Är felet vårt eget?

8-26-13_11971

Patrik Engellau

Det tog fyra dagar för Dagens Nyheters kulturredaktion att åtminstone delvis urskulda Mohamed Lahouaiej-Bouhlel för terroristmassakern i Nice. Massakern inträffade den 14 juli och den 18 juli publicerade DN en artikel av Olle Svenning som visserligen ställvis är lurigt oklar och rentav lite pladdrig – om jag fått en sådan artikel mig tillskickad i egenskap av redaktör så hade skribenten fått den tillbaka full med kommentarer av typ ”Det där resonemanget förstår jag inte” och ”Vad har det med saken att göra?” -, men ändå på den avgörande punkten är otvetydig: terrorismen beror på eftersatta unga mäns taskiga levnadsvillkor i utsatta områden samt på den västerländska kolonialismen.

Med gillande återger Svenning den franske filosofen Marc Crépons idéer:

Crépon, stark motståndare till våld, menar att det i vår tid finns ett ”medgivande till mord”. Det följer av vår likgiltighet för mänsklig förnedring, för social exkludering, för de outhärdliga villkor av underordning och fattigdom som så många människor tvingas leva med. Dessa kan inte påverka sina livsvillkor, de blir inte lyssnade till. Deras vrede riskerar frigöras av dem som lovar en ny värld, en ny mening, en historisk förklaring till underordningen. IS förkunnar sådana budskap. Européer svarar med att det är vi, vår kontinent, som burit fram humanism och civilisation. Men med Europa kom kolonialismen, ett av historiens värsta barbari. Det koloniala återskapas i dag genom de västliga staternas medverkan i krigen i Mellanöstern och konstrueras med murar som byggs mot flyktingar: ”Det finns ingen tydligare illustration till vår tids medgivande till mord”, skriver Crépon.

Enligt mitt synonymlexikon är medgivande synonymt med tillåtelse, tillstånd, lov och samtycke. Crépon, Svenning och kanske DNs kulturredaktion menar alltså att ”vi”, vilket troligen är västländerna, har samtyckt till Nice-massakern. Vi återskapar kolonialismen genom att bygga murar och ger därmed terroristerna tillstånd att bomba eller på annat sätt massakrera våra egna befolkningar.

Med denna logik ger id-kontrollerna på Kastrup carte blanche för terrorister att komma hit och döda oss.

Hur ska man förhålla sig till situationen enligt Svenning? Han förordar ”moralisk journalistik”:

Den måste på en gång vara medkännande med offren för morden och terrorn, samtidigt fri att förnuftsmässigt diskutera den europeiska skulden, extremismens barbari och orsakerna till konfrontationerna, till terrorn och katastroferna.

Vår egen kulturkrets är alltså medskyldig till att barn dödas vid glasstånd på Promenade des Anglais. Den europeiska skulden beror på vår likgiltighet för mänsklig förnedring och den europeiska kolonialismen, ”ett av historiens värsta barbari [sic]”.

Har jag läst fel? Kan jag inte läsa innantill? Jag läser artikeln om och om igen och kan inte komma fram till annat än att jo, Svenning menar just detta. Terrorismen är vårt eget fel och kanske inte vårt rättmätiga straff, men i alla fall något som går att förklara med hänvisning till våra synder.

Min kropp förmår inte producera tillräckligt med indignation för att göra rättvisa åt mina känslor. Så låt mig bara peka på en detalj.

Det besvärar mig ganska ofta att den muslimska allmänhet som inte består av terrorister så sällan med kraft och eftertryck tar avstånd från nidingsdåd som det här i Nice. Men varför ska de göra det när ledande intellektuella och framstående tidningsredaktioner i västländerna själva inte verkar tycka att förövarna har så värst mycket mer skuld än offren?

57 thoughts on “Är felet vårt eget?

  1. Madelaine Fusfield skriver:

    Läste Svennings artikel och kan bara reflektera att han försöker slå knut på sig själv. Håller helt med PE att Svennings observationer är långvindiga utan att säga mycket. Han spekulerar kanske ur något slags kristet medlidande med mindre lyckligt lottade som tror dom inte har något annat val än ta till brottsligheter. Trams! Det finns faktiskt asociala människor som inte har möjlighet sätta sig in i andras lidande och därför finner det lätt att mörda. Dom bryr sig inte ett skvatt om följderna för offren. Människor som ser sig som offer i generationer finns det ingen anledning tycka synd om. Alla har varit offer för något eller någon en gång i tiden. Man måste glömma och leva vidare, vilket de flesta av oss gör.

    Känner även till Sartre som inte är en filosof som kommer att gå till historien. Varför ens citera honom? Under tyskarnas ockupation av Paris hade han inget att säga annat än att bara egocentriskt betrakta sin egen person. Camus var en ganska bra författare men huruvida han kommer att stå sig är också tvivelaktigt. Hans bok ”l’Etranger” (Främlingen) handlar just om känslokallhet.

    Liked by 1 person

  2. tomas skriver:

    ”Vi kommer att satsa mer på agendasättande journalistik”, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.
    Man får läsa DN ”med en nypa salt”. Tidningen har idag blivit ett propagandaorgan.
    Vi förlåter snabbt genom att se skyldiga som ”offer”

    Liked by 1 person

  3. Lennart Bengtsson skriver:

    Olle Svennings sätt att resonera är helt patologiskt och visar hur absurd västvärldens reaktion är till det islamska barbariet . Vem hade då skuld till nazisternas illdåd? Var det kanske de franska Versaillesförhandlarna som påtvingade Tyskland de orimliga fredsvillkoren? eller berodde det på den stränga fadersuppfostran som Hitler och många andra fick? Är det unga svenska flickors fel att de blir våldtagna för att de är lättklädda och råkat stänka på sig lite parfym?.
    De fakto är att saken är mycket enklare och mer självklar, nämligen att det givetvis är förövaren som skall skuldbeläggas och följaktligen bestraffas enligt gällande lagar. Den enda tänkbara orsaken till detta slag av perverterad skuldbeläggelse, som inte minst är vanligt inom vänsterrörelsen, är att man ser icke-européer som mindre utvecklade och därför inte kan vara skyldiga till sina brott. Detta, inte minst, förstärker bara min motvilja inför Svennings tänkesätt.

    Inför de illdåd som idag begås i islams namn finns ingen förlåtelse och ingen misskund utan detta skall bemötas med rättsamhällets fulla kraft.

    Liked by 6 people

  4. Anders E skriver:

    För att förstå andra måste man känna sig själv. Vad har Olle Svenning upptäckt hos sig själv?? – att han är en potentiell terrorist???

