IKEA-morden

8-26-13_11971

Patrik Engellau

Man förstår så lite. Man? Jag förstår så lite. Jag har växt upp i en värld där man kan lita på myndigheter, man kan lita på media, där det som står i tidningen är sant, där det visserligen förekommer ljugande skojare bland makthavare, men där de snart avslöjas och den goda ordningen återupprättas.

Jag har levt i en värld av elände och fattigdom och lidande där det ändå funnits en anständighetens lite trista, men ack så behagliga hemort på jorden, just Sverige, mitt fädernesland. Ett ställe där man kunnat lita på människor, där vänliga och i och för sig krävande människor tagit hand om sig själva och varandra.

Gud ska veta att jag skrikit i högan sky om allt som varit dåligt i Sverige. Om hur allt skulle bli så mycket bättre bara Sverige begrep att förnya sig. Men jag hade aldrig föreställt mig att Sverige skulle bli något annat än Sverige, vänlighetens, trygghetens, tillitens, de snälla människornas och pålitlighetens stamort på jorden. Sådant trodde jag var oföränderligt och inskrivet i tillvarons DNA.

Under det senaste året, kanske halvåret, har jag med stigande förvåning och oro börjat känna marken skaka under mina trygga förvissningar. Jag upptäcker att vi saknar ett politiskt ledarskap med grepp om läget. Våra politiska ledare håller på med något annat än att värna nationens framtid. De verkar styras av galna idéer och infantilt önsketänkande som om de levde i Harry Potters snarare än Per Albin Hanssons och Tage Erlanders värld.

Jag litar inte på dem. Jag inser plötsligt att de inte behöver ta något ansvar, att inget ansvar kommer att utkrävas av dem. Deras fögderi går åt pipan, de avgår och får sina pensioner och sedan ska svenska folket på något märkvärdigt sätt reda upp den röra de åstadkommit.

Min senaste knäck är morden på IKEA i Västerås. IKEA möblerar folkhemmet, där ska folk inte döda varandra. Det får bara inte ske, framför allt inte i den symbol för trygghet, välfärd och ett gott liv som detta möbelvaruhus representerar.

Något helt fel har trängt in och det närmar sig mig, mitt liv och min tillvaro. Det nuddar min existens. Kan man mörda folk på IKEA i Västerås så kan man mörda folk på ICA Skutan i Hamburgsund där jag köper min sommarmat.

Mördarna verkar vara två eritreaner på permis från asylboendet Kallstensgården i Arbogatrakten. Varför de mördat en svensk kvinna från Norrland och hennes son, om de nu gjort det, är oklart.

Det här är för mycket. Statsministern har en del att förklara. Det är bäst att han ger en mycket bra förklaring till att svensk invandringspolitik trots allt är på rätt väg. Annars är i varje fall mitt obetydliga förtroende för honom slutgiltigt utraderat.

Jag vet att jag skriver detta i någon sorts panikkänsla. Ibland är panik befogat. Paniken griper människan när hon inte ser någon utväg, när de förväntade hjälpinsatserna inte materialiseras, när nödutgångarna är blockerade. Här är det ännu värre. Här verkar de ansvariga ha kopplat bort larmet för att de inte vill bli störda.

46 reaktioner på ”IKEA-morden

  1. Dan Theorin skriver:

    Din rädsla kanske kopplas ihop med fel saker. Vi måste alltid snegla på statistik innan vi gör den tolkning som du gör. Har vansinnes dåd av detta slag ökat i Sverige de senaste 10 åren ? Svaret är nej. Oturligt att just denna gång var det kanske utsatta människor ifrån Eritrea som begick handlingen. Men vi har Flink, Hagamannen etc., så det är denna grupp dådet placeras i statistiskt. Vi måste vara väldigt försiktiga med denna typ av svepande fosterlandskärlek du med darr framställer. Vi skall absolut prata om migrationspolitiken men inte utan vetenskapligt stöd.

