Jan-Olof Sandgren: Om zigenares dåliga rykte

Jan-Olof Sandgren

Min morbror som var bonde varnade mig för zigenare: ”Om man hänger ut kläder på tork kommer de och stjäl dem”, påstod han. ”Direkt från tvättlinan!” Han blev så upprörd när han talade om det att det inte var någon idé att argumentera. Själv gick jag i skolan och hade lärt mig att zigenare var nästan som vanliga människor, bara lite fattigare. Senare i livet kom jag att uppskatta delar av zigenarkulturen genom Tony Gatlif, Emir Kusturica, Aljosha Taikon och inte minst Taraf de Haïdouks. Ordet ”Gypsy” lät faktiskt lite coolt och förekom ofta i populärmusiken. 

Även om ett och annat klädstreck i Småland länsades under 40-talet såg det mot slutet av seklet ut som att zigenarnas rykte var på väg att normaliseras. Som ett led i omvandlingsprocessen döptes folkgruppen om till ”romer” – kanske hade de hetat så redan från början, men för mig och majoriteten svenskar var det nytt. Antagligen ville man visa att romer inte var några simpla tjuvar utan hade kultur, ett språk, en historia och en stolthet om nu någon tvivlade på det. ”Vi är romer” hette en utställning som visades på Göteborgs stadsmuseum, med det vällovliga syftet att ”lyfta fram antiziganistiska strukturer i ljuset”.  

Ungefär samtidigt som zigenarna upphöjdes till romer, sökte sig en växande ström EU-migranter till Sverige för att tigga utanför ICA-butikerna. Skolbarn som försökte sälja majblommor kunde bli bryskt bortkörda, eller rent av hotade till livet. Kriminella nätverk av romer visade sig ligga bakom mycket av tiggarverksamheten, såväl som människohandel, prostitution, export av stöldgods med mera. I Västmanland ockuperades en hel stugby av ett hundratal individer med romsk bakgrund. Hade min morbror hört talas om det skulle han ha satt i vrångstrupen. Om zigenarnas rykte redan tidigare var solkat, riskerade romernas att bli katastrofalt. 

Antagligen gör det varken till eller från att byta namn på en folkgrupp om man vill höja deras status. Några hundra år av samexistens har ändå gjort zigenarkulturen till en del av Sverige. De har lämnat avtryck i språket och inspirerat författare som Fritjof Nilson Piraten och Viktor Rydberg. I min hemstad fanns en zigenarpojke som hette Kalle och alla visste att hans familj var dåliga på att klippa gräsmattan. Det sägs att hans mamma hade en väckarklocka gömd i kjoltyget, som ringde när hennes son var på väg hem från skolan. Vid något tillfälle försökte han färga håret blont. Jag vet inte vad som hände med honom sen, men tror inte han började tigga utanför Konsum.

Min Facebookvän Chang Frick, som själv har romskt blod i sina ådror verkar inte ha något emot ordet zigenare. I detta blogginlägg skriver han om den särpräglade och inte fullt laglydiga zigenar/resandekultur som frodades inom skrotbranschen, där han själv jobbade innan han startade sitt mediaimperium.

Många kanske tycker att kritik av romer låter som rasism (de är trots allt en folkgrupp som skyddas av grundlagen). Men en folkgrupp kan också drabbas av ”dåligt rykte”, vilket inte är riktigt samma sak. Dåligt rykte är inte hugget i sten, det kan förvärvas men också förbättras. Om ryktet är ogrundat kan man i varje fall hoppas på upprättelse. Rasism däremot förutsätter att något är fel människors gener och då finns liksom inget hopp att lägga i vågskålen. I förlängningen kan det leda till folkmord och etnisk rensning, eller som i Sverige under efterkrigstiden; tvångssterilisering.

Dåligt rykte är exempel på kollektiv bestraffning och som sådant rimmar det förstås illa med idén om individuellt mänskliga rättigheter, vilket stadgas i otaliga FN-deklarationer. Ändå är rykteshantering något som mänskligheten ägnat sig åt i alla tider, av lätt begripliga skäl. Risken att behäftas med dåligt rykte stimulerar till grupptryck, som håller vissa beteenden i schack. Även om man inte bryr sig om sig själv kanske man vill undvika att misskreditera familjen, släkten, gruppen eller sina landsmän. En sorts hederstänk helt enkelt. Chang Frick resonerar lite åt det hållet när han väljer att hänga ut Soraya Post och hennes dotter, som i kraft av politiskt/feministiska förebilder bidragit mer än de flesta till att skjuta romernas rykte i sank.

I vår individualistiska tidsålder värjer vi oss mot tanken på kollektivt ansvar (så länge det inte rör sig om vita heterosexuella män, förstås). Negativa omdömen rörande minoriteter, det må gälla somalier, afghaner, araber, muslimer, zigenare eller vilka som helst, klassas rutinmässigt som ”rasism” – och då blir den naturliga reaktionen att tysta kritiken. Risken med det förhållningssättet är att kritiken ”går under jorden” och i människors medvetande omvandlas till verklig rasism.  

