Richard Sörman: Bön inför 2020

Richard Sörman

IDÉ OCH KULTUR

Herre!

Vi är många i Sverige som inte är vana att be.

I vårt övermod trodde vi oss aldrig mer behöva känna hopplöshet och förtvivlan. Våra framgångar fick oss att glömma både ödmjukhet och tacksamhet. Vi stod skyddade, trodde vi, mot oro och nöd.

”Ty människan känner icke sin tid”, säger Predikaren i Gamla Testamentet, ”lika litet som fiskarna, vilka fångas i olycksnätet, eller fåglarna, vilka fastna i snaran. Såsom dessa, så snärjas ock människors barn på olyckans tid, när ofärd plötsligt faller över dem.”

Vem hade trott bara för några år sedan att så många människor i Sverige idag skulle känna sig kallade att försöka rädda sitt land? Oväntat kom det på oss.

Men varför skulle inte även vi, precis som så många andra har fått göra före oss, en dag få slåss för vår tillvaro, vår värld, våra ideal? Varför skulle just vi vara skyddade från det som drabbat så många andra? Och varför skulle inte även vi en dag komma att vända oss till det okända och osynliga för att be om tröst och styrka?

Därför ber vi dig nu om tröst. Vi ber om tröst åt alla dem som känner hopplöshet, som oroar sig för sina barn, sina efterkommande, som oroar sig för sina gamla, för sin egen ålderdom, som är rädda för att bli sjuka och då inte få den vård de behöver. Vi ber om tröst åt kvinnor som våldtagits, åt ungdomar som rånats, åt människor som misshandlats. Vem för deras talan? Vem vittnar om deras lidande? Vem ger dem upprättelse?

Vi ber om styrka. Styrka åt alla dem som känner att något är fel i Sverige, styrka åt dem som förlorat arbete och inkomst, vänner och ibland till och med familjemedlemmars tillgivenhet för att de stod upp för sitt land. Vi ber om styrka åt dem som kämpar, som försöker förklara, argumentera, som vågar stå emot det aningslösa grupptänkandet och göra vad de i sitt hjärta vet är det rätta.

Vi ber också om insikt. Insikt åt alla dem som tror sig veta var det onda sitter, vilka som ska stenas, vilka som ska uteslutas och jagas bort. Vi ber dig att öppna ögonen på de politiker som i sin iver att göra det rätta istället gör skada. Ge insikt åt dem som i sin nit att hjälpa de andra glömmer bort de egna och dessutom förlorar sig i ett oresonligt hat till dem som påminner dem om vilka som står närmast.

Vi ber också för vårt land. Vi ber för vårt hem på jorden, för det som tidigare var vår naturliga och självklara gemenskap, för det som trots sina brister gav oss en del av vår identitet och vår stolthet. Vi ber om den grundläggande mänskliga värdighet som består i att få vara sig själv i sitt eget hem på sina egna villkor.

Vi älskar nämligen vårt land. Vi älskar den natur som våra psalmdiktare lärt oss att betrakta som din härligaste gåva. Vi älskar vårt språk, vår kultur. Vi älskar också alla våra vackra kyrkor som byggts till din ära. Må deras klockor ringa än i tusen och tusen år över gröna skogar, gula fält och blåa sjöar! Må dina motsägelsefulla budskap om ansvar och förlåtelse, om individ och gemenskap berika vårt tänkande i många årtusenden till! Men vi ber också om att alla troende svenskar ska komma till insikt om att vi själva måste se till att vårt land förblir kristet. Kristus tillintetgjorde sig själv för att kunna återuppstå från de döda. Det kan inte vara vår väg. Vi måste få stå upp för vår tro, vår kultur, våra traditioner. Vi är människor, vår tro är mänsklig. Endast du är gudomlig.

Vi är många i Sverige som inte är vana att be. Men nu ber vi om tröst och styrka, mod och förstånd. Vi kan inte begära någonting av dig. Många av oss har vänt dig ryggen. Vi är inte ens övertygade om att du finns. Kanske finns du inte. Men tron på dig finns. Den har funnits hos oss i tusen år. Och tron kan inspirera och stärka. Tron kan lära oss att bli ödmjuka. Vi kunde inte bemästra världen. Vi är inte Gud. Du är Gud. Och vi ber dig om tröst och styrka. Vi ber dig om att få hitta hem igen. Till vårt hem, vårt land, vårt förstånd.

Så ber vi inför 2020, inför det nya decenniet, inför vår framtid.

Amen.

Fotografier av författaren.

104 reaktioner på ”Richard Sörman: Bön inför 2020

  1. Skarprättarn skriver:

    Att sträcka ut händerna till den tomma skyn är i bästa fall en meningslös åthäva. Det är sådant som de invandrade är engagerade i, sådan meningslös religion vi har lämnat bakom oss för länge sedan.

    Bättre då att nyttja intellektet för att anlägga moteld, och händerna för att ta vapen i bruk om det skulle behövas.

    Gillad av 5 personer

      • Fredrik Östman skriver:

        Men vilken är den avsedda effekten? Många som har bett denna bön har sedermera sett till att skaffa sig en Mercedes Benz. De har insett under sin bön att de måste göra bättring (amends). Det är exakt detsamma som vid österländsk meditation, vars organiserat religiösa innebörd och konnotation liksom ursprung vi tenderar att ignorera.

        Gillad av 4 personer

      • A skriver:

        Ursäkta Skarprättare, men du har verkligen inte fattat! 🙂 Om vi tar en bön, tex fader vår, så uppfattar jag innebörden så här: Vi måste försöka hålla oss till sanning (fadern) som är det ENDA som kan hålla oss mätta, och inte falla för lögnen. (som genererar motsatsen). Det är samma sak med din önskade Mercedes, bönen håller i minne vad som kan realisera även den för dig, det andra alternativet är att du stjäl den (alltså lögnen) med vad det medför i negativa konsekvenser för samhället och dig själv. Upplägget är löjligt enkelt: håll huvudet kallt och syssla med orsak och verkan och det kommer att gå dig bra. Att tjata in detta i huvudet hela tiden för att stå emot lögnerna, lättjan, nedbrytandet etc. För att vi INTE ska göra samma misstag som Sverige nu GÖR, att följa lögnens väg. Så, bönen säger att du exakt INTE kan ÖNSKETÄNKA fram en Mercedes… Du gör ju bort dig, koppla in huvudet istället! 🙂

        Skulle jag ha fel, vill jag att nån påpekar det, ju förr dess bättre.
        Annars är det jag som gör bort MIG! 🙂 Seppuku?