    Gillad av 1 person

    • Ipse Cogita! skriver:

      Den http://www.6mannen.se/det-tryggare-sverige/ gick till Brå:s statistik. Det blev så här:

      Antal anmälda våldtäkter, totalt år 1975: 768 varav 118 “överfallsvåldtäkter”
      Antal anmälda våldtäkter, totalt år 1995: 1707 varav 289 “överfallsvåldtäkter”
      Antal anmälda våldtäkter, totalt år 2014: 6697 varav 854 “överfallsvåldtäkter”

      Antalet anmälda misshandelsfall, inkl grov år 1975: 21 518
      Antalet anmälda misshandelsfall, inkl grov år 1995: 54 333
      Antalet anmälda misshandelsfall, inkl grov år 2014: 83 324

      Antalet anmälda mord-/dråpförsök, totalt år 1975: 170
      Antalet anmälda mord-/dråpförsök, totalt år 1995: 643
      Antalet anmälda mord-/dråpförsök, totalt år 2014: 792

      Antalet anmälda våldsbrott, totalt år 1975: 27 016
      Antalet anmälda våldsbrott, totalt år 1995: 66 131
      Antalet anmälda våldsbrott, totalt år 2014: 108 071

      Det får var och en tolka som man vill. Befolkningen har så klart ökat men ändå.

      Just saying …

      Gillad av 3 personer

    • Tobias Karlsson skriver:

      Antalet våldsbrott i Sverige har ökat med 42% i Sverige på tio år. Vi har numera lika många våldsbrott som Spanien trots att de är fem gånger fler än oss. Om du inte tror mig är det bara att gå in på EUs statistik, Eurostat. Att personer med utländsk bakgrund är överrepresenterade i statistik för våldsbrott med faktor 4 vet vi sedan BRÅs statistik för tio år sedan. Att det idag råder allmän censur över vem som begår våldsbrott är ett slag i ansiktet mot alla brottsoffer. Det råder en missriktad välvilja att inte ”peka ut” våldsverkarna. I grunden handlar det om att fakta som skulle kunna begränsa våldsdåden i framtiden måste upp på bordet. Dagens 7-klöver politiker är tyvärr rädda för att en åtgärd skulle kunna vara att begränsa Sveriges extremt liberala invandringspolitik utan krav på identitetshandlingar.

      Gilla

    • Günther Skov skriver:

      Patrik…Det räcker…man behöver inte vara akademisk utbildad för att förstå att det inte står rätt till med Sverige…vi vanliga knegare vet det redan…men som vanligt slår det bättre ut när ni skriver…och då har ni räddad er igen…gå ut på gater och torg och agitera…för det är där vi är…men fegheten bedrar vissheten…!!!

      Gilla

  2. Thomas pettersson skriver:

    Ikea morden-svenskar mördas brutalt- stor tystnad från elit och media.
    Kaffekokare brinner i moske-uppror och demonstration över rasism.
    Sveriges regering, politiker och twitter elit visar sina prioriteter.
    Tyvärr Patrick Engellau, Sverige får det som det bad om.

    Gillad av 3 personer

  3. rombens skriver:

    Du sätter indirekt fingret på vår nations ledarskap. Var är regeringen? Varför denna tystnad? Oppositionen ….? Var är alla trygga gamla betonghäckar som utan ideologiska sidoblickar lugnt förklarade vad som måste göras?

    Gillad av 1 person

    • Martin skriver:

      Inrikesminister Anders Ygemans pressekreterare låter meddela att ingen(!!) journalist fram till lunchtid idag efterfrågat någon som helst kommentar från den polisiärt ansvarige ministern.

      Gillad av 2 personer

      • Hans O skriver:

        På något skrämmande sätt blir man Inte förvånad….
        Varför kan inte den polisiärt ansvarige ministern själv gå ut
        med en kommentar?
        Har alla gömt sig UNDER däck?

        Gillad av 2 personer

  4. Lennart Bengtsson skriver:

    Jag tror att vi alla delar Din uppfattning. Detta var på något sätt den händelse som fick krukan att spricka. Det mest motbjudande var myndigheternas och medias hemlighetsmakeri och med en serie helt irrelevanta rapporter att grov brottslighet faktiskt har minskat i Sverige. Det gäller väl knappast bilbränder, överfallsvåldtäkter eller spräng- och skjutincidenter. För ett antal år sedan gällde ju en noll-vision om bärandet av kniv.
    Problemen är nu så många att man har börjat sluta reagera. I stället för att seriöst och ärligt diskutera detta i media så skapar man stupida kvasidebatter om färgen på plåster och letar upp individer som känner sig ”exkluderade” då man inte kan köpa ”hudfärgade” plåster eller för den delen hudfärgade underkläder eller lämpligt matchande sådana. Därtill företrädare för apotek mm som olyckligt beklagar detta och ber om förlåtelse och lovar upprättelse. Hur långt skall den officiella idiotin i landet egentligen gå? Det viktigast är väl trots allt att ett plåster fungerar!

