Provinsialism

8-26-13_11971

Patrik Engellau

Jag hoppas att jag inte förolämpar någon läsare, men jag tycker vi svenskar på det hela taget är rätt provinsiella. Ursäkta om jag sätter mig på höga hästar och påstår mig kosmopolit. Provinsiell definieras i detta fall som i avsaknad av insikt om att det existerar radikalt annorlunda kulturkretsar än den egna. Den som bara lärt känna folk i den egna provinsen, där alla tycker i stort sett lika, har inte fått tillfälle att konfronteras med någon riktigt främmande kultur och utgår därför från att det inte finns några radikalt annorlunda kulturkretsar. Den provinsielle tror att alla världens folk i grunden har samma föreställningar och värden som han själv. En provinsiell svensk tror ärligt och uppriktigt att alla andra människor lever i kulturer som i grunden är som den svenska, att alla andra människor egentligen tänker som han själv.

Jodå, den provinsielle svensken ofta varit utomlands i länder där andra kulturer råder. Han har varit i Gambia och glatts åt den främmande kulturens yttre särdrag, de vackra tygerna, de spännande danserna, den kryddstarka maten och sådant. Men den främmande kulturens mer svårtillgängliga och djupare karaktäristika som kan kräva lång samvaro för att bli varse, dem kanske den provinsielle besökaren aldrig ens anar. Vad främlingen anser om rätt och fel, vad han håller för heligt, om han tycker att kvinnor ska ha samma rättigheter som män, om han menar att krigarens ära är att äta upp sina slagna fiender – till de portugisiska erövrarnas fasa visade sig Brasiliens ursprungsbefolkning för femhundra år sedan ha just denna sed – sådant är svårt för den tillfällige besökaren, som inte ens har ett gemensamt språk med dem han gästar, att notera.

Jag kan ge ett exempel på hur det ser ut när kulturerna skär sig och den provinsielle, som inte kan föreställa sig någon fundamental konflikt, tvingas famla efter halmstrån för att slippa ifrågasätta sin världsbild. I vår kulturkrets är yttrandefriheten helig. Man får uttrycka vad man vill. Hos muslimer är profeten Muhammed så helig att han inte ens får avbildas. Tänk dig nu att en sekulär svensk och en muslim vardera följer sina kulturella instinkter. Svensken gör sitt allra heligaste, nämligen avbildar profeten Muhammed, till exempel som rondellhund, muslimen gör sitt allra heligaste enligt sitt regelverk, nämligen dödar svensken som avbildat profeten som rondellhund.

Till en sådan situation har en normalt provinsiell svensk svårt att förhålla sig. Han kan inte föreställa sig annat än att folk i hela världen tänker som han själv gör. Han måste därför göra intellektuella hjälpkonstruktioner för att få världen att gå ihop. En möjlig sådan hjälpkonstruktion är föreställningen att mördaren är en anomali, en ensam galning som egentligen saknar stöd i sin egen kulturkrets, typ ”Islamiska staten tolkar Koranen fel”. En annan hjälpkonstruktion kan vara tanken att dådets sanna orsak är att svensken själv felat genom att under många år förmena mördaren såväl arbete som bostad varför denne känt sig kränkt och vill hämnas.

Båda dessa konstruktioner befriar den provinsielle svensken från det obehagliga tvånget att ifrågasätta sin grundidé om att alla människor, innerst inne, har en liten svensk som längtar efter att få komma ut, den första konstruktionen genom att definiera mördaren som ett undantag och den andra genom att skylla på mördarens begripliga hämndlystnad. På så vis håller den provinsielle svenskens världsbild ihop, ty både undantag och hämndlystnad finns i svenskens närmiljö i provinsen, så det känner han igen och kan förstå.

Man ska ta seden dit man kommer, säger den provinsielle svensken grötmyndigt. Skulle du acceptera könsstympning och kvinnoförtryck om du av någon anledning tvingades fly till Afghanistan? frågar jag. Självklart inte, säger svensken bestört. Om du inte tänker anamma deras seder, säger jag då, varför räknar du med att afghanistanaren ska acceptera dina? Varför skulle han inte vara lika motvalls i Sverige som du vore i Afghanistan?

Erkänn! Du tror att den inre svensken i afghanistanaren får honom att fatta att ditt synsätt är bättre än hans. Men i verkligheten finns ingen inre svensk som förklarar detta för honom. Han är nöjd med sina värderingar, tack. Skillnaden mellan dig och mig är att du tror att det finns ett slutgiltigt rätt (som råkar vara ditt), medan jag menar att såväl du och jag, å ena sidan, som afghanistanaren, å den andra, är lika djupt och bergfast övertygade om att våra respektive synsätt är det överlägsna.

67 reaktioner på ”Provinsialism

  1. JL skriver:

    Extremt träffsäkert Patrik. Bra illustrerat också.

    Skulle önska att se denna text på ledarsidorna i MSM, och se reaktionerna.

    Det enda man kan vara säker på då är att de som kommer såga dig hårdast är just de personer som INTE bott och levt med andra kulturer. Skulle vi spåra IP-adresser i påhoppen och rödmarkera dem på en karta så skulle Södermalm lysa.

    Visst är det komiskt vilken korrelation det verkar vara mellan ”brist på egen RIKTIG erfarenhet av andra kulturer”, och ”kärleken till det multikulturella samhället”? Vågar nästan hävda ett orsakssamband här….

    Gillad av 14 personer

    • leena44 skriver:

      Så som det är idag i Sverige har det alltid varit, eller? Nej, sannerligen inte! Minns den skånske pojken som kom till vår gymnasieklass 1960, minns hur hånad han blev för sin skånska, så hånad – även av en och annan lärare- att familjen tvingades flytta tillbaka. Inom sr och svt liksom på Dramaten fick man inte ha en dialektal brytning. Om jag minns rätt, var det Ernst Hugo Järegård som vägrade rätta in sig i ledet. Idag accepteras dialektala varianter av svenska över allt. Vi hade också fördomar om varandra beroende av varifrån i landet vi kom, norrlänningar var si, värmlänningar så, skåningar å andra sidan och smålänningar ska vi inte tala om. Idag har vi flyttat runt så mycket att de värsta fördomarna ändå slipats ner. Vi kan uppenbarligen lära oss att se den andre som en like. Vad vi däremot inte får rucka på är våra lagar, de ska gälla lika för allla. Är barnäktenskap förbjudna, så är de förbjudna för alla som lever i Sverige osv.

      Gillad av 2 personer

      • lioninuniverse skriver:

        Håller med Leena44 – såsom varande en Internationell skåning…. Sverige ÄR förfarande mest lika med Stockholm – även om SVT med flera numera föregår med skön mix på dialekter (vårdade sådana såklart, som Sanna på Skansen). Det är inte lätt med skånska – det medger jag, men det är ett tungt jobb att fila bort personligheten och kulturen. Som jag skrev: Varrforr e Ibra lissen? Jo, forr nånn har slatt hann! (dvs Jan Björklund, för att ZI inte sjunger Sveriges nationalhymn..) Kultur – elller fokus på verklighet? Nja, ZI säger sig älska sitt land – och det hoppas jag ger ringar på vattnet åt alla som kommit hit – eller fötts av invandrade. OCH ZI är född i Malmee – och har skapat ett eget språk och kult… så Det ända som är bestående – är förändring, dvs den förändring, som våra folkvalda (via skuggregering) vill ha… Take it – or make change without SWEXIT to our country ❤

        Gillad av 1 person

  2. larslindblog skriver:

    ”Svensken måste göra intellektuella hjälpkonstruktioner för att få världen att gå ihop” .. Javisst , så måste det vara ! Som jag undrat !! När nu detta fått sin förklaring är frågan hur man hjälper folk att komma ur sin bubbla och se verkligheten.?

    Gillad av 2 personer

  3. Madelaine Fusfield skriver:

    Och vad ska vi dra för slutsats? De immigranter som nyligen landat i Sverige kommer aldrig att anpassa sig till svenska normer och lagar? Det är väl pessimistiskt tycker jag som haft efarenhet av olika kulturer. Man kan faktiskt utvecklas och anpassa sig. Alternativet är inte lyckligt. Vi människor är så funtade att vi vill passa in, våra barn vill ta efter sina lekkamrater, osv. En socialiceringsprocess börjar ta effekt. Men den processen försvåras naturligtvis om immigranterna samlas i kommuner där de inte behöver ha att göra med urbefolkningen. Problemet uppstår när antalet oliktänkande är så stort att de kan isolera sig. Det leder inte till några insikter hos varken invandrare eller urbefolkning.

    Gillad av 3 personer

    • larslindblog skriver:

      Men..Madelaine…..har Romer anpassat sig ? På 500 år har ingenting hänt. Kommer muslimer sluta klä sig i kläder lämpliga för sandstormar ?
      Det är också som Du säger:”antalet oliktänkande är så stort att de kan isolera sig” .