    Liked by 3 people

  5. Peter skriver:

    Denna sk moraliska journalistik är väl inget nytt. Det rör sig om samma gamla svenska kålsuparteorier som tillämpas för att apologeten ska framstå som balanserad, opartisk och vis. Att det sker på offrets bekostnad verkar mindre viktigt. Det är väl denna egenskap som fört Sverige in i FNs säkerhetsråd.

    Liked by 5 people

  6. Staffan Persson skriver:

    Gör bara tankeexperimentet:Jättedemonstration på Götaplatsen,nerför Avenyn. Göteborgs muslimer mot sharia,mot radikal islamism och terrorism. Vi kräver att missbruket av vår religion av uppviglare upphör.
    Det säger egentligen allt.

    Liked by 1 person

    • Aha skriver:

      Jag tror att du berör en stor möjlighet när det gäller att komma till rätta med extrem Islam; att trogna muslimer tar tag i detta och kastar ut extrema Imamer och moskéer, att man svartlistar extrema rörelser som IS, samt kanske viktigast; man tar avstånd från extrema avsnitt i Islam.

      Detta borde vara ett rimligt krav från oss när det gäller rätten att vistas i Sverige och det borde vara en naturlig reaktion från muslimer för att inte misshaga vår gästfrihet.

      Om muslimer i ilskan över att detta inte fungerar sedan gick ut och på demonstrerade på Götaplatsen vore det bingo.

      Liked by 3 people

      • Jens Petter Kvande skriver:

        Nu hör det ju till saken att runt 45% av muslimerna i Sverige har extrema hållningar och vill att sharialagar skall gälla här.
        Ref. en vetenskaplig undersökning presenterat i 2013 av Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung (WZB) och Prof. Dr. Ruud Koopmans.
        Det blev gjort telefonintervjuer med 9000 immigranter från Tyskland, Frankrike, Nederland, Belgia, Österrike och Sverige. Undersökningen visar: ”Figure 1 shows that religious fundamentalism is not a marginal phenomenon within West European Muslim communities. Almost 60 per cent agree that Muslims should return to the roots of Islam, 75 per cent think there is only one interpretation of the Koran possible to which every Muslim should stick and 65 per cent say that religious rules are more important to them than the laws of the country in which they live. Consistent fundamentalist beliefs, with agreement to all three statements, are found among 44 per cent of the interviewed Muslims.” Rapporten finner du här: https://www.wzb.eu/…/files/u6/koopmans_englisch_ed.pdf

        Liked by 3 people

  7. krille krokodil skriver:

    Jo det är sant, indignationen tar slut och man undrar var det skall sluta. På något sätt kommer situationen att förändras men med skribenter som Olle Svenning och liknande tankefigurer vid rodret så är det uppenbart att det kommer att bli värre. Varför skulle dessa terrorister sluta när en Olle Svenning ser dem som tagel för sina egna synder, men endast på hycklarens säkra avstånd?

    Så Olle Svenning är ett bra exempel på ett perverst resonemang men det som också saknas det är att alla de som kanske inte håller med Svenning men ändå stöder etablissemanget överhuvud taget inte tänkt igenom vart vi är på väg. Vad kommer att krävas för att bryta denna utveckling och vad är möjliga sluttillstånd?

    Ett möjligt sluttillstånd är att den styrande hegemonin förmår hålla makten ifrån ”populisterna” genom oheliga allianser så att islamisering genom barnafödande och invandring blir irreversibel, vi kommer då att se ett Europa i ekonomisk och kulturell stagnation, kanske med Turkiet som ledande medlem av EU? Europa kommer att likna Sydafrika och den inhemska vita kristna befolkningen kommer att bli allt mer trängd.

    Ett annat scenario som kanske Brexit gör troligt det är att fler och fler stiftar personlig bekantskap med den nya verkligheten och lämnar de partier som är skyldiga så att ”populistiska” partier får majoritet Sker detta så kommer vi få en period med kaos då etablissemanget kommer att kämpa emot, men lyckas det så att tillräckligt många går över till populisterna så kommer en lång period av normalisering att börja, med den viktigaste komponenten att göra upp med alla vänsters ideer som har härskat i 40år och minska det muslimska inflytandet i Europa och sätta upp en effektiv militärmakt som just får i uppdrag att stänga EUs gräns mot arabvärlden och afrika.

    Liked by 7 people

  8. JAN BENGTSSON skriver:

    En uppenbar poäng!

    Om detta är utryck för en galen spillra av Islam,
    varför tar då inte dessa huvudorganisationer tydligt o högljutt avstånd,
    från Allah våld- o terrorhandlingar!

    Upplyser att Jihad inte har en plats i Västerlandet,
    att inga Martyrer får några Jungfrur i Paradiset!

    Det borde de rimligen göra, för sin egen skull!

    Liked by 3 people

  9. krille krokodil skriver:

    Ursäkta, men en liten kommentar till, det hade varit mycket intressant om någon tog upp det för mig självklara orsakssambandet mellan islam, antalet muslimer och antalet terrorbrott. Etablissemanget idag låter sig själv komma undan med att sätta en gräns mellan moderata muslimer och islamister och terrorister utan att behöva argumentera för hur dessa terrorister uppstår. Genom förtryck och ekonomisk misär, .., ok men hur kommer det sig då att det alltid är islam som åberopas i terrordåden? Europa var tidigare i stort sett helt förskonat från terror.

    Den stora förnekelsen just nu är att inte se att fler muslimer medför mer terror, det hade varit givande om någon som inte tror på detta för i bevis att så inte är fallet.

    Liked by 4 people

  10. Sten Lindgren skriver:

    Jo det här är ett av många exempel på tokerier i DN. Man får väl också säga att det är ett av många exempel på tokerier i världshistorien där människor i priviligierade situationer visat exempel på skev verklighetsuppfattning, t ex:

    • Peace in our time
    • Har de inte mat kan de väl äta bakelser
    • We shall overcome (Friggebos sång)

    Att just DN publicerar sådant är inte så konstigt när man har en chefredaktör som hävdar att yttrandefrihet är något vi tillfälligt fått till skänks från politikerna. Passar vi oss inte, t ex genom att läsa fel siter, så tar de tillbaka den

    Jag funderar ibland på vad det är som gör att journalister kan hamna så snett. En del har säkert en fanatisk övertygelse men det handlar nog om en fascination för det politiska spelet. Är man tillräckligt drabbad av detta, som Svenning, så blir allt som sker bara brickor i detta spel och människorna bakom blir också brickor. De enda sådana journalister hyser känslor för är de politiker de ser som hjältar.