Mycket av det vi idag kallar ”rasism” borde hellre kallas ”dåligt rykte”. Det skuldbelägger inte per automatik den som kritiserar. Istället kan det öppna för diskussion om ryktet har saklig grund, eller enbart grundar sig fördomar. Rykten kan vara illvilliga, men behöver inte vara det. Ibland pekar de på verkliga missförhållanden, som om de inte åtgärdas i tid riskerar att eskalera i allvarliga konflikter.

Mitt intryck är att svenskar gärna talar om rasism inte så mycket för att man tror på det, som för att man vill undvika att skuldbelägga grupper som man från början definierat som svaga (vilket i sig är en värdering som kan ifrågasättas). I den ekvationen finns två förlorare: De som utpekas som rasister (vanligtvis de där vita männen) men också de som utpekas som offer. Att ständigt höra att man i omgivningens ögon hamnar längst ner i raslotteriet leder förstås till uppgivenhet och ovilja att anstränga sig. Det placerar etniska grupper i en återvändsgränd som är svår att ta sig ur.är det antagligen bättre att drabbas av dåligt rykte som även om det visar sig vara osant, kan fungera som utmaning. Något som kan motbevisas!  

49 reaktioner på ”Jan-Olof Sandgren: Om zigenares dåliga rykte

  1. Skarprättarn skriver:

    Borde det inte heta antiromanism snarare än antiziganism om man nu vill försköna gruppen genom ett meningslöst namnbyte? Vad man kan förstå kallar man sig själva zigenare i betydligt högre utsträckning än romer, och omsorgen kommer som vanligt från ovan utan grund. Det är som med indianer, de kallar sig hellre så än ”native Americans”.

    Ett problem i sammanhanget är för övrigt att zigenare inte är någon homogen grupp. De EU-hinduer som tigger utanför butikerna har sin tidigare hemvist i Rumänien och Bulgarien, medan nationella zigenare av olika slag har varit rotade i flera hundra år.

    Gilla

    • Blondie skriver:

      Någon här rekommenderade denna film, fast var kanske i går, hittade inte inlägget nu:

      Apropå att vara utsatt – eller tro att man är det.

      Jag förstår självklart att Kajsa Klein upplever sig vara i en jobbig situation. Men är inte rådet hon fått vansinnigt? Varför hålla koll på allt idiotiskt som skrivs på internet? Folk som redan har någon släng av förföljelsemani mår knappast bättre av att läsa allt som skrivs om dem. Och har man gått ut offentligt med något får man nog räkna med att folk har åsikter om en. Klein verkar bara vilja ha medhåll samtidigt som hon verkar rätt aggressiv själv. Arga kattor får rivet skinn.

      Gilla

      • ThorLeif skriver:

        Såg Biljana på Swebbtv och ställde mig där frågan om varför hon polisanmälts och därefter blivit avskedad från SU. Gick snabbt igenom det mtrl som fanns upplagt av henne (företrädesvis mail-korrespondens). Inslaget på Swebbtv gav inga svar.

        Efter att ha sett denna inspelning blir jag inte heller klokare. Jag inser dock att Kajsa Klein sannolikt talar sanning ang att många anonyma personer på olika sätt kränkt henne. Här hade hon dock en utmärkt möjlighet att visa hur Biljana gjort detsamma men missar helt. Hon kallar Biljana för ledare av en slags hatrörelse mot henne men alla Klein’s hänvisningar under anförandet riktas mot någon ”dom”, inte mot Biljana personligen i någon detalj. Detta är anmärkningsvärt och ställer frågan om Biljana bara uppträder privat i olika media med saklig kritik och att sedan en ”hatsvans” tar vid. Eftersom jag inte läser de olika ”extrem-media” som används för hatpropaganda saknar jag övrig referens. Biljanas tvitter är väl hennes privata?

        Gilla

  2. Lars skriver:

    Läste en rad om den diskriminering romer utsattes för när personalen följde dem i butiken. Diskriminering sa kompisen upprört. Men en annan butiksanställd jag pratade med sa att så gjorde de för det mesta. Rykten kan vara väl förankrade i en befolkning och det kan ligga något i det precis som när polisen i REVA undersökningen vid tunnelbana valde mörkhyade att kontrollera, ryktet sa att det främst var mörkhyade som saknade uppehållstillstånd. Diskriminering! Ibland är det rationellt att leta efter nyckelknippan man tappat där ljuset lyser så att man kan se.

    Men rykten och eventuellt fog för att ta det på allvar är inte detsamma som att uppfinna förklaringsmodeller för ett beteende utifrån genetik eller kultur, det senare har förstås ofta mer fog för sig.