      Gillad av 2 personer

      • Hortensia skriver:

        Exakt, Lars! Det finns, så vitt jag kan se, inget som tyder på att vi kan nära någon rimlig förhoppning om frivillig anpassning till moderna, svenska förhållanden, genom aktivt avbrutna, kulturellt motiverade och segregerande forntidssedvanor hos våra största problem-migrantgrupper.

        Gillad av 1 person

      • tirutaa skriver:

        Det finns holländska studier som visar att ungefär hälften av muslimerna som kommit till Europa, anpassar sig, men hälften inte. Denna andra hälft råkar ut för alltför svåra inre, både kognitiva och kulturella, konflikter så att de varken mäktar eller vill denna anpassning. Varpå de har en tendens att allt mera klamra sig fast i sin ursprungskultur och dess värderingar. Rentav överdriver dem för att markera skillnad till landets befolkning. Mest är det andra generationens ungdomar, närmast de manliga, som söker sig till det ”gamla”, den där männen har en stark maktposition. Det är där sharia har sitt starkaste fäste.

        Gillad av 2 personer

      • Madelaine Fusfield skriver:

        Larslindblog: Frågan är väl varför romer inte assimilerat. Är dom utanför samhället pga diskriminering eller är dom självisolerade? Går dom i skolor med andra barn? Har dom tillräckligt med utbildning att få arbeten försörja sig på? Och hur är det med samerna? Är dom integrerade?

        Det vore bra veta lite mer om förhållanden för att kunna dra trovärdiga slutsatser. Jag har bara anekdoter att gå efter. USA har ju sin urbefolkning i indianerna vilka är erkända som en separat nation och har sina reservat där dom visserligen har byggt framgångsrika kasinon men där många också lever i armod. Indianerna vill uppehålla sina traditioner. Deras krav av regeringen angår ersättning för de brott som vita utövade gentemot urbefolkningen under 1800-talet, när Europeiska invandrare erövrade kontinenten, och indianerna förlorade sina jaktmarker och levebröd. En del har assimilerat och deltar i regeringen och andra positioner. Elizabeth Warren har påstått att hon har indianblod, t.ex. Men många är hopplöst fast på reservaten.

        Eftersom jag är optimistisk tror jag alltid det finns en lösning men det inkluderar inte diskriminering. En pessimist tror naturligtvis att situationen är hopplös. Vad som måste ske är att Sveriges regering anlitar ledare för muslimska immigranter och förklarar vad som gäller. Vad är det som predikas i moskéerna? Sverige måste också sluta med den idiotiska nedrustningen av försvaret och anlägga tillräckligt med resurser åt polisstyrkor. Utan polis och försvar som kan hålla ordning och reda blir det kaos om det inte redan existerar. USA har enstaka terror brott med jämna mellanrum men inget organiserat motstånd från en hel folkgrupp. De flesta muslimer här vill bara kunna leva ett lugnt liv och ställer inga officiella krav på att USA ska ändra sig efter deras önskan. Dom skulle inte komma långt med det ifall dom försökte.

        Gilla

      • JAN BENGTSSON skriver:

        Romer har väl saknat vilja o intresse att anpassa sig!
        Man anser sig ha en högre stående kultur…
        Undrar om det någonsin ändrar sig, med vår nuvarande undfallenhet?

        Gilla

    • Aha skriver:

      Med facit i hand borde vi och andra länder i samma situation med utanförskapsområden inte ha tagit emot mer invandrare än att integrationen hade blivit lyckosam, kanske 10 000 per år.
      De gigantiska kostnadsbesparingar som detta hade inneburit hade vi till delar kunnat använda för att ge lokal flyktinghjälp samtidigt som vi frigjort enorma belopp till vår välfärd. De äldre hade kunnat få en värdig och mycket tryggare tillvaro. Vår välfärd hade fortsatt kunna vara en av de bästa i Europa samtidigt som vi hjälpt fler flyktingar.
      Etablissemangets ansvar för den närmast katastrofala utvecklingen är oförlåtlig.

      Gillad av 5 personer

    • JAN BENGTSSON skriver:

      Pedagogiskt skrivet inlägg,
      som BORDE leda till eftertanke hos många!

      Det är väl där vi är!

      Man är nöjd med sin egen kultur,
      som vi naivt accepterar.

      Man vill inte assimilera sig,
      vilket är det naturliga,
      f.ö. av FN i Flyktingdeklarationen påbjudna,
      OBS!
      att mottagarländer SKALL, inte bör,
      verka för assimilering!

      Religioner, typ Islam, som aktivt motverkar Integration,
      detta flumbegrepp som politikerna strör runt sig!

      Gillad av 1 person

  4. arne skriver:

    Den inre svensken är ett klassiskt tema på denna blogg, och mycket mycket sant. Jag undrar om Patrik fått tillfälle att faktiskt ha den ordväxling som beskrevs till sist ovan? Jag söker den men folk slinker undan denna och avklädandet av alla andra falska felslut som de går och bär på och som nuvarande politik bygger på (svenska män från Reinfeldt till Täppas till Ygeman har minsann haft sina händer i minderåriga flickors underliv på konserter i alla tider, flickorna vågade bara inte anmäla). Det är en hal ål, man diskuterar med sig själv.

    Det är kanske inte en tillfällighet att en hel del på denna blogg antingen bor utomlands eller har gjort det? I min erfarenhet så går man igenom olika faser när man lämnar Sverige och kommer till ett nytt land, först är allt nytt och spännande men efter 1-2 år så ser man Sverige i ett nostalgiskt ljus, man retar sig på allt som fungerar sämre i det nya landet och förtränger det som var uselt med Sverige. Efter 3-5 år, speciellt om man provat ett par olika länder, så inser man att det faktiskt var en en del som var bättre i det nya landet, kanske inte att de kör på fel håll i rondellen men nog är det trevligt att de tar hand om sin gamla morfar i hemmet, min sitter ensam på boendet. Efter ytterligare tid så kommer insikten att det ofta finns en hel del grundläggande skillnader, inom Europa men i synnerhet utanför, några av våra kärnvärden är helt enkelt inte universella.

    Vilken svensk tar upp en våldsamt radioaktiv behållare kommen direkt ur reaktorn med händerna för att avsluta ett universitetsexperiment i tid? Som ett exempel.

    Gillad av 2 personer

    • Hortensia skriver:

      Ja, Tomas, vilket vansinne med lagstadgad mångkultur i ett tidigare gott land, som Sverige. Måtte de två närmaste valen kunna hejda den negativa utvecklingen mot dysfunktionellt dussin-u-land genom en nödvändig grundlagsändring.

      Vilken skymf, att svenska folkets redan svårt tyngda sjukvård alls ska behöva belastas med fullkomligt onödiga och kostsamma kirurgiska ingrepp, för att tillmötesgå den importerade, religiösa och/eller kulturella vidskepelse, som i unken medeltidsanda påbjuder rituell stympning av barns könsorgan.

      ”I Skåne meddelar nu det rödgröna minoritetsstyret att man satsar 3,3 miljoner kronor på att korta den kö av 400 pojkar som väntar på omskärelse…”

      ”En annan absurd detalj är att om ingreppet utförs mot den ena vårdnadshavarens vilja är det att betrakta som misshandel eller ringa misshandel vilket kan göra att läkaren kan åtalas och dömas i domstol. Om båda föräldrarna stympar sin pojke är det alltså okej, men om den ena motsätter sig övergreppet är det alltså ett brott.”

      http://www.expressen.se/kvp/ledare/csaba-perlenberg/hog-tid-att-stoppa-konsstympningen/

      Jag undrar hur mycket invandrares absurda genitaliefixering har kostat svenska skattebetalare i reda pengar, om man räknar in allt från professionellt utförda bortoperationer av bebisförhud på sjukhus via hälsovådliga ”hemkarvningar” till komplicerade plastikoperationer, för att hjälpligt försöka återställa vuxna, könsstympade invandrarkvinnors – eller gruppvåldtagna svenskors – vanställda underliv? Vad har det kostat i onödigt lidande för andra patientgrupper, som sökt sjukvård för att de råkat drabbas av sjukdom?

      Är det inte dags att ”ställa grupp mot grupp” och använda skattemedel klokare – exempelvis genom att massrepatriera ointegrerbara barbarer? En ”humanitär stormakt” med uttalad ambition att efterleva minsta paragraf i internationella konventioner för mänskliga rättigheter i allmänhet, och barns rättigheter i synnerhet, kan faktiskt inte fortsätta vara skyddad hemvist för ociviliserade och invasiva invandrarbefolkningar, som vill fortsätta stympa, hedersmörda, eller tvinga sina egna minderåriga barn till giftermål med ”hypermaskulina” pedofiler.