    Liked by 2 people

  11. Christer Carlstedt skriver:

    Jag kan inte hjälpa att jag blir pinsamt berörd när en skribent hänger upp sina ofärdiga tankar och skriverier få någon annans lika ofullgångna tänkande, i detta fall tydligen en Herr Crépon.

    Hela resonemanget bygger ju på föreställningen att min eventuella misär och olidliga levnadsförhållanden är någon annans fel än mitt eget.
    Om så vore fallet, så kan jag kanske ha förståelse för att man kan vilja ”ge igen och med råge”. Men det resonemanget bygger rimligen på att jag då kan ställa den skyldige mot väggen. Det är definitivt inte särdeles produktivt att utkräva ansvar av personer som med hundra procents säkerhet inte har ett smack med saken att göra.

    ”Med Europa kom kolonialismen, ett av historiens värsta barbari” säger Crépon.
    Har han aldrig hört talas om Djingis Kahn?
    Har han möjligen frågat sig vad de nordafrikanska folken tyckte om de muslimska erövringarna?
    Är han helt obekant med vad de flesta sydafrikanska folken/stammarna har för känslor gentemot Zulus?
    Jag tror mig kunna lova att den europeiska kolonialismen i jämförelse skall ses som en mild västanfläkt.

    Det oreras en massa om att utanförskap i vårt land skulle vara beroende av sociala strukturer. Till viss del kan det vara sant eftersom strukturerna otvetydigt finns där. De är en följd av att de människor som bott här i landet har funnit att dessa strukturer har varit gynnsamma för det stora flertalet. Nu har det kommit människor hit som saknar den bakgrunden. De har aldrig haft motsvarande strukturer och de som de har haft har resulterat i deras länders upplösning.
    Sett i det ljuset så borde de rimligen fråga sig om det är de strukturer de ”flydde” från som bör upprätthållas eller om man kanske borde anamma det som de kom hit för och ville ha?
    Man har faktiskt ett eget val. Stanna kvar utanför, eller anpassa sig till något som trots allt visat sig fungera.

    Man behöver inte vara synsk för att inse att en hel del av nykomlingarna och deras avkomma så småningom kommer att känna sig frustrerade av att de alltid hamnar ”på undantag” och kommer sist till köttgrytorna.
    Orsaken är egentligen inte så märklig. De har med sig sina lärare som envisas med att livet som levdes i öknen för 1500 år sedan är det eftersträvansvärda. Är det då konstigt att man kommer sist i kön?

    Vi bjuder på skolgång och kunskap. I alldeles för stor omfattning tas den gåvan inte emot Ofta med den konstiga motiveringen att det inte är värt besväret eftersom man ändå inte kommer någon stans om man heter Mustafa eller liknande.
    I någon liten mån kan det finnas ett uns av sanning i den inställningen. Men bara så länge som Mustafa alltid leder i egen bevisning att han inte vill vara med på tåget.

    Dörren till samhället finns där. Men man måste själv kliva in.

    Man kan leda hästen till vatten, men man kan inte tvinga den att dricka.

    Liked by 8 people

    • Igor skriver:

      ”Det oreras en massa om att utanförskap i vårt land skulle vara beroende av sociala strukturer.”
      Det är vad man ”tutat i” dagens befolkning på dagis sedan 70-talet.

      Liked by 2 people

  12. BjörnS skriver:

    Låt oss testa en central del i Olle Svennings resonemang: ” …det i vår tid finns ett ”medgivande till mord”. Det följer av vår likgiltighet för mänsklig förnedring, för social exkludering, för de outhärdliga villkor av underordning och fattigdom som så många människor tvingas leva med.”

    Vilka sägs vara den mest marginaliserade och utsatta gruppen i Europa? Jo, de romer från främst Rumänien och Bulgarien som nu tigger i de flesta EU-länderna. Är det någon som har hört talas om en romsk terrororganisation eller att romer skjuter och spränger ett 100-tal människor, kör in i folksamlingar med en lastbil, skär halsen av folk, förklarar heligt krig mot någon som ritat en nidbild av en klanhövding med mera, med mera…

    Så, nej, de terrordåd som vi ser har inte primärt med utsatthet att göra och utsatthet ger ingen rätt att döda oskyldiga människor. Här överlåter jag åt Olle Svenning att klura lite på vad som istället skulle kunna vara huvudanledningen till terrorn. Ett litet tips är att läsa Omars krönikor.

    Om Europa, eller rättare sagt den vanliga EU-medborgaren, har en skuld och ett ansvar för sina handlingar (kolonialism, strukturell rasism, …) så borde det rimligen också de utsatta ha ett ansvar för sina handlingar. Slutligen är det lite obehagligt att personer som Olle Svenning utan besvär tycks godta begreppet kollektiv skuld när det gäller västerlandet men allt som oftast brukar argumentara för att vi inte ska skuldbelägga grupper när det gäller t.ex. gruppvåldtäkter eller terrorism.

    Liked by 2 people

    • krille krokodil skriver:

      Exemplet med romerna är mycket bra, man kan säga mycket negativt om denna kultur men inte mördar de serietecknare eller kör lastbilar in i folkhopar. Det förtjänar att lyftas fram, hela tankefiguren faller och den enda förklaringen som finns kvar är islam, antingen det eller så måste man ta till ren rasism att det är arabiska gener som gör att man mördar.

      Liked by 2 people

  13. gmiksche skriver:

    Olle Svenning är onekligen beläst i fransk litteratur och känner till problemen på nära håll på grund av att han bott (bor?) i Frankrike. Jag kan hålla med honom om att det koloniala förtryck som Frankrike skoningslöst utövat i sina afrikanska kolonier är orsaken till att invandrare från dessa länder inte känner någon samhörighet med samhället de lever i. Fransmännen har inte gjort sin hemläxa. Det är inte länge sen det stod att läsa i franska skolböcker om den välsignelse som spridningen av den franska civilsationen till sina kolonier förde med sig.

    En nödvändig förutsättning för att invandrare från Maghreb ska kunna känna lojalitet mot landet de lever är att den officiösa synen på historien revideras. Att det som skett nämns vid namn utan förskönande ord. Det är inte givet att uppfyllandet av denna nödvändiga förutsättning räcker till. En religiös övertygelse, i synnerhet när den är identitetsskapande som hos Islam, går inte att komma åt med rationella argument och välmenade åtgärder.

    Öst är öst och väst är väst, och aldrig mötas de två. Fast det borde stå Mellanöstern, Maghreb och liknande istället för öst. Som god socialdemokrat har Olle Svenning svårt att inse detta. Nödlösningen blir då ”moralisk journalistik”. Frågan är bara vilken moral den baseras på.

