Richard Sörman: Svensk renässans: Det är dags att vår svenska historia blir film

Richard Sörman

Har någon sett filmen om Gustav Vasa? Eller äventyrsfilmen om Karl XII? Har någon sett TV-serien om den svenska stormaktstiden? Vikingatiden? Medeltiden? Stockholms blodbad? Brandskattningen av Visby? Dackefejden? Förlusten av Finland? Inte det? Det är inte så konstigt. De här filmerna eller TV-serierna finns inte. Visst är det märkligt att svenska manusförfattare och filmproducenter totalt ignorerat vår svenska historia? Kom igen nu alla filmentreprenörer! Tiden är kommen. Gör storverk av vår svenska historia!

Sveriges komplicerade jantelagsförhållande till sin egen existens tar sig många uttryck. Det mest påtagliga har varit vår märkliga inställning till immigration: Alla får komma hit, alla får bli svenskar, svenskar har ingen speciell rätt till sitt land, de äger inte ens rätten till sin identitet.

Men det finns som sagt många aspekter av självförnekelsen och en som vi sällan diskuterar är den som utgörs av den häpnadsväckande frånvaron av svensk historia i TV-serier och på film.

För det är ju inte så att vår svenska historia saknar material för hågade manusförfattare och filmproducenter. Det finns hur mycket som helst. Varför har vi till exempel ingen ambitiös storfilm om Gustav Vasa? Varför har vi inga filmer om hjältar som Engelbrekt och Dacke? Varför har vi ingen välgjord TV-serie om Karl XII:s liv där även hans samtid och det svenska stormaktsväldets nedgång skildras? Peter Englund slog igenom 1988 som historieskildrare med sin bok om Karl XII:s förlust vid Poltava. Ingen verkar ha tänkt tanken att boken kunde bli film.

Och man behöver inte vara intresserad av kungar och herremän för att skapa drama av den svenska historien. Varför inte hedra alla de stackars fattiga bondpojkar från Sveriges alla hörn som ofrivilligt involverades i stormaktskrigen? Varför inte göra en film eller TV-serie om deras tragiska och storslagna livsöden? Min egen farfars farfars far slogs mot ryssarna i Finland för två hundra år sedan. Det skulle vara fantastiskt att få se en realistisk men ändå dramatiskt och historiskt välgjord skildring av hur kriget gick till.

På 1970-talet hade vi en första renässans av inhemsk kultur i Sverige. Vi tog på oss träskor, köpte vävstolar och lyssnade på trubadurer som sjöng Bellman. Vad som också hände var att svenska filmskapare gjorde TV-serier av de romaner om svenskt folkliv som de svenska arbetarförfattarna hade skrivit på 30- och 40-talen. 70-talet var ett decennium av vänsterradikalism och det var folkets historia man ville skildra. Och det var bra att man gjorde det. Jag beklagar det verkligen inte. Den svenska historia som skildras i TV-serier som Utvandrarna, Raskens, Mor gifter sig eller Godnatt Jord är en historia som många kan relatera till eftersom vi är många i Sverige som härstammar från arbetare och bönder snarare än från kungar och herremän.

Men samtidigt som det fanns en samhällskritisk radikalism mycket av det som producerades, fungerade de här TV-serierna också som ren historieundervisning och framför allt som källa till gemensam identifikation. Hur många svenskar har inte indelta soldater i sina släktträd? (Raskens) Hur många har inte äldre anförvanter som utvandrat till Nordamerika? (Utvandrarna) Hur många har inte kvinnor i sin släkt som fått slita i 1800-talets textilfabriker samtidigt som de tagit hand om barn och försökt hantera supande män? (Mor gifter sig)

Någon samhällskritisk radikalism behövs knappast idag. VI har snarare fått för mycket av det. Dagens konsumenter av TV-serier är nog mer intresserade av äventyr än av socialt drama. Och vår historia är full av äventyr. Ta tidig svensk medeltid till exempel. Den är full av maktintriger mellan kungabarn som bekämpar och sviker varandra och intrigerar med nya och hemliga allianser. Striderna mellan Gustav Vasas ättlingar kring på både tron och tro (protestantism eller katolicism) erbjuder också material så det räcker för både ett och två Game of Thrones på svenska. Sedan har vi de stora krigens sekel naturligtvis med Gustaf II Adolf, Karl X och Karl XI. Och är man mer intellektuellt intresserad kan man göra en film om drottning Kristina och hennes fascination för kultur och vetenskap.