    Gillad av 3 personer

  5. Martin skriver:

    Migrationsverket har också i högsta grad något att förklara då det framkommit att den presumtiva mördaren skulle ha avvisats från Sverige. Kanske hade detta inte behövt hända om de gjort sitt jobb bättre.

    Jag bekymras av en sak som PE skriver:
    ”Det får bara inte ske, slå ihjäl din nästa i Rosengård om du måste, men inte i den symbol för trygghet, välfärd och ett gott liv som detta möbelvaruhus representerar.”

    Vad menas med detta? Våld, särskilt slumpmässigt våld som detta, ska inte ha plats någonstans i vårt land. Särskilt i områden som Rosengård behöver staten, som bl a PE påpekat, återupprätta sin suveränitet.

    Gillad av 2 personer

      • Tami skriver:

        IKEA? Möbelföretaget som inte betalar skatt till Sverige? Möbelföretaget som använder barnarbete? Möbelföretaget som förgiftat asiatiska länders luft?
        Va fan snackar han om? Barnen maste verkligen ha kant sig trygga nar dom arbetar i IKEAS fabriker.
        Fy! Det här är smygrasism. Smyg för dom som inte vet något om rasism. För oss andra är dettta 30 tals Europa snack. Titta garna pa kommentarerna ocksa.
        Hur angsliga och radda kan svenskar bli? Finns det en grans?

        Gilla

  6. Lars Lind skriver:

    Människor vill ”spegla sig ” i dom man möter . Det är nog biologiskt nedärvt .Man känner trygghet i att dom man möter är ungefär som man själv i utseende och uppfattning om lämplig klädsel ,förhållningssätt, mm. Förutsättningen för överlevnad förr var att man var på sin vakt mot främlingar och främmande . Var de stråtrövare ? Hade sjukdomar ? Främmande soldater ? Fogdar ?
    Allt detta genom årtusenden förvärvade erfarenheter skall nu plötsligt kastas på sophögen och allt nytt utifrån omfamnas.
    Annars är man ”rasist” -ett hittepåord som tas till när man saknar argument.

    Gilla

  7. Fredrik Östman skriver:

    Inte nog med att myndigheterna inte har skyddat oss och att hotet var apterat av myndigheterna samma dag och lössläppt i samhället. De har i stället i efterhand överöst oss med agitprop som handlar om att ”mörka krafter” hotar inte andra svennebananer utan andra asylsökare än de som just ritualmördat två svennebananer. Vad har polisen med sådana rent politiska påståenden att skaffa? Uppenbarligen ville polisen dölja att det rörde sig om ett rasistiskt hatbrott, en IS-inspirerad avrättning med avskuren hals — men röjde detta genom sin överreaktion.

    Inom den tredje statsmakten gav TT instruktioner om att man borde mörka gärningsmännens nationalitet, instruktioner som till en början åtföljdes av åtminstone Dagens nyheter och Svenska digest. Fr. Lifvendahl skrev en drapa som bara kan tolkas som att de mördade svennebananerna vare syndabockar, vars offer renar en del av vår skam för att vi är onda, vita svennebananer. Alltså helst mer av samma vara!

    Förstörelseideologin vill att vi inte bara skall arbeta hårt och skämmas för det och betala skatter och skämmas för det. Vi skall också låta oss slaktas och skämmas också för det. Guds lamm. Agnus dei.

    Gilla

    • Tami skriver:

      ”Inom den tredje statsmakten gav TT instruktioner om att man borde mörka gärningsmännens nationalitet, instruktioner som till en början åtföljdes av åtminstone Dagens nyheter och Svenska digest. Fr. Lifvendahl skrev en drapa som bara kan tolkas som att de mördade svennebananerna vare syndabockar, vars offer renar en del av vår skam för att vi är onda, vita svennebananer. Alltså helst mer av samma vara!”