    Gilla

    • B skriver:

      Precis, jag tycker att man ska rösta med fötterna och säga upp prenumerationen på en tidning som DN. Jag betalar inte för DN eftersom jag inte vill gynna deras agendasättande journalistik precis som jag inte vill köpa kött där djuren har utsatts för lidande för att inte gynna sådan verksamhet.

      Liked by 1 person

  14. tirutaa skriver:

    Det måste råda kaos i Olle Svennings huvud så krystat som mycket av hans text ter sig. Även jag läste om och om för att begripa vad karln menar – men ofta hjälpte det inte: oklart förblir oklart, med legio av otydliga antydningar och märkliga hänvisningar. Logik och klarhet får man förgäves leta efter. Däremot använder han flitigt av guilty-by-association-metoden – kopplar tex ihop nazikollaboratörer med Nationella Fronten – ett sätt att styra läsaren i ”rätt” riktning.

    Hade tänkt plocka fram några av de märkligaste formuleringarna, men låter bli – inte värt att bemöda sig. Men själva grundidén: Västs stora SKULD, den eviga, för evinnerliga tider. ALLTID kopplat till den egna ANSVARSFRIHETEN. Väst som FÖRÖVAREN och muslimen som OFFRET.

    Låt mig ta tankeexperimentet att Väst skulle GE så mycket som den ”förfördelade” önskade, skulle det bli bra då? Vad skulle vara tillräckligt? Vad skulle man jämföra med? Den rikaste tredjedelen? Fjärdedelen? När skulle den ”exkluderade” känna sig ”innanför”? Skulle rikedom räcka till att känna sig innanför? Det finns rika kriminella – känner de sig innanför? Och vilket innanför i så fall? Den kulturella eliten eller den inom näringslivet?

    Följande vet vi genom forskning. De som låter sig assimileras in i det nya landet, klarar sig också bäst. (Paul Collier) De som lever på bidrag i väst, lever ändå som medelklassen gör i deras egna hemländer. Detta är de missnöjda medvetna om på grund av kontakterna med ursprungslandet. Och ändå … !?

    Alltså måste det ligga vissa mentala föreställningar bakom som hindrar en ordentlig assimilering. Ett sådant kunde vara förhållandet till hårt arbete. Om man är indoktrinerad med föreställningar om över- och underordning, kanske det inte går att befria sig såpass att man ser sin egen roll, sitt eget ansvar, för sin framtid. Hur vanligt är det inte att det inte betraktas som ”manligt” att bära hem och till skolan en skolväska, att läxor behöver man inte syssla med när man tillhör det manliga/överlägsna/bestämmande könet? Lägger man därtill begreppet insha’allah, dvs determinismen, att det är ödet som bestämmer, så borde detta räcka till för att inte ta sitt liv, sitt öde, i sina egna händer. Om man ytterligare ständigt får höra att allt är någon annans fel, inte så sällan judarnas, och nu kan man då lägga till västs, så voila – ansvaret är ju inte mitt! Jag kan ingenting göra. Medan avunden, och därmed hatet, fortsätter att gräva sig allt djupare in i den muslimska ynglingens själ.

    Det är bara den gemensamma skolan som kan ha en chans att ändra på detta. Och då menar jag den GEMENSAMMA skolan, den där inga religiösa eller etniskt inriktade skolor finns. Vill man därutöver ha en språklig eller religiös utbildning till sina barn, får det ske på privata initiativ, utan statens pengar, på icke-skoltid. Statens intresse ska ha företräde och den är att alla barn i landet får en gemensam grund att stå på.

    Liked by 2 people

    • Hortensia skriver:

      Precis, Tirutaa, en statlig, sekulär, vidskepelsefri, gemensam skola, där vetenskapsbaserad kunskap, bildning, ansvar, ansträngningar och anständigt uppförande mot nästan premieras, vore sannerligen att föredra, men varifrån ska man kunna hämta tillräckligt många kloka och kompetenta lärare av din kaliber, för att lyckas genomföra reformen? Är Finland villigt att bistå oss, månne?

      Efter en beklämmande afton med god mat och dryck tillsammans med framgångsrika, etablerade och tillsynes helt normala svenskar i övre medelåldern, varav en innehar ett lukrativt arbete i skolbranschen, är jag mindre hoppfull än någonsin angående svenska skolans förmåga, att förmedla annat än PK-floskler och multikultiförhärligande indoktrinering till eleverna. Finns det något sorgligare än faktaresistent skolpersonal?

      När samhällets stöttepelare – fullvuxna, uppkopplade, resvana, skötsamma gammelsvenskar med akademiska utbildning, imponerande karriärer och egna barnbarn, uppvisar uppseendeväckande nonchalant ignorans, förefaller Sveriges framtid ogenomträngligt mörk…

      Liked by 3 people

  15. Hortensia skriver:

    Tack, Patrik, för att du hjälper oss läsare att behålla förståndet i en, minst sagt, surrealistisk samtidssituation!

    Olle Svennings förvirrade, långsökta resonemang illustrerar alldeles utsökt en förbluffande vanlig, förunderligt faktaresistent ståndpunkt i dagens samhällsdebatt. En svårt haltande debatt där kloka, pålästa och genuint bekymrade medborgare tappert försöker tyda och bemöta ren rappakalja.

    Liked by 3 people

  16. Utlandssvensk skriver:

    Varför verkar du förvånad, Patrik? Har du aldrig läst DN kultur tidigare? Så här, eller mycket värre, har det varit i decennier.

    Jag läste DN från 80-talet fram till att de stängde av möjligheterna att kommentera för några år sen. Kulturredaktion levererande under hela den tiden en mycket stadig ström av direkt fruktansvärda artiklar. T.ex minns jag väl i samband med det första Irakkriget hur det blev en ren orgie i hat mot västvärlden. Likväl missade jag tydligen de riktiga godbitarna med Mao propagandan på 70-talet.

    En tant vid namn Schottenius var länge redaktör för just kultursidorna. Nästan förbluffande okunnig och samtidigt självklart uppfylld av hat mot västvärlden. Hon fick dock ofta svar på tal i kommentarerna, som genomgående låg på mycket högre nivå än själva artiklarna. Hennes reaktion på detta var att utnämna kommentarsfälten till ”pissrännor” samt att vara med och starta censurföretaget Interaktiv Säkerhet, som sen systematiskt förstörde alla kommentarsfält i MSM.

    Om man vill sätta etiketter på olika publikationer, har DN förtjänat epiteten ”hatsajt” eller ”propagandaorgan” långt mer än t.ex Avpixlat.