    Att det troligen i Sverige blir alltmer utpräglade slumområden och nedskurna bidrag och alltmer likt USA i det avseendet är troligt, men beror knappast på genetik eller att kvinnor har större inflytande i dagens Sverige.

    Gillad av 1 person

    • Rolf Holmen skriver:

      Lars,
      Din sista mening (Att det … … i dagens Sverige) är totalt obegriplig, iaf för mig. Kan du vara snäll och utveckla/förklara. Tack, Rolf

      Gilla

      • Lars skriver:

        Det har framförts på dessa sidor att svartas låga IQ skulle ligga bakom Afrikas efterblivenhet eller att svarta områden i USA ofta är förslummade och att detta är genetiskt betingat. Likaså att kvinnors ökade deltagande i politiken lett till den utveckling som varit. Jag tycker inte det är troligt utan snarare att det handlar om kultur och samhällsförhållanden t.ex. bristande utbildning, ekonomiska krafter, mycket låglönejobb eller vad man kallar utanförskap i Sverige, lågt deltagande i arbetslivet.

        Oavsett så är det otvetydigt så att segregering i praktiken är här nu i Sverige efter etniska linjer och dessa skillnader även föreligger i inom de utanförskapsområden som redan finns.

        Det är en splittrad situation och vad vi ser idag blir troligen allt värre.

        Gilla

      • Lars skriver:

        Nu var jag fortfarande otydlig då jag tog upp socioekonomiska faktorer som förklaring över varför förhållandena bibehålls och förstärks (socio är rätt snävt definierat). Jag menar man får lägga till sociokulturella faktorer för att förklara hur olika subkulturer kan bevara så länge och inte bli en del av main stream kultur. Men det är ett sidospår, jag avsåg med min text egentligen att det frodas allsköns hemmasnickrade förklaringar av kausala samband mm när man t.ex. i media och bland politiker döljer och skönmålar viktiga förhållanden, det ligger ofta till grund för ryktesspridning på olika sätt. Exempelvis, hur är det med arbetslöshet bland Romer? Jag vet inte.

        Gilla

    • -,.-,.-US skriver:

      @ Lars,

      ”Att det troligen i Sverige blir alltmer utpräglade slumområden och nedskurna bidrag och alltmer likt USA i det avseendet är troligt,”

      Slum blir det säkert, men det är väldigt osannolikt att vi samtidigt kommer kunna behålla fungerande, vita medelklassområden. Att uppnå detta kräver en väldigt stor och genomgripande förändring av hela samhället. I USA byggde man bokstavligen om hela landet efter avsegregeringen. Det finns inga förutsättningar för att göra detta i Sverige.

      Gilla

      • Lars skriver:

        I t.ex. Malmö går knivskarpa gränser mellan och inom områden. I t.ex. Oxie med två skolor på varsin sida om en väg skiljer det sig som natt och dag. Ungefär vid Pildammarna går en gräns mellan öst och väst. Den ”vita” befolkningen flyttar till förortskommuner som Lomma, Staffanstorp osv. I Stor Stockholm är det annorlunda, omgivet ave betongförorter, men det går skarpa gränser även här. Så gränser kan upprätthållas även inom täta samhällen. Osynliga gränser.

        USA,. ja det är väl inte lika överallt, men till skillnad från Sverige så växte förorterna med villor medan stadskärnorna förslummades,

        Gilla

      • ..,.-.,US skriver:

        @ Lars,

        ”Den ”vita” befolkningen flyttar till förortskommuner som Lomma, Staffanstorp osv. ”

        Visst, så är det. Det jag påpekar, är att det saknas förutsättningar för att dessa områden ska uppnå stabil och långsiktigt fungerande segregering.

        Gilla

  3. Elisabeth G skriver:

    Att påpeka att ovanligt många inom en viss grupp bär sig illa åt är inte rasism. Det är snarare den som säger att det är rasism som själv är rasist. Vederbörande hävdar ju indirekt att de som bär sig illa åt inte kan hjälpa det, dvs. att det ligger i generna.

    Gillad av 3 personer

      • Jari Norvanto skriver:

        Å ett, å två, å tre… Skolstrejk mot flagrant underförstådda, kulturrasistiska eventualiteter satta i system!

        Gilla

      • Jari Norvanto skriver:

        Egentligen hade jag inget emot skolstrejk, lät som en ball grej som kan omfatta hur stora och små saker som helst. Det kan få bli en tidstypisk rättighet ad nauseam. Vid närmare eftertanke: eleverna ska gå i skolan, inte strejka.

        Gilla

      • Fredrik Östman skriver:

        Eleverna skall leva i trygghet, inte våldtagas och misshandlas och förnedras. Det finns förvisso rimliga grunder för att strejka. Det kan vara påkallat, och jag vill mena att det är det.