      Gillad av 2 personer

      • Ami skriver:

        Enligt Koranen så skapade Allah människan till sin fulländning. Och då Koranen är sanning, Allahs slutgiltliga ord och oreformbart så rimmar det illa med könstympning.
        Tydligen tar muslimer bort något som Allah ville att de skulle ha och det kan inte vara speciellt rättroget för inte säga stt det är haram.

        Om det hade gällt vilken annan folkgrupp som helst så hade vi inte haft den här diskussionen.
        Hur skall samhället agera om det uppenbara sig att samtliga förstfödda barn bara skall ha ett öga enligt religionen. Hade Region Skåne etiskt gått med på att operan bort det ena ögat på nyfödda?

        Omskärelse är även en judisk tradition så här jag ingen skillnad, att utsätta barn för något som de rimligen borde ta ställning till själv när det blir vuxna är fundamentalt i ett land som inte är barbariskt.
        Uppenbart har Sverige börja luta sig åt barbari.

        Gilla

      • Hortensia skriver:

        Ja, AMI, logik och etik förefaller vara okända begrepp i den skenheliga multikultipolitiken, men Sverige kommer säkerligen, att lyckas bli bäst i klassen även på barbari – en veritabel inhumanitär stormakt – när alla ”nyanlända” afrikaner och araber har ”etablerat sig” så att alla gammelsvenskar tvingas anpassa sig fullt ut till deras hårresande levnadsvanor, eller emigrera.

        Gilla

  5. Gunhild skriver:

    Äntligen en text som sätter fingret på och tydligt visar vad de ytterst innebär att vara en kulturvarelse.

    Äntligen en text som borde vara inskriven och inbränd innanför ögonlocken på varje makthavare och politiker, och som då skulle innebära att de aldrig någonsin kunde blunda inför dess innehåll.

    Äntligen en text som lämnar de ytliga och pinsamma beskrivningarna av vad svensk kultur är – att den i princip enbart handlar om ett fånigt lallande runt midsommarstången, sillätande och sjungande av nubbevisor.

    Äntligen en text som vrider kulturrelativisternas värderingsmässiga neutralitet gentemot olika kulturer ur deras händerna, och ersätter den med vad kulturrelativism ytterst handlar om, den att människor i olika kulturer lever i och orienterar sig igenom olikartade värderingslandskap. Och att ingen kommer undan vandringen i det landskapet.

    Patrik har nu tagit på sig en antropologs glasögon, dem Margaret Mead hade på sig när hon skrev boken ”kvinnligt, manligt, mänskligt – en undersökning av tre primitiva samhällen” och hur dessa begrepp skilde sig stark åt hos tre Papuansamhällen på Nya Guinea.

    Den boken fångar på ett mycket bra sätt kulturbegreppet i all sin komplexitet, fast boken har många år på nacken. Boken gavs ut redan 1948 på Tidens förlag och kan hittas och köpas på antikvariat.net. För övrigt en förträfflig sajt.

    Insikter tydligt visade i den boken har i stort sett legat avdomnade och djupfrusna i permafrosten i snart 70 år. Margaret fick delvis stark kritik för sina fältstudier, men vem brukar inte få kritik om man ger sig något längre bort från sin egen samtid.

    Min kritik av Antropologer innehåller radanmärkningen att de ofta kan överbetona miljöfaktorerna ett snäpp för mycket. Miljön utgör själva grunden för att förstå människan som kulturvarelse. Men Antropologens synsätt måste även kompletteras med djupare kunskap om Genetik, Sociobiologi, där ren Etologisk kunskap om djurs beteendemässiga spelplan paras med mänsklig psykologi – och antropologisk kunskap.

    Begreppet arv och miljö, kan inte förstås utan djupare kunskap av både antropologiska fakta likväl som mer basal biologisk kunskap. Många inbillar sig att hänvisning till arv i sig utgör en slags tvångströja, som hotar att kväva idéer om det goda samhället. Men den synen vilar på många missuppfattningar om arvet.

    Gener är mer att likna vid ett pianos klaviatur. Ingen musik spelas om inte tangenterna trycks ned i en viss ordning. Och dessa nedtryckningar gör miljön. Arvsanlag måste aktiveras. De flesta gener ”sover”, precis som tangenterna på ett piano när en melodi spelas. Även gener aktiveras efter ett partitur. Bland annat som hela fingernedsättningar via hormonsystem.

    Betänk att en fjärilslarv har exakt samma genuppsättning som den vuxna fjärilen. Två helt olika individer men med samma genuppsättning. Bara separerade av ett omstukturerande förpuppningsstadie.

    Den som tittar på arv och kön, kan inte heller värja sig från det genetiska spelet. Enbart hänvisning till en bok av Doreen Kimura i går på DGS, triggade kraftiga reaktioner från läsare.

    Läs då gärna denna artikel från Forskning o Framsteg om kön och genetik. Här är länken;

    http://fof.se/tidning/2002/1/kvinna-eller-man

    För övrigt fick jag själv upp ögonen för Doreen Kimura när hon i en artikel i Scientific American, någon gång på tidigt 70-talet, skrev om könens olika sätt att orientera. Där kvinnor och män skilde sig åt i vissa avseenden ( nästan alltid med två normalfördelningskurvor i olika grad av överlappning/bredd ).

    Kort sammanfattat orienterade kvinnor med metoder som passade utmärkt i en välkänd närmiljö, med kännemärken. Medan mäns orienteringssätt visade utslag på att fungera bättre i orientering i mer okänd terräng. Men som alltid, ha normalfördelningskurvorna i bakhuvudet. Men mönstret av hemmabas och mer påtagliga expeditioner ut i mer okänd terräng, framträdde. Troligen beroende på olikartat evolutionärt evolutionstryck för de båda könen.

    För övrigt visade det sig att kvinnors spatiala förmåga förändrades efter den månatliga cykeln och följde blodets östrogen/testeoron-balans. Kvinnor är med andra ord olika bra på rumslig uppfattning beroende av var hon befinner sig i sin cykel. Man kan faktiskt mäta prestationer mot och inom samma individ.

    Inom samma område delades nyligen ett nobelpris ut till de två norska forskarna Moser. De hittade motsvarigheter till hjärnans GPS direkt som hjärnstrukturer. Samma fenomen som intresserat Doreen Kimura, gav nu paret Moser ett nobelpris.

    Länk;
    http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nobelpriset-i-medicin-gar-till-2

    Själv har jag som princip att utgå ifrån så mycket fakta som möjligt innan mitt eget värderingssystem tillåts kicka in. Inte så lätt alla gånger, men vem har sagt att livet är enkelt.

    Här är i alla fall en länk till ”Sex differences in the brain”av Doreen Kimura, för de som i går efterlyste mer konkret information.

    http://people.brandeis.edu/~teuber/genderdiffs.pdf

    Inte minst visar dessa tre länkar ovan på att antropologens glasögon måste paras med mer vetenskaplig kunskap. Men riktigt glad är jag idag över Patriks text och betraktelse. En ytterst välkommen och nödvändig text, som faktiskt även utmanar grunden för de politiska beslut som Sveriges politiker, i sin naivitet, tog i mitten av 70-talet.

    Gillad av 6 personer

    • tirutaa skriver:

      Så glad jag blir denna morgon. Här läser man först en synnerligen avklarnad text av Patrik om omöjligheten för alla att vara/bli ”en svensk”, var i världen man än kommer ifrån. Och sedan får man av Gunhild ett vetenskapligt underlag till den biologiska grunden i Patriks tes. En omständlig och faktaspäckad redogörelse för de vetenskapliga rönen kring samma problematik. Tack båda två!

      Gilla

    • Utlandssvensk skriver:

      @ Gunhild,

      Välskrivet och tankeväckande, som alltid!

      Vad gäller just Margaret Mead tenderar jag att instämma främst med hennes kritiker, men detta är av marginell betydelse i sammanhanget. Det du lyfter fram här i övrigt är väldigt intressant och det finns en stor och växande debatt kring skillnaden mellan män och kvinnor och vad denna innebär för hur samhället är och bör vara konstruerat. Men slutsatserna blir ofta väldigt otrevliga från ett modernt svenskt perspektiv och min erfarenhet är att det är nästan meningslöst att försöka att ta upp ämnet.

      I fallet Sverige är frågan nu i princip enbart om tillräckligt kraftfulla åtgärder kan vidtas i tid för att landet ska stanna inom den västerländska kultursfären. Om detta lyckas, vilket jag tror är osannolikt, kommer det sen säkert att komma en omfattande debatt om hur det väldigt påtagliga kvinnliga inflytandet och feminiseringen spelade in i att föra oss så nära nationellt självmord. Om vi däremot lämnar västerlandet bakom oss, lär allt kvinnligt inflytande bara upphöra utan debatt.

      Gillad av 2 personer

    • arne skriver:

      Rumsuppfattning är ett ständigt återkommande problem när jag är ute och kör med min familj och min fru skall läsa kartan, och jag å min sida vägrar att fråga någon om vägen.