    Vad gäller islam och hur denna religion påverkar oss i Väst, fick Jimmie Åkesson fick in en artikel i Aftonbladet 2009 om just detta:

    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article12049791.ab

    Schottenius svarade då:

    http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/maria-schottenius-groteskt-jimmie-akesson/

    Med all säkerhet fick Schottenius då kraftigt mothugg i kommentarerna av folk som hade bemödat sig att verkligen läsa på om islam och immigration, något som hon väldigt tydligt hade valt att avstå från. Men alla kommentarer är nu borta…..

    PS.
    För övrigt gäller detta inte bara kultursidorna. Under ett år (kommer inte exakt ihåg vilket, men borde ha varit kring 2010) följde jag noga ledarsidorna i DN varje dag för att se hur många länder de pekade ut som ”högerextrema” eller värre. Tyvärr har jag förlorat länkarna, men det var i princip samtliga länder i Europa. ALLA utom vi fina svenskar var extremister och hatare.
    DS.

    Liked by 3 people

  17. B skriver:

    Det hade förstås värmt hjärtat och minskat oron för hur det ska bli i vår del av världen att se muslimer boende i Europa gå man ur huse och visa sympati för offren för terrordåd utförda i deras religions namn och ta avstånd från sådana. Tänk att se muslimska kvinnor i solidaritet för en kväll ta av sig slöjan (för rätten att göra så), gå i fackeltåg mot hatet och kärleksbomba t.ex. Nice. Men nej, det får vi inte se och det i sig säger väl något.

    Gilla

  18. Cassandra skriver:

    MASSMORDET I NICE VAR EN ISLAMISTISKT ATTACK I DESS PÅGÅENDE KRIG MOT
    VÄST

    Det framkom tidigt tecken på att terrordådet den 14 juli, med åtminstone 84 döda, varav många barn, var islamistiskt, genom vittnesmål om att gärningsmannen ropat ”Allahu akbar” under dådet. Frankrikes president Francois Hollande sade dessutom, strax efter att dådet blivit känt, att hela landet nu hotas av den islamistiska terrorn.

    SVT mörkade dock detta fullständigt i sina sändningar under dygnet efter attacken. Först två dagar senare medgav man mycket nedtonat och i förbigående att IS tagit på sig dådet. Det borde ses som mycket allvarligt att den statliga televisionen i vårt land undanhåller fakta om framfarten för den mörka ideologi — islam — vars företrädare i upprepade terrorattacker systematiskt för krig mot oss mitt i Europa.

    Det fria Västerlandet är på väg att sluta på samma sätt som de arma oskyldiga på strandpromenaden i Nice, om vi inte snarast inser att vi befinner oss i krig och att vi måste agera därefter.

    Länkar:
    – How many dead bodies on the streets of Europe will it take for leftists to realize that we are at war?, https://www.youtube.com/watch?v=zwp4znSQ3WM&app=desktop
    – Attack in NICE: The clash of civilizations , https://www.youtube.com/watch?v=4W8xjEFWrHg
    – F d talman i amerikanska kongressen talar klarspråk, https://www.youtube.com/watch?v=SNtGGFJOmYs
    – ”My daughter, my daughter!”, http://www.mirror.co.uk/news/world-news/horrific-new-front-view-video-8433819

    Liked by 2 people

    • B skriver:

      Förstår inte varför man vill mörka att det var denna fruktansvärda organisation som tagit på sig dådet. Håller man dem bakom ryggen eller vad? Under 40-talet kröp Sverige för nazisterna, nu kryper vi (genom etablissemanget som har tagit på sig att föra folkets talan) för islamisterna. Historien upprepar sig igen och igen och igen. Svensken år 2016 är inte godare, smartare eller på något sätt bättre än vad folk i allmänhet var vare sig under häxprocesserna eller andra världskriget, vilket man nog ödmjukt bör tänka på.

      Liked by 1 person

      • Cassandra skriver:

        Ja, du har rätt att historien upprepar sig, det är samma kryperi igen.

        De islamistiska terrorattackerna talar sitt tydliga språk – ”underkasta er eller dö”.

        Frestelsen blir då stor för många att hemfalla till ord om ”islamofobi”, ”strukturell rasism” och ”främlingsfientlighet” för att ursäkta fienden och dölja sin egen brist på ryggrad och underlåtenhet att stå upp mot islamiseringen och den pågående smygockupationen.

        Kort sagt — feghet, anpasslighet och medlöperi till fienden är ytterst vad det handlar om.

        Vi står inför en västfientlig och totalitär ideologi som måste bekämpas med alla medel för vår civilisations och vår egen överlevnads skull. Ju längre vi väntar, desto blodigare kommer det att bli.

        Det är hög tid att sluta med eftergiftspolitiken.

        Fler länkar:
        http://www.clarionproject.org/Muslim_Brotherhood_Explanatory_Memorandum#, https://vimeo.com/173701835

        Liked by 1 person

  19. Hedvig skriver:

    ´Hur ska man förhålla sig till situationen enligt Svenning? Han förordar ”moralisk journalistik”´

    Olle Svenning och hans anhang, kanske en majoritet av den svenska journalistkåren och kulturetablissemanget, har placerat sig själva i en förnuftsresistent och omänsklig, ideologisk bur.

    Liked by 2 people

  20. Bertil Rolf skriver:

    Det är ingen merit för en vettig person att ha kacklat allra högst i hönshuset !

    Visst har Patrik rätt. Men att argumentera med eller mot svenska medier är i allmänhet meningslöst, eftersom de är okunniga och deras utgångspunkt redan från början är snedvriden.

    Det är som att diskutera evolution med en person som utgår från att Första Mosebok är sann. Man blir inte ett dugg klokare av att få reda på var i resonemanget en sådan person som Olle Svenning slirar.

    Istället måste man hämta information från utländska, kvalificerade analytiker. Här är en länk som visar på hur radikalisering fungerar:
    http://www.welt.de/politik/ausland/article157142954/Paranoide-narzisstische-Persoenlichkeiten.html

    Den person som uttalar sig, Nahlah Saimeh, är ”Ärztliche Direktorin am LWL-Zentrum für Forensische Psychiatrie Lippstadt”. Hennes meriter framgår här:
    http://www.forensiktagung.ch/programm/referiende/59-dr-nahlah-saimeh

    Jag känner inte till Olle Svennings meriter då det gäller radikal Islam och paranoida, narcissistiska personligheter, men hans artikel verkar inte särskilt insatt på området.

    Kanske har Nahlah Saimeh fel – det kan jag inte bedöma. Men om hon har fel, så är det något man kan upptäcka bara om man jämför hennes version med andra från lika kvalificerade bedömares. Och om hon har fel, så är hennes fel intressanta och man kan lära något av dem.

    Av Olle Svennings fel kan man bara lära hur långt under isen Svenning, DN och den svenska bildningsnivån är. Det visste vi redan och behöver inga påminnelser.