        Gilla

  4. Jan Andersson skriver:

    OM säger OM, romerna var angelägna om att inte försämra sitt ibland tveksamma rykte så skulle det inte vara speciellt svårt. Men det är (för dem) en omistlig del i deras kultur att INTE anpassa sig utan göra saker som är otillåtna i svensk kultur. Det är så de förblir romer, och det är helt och hållet, hundra procent, deras eget val. Och det är helt och hållet svenskarnas val om vi inte accepterar det. Men tyvärr är många av oss så impregnerade med snällhet och hjälpsamhet att vi vägrar att förstå att vi blir utnyttjade.

    Den som ännu inte sett den norska dokumentären ”Lykkelandet” uppmanas härmed att göra det och öka sin förståelse av samtidens nya kulturmönster, och kanske inte förbli så lättlurad:

    https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2017/MDDP11000617

    Gillad av 2 personer

  5. Bo Svensson skriver:

    Reda i begreppen:

    Fördomar är egna och andras samlade erfarenheter och skall fortlöpande uppdateras, så att de stämmer så bra som möjligt med fakta. – Massmedia skall alltså inte syssla med ”bekämpande av fördomar” utan med effektiv spridning av information.

    Rasism som ett redigt begrepp skulle väl vara överdrivet intresse för skillnader mellan raser och vem skulle då bestämma vad som är lagom? – Det som kan vara motiverat att fördöma, är mobbning och kränkning av dem man uppfattar som underlägsna.

    Att uppmärksamma just genetiska orsaker till folks fel och förtjänster kan ju inte fördömas. – Kvinnor som rätt förstått sin roll i spelet skall ju ha just detta i fokus: Bland vilka skall hon leta partner för att få bra anlag till sina barn. – Och det män håller på med utan uppehåll, är att försöka framstå som bra val och det handlar ju om generna.

    Det finns ju en osökt lösning för genetiskt sämre rustade folkslag: Att kvinnorna skaffar sina ungar ihop med män från mera avancerade släkten. – Det går biljoner spermier med oklanderligt dna till spillo dagligen. – Att försäkra sig om bra gener till sina barn väger tyngre än alla andra omsorger senare och slarvar man till det där, är det inget som går att rätta till i efterhand.

    Gillad av 1 person

  6. I buskvegetationen skriver:

    Ärvt eller förvärvat. En rågång som lätt hamnar i dimman. Direkt svår att penetrera. Så har vi det hierarkiskt uppbyggda. En topp och en botten. På toppen är det finare att befinna sig. Där vill de flesta vara. Även de som hittas längre ned. På toppen av pyramiden återfinns alla kändisar av olika valörer. Om dessa tänker också den vanlige. Har fördomar. Att de är lite speciella. Att de trots allt är lite förmer än oss övriga. I mer svåra fall kan den vanlige till och med bli ”Starstrucked”. Stjärnglansen kan paralysera enskilda människor. Ingen vettig människa skulle i dessa sammanhang ropa på rasism. För uppburen stjärnglans sitter sällan i huden. Men likväl ligger det en slags särbehandling i botten. Att en viss grupp av människor bekläds av mina egna fördomar. Ärvt eller förvärvat. En rågång som lätt hamnar i dimman. Direkt svår att penetrera. Särskilt när vi placerar den i botten av en hierarki – och inte på toppen. Där tillåts vi ha vilka fördomar som helst. De ger rentav större stjärnglans. Och med det även mer av inkomst. Vem har sagt att fördomsfullhet skall vara enkel? Att fördomar bara förekommer i den lägre buskvegetationen.

    Gilla

  7. jolly roger 13 skriver:

    Min faster var butiksvakt på 70-talet. Historierna om denna folkgrupp var legio, barn som stal och spottade på henne när de blev tagna, kvinnor med specialsydda vida kjolar osv osv.

    Vi lever i en tid med kollektiva lögner där det blivit så att ett system av hela tiden växande parasitism lever på att upprätthålla och förmera dessa lögner. Det är helt enkelt den höga skatten som möjliggör detta, vi ser helt enkelt det oundvikliga resultatet av höga skatter och avsaknad av moralisk kristen fostran. utan kristendom så gissar jag att det totala skattetrycket måste hållas under 20% för att undvika att parasitism blir en hela tiden växande födkrok.

    Gillad av 6 personer

  8. Rikard skriver:

    Hej.

    Vari består konflikten att lära sig om zigenarfolkens olika kulturella sedvänjor, allt från danser och mat till hedersregler och könsroller, och att zigenare är ett mycket kriminellt folkslag som står för en exceptionellt hög frekvens av brottslighet mätt både inom gruppen och jämfört med svenskar eller hela landets befolkning? Det råder ingen motsättning här, annat än en illusion.

    En alkoholist kan vara världens bäste kompositör, en heroinist en gudabenådad kock, en pederast en legendariskt författare, en tjuv kan bli kung och en man utan vare sig (ut)bildning eller vett statsminister.

    Resonemanget du diskuterar är ju som att säga att man kan äga antingen katt eller hund.