      Gilla

  6. Birgitta C skriver:

    Det här att olika kulturer lär ut till sina barn vad som är rätt och fel är viktigt att förstå. Och framförallt inget som en person ändrar hur lätt som helst. Som att en svensk kommer att ha svårt att plötsligt acceptera könsstympning och tvångsäktenskap bara för att han befinner sig i ett sådant land. Lika svårt får man då förstå att det kan vara för afganska pojkar, eller från land med liknande värderingar, att ta till sig att tjejer som går lättklädda och utan manligt sällskap är lika värderade som en kvinna i slöja och ibland även tillsammans med manligt skydd, i deras land och alltså inte är helt tillåtna våldtäkts- och sexobjekt. I ett inslag på tv för en tid sedan fick vi ju höra hur en ung manlig sk sedlighetspolis i stockholmsk förort helt seriöst argumenterade att den kvinna som skyler sig respekterar sig själv och då respekterar andra henne. Medan den som inte skyler sig inte förtjänar respekt. Nu vill man ”utbilda” dessa pojkar att förstå de svenska värderingarna kring kvinnor och flickor. Varför tror vi att de plötsligt ska acceptera att vi i realiteten säger att deras föräldrar haft fel. För det är ju så de kommer att uppfatta det. Vi skulle ju inte ta till oss något liknande.

    Gillad av 2 personer

    • Ami skriver:

      Lite osäker om du är ironisk eller inte så jag kommenterar utifrån hur jag uppfattar ditt inlägg.

      Med den logiken så skulle det inte finnas våldtäkter i länder där kvinnor och barn är täckta. Det stämmer givetvis inte, och om så var fallet så borde svenska kvinnor och barn bära niqab eller burka, vilket för övrigt inte är långt borta med tanke på vilken riktning Sverige går mot..

      En afghan som tror att han kan tafsa och begå våldtäkt bara för att kvinnor och barn i Sverige inte är täckta säger allt om att ha medeltidavärderingar och jag tror inte all världens utbildning kan förändra det.

      Sverige har religionsfrihet, låt oss för en minut anta att de i Sverige som är Asatroende krävde att få utöva sin tro till fullo. Betyder det att vi skulle accepterar att dessa Asatroende klubbade ner kvinnor på stan, våldtog dom samtidigt som de gick bärsärk.
      Skulle vi acceptera att de landsteg på Östermalm och skövlade hela stadsdelen och gick bärsärk.
      Inget av ovan nämnda är acceptabelt det finns inget i våra värderingar som stödjer ett sådant beteende.
      Frågan kvarstå, varför skall vi i ett demokratiskt land, ett land som bygger på kristna värderingar acceptera lika medeltida tankemönster som vikingarna gjorde och som nyanlända har.

      Gilla

  7. Ami skriver:

    Jag vill utan att tveka påstå att det svenskar som sätter sig på höga hästar.
    Tydligen verkar närmare sjuttioprocent av folket tro att så fort en asylsökande sätter sin fot i landet så försvinner alla gammeldagsvärderingar och personen ifråga blir svensk och tror på lag och rätt, etik och moral. Ingenting kan vara mer felaktigt.

    Uppfattningen i grunden från makthavarna är att Sverige är världsbäst och länder som Ungern som vill värna sina gränser och medborgare är mindre vetande.
    Vid närmare granskning av partiledarna så kan man nästan se hur de ser ner på folk och tonen är att, vi är mindre vetande helt enkelt.
    Löfvens tal i Almedalen var så plågsamt att titta på så jag fick ha skämskudde. Löfven satte publikrekord med över 6000 åhörare. Löfven är lite som Håkan Hellström, publikrekord alla tjoar och tjimmar men ingen förstår nonsenstexten.
    Den årliga resan till Thailand eller Mallis gör oss inte kosmopolitiska, snälla thailändare och trevliga spanjorer betyder inte att människor vill oss väl i alla lägen utan har faktiskt andra agendor.
    De flesta inom etablissemanget bor i typiska svenska enklaver. De tror sällan att det finns så stora problem som det finns och beskrivs. När nämnda etablissemang möter den kulturen de har valt att importera så blir mötet exotiskt och spännande.
    Vi som möter kulturen varje dag, överallt, 24/7 tycker inte det är exotiskt eller spännande, det är avhumaniserade, dekadent, smutsigt och en stark känsla av att man har färdats många århundrade tillbaka i tiden.

    Gillad av 4 personer

  8. Christer Carlstedt skriver:

    Provinsialism enligt Patriks definition är en självklarhet. Den fungerar dessutom rätt så hyggligt så länge de som lever i den inte behöver konfronteras med en annan verklighet.
    Mina granar tänker ju ungefär som jag. Visserligen har en av dem en litet dum smak i fråga om bilar där han av någon märklig anledning vill ha en SUV trots att han inte bor på landet med behov av 4WD. Fast det berör ju inte mig, så det kan jag väl leva med. Inga stora saker i alla fall.

    Men nu kommer vi till det litet besvärande i resonemanget om att vi alla i grunden är lika och egentligen har samma värderingar. Det visar sig att inte ens i min lilla provins har vi samma värderingsuppsättning.
    Det sitter bevisligen folk i fängelse. Anledningen till att de sitter där är ju vid en amatörmässig analys just den att de inte har samma värderingar som de flesta av oss. De tycker uppenbarligen inte att det är helt fel att låta någon annan jobba för att de sedan skall kunna förse sig utan att jobba själva.
    Vissa rent av tycker att kniv eller kulvapen är lämpliga redskap för konfliktlösning.

    När vi således kan konstatera att det finns redan i vår provins verkliga kulturkrockar, så måste man vara tämligen enfaldig för att ta för givet att det inte skulle vara några större skillnader mellan provinserna. Här talas det om rent önsketänkande, i vart fall intill dess att motsatsen har bevisats.
    Inom sitt område tror jag nog att Maslows behovstrappa är tämligen accepterad. På första steget hittar vi överlevnad. Redan här ser man två olika sätt att reagera på ett potentiellt hot. Jag kan lägga benen på ryggen eller slå ihjäl hotet.
    Behovet av reproduktion kan tillfredsställas på två sätt med säkerligen någon glidande skala däremellan.
    Det första sättet som vi uppfattar som det rätta är att Du och jag kommer överens om att vi kan fixa våra behov tillsammans och till bådas förnöjelse.
    Det andra sättet är att jag tillfredsställer mina behov på Dig utan att besvära mig med att fråga vad Du tycker om den saken.
    Nu minns jag inte riktigt så här på morgonkvisten om det var sju eller åtta steg i den Maslowska trappan, men om vi antar sju, och att vi vid varje steg har vi bara ett binärt val så landar vi på 128 olika slutresultat. Chansen att hitta två lika är då mindre än en procent.

    Vi har nu hamnat i en situation där vi till vår lilla provins tagit emot individer från landet Långtbortistan. Att de skulle ha samma värdeuppsättning som vi är egentligen en helt absurd tanke. Rentav en matematisk,i det närmaste, omöjlighet.
    Vissa olikheter kan vi säkerligen tycka är acceptabla. Kanske rentav litet charmiga. Andra återigen skaver betänkligt.

    Vi har till exempel i samband med vissa offentliga arrangemang avsedda för allmän trevnad tvingats notera att i vissa kulturer skiljer man ut sig betänkligt redan så långt ner i behovstrappan som på reproduktionssteget, vilket är ett basalt behov.

    De som tydligen anser sig stå för visdom tycks av någon märklig anledning tro att man kan förändra ett grundläggande synsätt på ett basalt behov genom att tala tillrätta. Ungefär som att litet pillande och polerande på steg sex i en stege skulle påverka steg tre.

    Nu finns det vissa propåer om att man skall hota med att inte tillfredsställa behoven av mat och dryck på steg två för de som inte kan sköta sig enligt vårt sätt att se på livet. Det vill säga utvisning. Nu är det så i vårt rättsmedvetande att ett brott mot regelverket har inte begåtts förrän någon har blivit utsatt och kommit till skada. Det finns således ingen fungerande prevention.

    Det finns ett talesätt att ”Har man tagit fan i båten så får man ro honom i land”.
    Det är väl ungefär där vi befinner oss.
    Enligt i vart fall mitt sätt att se på saken innebär det att den som velat komma hit men inte kan sköta sig enligt våra lokala spelregler, skall utvisas fullständigt oberoende av vad vederbörande kan tänkas möta i sitt land. Det är inte vår sak att bedöma om rättssystemet hemma hos den personen är tillfredsställande. Det representerar den kultur som gjort att individen skall utvisas.

    Nu står dagligen ett gäng och ropar asyl vid gränsen.
    För att slippa de problem som vid det här laget borde vara uppenbara och en direkt konsekvens av migrationen av individer med helt skild syn på för oss grundläggande värderingar, så måste asylrätten snabbt reformeras så att den bara omfattar personer i direkt angränsande länder.