        Mvh A

        Gillad av 5 personer

      • Matte skriver:

        @ Skarprättarn 12:07

        Du har förväxlat Herren med jultomten.

        Om du lyssnar till Herren kommer han säga åt dig att lägga manken till, att anstränga dig, och att dra in mer pengar. Lyssna mer noga.

        —-
        Jag ber inte själv, och har som så många andra tagit avstånd till kyrkan. I mitt fall när jag höll på med min avhandling. Då jag tyckte att jag visste bättre. Sen fick Jordan Peterson mig att inse att kristendomen ligger djupt i den västerländska kulturen, liksom inom mig. (På så vis liknar min resa den resa som TS beskriver.) Nu funderar jag på att återvända till kristendomen, men absolut inte till den organisation som blivit plågsamt PK.

        Bönen kan nog ha en väldigt viktig funktion. För mental styrka. Kanske är meditation en sekulär motsvarighet. Många framgångsrika personer tycks meditera.

        Gillad av 5 personer

      • Skarprättarn skriver:

        Låtom oss då formulera saken så här, på det att I skolen bättre förstå: ”O Herre, vi bedja för Svens tillfrisknande!”

        Kommer bönen att hjälpa Sven där han ligger i sin koma, och hur gör man ”bättring” i en sådan situation? Det hjälper i alla fall inte Sven, och därför är åthävan meningslös. Det är inte bön som hjälper Sven, utan vetenskap och beprövad erfarenhet.

        Skänk inte en slant till kyrkan, skänk en slant till cancerfonden. Och tacka inte din gud för ”miraklet” att Sven överlevde, tacka läkaren.

        Meditation, å andra sidan, har som enda funktion att åstadkomma mental balans, att nå ett tillstånd av moksha eller utslocknande, att låta tankarna komma och fara fritt. Det är en sekulär metod även om den har en grundläggande funktion i religioner, som ett rent verktyg.

        Effekterna av meditation är fysiskt påvisbara, till exempel lägre blodtryck, lägre vilopuls och bättre förmåga att hantera stress. Bön ger å andra sidan inte sådana effekter, och hjälper därför varken Sven eller dig att hantera situationen.

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Du har fel på alla punkter. Bönen för Svens tillfrisknande hjälper oss att hantera vår osäkerhet och sänker vår stressnivå precis som du tillräknar den andra meditationen. Det är väl känt att religiösa har bättre psykisk hälsa.

        Pengar till cancerfonden är skadliga och leder inte till att en bot för cancer utvecklas. Endast fondens administration och perversion och korruption utvecklas.

        Gillad av 4 personer

    • BWi skriver:

      Så gjorde man i Finland efter andra världskriget. Man talade inte om tro då många upplevde att Gud hade övergivit människorna. Skadorna märktes i en nationell melankoli och sorgsenhet. Det var först när barnen blev större och fick framtidstro som stämningen i landet lättade. Kjell Westö skriver om detta i sina böcker. Hade inte barnen gått i Söndagsskola i församlingshemmet hade kanske nästa generation ärvt sorgsenheten.

      Gillad av 2 personer

      • Anna Lindén skriver:

        Det finns många vittnesbörd från Finland, om att man inte förmått försvara sig så framgångsrikt mot en (ateistisk) stormakt, utan den kristna tron. Inte minst fältprästerna hade stor betydelse. Än i denna dag har därför den finska militären ett mycket gott samarbete med de båda folkkyrkorna, Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland och Finlands ortodoxa kyrka. Teologie studerande som är inkallade blir med ett vardagligt uttryck ”sotilaspappi” (soldatpräst). Deras teologiska kompetens tas tillvara samtidigt som de får en militär utbildning.

        Gilla

    • OLOF skriver:

      Såg just att Kommunals ordförande Tomas Baudin sagt att han träffar alla och samtalar med alla ,
      Utom SD och Jimmie Åkesson.
      Det är det detta vi måste förstå och hantera,etablissemanget vägrar in i det sista att respektera befolkningens åsikter och önskningar.
      Vi måste gå förbi dessa människor,vi måste hitta andra vägar inom politiken.
      SD måste våga säga nej till dessa typer och skapa en ny politisk väg framåt,utan dessa som förstört vårt land.
      Det är SDs skyldighet,vi hoppas ledningen vågar ta striden.

      Gilla

    • Göran Holmström skriver:

      Hur vet du att böner inte hjälper?
      Eller att mirakel inte sker?
      Det enda jag är säker på efter ett långt konstigt liv. Är att allt går inte att förklara,
      Osvuret är bäst sägs det.
      Gällande tro, oavsett tro, så verkar fler tro på något eller någonting, än dom som inte tror på något, kanske är det tron som driver oss framåt?
      Mvh Göran.

      Gillad av 3 personer

    • Peter P skriver:

      Jag ber ändå för minskat våld. Kommer dock troligen bli tvärtom först…

      Jag ber också för att jagärhär-aktivister som Kajsa Klein ska bli mindre ego och mer förnuftiga. Inte kan polis ägna resurser åt att spana efter ”näthat”.

      Kajsa Klein i ”Expo”:

      ”Kajsa Klein är projektledare för opinionsbildning och samverkan på Näthatsgranskaren, den ideella förening som ligger bakom merparten av anmälningar som leder till fällande domar. Hon är tycker att polisen kunde göra mycket mer för att komma åt den här brottsligheten.

