Gästskribent Bengt Olof Dike: Är kultur bara ett intresse för överklassen?

Nyårsdagen höjdpunkt varje år är för miljoner och åter miljoner TV-tittare i Europa – ej minst i vårt land – Wienerfilharmonikernas konsert i den österrikiska huvudstaden, där i år Wagnerdirigenten framför andra, Christian Thilemann, för första gången suveränt tolkade kända och mindre bekanta verk av yngre och äldre adepter i den stora musikfamiljen Strauss.

Årets traditionsenliga dansinslag av Wiener Statsbalett var formliga fröjder för ögat och en påminnelse om vad kultur kan innehålla och ge oss, när den är som bäst. Naturligtvis interfolierades de undersköna tonerna, orkester- och publikbilderna under jämna mellanrum med vad landet och floden Donaus omgivningar har att erbjuda i naturskönhet, sevärda historiska och andra lockande resmål. Nyårskonserten är därmed ett ansikte och en turistreklam för Österrike som Nobelfesten är ett oöverträffat varumärke för Sverige.

Osökt gick som av en händelse – dock välgrundad som lätt inses – tankarna till de kulturfientliga politiska krafter som på senare år har börjat vädra morgonluft.
Staten skall ta bort stödet till kulturen, fastslog för halvannan månad sedan MUF-ordföranden Benjamin Dousa och förklarade ungdomsförbundets stämmobeslut i saken med att opera och teater är ”överklassens intresse”. Dessa konstarter kan finansiera sig själva – av besökarna.

Jag har hört och läst det förut. 2013 frågade den extremliberale debattören Fredrik Segerfeldt – som alltid tycks ha reserverad plats i radio- och TV-soffor – i en bok varför undersköterskan i Säffle ska ”tvingas betala för Östermalmstantens operabesök”. Hans stridsrop ljöd ”Befria kulturen från politiken”.

I M:s och KD:s gemensamma budgetreservation, som nyligen vann riksdagens gehör, åderlåts kultursektorn på drygt tvåhundra (200) miljoner kronor. Centerns ungdomsförbund kan snart tävla med Segerfeldt i nyliberalism, och på skilda orter i landet viftar såväl borgerliga företrädare som Sverigedemokraternas med yxan; kulturen som hatobjekt. Opera ett intresse bara för äldre damer i Östermalm som i denna kulturnihilistiska vulgärpropaganda per definition är ”överklassen”.

Den marxistiska revolutionens banerförare i svarta kåpor med röda flaggor ler i sina rum. De kan inte formulera kampparollen bättre. MUF-ordföranden och hans drabanter har tydligen aldrig frågat sig vad bildning, solidaritet, gemenskap och ansvar är för något. Varför skall de, som inte utövar sport, med sina skattepengar betala statligt och kommunalt stöd till idrotten? Varför skall vi gemensamt finansiera museer? Enskilda vägar, som bara utnyttjas av några få boende?

Nyårskonserten blir därmed en svidande motreplik till dem, som går i härnad mot kulturen och tror sig vinna politisk ära och berömmelse med hänvisningar till en sköterska i Värmland eller till ett köns åldersgrupp och boende i en stadsdel i Stockholm.

Intresset och tittarsiffrorna för konserten vittnar nämligen om att – med ett visst språkbruk – Sveriges och övriga Europas överklass omfattar långt mer än halva befolkningen.

Bengt Olof Dike är tidigare politisk redaktör vid Norrköpings Tidningar.
Nu samhällsdebattör och frilanspublicist.

52 reaktioner på ”Gästskribent Bengt Olof Dike: Är kultur bara ett intresse för överklassen?

  1. Fredrik Östman skriver:

    Varför kallar du kommunister för ”liberaler”, ”libertarianer” eller ”nyliberaler”?

    Den som anser att skattepengarna tillhör staten och resonerar med denna utgångspunkt är kommunist. Till denna skara hör alla snorungar du namnger i artikeln.

    Gillad av 18 people

    • Johan Faxon skriver:

      Om detta stämmer så borde avgiftsbelagda kulturevenemang lätt finansiera sig självt ! = Intresset och tittarsiffrorna för konserten vittnar nämligen om att – med ett visst språkbruk – Sveriges och övriga Europas överklass omfattar långt mer än halva befolkningen.