      Va pratar du om? Dom morkade ingenting. Det tog mindre an en dag och alla visste vart han kom ifran.
      Du kommer nog fa riktiga andledningar till oro och radsla i framtiden sa som ni haller pa och eggar upp er, attraherar det och verkar vilja det.

      Gilla

  8. pappasvenpappasven skriver:

    Reblogga detta på pappasven och kommenterade:
    Viktigt är att komma ihåg att i stora företag och naturligtvis ännu mer länder så finns vision, strategi, taktik och operationella åtgärder.
    Alltså är mycket av det vi ser idag skapat av alliansregeringen. Det enda som hänt det senaste halvåret/året är att verkligheten har blivit lite mer OK att presentera . . men fruktansvärt lite i MSM (a.k.a. SVT) och från etablissemanget……

    Precis som rörande invandringen så dröjer facit och naturligtvis med fantasier så dröjer det ännu längre……innan vi inser faktum……

    ”Under det senaste året, kanske halvåret, har jag med stigande förvåning och oro börjat känna marken skaka under mina trygga förvissningar. Jag upptäcker att vi saknar ett politiskt ledarskap med grepp om läget. Våra politiska ledare håller på med något annat än att värna nationens framtid. De verkar styras av galna idéer och infantilt önsketänkande som om de levde i Harry Potters snarare än Per Albin Hanssons och Tage Erlanders värld.”

    Gillad av 2 personer

  9. Observator skriver:

    Instämmer i att statsministern har en del att förklara. I väntan på att detta skall ske har jag speciellt lagt märke till ett yttrande från den tredje statsmakten i form av en krönika författad av Kerstin Weigl på Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/kerstinweigl/article21242750.ab). Hon tycker det i sammanhanget känns angeläget att filosofera kring polismaktens språkbruk. Om detta är vad den tredje statsmakten presterar – vad kan vi förvänta oss av de bägge andra?

    Gillad av 2 personer

  10. Sten Lindgren skriver:

    Förutom det obehagliga med morden i sig tycker jag det hela innehåller ett antal obehagligheter:

    • Media undviker i det längsta att ange etnicitet, det var två ”svenskar”
    • Enligt polisen var de inte kända av polisen sedan tidigare (underförstått har de inte visat prov på (eller av polisen upptäckt) kriminalitet). De har då vistats en månad i landet, vad de eventuellt gjort tidigare är oväsentligt
    • Ingen medkänsla visas i media eller i officiella sammanhang med mordoffren. Enligt AB var de helt enkelt på fel plats, det var alltså inte mördarna som var fel plats
    • När SVD i en ledare tar upp detta så är det samma sak där, ingen empati eller referens till offren, utan nu gäller det att skydda asylboendena under tesen ”samhällets kärnuppgift är att säkra invånarnas inre och yttre försvar”. Det gäller tydligen inte de som råkar vara födda här
    • Polisen utnämner ett diffust hot mot asylboenden som något som mörka krafter kan vilja utföra, underförstått är då att mordet i sig var inte så mycket kopplat till mörka krafter

    Gillad av 2 personer

  11. Cavatus skriver:

    Permis? De behöver ingen permis. De rör sig fritt i samhället precis som alla andra.

    Intressant tigande från etablissemanget i denna fråga. Jämför alla politikers uttalanden och – förhastade – fördömanden om (underförstått svenskars) rasism vid moskébranden i Eskilstuna i vintras. När det visade sig uppstått intern avslöjades deras blamage.

    Ikeamorden är mångfalt värre och inte ett knyst. Etablissemanget är avslöjat!

    Gillad av 2 personer

  12. Patrik skriver:

    Under perioden 2006-2014 beviljade Alliansen 700 000 permanenta uppehållstillstånd, cirka 95 % av dessa personer saknade ID-handlingar. Sannolikt har många av dem flytt rättvisan i sina hemländer medan andra bara är vanliga bidragsnomader. Knappast har någon av dem asylskäl.

    Gillad av 2 personer

  13. J Persson skriver:

    Att skylla på någon annan är en Nationalsjukdom tycks det som.
    De som innehar regeringsmakten måste våga yttra sig, framföra sin realistiska vision eller ha modet att erkänna sig slagna och backa undan.