      – Vi ser det som djupt problematiskt att polisen inte prioriterar att spana på nätet när det gäller grova brott som hets mot folkgrupp”

      Gillad av 2 personer

    • P I Persson skriver:

      Skarprättare, du förstår verkligen inget. Och du vet inte vad bön är. Bön är ”hjärtats samtal med Gud”. Det handlar inte om att kräva och begära. Bön är dialog. Du talar till Gud, högt eller inom dig. Och Gud svarar. Kanske inte med ord, kanske inte heller på en gång. Men ett svar, som kan få dig att reflektera och att bättre förstå dig själv och din omvärld.

      I en annan tråd tog du avstånd från religion, men framhöll … yoga !!

      Gillad av 4 personer

      • olle reimers skriver:

        Ber gör man varje gång man brottas med en svår fråga som man inte vet svaret på. När man efter en tid funnit lösningen utan att riktigt förstå vad den kom från; genom att ha allvarligt sökt efter det sanna svaret, har man blivit bönhörd.

        Bönen är det inre sökandet efter sanning. Svaret kommer efter ett uppriktigt konfronterande med själen.

        Vi ber alla då och då. Med eller mot vår vilja.

        Gilla

  2. Göran Holmström skriver:

    Vilken text!
    Detta gick utöver det vanliga, ytliga skitsnacket. Tror minsann det kom från hjärtat på riktigt.
    Och just detta har jag brottats med en stund, ” Vad brinner Göran för?”
    Ja vad brinner han för egentligen?.
    Fan vet, älskar min familj o mina barn det vet jag! Men utanför det blir det fort grumligt, elva motorcyklar i detta nu, två superkarts, en formelbil, två snöskotrar och en militärlastbil. Glömde visst sportbilen och fyrhjulingen, till det en båt och traktor på ingång.
    Men nä, allt detta känns blekt, målarateljen med. Bubbelkaret på balkongen värmer bara en kort stund den med.
    Kanske är det ett flygplan som saknas?
    Jag gillar filmen Hellboy 2,
    Alvprinsen Nuada äger, han säger att människor föds med ett hål i sitt hjärta,
    Han kan ha rätt.
    Nåväl ett nyktert nyår vart det partade loss på en alkoholfri norrlands guld.
    Nu 07.03 Nyårsdagen, så gäller det att inte slarva bort 2020 på struntsaker!
    Men vad fan e viktigt då?

    Gillad av 3 personer

  3. ANDY skriver:

    Att uppmana folk att be och vädja till någon högre makt som ingen kan bevisa överhuvudtaget existerar är kontraproduktivt,är destruktivt.
    Precis så har överheten lyckats hålla befolkningarna passiva under åtminstone de senaste två tusen åren.
    Så den vägen bör vi absolut intevälja nu 2020.
    Vi ska förkovra oss,läsa på om verkligheten så vi har handfasta argument att kommunicera med.
    Vi ska ständigt föra ut vår kritik av vad som sker i vårt land och i resten av världen.
    Vi ska organisera oss i grupper och välja ett parti som kan representera oss i riksdagen och kommunfullmäktige. Vi ska välja företrädare inom facket,pensionsföreningar,andra intressegrupper som är beredda att föra ut vår kritik och kämpa för våra rättigheter.
    Vi ska stödja de individer och företag som vågar stå upp för oss genom att offentligt uttrycka vårt stöd,genom att gynna dessa företag och personer ekonomiskt(ex.vis bidrag till skribenter)
    Vi ska inte låta oss luras av de som låtsas byta åsikter men som bara gör det i egensyfte,ex.vis politiker och journalister som vill ha kvar sina välbetalda jobb.
    ENADE VI STÅ,SÖNDRADE VI FALLA.

    Vill man sen OCKSÅ be en bön till vår Herre så okej för det……….

    Gillad av 4 personer

    • GVD skriver:

      Först skriver du sturskt att det ÄR ”kontraproduktivt” att be, sen på slutet ger du ändå ett ok för bön OM (underförstått vad jag kan begripa) man också gör det övriga du tipsat om.
      Hur ska du ha det, OM bön ÄR destruktivt (det skrev du överst) så kan det knappast vara ok även om man nu gör detta andra i din lista.

      För min del är bön givetvis produktiv, och det innebär heller inte att den bedjande låter bli allt annat per automatik.
      Kan nog tänkas att den bedjande är minst lika praktiskt arbetande för ett bättre samhälle även så att säga ”IRL”. Västvärlden byggdes i vart fall inte upp i grunden INNAN man började strunta i Gud..snarare medan man ännu samtidigt bad OCH jobbade på..oavsett nu ”överheten” ville folk skulle tro på Gud eller inte.

      Detta tjat om att överhetens förtryck är orsaken till att folk bett innehåller knappast någon sanning, kristendomen spreds rejält utan någon hjälp från mänsklig överhet i flera hundra år..snarare var de krsitna de som mest förtrycktes under den första tiden.

      Gillad av 1 person

  4. ts skriver:

    Mycket mycket bra. Dessutom modigt. Vi börjar bli många som finner våra gamla sanningar, man ser att allt är fel och att de som styr och alla som syns i offentligheten är falska profeter. Detta såg åtminstone jag inte från början, utan när Bengt Westerberg utgav sig för att gå svaga migranters ärenden så trodde jag honom. Som svensk så är man skadad, Mona Sahlin hade rätt, men det hon inte sa var att det var hennes fel, socialdemokraternas fel, och Bengts Westerbergs fel, vår kultur, kristendomen, är stulen så att hycklande falska profeter kunde träda i dess ställe. Så jag, och många med mig, ficks att överge kristendomen med de mest infantila argument, det finns ju ingen gubbe i himlen, jorden skapades inte på sju dagar, fråga mig, jag är doktor i kärnfysik!