    Så Patrik, lär av dem som har något att lära ut, inte genom att kritisera dem som är långt under isen! Att kritisera Svenning, DN eller den svenska debatten innebär att man tar den och deras frågor på allvar. Kritik och avståndstagande är nästan lika patetisk som att tro på det som sägs där.

    Liked by 1 person

    • Hortensia skriver:

      Ja, herregud, vilken soppa! Det kvittar ju fullständigt hur stora ”resurser” man förfogar över, om man inte har vett att använda dem. Pinsamt, patetiskt, oprofessionellt, ja närmast löjligt passivt ”agerat” av polisledningen.

      Stackars, stackars Erik och hans kollegor – och stackars oss icke-kriminella, skattebetalande, vuxna svenskar. Vi borde inte behöva tolerera sådan här skit från veritabla skitungar helt utan respekt för det svenska samhället.

      Liked by 1 person

  21. Hovs--hallar skriver:

    Ja, Patrik — jag kan bara säga att även jag fylls av AVSKY och VREDE då jag konfronteras med den unkna ideologi som genomsyrar sådant litterärt avskräde som denne Olle Svenning kräks ur sig.

    Och givetvis är det i just DN, med dess ”agendasättande journalistik” som detta publiceras…

    Denna tidning, och denne Olle Svenning, är exempel på hur idiotvänstern i Sverige spelar samma roll som ”Sanningsministeriet” gör i Orwells dystopiska roman ”1984”.

    Orwell bygger i denna framtidsvision vidare på sina egna erfarenheter av kommunismen, sådan den manifesterades på hans tid. Och i grunden är det SAMMA ideologi som drev Stalins skräckvälde, som numera återuppstått i skepnad av ”identitetsvänstern”.

    Skillnaden är att denna identitetsvänster inte längre påstår sig drivas av en kärlek till ”arbetarklassen” — utan av en påstådd medkänsla med ”Tredje världens folk”!

    Den vändpunkten minns jag från min egen ungdom, den märktes tydligt omkring 1970. Då hette det plötsligt att den svenska arbetarklassen var ”mutad” av ”superprofiter” från ”imperialismen”.
    Idiotvänstern gav därmed upp hoppet om att kunna driva arbetarna att göra revolution. De hade det för bra!!

    Istället vände man sig till de stackars fattiga och ”förtryckta” i 3e världen och omfamnade dem.

    Och DETTA ser vi nu facit av. Dessa människor är HÄR nu, och idiotvänstern hoppas på deras bistånd i kampen för att förstöra allt vi byggt upp!

    Individer som denne Olle Svenning vet hur han ska spela sin roll i det hela: framställ terrorister som OFFER, och ursäkta deras handlingar!

    Liked by 2 people

  22. Hovs--hallar skriver:

    @GMIKSCHE:

    Du påstår att Frankrike var elaka mot folk i sina kolonier i Nordafrika, och att det på något sätt urskuldar mulimernas beteende i Frankrike.

    1) det påståendet är falskt, då fransmännen snarare eftersträvade att höja dessa folks levnadsvillkor till fransk nivå.

    2) med samma resonemang kunde man urskulda att de tyska nazisterna inledde 2a världskriget 1939 — Tyskland behandlades ju så taskigt i Versalliesfreden.

    Gilla

    • gmiksche skriver:

      Läs några böcker om Algeriet skrivna av fransmän innan du uttalar dig kategoriskt om detta. Jag ursäktar inte de attentat som genomförts i Frankrike av radikala muslimer. Det är barockt att påstå att jag gjort.

      Att söka förklaringar till varför radikala muslimer agerar som de gör har ingenting med ursäktande att göra. Deras agerande är ett problem för oss alla. För att om möjligt lösa ett problem bör man allsidigt undersöka vad problemet beror på. Det är det jag försöker göra. Min uppfattning behöver för all del inte var rätt. Om du läser vidare vad jag skrivit kommer du att finna att jag menar att lösningen av den historiskt betingade motsättningen mellan f d kolonisatör och koloniserade inte betyder att problemet är löst. Varför? På grund av den religiösa komponenten. Den är onåbar för rationella argument. För all del, inte enbart hos muslimer.

      Gilla

  23. Gunilla skriver:

    Den vites arvssynds syndabekännelse heter ‘mea culpa, mea culpa, mea culpa’ och hur den vite än vänder sig så sitter ta mig faan ändan bak. Men jämför detta skuldresonemanf med det som hörs alla de gånger en mobbad får höra att det är dennes eget fel att hen mobbas; något som t.o.m lärare står bakom (istället för att skydda sen mobbade).

    Gilla

  24. Utlandssvensk skriver:

    Jag kom på ett utmärkt exempel på DN kulturs totala urspåring för länge sen.

    Bruce Bawer heter en herre från USA som är en väldigt framgångsrik journalist och författare. Han har haft artiklar i alla de riktigt stora och seriösa tidningarna i USA och har skrivit flera bästsäljare som har debatterats flitigt i all seriös internationell press. Han är dessutom bög och bor sen länge med sin pojkvän i Norge, där han även har lärt sig språket. Pga. detta följer han även den svenska debatten och det finns absolut ingen etablerad internationell skribent som har skrivit mer om vårt land. Hans böcker är helt proppfulla med olika aspekter av Sverige och svensk debatt. Så har det varit i 15 år!

    Om man söker på honom på DN kultur kommer det upp 6 träffar. Den roligaste är möjligen från 2012:

    ”Samma år som Ekelund publicerade sin text om de etniska svenskarna som samhällets offer utkom Bruce Bawers ”While Europe slept”, en islamofob bestseller som haft stort globalt inflytande och bara är en av alla böcker i genren som använder lilla svenska Malmö i bevisföringen om Europas stundande undergång: ”Våldtäktsfrekvensen är fem eller sex gånger högre än i Köpenhamn; barnvåldtäkterna har fördubblats på tio år; bara under hösten 2004 steg antalet rån med 50 procent. Antisemitiska trakasserier var ren rutin, liksom hedersmord.” ”Svenskar”, konstaterade Bawer, ”lämnade staden i massor.”

    Åtta år har gått och i dag vet alla att Malmö, sina problem och mord till trots, som projekt och stad är en hejdundrande succé; Sveriges mest lysande urbana stjärna.”

    Men den enda som går in lite djupare på Bawer är från 2008:

    ”Bruce Bawer, är en god amerikansk liberal med dragning åt det konservativa hållet, kulturkritiker och essäist i tidningar som New York Review of Books och Christian Science Monitor, författare till rosade böcker om kristen fundamentalism och homosexuellas rättigheter.