    Som en svensk zigenare och kollega på ett jobb inom logistik förklarade för mig: ”Du måste först, även om vi är vänner så är jag zigenare. Familjen kommer först.”

    Vi pratade ofta när tid gavs, om den subtila skillnaden. Han hade, om man inte följt vad någon diffus patriark eller för den delen matriark beslutat, blivit helt och hållet utstött inte bara ur familj och klan utan helt och hållet. Djungeltrumman hade meddelat att han är svartlistad, helt enkelt. Min kollega var svensk, kulturell och till ätten, men också zigenare och kunde få mig att förstå vilket dilemma det kan vara när det ena är i konflikt med det andra.

    En annan sak om zigenarkultur: det som är brott zigenare emellan, är inte brott om offret är gajo/gadje. Läs ”Romer i Sverige” av Arnstberg.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Gillad av 8 personer

    • Jan Molin skriver:

      Rikard, bra att du nämner Karl-Olov Arnstbergs bok ”Romer i Sverige”! Han är troligen den kunnigaste inom ämnet zigenare/romer i Sverige. Men när sådana ämnen ska behandlas av journalister, i vilken som helst av alla medier som troget stöder makten, så ”finns” han ej att fråga till råds. Han, inte de, har de gedigna kunskaperna. Men ej de hycklande rätta som ska framföras enligt dessa i sina medier!
      Egentligen skulle man kunna säga att vi svenskar lever helt motsatt mot zigenarna. Zigenarna tigger sig till sitt leverne, ty enligt deras sed och tänk är det fult att lönearbeta men helt godtagbart att tigga. De är helt fria! För detta sitt sätt att leva känner de sig helt överlägsna oss som tvingas till löne- och skatteslaveri!
      Många av oss lever gott på eget arbete, men AVTVINGAS kanske uppåt 65-75% av företagens löneutbetalningar och skatteinbetalningar till staten och därtill moms, punktskatter mm.
      Dvs mycket stora pengar in till stat och kommun. Som både staten och kommunerna ”lever gott” på, ty de tar ju betydligt mer i skatt än det som som behövs för skola, vård och omsorg mm. Som de uteslutande talar om i valrörelserna! Därför kan de skänka bort så mycket på ”välgörenhet” åt andra folk:
      Som de låter invandra hit och som inte behöver arbeta för sin försörjning.
      Till utländska regimer, ofta diktatorer, skänker man sk u-hjälp ute i världen. Dessa diktatorer lägger själva beslag på både dessa våra skänker och sina befolkningars samlade ansträngningar!
      För dessa skänksystem känner sig våra regimer ytterst goda!
      Hela Sverige är alltmer ett enda hyckleri som upprätthålls medelst stor hjälp av maktens villiga journalister! Det ömsesidiga beroendet med makten är grundvalen för bådas framgång.
      Nu börjar man prata om att vi hatar journalister, och detta förstår de ej! De påminner om de forna makternas fogdar som också var hatade! Dessa fogdar tog till våld, journalisterna ”spikar” istället upp sina domar mot alla slag av regimkritiker i sina tidningar och i radio- och teveprogram till allmän beskådan!

      Gillad av 2 personer

    • olle reimers skriver:

      När jag satt ting i slutet på 60-talet berättade vår häradshövding (då 45 år gammal) att det i domstolarna fanns listor över familjenamn som förekom i strafflängderna i mycket högre frekvens än andra. Jag lärde mig följdaktligen till synes svenskklingande namn med en viss prägel, vilka sedan återkom i tidningsrubrikerna.

      Ett av namnen lät ungefär som Reinfeldt, tycker jag mig minnas.

      Gilla

  9. ankylosaurus skriver:

    Om zigenarna har ett oförtjänt dåligt rykte så finns det ett effektivt botemedel mot det: -Bevisa motsatsen! Publicera tillförlitlig statistik på hur zigenare (som grupp) beter sig. Om det är så som det officiella narrativet vill göra gällande så kommer vi att se 1) Att det alls inte är zigenare som ligger bakom de nesliga åldringsbrotten, 2) Att de alls inte stjäl och bedrar såsom ryktet säger, samt 3) Att brottsbenägenheten inom gruppen är preciis på samma nivå som resten av befolkningen.

    Frågan är nu varför detta inte görs. Det är ju lätt som en plätt!!

    Den som inte är faktaresistent inser ju att zigenarnas bedrövliga rykte faktiskt grundas i deras (som grupp) bedrövliga beteende. Jag har personligen enbart katastrofalt dåliga erfarenheter av zigenare och har lärt mig att hantera det. Jag tillåter ingen zigenare att komma närmare mig eller min familj än 10 meter.

    Tråkigt att det är så? Ja, absolut! Vems är felet? ..Det är deras. Vill de förbättra sitt skamfilade rykte måste städa inom den egna gruppen.

    Gillad av 5 personer

  10. Erik P skriver:

    Tankeexperiment:

    Vi antar samhälle bestående av ENDAST zigenare. Inga andra.