    Så allt fler inser att något är fel, att det är månglare i templet, de säger varje dag att de är goda men våldtäkterna då? De apatiska barnen? Våra äldre? Så vi som observerar såg att vi var lurade och att något saknas. Det är ju därför folk är så arga, inklusive jag själv, vi är utkastade ensamma och månglarna myser. För mig personligen så var det Jordan Petersons bibelserie på youtube som på allvar fick mig att återupptäcka djupet i kristendomen, samt Roger Scruton och en del andra. Idag ser jag mycket på youtube från Hillsdale College som är kristet. Jag är dock fortfarande ensam spirituellt, så ett nyårslöfte kunde vara att gå i kyrkan. Jag besökte Lunds fantastiska domkyrka i förrgår, det finns mycket plats.

    Gillad av 13 personer

  5. Bo Svensson skriver:

    Jag tror på bönhörelse. – Men att det är de som levt förut och känner samhörighet med oss som fungerar som hjälpare. – Och att det är samma för alla de andra djuren.

    Gilla

  6. Henric Ankarcrona skriver:

    Ingen kultur har överlevt utan att ha en andlig eller transcendental dimension. Två försök har gjorts att avskaffa religionen: 1) under knappt tio år av den franska revolutionen; försöket avbröts av Napoleon 1803. 2) under tiden 1917 – 1941 i kommunistdiktaturen Sovjet; försöket avbröts av Stalin när det nazistiskt styrda Tyskland invaderade.
    Allt detta står att läsa i Neill MacGregors ”Living with the goods”.
    Boken stämmer till eftertanke och har relevans för Sverige idag.

    Gillad av 8 personer

    • Central Plexus skriver:

      Nu har vi fått barnkonventionen som lag. Utförsbacken blir nog brantare. Risk för mera egenkultur och hemspråk nu mera lagstyrt. Konflikt med andra svenska lagar. Tokvänstern kommer att bli helnöjda. Ni som inte läst Westerholm på Ledarsidorna i dag- gör det!

      Gillad av 1 person

    • olle holmqvist skriver:

      För att pröva Henrics tes måste vi tillgång till exempel på civilisation som överlevt, dvs inte gått under. För nuvarande nordväst-europeiska-protestantiska kapitalismen gäller det väl tillsvidare. Fast få vågar förutspå för evigt, Annars var Romarriket rättså a-teistiskt. Pontifex
      tog man inte så allvarligt. Vad jag vet välsignade Pontifex aldrig trupperna som Francos biskopar gjorde. Cidero trodde på sin egen odödlighet, men osäkert. Har han fel och visar sig vara dödlig så skall filosoferna som bevisat den saken inte kunna göra honom något harm om vem det var som hade rätt. Viktigare än så var det inte.

      Gilla

  7. Fredrik Östman skriver:

    En nåd att stilla bedja om vore kanske att vår sida, den goda sidan, blev effektivare i övertygandets konst, över huvud taget inse att det är en konst, att man måste förställa sig och använda trick och lister.

    Denna bön besannades igår i Swebb-TV:s nyårshälsning, där Mikael Willgert introducerade — åtminstone för mig, som inte följer Swebb-TV — begreppet den mörka agendan.

    Detta är en fullträff i övertygandekonst. I stället för att använda ord fyllda med motstridiga associationer som socialism, liberalism, sjuklöver och vänster, men utan att på något sätt förlora i precision, anhäftar man såväl mörker, alltså ondska, och ränksmideri, alltså egoism och själviskhet, med motståndaren. Verkligen genialt! Hatten av för Swebb-TV!

    Gillad av 6 personer

      • olle holmqvist skriver:

        Fredrik 1+1 = 1
        Om man tar en sandhög och lägger på en sandhög får man en sandhög. Från verkligheten: Du får ta med dig på tåget t ex så mycket du kan bära.
        Enheten, det ”ettiga” definieras som så mycket du kan bära. Fråga till Fredrik stämmer ekvationen 1=1 alltid ? Vare sig det är en väl.tränad, frisk medelålders man som du, eller en med fibrös dysplasi som jag ?

        Gillad av 1 person

      • olle holmqvist skriver:

        Fredrik säger
        ”Sanningen måste upptäckas. Den uppenbarar sig inte.” Visst sanningen ”det ösregnar plötsligt” uppenbarar sig inte för den paraplylöse. Den – måste – upptäckas.

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Ja, med sinnena. Du vaknar inte i ett mörkt och dämpat rum med vissheten om detta regnväder redan uppenbarat i ditt medvetande. Du har inget ”sjätte sinne” — inte heller för politiska eller moraliska eller naturvetenskapliga principer.

        Gilla

    • A skriver:

      Ja Fredrik, ja det handlar ju om utfallet manifesterat i begrepp, ondskan, satan, mörkrets krafter, det handlar om det som GER ett negativt utfall. Samma med begreppet sanning, det är ju för att det GER ett positivt utfall, som är orsaken till att det uppfyller vilkoret sant. Medan svensken tänker: haha, jag har genomskådat det..det är hittepå.. Det går för faan inte att genomskåda det positiva utfallet! Det är samma sak som att påstå att döden och allt kass, faktiskt är kanonbra ”egentligen”, imbecillt. Som att pissa sig själv i ansiktet för att vänstern har sagt att det är en kanonbra idé ”egentligen”. Att det ens är möjligt att kollra bort människor så fullständigt, men här är vi nu..

      Mvh A

      Gillad av 2 personer

      • Christer E skriver:

        Sanning, igen och igen !

        En sats som alltid är sann säger ingenting om verkligheten. För att uttrycka något om verkligheten krävs en sats som har, eller kan ha olika sanningsvärden.
        ”Sverige är en demokrati eller en icke-demokrati” säger inget om verkligheten, medan satsen ”DDR var på sin tid den sanna demokratin” är sann eller falsk (såvida man inte definierar DDR:s statsskick som just ”sann demokrati” (som DDR-ledningen själva gjorde), men då blir satsen ett axiom).

        Gilla

      • A skriver:

        Visst Christer E, när jag löser tekniska problem så är det mest relevanta att hela tiden försöka se/upptäcka/använda så maximalt relevant/sann, kunskap/information som jag kan, i samklang med förutsättningarna, universum, guden eller vad man vill kalla det. Och lite sanning ger ett bättre resultat än ingen, och helt utan kan jag inte göra nåt. Och söker jag absolut sanning (den fullständiga) så kommer jag genast att gå bort mig i oväsentligheter, verkningsgraden går mot noll. Charlataner/lögnare/önsketänkare göre sig icke besvär. Löjligt enkelt. Vad är problemet?

