Fira fettisdagen med en blackface?

Mohamed Omar

Idag är det den 5 mars och fettisdag. I fastlagen, tiden före fastan, så ska man festa. I handboken Svenska helger från 1932 skriver husmodern Thora Holm:

”Tiden närmast före Fastlagen är festers och bjudningars tid. Karnevaler och maskerade samt baler avlösa varandra, men allt inomhus, i motsats till Söderns sprudlande gatuliv.”

Ja, visst vore det roligt med en maskerad? Men vad ska man klä ut sig till? Jag tycker man ska klä ut sig till figurerna i Ture Sventon, berättelserna om vår störste semmelälskare! Semlan, den svenskaste av bakelser (”lagom bruna och med mycket grädde, som pöste över åt alla håll”). Jag vill gärna vara Herr Omar eftersom jag tycker jag blir så fin i fez. Dessutom har jag ju hetat Omar fram tills helt nyligen – och skriver fortfarande under det namnet.

I mina hyllor har jag ett seriealbum som heter Ture Sventon i stora världen. Det kom ut 1970 och är baserat på två av Åke Holmbergs Ture Sventon-böcker: Ture Sventon i London från 1950 och Ture Sventon i Paris från 1953.

På en sida målar Herr Omar sitt ansikte svart med skokräm för att likna en afrikan, ingenjör Makumba. Han gör alltså en så kallad blackface. Så om du är extra ambitiös denna fettisdag, så kan du impa dina polare med att visa upp dig som en arab utklädd till afrikan! Om inte annat så kan detta sätta de intersektionella storhjärnorna vid våra universitet i arbete. Något ska de väl göra för att förtjäna sina skattepengar. Så jag ser fram emot en uppsats inom ämnet ”kritisk rasteori” som dekonstruerar denna Ture Sventon-serie. Men det kanske redan finns en?

PK-isterna kommer dock inte bli roade, snarare triggade. Det är märkligt att de känsliga antirasisterna inte har brytt sig om att svarta skådespelare gjort whitefaces, det vill säga sminkar sig för att se ut som vita. På 80-talet skrattade vi åt Eddie Murphy när han uppträdde som Mr. White på Saturday Night Live. Vita kniper ihop stjärten när de går, ja, vita är si och så. Visst, det var på det glada 80-talet. Men så sent som 2013 använde komikern Nazeem Hussain whiteface för att porträttera prins Henry i sin show Legally Brown. Antirasisterna brydde sig inte. Frågan som jag ständigt ställer mig är om inte många av de så kallade antirasisterna egentligen bara är antivita.

Murphy uppträdde också med whiteface i filmen En prins i New York från 1988 (Coming to America). I filmen spelade Murphy en afrikansk prins från det fiktiva landet Zamunda, där kvinnoemancipationen inte kommit så långt: en tös är en tös och en karl är en karl. Han kommer till Amerika och kulturkrockarna leder till den ena lustiga situationen efter den andra. Och som sagt, han gör en whiteface när han uppträder som den judiske farfarn Saul som drar ett skämt med jiddischbrytning. Där har intersektionalisterna vid våra universitet något att bita i.

Den överspända antirasismen, som ser rasism i varje vinkel och vrå, sprider en osund misstänksamhet omkring sig och kväver lust och glädje. Kommer humorn att ha en framtid nu när väst är ansatt av både islamfundisarnas sharia och vänsterns pk-sharia?

Herr Omar, den bugande gentlemannen med ögon svarta och outgrundliga som den arabiska natten hade förmodligen inte klarat sig genom pk-spärren på dagens ängsliga förlag. Än mindre hade chansen varit för honom i rollen som den afrikanske ingenjören Makumba. Men än så länge kan ingen bestämma vad du gör i ditt safe space på din egen maskerad.

Klicka här för att gilla min sida på Facebook. Du kan stödja mitt arbete genom att swisha till 0760078008 (Eddie).

12 reaktioner på ”Fira fettisdagen med en blackface?

  1. Kjell Rehnström skriver:

    Varför inte kalla dig för Herr Omar?
    Själv är jag muycket förtjust i en passus i Ture Sventon i Öknen, tror jag det var, där Sventon tänker sig öknen som ett ställe där klockorna ringer i moskéerna! Som barn fattade jag inte det parodiska momentet i böckerna. Först när jag läste dem för mina egna barn blev jag medveten om dem (parodierna).

    Gillad av 1 person

  2. Lennart Bengtsson skriver:

    Min grundläggande syn är att PK-ismen helt enkelt skall ignoreras. Om detta görs av tillräckligt många kommer den att försvinna ungefär som influensan gör när vårsol och värme bryter fram eller annat ont och otrevligt kryper ner i jorden.
    Jag skall därför idag göra som Herr Omar äta min semla traditionellt med varm mjölk och kanel det vill säga en riktig gammaldags hetvägg. Det är så semlor skall ätas. Herr Omar, som liksom jag bor i Uppsala, kan köpa sin semla på Forsa konditori på Dragarbrunnsgatan precis som jag gör i fastan. Även allas vår Ture Sventon skulle gilla dessa temlor.

    Kanske även en hemsk och elak PK-ist vågar äta en semla i all hemlighet?.

    Gillad av 5 personer

  3. smestyck skriver:

    Farfar Saul är bra men uttrycken som han får säger en del den vite mannens feltolkning om vad som är roligt skämt har Eddi verkligen fått till och man skrattar även om han målat sig vit. Men skulle nog inte funka tvärt om inte det roliga idet hela skulle försvinna varför blir det dä? Det kan ju inte bero på rasism eller?

    Gilla

  4. Klas Göran skriver:

    Enligt ”antirasistisk” teori är rasism inte en mental inställning – som fördomar – utan en handling, dvs aktiv diskriminering. Denna handling kan bara utföras av någon med makt. Enligt denna definition kan alla människor vara fördomsfulla, men bara de som tillhör en strukturellt överordnad grupp kan vara rasistiska.

    Eftersom ”vita” (white people) strukturellt alltid har mer makt än ”svarta” (black people) kan ”svarta” inte vara rasister gentemot ”vita”. Et voilà!

    För ordningens skull bör väl tilläggas att det även finns andra definitioner. En definition som jag tycker är användbar beskriver ”rasism” som att anse att 1) människosläktet kan indelas i olika ”raser” t ex baserade på fenotyp (utseende); 2) att de som tillhör samma ”ras” delar även psykiska likheter; 3) att dessa ”raser” kan rangordnas i en hierarki där vissa ”raser” är överlägsna andra ”raser”. Endast om alla tre faktorer förekommer, kan man tala om ”rasism”.

    Enligt denna definition är ”rasism” en mental inställning som kan vara oberoende av handlingar. Vem som helst kan enligt denna definition vara rasist.

    Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.