    Vem är polis?
    Vem opererar på sjukhuset?
    Vem är lärare?
    Vem kör kärnkraftverket?
    Vem är domare?
    Vem konstruerar vägar och broar?
    Osv
    Osc
    Etc
    Etc

    Gillad av 1 person

  11. Aha skriver:

    Romerna är urtypen för identitetspolitiken, om jag nu fattat den rätt; de är en grupp i underläge och de ska därför på alla sätt och vis hjälpas framåt och det ska (enkom) ske genom att överordnade grupper, förtryckande grupper skulle man nog helst vilja säga, anpassar sig till romerna.

    Detta ligger i linje med persontvister; som bekant (?) när folk är på kant med omgivningen finns det två strategier; kräva att den stora numerären, omgivningen, ändrar sig eller så ändrar man sig själv.
    Med romerna är det på samma sätt och där är vald strategi att omgivningen ändrar sig, dvs omgivningen ska godta de olägenheter som romsk livsstil medför för omgivningen.

    Det har inte slagit Leissner och Hammarberg som är två av romernas stora tillskyndare att romernas utanförskap skulle lösa sig om romerna själva eliminerade orsakerna till utanförskapet.

    Romerna har inte lyckats integrera sig på femhundra år och så kommer det att bli femhundra år till om identitetspolitiken får gälla.

    Gillad av 2 personer

    • cmmk10 skriver:

      ”Romerna har inte lyckats integrera sig på femhundra år och så kommer det att bli femhundra år till om identitetspolitiken får gälla.”

      Visst är de värda all beundran! Hade det svenska folket levt under samma betingelser, så hade vi upphört att existera, och vår kultur hade varit bortglömd och försvunnen, för c:a trehundra år sedan.

      Utan geografiska gränser som skydd klarar inte den svenska kulturen att stå emot.

      Gillad av 2 personer

    • Dårhuset Sverige sett från ett utland skriver:

      Identitetspolitiken implementeras eftersom den är ett idealiskt instrument om målet är att söndra och härska.Identitetspolitiken bryter upp och förintar den sammanhållande kraften-kohesionen- i en nation och splittrar nationen i ett oändligt antal fragment.Kom ihåg att de svenska politikerna nästan utan undantag är de globala finansoligarkernas springpojkar och springflickor och därför strävar efter att upplösa den svenska nationen.Implementerandet i stor skala och på bred front av identitetspolitiken innebär inte bara en storskalig demoralisation utan även i sin förlängning en destabilisering av nationen.”Aktiva åtgärder” kallades detta för av KGB som ägnade mycket tid och kraft åt sådan verksamhet.Fienden var det ryska folket.I Sverige är de korrupta och köpta politikernas främsta fiende det etniska svenskarna-ett folk som de köpta politkerna vill förinta.Ett medel för att nå detta mål är identitetspolitiken.

      Gillad av 1 person

  12. ..-.-,.US skriver:

    ”Rasism däremot förutsätter att något är fel på människors gener och då finns liksom inget hopp att lägga i vågskålen. I förlängningen kan det leda till folkmord och etnisk rensning, eller som i Sverige under efterkrigstiden; tvångssterilisering.”

    Ack, ack, ack…..

    Patrik visade nyligen några diagram där man tydlig kunde se att somalier, som grupp, är extremt benägna att begå brott. Samma dag konstaterade Anders Leion att denna grupp, i genomsnitt, har mycket lägre IQ än svenskar.

    Men nu säger Sandgren att det viktiga är att vi inte pratar om detta, för då blir det folkmord!

    Är det inte helt uppenbart att det är motsatsen som gäller? Det pågår redan ett väldigt tydligt folkmord på svenskarna och detta kan inte stoppas om vi inte erkänner den helt uppenbara rasistiska verkligheten som vi lever i.

    Att säga att svenskar och somalier inte kan leva tillsammans under samma system innebär absolut inte att att man då vill mörda eller skada somalierna. Istället betyder det endast att man vill skydda svenskarna från säker undergång. Men, men för en stor majoritet av svenskar är det uppenbarligen viktigare att inte vara rasist än att barnbarnen ska kunna överleva. En galen självmordskult som kräver barnoffer……

    Utlandssvensk

    Gillad av 5 personer

    • ts skriver:

      Ja, detta har varit min kritik i 13år sen jag flyttade hem, det är så uppenbart att innerst inne så skyddar Sandgren och alla pk-ister och pk-ister som tror att de inte är pk-ister sig själva, den av ingruppen uppfattade höga moralen, denna sätts till syvende och sist över sanningen och konsekvenserna, Sandgren drar bara sitt streck i sanden en smula framför pk-isterna men resultatet blir detsamma, folkmord på svenskar, våldtäkter etc etc, allt för att fint folk inte vill befatta sig med den tidigare självklara sanningen.