        Mvh A

        Gillad av 1 person

      • Christer E skriver:

        @Fredrik
        Njaaa, spetsfundigheter, kanske, men ”sanning” i alla fall.
        Håller med om att sanningen måste upptäckas, den uppenbarar sig inte.
        Sanningen 1+1=2 kan på ett sätt sägas sakna utsago om verkligheten, medan det självklara är att ett äpple plus ett äpple ger två äpplen (men ett äpple plus ett päron, vad ger det?).

        Att 1+1=2 kan ses som en härledning av ringen (är den matematiska termen) Z (valfri bokstav), där varje element motsvaras av sin egen invers (+1 och -1) och en operation (+) som ger resultatet noll-elementet (0) om elementet och inversen adderas. Där definieras också resultatet av a+b som ett tal c.
        Verklighetsnära? Knappast, men som Platon menade, Gud är de hela talen.

        Gilla

      • olle reimers skriver:

        Motsatsen till sanning är egentligen inte lögn utan förnekelse.

        Sanningens funktion är att tala om vad det är man måste göra. Om det är obekvämt, svårt eller ansträngande kan man uppleva sanningen som en irritation, som man försöker bli av med genom att anbringa medikamenter eller försöka gömma undan och glömma bort.

        Men sanningen är en envis rackare. Man rår inte på den.

        Det finns alltså två sätt att förhålla sig till sanningen: acceptera den och följa dess bud eller försöka bli av med den. I det sistnämnda fallet – särskilt om man anstränger sig för mycket – leder det till katastrofala konsekvenser för en själv och eventuellt också för omgivningen.

        Sanningen är den som kommer till uttryck i uppriktig bön. Bönen är alltså en inre kamp för att låta sanningen, som man vet finns därinne, komma fram och styra ens gärningar.

        Gillad av 2 personer

    • olle reimers skriver:

      Måhända lånat från David Horowitz nyligen utgivna ”The Dark Agenda”, om vilken Kindle skriver så här :

      ”In Dark Agenda, New York Times bestselling author David Horwitz exposes not only the progressive war against Christianity, but also a war against America and its founding principles, which are Christian in their origin. Dark Agenda is about an embattled religion, but most of all, it is about our imperiled nation. Tackling a broad range of issues from prayer in the schools to the globalist mindset, Horowitz traces the anti-Christian movement to its roots in communism.”

      Alltså ett krig mot sanning och rätt.

      Gillad av 2 personer

  8. Lars Strömberg skriver:

    Jag kan vara ganska gnällig, vilket jag inte är helt bekväm med.
    Exempelvis kan jag komma på mig själv med att gagga om Kreti Pletinens värderingar och beteenden eller om alla dessa mer eller mindre meningslösa valsituationer som jag måste trassla mig igenom, eller ondgöra mig över att det inte går att hitta en anständig trenchcoat numera eller att det är så långt kvar till sommaren.
    Samtidigt som allt slikt så har jag en grund-devis som jag försöker hålla mig till – vilken går stick i stäv med gnället:
    FOKUSERA PÅ SÅDANT DU KAN GÖRA NÅGOT ÅT!
    Att öda mycken tid på att fundera på vad ANDRA borde göra istället för att tänka på vad JAG SJÄLV borde göra eller förbättra, det är skrämmande vanligt.
    Det ena behöver inte utesluta det andra, men jag skulle nog säga att ens 10% fokus på andras fel och brister är för mycket. Åtminstone om det slutar där, dvs att jag analyserar omgivningen men jag påverkar den inte.
    Nu när jag skriver detta så ljuder Elgars fiolkonsert i mina hörlurar. Den kan jag inte heller påverka. Men jag borde inse att om jag fördjupar mig i den så kan jag påverka mig själv och hamna i en riktigt god sinnesstämning, istället för i ett splittrat mismash som nu.

    Gott nytt varv på er!

    Gillad av 4 personer

    • kristina skriver:

      hej Lars o tack för ditt inlägg – ja! ja! ja ! – o alldeles speciellt tack för tipset om Elgars violinkoncert – lyssnar just nu pá versionen: ”Elgar – Symphony No. 1 (Proms 2012) https://www.youtube.com/watch?v=3mcU89l2r38&list=RDsCuSuwDXxUA&index=4 med Nigel Kennedy – violin,…”: – o ett alldeles extra stort tack till Richard Sörman för dina känslosamma rader och fina bilder med en gammal UTEDANSBANA – vem mer än en SVENSK kan känna glädje o kärlek här? kristina fr Norrköping

      Gillad av 1 person

  9. A skriver:

    Jag har inte läst nåt OM religionen, ingen Jordan P eller sånt, inget annat än sådant jag råkat snappa upp, jag har istället arbetat med orsak och verkan i hela mitt 50åriga liv, och varit analytiskt lagd. Tillslut har huvudet utvecklat/formulerat en egen slags förenklad religion (utan idèernas egen reproduktion och sånt), en logik om hur den här världen är beskaffad och vad som egentligen genererar FUNGERA. Vid något tillfälle tänkte jag att jag ska se vad det egentligen står i bibeln, vad handlar den om egentligen. Då insåg jag att detta är samma principer som jag på egen hand sett, och att socialister självklart ser detta som fienden nummer ett, som MÅSTE bort, då det handlar om ANSVAR och att motverka önsketänkande och sådana saker.

    Och om man bara har rätt ingång så ger det sig självt, det är enkelt och det kan uppstå ur sig självt hur många gånger som helst. Som jag ser det så är det ett tankesystem på steroider, i högsta grad verksamt och verkligt, själva motsatsen till nonsens. Det är lätt att förstå potensen i dessa idéer, tex pga om du inte följer dem ALLS, så kommer du att fysiskt att dö. Det betyder att denna religion handlar om det MEST verksamma i livet nämligen vad som genererar att något kan leva och fungera överhuvudtaget. Det relevanta/fungerande, en religion om det. Att helighålla mekanismer som leder till det. Motsatsen till ”tomma himlen”.. Guden är förutsättningarna, och de FINNS.