      Gilla

  2. LJ skriver:

    Argumentet är alltså att ”många gillar konserten, och därför skall den skattefinansieras”?

    Sen jämför vi fritidsaktiviteter med byggande av vägar?

    Är det något Sverige behöver så är det väl mindre skattefinansierade saker, inte fler. Folk kan själva få avgöra vad de vill göra på sin fritid

    Gillad av 12 people

    • Fredrik Östman skriver:

      LJ, de pengar kultiverade och civiliserade människor, eller andra för den delen, tjänar i sitt näringsfång tillhör inte staten. När högskattestaten infördes märke eller förutsåg man att vissa saker som kultiverade och civiliserade människor traditionellt har lagt sina pengar på, t. ex. högre kulturyttringar, för det första skulle bli vansinnigt dyra på grund av de extrema skatterna på utbyte och för det andra var värda att likväl bevara och behålla, om inte annat så för att dölja socialismens skadeverkningar och för att slippa skämmas internationellt för att man är en ondsint bondtölp och stalinist-leninist. Därför införde man ett mycket begränsat återförande av individernas skattemedel villkorat med att de användes för just denna typ av konsumtion. På denna svältföda har vissa högre kulturuttryck kunna överleva i viss mån och i viss form, även om de dessutom har angripits av vänsteridéer på andra sätt och korrumperats i ondskans tjänst.

      Men när man säger att den högre kulturen är skattefinansierad och en gåva från fattiga till rika är det precis som när man säger till den som man sparkar medan han ligger på marken att han får skylla sig själv som ligger i vägen när det kommer fötter och stålhättade skor.

      Gillad av 3 people

      • LJ skriver:

        Uppskattr ett sakligt svar, men sånt här gör att jag mår fysiskt illa:

        ”…begränsat återförande av individernas skattemedel villkorat med att de användes för just denna typ av konsumtion. ”

        Fabrir staten ska ge fan i vilka nöjen jag väljer att konsumera på min fritid.

        Det som beskrivs ovan är ond socialism, om än i en ”light” version.

        Gillad av 4 people

      • Fredrik Östman skriver:

        LJ, jag kan bara hålla med. Jag hatar sociademokrati och har flytt mitt land för att unkomma den. Men det är fel att låta den vinna ännu en seger genom att täppa till de små andningshål som den till skillnad från kommunismen trots allt tillåter.

        Den rätta och riktiga reformen är att avskaffa alla skatter på utbyte: arvsskatt, gåvoskatt, inkomstskatt, arbetsgivaravgifter, koldiodskatt, bränsleskatt, tobaksskatt, moms och alla andra punktskatter. Inte att avskaffa subventionerna till Operan.

        När jag går på Operan är det mina pengar som jag betalar med, även de som kommer via skattesedeln och kulturstödet. Det är mina pengar! Det är till ingen del pengar som kommer från något slitet vårdbiträde i Arbro!

        Gillad av 3 people

  3. svenne skriver:

    ”Nyårskonserten är därmed ett ansikte och en turistreklam för Österrike som Nobelfesten är ett oöverträffat varumärke för Sverige”.

    Har inte ”Nobelfestens oöverträffade varumärke för Sverige” naggats kraftigt i kanten då partiledaren för ett av de största partierna i Riksdagen nekas tillträde till festen samtidigt som Jonas Sjöstedt och ledarna för extrema småpartier som Mp, C och L tillåtes att delta?

    Har Nobelkommitén kontrollerat att alla de 1300 festdeltagarna har en ”grundsyn” och åsikter angående ”människornas lika värde” som överensstämmer med kommitténs egna? Troligtvis har det slunkit in en och annan räv bland hermelinerna, men detta kan nog accepteras bara det markeras att SD:s människosyn är sådan att deras partiföreträdare är persona non grata på Nobelfesten.

    Detta kopiösa hyckleri är numera endast löjeväckande och jag hoppas att Jimmie Åkesson nobbar en inbjudan till spektaklet om en sådan skulle komma någon gång i framtiden.