Det behöver heller inte vara faktisk historia som skildras. Det skulle gå utmärkt att inspireras av mytologi, av äldre historia som vi inte har så mycket exakta kunskaper om (”Vikings!”), av skönlitteratur (Röde Orm…!), eller kanske av litteratur- eller vetenskapshistoria (Linnés lärjungar som reste runt i världen…).

Material finns. Material för äventyr, för drama, för tragik och komik. Men finns viljan? Finns det en vilja i det kreativa Sverige att skildra vår svenska historia för dess egen skull? Finns det en vilja att skildra våra myter, våra hjältar, våra offer, vår strävan, våra öden, vårt gemensamma öde? Vågar Filmsverige förnya sig på riktigt? Vågar Filmsverige utmana vår tids ideologiska påbud genom att göra film om ett homogent Sverige där ”etniska svenskar” tar sin egen existens för självklar? Vågar man skapa en film som inte bärs fram av ett ”kritiskt förhållningssätt” till den gemensamma historien och den egna identiteten?

Så kära svenska filmskapare, manusförfattare eller kulturentreprenör, om ni läser detta: Vänta inte på att vindarna vänder. Föregå de andra. Skapa historia genom att skildra vår svenska historia. Det kommer inte att passera obemärkt.

40 reaktioner på ”Richard Sörman: Svensk renässans: Det är dags att vår svenska historia blir film

  1. Palle9 skriver:

    Richard: Mycket välmotiverade frågor du ställer. Jämför USA där man gjort åtskilliga filmatiseringar av sin historia, såsom Den siste Mohikanen, filmer om inbördeskriget på 1860-talet, Vilda västern-epoken etc etc. Även tyska och engelska filmmakare har ofta tagit historiska skeenden och skapat verk utifrån dessa.
    Du nämner bl.a. Dackefejden, som är ett utmärkt exempel. Jag skulle nämna krigen mot Danmark på 1500- och 1600-talen: där finns stoff för ett antal långfilmer/TV-serier.
    I samtliga fall skulle man kunna använda sig av den metod, som ofta tillämpas i utländska filmer dvs att man utgår från en viss familj (tänk t.ex. på Tolstojs Krig och fred) eller andra privatpersoner, och skildra skeendet utifrån deras upplevelser – ihopvävt med infogade beskrivningar av det större förloppet.
    Om viljan finns, då saknas det förvisso inte dramatiska tidsepoker att avhandla i moderna filmskapelser – men det är väl just där kruxet ligger, viljan …

    Gillad av 2 personer

  2. miketheviking skriver:

    Bra Rickard!
    Alltid kul när någon pekar på de tomma hörnen i självbilden Sverige.
    Som du är inne på så har ju inte Statens intresse, dvs sossarna och vänsterns, varit att skildra det gamla Sverige annat än som något unket som fick ge plats för socialism och rättvisa.

    Det var en ganska bra serie om krig mot danskarna i Snapphanetiderna för några år sedan.
    Annars är det ju mest herrskap å tjänstfolk eller feta direktörer mot frisinnade kvinnor vi får se.
    Folket ska uppfostras till sossar. Se bara vad som hände med Reinfeldt, född på 60-talet, och som plötsligt upptäckte att Sverige bestod av skog, land o sjöar. Eller Arkelsten, något yngre, som fick för sig att Moderaterna införde kvinnlig rösträtt.