    Gillad av 6 personer

    • Birgitta C skriver:

      Jag håller med. Genom åren märker man att människor är väldigt olika och lite grovt uttryckt tänker jag ibland att vi äter, skiter och sover allihop, sedan upphör likheterna.

      Gilla

    • Hortensia skriver:

      Fenomenal slutsats, Christer, att: ”… den som velat komma hit men inte kan sköta sig enligt våra lokala spelregler, skall utvisas fullständigt oberoende av vad vederbörande kan tänkas möta i sitt land. Det är inte vår sak att bedöma om rättssystemet hemma hos den personen är tillfredsställande. Det representerar den kultur som gjort att individen skall utvisas.”

      Sara Skyttedal har stuckit ut hakan igen angående asylrätten…

      http://www.expressen.se/debatt/dags-for-ett-slut-pa-godhetshyckleriet/

      … vilket tydligen inte uppskattade av Ebba Busch Thor och jag kan tycka, att modiga Skyttedals kloka och rakryggade politiska ställningstaganden förefaller bortkastade på det tynande KD.

      http://www.expressen.se/nyheter/almedalen/ebba-busch-thor-tar-kdu-ledaren-i-orat/

      Gilla

    • Utlandssvensk skriver:

      @ CHRISTER CARLSTEDT & HORTENSIA,

      ”Det finns ett talesätt att ”Har man tagit fan i båten så får man ro honom i land”.
      Det är väl ungefär där vi befinner oss.
      Enligt i vart fall mitt sätt att se på saken innebär det att den som velat komma hit men inte kan sköta sig enligt våra lokala spelregler, skall utvisas fullständigt oberoende av vad vederbörande kan tänkas möta i sitt land. ”

      Jag håller inte med.

      Att vi ” tagit fan i båten” är absolut korrekt, men i det ordspråket ligger också att det sker genom ett aktivt val. Det är i högsta grad vad vi har gjort. Våra ledare har stått på hustaken och fullständigt vrålat ut att i Sverige välkomnar vi alla från MENA. Ju fler, desto bättre. Vidare har vi, extremt tydligt, betonat att här gäller inte krav på assimilering, utan här råder mångkultur.

      En förkrossande majoritet har gett sitt stöd till denna politik under väldigt lång tid, men många är nu missnöjda. För all del, låt oss fixa saken! Men vi måste erkänna att ansvaret för att dessa människor befinner sig i Sverige och agerar som de gör ligger helt på oss, inte på dem.

      Tänk tanken att Saudi Arabien skulle gå ut publikt och säga att de till varje pris vill ha mångkultur. Svenskar är extremt välkomna och kommer att erbjudas full försörjning. Vidare vill SA ha in svenskar just för att de är annorlunda och har helt skilda värderingar och normer. Detta är vägen till mångkultur och SA vill nu till varje pris ha detta. Sen visar det sig, föga förvånande, att svenskarna inte alls är som ursprungsbefolkningen och det blir en mängd problem. Är det då rätt och rimligt att SA bara slänger ut alla svenskar? Även om många av dessa har skuldsatt sig för livet för att ta sig till SA och de utlovade statsbidragen?

      Vi har grävt gropen för oss själva. Om vi ska ta oss ut bör vi börja med att erkänna detta och inte, som är vanligt i t.ex arabvärlden, skylla våra olyckor på andra.

      Repatriering är lösningen, men den bör ske frivillig och mot betalning.

      Gillad av 4 personer

      • Hortensia skriver:

        Javisst, Utlandssvensk. Frivillig återflyttning till en passande ociviliserad del av världen, är naturligtvis att föredra när det gäller frikostigt inbjudna ”kulturberikare”, men Christer har helt rätt i ”att den som velat komma hit men inte kan sköta sig enligt våra lokala spelregler, skall utvisas” – enligt min mening tillsammans med sina anhöriga, som får antas ha liknande unkna värderingar och därav följande ovilja att respektera svensk lagstiftning och tradition.

        Utländska brottslingar ska inte kunna fortsätta utnyttja Sveriges infernaliska rättssäkerhet och milda straff för ogärningsmän, eller fortsätta skada och skämma ut svenska folket och jag tycker mig ana en viss tillnyktring hos rättsväsendet:

        ”Även om det sammanlagda straffvärdet av gärningarna inte är anmärkningsvärt högt visar NN:s beteende att han inte har för avsikt att rätta sig efter de regler som finns i ett civiliserat samhälle”, skriver Växjö tingsrätt och dömer en 23-årig syrier till utvisning.

        http://www.smp.se/baksidan/fangelse-for-misshandel-2/

        Mångkulturalismen kuppades in i grundlagen på ett mycket fult sätt av Sjuklöverpartierna och resultatet av deras vedervärdigt svenskfientliga migrationspolitik kom som en fullständig överraskning för, vill jag påstå, de allra flesta godhjärtade och tillitsfulla, medieförledda väljare. Dags att demokratin återupprättas genom det tidigare utlovade extravalet!

        Gilla

      • Christer Carlstedt skriver:

        Det som är rätt så bra är att vi inte ens behöver vara överens.

        Jag inser givetvis att det Du skriver om att ”ropa från taken” är en metafor och jag är helt villig att hålla med Dig om att det inte har synts några som helst ansatser från de som borde känna sig ansvariga för den uppkomna situationen att klargöra att hitkomst medför förpliktelser att anpassa sig till svensk lag och svenskt sätt att interagera. Helt enkelt följa FN-stadgans krav på flyktingar. Våra företrädare som envisas med att kalla sig ansvarstagande verkar helt ha missat att krav även ställs på den som vill kalla sig flykting.

        Någon pappskalle fick för sig att det skulle skrivas in i grundlagen att vi är ett mångkulturellt samhälle. I dag har min snällhetsmössa på mig, så jag tror faktiskt inte de som beslutade begrep att dugg vad det var de skrev på.
        Som exempel kan vi nämna att man sedemera instiftade lag mot könsstympning vilket är ett klart ingrepp i multikulturalismen.
        Sedan kan ju jag tycka att när man märker att man gjort en blunder, så rättar man till den. För övrigt är jag inte människa att förstå vad skrivningen om multikulturellt samhälle skulle vara bra för. Den tillför ju inget. Det man inte förbjuder är rimligen tillåtet.

        Om repatriering kan ske frivilligt så är det givetvis det bästa. Däremot gillar jag inte tanken på att det skall ske mot betalning. Biljetten hem möjligen. Jag är inte angelägen att skapa en ny signalpolitik innebärande att den som tar sig hit kan påräkna en peng de aldrig skulle kunna tjäna hemma.

        Gilla

      • Boris skriver:

        så sant som det är sagt. repatriering är lösningen. man kan sätta press genom att gå igenom alla ansökningar om asyl som beviljats de senaste 20 åren och återkalla de som utfärdats på felaktig grund. vilket säkert är 80%. om stora grupper väljer att återvända så kommer det att dra med sig fler och det blir ett självspelande piano.

        Gilla

    • Winette Söderkvist skriver:

      CHRISTER CARLSTEDT:
      jag delar de åsikter du framför i din kommentar! Och jag håller verkligen med dej om att det är inte ”vår” sak att – i fall där utvisning utdömts, ta hänsyn till och därför inte verkställa utvisning på grund av andra länders rättssystem och straffskalor!
      Genom alla hänsynstagande till än det ena och än det andra, har vi i praktiken i onödigt många fall avhänt oss möjligheterna att utvisa asylsökande som inte beviljats asyl, uppgett
      falska uppgifter om identitet, asylsökande som begått brott, etc.

      Vill slutligen påminna om den radiodokumentär som handlade om ett fall med tvångsavvisning av ett antal människor och där sjukvårdspersonal under en flygtransport – OBS – mot personernas vilja injicerade ett antal med lugnande medel. (gissa vem som gjort dokumentären: jo, Randi Mossige Norheim – vem annars?).
      I den efterföljande debatten frågade i n t e n å g o n journalist – vad den medföljande sjukvårdspersonalen skulle ha gjort i stället! OCH JAG ANTAR ATT DE SOM TVÅNGSINJICERADES BETEDDE SIG VÅLDSAMT!. FÖR ANNARS HADE MAN VÄL INTE AGERAT SOM MAN GJORDE!!!.
      Och efterspelet då: jo, en åklagare lade ner utredningen om ev. åtal.
      Motiveringen var att det inte gick att få fatt på någon av de tvångsavvisade, så att de kunde höras.
      MEN historien slutar inte med det – för nu har någon lyckats leta upp en libyer som enligt uppgifter befunnit sig i Sverige ”hela tiden”. Myndigheterna i Libyen vägrade nämligen att släppa in honom i landet, varför man var tvungen att ta med honom på flyget tillbaka till Sverige!
      Så nu verkar det som utredningen skall återupptas…..