    Mvh A

    Gillad av 3 personer

  10. Törnrosa skriver:

    Jag tycker det är skönt att ha lämnat kyrkan och kristendomen. Känner mig befriad. Jag föredrar Skarprättarns Sverigebild i en annan tråd – bortsett från älgpalt och renskav.

    Men jag kan fortfarande tycka om kyrkorummet och uppleva mäktigheten i att vara ensam i någon av de stora katedralerna. Märkligt nog har jag aldrig varit i Lunds domkyrka. För nära troligen. mvh

    Gilla

      • Törnrosa skriver:

        Fredrik: Vakna? Jag vet att du är köttätare och det är inte jag – eller vad menar du?
        *retas*

        Tror inte jag klarar av en sådan strapats längre som ett kyrkobesök,
        men är det något jag skulle vilja så är det att besöka domkyrkan. Kände mig ännu mer lockad efter Elisabeths uppmaning.

        Vi tycks vara många som har dragning åt samma andliga håll. Innan jag gick till sängs på nyårsdagen läste jag Richards bön och smet in i den lövkyrka som varit min de senaste decennierna och Richard nu bjöd på. Tack – det blev en fin start på det nya året. Hoppas den känslan håller i sig för oss alla. Vi behöver den. mvh

        Gillad av 1 person

    • BWi skriver:

      Jag gick in i en kyrka i Bratislava och fick en märklig känsla av andlighet och upplevde mig som en inkräktare så jag nästan bad om ursäkt fastän ingen annan var där. Jag kan inte förklara den upplevelsen egentligen men stark var den.

      Gillad av 1 person

      • olle holmqvist skriver:

        St Martin s Dom Pressburg…En annan som upplevde denna känsla var Hitler. Han ogillade katolska kyrkan men. han tänkte_
        …det där kan vi använda. Mörker, Tystnad…
        När Berlin-Olympiaden avslutades släcktes hela stadion ned. Mörkt. Tyst. Så uppstod skanderadet, så spred sig skanderandet. Folk reste sig, lyfte sina högra armar och ljudade mäktigt tillsammans. Sieg Heil Sieg Heil…
        En engelsman på läktaren berättade: Jag måste hålla ned den ena armen med den andra för att den inte skulle flyga upp av sig själv…

        Gilla

    • Elisabeth skriver:

      Men Törnrosa ! Inte besökt Lunda-domen !!?! Gå genast dit, dig väntar en mäktig upplevelse.
      Jag är så glad detta nyår, ska bli intressant med tjugotalet. Men det får förstås inte ända som förra seklet, 1929. Också glad för att Arkitektupproret röstat så rätt i år. Vackraste huset i landet är – trumpet-fanfar – Universitetsbiblioteket i Lund. Ni som aldrig sett det, klicka på länken. Visst är det fint ? Så ska ett stiligt hus se ut !

      https://www.sydsvenskan.se/2020-01-01/ub-vackrast-i-landet-enligt-arkitektupproret

      Gillad av 3 personer

    • uppstigersolen skriver:

      Jag gillar att besöka kyrkor. Stora och små. Jag har ju varit i Lund många gånger och givetvis varit inne i domkyrkan. Jag imponeras alltid över hur mycket arbete människor kunde lägga ner på att bygga kyrkor. I Sverige ser jag ju inte så många som ber i kyrkan. Men i Italien. Vi besökte Loreto för några år sen. Där finns Jungfru Marias lilla hus inne i kyrkan. Änglarna flyttade dit huset för länge sen. Vid det lilla huset ligger mängder av personer och ber. Tror de på sägnen? Antagligen.

      Gillad av 2 personer

      • Elisabeth skriver:

        Uppstigersolen, jag tycker också om att besöka kyrkor, både i Sverige och utomlands.Våra kyrkor är ju i regel katolska från början men präglas oftast inte av den prakt och det gyllene överdåd som finns i andra länder. De är nordiskt återhållsamma. I synnerhet älskar jag de kalkputsade medeltidskyrkorna här i Skåne. Som många här skiljer jag också på den föraktliga PK-organisation som Svenska Kyrkan blivit och den värdighet och andlighet som vårt kyrkoarv representerar.
        Förresten, tack Richard Sörman för den vackra texten.

        Gillad av 3 personer

  11. Marie K skriver:

    Tack Rickard Sörman! Jag tycker mycket om din bön. Det finns kraft i den.

    En liten tanke bara, att be om ödmjukhet är rätt, men vad är då ödmjukhet? Det är en insikt om att jag själv inte alltid har rätt. Ödmjukhet är att inte bara be för att andra ska få insikt och ändra sig utan att även be för att jag själv ska kunna ändra mig där det behövs.

    Gillad av 3 personer

    • Jan Andersson skriver:

      Biskoparna vänder sitt ansikte mot Karl Marx och Hans Rike DDR, vilket ger dem frid och fortsatt anställning med god lön för ingenting.

      Gilla

  12. Göran Åkesson skriver:

    Tack Richard för din bön inför 2020. Det är många kristna i Sverige som ber för vårt land och om en regering som kan upprätta landet igen. Vi har en regering som i sin egenrättfärdighet och gudsfrånvändhet skapat sig en egen värdegrund, trots att Bibeln gällt som värdegrund i 2000 år! Man har skapat sig en egen ”godhetsreligion”, Men människan blir inte rättfärdig inför Gud på grund av egna goda gärningar! Det är ett patetiskt högmod!

    Gillad av 4 personer

  13. uppstigersolen skriver:

    Jag är inte religiös. Jag tror inte på nån gud. Jag tror på mig själv. Jag får lösa mina bekymmer på egen hand. Ibland med hjälp av goda vänner. Samma vänner som jag givetvis hjälper själv. De vänner som är på riktigt. Inte på FB. Men, jag tyckte mycket om den här texten. Den är vacker. Den känns ärlig.