    Själv väldigt historieintresserad och kommer ihåg Kalabaliken i Bender (70-tal)som jag emotsåg som ett historiskt epos. Värre Åsa-Nisse och kulturmarxistisk smörja får man leta efter.
    Olika TV-filmatiseringar av Karl XII har man också sett men de har mesta varit studiobaserade och med fokus på att visa entouragers dumhet och interna spel. Och som alltid på 70 och 80-talet, med Roy Andersonskt självhat eller och LarsNoren mörker.
    Inget som skapar stolthet i vår historia.

    Har för mig att Hans Villius fick göra lite korta historiska inslag för många herrans år sedan men sen har det varit tyst.

    Ja, gott folk. Skriv till det genusinfesterade Filminstitutet och kräv att de gör en storslagen serie om KarlXII slag i Baltikum, Polen, Ryssland och Ukraina. Fokus ska ligga på stridens skönhet och sorg, hur den lilla nationens lilla armé slog överväldigande härar av fotfolk.
    I dagens anda av rysskräck kan t o m Försvarsmakten och Dan Eliasson vara med och finansiera filmerna. Förutsatt att Kungen är bög och det finns en stark bihandling om fruarnas kamp mot det patriarkala förtrycket i Trängen så borde det inte bli några problem alls.

    Gillad av 2 personer

  3. Rolf H Carlsson skriver:

    Eller om hur Kristendomen kom till Sverige (Jfr den excellenta dokumentären om Kata Gård på SVT Play) och inordnade oss i den europeiska och kristna kulturkretsen, gav oss skriftspråket och början på Sverige som ett enat rike. Påbörjat av Olof Skötkonung, följt av bland andra Birger Jarls jättekliv iden processen, inklusive etableringen av Stockholm, mitt i det dåvarande riket, som huvudstad – med den dynamik som den fortsatta striden mellan riksmakt och bygdemakt gav upphov till!

    Gilla

  4. Aurora skriver:

    Jaha. Och vilken regissör ska vi ha? C Nutley, Roy Andersson eller kanske Fares? Med Nutley blir det per automatik frun Helena Bergström i huvudrollen. Lagercranz ska väl skriva manus. Sedan får vi se buttre Persbrant samt Skarsgårdarna blandat med amatörtalanger från utanförskapsförorterna.

    Gillad av 3 personer

  5. Elisabeth skriver:

    Det är en fantastisk tanke Richard, men jag vågar nog inte anförtro skildringen av vår intressanta historia till vänster-radikal-liberal-feministerna inom svensk filmproduktion. För vem vet, plötsligt är Gustaf Wasa gay, Karl XII pacifist , Gustaf III muslim och drottning Kristina mörkhyad…….Så länge dessa gäng styr är kulturen fjättrad i PK-bojor.

    Gillad av 3 personer

  6. Kalle K skriver:

    Utgår från att Richard Sörmans text är ironisk. Filip och Fredrik gör storfilmen ”Trösta Gösta” om Gustav Vasa med Rikard Söderberg i huvudrollen?
    Ulf Malmros filmar ett epos om Karl XII:s äventyr med Kjelle Bergqvist som den stammande och hysteriska hjältekungen? Det finns bara ett möjligt godkänt perspektiv för det nuvarande normkritiska och postmarxistiska film-Sverige att skildra svensk historia från, och det är inte det seriösa respektfulla. För att få något annat måste det först ske revolutioner på de vänstervridna institutionerna som har makten över film- och TV-produktionen i landet..

    Gillad av 1 person

  7. Gunnar skriver:

    Alla manus och rollbesättningar måste i ett sådant scenario med absolut tvingande nödvändighet uppfylla vissa kvoter och kriterier. Ty i den tidsandan lever vi. Allt man idag företar sig måste ligga politiskt strömlinjeformat i samtidens djupa mittenfåra. Lika många kvinnor som män i produktionsled och i skådespelarlista. Kvinnligt framlyfta hjältar – en absolut nödvändighet. Det etniskt mer aparta perspektivet måste prioriteras – om än framletat med hjälp av ljus och lykta. Hjältarna får aldrig plockas från adel eller maktens högre ståndsmiljöer. Perspektivet måste alltid vara det folkliga. Alltid skildrat underifrån, som ett förtryck under maktens stövel. Kyrkan beskrivas som lierad med herremännen – mot folket. Häxprocesserna lyftas fram som feminismens initiala uppror mot vita män. Det allestädes närvarande förtrycket gentemot etniska minoriteter, som samer och romer, få sin givna plats. Och hur vissa roffade åt sig av landets resurser, för att berika sig själva. Med hjälp av noga utvalda exempel skulle säkert svensk filmproduktion klara av att nå upp till Joseph Goebbels propagandaapparats höjder. Goebbels släppte ju fram både råttor och kackerlackor i sina understödda filmberättelser. Och kompletterade med lite sidoljus från ett antal bokbål. Så visst, där finns potential att levandegöra även svensk historia. Och därigenom skapa mer av rättning i leden.