    Gillad av 15 people

    • Thor skriver:

      Nobelfesten är tyvärr en obehaglig muttillställning. Nobelstiftelsen är beroende av skattefriheten, vilket man själv gett uttryck för i sin historieskrivning. Och så länge 7-klövern bjuds in varje år lär skattefriheten bestå.

      Gillad av 3 people

  4. Jari Norvanto skriver:

    Råder mångfaldens harmoni över harmonikerna? Finns det en symfoni av de femtielva olika könen i de olika rytmsektionerna? Ljuder kulörta färgtoner från de många strängarnas lyror? I så fall måste de få bidrag. I annat fall har de kört i orkesterdiket. Ridå.

    Gillad av 6 people

  5. Aurora skriver:

    Jag tror att du missförstått dagens kulturpolitik. Anledningen till att M, KD och också SD vill minska bidragen till kulturen är därför att idag går den absoluta merparten av pengarna till vänsterpolitisk pseudokultur. Kulturpengar går inte bara till vänsterteatrars (inkl Dramaten och stadsteater) och museers (inll National och Moderna) plakatpolitiska uppföranden och utställningar utan också till religiösa organisationer som driver segregations,-och främlingsskapsagenda gentemot Sverige och svensk befolkning. Var glad så länge du får se Nyårskonserten i SVt. Det är inte den som prioriteras när medlen distribueras. Österrike kommer att klara sin kultur. I Sverige måste vi strypa medlen till politisk pseudokultur för att icke-politisk kultur i någon mån ska kunna fortleva. Och, riktig kultur, är jag säker på, kan säkert leva av egen kraft.

    Gillad av 15 people

  6. Vakt i port vid stadens rand, nekar inträde för dansk med skägg fullt av sand, men se där! En syn så Grand, soppemand från xinjiang, som satte mun i brand, så bölder försvann, muta byter hand, äntligen i silkets land skriver:

    För en som bor långt från Stockholm så är det verkligen slående hur lite som finns utanför denna region. Jag misstror helt enkelt staten nu med pengar, vart går allt? Jag menar det måste ju vara så att några tjänstemän administrerar ett antal konton med en väldig massa miljarder på dit all skatt betalas in, vilka är det? Sedan måste dessa tjänstemän ombesörja massa överföringar till olika departement och ändamål, varför är inte detta offentligt? Det borde gå att grafiskt illustrera pengaflödet och beloppen så man kan se vad fan man får för pengarna, det är ett ändligt antal konton och ett ändligt antal överföringar.

    Gillad av 6 people

  7. Lars Strömberg skriver:

    Att Nyårskonserten från Wien strömmar ut från många TV-apparater behöver inte nödvändigtvis betyda att många är intresserade av klassisk musik och balett. Det kan ju vara så att det snarare är en ”slentrian-tradition” i många hem.
    Finansieringen tror jag dock skall skötas åtminstone delvis av samhället. Vi ser ju hur det går när konstformer ”kultur” finansieras av reklam ”marknaden”: Det enkelriktas och utarmas i en extrem grad! Bara hits och bara trams. Samma sak med det mesta i konsumentvärlden för övrigt: Ett ENORMT utbud av samma-lika, förvisso med lite olika etiketter och loggor, vilka sedan ges oförtjänt stor betydelse för vilka jeans eller vilken bil man köper.
    Jag ser ett dilemma:
    Släppa fritt och låta allt klara sig själv styrt av populasens efterfrågan – eller upprätthålla vissa företeelsers fortlevnad med konstgjord andning.
    Jag är inte HELT säker på att populasen riktigt vet sitt eget bästa alla gånger. Inte så att jag vill tvinga Kreti Pletinen att välja bort Bond-rullen till förmån för en konsert i Berwaldhallen, men jag vet av egen erfarenhet hur mycket lite mer svårtuggade upplevelser kan berika.
    Kultur är för övrigt ett fint ord för det vi talar om. Det handlar om konstformer av olika slag.
    Kultur är något helt annat.