    Gillad av 3 personer

    • Jan Andersson skriver:

      Visst, ensam är stark. Men när du inte räcker till av egen kraft? Vänner är bra men inte alla är vänner i nöden. Satsa på de äkta.

      Gilla

  14. Palle9 skriver:

    Vi har ju uttrycket Gud hjälper den som hjälper sig själv. Påminner mig om en judisk rabbin, som berättade följande historia. En man vände sig i bön till Gud och bad enträget Gud att sända hjälp på grund av allt elände i världen. Efter en stund hörde mannen till sin förskräckelse Guds röst – svaret han fick var: Jag har sänt hjälp – jag sände dig.

    Gillad av 5 personer

  15. Östrahult skriver:

    Jo det är en fin text och kanske kan den bidra till att ytterligare några blir medvetna. Kyrkan är tyvärr inte mycket att hoppas på med en ledning bestående av en socialist-ateist från LO och en DDR med ett misstänkt förflutet och som förföljer kvinnliga präster som hon inte gillar. Plus att DDR:aren är en murbräcka för islam i Sverige.
    Tyvärr tror jag inte det räcker att be och hysa fromma förhoppningar, folk måste ha rätt att bli förbannade. Det är ju faktiskt medmänniskor som vill oss illa, som mobbar och lurar oss och upprätthåller något sorts ömsesidigt ryggkliande. Det ska inte vara så som idag då jag fick köra en vän till akuten och man tänker att vederbörande inte kommer att bli väl omhändertagen. Reagera på moderaterna i Stockholm som saboterar sjukvården och ägnar sig åt korruption. Skäll på sossetanten Wanngård som har 140 000 i månaden.

    Gillad av 2 personer

    • Jan Andersson skriver:

      Man kan fundera på vilka människor som verkligen har stått en nära under livet och fortsätta att odla sådana relationer.

      Gilla

  16. Olle skriver:

    20-talet har kommit, dock utan Charleston-dans förmodligen. Men kanske en börskrasch likt 1929? Vem vet? Bara 2 år kvar till val dock, tänk, då ska vi få utöva vår verkliga makt som medborgare i en sann demokrati. Demokrati, ja inte som i gamla Grekland för där fick inte alla rösta minsann, utan sann svensk demokrati där ALLA får en (1) röst (ja, i pressen har det påståtts att klanhövdingen kan leverera inte 1 utan många röster, men vem vet, det är nog bara förtal). Hur ser vår demokrati ut då? Jo, vi röstar vid valen och dessemellan är vi lugna svenskar, vi arbetar, vi betalar vår kanske något för höga skatt och litar på våra förträffliga politiker att de tar hand om våra pengar och delar ut dem till de som behöver bäst.
    Men hur ser vår demokrati ut då? Ett sätt som såklart inte är sant är att politikerna mutar olika väljargrupper för att få deras röster. Det är nog bara ont förtal. Men sant är att väljargrupperna är många numer, det kallas visst identitetspolitik. Olika grupper finns, alltifrån kvinnor som inte vill vara kvinnor fastän de biologiskt är det, kvinnor som inte vill föda barn, till utsatta terrorister, veganer, olika religiösa grupper, folk som vill att landsbygden ska leva (som i Norge), folk som tom har anspråk på att skola och sjukvård ska fungera osv osv och i mitten en stor medelklass som betalar sin lite höga skatt och tiger för att inte förarga någon, de vill ju för allt i världen inte bryta mot värdegrunden och få bannbullan. Men, vi har ju vår förtröstan, vårt oändliga tålamod, det blir säkert bra om vi faller på knä och ber och gläds åt vårt nyårslöfte att i år ska vi försöka arbeta ännu hårdare, vara ännu mindre fördomsfulla och ännu mer öppna våra hjärtan. Någon kanske gav ett löfte att inte hissa svenska flaggan mer (men visst viftade vår politiker ivrigt med svenska flaggan för några år sedan i Almedalen, jag minns tom när centerpartister viftade med flaggan iförda folkdräkter…..nåja, tiderna förändras ju och vi med dem). Härliga öppna Sverige, här är det gott att bo och arbeta (hoppsan, inte illa menat ni som inte kan eller inte vill).

    Gillad av 1 person

  17. Jonas Nilsson skriver:

    Insiktsfullt att be, att erkänna att det finns högre makt och makter än jag eller vi. Så länge vi föreställer oss en tilltalad i singularis så är det inte orimligt att fråga sig vem den är.
    Den som här tilltalas är en Herre med referens till Predikaren, en bok i Bibelns Gamla Testamente. Den mest konkreta bestämningen gäller våra vackra kyrkor: ”Vi älskar också alla våra vackra kyrkor som byggts till din ära.”
    Jag vågar svära på att denna bön skulle kanske en jude, mer sannolikt en muslim när de övertagit landets kyrkor, stämma in i. Den ligger helt i linje med de nyaste signalerna från kyrkokansli och universitet. T.o.m. Guillou kunde påpeka likheten mellan Göran Perssons religion och muslimsk tanke (frånvaron av Jesus).
    Kyrkorna i vårt land byggdes till den kristne guden, Kristus. Kristus hölls för att vara den främste i vår lag (äldre västgötalagen http://wadbring.com/historia/sidor/vglag.htm). Just denna dag 1 januari har inget namn i ”våra” almanackor av denna anledning. Jesus har alltid hållits för att vara mer än ett namn. Nyårsdagen är den åttonde dagen efter juldagen, dagen för hans omskärelse. Han omskars i god judisk tradition liksom alla muslimer kom att omskäras.
    Den kristna kyrkan har skyldighet att varna för en bön som denna, särskilt en dag som denna. Som man också måste varna för en handbok som konsekvent undviker att alltför ofta adressera den kristne gudens namn Fader Son och helig Ande (finns inte därför att Anden bestäms feminint).
    Jag vågar inte ens fråga vilka likheter bönen har med den religion som skulle gälla i tredje riket. Den som vill ska söka på begreppet ”Deutsche christen”.
    Jesusbönen bär längst: Herre Jesus Kristus, Guds Son, förbarma dig över mig syndare.
    Det finns en kortform: Herre förbarma dig.