    Nu vill han berätta sanningen om Europa.
    Värst är infernot i Sverige. Sverige är Europas ”ground zero”. I Stockholm driver muslimska ynglingar runt och ”jagar ut icke-muslimer ur simhallarna”. De ”terroriserar skolor”, ”attackerar brandmän och ambulanser”. Den populäraste t-shirten bland dem bär texten ”2030: då tar vi över”.

    Arkitekten bakom detta helvete är Sveriges politiska etablissemang. Av Johan Norberg – en av de svenska debattörer som Bruce Bawer anger som sina kunskapskällor, vid sidan om Dilsa Demirbag-Sten och Mauricio Rojas – har han lärt sig att Sverige visserligen inte är en enpartistat, men väl en ”enidéstat” där kryperi för islam regerar. Sålunda lider nu svenskarna under en växande muslimsk befolkning som är ”oproportionerligt våldsbenägen”, som gjort mordfrekvensen ”dubbelt så hög i Sverige som i USA” och som är allra galnast i Malmö: där är ”våldtäktsfrekvensen fem eller sex gånger högre än i Köpenhamn och barnvåldtäkterna har fördubblats på tio år”.

    Så håller det på.

    Åt detta skulle man kunna le. Man skulle kunna skratta och lägga det åt sidan, som ett kuriöst vykort från en hallucinerande dåre.”

    http://www.dn.se/kultur-noje/de-raddas-revelj/

    Ta och läs hela artiklarna från DN och jämför sen hur Bawer behandlas av världens mest ansedda dagstidning, New York Times:

    ”“Surrender” is, at times, hard going. In part that is because of the level of detail Bawer offers in support of his argument. But “Surrender” is hard going in another respect as well. Bawer is unquestionably correct, and that fact is quite simply ­terrifying.”

    http://www.nytimes.com/2009/07/26/books/review/Pollard-t.html?_r=0

    DN kultur är extremister, i ordets sanna bemärkelse!

    Liked by 4 people

    • krille krokodil skriver:

      Mycket bra, tack för detta tips, det är många som man inte hittar fram till för att indoktrineringens mest efektiva redakap, ihjältigandet, används så flitigt, Huntington, Collier, Phillips, Lewis, Scruton, Hirsi-Ali, Maher, Murray, Nugent, Houellebecq etc, alla dessa måste man snubbla sig fram till och listan är naturligtvis mycket längre.

      Liked by 1 person

  25. bomarkusson skriver:

    Man tager sig för pannan!!!! Skulle det #Svenning skrev vara något anstötligt?? Nu är väl herr Engelau snarstucken i överkant.
    Tyvärr sade jag upp min DN-prenumeration redan under Olof Lagercrantz tid. Han, som sa att Sverige har bara plats för en åsikt åt gången. Underförstått att denna åsikt var hans egen. Jag inser nu att det var ett fatalt misstag.

    DN förvaltar storstilat Lagercrantz arv och nu har #Svenning även gjort en #Danne. Tack för att det finns ett stort antal #Dannar på DN. Följde inte riktigt med i resonemanget. Arvsynden har jag hört talas men visste inte att det fanns någon kollektiv synd som ärvs genom generationer? Jag är visserligen dum och får inte sitta i TV-soffor. Skulle nog vara alldeles för bortkommen för det. Men jag förstår inte hur jag skulle kunnat förhindra exempelvis de orättfärdigheter som begicks under kolonialismen? Själavandring? Var då kanske något litet kryp.Naivt trodde jag att varje människa bär ansvar för sina egna handlingar. Jag har aldrig hört att gotlänningar knivskurit oskyldiga danskar för att hämnas Valdemar Atterdags invasion. Om någon nu hade gjort det, skulle #Danne säkert förlåta, då en sådan handling måste ses som förståelig eftersom de stackars gotlänningarna slaktades för sådär sjuhundra år sedan? Dessutom var det väl så att kultureliten stod på ringmuren och beskådade slakten? Den betalade så gärna för att bli kvitt problemet med bönderna. För ett eventuellt framtida skriftställeri, försöker jag samla på mig metaforer. Skulle detta kunna vara något?

    I somliga av de länder våra asylsökande kommer från förekommer fortfarande blodshämnd. Så borde vi ha det här. Det är vad jag menar med verklig mångkultur? Hoppas #Danne lyckas förändra det allmänna rättsmedvetandet så att det går an att slå ihjäl oskyldiga om man är någon ”det är synd om”?

    #Rikspolischefen har tyvärr varit till stor hjälp för SD, populister, nynazister och fascister i största allmänhet som inte förstår bättre. Men vem bryr sig om #Svenning utanför de politiskt korrektas skara. Hoppas att ingen icke upplyst person tycker att #Svenning gjort bort sig. Om så är fallet, är min åsikt att den personen ska ”hängas ut”. Honom till skam, androm till varnagel! Finns det inte något som heter myndighetstrots, #Danne? Då får det inte bara stanna vid två veckors trädgårdsarbete! Fyra års fängelse och spara trädgårdsarbetet för 45-åriga barn som begått grov gruppvåldtäkt. Tänker på barnet som våldtog en pojke på 12 år i ett omklädningsrum i Tyskland. Barnet försvarade sig med att det inte haft sex på tre månader. Man måste medge att det var verkligt synd om barnet. Vi har ju svennehoror här och då borde Angela förse barnen med nassehoror. Inhumant att så inte sker.

    Det hör naturligtvis inte till ämnet men av någon anledning kom jag att tänka på talesättet: ”Tiger den dumme skattas även hen för klok”. Detta ska ses som ett allmänt fillesåferande och får absolut inte sättas i samband med personer som får sitta i TV-soffor och representera den #multikulturella eliten.

    Gilla

  26. Hovs--hallar skriver:

    @ GMIKSCHE

    OK, kanske jag övertolkade dig. Är bara förbannat allergisk mot dessa överallt närvarande vänstertomtar som med en dåres envishet idisslar sina idiotargument om att vi svenskar tex. idag ska känna kollektiv skuld för att våra förfäder en gång sålde järn till slavhandlande länder — ”så att detta järn kunde användas för att smida slavarnas bojor”…!
    *SNYFT*
    Däremot såklart inte ETT ORD om slaveriet i den muslimska världen!!

    Vad vi behöver i Sverige, om vår civilisation alls ska överleva de närmaste decennierna, är INTE att ”förstå” våra motståndare, utan att bli medvetna om vad det är för idéer som hindrar OSS från att försvara oss — vad det är för mentalt gift som förlamar vårt tänkande.