    Gillad av 1 person

  14. BjörnS skriver:

    Håller fullständigt med om texten ovan. På sitt sätt är den förda politiken inte frikopplad från IKEA-morden. Ska jag gissa så tror jag att gärningsmannen/männen har psykiska problem. Så var fallet med t.ex Anna Linds mördare (hörde röster) men det finns många fler exempel. Asylsökande kommer ofta från länder i krig, diktaturer eller är förföljda av religösa eller sexuella skäl etc. Många av dem har alltså hemska upplevelser i bagaget. Detta kan ge olika former av trauma. Exempelvis har ju en del av de svenska soldater som varit i utlandstjänst fått sådana problem. Andra mår dåligt av andra orsaker. Att bo på flyktingförläggning och vänta en lång tid på besked är nog inte heller uppbyggande. Sammanfattningsvis kommer sådana här oförklarliga dåd att ske då och då och desto oftare ju fler asylsökande. Det är inte konstigare än att en nedrustning av psykvården har samma effekt (Linds mördare sökte vård innan dådet och det gjorde också den man som knivskar sin exfru och dödade sin dotter nyligen).
    Den förda politiken är alltså inte frikopplad från enstaka hemska händelser. Det är en fråga om statiskik och sannolikhet. Kommer detta samband att klargöras och kommer de ansvariga politikerna att behöva redogöra för hur de ser på den avvägningen som måste göras. Knappast. Medgivande till någon form av ansvar – absolut inte.

    Gillad av 1 person

  15. Fredrik S skriver:

    Kommer osökt att tänka på en bok av Slas med titeln: De som sköter landet tycker inte om oss! eller något liknande. Per Svensson skrev en självgod artikel där han menade att svenska politiker inte kunde ansvara för ”flyktingars” psykiska status och slutsatsen måste väl vara att det här är något vi får leva med! Att många liberaler inte förstår skillnaden mellan ”ett folk” och en ”befolkning” är inte konstigt eftersom det bara finns ”individer”. Själv är jag av uppfattningen att Svensk politik i första hand ska bevaka svenska medborgares intressen.
    Vem är ansvarig för att killen efter två utvisningsbeslut kan gå omkring och slakta sina medmänniskor?
    Om jag hade hetat Reinfelt, Ullenhag eller Löve´n hade jag haft svårt att veta vad jag skulle säga till offrens anhöriga. ”Öppna era hjärtan” hade känts opassande!?

    Gillad av 1 person

  16. Ipse Cogita! skriver:

    ”Statsministern har en del att förklara.”

    Kaptenen på den svenska skutan har lämnat sin post. Sverige har nu ingen vind i seglen (förutom den vind medierna hela tiden pustar in i spinnakern). Kapten står inte vid rodret. Han är inte ens på båten, han är i land — troligen under jord.

    Vissa av hans besättning jobbar dock hårt. Efter lååååångdragna diskussioner och analyser(?) så står det nu klart att telefonlinjerna skall öppnas, det har Mona sagt (idag):

    ”Hon uppskattar att stödlinjen kan vara igång inom några veckor eller månader.” Snabbt jobbat. De måste ha haft tekniska problem.

    Kort sagt: alla politiker utan undantag har lämnat skutan. Den glider runt lite som den vill. Båtar som sköts så brukar gå på grund.

    Styrmannen (-kvinnan) i Malmö, socialdemokraten Katrin Stjernfeldt Jammeh, har tillfälligt gått ovan jord. Hon verkar ha snöat in på vapen och hennes lösning ligger i följande härad:

    ”Vi har varit inne och diskuterat vapenlagstiftning, problematiken med inflödet av vapen och liknande, säger hon.” Det lyssnar säkert de kriminella på.

    En redan väl fungerande lagstiftning på vapenområdet skall ändras och en stödlinje att ringa skall upprättas.

    Alltid något.

    Gilla

  17. Bosse skriver:

    Att skylla allt elände på den nuvarande statsministern är att göra det för enkelt för sig. Vi har alla den förre statsministerns famösa tal inför förra årets val i färskt minne. Det var Reinfeldt i sällskap med Ullenhag som öppnade dörren på vid gavel för det som nu sker. Att Engellau inte med ett ord antyder detta, säger mig att han är den borgerliga ideologiproducent han alltid har varit. Man kan i detta sammanhang också fråga sig varför hela den så kallade ”oppositionen” tiger som muren.