    Gillad av 1 person

  8. elfyma+ skriver:

    Håller med. Men i dagens politiska klimat blir alla historiska filmer politisk propaganda. Se hur våra muséer har omvandlats till rödgröna propagandacentraler.
    Inte ens YLE, finska motsvarighetren till SVT, kan avhålla sig från att besudla landets historia med politisk propaganda.
    De finansierade en TV-serie om hjälten Mannerheim, spelad av en svart kenyan som talade svahili och engelska. Filmen blev en flopp, som bara hyllades av de politiskt korrekta kulturnissarna.
    https://www.nsd.se/kultur/svart-mannerheim-finsk-flopp-7183571.aspx

    Gillad av 3 personer

  9. MLE skriver:

    Ett bra filmmanus som du efterlyser skulle kunna baseras på den nyligen utgivna boken ”Sverige vid avgrunden 1808 – 1814” av Dag Sebastian Ahlander. Läs boken den är mycket intressant.

    Gilla

    • Klas Göran skriver:

      All svensk kultur importerades direkt från mellanöstern med hjälp av arabiska invandrare? Fanns det européer i Sverige var dessa fransmän (jmfr ”Guillou”)? Tyskar förekom inte under svensk medeltid (inte ens som proto-nazistiska skurkar)?

      Om det är detta som menas med ”inte så tokig”, vad vore då en ”dålig” historisk roman/serie?

      Gilla

      • educaremm skriver:

        Är Retpelle i farten igen?

        Han har roligt får vi hoppas.

        Men man kan verkligen börja undra vad han egentligen är ute efter?

        Samt också faktiskt misstro hans välbefinnande?

        Är MV sjuk?

        Gilla

      • Mv skriver:

        Vänstertaktik så klart. Knivstick i ryggen, man vet var man har sådana som dig. Inte konstigt att du talar för islam.

        Du sticker ut på dess sidor men skriver så insnärjt så folk verkar missa det.

        Gilla

  10. Svante Jonsson skriver:

    Avsaknaden av dramatiseringar av vår historia kan förefalla märklig. Men är det inte därför att ressentimentet styr en stor del av svenskt offentligt samhälls- och kulturliv. ”Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån.”. F. Reinfeldt. ”Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker.”. M. Sahlin. Vidare har ju sossarna (i praktiken sjuklövern) valt att stå på rätt sida i historien och tänker stå kvar där, hur de nu kan veta vad som är rätt sida i morgon? Löfvén kan kanske sponsra en teveserie om svenskarnas öden och äventyr på rätt sida i historien år 2143 e. Kr. Jag blir alldeles matt och behöver en whisky varje gång jag tänker på det där uttalandet. Som tur är finns undantag från det viljelösa babblet och den idag ahistoriska motviljan mot svenska öden och äventyr: P3 historia med Cecilia Düringer, https://www.svd.se/succelararens-knep-sluta-i-ratt-ogonblick. I parentes, min farfars farfars far slogs också mot ryssen i Finland. Bra Sörman!