    Gilla

  27. Mikael Steinwall skriver:

    Och vad ska Europa göra för att skydda sig mot denna globala ondska, där det primära är att döda så många oskyldiga som möjligt? Slå tillbaka med full kraft? Ja, men hur? Jihadisten i Nice var bosatt i Frankrike, en av de ansvariga för attacken i Bryssel var bosatt där, och Sveriges bidrag till planerandet av massmorden i Paris och Bryssel utgjordes av två herrar bosatta i Märsta och Malmö.
    Det visar hur komplex och svårbemästrad hotbilden är. Muslimer bor i Europa och vissa är ett potentiellt hot mot civilbefolkningen, ingen kan väl förneka det efter den senaste tidens blodbad.
    Svennings resonemang om muslimers hämnd för gamla oförätter är inte taget ur luften. Attacken mot World trade center var utan tvekan ett svar på USAs mångåriga närvaro i konflikter i Nordafrika och Mellanöstern. Hämnden, att döda ”otrogna”, är bränslet som driver många extremister.
    Västvärldens ledare borde allvarligt överväga att lämna MÖ och Nordafrika helt, åtminstone militärt. Inte för att jag tror att islamistiska dåd skulle upphöra helt, men hatet och hämndbegäret skulle efter några generationer tappa styrfart.

    Liked by 1 person

    • Cassandra skriver:

      Mikael Steinwall:

      ”Västvärldens ledare borde allvarligt överväga att lämna MÖ och Nordafrika helt, åtminstone militärt. Inte för att jag tror att islamistiska dåd skulle upphöra helt, men hatet och hämndbegäret skulle efter några generationer tappa styrfart.”

      Vi kommer i Europa att inom en snar framtid behöva lägga alla resurser på vårt eget skydd i våra hemländer mot den fiende som numera släppts in mitt ibland oss, så, ja, vi kommer inte att ha någon kraft att leka med elden och dribbla med muslimska länder som Syrien och Libyen mer. Vilket också är fiendens avsikt med att komma hit.

      Men se upp så du inte gör samma tankevurpa som de pacificerade får som är Europas politiker gör när de möter vargen, och inte begriper varför vargen anfaller.

      Tänk dig att du träffar på en brutal figur ute på stan som faktiskt tror på de fått garantier han fått av sin hatfulle gud Allah att komma till himlen om han mördar en otrogen, och han drar fram en kniv och under vrål av ”Alllahu akbar” börjar hugga mot dig och är ute efter att kniva ihjäl dig just för att du tillhör ”de otrogna” (för övrigt något som allt oftare sker i Israel). Om du då inte försvarar dig utan istället börja tänka ”vad ska jag göra för att våldsverkaren ska tycka mindre illa om mig”, kommer du att sluta liggande som en blodigt lik på marken.

      Europas inklusive Sveriges civilisation kommer inte att överleva islams ankomst till Europa om man fortsätter att ursäkta fienden, en fiende som av religiösa och totalitära ideologiska skäl är ute efter att ta över de otrognas land med våld och terror och införa sharia.

      Fienden använder givetvis, precis som deras stora förebild Muhammed själv, alla möjliga ursäkter och undanflykter till sitt uppförande, men slutmålet är ändå detsamma. Det kvittar hur mycket våra ledare, likt en gång Chamberlain, visar undfallenhet.

      Vargen angriper fåren eftersom det ligger i hans natur att sluka dem och inte nödvändigtvis för att fåren gjort något ont.

      Vad vi behöver nu är inte ännu mer fårskallighet, feghet, anpasslighet och medlöperi till fienden.

      Vad vi behöver är kraftfulla politiker med ryggrad som står upp mot islamiseringen och den pågående smygockupationen och försvarar oss mot fienden mitt ibland oss. Och vi behöver många medborgare med ryggrad som uppmanar sina företrädare till just detta.

      Som en libanesisk minister, som sedan länge lever med den sorts bittra erfarenheter vi har framför oss, nyligen sagt med våra svenska politiker som adressater:
      ”Lyd ett råd. Glöm bort det där med rättssäkerhet i några år. Glöm bort det där med mänskliga rättigheter. Ni måste gå in i varje hus och börja uppifrån och ner och rensa. Om ni vill vara snälla så internera dem på obestämd tid tills de begripit hur man uppför sig men har ni möjlighet så kasta ut dem, oavsett vilket öde som väntar dem. Det kommer bespara er eoner av tid och annat lidande. Tror ni oss inte är det ert problem snarare än ni kan ana”, http://ledarsidorna.se/2016/05/ett-rad
      Detta må skava i svenska öron som bara känner till fred och tar den för given och blundar för verkligheten. Men all erfarenhet hos dem som använder sina ögon, pekar på att detta tyvärr är så nära sanningen man kan komma.

      Vi befinner oss i krig och det är hög tid att sluta med eftergiftspolitiken.

      Gilla

  28. Cassandra skriver:

    Fler nyheter om islamistiska terrordådet som du inte kan läsa om i svensk main stream media:

    – The Islamic State group has claimed responsibility for the attack, though authorities say they have not found signs the extremist group directed it.
    – ”Nice truck jihadi had accomplices, plotted for months”.
    – ”Bouhlel received a text from one of the men a few days after the January 2015 Islamist attacks on the Charlie Hebdo newspaper and a Jewish deli saying: “I am not Charlie … I am glad, they brought in Allah’s soldiers to finish the job.”…”
    – ”Where are all the mainstream media sources now? The ones who claimed that Bouhlel was not a Muslim, and was just a poor or reckless driver?”
    https://www.jihadwatch.org/2016/07/nice-truck-jihadi-had-accomplices-plotted-for-months

    Gilla

    • Mikael Steinwall skriver:

      Återigen, hur ska Europa bemöta hotet från islamisterna? Jag hör folk säga att nu är det krig, men jag ser inga truppsammandragningar på europeisk mark. Det är ett diffust hot, som blossar upp utan förvarning. Mot en sån motståndare hjälper det inte att mobilisera trupper.
      Sanningen att säga så har jag inte hört ett enda konkret förslag till hur Europa ska komma ur detta gastkramande tillstånd. Inte heller från terrorforskare, de konstaterar mest att det här får vi leva med.

      Gilla

      • gmiksche skriver:

        Konkreta förslag finns. Jämställ koranen med Hitlers Mein Kampf. Den får gärna läsas, men om det är någon som predikar för folk att de ska följa koranens bud, då bör vederbörande hamna i fängelse precis som om han eller hon uppmanade folk till att följa budskapet i Mein Kampf.. Förbjud yttre kännetecken såsom slöja m m. Straffbelägg uppmaningar att följa koranen i skrift och på nätet. De som inte vill acceptera detta får flytta till länder där de kan utöva sin vantro.

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s