    Gilla

  18. Ingrid Clenman skriver:

    Hade detta inträffat i Kanada, hade nyheterna omedelbart rapporterat en misstänkt terrorattack. Det kallas nämligen terror i Kanada när oskyldiga mördas helt utan anledning av någon som möjligen är politiskt motiverad. Den politiska motiveringen behöver inte vara av organiserad art, utan kan vara en helt personlig reaktion från någon som känner sig stå utanför det omgivande samhället. Om de två misstänka blivit arresterade, hade deras namn och härkomst genast blivit kända. Att påstå att det var galningars verk, går då inte längre i Kanada. Naturligtvis var de galna i en kanadensares ögon, men det är inte samma som mentalt störda. Det kunde de också vara, men på grund av erfarenheter från hemlandet. De mördade kanadensarna var under alla förhållanden oskyldiga människor som var ute och handlade, precis som de som blev mördade i butiken i Paris tidigare i år, och precis som den soldat som promenerade med en vän på en parkeringsplats utanför en butik i Kanada. När något allvarligt brott inträffar i Sverige och rapporteras (sällan) i Kanada, står namnen på de påstådda förövarna i dagstidningarna. I Sverige utlämnas aldrig namnen på brottslingar. Jag vet inte varför. Finns det en lag eller förordning som förbjuder detta? Vad är motiveringen till denna tystnad om namn, när annars svenskarnas mest privata uppgifter (födelsedata, bostad, skattedeklaration, inkomst osv) är offentligt tillgängliga för vem som helst?

    Gillad av 2 personer

  19. Erik skriver:

    Den moderna utgången för en svensk politiker idag när något olämpligt blir alldeles för uppenbart (till och med för politikern) är någon form av anspelning på ”naivitet” och därmed tror man sig skapa ett alldeles eget frikort. ”Vi kanske var naiva….blablabla”.

    Men är det verkligen naivitet? Eller är det kanske istället fråga om ren skär arrogans eller ordinär faktaresistens eftersom det uppenbart olämpliga inte har sammanfallit med den aktuella värdegrunden och därför nonchalerats?

    Gilla

  20. Hans O skriver:

    Det känns som om de ansvariga surrat fast varandra kring masten – Under däck för att slippa se.
    Medborgare, kräv att era riksdagledamöter, som ni själva valt, står upp och agerar Med Ansvar.
    Tala med dem, Personligen, så utövar ni en direktverkande demokratisk handling!

    Gilla

  21. Rita Ekholm skriver:

    Bra skrivet, du är inte ända som känner panik känslor, på senaste tiden är det många med dig som tappat hoppet. Jorden vi ärvde av våra förfäder håller på att vitras sönder och Regeringen TIGER, inte en enda politiker har kommenterat morden, skamligt
    //Rita Ekholm och gammal företagare

    Gilla

  22. Apg17 skriver:

    Ponera att två asylsökande från t.ex Eritrea knivmördats i ett vansinnesdåd av svensk gärningsman. Hade DN och SVT då gått ut med statistik att det ”dödliga våldet” minskat. Hade Sarnecki blivit inbjuden till Aktuellt för att berätta hur tryggt Sverige och västvärlden blivit?

    Om inte. Varför?

    Gillad av 1 person

    • Fredrik Östman skriver:

      Hade man jämfört med brottsstatistiken i Eritrea och konstaterat att de mördade trots allt hade det väldigt säkert i Sverige, så länge det varade?

      Sarnecki har dolt brottslighet på sossarnas uppdrag under mycket lång tid. Det är inget nytt. Det har mer att göra med den marxistiska inställningen till brott som oskyldig reaktion på och lämpligt straff för borgarklassen. Uppenbarligen var de mördade borgerliga förtryckare, eftersom de blev mördade. Det säger marxistisk teori. Så undervisades det av Stasi i DDR. Så gäller det i Sverige än idag — när det passar de politiska motiven för dagen.

      Gillad av 1 person

  23. Oscar skriver:

    Att polisen framhöll de misstänktas religion var intressant. Hur ofta gör polisen det?