      Våra regelverk, ”gapiga” sk. humanitära organisationer (som tillåts vädra sin upprördhet i MSM) och inte minst våra mesiga myndighetsutövare innebär i praktiken att ”vårt” handlingsutrymme begränsats när det gäller att följa ex.vis Migrationsverkets beslut om avslag på asylansökan, fängelsedomar om utvisning efter avtjänade straff, osv.
      Under senare tid har det också uppmärksammats att asylsökande som dömts till fängelse för brott – inte dömts till utvisning efter avtjänat straff – för att åklagarna i ett antal fall inte yrkat på utvisning… .

      Det verkar inte finnas något hopp för det här landet! Och politikerna pladdrar och pladdrar i Almedalen!

      WinSo

      Så nu börjar det ehla om igen!

      Gillad av 1 person

  9. Folke Lidén skriver:

    Tack! Härmed förkunnar jag att myten om den inre svensken är krossad och död.
    Lika död som ”the norwegian blue” i The Parrot Sketch.

    Gilla

  10. Olof Lennart bengtsson skriver:

    Förr brukade man säga att de enda som kände sig hemma överallt i världen var drottning Elisabeth och svenskarna. Man kanske kan säga att de bar den förträffliga provinsens uppfattning med sig och såg knappast någon anledning att ändra detta behagliga synsätt.

    Gilla

  11. Harkling skriver:

    ”Man ska ta seden dit man kommer!” Ja det tycker jag faktiskt, grötmyndigt eller inte. Skulle jag acceptera könsstympning och kvinnoförtryck om jag tvingades fly till Afghanistan? Självklart inte! Med det sagt kan jag fortsätta resonemanget. Jag skulle ALDRIG i min vildaste fantasi få för mig att resa till ett land som Afghanistan, även om jag lovades bidrag och allehanda förmåner! Inte som flykting, inte som arbetskraft, inte ens som turist, just på grund av att afghanen inte skulle acceptera vare sig mig eller mina seder – lika lite som jag skulle acceptera afghanens. I stället reser/flyr jag till länder vars normer och lagar jag kan acceptera och där jag vet att jag blir accepterad och respekterad för den jag är!

    Gilla

    • Utlandssvensk skriver:

      @ Harkling,

      ”Jag skulle ALDRIG i min vildaste fantasi få för mig att resa till ett land som Afghanistan, även om jag lovades bidrag och allehanda förmåner! ”

      Du missar det mest fundamentala. Sverige utlovar inte endast bidrag utan även mångkultur, dvs. man säger rent ut att det inte finns några krav att anpassa sig. Om vi verkligen krävde anpassning skulle våra signaler och regelverk se helt annorlunda ut. Från en afghans perspektiv är det helt rimligt att han förväntar sig att han kan behålla sina normer och värderingar. Ansvaret för detta ligger inte på honom, utan helt på oss.

      Gillad av 4 personer

      • tirutaa skriver:

        Kraven på att anpassa sig, dvs följa varje lands lagar så att ordning upprätthålls, står däremot i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.

        Gillad av 1 person

      • Utlandssvensk skriver:

        @ TIRUTAA,

        ”Kraven på att anpassa sig, dvs följa varje lands lagar så att ordning upprätthålls, står däremot i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.”

        Jag tror att du avser reglerna i den konvention från 1951 (med tillägg 1967) som reglerar asylrätt. Om så är fallet, kan vi bara enkelt konstatera att Sverige i princip helt har struntat i denna och de inhemska reglerna för att ge ”asyl” i praktiken inte har haft något med denna att göra väldigt länge. Väldigt få som har kommit till Sverige som ”flyktingar” de senaste 30 åren uppfyller kraven i konventionen.

        Därav följer även att resten av regelverket i konventionen i grunden inte är tillämpbara i vårt fall.

        Gillad av 2 personer

      • Harkling skriver:

        Absolut. Lyssnar just på EBT:s Almedalstal och kan konstatera att det finns hopp om förändring. Det hon säger nu hade varit otänkbart för ett år sedan.

        Gilla

    • cmmk10 skriver:

      ”… och där jag vet att jag blir accepterad och respekterad för den jag är!”

      Alltså är det ganska logiskt att afghaner emigrerar till Sverige – och detta inte ironiskt skrivet. 😉

      Gillad av 1 person

  12. Martin skriver:

    Jag tycker att det var en bra artikel som står på egna ben och effektivt förklarar något som är svårt att förklara. Typiskt PE alltså.

    Men media och samhällets propaganda är absolut nödvändigt för att hindra svenskar från att reagera. För att få svenskar att fortsätta vara provinsiella. Och media kontrolleras av intressen som är väldigt väldigt långt ifrån att vara provinsiella, om jag säger så. Så visst, vi har en enfaldig läggning. Men lägg till den terror som media har utövat ända sedan nittiotalet så blir detta lättare att förstå. Media har hämningslöst utnyttjat vår litet dumsnälla och dumdryga grundinställning för att driva sin massinvandringsagenda.

    Gillad av 1 person

    • Utlandssvensk skriver:

      @ Martin

      ”Media har hämningslöst utnyttjat vår litet dumsnälla och dumdryga grundinställning för att driva sin massinvandringsagenda.”

      Jo, det stämmer!

      Men samtidigt har propagandan i medierna för väldigt länge sen lämnat all verklighetskoppling och normala människor borde inte ha haft några problem att genomskåda detta. Svenskarna är knappast det första folket som utsätts för kampanjer av denna typ. Den verkliga frågan är varför det har varit så framgångsrikt just här.

      Jag spenderade en del tid i DDR innan muren föll och i förbluffande grad var propagandan densamma där som här, t.ex vad gäller allt relaterat till feminism. Men skillnaden var att befolkningen helt klart begrep att de var utsatta för just propaganda. I fallet Sverige förefaller en mycket högre andel verkligen ha trott på det helt absurda tramset som har kommit ur t.ex DN och SVT. Och det var MYCKET mer hårdvinklat än i andra västländer. Även BBC anses t.ex vara vänstervridet, men är ett absolut under av objektivitet jämfört med SVT.

      Gillad av 4 personer

      • Martin skriver:

        Vi och vår kultur har utvecklats i en miljö där vi varit skyddade från främmande folk av fattigdom och geografisk isolering. Detta har gjort oss ytterligt försvarslösa.

        Vidare. Socialdemokratin började i stora stycken som nationalsocialism. Med grundtanken ”folkgemenskap”. Tron att alla är på samma sida. Vertikal organisering. Snarare än ”klasskamp”. Lateral organisering. Exemplen är många. Tydligast kanske saltsjöbadsavtalet är. Eller steriliseringsprogrammet (samma ide som T4 programmet). Jag vill inte bli för långrandig om detta. Men effekten av detta har varit att bryta sönder alla inre försvar. Allt har tagits över eller tämjts av staten. Det är därför vi står så nakna nu. Varje organisation som svensson någonsin har litat på eller varit en del av har vänts emot honom av den corporativistiska staten. Hur ska han kunna göra motstånd då?

        Gillad av 1 person

  13. Utlandssvensk skriver:

    Jag instämmer i hyllningarna! Utmärkt och träffsäkert inlägg.

    Min uppfattning är att PEs texter har blivit klart vassare på senaste tiden och att det lyser igenom att han har börjat ta lite hårdare ställning i vissa grundläggande frågor. Han förefaller ha gjort detta efter mycket tankemöda och samvetsgrann inre reflektion. Väldigt starkt!

    Men om vi nu är inne på att ta fram obehagliga sanningar, kan man även nämna att PE , på flera sätt, verkar ha landat ungefär där tongivande ”hatbloggar” har befunnit sig i minst 5-10 år. Detta är absolut inte menat som kritik utan mer att ge perspektiv, samt möjligen bidra till att förklara varför vanvettet kunde pågå så länge och bli så omfattande i Sverige. Av olika skäl har de flesta tänkande människor i Sverige helt enkelt inte vågat eller velat att debattera dessa frågor tidigare, men när de väl gör detta hamnar de i liknande slutsatser som de som tidigt började grubbla på ämnet.

    Just dagens ämne har debatterats länge och på ungefär samma sätt på ett antal SD relaterade sajter. Men om man sa det på en middag på Östermalm inträdde iskyla i rummet. Det kan jag personligen intyga! Nya tider nu, uppenbarligen! Mycket, mycket positivt, men samtidigt otroligt beklagligt att landet skulle behöva komma till klippkantens absolut yttersta spets innan detta kunde ske.

    Gillad av 3 personer

  14. tirutaa skriver:

    ”Men lägg till den terror som media har utövat ända sedan nittiotalet så blir detta lättare att förstå. Media har hämningslöst utnyttjat vår litet dumsnälla och dumdryga grundinställning för att driva sin massinvandringsagenda.”