    Gillad av 1 person

    • rolfholmen skriver:

      Till Lars Strömberg,
      Att använda ordet ”populasen” uppfattar jag som lika nedsättande och kulturfientligt som att säga nigger istället för neger, Ordet neger kommer från spanskans svart. Inget ont i det, utom i den postmodernistiska svenskan. Jag tillbringar mycket tid i Öst-Afrika. Där kallas jag för Mzungu (vit). Vem blir förolämpad av vad? Det verkar som om dom som tar anstöt är halvbildade identitetstyckare på vänsterkanten (tydligen hör MUF-ordf. till den skaran).

      Gillad av 4 people

      • Lars Strömberg skriver:

        Ja, jag använder ordet ”Populasen” just därför att jag faktiskt HAR en lite nedlåtande syn på och en kanske förutfattad mening om ”Svensson”.
        Det bottnar nog till viss del i att jag störs av hur likriktat och flockmässigt människor beter sig, tänker och tycker, vad som gillas och vad som inte får så stor uppmärksamhet.
        Det är min ärliga kommentar till detta.

        Gillad av 1 person

  8. Kungskobran skriver:

    När generalerna pressade Churchill för att få mer resurser under andra världskriget och föreslog att pengar kunde tas från kulturbudgeten svarade Churchill, vad har vi då att försvara

    Gillad av 4 people

    • Fredrik Östman skriver:

      Min — ja vad var han, kapten? — tyckte att jag skulle raka mig noggrannare före morgonuppställningen. Varför, frågade jag? För att östtyska inspektorer, som ibland dyker upp, inte skulle missakta oss och underskatta vår förmåga och starta krig. Men varför skall vi kriga mot Östtyskland om inte för att försvara rätten att själv välja sin ansiktsbehårning? Aj, aj, aj, det slutade med en fälla och två veckors kompaniförbud för något påhittat och konstruerat ett par månader senare. Och dessförinnan ett misslyckat försök av regementet att ta nya porträttbilder så att bilden motsvarade verkligheten.

      Vilka tomtar! Alkisar med Rambo-feber, de flesta.

      Gillad av 2 people

      • Mark i träda skriver:

        Tyvärr också min erfarenhet, jag ångrar dock att jag inte satsade på en ordentlig stridsutbildning hos jägarna. Vi skulle bomba ubåtar mitt i natten med fulla befäl och full besättning (jag hade vakten och var den enda nyktra) vid Skeppsholmen.

        Gilla

  9. annikanestius skriver:

    Konserten var suverän. Som sådan behöver den inte statsbidrag. Om folk som älskar ypperlig musik inte redan var överbeskattade för att betala för mensbilder i tunnelbanan hade de säkert haft råd att betala för att njuta av – antingen på plats eller genom betal-kanaler – konserten. Staten tillfärskansar sig milijarder och återdistributerar baserat på ett smalt skickt av människors åsikter/smak. Länge leve den fria marknade.

    Gillad av 1 person

  10. Södermalmsrealisten skriver:

    Den i Sverige kände författaren skulle få sin pjäs om Strindbegs kvinnor uppsatt – i New York. Just efter avslutad, och som de tyckte lyckad premiär. De smuttade på små drinkar. De väntade på domen. Vad skulle den kritiker i stordraken N.Y. Times skriva. Om någon timme skulle de få utlåtandet.Den store kritikerns tumme upp = evig lycka långkörare. Tummen ned och ingen publik. Det senare blev det.

    När jag var mycket inträdde Elvis Presley. I hela världen. Bland de unga. Kritikerna skrev inget vidare om honom. Rune Moberg på SE noterade att han vickade på rumpan när han sjöng. I USA kallades det negermusik. Men vi ungar valde den mannen, helt enkelt därför att vi själva obearbetade av finkultur tyckte at det var så jävla bra.

    Alltså borgerlig bildning = likriktning. De borgerligt drillade hjärnhalvorna går på det som är ”fint” för att det är ”fint” och ”fint” vet man att det är om den store Kritikern sagt så.Det visste Demonregissören. Taskig kritik-text ! Därför blev demonregissören så förbannad på kritikern
    att han slog denne på käften offentligt.