    Gilla

  11. fabricerad skriver:

    Svensk historia…där är inte mycket av intresse för oss skåningar. Kanske en film som berättar om hur Ryssland tar över Sverige och med blod och våld gör svenskarna till ryssar vore något så att ni svenskar förstår vad era förfäder utsatte våra förfäder för. Ja, jag skojar förstås lite nu men glöm inte att en stor del av de som bor i dagens Sverige inte har så mycket historia gemensamt med centralmakten. 🙂

    Gilla

  12. Thomas skriver:

    Problemet är att dagens filmmakare och tv-producenter är indoktrinerade med den rätta värdegrunden så program med nationell prägel som får oss att minnas en annan tid än den nya globala världsordningen får vi inte från det hållet, någon ”ny” Dag Stålsjö får vi aldrig se mer på SvT.

    Gillad av 1 person

  13. Lukas Bergman skriver:

    För att baxa en film om Karl XII, genom Svenska Filminstitutets stödsystem, präglat av hysterisk ängsliga och ideologiskt betingade kriterier för god propaganda och olika av oändlig politisk välvilja uppställda mål, måste historien skrivas om. Sannolikheten för att ens våga skildra den ideologiskt belastade Karl XII i ett filmepos är förvisso obefintligt, om nu inte hela historien skrivs om och Karl XII skildras som minst transsexuell och hela den dåtida ”svenska” armén kvoteras om i för dagens samhälle önskvärd riktning med avseende på genus och rasifierade/ etnicitet. Att Karl XII inte använde fossilbränsledrivna fordon för trupptransport är ju och andra sidan föredömligt, och uppfyller därigenom en del av regeringen och Miljöpartiets instrumentella kulturpolitik.

    Gillad av 2 personer

    • Klas Göran skriver:

      Om man fokuserar på Karl XII:s hbtq-identitet och tiden som gäst hos sultanen kan man pressa in hur mycket värdegrund som helst:

      Förtryckta intersektionella slavar, starka intersektionella icke-vita-icke-cis-”män” (=kvinnor), god islam, förtryckande kristendom, smutsiga vita sd-rasister (=karoliner), kulturberikande intersektionella invandrare (=kåldolmar)…

      Endast fantasin sätter gränserna.

      Gilla

  14. phnordin skriver:

    Mycket bra skrivet. Svensk historia är rik på händelser som skulle kunna utnyttjas för att förankra var förståelse för nutiden i form av film, TV och teater. I stället tycks den intellektuella och kulturella eliten koncentrera sig på ett planlöst sökande efter nya värden i andra religioner, USA’s vänsterdominerade akademiska elit, allmänt utopiskt flum baserad på värdegrunden mm. Se istället de värden som en rik historia kan bjuda. Shakespeare och Strindberg gjorde det bland många andra.

    Gillad av 1 person

  15. MartinA skriver:

    När man lyssnar på Ultima Thules texter så slås man av hur fyllda av empati de är för gemene man. De är som en högerfortsättning på sjuttiotalsinitiativen. På åttio och nittiotalen fanns det ekonomi i nationalistisk musik. Och för att någonting ska hända måste det finnas ekonomi i det. Har för mig att till och med Bert Karlsson gav ut skivor åt UT. Det hela förändras när de tjattrande klasserna började sin motreaktion för att krossa nationalismen och det gryende försvaret av Svenskarna. Till exempel sände de sina terrorister att bomba UTs studio på Ringvägen. Till exempel smädade de UT allt de kunde i Media. Till exempel så gjorde det omöjligt för etablerade personer att ge ut UTs skivor. ‘

    Att ge ut filmer, tja, det vore väldigt bra. Men det är ännu skrämmande dyrt. Och det kommer ske tvärs emot monstren som styr och och som konfiskerar större delen av det värde vi skapar. Historiskt har det alltid varit samhällets härskare som mecenatat konstnärligt uttryck. Men produktionskostnaderna faller hela tiden så vem vet?

    Här är en länk till en SvT produktion som rullar sig i Sjuttiotalets återintresse för folkkultur. Med Folk och Rackare som är ett enastående folkmusikband.

    Och en sång från Ultima Thule och deras genuina folkromantik:

    UT utmärker sig för sin poetiska och musikaliska briljans. Och hur enormt belästa och eftertänksamma de var. Enastående.