    Det kallas hjärntvätt, Martin.

    Gillad av 1 person

  15. Gunhild skriver:

    Det här med att kunna förändra sig som människa bär på sin alldeles egna och speciella problematik. Bäst fångas den kanske i en liknelse.

    Vi har alla någon gång stöpt ljus. Doppat den först tunna bomullstråden i flytande stearin. Väntat, och doppat igen. Skikt på skikt har fått ljuset att långsamt växa fram.

    Livets inre, som kulturvarelse, byggs upp på motsvarande sätt. Den första doppingen sker redan i fosterlivet. Spädbarnets utveckling fortsätter sedan i en intim närmiljö, intill hud och en varm kropp. Där hittas tryggheten och skyddet från en svårförståelig värld.

    Sedan tar en socialisering vid. Barn möter barn – och leken. Barn möter vuxna – och kanske också allvaret. Åren går. Skikt på skikt läggs på. Barndomens lekar övergår i ungdom. Socialiseringens dopp i stearinet forsätter. Den unge blir vuxen. En kulturvarelse formas.

    Att gå in och styra om i denna process låter sig i princip inte göras. I det inre av ljusets alla skikt är stearinet hårt och i princip tämligen opåverkbar. Värderingar formas, och blir till naturliga. Och en lång barndoms erfarenheter sitter där de sitter.

    Vad som däremot kan förändras och påverkas är de senaste skikten, de som lades på ytterst. För det är där förändringarna och viss förnyad anpassning kan ske. Som när träden växer under barken. Doppet i stearinet tar ju aldrig slut. Men skikten som vuxen blir allt tunnare. Och skikten innanför är de som det nya häftar fast i.

    Kognitiv beteendeterapi kan i viss mån förstärka, försvaga och bygga nya förbindelser i hjärnan, men inte selektivt radera. Vissa inre skikt kan delvis manipuleras, men i grunden inte förändras.

    Ett barn eller ungdom, som ännu har många skikt kvar att bygga upp, fortsätter att formas i sin nya miljö. De gamla byggs in och över av nya. Rentav ibland som en kulturkrock. Men stommen finns kvar innanför. Och skador kan växa över, och bli till ärrbildningar.

    Att vi inte alla är kriminella beror delvis på att vi i socialiseringen kan underordna oss ett visst tvång. Vi är de flesta av oss inte barnsligt utåtagerande. Vi vet att sociala ta hänsyn. Det kravet på hänsyn kan man även lägga på migranter, om även de börjar doppas i det nya landets stearinbad. Men det tvånget innebär inte automatiskt att ljusets skikt förändrats, utan bara att det på de senaste skikten har byggt nya, och i dem en tvångsmässig anpassning.

    Ljuset som liknelse för mänsklig socialisation visar att man måste kunna förhålla sig till ålder. 2-årigt barn, 7-åringt barn, ungdom, ung vuxen och äldre vuxen, utgör alla olika stadier av ljusstöpning. Och därmed olika lägen av en kulturvarelse.

    Det som måste ske med tvång för en vuxen, kan hos den unge mer socialt växa fram, i bästa fall, på en miljömässigt naturligt sätt.

    Och det är nu enklavers problematik blir mer uppenbar. Om barn och unga fortsätter att stöpas som ljus i en egen kultur, eller kulturmix skild från landets mer enhetliga kultur, bevaras och utvecklas de kulturella skillnaderna. De permanentas.

    Så anpassning utgör inget enkelt Abrakadabra. När vi är vuxna är vi mer eller mindre alla färdigstöpta ljus. Men det allra yttre skikten är fortfarande formbara. Det är de hela livet, utom när vi blir riktigt gamla. Men att tro att inre skikt går att byta, och peta i, rentav byta ut delar av, är enbart troskyldigt.

    Att vara en kulturvarlelse innebär ytterst att vi alla stöpts som ljuset, och att den stöpningen tog sin början i fosterstadiet, och sedan fortgår livet ut, men i snabbare takt i barn och ungdomsperioden, och mer långsamt som äldre. Och varje land. Varje kultur. Står med sin alldeles egna stearin-gryta på den varma spiselhällen. Ljusen blir därför olika.

    Gilla

  16. Madelaine Fusfield skriver:

    Hittade en sorglig berättelse av en ung flicka i Malmö som anslutit sig till Vänsterpartiet då hon fick nog av nazistiska och fascistiska störningar. Resultatet blev att hon hotades upprepade gånger och fann att polisen inte ville hjälpa henne. Detta är en skrämmande historia. I dagens situation kan jag se att reaktioner till invandrarproblemen kan slå över i ytterligheter. Detta får inte ske. Polisen i Malmö borde reprimeras och de som vägrade hjälp eller inte gjorde sitt jobb borde avskedas.

    Gilla

  17. Tahmas Nuri skriver:

    Utlandssvensk
    ”På flera sätt, verkar ha landat ungefär där tongivande ”hatbloggar” har befunnit sig i minst 5-10 år.”
    Ursäkta att jag kopierar dig i denna kommentaren.

    Det är mils skillnader mellan DGS och ”hatbloggar” jag blir faktiskt lite illa berörd av det.
    Hat är en av de starkaste känslorna en människa kan ha, starkare än kärlek.
    PE:s texter som jag tolkar det är observationer, tankar, reflektioner och erfarenhet.
    Vi, precis som han, ser vad som händer med vårt älskade land och det måste man reagera starkt på.
    Ingen på den här bloggen uttrycker hat mot någon, om något, möjligen förakt och det är mot gammelmedia och politiker.
    När vi kritiserar dåliga idéer som tex islam så är det inte hat det handlar om utan just kritik av dåliga idéer. Islam har utövare dvs utövare av dåliga idéer och de är också föremål för kritik.
    Skall man kritisera en folkgrupp? Jag det skall man göra om det finns befog för det.

    Om vi på bloggen kritiserar utövare för att de inte har värderingar som är kompatibla med våra och i många fall av tio inte har för avsikt att anamma våra värderingar, eller ens har för avsikt att försöka, så måste det kritiseras.

    Till skillnad från makthavare och media så utgår vi ifrån att dessa människor är vuxna, har en omvärldskännedom (vilket de har eftersom de precis som vi andra har tillgång till hela världen via en knapptryckning, oavsett vilken grotta de kommer ifrån) och de vet att de kommer till ett land som absolut inte bär deras värderingar eller religion. Vi ser dom som människor, politiker och media ser dom som barn.

    Hat är skillnad. Jag hatar terrorister för vad de gör mot oss, jag hatar Hitler för vad han gjorde mot mina judiska brödrar och systrar. Jag hatar mig själv ibland för att jag inte kan släppa mitt engemang och bara sätta mig i soffan och säga ” fuck it, det är som det är”

    Hat är också att okontrollerat hata människor bara för saken skull utan belägg och det är inget som bedrivs på bloggen.
    Jag vet att du skriver ”hatbloggar” inom tecken men det finns bloggar som tycker det är synd att Hitler inte hann utföra den slutgiltliga lösningen. Det finns islamiska hatbloggar som vill döda judar, kristna och homosexuella.

    Hamas och Fatah:s hemsidor är fyllda av hat, deras charter är fyllda av hat och boken deras religion bygger på är fylld av hat, förakt och förintelse.
    Det är hat, det vi gör på bloggen är att kritisera dåliga idéer oavsett vem som framför dom.

    Gilla

    • Utlandssvensk skriver:

      @ Thamas,

      När man i svensk debatt refererar till ”hatbloggar”, avses inte ”Hamas och Fatah:s hemsidor”, utan sajter som Avpixlat, Snaphanen, etc.

      Jag har skrivit i många år på dessa och det är mot den bakgrunden jag gör observationen ovan. Det var självklart aldrig fråga om något hat där heller, annat än mot ansvariga politiker. Av intresse för dig är möjligen även att jag i debatter ofta har länkat till Jerusalem Post och att många debattörer i Sverige har ansett detta vara en ”högerextrem” publikation.

      Gillad av 1 person

      • Tahmas Nuri skriver:

        Utlandssvensk
        Jag förstår dig mycket väl och du får inte missförstå mig om ditt engegamang.
        Min poäng är att det finns hat sajter och DGS är inte i närheten av det fast det kan bli tufft skrivet av oss.
        Jag själv blir ofta kallad högerextrem, men det är jag inte. Jag är en bekymrad medborgare som råkar vara mot dåliga idéer som tex islam. Jag erkänner dock att jag är en kristen sionist som aldrig viker en tum för det heliga landets existens.

        Jag har sällan eller aldrig besökt Avpixlat eller snapphane då jag utan att veta kan ha en tvivelaktig relation till organisationer som vill se mig i randig pyjamas med en guldstjärna på bröstet. Men som sagt jag har ingen erfarenhet av dessa sajter och vill inte uttala mig om dom.

