultur, jultomte på julafton och julbord med glaserat grishuvud med äpple i munnen så var det så självklart och så tråkigt så jag lämnade Sverige i många år för andra nejder. Där var kulturerna helt annorlunda och maten likaså den anpassad och förfinad i decennier eller längre till de förhållande som rådde där, sen ett annat land, och ett annat land. När man kom tillbaka till Sverige så hade vi bara töntiga traditioner och plötsligt så var det inte självklart längre, ingenting.

    Det svek vi utsatts för är det värsta som Sverige någonsin varit med om, och det dummaste och mest historielösa, inte nog med att man inte inser vikten av sin egen kultur, inte minst för att den bidrar till livsglädjen på ett sätt man inte förstår förrän man lämnat den, utan för att man nu ersätter den med den, mig veterligt, mest människofientliga kultur denna jord skådat.
    Det är inte mångkultur vi ser, det är vår kultur som blir undanträngd av islam, på alla ställen där de möts, i yttrandefriheten, på offentliga platser badhus och torg, när vi hälsar och när kvinnor inte längre kan gå ut ensamma. Det är inte bara Lucia och grishuvud som försvinner.

    Kan man föra i bevis att Stockholmare från innerstan i mindre grad än andra bott utomlands längre perioder, eller åtminstone politiker eller journalister? De verkar iallafall veta mindre om världen än de flesta.

    Jag har börjat gå i kyrkan igen vid jul.

    Liked by 7 people

  2. Jan Ahlström skriver:

    Hoppas kyrkklockorna ringer extra stark och mycket den här julen så att den del av befolkningen som inte fattat vart vi är på väg vaknar upp.
    M.O. tack, som vanligt mkt bra skrivet!

    Liked by 4 people

  3. Erik Sandewall skriver:

    Intressant detta med överhetens känslighet för kritik i olika kulturer. Det är lätt att hitta exempel inom vår egen kulturkrets på att sådan kritik accepteras och till och med uppmuntras. När en romersk kejsare färdades på en triumfvagn vid firandet av en militär seger så åtföljdes han (sägs det) av en slav som gång på gång viskade till honom ”glöm inte att du är dödlig”. Och vid de kungliga hoven, både i Sverige och i andra delar av Europa, hade man hovnarrar vars huvuduppgift var att skämta och underhålla, men vilka också kunde ta sig rätten att driva med kungen och överheten. Jag vet inte i vad utsträckning det har funnits motsvarande i andra kulturer, men i varje fall kan man väl förutsätta att denna attityd har varit viktig i vår kulturkrets.

    Gilla

  4. Ulf45 skriver:

    Mohameds rika beskrivning av svenska högtider under olika årstider, står i oerhört stark kontrast till Mona Sahlins nedsvärtande uttalanden om den svenska kulturen och dess högtider. Eller varför inte Reinfelts slutstats att ”det ursvenska är blott barbari”, där karln definitivt drar proppen ur badkaret och därmed ”kastar ut barnet med badvattnet”, vilket är ett varnande uttryck för att inte rensa bort bra saker, när man håller på att rensa bort det som är dåligt.

    Liked by 1 person

  5. Jonas Nilsson skriver:

    Jag kan irritera mig över att vi idag inte sällan får veta mer om islams fasteperioder än våra egna. Advent är just en sådan förväntansfull fasteperiod. Johannes Döparen är en nyckelperson i Advent (3e Advent), förebådaren med sin radikala förkunnelse (han miste själv huvudet för att kritiserat orätt giftermål hos en av kungarna).
    Var det en vändning detta år när man kunde få höra någon antik radioinspelning med gamle Lars Orup omkring Anna-dagen? Han berättade om hur han fått hjälpa till hemma med att såga den torkade lutfisken på Annas dag och lägga den i blöt. Sändningen satte fingret på frågan – hur kultivera det traditionella idag?
    Dagens ”julfirande” från november uppfattar jag i första hand som en oförmåga att vänta, i första hand handlarna men numera t.o.m. Svenska kyrkans eget sätt med julteman tidigt i Advent. Radikalt nog att uppmana till att öva väntan och hålla julkonserterna i tiden mellan jul och Trettonhelg?
    Advents- och julfirandet sett från lite högre höjd talar inte bara om Jesu ankomst i krubban då för länge sedan utan en slutliga andra ankomst i tidernas slut. I det perspektivet handlar det å ena sidan om landets kung på landets djur, å andra sidan om ett firande med det förklarande tecknet hur Gudsfolket förmår se igenom tidernas oro, löften mitt i kaos.
    Om man har möjlighet att komma åt Bach juloratorium ger det mer om man har lite mer av det traditionella perspektivet med.
    Julfirande börjar Tomasdagen den 21a och varar fram till Trettondedagens oktav 13/1, därav ‘Tjugonda'(13 dagar efter jul+7)Knut. Men jultidens slut först Kyndelsmäss som i våra trakter också har kunnat kallas Lilla Julafton! Här hålls ännu julgransplundringar den 13e.
    Kyndelsmäss har folk redan hunnit börja med den stora fastans bulle..

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s