    De borgerliga väluppfostrade själarna med sina själslif följer kritikern som fårskocken följer fåraherden. När vi med proletärt ursprung som vuxna upptäcker att opera och klassisk musik faktiskt kan vara bra, har vi trängt igenom fördummningsdimman.

    Gillad av 1 person

  11. Observatör skriver:

    Det finna andra finansiärer. När riksdagen i slutet av 1800-talet tröttnat på att finansiera ”spektakel, förvridna kroppsrörelser och luftsprång” ordnade privatpersoner ett lotteri för att finansiera en ny teater i huvudstaden. Man fick in betydligt mer pengar än man räknat med så teaterhuset vid Nybroplan blev flottare än det var tänkt. F ö är huvuddelen av det svenska vägnätet enskilt och därmed privatfinansierat.

    Gillad av 2 people

    • Fredrik Östman skriver:

      Rekommenderar privata muséer, som man kan hitta i USA. Museum of Flight i Seattle är utmärkt, rent av fantastiskt. Mycket bättre än statens sossekontor som numera har ersatt de riktiga muséerna i Sverige. Historiska muséet är ett vidrigt näste.

      De flesta bra statliga saker är ju bara socialiserade privata inrättningar som ännu inte har förstörts helt och hållet: kollektivtrafiken, järnvägen, muséerna, bostäderna, vägarna o. s. v. Men detta skall inte tagas till intäkt för att påskynda förstörelseverket!

      Gillad av 1 person

  12. PV544S skriver:

    Åsyftas den gamla överklassen på Östermalm så är den utdöende. Enligt blogg redaktören så träffas de på begravningar. Det gamla Sverige är på väg bort.
    Den centraleuropeiska kulturen finns mitt I Europa och utvecklas till vänsterns fasa.
    Dagens överklass typ, Centerns Annie Lööf är day-traders i politiken.
    Senaste är en Löfven regering med stöd av C,L,MP och V för S.

    Gillad av 2 people

  13. Göran Holmström skriver:

    Kultur vad är det? jag ska betrakta det ur ett hundperspektiv,
    Går det att äta? Går det att sätta på? Går det att leka med?
    Nix, inget att ha.
    Nu kanske någon ser det resonemanget som en smula oborstat, så lika bra att backa upp det med lite fakta. Arbetade nästan 3 år på Operan så, har nog sett mer baletter och operor, än någon här, i arbetet så fanns det en överenskommelse att samtliga kulturarbetare fick se så många genrep man ville.
    Och som ung ständigt trött pojk på grund av alla träning så var det ett ypperligt sätt att få vila lite. Men visst fastnade lite kultur med, men inte anser jag att det är värt så värst mycket. Utan mest en klubb för inbördes beundran. Böcker är bra mycket intressantare. Gapiga tanter i falsett har jag fått nog av i verkligheten.
    Inget jag vill betala för att få se!
    Ps stolen snett bakom pelaren högt upp på Operan, där störde ylet inte så mycket,
    Kan numret på stolen varit 900 någonting, borde ju komma ihåg då jag repade dessa stolar om och om igen.

    Gilla

  14. styggestig skriver:

    Nja, det här är svårt. Det är ju inte endast damer på Östermalm som går på Operan – även den twittrande f d vice generalsekreteraren Jan Eliasson vurmar för ju som bekant för kulturen och har inget behov av sänkt skatt. Jan växte visserligen upp i Kålltorp i Göteborg, en stadsdel för arbetare, men har därefter varit försörjd av skattebetalarna i hela sitt liv. Han kan nog betala själv, men kan damerna på Östermalm det?
    När det gäller sporter som fotboll är det betydligt enklare. Alla fotbollslag är idag medelstora eller små företag, som definitivt inte skall understödjas med skattemedel. Argumentet att det rör sig om ungdomsverksamhet håller inte längre – läs i tabloiderna om ”löften”, ”övergångssummor” och ”näringskedjor”, så förstår ni vad jag menar.
    Men med fäktning, gymnastik, brottning, orientering, lerduve- och bågskytte blir det problem. Måhända skulle man kunna använda föreningens omsättning som grund för bidragsgivningen?