        DGS är för oss som är olika, olika nationaliteter, kristna, judar, fd muslimer,ateister, det viktiga är att vi har samma mål – våra värderingar, vår demokrati och vårt sunda förnuft.
        Om vårt mål är att lyckas med att få landet på rätt köl så måste vi tillåta att alla får komma tills tals. Det är först då vi kan bli starka.
        Omar är ateist om jag inte har fel, Dervish vet jag inte om han fortfarande är muslim, men oavsett det så behöver vi röster som kan styrka det vi proklamerar.
        Det som står mellan oss och avgrunden är våra judeo-kristna värderingar och det får vi aldrig göra avkall på.
        Vi är för viktiga för att decimeras. Vi är svenskar och vi är stolta.

        Gilla

      • cmmk10 skriver:

        ”… vill se mig i randig pyjamas med en guldstjärna på bröstet.”

        Finns väl få forum som är mer välvilligt inställda till staten Israel och allt judiskt än just Avpixlat!

        Bröderna Ekeroth har dessutom belönats för sina insatser för Israel.

        ”Nyligen deltog den israeliska ambassadören i Stockholm, Eviatar Manor, i en ceremoni då årets Theodor Herzl-pris delades ut. Priset ges varje år till en handfull unga män och kvinnor världen över som gjort ”exceptionella insatser för Israel och sionismen”.
        Årets pristagare, Dmitri Vasserman, hyllades av ambassadören och ordföranden för den svenska Sionistiska federationen, Bo Sallmander. Bilder på en finklädd och stolt Dmitri Vasserman med Herzl-prisets bronsstatyett lades ut på internet.
        När priset även förra året gick till en svensk – 26-årige Ted Ekeroth från Lund – höll arrangörerna en lägre profil. Sionistfederationen insåg strax före prisutdelningen att Ted Ekeroth är aktiv sverigedemokrat. Ordförande Bo Sallmander var orolig att sd-kopplingen skulle ge negativ publicitet.”

        http://www.sydsvenskan.se/2007-07-12/israelvanner-prisade-sverigedemokrat

        Gilla

      • Utlandssvensk skriver:

        @ Tahmas,

        Det jag försöker förklara är att det som i Sverige länge har kallats ”hatbloggar” i princip hela vägen har drivit en liknande linje som den som förekommer här och nu på DSG. Den slutsats jag vill komma till är då inte att denna sajt sysslar med hat, utan att det har varit, och är, absurt att beskylla dessa andra bloggar för det.

        Självklart har även jag blivit kallad ”högerextremist” och en stor mängd andra saker som är mindre angenäma. Det får man bära med stolthet! Det verkliga hatet har hela tiden kommit från dem som klistrar dessa epitet på andra.

        Slutligen, vad gäller antisemitism är det i princip endast de svenska ”hatbloggarna” som har uppmärksammat judarnas utsatthet i Sverige. Det har de gjort länge och grundligt. MSM och sjuklövern har antingen inte velat prata om saken, alternativ öppet verkat för att göra det omöjligt för judar att leva här. Ett bra exempel på det senare är Ilmar Reepalu i Malmö.

        Gilla

  18. 77711n skriver:

    Invandrade jag till ett land, ca 70 procent av dem som kommit hit är inga flyktingar, skulle jag vara beredd att anpassa mig till landets kultur och seder. Själv har jag övervägt, under fyra år, att gifta mig och flytta till Nigeria med den man jag sällskapade med – men avstod till slut av just detta skäl. Förnuftet fick styra över mina känslor, som ändå funnits kvar resten av livet. Jag är efter 40 år nästan säker på att jag gjorde rätt, men bara nästan.

    Gilla

  19. Gösta Svensson skriver:

    Att vi inte kommer åt den absoluta sanningen är ju något vi helt enkelt måste lära oss att leva med. En del klarar inte riktigt av det utan hemfaller åt religiösa konstruktioner med absoluta anspråk, medan andra drar åt en slags totalrelativism som kanske slutar i nattsvart nihilism.

    Man behöver inte tro att alla egentligen innerst inne tycker som svenskarna, för att försvara det svenska sättet (som ju för den delen inte är entydigt men förmodligen identifierbart). Det enda man behöver göra är att försvara och hänvisa till rätten man ärvde när man föddes på en viss plats in i en viss kultur. Naturligtvis måste man kompromissa (tex måste samerna kompromissa om deras liv i Sverige skall bli drägligt), och på så vis bli lite mindre specifik i sina egenskaper för att på så vis passa in i ett lite större sammanhang, nämligen nationen Sverige.

    Men sedan kan man bara säga stopp! Man har all rätt att göra det. Om man inte vill, behöver man inte alls kompromissa och anpassa sig till andra kulturer. Man kan inte kräva att bli respekterad för sitt sätt att vara utanför det egna territoriet, men så länge man håller sig till det man ärvde, har man all moralisk rätt att säga nej till både moskéer, halal, ramadan, omskärelse och en massa andra företeelser. Naturligtvis kan man diskutera och problematisera detta över ett glas rödvin eller två, men man kan inte börja tafsa på och försöka ifrågasätta arvsrätten, för det är likvärdigt med en krigshandling.

    Gilla

  20. Lennart Göranson skriver:

    Flertalet kommentatorer tycks ha läst inlägget som en kritik mot nyanländas värderingar och kultur, som förvisso inte sammanfaller med svenska värderingar och kultur. Och är det så är det nog att slå in öppna dörrar på den här bloggen. Men jag tycker mig läsa in ett helt annat budskap, nämligen en kritik mot Sverige – speciellt mot det myndighetssverige som har att hantera flyktingrelaterade frågor.

    Patrik skriver att den provinsielle svensken är ”i avsaknad av insikt om att det existerar radikalt annorlunda kulturkretsar än den egna”. Ett exempel: den nyanlände säger att han är 17 år, att han kommer från Syrien, att någon elak typ har stulit hans pass under resan och att han löper fara för livet om han återvänder. På basis av de uppgifterna drar handläggaren slutsatsen att det är så det verkligen förhåller sig, för det kan man normalt utgå från när det gäller svenskar. Det är naturligtvis enastående naivt, och beror på att handläggaren saknar erfarenhet av att den svenska tilliten inte är universell. Det är inte den nyanländes fel att han beter sig på ett sätt som är rationellt i ett land där man inte har annat än ont att vänta sig av staten och myndigheterna. Det är mottagarlandets fel. Och grundfelet är naturligtvis att över huvud taget ställa frågan. De förhållanden som ska ligga till grund för asylprövningen ska visas av den sökande, och med betydligt mer konkreta belägg än ett enkelt påstående.

    Många har talat om ”utmaningar” i samband med flyktingkrisen. Att avprogrammera oss från den svenska tilliten är en mycket stor utmaning. Och en sorglig sådan.

    Gillad av 1 person

    • Utlandssvensk skriver:

      @ Lennart,

      ”Men jag tycker mig läsa in ett helt annat budskap, nämligen en kritik mot Sverige – speciellt mot det myndighetssverige som har att hantera flyktingrelaterade frågor.”

      Jag ser också inlägget som kritik mot Sverige, men främst mot vår mentalitet. Men denna kommer självklart till uttryck bland annat i hur myndigheter agerar.

      Vidare håller jag helt med om att ansvaret, eller skulden om man så vill, för de problem vi nu ser ligger på svenskarna, inte immigranterna. Det jag försöker förklara här är att detta även har varit en normal åsikt hela vägen hos oss som kallas alla möjliga saker, men röstar SD.

      Gilla

  21. B skriver:

    Den svenska tillitskulturen är nog något vi får leva med kommer att försvinna. Den bygger väl egentligen på att de flesta har samma bakgrund och begrepp om vad som är rätt och fel. Egentligen är det väl ganska extremt detta att man i Sverige förväntas exempelvis lämna sina väldigt små barn på dagis att tas om hand av främlingar hela dagarna. Var annanstans i världen finner sig föräldrar i det? Nej, de flesta lämnar barn till far- och morföräldrar eller andra närstående. Och det finns förstås många fler exempel.

    Gilla

  22. Winette Söderkvist skriver:

    till REDAKTIONEN:
    jag skrev en kommentar till CHRISTER CARLSTEDTS första kommentar, men min kommentar kom att publiceras i anslutning till hans andra kommentar, och därför förefaller min ”logik” lite ”märklig” – kanske inte bara för mej…

    Hälsar WinSo.

    PS: när jag ändå är igång – min sista mening -efter min signatur – har hamnat fel =mitt fel.
    Jag hade avsett att meningen- och så börjar det hela om igen- skulle vara en slutkommentar till den återupptagna förundersökningen om ev. ”tjänstefel” i samband med utvisningen av asylsökande – och de injektioner med lugnande medel som uppges ha getts mot dessa (förmodat våldsamma) personers vilja.7DS

    Gilla

Lämna ett svar till arne Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.