      Gillad av 3 personer

      • ..,-.,US skriver:

        ”den av ingruppen uppfattade höga moralen, denna sätts till syvende och sist över sanningen och konsekvenserna”

        Ja, så är det.

        I detta ligger även förklaringen till varför journalisterna mörkade effekterna av massinvandringen. Det viktiga var att förhindra att Svenne blev rasist, inte att presentera sanningen.

        Gillad av 1 person

  13. olle holmqvist skriver:

    Rasism betyder – borde betyda – att den är sämre avseende någon tydlig märkbar egenskap – som föds inom en viss ras. Ett visst dåligt beteende är hos dem vanligare.Jag frånser att rasbegreppet av skaffats och menar att det som är med våra sinnesorgan urskiljningsbart, – att det ”finns”.På så vis ”finns” tradjazz och barock, liksom typiska svarta afrikaner och typiska ostasiater. Inga ostasiater har krulligt hår.

    Om man på en arbetsplats har jobbarkompisar eller privat kompisar av annan ras, eller annat hemland, så upptäcker man snart att lojaliteten med dem som är dagligen nära, snart blir starkare än lojaliteten med en okänd svenne. Det visar sig vid konflikt. Vi ställer upp för den vi känner, oberoende av ras.

    Däremot kan det finnas ett kulturellt arv, uppkommet genom erfarenhet och fixerat som
    kultur och tradition. Om det exempelvis är så att ”romsk” kultur anser att man äger bara det som man stundligen bevakar, och det obevakade = övergivet så är man alltså inte rasist,
    vare sig bedömningen att romer tycker så är rätt eller fel.

    Inses lätt genom att vi tänker på alla berättelser om ”vita” som adopterats och vuxit upp ii
    och präglats av andra kulturer.

    Ordet ”rasism” bör användas med varsamhet.

    Gillad av 1 person

    • pllay skriver:

      Skall ett ord, rasism, definieras vetenskapligt korrekt av oss dissidenter men samtidigt vara ett oprecist invektiv i politik, samhälle och media?
      Skall vulgärmedia tillåtas devalvera vårt språk?
      Vad vi ser är en intellektuell och moralisk upplösning av vårt språk och därmed vår kultur, inte en utveckling, utan en devalvering mot ett allt mer oprecist språk, flumjidder.
      Intelligentian med utbildningsväsendet, media och politiker i förgrunden har förrått och övergivit oss svenska svenskar med svensk kultur.
      Det är så lätt att riva och förstöra men så tungt och tidskrävande att bygga.

      Gillad av 1 person

    • Hovs_klipphällar skriver:

      Olle

      Jodå raser finns, likaväl som hundraser finns det människoraser. Vänsterdårarna vägrar erkänna detta eftersom de vägrar erkänna verkligheten. De lever i sin ideologiska fantasibubbla.

      Rasism är när man automatiskt värderar folk enligt deras upplevda ras, inte efter personliga egenskaper.

      Men i vissa situationer blir det tyvärr ogörligt att ta hänsyn till personers individuella förtjänster utan man får nöja sig med en sannolikhetskalkyl.

      Typ ”Skulle du köpa en begagnad bil av den här personen?” Och säljaren är för dig obekant.

      Då får man, som det heter, gå på magkänsla.

      Gillad av 1 person

      • Rikard skriver:

        Hej.

        Skulle du låta den här personen sitta barnvakt åt dina barn, tycker jag är bättre.

        Det blir inte mycket ärligare reaktion från en mentalt frisk människa än när priset för idealen är barnens väl och ve.

        Vill man vara snällare kan man fråga ”Skulle du låta X vara husvakt åt dig i två veckor utan annan övervakning?”

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Gilla

  14. Richard II skriver:

    ”Rasism däremot förutsätter att något är fel på människors gener och då finns liksom inget hopp att lägga i vågskålen. I förlängningen kan det leda till folkmord och etnisk rensning, eller som i Sverige under efterkrigstiden; tvångssterilisering.”

    Det där är ett påhitt som du borde hålla dig för god att sprida vidare. Särskilt i dessa tider när ”rasism” används som tabu-beläggande invektiv.

    Folkmord och etnisk rensning har sällan med rasism att göra. Desto oftare handlar det om olika maktintressen mellan grupper där man avhumaniserar den andra gruppen för att kunna göra hemskheter utan dåligt samvete.

    Rasism kan lika gärna bidra till att man försöker hjälpa den förment genetiskt sämre rustade gruppen.

    Att koppla rasism till folkmord handlar uteslutande om att skapa konnotationer till ordet och tankefiguren som ska tabubelägga.

    Gillad av 1 person

  15. Niklas R skriver:

    Ganska fantastiskt om man tänker efter. Här fick en hel folkgrupp, zigenare, en nystart genom att man helt sonika avskaffade det gamla namnet, zigenare, och döpte om dem till romer.