    Sedan fick vi veta några saker om svensk flyktingmottagning. Dels att personer som redan fått asyl i ett EU-land kan söka asyl i Sverige, vilket tydligen tar åratal att utreda. Dels att asylsökande som fått avslag bara behöver hålla sig dolda några månader för att avvisningsbeslutet ska upphöra och de kan söka asyl på nytt.

    Här finns som sagt rejäl rationaliseringspotential.

    Gilla

  24. Tomas skriver:

    Jag kommer ihåg rubriken: ”Flera svenskar gripna för våldtäkt på färja..”
    De fyra ”svenskar” som häktats för gruppvåldtäkt är somaliska medborgare…
    MSM i Sverige kallar alla misstänkta för ”svenskar”

    Gilla

  25. Nessa skriver:

    Det är en sanslös chock. Och precis som du säger, vare sig statsminister eller annan politiker i maktställning säger flaska.

    Inget som sägs eller kunde sägas kan förstås få detta dåd ogjort, eller bringa en kvinna och hennes son tillbaka till livet. Men, man skulle kunna prata om hur något liknade kan undvikas, hur det MÅSTE undvikas, och man måste absolut prata om hur detta nu inte ska bli en genväg till PUT, trots tidigare avslag.

    Det är ett brännhett ämne som kräver klarsyn, takt, styrka och handlingskraft. Det är väl därför de gömmer sig, dessa ryggradslösa djur som utgör vår ”regering”.

    Gilla

  26. UlfUlvfot skriver:

    Sedan ovanstående skrevs har det kommit fram fler fakta, men grundfrågan står kvar. Och nya frågor har tillkommit.

    – Varför är medias första reaktion på detta bestialiska dubbelmord att

    1) Lögnaktigt ge sken av att våldsbrotten minskar (genom att tala om det DÖDLIGA våldet enbart), där man dessutom suddar ut skillnaden mellan olika sorters mord. Det är tex. skillnad mellan att en gängmedlem dödas i en intern uppgörelse, och att vanliga oskyldiga människor slumpmässigt mördas i något som åtminstone påminner om ett terrorattentat.

    2) Omedelbart slå upp att det antas finnas en hotbild mot asylboenden efter detta dåd, och låta asysökande berätta hur ”rädda” de nu är!

    Genom att agera på detta sätt dels förminskar och bagatelliserar man det oerhörda i det som skett, och dels flyttar man fokus från brottsoffren till de asylsökande.

    Det viktiga är plötsligt INTE det som skett, och hur det skapar en chockvåg i hela samhället exakt som Engellau beskriver, utan att andra asylsökande kanske eventuellt kan bli trakasserade! (Trots att bevis saknas för sådant.)

    Gilla

    • Fredrik Östman skriver:

      Ett sätt att putsa upp statistiken på dödligt våld som flitigt används är ju att omdefiniera mord, dråp o.s.v., som är avsiktliga brott, till att kallas vållande till annans död, som är ett försumlighetsbrott och alltså helt inkompatibelt. Här kallas detta ”olyckor”:

      http://www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2015-04-01-konstaterade-fall-av-dodligt-vald.html

      Minns ett fall där en person stoppade en annan på motorvägen för att han var missnöjd med den andres körstil och med medhavd pistol sköt honom till döds i huvudet. Domen blev vållande till annans död, tre månader för en avsiktlig avrättning.

      Sosseriets syfte torde vara tvåfalt: dels hålla nera straffen — det är ju egentligen det borgerliga samhället som är skuld till allt ont, dels skönmåla statistiken — det socialdemokratiska samhället är ju a priori så bra att det måste återspeglas i den officiella statistiken, som behov måste anpassas.

      Gilla

  27. Cavatus skriver:

    Ytterligare en observation som slår hål på en pk-myt. Vad tyst det blev plötsligt om ”allas lika värde”. Har ni tänkt på det? Det slagord som alltid skallande slängs i ansiktet på folk som vill ha en nyanserad debatt. Helt plötsligt används det inte.

    Inser slagordets användare att det blev väl magstarkt nu att hävda att alla är lika mycket värda när en asylfuskare knivhugger ihjäl en läkare och hennes son. Just NU och i samband med dessa mord skulle det vara intressant att få höra från dessa frastuggare om de fortfarande instämmer i och hävdar deras ihåliga floskel!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.