    Gillad av 3 people

  15. V for Vendetta skriver:

    Varför skall kultur vara skyddat? Vem bestämmer vilken kultur som skal vara fin nog för att få stöd och inte fin nog för att inte får stöd. Sweden Rock får inte en krona i stöd, de tjänar sina pengar på efterfrågan och tillgång…. så borde all kultur göra. Det folk inte vill ha dör ut och förmodligen kommer ingen att sakna det.

    Gillad av 2 people

  16. Lars-Erik Eriksson skriver:

    När jag läser att Frostensson kan tänkas lämna de aderton för en fet fallskärm så hon skall kunna leva som poet då tänker jag på Tomas Tranströmer som arbetade och skrev och förmodligen blev hans diktning inte ett dugg sämre av att han lönearbetade.
    Det är naturligtvis trams att en skriftställare som inte förmår sälja sina alster producerar någonting som är så viktigt för kulturnivån i landet att skattebetalarna måste hålla vederbörande under armarna.
    Hur många av Dramaatens fyllbultar å häradstäckare har vi skattebetalare subventionerat genom åren och på vilket sätt har deras höga tydliga tonlägen utvecklat svensk konst?

    Gillad av 5 people

  17. Willy Lindqvist skriver:

    Opera och symfonisk musik överklassens intressen? Det tyckte inte politikerna i de forna öststaterna. De flesta tycks ha glömt hur det där satsades hårt på s.k. finkultur för folket. Det fanns och finns ännu berömda operahus, orkestrar och artister i dessa länder. LP- och CD-skivor med klassisk musik och jazz subventionerades kraftigt under den kommunistiska diktaturen. Och konsert- och operabiljetter är fortfarande mycket rimliga i såväl Prag som Budapest. Vad som är kultur för över- eller underklassen är nog mest en fråga om personlig smak och personliga intressen och kanske också en politisk angelägenhet.

    Gillad av 3 people

  18. Jaxel skriver:

    En personlig reflektion. Under min uppväxt var de kulturella influenserna relativt torftiga. Alldeles särskilt på musikens område.

    Vid ca 30 års ålder upptäckte jag opera. Hade i en ambition att vidga min vyer spelat in en norsk uppsättning av Figaros bröllop från radion. När jag så småningom bestämde mig för att lyssna fanns i stort sett bara sista akten kvar på kasettbandet. Upptäckte att operan var helt fantastisk. Blev initialt speciellt förtjust i Figaros aria i sista akten. Som operan sjöngs på norsk hade den titeln: Gör bruk av deres öyne. (Med reservation för stavningen.)

    Personligen är jag beredd att skicka en och annan skattekrona för bevarande av viss finkultur, exempelvis opera. Finns förmodligen en hel del annan statligt finansierad kultur som man kan ha och mista, men det kanske man kan leva med. Motvilja mot statsfinansierad kultur uppstår förstås när staten finansierar politisk aktivism och dito propaganda.