    I och med detta blev folkgruppen som alla andra folkgrupper. Men det tog inte ens 10 år innan de lyckats solka ner även detta namn till samma nivå som zigenare så att idag är ”romer” synonymt med ”zigenare” i betydelse och innebörd.

    Gilla

  16. Lars-Erik Eriksson skriver:

    Hur fungerar vi människor? Jo, om jag står framför etthundra individer, alla klädda likadant med snarlika drag o utseende, och en av dem gallskriker, då tänker jag vilken jäkla idiot alltså.
    Om fem av dem gallskriker tänker jag vad är den där lilla klickens problem.
    Om tio av dem gallskriker då tänker jag att det där du, det är ett knepigt folk det.

    Gilla

  17. Sixten Johansson skriver:

    Många av oss finska tolkar i 70-80-talets Stockholm fascinerades av de finska zigenarna, som ofta var våra klienter på socialbyråer, sjukhus och i rättssalar. Vi läste litteraturen som fanns då, och än i dag är den en blandning av myter, förljugenhet, romantisering och nykter realism.

    Det finns massor av olika zigenska grupper med olika språk, historia, traditioner och levnadsvillkor, men det märkliga är att de genom århundradena ändå har kunnat bevara en sorts gemensam identitet i hela världen, i likhet med judarna. Zigenarna har både utsatts för ytterst rå förföljelse i vissa länder och kollektivt ofta förtjänat sitt dåliga rykte. Undantagen, särlingarna och utbrytarna har fått kämpa med identitetskriser, precis som i alla folkgrupper med stark gemensam identitet och kultur.

    Jag instämmer med Rikard 09:03, rekommenderar också Arnstbergs bok. I hans bloggarkiv finns ögonöppnande texter om de finska zigenarna och annat etnologiskt – sociologiskt. Det absolut värsta är den ”goda” offentliga förljugenheten. Jag hittar inte textstället, så lita inte på detaljerna, men Arnstberg har skrivit om hur svenskarna redan för ett halvsekel sedan skulle visa världen att man minsann kunde integrera vilka som helst. Alltså utvaldes de värsta som kunde uppbringas, ett par hundra italienska zigenare, som togs till Sverige (jag tror många har hamnat i Skåne?). Resultatet blev förvisso inget att skryta med, men ingen i självgodhetens hjärtland drog lärdom av detta, lika lite som av något annat.

    Gillad av 2 personer

  18. "Svenskarna är galna!".Anders Fogh Rasmussen skriver:

    Den svenska statsmakten har länge-historiskt-intagit en myvket negativ attityd till zigenare-redan under Gustav Vasas tid påbjöds det i riket att zigenare när de påträffades helt enkett kunde eller måste avrättas eller bryskt utvisas.Detta var regel åtminstone även under Karl XII,men sannolikt dock även senare.Till denna mycket utsatta grupp räknades även de sk tattarna som väl var sk korsningar mellan etniska svenskar och zigenare.Varför intog då den svenska statsmakten en sådan drakonisk hållning till zigenare och tattare?Antagligen eftersom de styrande på den tiden hade lagt märke till zigenarnas och även tattarnas samhällsupplösande verksamhet bl a tjuverier och bedrägerier som de styrande ansåg hade en skadlig effekt framförallt då det gäller den sk allmogen.Zigenare-ziegeuner,ty-är en förkortning av uttrycket ”ziende geuner” som ordagrant betyder ”kringresande bedragare”.Den svenska statsmaktens förföljelse av zigenarna och även tattarna var betydande även under tjugo- och trettiotalet bl a under den av den svenska socialdemokratin understödda rasbiologiska politiska epoken.De svenska socialdemokraterna samarbetade exempelvis mycket intimt med nationalsocialistiska rasbiologer i strävan att framavla en ”ren” livsduglig nordisk ras.Zigenare och även tattare ansågs allmänt vara sk ”untermenschen” som i sig bar fröet till den ”rena” nordiska rasens korrumpering och undergång-därför måste rasblandning till varje pris förhindras.Socialdemokratin i detta utveckligsskede intog samma inställning till ”judarna” som till zigenarna och tattarna.Rasrent,hurtfriskt och käckt skulle det vara och absolut ej lättjefullt,demoraliserat och korrumperat.Israel intar emellertid idag en ytterst heroiserande och tillåtande inställning till zigenarna som anses vara en av Israels förlorade stammar-därför är det faktiskt så att zigenare idag lätt kan få israeliskt medborgarskap.Att vara zigensk idag är även påtagligt statusfyllt och zigenare har rätt nyligen återfunnits i den svenska regeringen och även högt upp i EU-organisationen.Att vara zigensk idag är nog nästan ”finare” än att ”bara” vara etnisk svensk.

    Gillad av 1 person

  19. Kronblom skriver:

    Band of Gypsys. På nyårsafton är det 50 år sen Jimi Hendrix, Buddy Miles och Billy Cox gjorde sin debutkonsert på Fillmore East i New York. En kortlivad grupp och Hendrix avled i September 1970

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.