    Gilla

    • MartinA skriver:

      Fler kulturella uttryck.
      Lyckliga Gatan är enastående och pekar på precis vad som har gjorts emot oss, långt innan någon av oss såg vad som hände. Men någon såg. Någon skrev ner det och introducerade det in i kulturen och folkets medvetande:

      Elina gjorde otroligt vackra tolkningar av gamla visor. Hennes tolkning av Vi sålde våra hemman är enastående. Men här är hennes egen kompositon, som jag förstått det:

      Musklig folkvisa från Folk och Rackare:

      Elina gör Bellmantolkning:

      Sen finns det också så att säga ”Exploitation scandi folk porn” eller vad man ska säga. En världsberömd personlighet är Jonna Jilton. Som på ett oförargligt sätt lyckas komersialisera att känna passion för gammal Svensk folkkultur. Jonna ska inte hånas, hon ska stödjas. För till syvende och sist bryr sig vi människor bara om ekonomi. Allt som inte bär sig ekonomiskt hamnar i diket och i soptunnan.

      Här är en till Jonna Jilton video som jag tycker är hoppingivande:

      Gilla

      • MartinA skriver:

        För övrigt har Garmarna återskapat den mest dramatiska kärleksvisa jag någonsin hört. Även om det krävs en hel del lyhördhet och fantasi och bildning för att förstå dess fulla djup.

        Och tänk på Ranarims FANTASTISKA ”Maj Vare Välkommen”. Är inte det här själva definitionen av lust och ljus och sommar och lycka och varthän vi önskar att vi kunde sträva? Ranarim!

        Gilla

  16. Klas Göran skriver:

    Serien om den mångulturella hbtq-personen ”drottning” Kristina finns ju redan att avnjutas på Netflix.

    Så den behöver ju liksom inte göras längre.

    Gilla

  17. Rolf skriver:

    Tittar ganska ofta på historiska dokumentärer från BBC. De verkar för det första ha nästan obegränsade resurser, för det andra vimlar det av begåvade engelska historiker och forskare som gör program om engelsk (brittisk) historia. Dessutom behandlar dokumentärfilmarna tittarna som vuxna människor, som förutses kunna begripa ett sakligt resonemang. Det enda svenska försöket jag sett i den vägen var TV4-projektet om Sveriges historia för 4-5 år sedan. Dick Harrison ledde programmet, tillsammans med Martin Timell (detta var före Metoo). Timell skulle väl vara någon slags sidekick, som skulle skoja till det hela en smula. Svenskar tros inte begripa svensk historia om inte någon kändis får förklara den på sitt sätt (se bara på Historieätarna, där Lotta Lundgren och Erik Haag beskriver historisk mat, som om det vore ett barnprogram). TV4-serien slutade, såvitt jag förstår, i fiasko, serien fullföljdes inte, tror jag. Ett bra historieprogram har jag dock sett, ”När Sverige blev rikt”, gick för några år sedan.
    Men att hoppas på några historiedokumentärer från SVT är nog att hoppas för mycket. Skrev till dem för några år sedan och föreslog att de skulle göra några i engelsk anda. Det enda som mötte mig i andra änden var tystnad.

    Gilla

  18. Carl-Johan skriver:

    Detta är en mycket god idé.
    Vi alla måste lära oss mer om vår svenska historia och jag anser att runor och runskrift skall ingå i utbildningen i grundskolan!

    Gilla

  19. Kronblom skriver:

    Stumfilmerna Gustaf Wasa del 1 och 2 från 1928 med Gösta Ekman den äldre i huvudrollen såg jag på TV på 1960-talet. De var då ihopklippta med speakerröst.

    Gilla

  20. Dan skriver:

    Som andra har skrivit, det borde gå att hitta mycket material för film.
    T.o.m. pk folkt borde t.e.x kunna acceptera en serie om Sverige och samerna.
    Så länge som den beskrivs från samernas synvinkel.
    Man skulle ju också kunna göra en serie som följer vendernas öde som svenskar.
    Eller varför inte följa ett område per avsnitt som Sverige förlorat sedan Sverige var en stormakt runt Östersjön.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.