    Gillad av 1 person

  19. Mer, större, bättre - oavsett klass skriver:

    Att välja Nyårskonserten från Wien som exempel på en kulturföreteelse sätter indirekt finansieringen av SVT i fokus. Åtskilliga miljarder strömmar nu in skattevägen till Public Service, oavsett koppling till mediakonsumtion. Nyårskonserten skulle gå av stapeln oavsett om SVT överhuvudtaget funnits. Hade skattemedlen samlats till en helt oberoende fond, hade kostnaden för distribution varit i närmaste noll, via internet. Kostnaderna för sändningsrättigheterna hade kunnat betalas ur denna fond. I princip skulle det gå att utveckla en medieplattform liknande svtplay. Där olika typer av program och produktioner kunde läggas upp. Vilka som helst, som då uppnår vissa kvalitetsmål, för exempelvis bearbetad teater, dokumentärer, konserter, lokalnyheter osv, skulle då kunna få sina kostnader helt eller till del betalda, ur denna fond. Detta underlättas inom Sverige av att en stor andel av SVT:s och UR:s nuvarande produktion redan görs av externa produktionsbolag. Hela Barnkanalen följer redan i dag detta upplägg. Där medel allokeras via SVT – efter nyår – med hjälp av skattemedel. Dessa produktionsbolag skulle i princip kunnat producera och lägga upp sina produktioner på en egen medieplattform. Ungefär som i dag sker på Spotify vad gäller musik. Avtal om sändningsrätter och upphovsrätter har Spotify förhandlat fram. Inget hindrar att man gör likadant här för TV-program och direktsändningar. Men nu har man valt att, jag tror det är 7,5 miljarder, enbart hamnar på ett enda konto. Avsett för, SVT, SR och UR. Både SVT och UR, består redan i dag av en tämligen modest beställarorganisation. Där man enbart köper in program, versionerar med översättningar och lägger till en svensk speaker. Det finns miljontals sådana program i världen att versionera. Som skulle kunna läggas upp på en svensk oberoende medieplattform, som endast skulle bli tillgänglig regionalt. Eftersom sändningsrätter brukar vara kopplade till geografiska regioner. Dags att tänka lite utanför boxen. Nu hålls enbart Public Service under armarna. Med modellen ovan skulle kulturutbudet få draghjälp av ett större och mer oberoende utbud. Och antagligen bli både mer massivt och mer diversifierat än i dag. Nu värnar politikerna i stället om ett förlegat upplägg. Där medlen läggs i endast en korg, helt avsedd för SVT/UR/SR. Dags att tänka mera djärvt. Man kan börja med att avleda smärre strömmar från Public-Service-kontot, och sedan växa organiskt.

    Gilla

  20. Lars Strömberg skriver:

    Beträffande just Nyårskonserterna, så är den här ”Straussmusiken” och annan liknande valsmusik inte riktigt min säck potatis. Den är väl tillrättalagd, trevlig och lättsmält.

    Gilla

  21. Kronblom skriver:

    Musik är den del av kulturen som intresserar mig. Norge tar bättre vara på sina unga musiktalanger. De spelar oftast i en högre liga än de svenska där medelmåttan är kung och de få topptalangerna ofta tvingas lämna landet. Denna (vid framförandet) 17-åriga norska dam är bland det bästa jag har sett och hört på många år. Stycket har avancerade partier för solisten men hon gör det perfekt.

    Musik ska beröra, inte vara tillrättalagd och lättsmält.

    Gilla

  22. Werner von Winkelbaum skriver:

    Frostenssons krav pa ersattning for att lamna akademin ar bland det frackaste jag last. Betalar Akademin har vi det slutliga beviset for hur frivolt Sverige blivit med skattebetsalares pengar.

    Ankan Agda Gustafsson som behover en rullator– far hon avslag pa sin ansoka?.

    Gilla

  23. Jan Andersson skriver:

    Att diskutera kultur är dödfött – alla tycker olika, ingen har rätt eller fel. Vi har haft gott om riktigt bra skådespelare i Sverige, nu finns väl bara Persbrandt kvar. Var de alla utbildade på Dramaten, eller kom några från Göteborgs eller Malmös stadsteatrar?

    Musik kan jag inte avnjuta via SVT längre eftersom min moderna platt-TV knappast har innehåller några högtalare. Jag skulle kunna lyssna i bilen, men det är nog bortåt fyrtio år sedan SR sände ett bra musikprogram; dagens radio är olidlig och vi har ingen radio i hemmet eftersom vi ändå aldrig skulle använda den.

    Om man gillar Strauss eller ABBA spelar det ingen roll, inte heller om man gillar gräddtårta eller fiskpinnar bäst.

    Mitt livs enda enorma kulturupplevelse var två konserter med Jimi Hendrix. Inget jag upplevt senare har kommit i närheten av det. Det är synd om dagens ungdom som aldrig mer kan ta del av hans oinspelningsbara musik.

    För övrigt finns det inte heller några musikproducenter längre; alla konserter är en enda lång pina av musikstycken i samma takt, tonart och instrumentering. Underhållning skall vara en upplevelse och andligt lyft, inte ett outhärdligt maratonlopp där inget dammigt notblad får lämnas oläst.

    Och förutom allt annat, var och när kan man få ta del av de svenska kulturgiganterna Carl Michael Bellmans eller Evert Taubes rika produktion?

    Gillad av 2 people

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.