    Gillad av 1 person

    • Anna Lindén skriver:

      Man kan som kristen be till alla de tre personerna i den heliga treenigheten. Vanligast inom traditionell kristendom är att man riktar sin bön till Fadern. Så lär oss också Jesus att bedja: Fader vår. Jesusbönen är en stark bön, men Richards bön är inte mindre kristen för att den är riktad till Fadern. Det finns ingen anledning att varna för den, Jonas. Detta sagt av en person som är mycket stark förespråkare av trinitarisk teologi.

      Gilla

  18. Anna skriver:

    Många fina texter, i synnerhet dagens bön 2020. Den är vacker, det liksom lyser om den och våra sinnen stillas. Tack Richard och Gott nytt år!

    Gilla

  19. Jag bara undrar skriver:

    Var och en må be till Herren om vad han eller hon har på hjärtat. Jag är glad för var och en som finner en tro i Jesus Kristus, kanske just genom svåra tider som många upplever. Jag vill dock lyfta ett varningens finger: Vi får inte använda den kristna tron för att legitimera eller cementera den egna politiska uppfattning, om det nu är Sörmans neo-konservatism eller vänsterns socialaktivism. De försöktne snärja in Jesus i det ena eller andra politiska eller religiösa läger men han gick aldrig med på det. Hans uppgift var och är en annan, och hans rike ”är inte av denna jord”.
    Ja, vi kan sörja att Sverige nästan inte längre är kristet, och vi ser följderna och beklagar. Men vi kan inte ” göra” Sverige kristet igen, utan det gör i så fall Gud genom att knacka på våra egna hjärtedörrar. Och då kan det ibland handla om helt andra saker än politik.
    Ett gott nytt år till er alla!

    Gillad av 1 person

  20. Lars skriver:

    Jag pratade med min gamle morbror 943om att be. Han konstaterade att väldigt få människor vågar och vill prata om att de ber, som jag tog upp. Han är ateist liksom jag. Naturvetare. Att be kan vi ändå prata om. Sörmans ganska vackra predikan är ett enda stort hyckleri! Tror karldjäveln? På vad då? Men som min gamle morbror konstaterar, Nobelpristagare är delade i synen på Gud. En del tror och andra inte. Tror på vad? Morbrodern besöker gudstjänsten var vecka, han tycker det är trevlig, och varför inte? Det handlar ju om svåra saker att sammanfatta sitt liv och prata om existentiella frågor, träffa andra och fundera på om det kommer något efter. Är det inte fascinerande att moderna, välutbildade människor inte kan hantera religionen? Vi känner ju knappast till hur universum fungerar, men prelaterna påstår att det vet. Det är ju himmelsskriande,

    Gilla

    • BWi skriver:

      Lars.
      Bibeln är också en bok. Den berättar oss om människor som levt långt före oss. Jesus kan man kalla en socialarbetare som fick människor att samarbeta. De tio budorden finns dessutom i västerländsk lagstiftning. Att läsa Bibeln lär oss också något om att ha en barmhärtig attityd mot andra människor.
      Jag går varken i kyrkan eller ber men har en tro ändå. Och den har aldrig hindrat mig att tänka eller göra någonting.

      Gilla

  21. Lars skriver:

    Och det är absurt att som Sörman, litteraturvetare, en fullständigt världsfrånvänd specialitet, tro sig om att vara ”konservativ”. Bevarare av vad? I ett samhälle som inte är reversibelt.

    Gilla

  22. Lasse Forss skriver:

    Jag är själv ateist. Och jag uppskattar saklighet och goda formuleringar varhelst de kommer ifrån. Att inte förstå Richard Sörmans utomordentliga inlägg tyder på stor inskränkthet och ett eget valt utanförskap. Jag är säker på att alla övriga förstår vilka jag menar.

    Gillad av 1 person

    • Lars skriver:

      Vad förstod du då? Sörmans inlägg kring hur en kristen hade kunna be kring dagens samhälle? Inte så svårt att se det och det är ju rätt. Men vad Sörman predikar är konservatism och vad är det? Handlar det om inskränkthet?

      Gilla

  23. Jan Andersson skriver:

    Man kan fundera på vilka människor som verkligen har stått en nära under livet och fortsätta att odla sådana relationer.

    Gilla

    • Jonas Nilsson skriver:

      Kolosserbrevet kapitel 3:
      1 Om ni nu har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida. 2 Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden. 3 Ni har ju dött, och ert liv är dolt med Kristus i Gud. 4 När Kristus träder fram, han som är vårt liv✱, då ska också ni träda fram i härlighet tillsammans med honom.
      5 Döda därför era jordiska begär: sexuell omoral, orenhet, lusta, ont begär, och girigheten som är avgudadyrkan. 6 Allt sådant gör att Guds vrede drabbar olydnadens barn.✱ 7 Bland dem vandrade också ni en gång, när ni levde i dessa synder.
      8 Men nu ska också ni lägga bort allt detta: vrede, ilska, ondska, förtal och fräckheter från er mun. 9 Ljug inte för varandra, ni har ju klätt av er den gamla människan med hennes gärningar 10 och klätt er i den nya människan, som förnyas till rätt kunskap och blir en avbild av sin Skapare. 11 Här är ingen längre grek eller jude, omskuren eller oomskuren, barbar✱, skyt✱, slav eller fri, utan Kristus är allt och i alla.

      Gilla

      • Törnrosa skriver:

        Jag föredrar också Richards bön. Hur i himmelens namn har kristendomen kunnat få fäste med Kolosserbrevet kapitel 3. Fast det var väl något med den tidens maktbehov och klaner.
        Funderar: Vilken IQ-nivå rådde på Jesu tid?

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.